LIETUVOS RESPUBLIKOS

APLINKOS MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL APLINKOS MINISTRO 2003 m. GEGUŽĖS 20 d. ĮSAKYMO Nr. 248
„DĖL APLINKOS MINISTERIJOS ATSAKINGŲ INSTITUCIJŲ VEIKSMŲ EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ AR AVARIJŲ ATVEJAIS IR AVARIJŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMO VALDYMO“ PAKEITIMO

 

2011 m. birželio 28 d. Nr. D1-510

Vilnius

 

1. Pakeičiu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2003 m. gegužės 20 d. įsakymą Nr. 248 „Dėl Aplinkos ministerijos atsakingų institucijų veiksmų ekstremalių situacijų ar avarijų atvejais ir avarijų padarinių likvidavimo valdymo“ (Žin., 2003, Nr. 56-2504; 2008, Nr. 129-4937):

1.1. išdėstau preambulę taip:

„Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aplinkos apsaugos įstatymo (Žin., 1992, Nr. 5-75; 1996, Nr. 57-1335; 2000, Nr. 39-1093; 2002, Nr. 2-49; 2005, Nr. 47-1558; 2010, Nr. 70-3472) 8 straipsniu, Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2009, Nr. 159-7207) 13 straipsniu:“;

1.2. išdėstau 1.7 punktą taip:

1.7. Pranešimo apie ekstremalią situaciją ar avariją formą;“;

1.3. pripažįstu netekusiais galios 1.8.1, 1.8.2 ir 1.8.3 punktus;

1.4. pripažįstu netekusiu galios 1.9 punktą;

1.5. išdėstau 1.10 punktą taip:

1.10. Pažymos apie aplinkos užterštumo pirminį įvertinimą ekstremalios situacijos ar avarijos vietoje formą;“;

1.6. pripažįstu netekusiu galios 2.1 punktą;

1.7. išdėstau 2.2 punktą taip:

2.2. Aplinkos apsaugos agentūrą ekstremalių situacijų valdymo atsakingąja institucija Aplinkos ministerijos sistemoje.“

2. Išdėstau nurodytuoju įsakymu patvirtintą Aplinkos ministerijos struktūrinių padalinių bei ministerijai pavaldžių ir jos reguliavimo sričiai priskirtų institucijų veiksmų ekstremalių situacijų ar avarijų atvejais ir avarijų padarinių likvidavimo tvarkos aprašą nauja redakcija (pridedama).

3. Nurodytuoju įsakymu patvirtintame Aplinkos kokybės tyrimų atlikimo ekstremalių situacijų ar avarijų atvejais bei likviduojant jų padarinius tvarkos apraše:

3.1. pripažįstu netekusiu galios II skyrių;

3.2. išdėstau 5 punktą taip:

5. Aplinkos ministerijos regiono aplinkos apsaugos departamento (toliau – RAAD) Valstybinės analitinės kontrolės skyrius (toliau – VAKS), išskyrus Klaipėdos RAAD, esant bet kokiam ES ar avarijos mastui, atlieka aplinkos elementų tyrimus, kuriems atlikti turi teisės aktų nustatyta tvarka išduotą leidimą. RAAD pateikia Aplinkos apsaugos agentūrai (toliau – AAA) šiuo įsakymu patvirtintos formos pirminių tyrimų protokolą apie atliktų tyrimų rezultatus.“;

3.3. išdėstau 6 punktą taip:

6. Patikslina, kiek ir kokių cheminių ir kitų medžiagų yra ūkio subjekte, kuriame įvyko avarija, ar dėl to susidarė ES, ir informuoja apie tai AAA.“;

3.4. išdėstau 7 punktą taip:

7. Paima aplinkos elementų mėginius ir operatyviai persiunčia AAA Aplinkos tyrimų departamentui (toliau – ATD) aplinkos elementų tyrimams, kuriems atlikti RAAD neturi teisės aktų nustatyta tvarka išduoto leidimo. Kartu pateikiama mėginių paėmimo vietų schema ir laikas. Apie išsiųstus arba numatomus išsiųsti mėginius iš anksto praneša ATD.“;

3.5. išdėstau 10 punktą taip:

10. Paruošia šiuo įsakymu patvirtintos formos pažymas apie aplinkos užterštumo pirminį įvertinimą ekstremalios situacijos ar avarijos vietoje ir pateikia ją AAA.“;

3.6. išdėstau 11 punktą taip:

