LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 1998 M. RUGSĖJO 22 D. NUTARIMO NR. 1138 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2008 m. balandžio 9 d. Nr. 336

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pakeisti Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos nuostatus, patvirtintus Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 22 d. nutarimu Nr. 1138 „Dėl Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1998, Nr. 84-2353; 2002, Nr. 20-766, Nr. 60-2464; 2003, Nr. 11-403, Nr. 84-3834; 2004, Nr. 127-4564, Nr. 167-6131), ir išdėstyti juos nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                   Gediminas Kirkilas

 

 

 

Aplinkos ministras                                                                      Artūras Paulauskas


Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1998 m. rugsėjo 22 d. nutarimu Nr. 1138

(Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2008 m. balandžio 9 d. nutarimo Nr. 336 redakcija)

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTERIJOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos Respublikos aplinkos ministerija (toliau vadinama – Aplinkos ministerija, ministerija) yra Lietuvos Respublikos valstybės įstaiga.

Aplinkos ministerija atlieka įstatymų ir kitų teisės aktų jai pavestas aplinkos formavimo pagal darnaus vystymosi principus, aplinkos apsaugos, gamtos išteklių naudojimo, klimato kaitos, atliekų tvarkymo, kraštovaizdžio ir biologinės įvairovės apsaugos, gamtos išteklių naudojimo, geologijos, hidrometeorologijos, miškų ūkio, teritorijų planavimo, urbanistikos ir architektūros, statybos ir būsto, komunalinio ūkio, poveikio aplinkai vertinimo, genetiškai modifikuotų organizmų tvarkymo, cheminių medžiagų ir preparatų valdymo, saugomų teritorijų, žuvininkystės vidaus vandenyse, valstybės administracinių ir kitų negyvenamųjų patalpų bei pastatų naudojimo, standartizacijos, metrologijos, akreditacijos ir triukšmo valdymo sričių valstybės valdymo funkcijas ir įgyvendina šiose srityse valstybės politiką.

2. Aplinkos ministerija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymu (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131), Lietuvos Respublikos biudžetinių įstaigų įstatymu (Žin., 1995, Nr. 104-2322), kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais įstatymais ir teisės aktais, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko potvarkiais, kitais teisės aktais, taip pat šiais nuostatais.

3. Aplinkos ministerija yra viešasis juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu ir savo pavadinimu. Ministerijos buveinės adresas: A. Jakšto g. 4/9, Vilnius, Lietuvos Respublika.

4. Aplinkos ministerija yra biudžetinė įstaiga, finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto (toliau vadinama – valstybės biudžetas).

 

ii. aplinkos ministerijos uždaviniai ir funkcijos

 

5. Svarbiausieji Aplinkos ministerijos uždaviniai yra:

5.1. užtikrinti aplinkos formavimą pagal darnaus vystymosi principus;

5.2. dalyvauti formuojant aplinkos apsaugos, racionalaus gamtos išteklių naudojimo, klimato kaitos, atliekų tvarkymo, kraštovaizdžio ir biologinės įvairovės apsaugos, racionalaus gamtos išteklių naudojimo, geologijos, hidrometeorologijos, miškų ūkio, teritorijų planavimo, urbanistikos ir architektūros, statybos ir būsto, komunalinio ūkio, valstybės administracinių ir kitų negyvenamųjų patalpų bei pastatų naudojimo, standartizacijos, metrologijos, akreditacijos ir triukšmo valdymo valstybės politiką;

5.3. pagal kompetenciją rūpintis sveika ir švaria aplinka, išsaugoti Lietuvos Respublikai būdingą kraštovaizdį, ekosistemas, gamtos vertybes, biologinę įvairovę, genofondus, klimatą;

5.4. užtikrinti racionalų gamtos išteklių (įskaitant miškus ir žemės gelmes) Lietuvos Respublikoje, jos teritorinėje jūroje, kontinentiniame šelfe ir ekonominėje zonoje naudojimą, apsaugą, gausinimą ir atkūrimą;

5.5. užtikrinti miškų tvarkymą, remiantis subalansuotos miškų ūkio plėtros principais, didinti Lietuvos miškingumą ir miškų produktyvumą;

5.6. siekti teritorijų sanglaudos, skatinti teritorijų planavimo, urbanistikos, architektūros ir statybos pažangą;

5.7. siekti sudaryti palankias sąlygas šalies gyventojams įsigyti būstą, tinkamai jį prižiūrėti, modernizuoti mažinant energijos sąnaudas;

5.8. pagal kompetenciją koordinuoti valstybės nekilnojamojo turto paskirstymą, taip pat jo perdavimą savivaldybėms;

5.9. pagal kompetenciją dalyvauti formuojant ir įgyvendinant Lietuvos Europos Sąjungos politiką.

