LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL KOVOS SU TRANSPORTO PRIEMONIŲ VAGYSTĖMIS KOMPLEKSINĖS PROGRAMOS

 

1996 m. sausio 3 d. Nr. 4

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Pritarti Kovos su transporto priemonių vagystėmis kompleksinei programai (pridedama).

2. Pavesti Vidaus reikalų ministerijai:

2.1. koordinuoti Kovos su transporto priemonių vagystėmis kompleksinės programos (toliau vadinama – programa) įgyvendinimą ir ne rečiau kaip kas pusmetį informuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybę, kaip vykdomos programoje numatytos priemonės;

2.2. kartu su kitais programos vykdytojais iki 1996 m. vasario 15 d. parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei programos vykdymo finansavimo 1997 metais sąmatą.

3. Įpareigoti programoje nurodytus vykdytojus iki 1996 m. vasario 15 d. parengti ir pateikti Vidaus reikalų ministerijai konkrečių programoje numatytų priemonių įgyvendinimo planus ir jų vykdymo finansavimo sąmatas.

4. Nustatyti, kad programoje numatytų priemonių įgyvendinimas finansuojamas iš Lietuvos valstybės biudžeto tikslinių asignavimų atitinkamoms ministerijoms, skirtų programai įgyvendinti.

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                Adolfas Šleževičius

 

Vidaus reikalų ministras                                                         Romasis Vaitekūnas

______________

 


PRITARTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1996 m. sausio 3 d. nutarimu Nr. 4

 

Kovos su transporto priemonių vagystėmis kompleksinė programa

 

1. Šiuo metu vienas iš svarbesniųjų valstybės uždavinių – stabdyti nusikaltimų, ypač transporto priemonių vagysčių, skaičiaus didėjimą. Transporto priemonių vagystės stabdo valstybės socialinę ekonominę raidą, ir tai turi neigiamos įtakos visuomenei.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės programoje numatyta aktyvi nusikalstamumo kontrolė. Svarbiausiasis šios kompleksinės programos tikslas – nurodyti, kokios yra pagrindinės transporto priemonių vagysčių prevencijos ir kontrolės problemos, kaip šias problemas spręsti, taip pat įtraukti į kovą su transporto priemonių vagystėmis naujus nusikaltimų kontrolės subjektus.

2. Kad transporto priemonių vagysčių kontrolė būtų veiksmingesnė, būtina:

2.1. užtikrinti, kad socialinės ir ekonominės sąlygos taptų socialinio bei teisinio reguliavimo objektu, užkertant kelią veiklai asmenų, siekiančių labai didelio ir greito pelno, įsitikinusių, kad transporto priemonių vagystės neatskleidžiamos;

2.2. kurti paslankesnę prevencijos sistemą, užtikrinančią, kad teisėsaugos institucijos sutartinai ir greitai reaguotų į pareiškimus ir pranešimus, kad geriau būtų dirbamas operatyvinis darbas, susijęs su automobilių vagystėmis, eksportu, taip pat iškomplektavimu, policija aprūpinama šiuolaikinėmis informacijos ir ryšių priemonėmis;

2.3. tobulinti teisinį reguliavimą, didžiausią dėmesį skiriant kompleksinei kovai su transporto priemonių vagystėmis, sukonkretinti notarų įgaliojimus, kai sudaromos pirkimo- pardavimo sutartys (kiek tai susiję su įgaliojimų pirkti, parduoti, perįgalioti ar eksportuoti transporto priemones teikimu);

2.4. teisiškai sureguliuoti prekybą automobiliais, nustatant mažmeninės bei komisinės prekybos jais, pirkimo- pardavimo sutarčių sudarymo reikalavimus;

2.5. tobulinti valstybės sienos apsaugos teisinio organizavimo, techninio saugojimo tvarką, užblokuoti miško, lauko, kaimo kelius per valstybės sieną. Tikslinga diferencijuoti teisinę atsakomybę už valstybės sienos neteisėtą perėjimą sunkinančiomis aplinkybėmis. Valstybės sienai saugoti būtina įsigyti naujausiųjų techninių priemonių;