11. Koordinuoja ir organizuoja atskirų Aplinkos ministerijos struktūrinių padalinių ir pavaldžių institucijų aplinkos tyrimų eigą ES ar avarijų vietoje, operatyviai informuoja apie ES ar avarijos lokalizavimą, sustabdymą ar išplitimą, nepalankių meteorologinių sąlygų susidarymą aplinkos tyrimus ES ar avarijos vietoje atliekančioms laboratorijoms.“;

3.7. išdėstau 12 punktą taip:

12. AAA skubiai išvyksta į bet kurį regioną esant aplinkos oro, paviršinio vandens, grunto, dirvožemio užterštumui, įvykus ES ar avarijai, kuris atitinka ES ar avarijos sudėtingumo skalės pirmąjį lygį, ar įvykus bet kokio masto ES ar avarijai Klaipėdos RAAD priskirtoje teritorijoje.“;

3.8. išdėstau 13 punktą taip:

13. Kitais atvejais klausimą dėl AAA dalyvavimo būtinumo sprendžia AAA kartu su RAAD.“;

3.9. išdėstau 14.7 punktą taip:

14.7. įvertina aplinkos elemento užterštumo lygį, atlieka teršalų sklaidos prognozę ir teikia ES ar avarijos valdymą vykdančioms institucijoms;“;

3.10. išdėstau 14.8 punktą taip:

14.8. paruošia šiuo įsakymu patvirtintos formos pažymas apie aplinkos užterštumo pirminį įvertinimą ekstremalios situacijos ar avarijos vietoje.“;

3.11. išdėstau V skyriaus pavadinimą taip:

V. Lietuvos geologijos tarnybos prie aplinkos ministerijos veiksmai ATLIEKANT APLINKOS KOKYBĖS TYRIMUS ES AR AVARIJOS ATVEJAIS BEI LIKVIDUOJANT JŲ PASEKMES“;

3.12. išdėstau 16 punktą taip:

16. Vadovaudamasis tyrimų rezultatais, rengia ir teikia ekspertines išvadas ir, esant galimybei, prognozes apie ES ar avarijos poveikį žemės gelmėms, gruntui (dirvožemiui) ir požeminiam vandeniui, nustato teršalų patekimo mastą ir, esant galimybei, teikia jų sklidimo prognozes ES ar avarijos valdymą vykdančioms institucijoms. Paruošia aplinkos užterštumo ir poveikio aplinkai vertinimo ataskaitą.“;

3.13. išdėstau VI skyriaus pavadinimą taip:

VI. LIETUVOS HIDROMETEOROLOGIJOS TARNYBOS PRIE APLINKOS MINISTERIJOS VEIKSMAI ATLIEKANT APLINKOS KOKYBĖS TYRIMUS ES AR AVARIJOS ATVEJAIS BEI LIKVIDUOJANT JŲ PASEKMES“;

3.14. pripažįstu netekusiu galios VII skyrių.

4. Išdėstau nurodytuoju įsakymu patvirtintą Aplinkos ministerijos Ekstremalių situacijų valdymo centro sudėtį nauja redakcija (pridedama).

5. Nurodytuoju įsakymu patvirtintuose Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos Ekstremalių situacijų valdymo centro nuostatuose:

5.1. išdėstau 3 punktą taip:

3. Centras pradeda veikti, kai yra pasiekiami ar viršijami Ekstremalių įvykių kriterijai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. kovo 9 d. nutarimu Nr. 241 (Žin., 2006, Nr. 29-1004; 2009, Nr. 153-6928).“;

5.2. išdėstau 4 punktą taip:

4. Kasdienines Centro funkcijas vykdo Aplinkos apsaugos agentūra (toliau – AAA).“;

5.3. išdėstau 5 punktą taip:

5. Centras savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymu (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2009, Nr. 159-7207), kitais teisės aktais ir šiais nuostatais.“;

5.4. išdėstau 6 punktą taip:

6. Centro sudėtis sudaroma ir keičiama aplinkos ministro įsakymu ir vykdo Aplinkos ministerijos reguliavimo sričiai priskirtas funkcijas ES ar avarijų atvejais. Centrą sudaro: Centro vadovas, pavaduotojas ir nariai, kurių dalyvavimas kiekvienu atveju priklauso nuo įvykusios ES ar avarijos pobūdžio.“;

5.5. išdėstau 7 punktą taip:

7. Centro uždavinys – vadovauti Aplinkos ministerijos struktūrinių padalinių ir ministerijai pavaldžių ir jos reguliavimo sričiai priklausančių institucijų veiklai įvykus ES ar avarijai, kai susidariusios ES ar avarijos metu yra pasiekiami ar viršijami Ekstremalių įvykių kriterijai.“;