6. Aplinkos ministerija atlieka šias funkcijas:

6.1. įgyvendindama 5.1 punkte nurodytą uždavinį:

6.1.1. pagal kompetenciją koordinuoja veiksmus įgyvendinant darnaus vystymosi principus Lietuvos Respublikoje;

6.1.2. pagal kompetenciją teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei nutarimų dėl nacionalinių parkų tvarkymo planų (planavimo schemų) patvirtinimo projektus, tvirtina saugomų teritorijų (gamtinių rezervatų, biosferos rezervatų, gamtinių ir kompleksinių draustinių, regioninių parkų ir gamtos paveldo objektų) tvarkymo planus (planavimo schemas);

6.1.3. pagal kompetenciją formuoja saugomų teritorijų sistemą, teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei valstybinių rezervatų, rezervatinių apyrubių, valstybinių draustinių, valstybinių parkų, biosferos rezervatų, gamtos paminklų, kitų saugomų teritorijų steigimo projektus, pasiūlymus dėl saugomų teritorijų įrašymo į tarptautinius saugomų teritorijų sąrašus, steigia biosferos poligonus, atkuriamuosius ir genetinius sklypus, nustato ekologinės apsaugos zonas, koordinuoja kitų Lietuvos Respublikos Vyriausybės įgaliotų institucijų veiksmus nustatant šias zonas, skelbia saugomais gamtos paveldo objektus, nustato saugomų teritorijų steigimo kriterijus, organizuoja Europos ekologinio tinklo „Natura 2000“ teritorijų atranką, pagal kompetenciją yra atsakinga už apsaugos, priežiūros ir tvarkymo organizavimą saugomose teritorijose;

6.1.4. pagal kompetenciją reglamentuoja ir kontroliuoja veiklą saugomose teritorijose;

6.1.5. rengia ir tvirtina saugomų teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisykles;

6.1.6. koordinuoja poveikio aplinkai vertinimo procesą, pagal kompetenciją organizuoja poveikio aplinkai vertinimo procesą reglamentuojančių teisės aktų rengimą, nustatytąja tvarka nagrinėja planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo dokumentus;

6.1.7. pagal kompetenciją rengia strateginį pasekmių aplinkai vertinimą reglamentuojančius teisės aktus, teisės aktų nustatyta tvarka nagrinėja planų ir programų strateginio pasekmių aplinkai vertinimo dokumentus;

6.2. įgyvendindama 5.2 punkte nurodytą uždavinį:

6.2.1. pagal kompetenciją rengia valstybės strategijas, planus ir (ar) ilgalaikes bei tikslines valstybės programas aplinkos apsaugos ir klimato kaitos, atliekų tvarkymo, kraštovaizdžio ir biologinės įvairovės apsaugos, saugomų teritorijų, gamtos išteklių naudojimo, atkūrimo, gausinimo ir apsaugos, geologijos, hidrometeorologijos, miškų ūkio plėtros, teritorijų planavimo, architektūros ir urbanistikos, statybos ir būsto, komunalinio ūkio, valstybinio aplinkos monitoringo, valstybės administracinių ir kitų negyvenamųjų patalpų bei pastatų naudojimo, standartizacijos, metrologijos, akreditacijos ir triukšmo valdymo srityse arba dalyvauja juos rengiant, organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja jų įgyvendinimą, pagal kompetenciją dalyvauja rengiant šalies regioninės plėtros planus;

6.2.2. teisės aktų nustatyta tvarka vykdo savivaldybių aplinkos apsaugos rėmimo specialiosios programos lėšų tikslinio naudojimo priežiūrą, pagal kompetenciją valdo valstybės biudžeto lėšas, skirtas specialioms programoms vykdyti, tvirtina finansuojamų iš valstybės biudžeto įstaigų priemonių išlaidų sąmatas, teikia valstybės iždui mokėjimo paraiškas finansuoti pavaldžias įstaigas ir specialias programas, kontroliuoja jų ir – pagal kompetenciją – investicinės programos lėšų naudojimą;

6.2.3. dalyvauja organizuojant standartizacijos, metrologijos ir akreditacijos sistemų kūrimą;

6.2.4. pagal kompetenciją dalyvauja rengiant Valstybės investicijų programą aplinkos ir kraštovaizdžio apsaugos, gamtos išteklių naudojimo, atkūrimo, gausinimo ir apsaugos, teritorijų planavimo, urbanistinės plėtros ir kitose srityse; formuoja teritorijų raidos pagrindines nuostatas;

6.3. įgyvendindama 5.3 punkte nurodytą uždavinį:

6.3.1. pagal kompetenciją rengia ir tvirtina aplinkos apsaugos ir gamtos išteklių naudojimo normas, normatyvus, standartus, taisykles, koordinuoja jų įgyvendinimą;