2.6. vadovautis kitų valstybių patirtimi formuojant gyventojų požiūrį į nuosavų transporto priemonių apsaugą. Būtina skatinti gyventojus prisidėti prie transporto priemonių vagysčių atskleidimo, prevencinės veiklos. Visų lygių savivaldybės, apskričių administracijos turi numatyti konkrečias priemones automobilių laikymo tam skirtose vietose tvarkai ir apsaugai užtikrinti;

2.7. taikyti ekonominius svertus, skatinančius kurti, gaminti, įrengti transporto priemonių techninės apsaugos priemones, taip pat jomis prekiauti. Draudimo mokesčių politika turėtų skatinti automobilių savininkus įsirengti patikimesnius transporto priemonių apsaugos įrenginius.

3. Šios programos įgyvendinimas derinamas su Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa, taip pat Ekonominių nusikaltimų prevencijos ir kontrolės programa, Nusikalstamumo kontrolės Lietuvoje koncepcija ir kovos su organizuotu nusikalstamumu bei korupcija priemonėmis, kitomis tikslinėmis programomis.

4. Programos įgyvendinimo organizacinės, koordinacinės bei kontrolės funkcijos pavedamos Vidaus reikalų ministerijai.

Programoje numatytas konkrečias priemones rengia ir įgyvendina joje nurodytos institucijos bei darbo grupės.

Rengiant ir įgyvendinant nurodytąsias priemones, sprendžiant svarbiausiąsias su programos vykdymu susijusias problemas, gali būti parengiamos papildomos priemonės bei atskiros programos (kompleksinėje programoje numatytų priemonių finansavimo, įstatymų, kitų teisės aktų tobulinimo ir pan.).

5. Šioje programoje numatytos pirmaeilės priemonės, jų įgyvendinimo laikas, vykdytojai gali būti tikslinami, atsižvelgiant į kintančią kovos su transporto priemonių vagystėmis kriminogeninę situaciją, taip pat konkrečius nusikalstamumo kontrolės poreikius.

6. Numatomos šios Kovos su transporto priemonių vagystėmis kompleksinės programos vykdymo priemonės:

 

Tikslas

Priemonės turinys

Įvykdymo laikas

Vykdytojai

Realizavimo būdas, finansavimas

1. Transporto priemonių vagysčių prevencijos gerinimas

1.1. informuoti visuomenę apie transporto priemonių saugojimo būdus

išsamiau aiškinti visuomenei apie transporto priemonių apsaugos būdus, teikti metodinę medžiagą(bukletus ir kitokius leidinius)

1996 metai

Vidaus reikalų ministerija, Draudimo reikalų taryba prie Finansų ministerijos, Teisingumo ministerija, savivaldybės

leidiniai, metodinė medžiaga, informacija spaudoje, per radiją bei televiziją

1.2. ieškoti deramų transporto priemonių apsaugos sistemų

ne rečiau kaip kartą per metus Lietuvos parodų centre „Litexpo“ organizuoti transporto priemonių apsaugos sistemų parodas ir reklamą

nuolat

Pramonės ir prekybos ministerija, Vidaus reikalų ministerija, suinteresuotos įmonės

 

 

parengti automobilių laikymo tam skirtose vietose prie projektuojamų gyvenamųjų namų ir visuomeninių pastatų normas, atsižvelgiant į automobilių apsaugą

1996 metai

Statybos ir urbanistikos ministerija

 

1.3. skatinti gyventojus saugoti savo turtą

skatinti gyvenamųjų namų eksploatavimo bendrijas, garažų statybos ir eksploatavimo bendrijas, įmones, organizacijas įrengti aptveriamas, užrakinamas ar kitokiomis techninėmis priemonėmis uždaromas saugomas automobilių aikšteles, kiemus

nuolat

apskričių administracijos, savivaldybės, gyvenamųjų namų eksploatavimo, garažų statybos ir eksploatavimo bendrijos, kitos visuomenės formuotės

finansuojama kaupiamomis lėšomis

1.4. tobulinti draudimo ir mokesčių sistemą

peržiūrėti muitų už importuojamus automobilius sistemą, kad būtų skatinama prekyba automobiliais, o lėšas (vietoj mokesčių) skirti autotransporto draudimo sistemai tobulinti ir apsaugos priemonėms įgyvendinti

