LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL APLINKOS MINISTRO 2002 M. RUGPJŪČIO 23 D. ĮSAKYMO NR. 456 „DĖL GAMTINIŲ REZERVATŲ TVARKYMO PLANŲ RENGIMO, DERINIMO IR TVIRTINIMO TAISYKLIŲ“ PAKEITIMO

 

2004 m. gegužės 4 d. Nr. D1-243

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymu (Žin., 1995, Nr. 107-2391; 2004, Nr. 21-617),

pakeičiu Gamtinių rezervatų tvarkymo planų rengimo, derinimo ir tvirtinimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. rugpjūčio 23 d. įsakymu Nr. 456 „Dėl Gamtinių rezervatų tvarkymo planų rengimo, derinimo ir tvirtinimo taisyklių“ (Žin., 2002, Nr. 89-3812), ir išdėstau jas nauja redakcija (pridedama).

 

 

APLINKOS MINISTRAS                                                                          ARŪNAS KUNDROTAS

 


 

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2002 m. rugpjūčio 23 d. įsakymu Nr. 456

(2004 m. gegužės 4 d. įsakymo Nr. D1-243

redakcija)

 

gamtinių rezervatų tvarkymo planų rengimo TAISYKLĖS

 

i. bendrosios nuostatos

 

1. Šios taisyklės reglamentuoja valstybinių rezervatų ir jų buferinės apsaugos zonų, valstybiniuose parkuose ir biosferos rezervatuose esančių gamtinių rezervatų bei gamtinių rezervatinių apyrubių (toliau – Gamtiniai rezervatai) tvarkymo planų (toliau – Tvarkymo planai) rengimo, derinimo, tikrinimo ir tvirtinimo tvarką.

2. Tvarkymo planai – specialiojo planavimo dokumentai, rengiami Gamtinių rezervatų apsaugą ir naudojimą reguliuojančioms kraštovaizdžio tvarkymo zonoms bei jų reglamentams, gamtos paveldo kompleksų ir objektų (vertybių) apsaugos ir tvarkymo kryptims bei priemonėms nustatyti.

3. Tvarkymo planai pagal Tvarkymo planus tvirtinančią instituciją yra Vyriausybės įgaliotos institucijos lygmens dokumentai, pagal planuojamos teritorijos dydį ir sprendinių konkretizavimo lygį – rajono lygmens dokumentai.

4. Šios taisyklės privalomos planavimo organizatoriams, Tvarkymo planų rengėjams, jų sprendinius derinančioms, išvadas teikiančioms, teritorijų planavimo priežiūrą vykdančioms, planavimo sprendinius tvirtinančioms institucijoms, fiziniams ir juridiniams asmenims, dalyvaujantiems specialiojo planavimo procese.

5. Valstybiniuose parkuose ir biosferos rezervatuose esančių gamtinių rezervatų Tvarkymo planai gali būti sudėtine valstybinių parkų ir biosferos rezervatų tvarkymo planų dalimi.

6. Rengiant Tvarkymo planus, vadovaujamasi Lietuvos Respublikos saugomų teritorijų (Žin., 1993, Nr. 63-1188; 2001, Nr. 108-3902), Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo (Žin., 1995, Nr. 107-2391; 2004, Nr. 21-617) ir kitais įstatymais, valstybinių rezervatų, valstybinių parkų ir biosferos rezervatų nuostatais, kitais teisės aktais, šiomis taisyklėmis.

7. Šiose taisyklėse naudojamos sąvokos atitinka Saugomų teritorijų įstatyme, Teritorijų planavimo įstatyme pateiktus sąvokų išaiškinimus.

 

II. tvarkymo planų tikslai ir objektai

 

8. Tvarkymo planų tikslai:

8.1. nustatyti teritorijos apsaugos ir tvarkymo prioritetines kryptis bei priemones;

8.2. nustatyti kraštovaizdžio (ekosistemų) tvarkymo zonas;

8.3. numatyti priemones pašalinti antropogeninius veiksnius, neigiamai veikiančius teritorijos natūralią gamtinių procesų raidą;

8.4. sudaryti sąlygas vertingiausioms ekosistemoms, augalų, grybų ir gyvūnų rūšims išsaugoti;

8.5. numatyti priemones atkurti veiklos pažeistą gamtinį kraštovaizdį, ekosistemas ir objektus.