6.3.2. nustato ir kontroliuoja išmetamų (išleidžiamų, paskleidžiamų) į aplinką teršalų ir šiltnamio dujų normas, nustato leidimų išmesti į aplinką teršalus ir šiltnamio dujas išdavimo tvarką, išmestų į aplinką teršalų ir šiltnamio dujų apskaitos ir ataskaitų teikimo tvarką;

6.3.3. nustato gamtinės aplinkos elementų būklės vertinimo kriterijus;

6.3.4. pagal kompetenciją reglamentuoja ir administruoja visų atliekų tvarkymą, kontroliuoja nustatytų reikalavimų ir užduočių įgyvendinimą, koordinuoja kitų valstybės institucijų, apskričių viršininkų ir savivaldybių veiklą atliekų tvarkymo srityje;

6.3.5. įstatymų nustatyta tvarka nustato radionuklidų išmetimo į aplinką normas ir radionuklidų išmetimo į aplinką leidimų išdavimo tvarką, nustato radionuklidų švarumo (nebekontroliuojamuosius) lygius ir deaktyvuotų medžiagų pakartotinio naudojimo ir šalinimo sąlygas, kartu su Sveikatos apsaugos ministerija nustato aplinkos radiacinės apsaugos normas, pagal kompetenciją dalyvauja išduodant branduolinės energetikos veiklos, veiklos su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais, radioaktyviųjų atliekų tvarkymo veiklos licencijas, atlieka kitas įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytas funkcijas šiose srityse;

6.3.6. įstatymų nustatyta tvarka kartu su kitomis įgaliotomis institucijomis vykdo cheminių medžiagų ir preparatų valdymą, nustato cheminių medžiagų ir preparatų subalansuoto ir saugaus tvarkymo reikalavimus, koordinuoja jų įgyvendinimą;

6.3.7. kartu su Sveikatos apsaugos ministerija sudaro ir tikslina zonų ir aglomeracijų, kuriuose užterštumo lygis viršija ribines užterštumo vertes, sąrašus;

6.3.8. rengia ir tvirtina aplinkai padarytos žalos apskaičiavimo metodiką;

6.3.9. organizuoja valstybinį aplinkos monitoringą;

6.3.10. kaupia ir tvarko genetiškai modifikuotų organizmų ir genetiškai modifikuotų produktų duomenų bazę, nustato leidimų ir sutikimų verstis veikla, kurios metu yra naudojami genetiškai modifikuoti organizmai ir mikroorganizmai, išdavimo tvarką, išduoda šiuos leidimus ir sutikimus, atlieka genetiškai modifikuotų organizmų išleidimo į aplinką valstybinę saugos kontrolę, nustato modifikacijos metodus, pranešimų apie genetiškai modifikuotus organizmus ir genetiškai modifikuotus produktus pateikimo Aplinkos ministerijai tvarką;

6.3.11. kartu su Sveikatos apsaugos ministerija, Žemės ūkio ministerija ir Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba nustato genetiškai modifikuotų organizmų ir produktų rizikos aplinkai, žmonių ir gyvūnų sveikatai įvertinimo tvarką ir rizikai įvertinti būtinus duomenis, nustato genetiškai modifikuotų mikroorganizmų klasifikavimo kriterijus;

6.3.12. organizuoja valstybinę genetiškai modifikuotų organizmų išleidimo į aplinką stebėseną (monitoringą) pagal Aplinkos ministerijos ar jos įgaliotos institucijos nustatytą tvarką;

6.3.13. sudaro genetiškai modifikuotų organizmų valdymo priežiūros komitetą ir genetiškai modifikuotų organizmų ekspertų komitetą ir koordinuoja jų darbą;

6.3.14. nustato augalų nacionalinių genetinių išteklių kaupimo, saugojimo, naudojimo ir atkūrimo tvarką, organizuoja jų naudojimo ir apsaugos kontrolę;

6.3.15. pagal kompetenciją koordinuoja ne miškų ūkio paskirties žemėje esančių želdynų ir želdinių apsaugos, tvarkymo ir kūrimo valstybinį valdymą;

6.3.16. pagal kompetenciją vykdo laukinės augalijos apsaugos ir naudojimo valstybinį valdymą;

6.3.17. nustato aplinkosaugos sąlygas plaukioti vandens telkiniuose plaukiojimo priemonėmis ir vandens telkinių, kuriuose plaukiojimas tam tikro tipo plaukiojimo priemonėmis draudžiamas ar ribojamas, sąrašą;

6.3.18. tvirtina Lietuvos raudonosios knygos sąrašus, organizuoja ir atlieka darbus, susijusius su kraštovaizdžio, ekosistemų, bendrijų, retųjų ir nykstančių laukinių augalų, grybų ir gyvūnų rūšių, jų buveinių išsaugojimu, gausinimu, atkūrimu ir naudojimu, nustato saugomų rūšių paėmimo iš gamtinės aplinkos tvarką, išduoda leidimus vykdyti šią veiklą;