1996 metai

Ekonomikos ministerija, Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos, Draudimo reikalų taryba prie Finansų ministerijos

pasiūlymai Lietuvos Respublikos Vyriausybei

1.5. gauti operatyvią ir tikslią informaciją, kam priklauso transporto priemonės

tobulinti abipusio keitimosi kelių transporto priemonių apskaitos ir valstybinės apžiūros duomenimis kompiuterinę sistemą, įtraukiant į ją pasienio ir muitinės tarnybas

Vidaus reikalų ministerija, Susisiekimo ministerija, Ryšių ir informatikos ministerija, Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos, Lietuvos policijos akademija

informacinės sistemos tobulinimas, finansuojama tikslinėmis biudžeto arba suinteresuotų valstybinių tarnybų lėšomis

1.6. nustatyti garažų ir automobilių aikštelių saugumo reikalavimus

parengti statybos rekomendacijas „Garažų ir atvirų saugomų automobilių aikštelių sauga“

Vidaus reikalų ministerija, Statybos ir urbanistikos ministerija

finansuojama lėšomis, numatytomis atitinkamų metų Lietuvos valstybės biudžete

 

parengti rekomendacijas, kaip projektuoti, gaminti ir įrengti garažų vartų užraktus ir apsauginę signalizaciją

Statybos ir urbanistikos ministerija, Vidaus reikalų ministerija

1.7. remti programos įgyvendinimą

rengiant atitinkamų metų Lietuvos valstybės biudžeto projektą, sudaryti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei lėšų programai vykdyti sąmatą

kasmet

Vidaus reikalų ministerija, kitos valstybinės tarnybos, vykdančios šias priemones

sąmatos projektas

2. Transporto priemonių vagysčių atskleidimo ir tyrimo tobulinimas

2.1. teikti reikiamą informaciją pasienio postams

parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasienio postų aprūpinimo techninėmis priemonėmis ir informacijos jiems pateikimo planą, nustatyti postus, per kuriuos galima eksportuoti ir importuoti automobilius, užtikrinti, kad šie postai būtų įrengti ir aprūpinti pirmiausia

1996 metų I ketvirtis (parengiama sąmata)

Vidaus reikalų ministerija

planas ir sąmata pagal jau paskelbto konkurso rezultatus. Finansuojama tikslinėmis biudžeto lėšomis

2.2. užkirsti kelią vogtų automobilių išvežimui

nustatyti konteinerių ir transporto priemonių, vykstančių per valstybės sieną, tiesioginės apžiūros tvarką

1996 metai

Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos, Vidaus reikalų ministerija

instrukcija, įsakymas

2.3. nustatyti ir sulaikyti vogtus automobilius

kartu su gretimų valstybių atitinkamomis institucijomis parengti ilgalaikę centralizuotos aktyvios automobilių apsaugos sistemos įgyvendinimo programą(išanalizavus šio darbo galimybę)

Susisiekimo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Draudimo reikalų taryba prie Finansų ministerijos

pasiūlymai Lietuvos Respublikos Vyriausybei

 

sukurti tarpžinybinį registruotų transporto priemonių duomenų banką ir kompiuterinį tinklą

1997 metai

Ryšių ir informatikos ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Susisiekimo ministerija

tarpžinybinis duomenų bankas su kompiuteriniu tinklu

2.4. užkirsti kelią suklastotų dokumentų naudojimui

parengti, vadovaujantis kitų valstybių patirtimi, naujo pavyzdžio transporto priemonių registracijos liudijimą su didesne kaip 5 laipsnių apsaugos nuo padirbimo sistema (su ryškiais atpažinimo ženklais) ir įvesti jį 1996 metais, išnagrinėti galimybę įvesti „trečiąjį valstybinio numerio ženklą“ registruojamam transportui su pagrindiniais automobilio agregatų numeriais

