MINISTRO PIRMININKO KANCLERIO

ĮSAKYMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS ELEKTRONINIO PASIRAŠYMO INFORMACINĖS SISTEMOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2011 m. rugpjūčio 24 d. Nr. V-64

Vilnius

 

Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 19 d. nutarimo Nr. 451 „Dėl valstybės informacinių sistemų steigimo ir įteisinimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 58-2061) 4 ir 8 punktus

tvirtinu Lietuvos Respublikos Vyriausybės elektroninio pasirašymo informacinės sistemos nuostatus (pridedama).

 

 

Ministro Pirmininko kancleris                                   Deividas Matulionis

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Ministro Pirmininko kanclerio

2011 m. rugpjūčio 24 d. įsakymu Nr. V-64

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS ELEKTRONINIO PASIRAŠYMO INFORMACINĖS SISTEMOS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės elektroninio pasirašymo informacinės sistemos nuostatai (toliau – Nuostatai) reglamentuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybės elektroninio pasirašymo informacinės sistemos sukūrimo tikslą, jos funkcijas, organizacinę, informacinę ir funkcinę struktūras, valdytojo, tvarkytojų ir duomenų gavėjų funkcijas.

2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės elektroninio pasirašymo informacinė sistema (toliau – ELPAS) yra teisinių, organizacinių, elektroninių ryšių ir programinių priemonių visuma, padėsianti atlikti Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko tarnybai (toliau – Ministro Pirmininko tarnyba) teisės aktų priskirtas funkcijas.

3. ELPAS tvarkoma vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymu (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131), Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymu (Žin., 1995, Nr. 107-2389; 2004, Nr. 57-1982), Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamentu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. rugpjūčio 11 d. nutarimu Nr. 728 (Žin., 1994, Nr. 63-1238; 2009, Nr. 109-4650), Lietuvos Respublikos Vyriausybės teisėkūros taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. rugsėjo 30 d. nutarimu Nr. 1244 (Žin., 2009, Nr. 121-5212), Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko tarnybos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. rugsėjo 9 d. nutarimu Nr. 992 (Žin., 2009, Nr. 109-4580), Elektroniniu parašu pasirašyto elektroninio dokumento specifikacija ADOC-V1.0, patvirtinta Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2009 m. rugsėjo 7 d. įsakymu Nr. V-601 (Žin., 2009, Nr. 108-4574), šiais Nuostatais, kitais įstatymais bei teisės aktais.

4. Šiuose Nuostatuose vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos įstatymuose ir kituose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

 

II. SISTEMOS STEIGIMO PAGRINDAS IR FUNKCIJOS

 

5. ELPAS steigimo pagrindas:

5.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento 30 ir 47 punktai;

5.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės teisėkūros taisyklių 48 ir 51 punktai.

6. ELPAS sukūrimo tikslas – sukurti Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko (toliau – Ministro Pirmininko), Lietuvos Respublikos ministrų poreikius atitinkančias Lietuvos Respublikos Vyriausybės priimtų nutarimų, sprendimų, rezoliucijų ir Ministro Pirmininko potvarkių elektroninio pasirašymo ir įforminimo priemones, padėsiančias Ministro Pirmininko tarnybai atlikti teisės aktuose nustatytas funkcijas.

7. ELPAS funkcijos:

7.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau – Vyriausybė) priimtų nutarimų, sprendimų, rezoliucijų, Ministro Pirmininko potvarkių, Vyriausybės pasitarimų, posėdžių darbotvarkių ir protokolų elektroninių dokumentų pakuočių (toliau – elektroniniai dokumentai), kurių formatas atitinka Elektroniniu parašu pasirašyto elektroninio dokumento specifikacijos ADOC-V1.0 reikalavimus, sudarymas bei jų metaduomenų įrašymas;

7.2. elektroninių dokumentų pateikimas vizavimui ar pasirašymui, pateiktųjų vizuoti ar pasirašyti elektroninių dokumentų sąrašo stebėjimas, greitoji peržiūra pagal dokumentų tipus ir pobūdį, informavimas elektroniniu paštu apie: elektroninių dokumentų pateikimą pasirašyti, grąžintus, vizuotus, pasirašytus ar atmestus elektroninius dokumentus; vieno elektroninio dokumento ar elektroninių dokumentų grupės pasirašymas „paketinis pasirašymas“;

7.3. elektroninių dokumentų registravimas, jų apskaita ir saugojimas, elektroninių dokumentų ir jų duomenų paieška, dokumentų kopijų sukūrimas skelbimui ir platinimui, atvaizduojant kopijoje dokumento registracijos datą ir numerį iš elektroninių dokumentų metaduomenų ir perdavimas ELPAS duomenų gavėjams;

7.4. administravimas, ELPAS klasifikatorių, elektroninių dokumentų registrų duomenų įvedimas ir tvarkymas, tiesioginės ir nuolatinės prieigos prie jų pagal nustatytas teises valdymas.