9. Tvarkymo planų objektai:

9.1. valstybiniai rezervatai, valstybiniuose parkuose ir biosferos rezervatuose esantys gamtiniai rezervatai, gamtinės rezervatinės apyrubės;

9.2. valstybinių rezervatų buferinės apsaugos zonos.

 

III. PLANAVIMO ORGANIZATORIAI, RENGĖJAI IR FINANSAVIMAS

 

10. Tvarkymo planų rengimo (planavimo) organizatorius – Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba prie Aplinkos ministerijos (toliau – Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba).

11. Tvarkymo planus rengia atestuoti specialistai ir juridiniai asmenys, jeigu jų įstatuose numatyta teritorijų planavimo veikla. Nevyriausybinės organizacijos, fiziniai ir juridiniai asmenys gali dalyvauti Tvarkymo planų rengimo procese Teritorijų planavimo įstatymo bei Teritorijų planavimo dokumentų svarstymo su visuomene nuostatų (Žin., 1996, Nr. 90-2099) nustatyta tvarka.

12. Lėšos Tvarkymo planams rengti planuojamos kiekvienų metų valstybės biudžete pagal poreikį. Taip pat gali būti naudojamos specialiųjų ir tarptautinių programų lėšos, tikslinės juridinių ir fizinių asmenų įnašų lėšos, juridinių ir fizinių asmenų paramos lėšos, kitos teisėtai įgytos lėšos.

 

IV. TVARKYMO PLANŲ RENGIMO PROCESAS

 

13. Tvarkymo planų rengimo procesą sudaro šie etapai:

13.1. parengiamasis – apima planavimo tikslų ir uždavinių nustatymą, planavimo darbų programos parengimą ir patvirtinimą, reikalingų tyrimų atlikimą, viešą paskelbimą apie priimtą sprendimą dėl Tvarkymo planų rengimo pradžios ir planavimo tikslų;

13.2. rengimo, kurį sudaro:

13.2.1. esamos būklės analizės stadija – atliekama apsaugos ir tvarkymo problemų analizė, teritorijos plėtojimo galimybių vertinimas, plėtojimo tendencijų ir probleminių situacijų bei arealų nustatymas;

13.2.2. koncepcijos rengimo stadija – nustatomi Gamtinių rezervatų plėtojimo prioritetai ir tvarkymo principai;

13.2.3. sprendinių konkretizavimo stadija – nustatomi apsaugos reglamentai bei tvarkymo priemonės išskirtose kraštovaizdžio tvarkymo zonose esančioms vertingiausioms buveinėms, augalų, grybų ir gyvūnų rūšims išsaugoti bei antropogeninės veiklos pažeistoms teritorijoms atkurti;

13.3. sprendinių pasekmių vertinimo – apima sprendinių poveikio vertinimą, atliekamą Vyriausybės nustatyta tvarka; sprendinių strateginį pasekmių aplinkai vertinimą, atliekamą įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytais atvejais ir tvarka;

13.4. baigiamasis – apima sprendinių viešą svarstymą, derinimą su institucijomis, ginčų nagrinėjimą, tikrinimą, tvirtinimą ir registravimą teritorijų planavimo dokumentų registre.

14. Tvarkymo plano rengimas prasideda Valstybinei saugomų teritorijų tarnybai (toliau – Planavimo organizatorius) viešai paskelbus apie priimtą sprendimą dėl Tvarkymo plano rengimo pradžios ir planavimo tikslų.

15. Prieš pradėdamas rengti Tvarkymo planą, Planavimo organizatorius Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka raštu kreipiasi į rajonų, kuriuose yra planuojama teritorija, savivaldybių administracijas, regionų aplinkos apsaugos departamentus, Kultūros ministerijos Kultūros vertybių apsaugos departamento teritorinius padalinius, kad pateiktų planavimo sąlygas.