5.6. išdėstau 8.1 punktą taip:

8.1. Centro vadovas, gavęs pranešimą iš AAA apie ES ar avariją, sprendžia apie posėdžio sušaukimo būtinumą;“;

5.7. išdėstau 8.2 punktą taip:

8.2. įvertinęs ES ar avarijos keliamą pavojų aplinkai ir galimus padarinius bei jos pobūdį, Centras teikia konsultacijas ir rekomendacijas ES ar avarijos valdymą vykdančioms institucijoms (Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui, Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centrui, Policijos informacijos valdybai, Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai, Radiacinės saugos centrui), padeda AAA ir regiono aplinkos apsaugos departamentui, kurio teritorijoje įvyko ES ar avarija, tinkamai kontroliuoti ekstremalios situacijos lokalizavimo ir padarinių šalinimo darbus;“;

5.8. įrašau 13.5 punkte vietoj trumpinio „VAAI“ trumpinį „AAA“;

5.9. išdėstau 8.7 punktą taip:

8.7. rengia informaciją apie ES ar avarijas visuomenei, valstybės valdymo ir savivaldybės institucijoms.“;

5.10. išdėstau 9 punktą taip:

9. Centro veikla prevencijos srityje:

9.1. svarsto civilinės saugos organizavimo klausimus Aplinkos ministerijoje ir jai pavaldžiose institucijose;

9.2. svarsto Aplinkos ministerijos ekstremalių situacijų valdymo planus;

9.3. svarsto parengtus teisės aktų projektus civilinės saugos klausimais;

9.4. organizuoja ES ar avarijos valdymo treniruotes, susijusias su ekstremaliomis situacijomis Aplinkos ministerijos kompetencijos srityje.“;

5.11. išdėstau 10.1 punktą taip:

10.1. gauti iš objektų valdytojų išsamią informaciją apie išteklius ir priemones ES ar avarijos likvidavimui, o įvykus ES, – informaciją apie susidariusią ekstremalią situaciją, taip pat turimą informaciją iš ministerijų, kitų institucijų, savivaldybės institucijų;“;

5.12. išdėstau 13.3 punktą taip:

13.3. įvertina ir apibendrina gautą informaciją iš AAA apie įvykusią ES ar avariją ir priima sprendimą dėl posėdžio sušaukimo;“;

5.13. pripažįstu netekusiu galios 14 punktą.

6. Pakeičiu nurodytuoju įsakymu patvirtintos Valstybinės aplinkos apsaugos inspekcijos pranešimo apie ekstremalią situaciją ar avariją formos pavadinimą ir išdėstau jį taip:

PRANEŠIMAS APIE EKSTREMALIĄ SITUACIJĄ AR AVARIJĄ“.

7. Pakeičiu nurodytuoju įsakymu patvirtintos Pažymos apie pirminį aplinkos užterštumo įvertinimą ekstremalios situacijos ar avarijos vietoje formos pavadinimą ir išdėstau jį taip:

Pažyma
apie aplinkos užterštumo PIRMINį įvertinimą ekstremalios situacijos ar avarijos vietoje
“.

8. Nurodytuoju įsakymu patvirtintame Aplinkos ministerijos struktūrinių padalinių bei ministerijai pavaldžių ir jos reguliavimo sričiai priskirtų institucijų informavimo apie ypatingas radiacines situacijas tvarkos apraše:

8.1. išdėstau 1 punktą taip:

1. Šis Tvarkos aprašas reglamentuoja pasikeitimą informacija bei duomenimis tarp Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos struktūrinių padalinių bei ministerijai pavaldžių ir jos reguliavimo sričiai priskirtų institucijų, Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos, Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos ir Radiacinės saugos centro (toliau – Atsakingų institucijų) ypatingų radiacinių situacijų Lietuvoje ar kitose šalyse atvejais.“;

8.2. išdėstau 4 punktą taip:

4. AAA teikia informaciją apie ypatingas radiacines situacijas Atsakingoms institucijoms bei kitoms institucijoms pagal Aplinkos ministerijos struktūrinių padalinių bei ministerijai pavaldžių ir jos reguliavimo sričiai priklausančių institucijų veiksmų ekstremalių situacijų ar avarijų atvejais ir jų padarinių likvidavimo tvarkos aprašą.“;

8.3. išdėstau 5 punktą taip:

5. Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba prie Aplinkos ministerijos (toliau – Hidrometeorologijos tarnyba) teikia hidrometeorologinę informaciją ir prognozes ypatingų radiacinių situacijų Lietuvoje atvejais AAA ir VATESI; jei ypatinga radiacinė situacija įvyko toliau kaip 200 km nuo valstybės sienos, prognozuoja pernašą, kreipiasi į Tulūzos–Exeterio regioninį specializuotą meteorologijos centrą dėl radionuklidų pernašos ir nusodinimo prognozių teikimo ir perduoda jas AAA ir VATESI.“;

8.4. išdėstau 6 punktą taip:

6. Aplinkos ministerijos Visuomenės informavimo ir švietimo skyrius teikia Aplinkos ministerijos vadovybei, struktūriniams padaliniams bei pavaldžioms institucijoms visą žiniasklaidoje pasirodžiusią informaciją apie galimą radiacinį pavojų bei teikia iš AAA gautą informaciją apie ypatingas radiacines situacijas visuomenei ir žiniasklaidai.“;

8.5. įrašau 6 punkte vietoj trumpinio „VAAI“ trumpinį „AAA“;

8.6. išdėstau 11 punktą taip:

11. Jei susidarius ypatingai radiacinei situacijai yra pasiekiami ar viršijami Ekstremalių įvykių kriterijai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. kovo 9 d. nutarimu Nr. 241 „Dėl ekstremalių įvykių kriterijų patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 29-1004; 2009, Nr. 153-6928), AAA nedelsdama informuoja Aplinkos ministerijos vadovybę bei Ekstremalių situacijų valdymo centro vadovą.“;

8.7. išdėstau 13 punktą taip:

13. Gavusi oficialią informaciją apie ypatingas radiacines situacijas iš kitų Atsakingų institucijų AAA nedelsdama apie tai informuoja Aplinkos ministerijos vadovybę, Visuomenės informavimo ir švietimo skyrių, Aplinkos ministerijos ekstremalių situacijų valdymo centro vadovą bei Hidrometeorologijos tarnybą, kitas Atsakingas institucijas (1 priedas), o esant būtinybei, – kitas institucijas pagal Aplinkos ministerijos administracijos padalinių bei ministerijai pavaldžių ir jos reguliavimo sričiai priklausančių institucijų veiksmų ekstremalių situacijų ar avarijų atvejais ir jų padarinių likvidavimo tvarką.“;

8.8. išdėstau 15 punktą taip:

15. Hidrometeorologijos tarnyba teikia AAA ir VATESI hidrometeorologinę informaciją ir prognozes, reikalingas radionuklidų pernašos prognozei atlikti.“;

8.9. išdėstau 1 priedo 3 pastraipą taip:

„faks. (8 5) 266 3663“;

8.10. pripažįstu netekusiomis galios 1 priedo aštuntąją ir devintąją pastraipas;

8.11. išdėstau 1 priedo 14 pastraipą taip:

„RADIACINĖS SAUGOS CENTRAS“;

8.12. išdėstau 2 priedo lentelės 2 eilutę taip:

KAM:

Aplinkos ministerija

faks. (8 5) 266 3663

Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija

faks. (8 5) 266 1587

Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba

faks. (8 5) 272 6912

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentas

faks. (8 5) 271 7513

Radiacinės saugos centras

faks. (8 5) 264 4721

 

8.13. pripažįstu netekusiu galios 3 priedą.

 

 

Aplinkos ministras                                                        Gediminas Kazlauskas

 

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2008 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. D1-569

(Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2011 m. birželio 28 d. įsakymo Nr. D1-510

redakcija)

 

APLINKOS MINISTERIJOS STRUKTŪRINIŲ PADALINIŲ BEI MINISTERIJAI PAVALDŽIŲ IR JOS REGULIAVIMO SRIČIAI PRISKIRTŲ INSTITUCIJŲ VEIKSMŲ EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ AR AVARIJŲ ATVEJAIS IR AVARIJŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Aplinkos ministerijos struktūrinių padalinių bei ministerijai pavaldžių ir jos reguliavimo sričiai priskirtų institucijų veiksmų ekstremalių situacijų ar avarijų atvejais ir avarijų padarinių likvidavimo tvarkos aprašas reglamentuoja ministerijos atsakingų institucijų už ekstremalias situacijas (toliau – ES) ar avarijas, veiksmus įvykus šiems atvejams ir veiksmus likviduojant jų padarinius, funkcijų pasiskirstymą tarp atskirų padalinių bei sąveiką su kitomis valstybės atsakingomis institucijomis (Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentu prie Vidaus reikalų ministerijos, Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centru, Policijos informacijos valdyba, specialiosiomis tarnybomis (toliau – Atsakingos institucijos)

2. Avarija – įvykis, kurio metu dėl gamtinio, techninio, ekologinio ar socialinio pobūdžio priežasčių yra ar gali būti teršiama aplinka ir kelia pavojų žmonių gyvybei ar sveikatai.