8. Laukiami ELPAS diegimo ir naudojimo rezultatai – efektyvesnė ir skaidresnė Vyriausybės veikla automatizavus teisės aktais nustatytų funkcijų vykdymo procesus ir padidinus informacijos mainų galimybes.

 

III. Sistemos ORGANIZACINĖ STRUKTŪRA

 

9. ELPAS organizacinė struktūra:

9.1. ELPAS valdytojas – Ministro Pirmininko tarnyba.

9.2. ELPAS pagrindinis tvarkytojas – Ministro Pirmininko tarnyba.

9.3. ELPAS kiti tvarkytojai – Lietuvos Respublikos ministerijos.

9.4. ELPAS duomenų gavėjai – Lietuvos Respublikos Prezidento kanceliarija, Lietuvos Respublikos Seimo kanceliarija, Lietuvos Respublikos ministerijos, Vyriausybės įstaigos, „Valstybės žinių“ redakcija.

10. ELPAS valdytojas atlieka šias funkcijas:

10.1. nustato ELPAS tvarkymo tikslus ir priemones jiems pasiekti, priima sprendimus dėl ELPAS tobulinimo, modernizavimo arba likvidavimo;

10.2. organizuoja ELPAS kūrimą, priežiūrą ir tobulinimą;

10.3. nustato minimalius reikalavimus darbo vietoms, skirtoms dirbti su ELPAS;

10.4. rengia ir priima teisės aktus, susijusius su ELPAS funkcionavimu;

10.5. tiria ELPAS kitų tvarkytojų ir ELPAS duomenų gavėjų poreikius, analizuoja ir sprendžia metodologines ir organizacines ELPAS veikimo problemas;

10.6. sudaro sutartis dėl ELPAS tvarkomų duomenų perdavimo;

10.7. kontroliuoja, kad ELPAS duomenys būtų nuolat atnaujinami, o neteisingi, netikslūs ar neišsamūs duomenys – ištaisomi, papildomi arba sunaikinami ar sustabdomas tolesnis jų tvarkymas;

10.8. konsultuoja ELPAS kitus tvarkytojus ir duomenų gavėjus visais su ELPAS susijusiais klausimais;

10.9. tvarko elektroninių dokumentų archyvą, užtikrina jų apsaugą;

10.10. užtikrina ELPAS kitų tvarkytojų prieigą, nustato ir tvarko ELPAS klasifikatorius;

10.11. registruoja darbuotojus, dirbsiančius su ELPAS;

10.12. atlieka kitas šiuose Nuostatuose bei kituose teisės aktuose nustatytas funkcijas.

11. Ministro Pirmininko tarnyba kaip ELPAS valdytojas turi teisę gauti iš ELPAS kitų tvarkytojų ir ELPAS duomenų gavėjų informaciją apie priskirtus atsakingus darbuotojus ir duomenis apie juos, kurių reikia šiuose Nuostatuose nurodytoms ELPAS valdytojo funkcijoms atlikti.

12. ELPAS pagrindinis tvarkytojas atlieka šias funkcijas:

12.1. įrengia ir prižiūri darbo vietas, skirtas dirbti su ELPAS Ministro Pirmininko tarnyboje;

12.2. naudojasi ELPAS duomenimis ir tvarko jam priklausančius ELPAS duomenis;

12.3. tinkamomis organizacinėmis, techninėmis, technologinėmis, metodinėmis ir kitomis priemonėmis užtikrina ELPAS duomenų ir informacijos saugą, konfidencialumą, vientisumą ir prieinamumą, apsaugą nuo neteisėto sunaikinimo, pakeitimo, kokio nors kitokio neteisėto tvarkymo;

12.4. teisės aktų nustatyta tvarka perduoda ir teikia duomenis ELPAS duomenų gavėjams;

12.5. atlieka kitas šiuose Nuostatuose bei kituose teisės aktuose nustatytas funkcijas.