16. Sąlygas rengiančios institucijos ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo prašymo gavimo dienos turi pateikti Planavimo organizatoriui sąlygas, parengtas Aplinkos ministerijos nustatyta tvarka. Jei planavimo sąlygos per nustatytą terminą nebuvo išduotos ir Planavimo organizatoriui nepranešta apie neišdavimo priežastis, Planavimo organizatorius turi teisę pradėti rengti Tvarkymo planą, tačiau apie tai raštu praneša planavimo sąlygas turėjusiai išduoti valstybės institucijai per 5 darbo dienas nuo termino, per kurį turėjo būti išduotos planavimo sąlygos.

17. Planavimo organizatorius įvertina sąlygas, sudarydamas planavimo užduotį Tvarkymo planui rengti. Planavimo užduotį tvirtina Planavimo organizatorius.

18. Planavimo organizatorius, sudarydamas sutartį su Tvarkymo plano rengėju, jam pateikia:

18.1. sprendimą rengti Tvarkymo planą;

18.2. planavimo užduotį;

18.3. planavimo sąlygas;

18.4. Gamtinio rezervato ribų planą M 1:10000;

18.5. gamtos ir kultūros paveldo objektų, esančių Gamtiniame rezervate, sąrašą;

18.6. turimų mokslinių tyrimų Gamtiniame rezervate medžiagą.

 

V. TVARKYMO PLANŲ SUDĖTIS IR TURINYS

 

19. Tvarkymo planą sudaro sprendiniai (grafinė dalis – brėžinys ir tekstinė dalis – aiškinamasis raštas) bei procedūrų dokumentai, parengti planavimo proceso metu.

20. Brėžinyje gali būti išskiriamos šios kraštovaizdžio tvarkymo zonos:

20.1. griežtos apsaugos (režimo) zonos, kurioms priskiriamos natūralių gamtinių procesų išsaugojimo teritorijos;

20.2. reguliuojamos apsaugos (režimo) zonos, kurioms priskiriamos:

20.2.1. teritorijos, kuriose turi būti taikomos priemonės vertingiausioms buveinėms, augalų, grybų ir gyvūnų rūšims išsaugoti;

20.2.2. teritorijos, kuriose yra atkuriamos antropogeninės veiklos pažeistos teritorijos.

21. Brėžinys pateikiamas M 1:10000 (valstybiniuose parkuose ir biosferos rezervatuose esantiems gamtiniams rezervatams ir gamtinėms rezervatinėms apyrubėms M 1:5000). Grafinę dalį rekomenduojama rengti skaitmeniniu formatu valstybinėje LKS-94 koordinačių sistemoje. Specifikacijoje objektai aprašomi pagal integruotos geoinformacinės sistemos (InGIS) geoduomenų specifikaciją ir atributinės informacijos kodavimą (Žin., 2000, Nr. 36-1019). Jame pateikiami šie duomenys:

21.1. administracinių vienetų ribos;

21.2. Gamtinio rezervato ribos;

21.3. žemėvaldų, besiribojančių su Gamtiniu rezervatu, ribos;

21.4. gamtos ir kultūros paveldo objektai, jų teritorijos;

21.5. esamų ir planuojamų statinių vietos, kurių reikia Gamtinio rezervato steigimo ir veiklos tikslams įgyvendinti.

22. Planavimo organizatoriui užsakius, gali būti rengiami ir papildomi brėžiniai, reikalingi specifiniams klausimams nagrinėti.

23. Aiškinamąjį raštą sudaro:

23.1. fizinė-geografinė teritorijos apžvalga;

23.2. gamtos ir kultūros vertybių aprašymas;

23.3. pokyčių tendencijos, pokyčių priežastys (ribojantys ir modifikuojantys veiksniai);

23.4. siūlomi teritorijos apsaugos reglamentai ir tvarkymo priemonės.

24. Tvarkymo plano procedūrų dokumentus sudaro:

24.1. Planavimo organizatoriaus sprendimas dėl Tvarkymo plano rengimo;

24.2. planavimo užduotis;

24.3. planavimo sąlygos;

24.4. sprendinių pasekmių vertinimo ataskaitos;

24.5. viešojo svarstymo ataskaita;

24.6. derinimo ar išvadų dokumentai;

24.7. Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos (toliau – Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija) patikrinimo aktas.