6.3.19. nustato introdukcijos, reintrodukcijos ir perkėlimo tvarką, invazinių rūšių organizmų kontrolės ir naikinimo tvarką, laukinių gyvūnų naudojimo mokslo, kultūros, švietimo, auklėjimo ir estetikos tikslams taisykles, kartu su Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba nustato laukinių gyvūnų laikymo nelaisvėje taisykles, taip pat laukinių gyvūnų paėmimo iš buveinių zoologinėms kolekcijoms sudaryti ir kolekcijų registravimo tvarką, kartu su Muitinės departamentu prie Finansų ministerijos ir Valstybine maisto ir veterinarijos tarnyba nustato prekybos laukiniais gyvūnais taisykles;

6.3.20. pagal kompetenciją vykdo geriamojo vandens tiekimo ir nuotekų tvarkymo valstybinį valdymą ir reguliavimą;

6.3.21. rengia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl komunalinių paslaugų teikimo tobulinimo, pagal kompetenciją koordinuoja komunalinių paslaugų plėtojimo priemonių įgyvendinimą;

6.3.22. organizuoja aplinkos apsaugos valstybinę kontrolę;

6.3.23. pagal kompetenciją atlieka aplinkos apsaugos valstybinės kontrolės priežiūrą;

6.3.24. pagal kompetenciją įgyvendina valstybinį triukšmo valdymą;

6.4. įgyvendindama 5.4 punkte nurodytą uždavinį:

6.4.1. nustato tvenkinių naudojimo ir priežiūros tvarką, aplinkosaugos sąlygas vandens telkinių dugno valymo ir gilinimo darbams laivybos reikmėms;

6.4.2. pagal kompetenciją nustato žvejybos reglamentavimo priemones, saugomų rūšių žuvų ir jų buveinių bei migracijos kelių išsaugojimo priemones;

6.4.3. pagal kompetenciją atlieka medžioklės valstybinį valdymą;

6.5. įgyvendindama 5.5 punkte nurodytą uždavinį:

6.5.1. organizuoja miškingumo didinimo, miško genofondo, kraštovaizdžio ir biologinės įvairovės miškuose išsaugojimo, selekcijos ir sėklininkystės, miško išteklių naudojimo, kitų programų projektų rengimą ir koordinuoja šių programų įgyvendinimą;

6.5.2. rengia teisės aktų miškų ūkio klausimais projektus;

6.5.3. organizuoja ir koordinuoja visų šalies miškų inventorizaciją, miškų tvarkymo (miškotvarkos) projektų rengimą, koordinuoja miškų monitoringą;

6.5.4. organizuoja valstybinę šalies miškų apskaitą;

6.5.5. rengia metinių miško kirtimo normų valstybiniuose miškuose projektus;

6.6. įgyvendindama 5.6 punkte nurodytą uždavinį:

6.6.1. pagal kompetenciją nustato teritorijų planavimo reikalavimus, dalyvauja teritorijų planavimo procedūrose;

6.6.2. įstatymų nustatyta tvarka nustato detaliųjų planų ir kitų teritorijų planavimo dokumentų rengimo taisykles;

6.6.3. organizuoja bendrojo Lietuvos Respublikos teritorijos plano rengimą, keitimą, įgyvendinimo stebėseną, pagal kompetenciją – specialiojo planavimo dokumentų rengimą, prižiūri jų įgyvendinimą;

6.6.4. pagal kompetenciją rengia ir tvirtina normatyvinius statybos techninius ir statinio saugos ir paskirties dokumentus;

6.6.5. pagal kompetenciją vykdo statybos dalyvių atestavimą;

6.6.6. pagal kompetenciją reglamentuoja statybos produktų atitikties vertinimą ir pastatų energinio naudingumo sertifikavimą;

6.7. įgyvendindama 5.7 punkte nurodytą uždavinį:

6.7.1. pagal kompetenciją vykdo būsto strategijos ir programų įgyvendinimo priemones, būsto strategijos ir programų įgyvendinimo stebėseną;

6.7.2. rengia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl paramos būstui įsigyti, valdymo, naudojimo, priežiūros ir modernizavimo mažinant energijos sąnaudas;

6.7.3. pagal kompetenciją dalyvauja įgyvendinant Nacionalinę energijos vartojimo efektyvumo didinimo 2006–2010 metų programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. gegužės 11 d. nutarimu Nr. 443 (Žin., 2006, Nr. 54-1956);

6.8. įgyvendindama 5.8 punkte nurodytą uždavinį:

6.8.1. pagal kompetenciją rengia įstatymų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių valstybės nekilnojamųjų daiktų panaudojimą, taip pat jų perdavimą savivaldybėms, projektus arba dalyvauja juos rengiant;