3. Ekstremali situacija (ES) – dėl ekstremaliojo įvykio susidariusi padėtis, kuri gali sukelti staigų didelį pavojų gyventojų gyvybei ar sveikatai, turtui, aplinkai arba gyventojų žūtį, sužalojimą ar padaryti kitą žalą.

4. Visi Aplinkos ministerijos struktūrinių padalinių ir Aplinkos ministerijos sistemos institucijų darbuotojai, pastebėję arba gavę signalą ar informaciją apie ES ar avariją, kurios metu teršiama aplinka ar naikinami gamtos ištekliai, kelia žalą aplinkai ir/ar pavojų žmonėms, jų gyvenimo sąlygoms, turtui arba įvykį, galintį sukelti tokias pasekmes, taip pat hidrotechnikos statinių griūtį, privalo nedelsdami perduoti turimą informaciją savo vadovui arba jo įgaliotam asmeniui, o jis arba jo įgaliotas asmuo apie tai informuoja Aplinkos apsaugos agentūros (toliau – AAA) Avarijų prevencijos ir valdymo skyrių, tel. (8 5) 273 2995 (visą parą).

5. Aplinkos ministerijos Ekstremalių situacijų valdymo centras (toliau – Centras) pradeda veikti, kai yra pasiekiami ar viršijami kriterijai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. kovo 9 d. nutarimu Nr. 241 „Dėl ekstremalių įvykių kriterijų patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 29-1004; 2009, Nr. 153-6928). Šią informaciją Ekstremalių situacijų valdymo centro vadovui (jei jo nėra – vadovo pavaduotojui) nedelsdama perduoda AAA.

 

II. APLINKOS APSAUGOS AGENTŪROS VEIKSMAI EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ AR AVARIJŲ ATVEJAIS

 

6. AAA, gavusi informaciją apie ES ar avariją, kurios metu teršiama aplinka arba naikinami gamtos ištekliai, hidrotechnikos statinių griūtį, pavojingus geologinius, stichinius, katastrofinius meteorologinius ir hidrologinius reiškinius ir situacijas, galinčias sukelti grunto (dirvožemio), žemės gelmių ir požeminio vandens taršą ir/ar žemės gelmių pažeidimus ar įvykį, galintį sukelti tokias pasekmes, ją registruoja ir perduoda:

6.1. Aplinkos ministerijos regiono aplinkos apsaugos departamentui (toliau – RAAD), kurio teritorijoje įvyko ES ar avarija, pavesdama skubiai patikrinti vietoje ir pateikti AAA pilną informaciją apie įvykį;

6.2. Lietuvos hidrometeorologijos tarnybai prie Aplinkos ministerijos (toliau – Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba) – kai ES ar avarijos atveju į aplinką gali patekti pavojingos cheminės ar radioaktyviosios medžiagos, hidrotechninių statinių griūčių atvejais ir kai susidariusios situacijos valdymui reikalinga hidrometeorologinė informacija;

6.3. Lietuvos geologijos tarnybai prie Aplinkos ministerijos (toliau – Lietuvos geologijos tarnyba) – hidrotechnikos statinių griūčių, pavojingų geologinių reiškinių ir situacijų, galinčių sukelti grunto (dirvožemio), žemės gelmių ir požeminio vandens taršą ir/ar žemės gelmių pažeidimus, atvejais;

6.4. Valstybinei teritorijų planavimo ir statybos inspekcijai prie Aplinkos ministerijos (toliau – Valstybinė teritorijų planavimo ir statybos inspekcija) – hidrotechnikos statinių griūčių atvejais;

6.5. Saugomų teritorijų tarnybai prie Aplinkos ministerijos (toliau – Saugomų teritorijų tarnyba) ir Generalinei miškų urėdijai prie Aplinkos ministerijos (toliau – Generalinė miškų urėdija) – gaisrų miškuose ir durpynuose atvejais;

6.6. Centro vadovui, Aplinkos ministerijos vadovybei, Lietuvos Respublikos Seimo Aplinkos apsaugos komitetui (suderinus su Centro vadovu), kai avarijos metu susidaro situacija, artėjanti prie ekstremalios pagal Ekstremalių įvykių kriterijus, taip pat kai aplinkos užteršimas turi arba gali turėti tarpvalstybinį poveikį;

6.7. atsakingoms institucijoms pagal Aplinkos ministerijos struktūrinių padalinių, pavaldžių ir kitų institucijų informavimo apie ypatingas radiacines situacijas tvarkos aprašą – ypatingų radiacinių situacijų atvejais.