 

VI. TVARKYMO PLANŲ SPRENDINIŲ poveikio VERTINIMAS IR STRATEGINIS PASEKMIŲ APLINKAI VERTINIMAS

 

25. Tvarkymo planų sprendinių poveikio vertinimas vykdomas pagal Vyriausybės patvirtintą Teritorijų planavimo dokumentų sprendinių poveikio vertinimo tvarkos aprašą ir parengiama sprendinių poveikio vertinimo ataskaita.

26. Sprendinių poveikio vertinimo ataskaitoje turi būti pateikiama:

26.1. pagal nustatytus klausimyno klausimus – galimo teigiamo ar neigiamo, ilgalaikio ir trumpalaikio poveikio įvertinimas (teigiamas didelis, teigiamas, nėra poveikio arba nėra aiškios jo krypties, neigiamas, neigiamas didelis);

26.2. apibendrintas poveikio aprašymas ir jo įvertinimas atskirais vertinimo aspektais;

26.3. integruota baigiamoji vertinimo išvada.

27. Tais atvejais, kai, vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintu Planų ir programų strateginio pasekmių aplinkai vertinimo tvarkos aprašu, numatoma atlikti planuojamos teritorijos sprendinių strateginį pasekmių aplinkai vertinimą, šis vertinimas atliekamas Tvarkymo plano koncepcijos rengimo stadijoje.

 

VII. TVARKYMO PLANŲ VIEŠAS SVARSTYMAS, DERINIMAS, tikrinimas IR TVIRTINIMAS

 

28. Tvarkymo planų derinimo procedūrą atlieka Planavimo organizatorius arba jo įgaliotas asmuo. Tvarkymo planų sprendiniai turi atitikti galiojančių teritorijų planavimo dokumentų, įregistruotų teritorijų planavimo dokumentų registre, sprendinius, neprieštarauti įstatymais ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais nustatytų specialiųjų žemės naudojimo sąlygų reikalavimams, jie turi turėti planavimo sąlygas išdavusių institucijų motyvuotas išvadas dėl parengtų sprendinių derinimo.

29. Tvarkymo planų sprendiniai turi būti suderinti ir viešai apsvarstyti Teritorijų planavimo įstatymo nustatyta tvarka. Tvarkymo planų keitimai rengiami, svarstomi, derinami, tikrinami, tvirtinami ta pačia tvarka kaip ir Tvarkymo planas.

30. Tvarkymo planai teikiami tikrinti Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai. Teritorijų planavimo priežiūros bendrąją tvarką nustato Teritorijų planavimo ir statybos priežiūros nuostatai.

31. Aplinkos ministras tvirtina Tvarkymo plano brėžinį ir Tvarkymo plano rengėjo parengtus pagrindinius aiškinamojo rašto teiginius.

 

VIII. TVARKYMO PLANŲ REGISTRAVIMAS IR GALIOJIMAS

 

32. Patvirtinti Tvarkymo planai nustatyta tvarka registruojami valstybės lygmens teritorijų planavimo dokumentų registre bei pateikiami valstybės lygmens teritorijų planavimo duomenų bankui.

33. Tvarkymo planų galiojimo laikas neterminuotas. Jie galioja iki to laiko, kol atsiranda būtinybė nustatyta tvarka juos keisti.

 

IX. Baigiamosios nuostatos

 

34. Planavimo organizatorius arba jo įgaliotas asmuo privalo dalyvauti Tvarkymo planų rengimo procese ir procedūrose. Jis atsako už planavimo proceso ir procedūrų organizavimą bei teisingą su tuo susijusių dokumentų apiforminimą ir privalo laikytis šiose taisyklėse nustatytos Tvarkymo planų rengimo tvarkos.

35. Planavimo organizatorius yra atsakingas už pasekmes, dėl jo kaltės atsiradusias planavimo proceso metu.

36. Žala, atsiradusi dėl neteisėtais veiksmais įgyvendinamų teritorijų planavimo dokumentų, atlyginama Civilinio kodekso, įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

37. Ginčus dėl žalos atlyginimo sprendžia teismas.

38. Ginčus dėl Tvarkymo planų procesų ir procedūrų tvarkos pažeidimų nagrinėja ir sprendžia Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija Teritorijų planavimo ir statybos valstybinės priežiūros nuostatų (Žin., 1997, Nr. 34-851) nustatyta tvarka.

______________