6.8.2. pagal kompetenciją priima sprendimus dėl valstybės nekilnojamųjų daiktų perdavimo panaudos pagrindais laikinai neatlygintinai valdyti ir naudotis valstybines ar savivaldybių funkcijas įgyvendinantiems subjektams;

6.8.3. derina turto valdytojų sprendimus išnuomoti valstybės ilgalaikį materialųjį turtą;

6.8.4. pagal kompetenciją teikia išvadas dėl valstybės turto valdytojų sprendimų perduoti valstybės nekilnojamuosius daiktus valdyti, naudoti ir disponuoti jais patikėjimo teise kitiems valstybės turto patikėjimo teisės juridiniams asmenims;

6.9. įgyvendindama 5.9 punkte nurodytą uždavinį:

6.9.1. pagal kompetenciją rengia ir derina Lietuvos Respublikos poziciją Europos Sąjungos institucijose ir jų darbo organuose nagrinėjamais klausimais, koordinuoja ministerijos valdymo sričiai priskirtų valstybės institucijų ir įstaigų pozicijų rengimą ir derinimą Europos Sąjungos institucijose ir jų darbo organuose nagrinėjamais klausimais, taip pat dalyvauja, kai pozicijas rengia kitos valstybės institucijos;

6.9.2. pagal kompetenciją užtikrina efektyvų atstovavimą Lietuvos interesams Europos Sąjungos institucijose ir jų darbo organuose;

6.9.3. pagal kompetenciją perkelia į nacionalinę teisę ir įgyvendina Europos Sąjungos teisę (acquis communautaire), vykdo kitus Lietuvos narystės Europos Sąjungoje įsipareigojimus ir Europos Sąjungos teisės aktų nustatyta tvarka apie tai informuoja Europos Sąjungos institucijas.

7. Aplinkos ministerija taip pat atlieka šias funkcijas:

7.1. pagal kompetenciją rengia įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų, nenurodytų šiuose nuostatuose, projektus arba dalyvauja juos rengiant, derina ministerijų, Vyriausybės įstaigų, apskrities viršininko ir kitų institucijų teisės aktų projektus;

7.2. pagal kompetenciją planuoja Europos Sąjungos paramos lėšų panaudojimą, koordinuoja investicinių ir techninės paramos programų, projektų rengimą ir įgyvendinimą;

7.3. organizuoja valstybės registrų, kadastrų ir informacinių sistemų, priskirtų ministerijos kompetencijai, sudarymą ir tvarkymą, užtikrina jų funkcionavimą;

7.4. pagal kompetenciją palaiko ryšius su atitinkamomis užsienio valstybių institucijomis ir tarptautinėmis organizacijomis, nustatytąja tvarka atstovauja jose Lietuvos Respublikai; pagal kompetenciją teisės aktų nustatyta tvarka rengia tarptautinių sutarčių projektus ir užtikrina tarptautinių sutarčių vykdymą;

7.5. koordinuoja ir pagal kompetenciją organizuoja visuomenės švietimą ir informavimą aplinkos apsaugos srityje;

7.6. rūpinasi valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, ministerijos kompetencijai priskirtose srityse, kvalifikacijos kėlimu ir tobulinimusi;

7.7. periodiškai rengia ir platina ataskaitas apie aplinkos būklę Lietuvoje;

7.8. pagal kompetenciją organizuoja ir koordinuoja mokslinius tyrimus, taikomųjų mokslo programų ir projektų finansavimą, koordinuoja jų įgyvendinimą, skatina inovacijas;

7.9. įstatymų numatytais atvejais ir tvarka valdo, naudoja valstybės turtą ir juo disponuoja;

7.10. pagal kompetenciją nustatytąja tvarka nagrinėja juridinių ir fizinių asmenų skundus, pranešimus ir prašymus, priima sprendimus ir įgyvendina reikiamas priemones;

7.11. atlieka kitas įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų numatytas funkcijas.

 

III. APLINKOS MINISTERIJOS TEISĖS

 

8. Aplinkos ministerija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius ir atlikdama jos kompetencijai priskirtas funkcijas, turi teisę:

8.1. reikalauti, kad juridiniai ir (ar) fiziniai asmenys vykdytų įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytus aplinkosaugos reikalavimus, įgyvendintų priemones, panaikinančias arba mažinančias neigiamą poveikį aplinkai ir gamtos ištekliams;