7. AAA, dalyvaudama ES ar avarijos valdyme:

7.1. sprendžia apie kitų reikiamų priemonių pasitelkimą, specialistų ir laboratorijų išvykimo į įvykio vietą tikslingumą, reikiamų laboratorinių mėginių paėmimą ir analizių atlikimą;

7.2. teikia informaciją apie ES ar avarijos pasekmes ir likvidavimo eigą Aplinkos ministerijos vadovybei, Aplinkos ministerijos visuomenės informavimo ir švietimo skyriui, savivaldybių institucijoms, ypatingų radiacinių situacijų atvejais – atsakingoms institucijoms pagal Aplinkos ministerijos struktūrinių padalinių, pavaldžių ir kitų institucijų informavimo apie ypatingas radiacines situacijas tvarkos aprašą;

7.3. konsultuoja RAAD laboratorijų specialistus, koordinuoja jų veiksmus, teikia RAAD informaciją apie ES ar avarijos valdymo metu priimtus sprendimus, atliktus tyrimus ir jų rezultatus;

7.4. jei RAAD nėra reikiamos įrangos, priima sprendimą dėl AAA mobilios laboratorijos vykimo į ES ar avarijos vietą aplinkos tyrimams atlikti tikslingumo;

7.5. atsižvelgdama į ES ar avarijos pobūdį ir mastą, pagal nustatytą veikimo sritį atlieka aplinkos tyrimus (ima mėginius ir atlieka laboratorines analizes), nustato ir vertina aplinkos taršos mastą, teikia sklidimo prognozes ir tyrimų rezultatus;

7.6. sprendžia, ar reikalingas aplinkos monitoringas likvidavus ES ar avariją, ir teikia pasiūlymus RAAD (išskyrus dėl Baltijos jūros ir Kuršių marių aplinkos monitoringo);

7.7. esant pavojui, kad išpilti teršalai patekę į Baltijos jūrą ar Kuršių marias gali būti išmesti į krantą, konsultuoja Centrą, savivaldybes ir kitas atsakingas institucijas apie efektyvių priemonių naudojimą;

7.8. atlieka Baltijos jūros ir Kuršių marių aplinkos monitoringą likvidavus ES ar avariją, jeigu priimamas sprendimas, kad tai reikalinga.

8. Nustačiusi ar gavusi pranešimą apie hidrotechnikos statinių griūtį ir stichinių hidrologinių reiškinių atvejus ar esant tokiai grėsmei, AAA:

8.1. teikia pasiūlymus RAAD, priešgaisrinės gelbėjimo tarnyboms dėl nuotėkio reguliavimo galimybių ir būtinumo, kad būtų išvengta ar kiek įmanoma sumažinta žala aplinkai ir jos komponentams;

8.2. RAAD prašymu vyksta į įvykio vietą, teikia pasiūlymus dėl būtinų priemonių avarijos padariniams likviduoti, dalyvauja hidrotechnikos statinių griūčių priežasčių tyrime.

 

III. REGIONŲ APLINKOS APSAUGOS DEPARTAMENTŲ VEIKSMAI EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ AR AVARIJŲ ATVEJAIS

 

9. Regionų aplinkos apsaugos departamentas, kuriame įvyko ES ar avarija, gavęs informaciją apie įvykį, kurios metu teršiama aplinka arba naikinami gamtos ištekliai, hidrotechnikos statinių griūtį, pavojingus geologinius ir meteorologinius reiškinius ir situacijas, galinčias sukelti grunto (dirvožemio), žemės gelmių ir požeminio vandens taršą ir/ar žemės gelmių pažeidimus ar įvykį, galinti sukelti tokias pasekmes, registruoja ir nedelsdamas praneša turimą informaciją AAA, užpildydamas Pranešimo apie ekstremalią situaciją ar avariją formą, savivaldybės Ekstremalių situacijų valdymo centro vadovui ir atsakingų institucijų vietos padaliniams.