13. ELPAS kiti tvarkytojai atlieka šias funkcijas:

13.1. teikia duomenis ELPAS pagrindiniam tvarkytojui, užtikrina jų kokybę ir saugą iki perdavimo;

13.2. atlieka kitas šiuose Nuostatuose bei kituose teisės aktuose nustatytas funkcijas.

14. ELPAS duomenų gavėjai atlieka šias funkcijas:

14.1. informuoja ELPAS valdytoją apie pastebėtas ELPAS duomenų ir gaunamos informacijos klaidas, netikslumus ir ELPAS programinės įrangos darbo trūkumus;

14.2. atlieka kitas šiuose Nuostatuose bei kituose teisės aktuose nustatytas funkcijas.

 

IV. INFORMACINĖ STRUKTŪRA

 

15. ELPAS duomenų bazėje kaupiami Vyriausybės pasitarimų, posėdžių darbotvarkės ir jų protokolai, Vyriausybės priimti nutarimai, sprendimai, rezoliucijos, Ministro Pirmininko potvarkiai, išskyrus tuos, kurie susiję su valstybės ar tarnybos paslaptį sudarančia informacija, Vyriausybės priimtų nutarimų, sprendimų, rezoliucijų, Ministro Pirmininko potvarkių, Vyriausybės pasitarimų ir posėdžių darbotvarkių bei protokolų turinio, vizavimo, pasirašymo, komentavimo informacija, jų metaduomenys, elektroninių bylų, klasifikatorių duomenys, iš jų:

15.1. elektroninio dokumento pakuotė, elektroninio dokumento turinys, pradiniai elektroninio dokumento metaduomenys, sudarytojo vardas, pavardė, pareigos, sudarymo data, laikas, vieta, dokumento tipas, elektroninio dokumento rinkmenų tarpusavio ryšiai, jo klasifikavimo duomenys, programinės įrangos, kuria parengtas elektroninis dokumentas, priemonės pavadinimas, dokumento formatas ir kiti teisės aktuose nustatyti metaduomenys;

15.2. elektroninių dokumentų, pateiktų vizuoti (pasirašyti) sąrašas, kiekvieno elektroninio dokumento pavadinimas sąraše, būsena: „pateiktas pasirašymui“, „pateiktas vizavimui“, pateikto vizuoti ar pasirašyti elektroninio dokumento data, su dokumentais susijusių pastabų bei komentarų tekstai, elektroninio dokumento sudarytojo vardas, pavardė, pareigos, duomenys apie elektroninių dokumentų sąrašo pasirašymą, duomenys apie pasirašytus elektroninius dokumentus kataloge „Pasirašyti“ pagal filtrus: „pasirašyti MP“, „vizuoti“, „pasirašyti“, duomenys apie atmestus elektroninius dokumentus kataloge „Atmesti“, informacija apie prieigos prie elektroninių dokumentų ribojimą, asmuo (-enys), turintis (-ys) susipažinti su elektroniniu dokumentu, darbuotojo, perdavusio elektroninį dokumentą registruoti, duomenys, informacija apie elektroninio dokumento persiuntimą, pateikimą, patvirtinimą, elektroninių pranešimų informacija apie pateiktus pasirašyti elektroninius dokumentus;

15.3. elektroninio dokumento data, registracijos numeris, registracijos data, elektroninį dokumentą vizavęs (-ę) asmuo (-enys), vizavimo data, elektroninį dokumentą vizavusio (-ių) asmens (-ų) pareigos, vardas ir pavardė, data, pasirašiusio asmens pareigos, vardas ir pavardė, data, elektroninio dokumento priskyrimo elektroninei bylai nuoroda, informacija apie prieigos prie elektroninio dokumento ribojimą, asmuo (-enys), institucija (-jos), turinti (-ys) susipažinti su elektroniniu dokumentu, dokumento kopija su dokumento registracijos data ir numeriu iš elektroninio dokumento metaduomenų, elektroninį dokumentą užregistravusio darbuotojo duomenys, elektroninių pranešimų informacija apie sistemoje užregistruotus elektroninius dokumentus ir kiti teisės aktuose nustatyti metaduomenys;