8.2. nustatytąja tvarka gauti iš ministerijų, Vyriausybės įstaigų, savivaldybių institucijų, kitų juridinių ir fizinių asmenų statistikos ir kitokius duomenis aplinkos apsaugos, kraštovaizdžio ir biologinės įvairovės apsaugos, miškų ūkio ir gamtos išteklių naudojimo ir atkūrimo, teritorijų planavimo, urbanistikos klausimais, taip pat duomenis (informaciją) apie statomus ir naudojamus statinius, gaminamas, importuojamas, eksportuojamas ir gamyboje naudojamas pavojingas aplinkai chemines medžiagas ir preparatus, teikti šiuos duomenis (informaciją) ir pasiūlymus visais ministerijos kompetencijos klausimais;

8.3. pasitelkti ministerijų, Vyriausybės įstaigų, taip pat kitų įstaigų ir organizacijų atstovus ir specialistus, susitarusi su jų vadovais, ministerijos sprendžiamoms problemoms nagrinėti, sudaryti komisijas (darbo grupes) įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ministerijos kompetencijos klausimais projektams rengti ir svarstyti, dalyvauti kitų ministerijų komisijų (darbo grupių) veikloje;

8.4. nustatyti tvarką, kuria sustabdoma, ribojama ar uždraudžiama juridinių ir (ar) fizinių asmenų veikla miškuose, jeigu pažeidžiami įstatymai, nesilaikoma miško išteklių naudojimo, miškų atkūrimo ir apsaugos reikalavimų;

8.5. prireikus sudaryti ministerijos mokslo, aplinkos apsaugos, technikos, ekonomikos, urbanistikos, architektūros, teritorinio planavimo ir kitas tarybas;

8.6. kreiptis į viešojo administravimo subjektus, atliekančius statybos valstybinę priežiūrą, ir reikalauti panaikinti ar pakeisti statinio projektavimo sąlygas, jeigu jos neatitinka įstatymų ar kitų teisės aktų nuostatų;

8.7. rengti nustatytąja tvarka viešųjų pirkimų konkursus;

8.8. pagal kompetenciją pareikšti ieškinius, kai padaryta žala valstybės interesams, dėl žalos aplinkai ir kitų nuostolių, įskaitant prevencinių ir (arba) aplinkos atkūrimo priemonių vykdymą, atlyginimo;

8.9. metodiškai vadovauti pavaldžioms institucijoms, pagal jų kompetenciją atliekančioms šiuose nuostatuose numatytas funkcijas;

8.10. būti šiuose nuostatuose ir kituose teisės aktuose nustatytiems uždaviniams ir funkcijoms įgyvendinti skirtos paramos gavėja.

9. Aplinkos ministerija turi ir kitų teisių, kurias jai suteikia įstatymai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai ir kiti teisės aktai.

 

IV. aplinkos ministerijos veiklos organizavimas

 

10. Aplinkos ministerijos veikla organizuojama pagal ministro patvirtintus viešai paskelbtus strateginius veiklos planus, rengiamus vadovaujantis Strateginio planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 827 (Žin., 2002, Nr. 57-2312; 2007, Nr. 23-879), ir derinamus su Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa, Valstybės ilgalaikės raidos strategija, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. IX-1187 (Žin., 2002, Nr. 113-5029), taip pat pagal kitus strateginio planavimo dokumentus ir šiuos nuostatus. Sutrumpintam ministerijos strateginiam veiklos planui pritaria Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

Ministerijos strateginio veiklos plano įgyvendinimo kontrolę atlieka ministras arba ministro sudaryta strateginio planavimo grupė.

11. Aplinkos ministerijai vadovauja ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria į pareigas ir iš jų atleidžia Respublikos Prezidentas Ministro Pirmininko teikimu. Ministrą laikinai pavaduoti gali tik Ministro Pirmininko paskirtas kitas Lietuvos Respublikos Vyriausybės narys.

Pavaduojantysis ministras neatlieka funkcijų, nurodytų 13.6, 13.9 ir 13.13–13.15 punktuose.

12. Ministras, vadovaudamas jam pavestoms valdymo sritims, yra atsakingas Lietuvos Respublikos Seimui, Respublikos Prezidentui ir tiesiogiai pavaldus Ministrui Pirmininkui.

13. Ministras:

13.1. sprendžia ministerijos kompetencijos klausimus ir yra tiesiogiai atsakingas už Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos ir jos įgyvendinimo priemonių, priklausančių ministerijos kompetencijai, įgyvendinimą;

13.2. užtikrina įstatymų, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, Respublikos Prezidento dekretų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės rezoliucijų, Ministro Pirmininko potvarkių ir kitų teisės aktų įgyvendinimą;

13.3. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728 (Žin., 1994, Nr. 63-1238; 2003, Nr. 27-1089), nustatyta tvarka įstatymų ir kitų teisės aktų, priklausančių ministerijos kompetencijai, projektus;

13.4. užtikrina Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Ministro Pirmininko pavedimų vykdymą;

13.5. priima ir pasirašo įsakymus, tikrina, kaip jie įgyvendinami (ministro priimami įsakymai registruojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka); prireikus kartu su kitais ministrais priima bendrus įsakymus;