1996 metai

Vidaus reikalų ministerija, Susisiekimo ministerija, Užsienio reikalų ministerija

naujo pavyzdžio transporto priemonės registracijos liudijimas

 

išnagrinėti galimybę įvesti bendrą transporto priemonės registracijos dokumentą – nuo automobilio pagaminimo iki jo nurašymo arba iškomplektavimo

1996 metų II ketvirtis

Vidaus reikalų ministerija, Susisiekimo ministerija

protokolas

 

nustatyti, kad notarinės sutartys būtų surašomos tik numeruotuose ir turinčiuose ne mažiau kaip 3 apsaugos laipsnius blankuose

1996 metai

Teisingumo ministerija, Notarų rūmai

teisės aktų projektai, naujų formų sutartys

2.5. gauti tikslią informaciją, pagrįstą mokslo tyrimais

parengti pasiūlymus dėl mokslo tyrimų organizavimo, darbo grupių sudarymo

iki 1996 metų balandžio

Lietuvos policijos akademija

pasiūlymai Lietuvos Respublikos Vyriausybei

2.6. kelti policijos darbuotojų kvalifikaciją

organizuoti kvalifikacijos kėlimo ir specializacijos kursus kriminalinės policijos darbuotojams, tiriantiems autotransporto vagystes

1996 metai

kvalifikacijos kėlimo kursai

3. Teisinio reguliavimo tobulinimas

3.1. nustatyti materialinę atsakomybę už pavogtus automobilius

parengti projektus teisės aktų, įpareigojančių įmones, eksploatuojančias automobilių saugojimo aikšteles, privalomai, savo lėšomis drausti priimamas saugoti transporto priemones nuo vagysčių ar sugadinimo

iki 1996 metų rugsėjo 1 d.

teisės aktų projektai

Draudimo reikalų taryba prie Finansų ministerijos, Teisingumo ministerija, Finansų ministerija

3.2. panaikinti perįgaliojimų juridinę galią

parengti projektus Lietuvos Respublikos civilinio kodekso ir Lietuvos Respublikos notariato įstatymo pakeitimų, detalizuojančių Lietuvos Respublikos civilinio kodekso 63 straipsnio nuostatos, kad fizinių asmenų sandoriai sudaromi tiktai asmeniškai, taikymą, kiek tai susiję su automobiliais

1996 metų II ketvirtis

Teisingumo ministerija, Notarų rūmai

įstatymų pakeitimų projektai

3.3. užkirsti kelią vogtų automobilių eksportui pagal įgaliojimus

teisės normomis nustatyti, kad transporto priemonių ir jų numeruotų agregatų pirkimo-pardavimo sutartį privalo tvirtinti notaras, kai viena iš šalių – fizinis asmuo, arba kad šios sutartys privalo būti įforminamos tik įmonėse, turinčiose teisę vykdyti mažmeninę ar komisinę prekybą transporto priemonėmis ir jų numeruotais agregatais

1996 metų I pusmetis

 

3.4. užkirsti kelią neteisėtai prekybai automobiliais

parengti ir pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei mažmeninės, taip pat komisinės prekybos transporto priemonėmis licencijavimo taisykles

1996 metų II ketvirtis

Pramonės ir prekybos ministerija, Vidaus reikalų ministerija

teisės aktų projektai

3.5. išspręsti automobilio grąžinimo teisėtam savininkui klausimą, užmegzti ryšius su užsienio valstybėmis

parengti Vidaus reikalų ministerijos, Lietuvos Respublikos generalinės prokuratūros, kitų suinteresuotų tarnybų bendradarbiavimo su kitų valstybių atitinkamomis institucijomis protokolus (priemonių prieš vogtų automobilių legalizavimą taikymo ir pasikeitimo informacija šiuo klausimu srityse)

1996 metų I pusmetis

Vidaus reikalų ministerija, Užsienio reikalų ministerija, Lietuvos Respublikos generalinė prokuratūra

bendradarbiavimo protokolai

______________