15.4. elektroninės bylos data, žyma, bylos, jos tomo indeksas, antraštė ir saugojimo terminas, veiklos srities ar funkcijos, kuriai priskirta elektroninė byla, indeksas, pavadinimas, informacija apie prieigos prie elektroninės bylos ribojimą, už bylos sudarymą, tvarkymą, perkėlimą, saugojimą ir perdavimą Lietuvos valstybės naujajam archyvui atsakingi darbuotojai ir kiti teisės aktuose nustatyti metaduomenys;

15.5. ELPAS duomenų klasifikatoriai.

16. ELPAS duomenų apdorojimo rezultatai yra sistemoje sukaupti ir saugomi šių Nuostatų 15 punkte nurodyti dokumentai, jų metaduomenys, paieškos rezultatai, suformuotos saugomų duomenų ataskaitos.

 

V. FUNKCINĖ STRUKTŪRA

 

17. ELPAS posistemės:

17.1. Elektroninių dokumentų sudarymo posistemė;

17.2. Elektroninių dokumentų pateikimo pasirašyti ir pasirašymo posistemė;

17.3. Elektroninių dokumentų registravimo ir saugojimo posistemė;

17.4. Administravimo posistemė.

18. Elektroninių dokumentų sudarymo posistemės funkcijos:

18.1 elektroninio dokumento pakuotės, sudarymas;

18.2. pradinių metaduomenų įvedimas;

18.3. elektroninių dokumentų įkėlimas, jų keitimas, duomenų koregavimas;

18.4. turinio failų, kurių formatas nėra leistinas ADOC formato dokumentuose, automatinis konvertavimas į vieną iš leistinų formatų;

18.5. elektroninio dokumento rinkmenų tarpusavio ryšių nustatymas.

19. Elektroninių dokumentų pateikimo pasirašyti ir pasirašymo posistemės funkcijos:

19.1. elektroninio dokumento sudarytojui:

19.1.1. elektroninių dokumentų sąrašų pateikimas ir valdymas;

19.1.2. pateikimas pasirašymui pasirenkant instituciją, pasirašančiojo asmens vardą ir pavardę bei nurodant parašo paskirtį ir pobūdį;

19.1.3. elektroninio dokumento turinio rinkmenos pasirašomų (vizuojamų) elementų žymėjimas;

19.1.4. komentarų pateikiamam elektroniniam dokumentui rašymas;

19.1.5. elektroninio dokumento iš pateiktųjų pasirašyti sąrašo, kol jis nepasirašytas, grąžinimas ir persiuntimas kitam pasirašančiajam;

19.1.6. grąžintų, pasirašytų ir vizuotų dokumentų atskyrimas ir filtravimas pagal parašų paskirtį, pobūdį;

19.1.7. informacinių pranešimų siuntimas elektroniniu paštu ir informavimas apie pasirašytus, vizuotus ar atmestus elektroninius dokumentus;

19.1.8. veiksmų istorijos išsaugojimas.

19.2. elektroninį dokumentą pasirašančiajam:

19.2.1. pateiktų pasirašyti elektroninių dokumentų sąrašų valdymas ir filtravimas pagal tipus ir pobūdį;

19.2.2. sąraše pasirinkto dokumento detali peržiūra (turinio failų, metaduomenų, dokumente esančių parašų ir jais pasirašytų objektų, dokumento komentarų ir tvarkymo žurnalo);

19.2.3. pasirinkto dokumento greitoji peržiūra (4 pirmieji dokumento puslapiai), pilno dokumento peržiūra;

19.2.4. pateiktų pasirašyti elektroninių dokumentų sąrašo žymėjimas pasirašymui arba jų atmetimui bei greitasis dokumentų sąrašo žymėjimas;

19.2.5. vieno elektroninio dokumento ir jų grupės pasirašymas vieno mygtuko paspaudimu „paketinis pasirašymas“;

19.2.6. komentarų ir pastabų rašymas atmetant elektroninį dokumentą;

19.2.7. informacinių pranešimų siuntimas elektroniniu paštu ir informavimas apie vizuoti ar pasirašyti elektroninių dokumentų pateikimą;

19.2.8. veiksmų istorijos išsaugojimas.