13.6. tvirtina ministerijos ir įstaigų prie ministerijos strateginius veiklos planus;

13.7. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei ministerijos metines veiklos ataskaitas, kuriose informuoja, kaip vykdoma Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa, jos įgyvendinimo priemonės, ministerijos ir įstaigų prie ministerijos strateginiai veiklos planai, ir Ministro Pirmininko reikalavimu atsiskaito už savo veiklą;

13.8. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstaigų prie ministerijos nuostatų projektus, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimu tvirtina įstaigų prie ministerijos nuostatus ir jų administracijos struktūrą;

13.9. tvirtina ministerijos administracijos struktūrą ir valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių sąrašą, neviršydamas darbo užmokesčiui nustatytų lėšų ir Aplinkos ministerijai Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtinto didžiausio leistino valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių skaičiaus;

13.10. koordinuoja ir kontroliuoja ministerijos administracijos padalinių veiklą;

13.11. tvirtina ministerijos administracijos padalinių nuostatus ir valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių aprašymus;

13.12. koordinuoja ir kontroliuoja įstaigų prie ministerijos veiklą, jeigu šių funkcijų nepaveda ministerijos valstybės sekretoriui ir ministerijos sekretoriams ir jeigu įstatymai nenustato kitaip;

13.13. įstatymų nustatyta tvarka priima į pareigas ir atleidžia iš jų ministerijos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis ir gaunančius darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, juos skatina, skiria jiems tarnybines ar drausmines nuobaudas ir pašalpas arba šias funkcijas gali pavesti atlikti ministerijos valstybės sekretoriui;

13.14. įstatymų nustatyta tvarka priima į pareigas ir atleidžia iš jų įstaigų prie ministerijos vadovus, juos skatina ir skiria jiems tarnybines ar drausmines nuobaudas ir pašalpas, jeigu įstatymai nenustato kitaip;

13.15. nustato ministerijos valstybės sekretoriaus, ministerijos sekretorių administravimo sritis;

13.16. teisės aktų nustatyta tvarka suteikia vyriausiojo valstybinio aplinkos apsaugos inspektoriaus, vyresniojo valstybinio aplinkos apsaugos inspektoriaus, valstybinio aplinkos apsaugos inspektoriaus galias, vyriausiojo valstybinio miškų pareigūno, vyresniojo valstybinio miškų pareigūno, valstybinio miškų pareigūno ir valstybinio saugomų teritorijų pareigūno statusą;

13.17. atlieka kitas įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų pavestas funkcijas.

14. Ministro politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai – viceministras, ministro patarėjas (patarėjai), ministro atstovas spaudai ir kiti ministro politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojai – padeda ministrui suformuoti politines nuostatas ir prioritetus, priimti sprendimus ir juos įgyvendinti.

15. Ministras savo įgaliojimų laikotarpiu gali turėti visuomeninių konsultantų, kurie ministro prašymu teikia jam konsultacijas, pasiūlymus, išvadas ir kitą informaciją.

16. Viceministras:

16.1. kontroliuoja, ar ministerijos rengiami teisės aktų projektai atitinka ministro politines nuostatas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatas ministrui pavestose valdymo srityse;

16.2. koordinuoja ministro politinio (asmeninio) pasitikėjimo valstybės tarnautojų veiklą;

16.3. ministro pavedimu atstovauja ministrui, pristatydamas ir aptardamas ministro politines nuostatas ir sprendimus visuomenei, Lietuvos Respublikos Seimo komitetuose, Lietuvos Respublikos Vyriausybės posėdžiuose, Lietuvos Respublikos Vyriausybės pasitarimuose;

16.4. dalyvauja derinant ministerijos rengiamų teisės aktų projektus su suinteresuotomis institucijomis;

16.5. atlieka kitas ministro jam pavestas funkcijas.

17. Aplinkos ministerija turi savo administraciją, kuriai vadovauja ministerijos valstybės sekretorius.

Ministerijos administraciją sudaro departamentai, skyriai ir kiti padaliniai. Ministerijos administracijos padalinių veiklą reguliuoja ministro tvirtinami Aplinkos ministerijos darbo reglamentas, Vidaus tvarkos taisyklės ir padalinių nuostatai.

Ministerijos valstybės tarnautojams keliamus specialiuosius reikalavimus, pareigybės lygį, kategoriją ir funkcijas, taip pat darbuotojams, dirbantiems pagal darbo sutartis ir gaunantiems darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, keliamus specialiuosius reikalavimus ir funkcijas nustato ministro tvirtinami pareigybių aprašymai.