10. Dalyvaudami ES ar avarijos valdyme, RAAD:

10.1. už ES ar avarijos židinio ribų atlieka gautos informacijos patikrinimą, padaryto poveikio aplinkai pirminį įvertinimą ir nustato galimas pasekmes, praneša apie tai AAA ir informuoja savivaldybės institucijas;

10.2. dalyvauja savivaldybės Ekstremalių situacijų valdymo centrų veikloje, pagal savo kompetenciją teikia pasiūlymus šių centrų vadovams;

10.3. kartu su kitų atsakingų institucijų atstovais imasi veiksmų siekiant nustatyti ES ar įvykusios avarijos kaltininkus;

10.4. pagal nustatytas veikimo sritis atlieka aplinkos kokybės tyrimus, ima aplinkos elementų mėginius laboratorinėms analizėms už ES ar avarijos židinio ribų;

10.5. nustatę ar gavę pranešimą apie hidrotechnikos statinių griūtį, apie įvykį informuoja hidrotechnikos statinių savininkus, savivaldybės institucijas, priešgaisrines gelbėjimo tarnybas;

10.6. vadovaudamasis Aplinkos apsaugos agentūros pateiktais pasiūlymais, teikia nurodymus hidrotechninių statinių savininkams, o priešgaisrinėms gelbėjimo tarnyboms – pasiūlymus dėl nuotėkio reguliavimo galimybių ir būtinumo;

10.7. kontroliuoja, kaip priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos, kitų specialiųjų tarnybų atstovai, objekto, įmonės savininkai ar susidariusios ES ar avarijos kaltininkai, savivaldybių atsakingi pareigūnai organizuoja ir vykdo ES lokalizavimo ir likvidavimo darbus, siekiant, kad aplinkai būtų padaryta kuo mažesnė žala. Apie darbų eigą nuolat informuoja telefonu, faksu ar el. paštu AAA;

10.8. duoda nurodymus dėl aplinkos monitoringo reikalingumo ir organizavimo po ES ar avarijos;

10.9. apie ES ar avarijos valdymo metu priimtus sprendimus, apie paimtus mėginius, atliktus tyrimus ir jų rezultatus informuoja AAA, o žemės gelmių taršos atvejais – Lietuvos geologijos tarnybą;

10.10. kontroliuoja ES ar avarijos pasekmių likvidavimo darbus iki taršos likvidavimo ir aplinkos kokybės atstatymo, periodiškai informuoja apie ES ar avarijos pasekmių likvidavimo darbų eigą AAA, pildo ES ar avarijos ir jos padarinių likvidavimo valdymo kontrolės protokolą, kuris saugomas atitinkamoje RAAD agentūroje, kurios kontroliuojamoje teritorijoje įvyko ES ar avarija, ir užbaigus žalos, administracinių baudų išieškojimo procedūras, pateikiamas AAA, skiria administracines nuobaudas, teikia ieškinius dėl aplinkai padarytos žalos atlyginimo, kontroliuoja jų išieškojimą.

 

IV. LIETUVOS HIDROMETEOROLOGIJOS TARNYBOS VEIKSMAI EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ AR AVARIJŲ ATVEJAIS

 

11. Prognozuoja katastrofinius ir stichinius meteorologinius ir hidrologinius reiškinius, galinčius sukelti didelius neigiamus gamtinės aplinkos pokyčius.

12. Dalyvaudama ES ar avarijos valdyme, Lietuvos hidrometeorologijos tarnyba:

12.1. informuoja apie katastrofinius ir stichinius meteorologinius ir hidrologinius reiškinius, teikia katastrofinių ir stichinių hidrometeorologinių reiškinių prognozes Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos, AAA ir RAAD, kurio kontroliuojamoje teritorijoje įvyko ar gali įvykti ES, Žemės ūkio ministerijai (tik apie užfiksuotas stichines sausras);

12.2. ES ar avarijos metu, kai į aplinką patenka radioaktyvios, cheminės, biologiškai pavojingos ir kitos teršiančios pavojingos medžiagos, pagal poreikį teikia hidrometeorologines prognozes bei hidrologinių ir meteorologinių matavimų duomenis šių situacijų valdymą vykdančioms institucijoms.

 

V. LIETUVOS GEOLOGIJOS TARNYBOS VEIKSMAI EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ AR AVARIJŲ ATVEJAIS

 

13. Gavusi pranešimą apie pavojingą geologinį reiškinį (t. y. gamtinio pobūdžio ekstremalų įvykį) bei ES ar avarijos atvejį, galintį sukelti grunto (dirvožemio), žemės gelmių ir požeminio vandens taršą ir/ar žemės gelmių pažeidimus, apie tai nedelsdama informuoja AAA.