20. Elektroninių dokumentų registravimo ir saugojimo posistemės funkcijos:

20.1. elektroninių dokumentų registravimas pagal dokumentų rūšis;

20.2. elektroninių dokumentų paieška pagal įvairius požymius, grupavimas, greitoji peržiūra;

20.3. registratoriaus pasirašymas, patvirtinantis turinio rinkmenas, pasirašomuosius duomenis, parašus ir registravimo duomenis;

20.4. dokumentų platinimo kopijų sukūrimas, atvaizduojant datą ir numerį iš elektroninių dokumentų metaduomenų;

20.5. registravusio asmens duomenų iš sistemos sukūrimas;

20.6. elektroninių dokumentų saugojimas, jų perkėlimas į elektroninį archyvą, nepakeičiant turinio ir struktūros;

20.7. informacinių pranešimų siuntimas elektroniniu paštu ir ELPAS duomenų gavėjų informavimas apie jiems skirtus ir užregistruotus elektroninius dokumentus.

21. Administravimo posistemės funkcijos:

21.1. ELPAS klasifikatorių valdymas;

21.2. elektroninių dokumentų registrų duomenų įvedimas ir tvarkymas;

21.3. ELPAS tvarkytojų registravimas ir administravimas;

21.4. ELPAS kitų tvarkytojų ir duomenų gavėjų prieigos teisių, prisijungimo duomenų suteikimas ir keitimas, prisijungimo blokavimas.

22. ELPAS naudotojai identifikuojami naudojant kvalifikuotus sertifikatus.

23. ELPAS tvarkytojų ir duomenų gavėjų darbuotojai jungiasi prie ELPAS, naudodamiesi tiktai ELPAS programine įranga ir kompiuterių tinklu. ELPAS tvarkytojo ir duomenų gavėjo darbuotojui jungiantis prie ELPAS ir dirbant su šia sistema fiksuojami jo vardas ir pavardė.

 

VI. KAUPIAMŲ DUOMENŲ ŠALTINIAI

 

24. ELPAS duomenys gaunami iš šių pirminių šaltinių: Ministro Pirmininko tarnybos, Lietuvos Respublikos ministerijų, kurie teikia šių Nuostatų 15.1–15.4 punktuose nurodytus elektroninio pasirašymo ir kitus duomenis.

 

VII. DUOMENŲ SAUGA

 

25. ELPAS duomenų sauga užtikrinama organizacinėmis, techninėmis, technologinėmis, metodinėmis ir kitomis priemonėmis, vadovaujantis Bendraisiais elektroninės informacijos saugos valstybės institucijų ir įstaigų informacinėse sistemose reikalavimais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. rugsėjo 4 d. nutarimu Nr. 952 (Žin., 1997, Nr. 83-2075; 2007, Nr. 49-1891), taip pat Lietuvos Respublikos asmens duomenų teisinės apsaugos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 63-1479; 2008, Nr. 22-804) ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių duomenų tvarkymo teisėtumą, informacinės sistemos valdytojo (tvarkytojo) veiklą ir duomenų saugos valdymą, nuostatomis.

26. ELPAS duomenų sauga organizuojama vadovaujantis ELPAS valdytojo patvirtintais Ministro Pirmininko tarnybos informacinių sistemų bendrųjų duomenų saugos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko kanclerio 2010 m. gegužės 31 d. įsakymu Nr. 1V-46, ir saugos politiką įgyvendinančiais dokumentais.

 

VIII. ELPAS FINANSAVIMAS

 

27. ELPAS kūrimas, administravimas, funkcionavimas ir plėtros darbai finansuojami iš valstybės biudžeto lėšų.

 

IX. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

28. ELPAS valdytojas, ELPAS tvarkytojai ir ELPAS duomenų gavėjai teisės aktų nustatyta tvarka atsako už neteisėtą gaunamos iš ELPAS informacijos atskleidimą ar kokią nors kitokią neteisėtą veiklą, susijusią su ELPAS.

29. ELPAS reorganizuojama ir likviduojama įstatymų ir Vyriausybės nustatyta tvarka.

30. ELPAS likviduojant, jos duomenys perduodami kitos tokios pat arba panašios paskirties informacinės sistemos valdytojui (tvarkytojui), kitos (steigiamos vietoj likviduojamos) sistemos valdytojui (tvarkytojui), sunaikinami arba perduodami valstybės archyvams Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo nustatyta tvarka.

 

_________________