Ministerijos valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, priėmimo į darbą (pareigas), atsakomybės, darbo užmokesčio mokėjimo, socialinių ir kitų garantijų suteikimo ir kitas nuostatas nustato Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymas (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708), Lietuvos Respublikos darbo kodeksas (Žin., 2002, Nr. 64-2569) ir kiti teisės aktai.

18. Prie Aplinkos ministerijos gali būti Lietuvos Respublikos Vyriausybės steigiamų departamentų, taip pat kontrolės ar apskaitos funkcijas atliekančių tarnybų, inspekcijų ir kitų įstaigų.

19. Ministerijos valstybės sekretorius yra karjeros valstybės tarnautojas, pavaldus ministrui. Ministerijos valstybės sekretorius:

19.1. koordinuoja ir kontroliuoja ministerijos administracijos padalinių veiklą, užtikrina, kad įgyvendinant ministerijos strateginius veiklos planus optimaliai būtų valdomi ir panaudojami finansiniai, materialiniai, intelektiniai ir informacijos ištekliai;

19.2. kontroliuoja ministerijos administracinę ūkinę veiklą;

19.3. organizuoja ir koordinuoja ministerijos strateginių veiklos planų rengimą ir jų įgyvendinimą;

19.4. koordinuoja Ministro Pirmininko ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės pavedimų vykdymą, vadovaudamasis ministerijos strateginiais veiklos planais ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimo priemonėmis, užtikrina ministerijos rengiamų sprendimų suderinamumą;

19.5. kontroliuoja, kaip rengiami ir derinami teisės aktų projektai, ir koordinuoja šį darbą;

19.6. organizuoja ministerijos nuostatų, ministerijos administracijos padalinių nuostatų, valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, pareigybių sąrašo, pareigybių aprašymų ir ministro įsakymų projektų rengimą;

19.7. ministro pavedimu įstatymų nustatyta tvarka priima į pareigas ir atleidžia iš jų ministerijos valstybės tarnautojus ir darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis ir gaunančius darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų, juos skatina, skiria jiems tarnybines ar drausmines nuobaudas ir pašalpas;

19.8. atlieka kitas įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir ministro pavestas funkcijas.

20. Jeigu ministerijos valstybės sekretoriaus laikinai nėra, visas arba dalį jo funkcijų ministras paveda atlikti ministerijos sekretoriui.

21. Ministerijos valstybės sekretorius, o, kai jo laikinai nėra, – ministerijos sekretorius, atliekantis ministerijos valstybės sekretoriaus funkcijas, pagal kompetenciją priima potvarkius. Ministerijos valstybės sekretorius saugo ministerijos antspaudą ir atsako už antspaudo naudojimą. Ministras saugoti ministerijos antspaudą gali įgalioti kitą ministerijos valstybės tarnautoją. Šiuo atveju už antspaudo naudojimą atsako ministro įgaliotas ministerijos valstybės tarnautojas.

22. Ministerijos sekretoriai yra karjeros valstybės tarnautojai, tiesiogiai pavaldūs ministerijos valstybės sekretoriui ir atsakingi ministrui. Ministerijos sekretoriai ministro nustatytose administravimo srityse:

22.1. organizuoja atitinkančių ministerijos strateginius tikslus ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatas teisės aktų projektų rengimą ir derinimą;

22.2. organizuoja ir kontroliuoja Ministro Pirmininko ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės, ministro ir ministerijos valstybės sekretoriaus pavedimų vykdymą;

22.3. atlieka kitas įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, ministro ar ministerijos valstybės sekretoriaus pavestas funkcijas.

23. Jeigu ministerijos sekretoriaus laikinai nėra, jo funkcijas atlieka ministro paskirtas kitas ministerijos sekretorius arba įstatymų nustatyta tvarka laikinai į ministerijos sekretoriaus pareigas perkeltas ministerijos administracijos padalinio vadovas.

24. Aplinkos ministerijoje sudaroma kolegija – ministro patariamoji institucija. Kolegijos nariai yra ministras (kolegijos pirmininkas), viceministras, ministerijos valstybės sekretorius ir ministerijos sekretoriai. Į kolegijos sudėtį gali būti įtraukiami kiti ministerijos ir kitų institucijų atstovai.

Ministerijos kolegijos narių skaičių nustato, kolegijos personalinę sudėtį ir darbo reglamentą tvirtina ministras. Jis taip pat teikia kolegijai svarstyti klausimus.

 

V. APLINKOS MINISTERIJOS FINANSINĖS VEIKLOS KONTROLĖ IR VIDAUS AUDITAS

 

25. Aplinkos ministerijos finansinės veiklos kontrolę vykdo Lietuvos Respublikos valstybės kontrolė, o vidaus auditą – Aplinkos ministerijos Vidaus audito tarnyba.

 

VI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

26. Aplinkos ministerija gali būti reorganizuojama, pertvarkoma arba likviduojama teisės aktų nustatyta tvarka.

______________