14. Dalyvaudama ES ar avarijos valdyme:

14.1. teikia metodinę paramą ir konsultacijas grunto (dirvožemio), žemės gelmių ir požeminio vandens būklės įvertinimo ir tyrimo klausimais galimo jų užteršimo arba pavojingų geologinių reiškinių atveju;

14.2. pagal pateiktus tyrimų rezultatus rengia ekspertines išvadas ir prognozes apie ES ar avarijos poveikį gruntui (dirvožemiui), žemės gelmėms ir požeminiam vandeniui bei ekosistemoms;

14.3. nustato grunto (dirvožemio), žemės gelmių ir požeminio vandens užteršimo ir/ar žemės gelmių pažeidimo lygį ir, esant galimybei, teikia teršalų sklidimo prognozes už šių situacijų valdymą atsakingoms institucijoms;

14.4. informuoja RAAD ir AAA apie ekspertines išvadas, prognozes ir apie priimtus sprendimus taršai likviduoti.

 

VI. VALSTYBINĖS TERITORIJŲ PLANAVIMO IR STATYBOS INSPEKCIJOS VEIKSMAI EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ AR AVARIJŲ ATVEJAIS

 

15. Nustačiusi ar gavusi pranešimą apie hidrotechnikos statinių griūtį arba griūties grėsmę, apie įvykį nedelsdama informuoja AAA.

16. Vyksta į įvykio vietą, teikia pasiūlymus dėl būtinų priemonių avarijos padariniams likviduoti ir dalyvauja hidrotechnikos statinių griūčių priežasčių tyrime.

 

VII. VALSTYBINĖS SAUGOMŲ TERITORIJŲ TARNYBOS IR GENERALINĖS MIŠKŲ URĖDIJOS VEIKSMAI EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ AR AVARIJŲ ATVEJAIS

 

17. Valstybinė saugomų teritorijų tarnyba ir (ar) Generalinė miškų urėdija nustačiusios ar gavusios informaciją apie gaisrų saugomose teritorijose, miškuose ir durpynuose atvejus ar informaciją apie ES ar avariją, kurios metu teršiama aplinka arba naikinami gamtos ištekliai, ar įvykį, galintį sukelti tokias pasekmes, pagal kompetenciją nedelsdamos praneša turimą informaciją AAA.

18. Dalyvaudamos ES ar avarijos valdyme gaisrų atvejais:

18.1. registruoja pranešimus apie gaisrus saugomose teritorijose, miškuose ir durpynuose;

18.2. Generalinė miškų urėdija kartu su VĮ miškų urėdijomis ir savivaldybės institucijomis, priešgaisrinės gelbėjimo tarnybomis organizuoja miškų gaisrų gesinimą;

18.3. apie gaisrų gesinimo eigą, prognozuojamas pasekmes informuoja AAA;

18.4. apskaičiuoja gaisrų padarytą žalą ir teikia šią informaciją AAA.

 

_________________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2008 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. D1-569

(Lietuvos Respublikos aplinkos ministro

2011 m. birželio 28 d. įsakymo Nr. D1-510

redakcija)

 

APLINKOS MINISTERIJOS EKSTREMALIŲ SITUACIJŲ VALDYMO CENTRO SUDĖTIS

 

Aplinkos viceministras – Centro vadovas;

Aplinkos apsaugos agentūros direktorius – Centro vadovo pavaduotojas.

Nariai:

Aplinkos ministerijos atliekų departamento direktorius;

Aplinkos ministerijos Bendrųjų reikalų skyriaus vedėjas;

Aplinkos ministerijos gamtos apsaugos departamento direktorius;

Aplinkos ministerijos Ekonomikos ir tarptautinių ryšių departamento direktorius;

Aplinkos ministerijos Miškų departamento direktorius;

Aplinkos ministerijos Taršos prevencijos departamento direktorius;

Aplinkos ministerijos Vandenų departamento direktorius;

Aplinkos ministerijos visuomenės informavimo ir švietimo skyriaus vedėjas;

Generalinis miškų urėdas;

Lietuvos geologijos tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktorius;

Lietuvos hidrometeorologijos tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktorius;

Valstybinės saugomų teritorijų tarnybos prie Aplinkos ministerijos direktorius;

Valstybinės teritorijų planavimo ir statybos inspekcijos prie Aplinkos ministerijos viršininkas.

 

_________________