KALĖJIMŲ DEPARTAMENTO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS DIREKTORIAUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL KALĖJIMŲ DEPARTAMENTO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS TEISINGUMO MINISTERIJOS DIREKTORIAUS 2001 M. GRUODŽIO 27 D. ĮSAKYMO NR. 112 „DĖL ASMENŲ, KURIUOS RENGIAMASI PALEISTI IŠ LAISVĖS ATĖMIMO VIETŲ, TEISINIO IR SOCIALINIO ŠVIETIMO PROGRAMOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2003 m. rugsėjo 24 d. Nr. 4/07-174

Vilnius

 

 

Vykdydamas Nuteistų ir grįžusių iš kardomojo kalinimo vietų, pataisos darbų ir socialinės bei psichologinės reabilitacijos įstaigų asmenų socialinės adaptacijos 2001–2004 metų programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. spalio 25 d. nutarimu Nr. 1179 (Žin., 1999, Nr. 91-2676, Nr. 108-3152), aštuntąją priemonę bei atsižvelgdamas į teisinės bazės, reglamentuojančios laisvės atėmimo bausmių vykdymą, pokyčius:

1. Pakeičiu Asmenų, kuriuos rengiamasi paleisti iš laisvės atėmimo vietų, teisinio ir socialinio švietimo programą, patvirtintą Kalėjimų departamento prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos direktoriaus 2001 m. gruodžio 27 d. įsakymu Nr. 112 „Dėl Asmenų, kuriuos rengiamasi paleisti iš laisvės atėmimo vietų, teisinio ir socialinio švietimo programos patvirtinimo“ ir i š d ė s t a u ją nauja redakcija (pridedama).

2. Pavedu Kalėjimų departamentui prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos pavaldžių įstaigų direktoriams užtikrinti šio įsakymo 1 punktu patvirtintos programos vykdymą.

 

 

 

DIREKTORIUS                                                                                                   RIMVIDAS KŪGIS


 

PATVIRTINTA

Kalėjimų departamento prie Lietuvos

Respublikos teisingumo ministerijos

direktoriaus 2001 m. gruodžio 27 d.

įsakymu Nr. 112

(Kalėjimų departamento prie Lietuvos

Respublikos teisingumo ministerijos

direktoriaus 2003 m. rugsėjo 24 d.

įsakymo Nr. 4/07-174 redakcija)

 

ASMENŲ, KURIUOS RENGIAMASI PALEISTI IŠ LAISVĖS ATĖMIMO VIETŲ, TEISINIO IR SOCIALINIO ŠVIETIMO PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Asmenų, kuriuos rengiamasi paleisti iš laisvės atėmimo vietų, teisinio ir socialinio švietimo programa (toliau – programa) parengta vykdant Nuteistų ir grįžusių iš kardomojo kalinimo vietų, pataisos darbų ir socialinės bei psichologinės reabilitacijos įstaigų asmenų socialinės adaptacijos 2001–2004 metų programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. spalio 25 d. nutarimu Nr. 1179 (Žin., 1999, Nr. 91-2676, Nr. 108-3152) bei atsižvelgiant į teisinės bazės, reglamentuojančios laisvės atėmimo bausmės vykdymą, pokyčius.

2. Ši programa yra sudėtinė Nuteistųjų integracijos į visuomenę programos, vykdomos kiekvienoje laisvės atėmimo vietoje pagal Pataisos įstaigų vidaus tvarkos taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2003 m. liepos 2 d. įsakymu Nr. 194 (Žin., 2003, Nr. 76-3498), 167.3 punkto reikalavimus, dalis ir vykdoma kartu su kitomis Nuteistųjų integracijos į visuomenę programos priemonėmis.

3. Šios programos tikslas – suteikti asmenims, kuriuos rengiamasi paleisti iš laisvės atėmimo vietų, teisinių ir socialinių žinių, kad jie galėtų adaptuotis nuolat kintančioje visuomenėje ir sugebėtų teisėtais būdais tenkinti savo socialinius poreikius. Vykdant šią programą, siekiama ugdyti joje dalyvaujančių nuteistųjų gyvenimo įgūdžius – gebėjimą prisitaikyti visuomenėje ir pozityviai elgtis, suteikti asmeniui brandaus savarankiško gyvenimo pagrindus ir padėti jam tobulinti pozityvius gebėjimus visą gyvenimą.

 

II. SITUACIJOS APIBŪDINIMAS

 

4. 2001 m. Lietuvos įkalinimo įstaigose atliktas tyrimas, kuriuo buvo siekiama nustatyti nuteistų asmenų socialinių bei profesinių poreikių prioritetus. Buvo apklausta 1500 per paskutinius metus bausmę atliekančių nuteistųjų. Nustatyta, kad dauguma nuteistųjų, grįžę iš įkalinimo įstaigų, norėtų sulaukti įvairios valstybės ir savivaldybių institucijų paramos: piniginių išmokų (84%), pagalbos ieškant darbo (57%), pagalbos tvarkant dokumentus (35%). Atsakydami į klausimą apie asmeninių poreikių prioritetus, respondentai pirmiausia nurodė darbo poreikį (62%). Darytina išvada, kad asmenys, paleisti iš laisvės atėmimo vietų, iš esmės žino apie egzistuojančią socialinės apsaugos sistemą ir linkę ja naudotis, tačiau nemaža jų dalis nesupranta konkrečios institucijos funkcijų, neįvertina jos galimybių arba priešingai – reikalauja daugiau, negu priklauso pagal įstatymus, tikisi išskirtinių teisių ir lengvatų, realiai nesuvokdami savo teisinio statuso. Akivaizdu, kad išėjusių į laisvę nuteistų asmenų integracija į visuomenę yra kompleksinė problema: viena, integracijos procesas turi prasidėti asmeniui vos tik patekus į laisvės atėmimo įstaigą ir tęstis 6–12 mėnesių (esant poreikiui ir ilgiau) jam išėjus į laisvę; antra vertus, kartu reikia spręsti socialinės paramos, įdarbinimo bei kitus socialinius klausimus.

5. Asmenys, laikomi Kalėjimų departamentui prie Lietuvos Respublikos teisingumo ministerijos (toliau – Kalėjimų departamentas) pavaldžiose įstaigose, viso laisvės atėmimo bausmės atlikimo metu turi galimybę dalyvauti nuteistųjų socialinio orientavimo, dorovinio auklėjimo ir teisinio švietimo užsiėmimuose, kurie laisvės atėmimo vietose vykdomi pagal Auklėjamojo darbo su asmenimis, atliekančiais laisvės atėmimo bausmę, metodines rekomendacijas, patvirtintas Kalėjimų departamento direktoriaus 2000 m. lapkričio 13 d. įsakymu Nr. 30 (Žin., 2000, Nr. 99-3158). Akivaizdu, kad minėtų užsiėmimų metu gaunamos informacijos nuteistiesiems nepakanka: per ilgą laiką gautos žinios pamirštamos, praranda savo aktualumą, teisinė bazė ir gyvenimo realijos nuolat kinta. Šios programos vykdymas turi padėti atnaujinti ir aktualizuoti nuteistiesiems ankstesnių užsiėmimų metu įgytas žinias ir išmokyti jas pritaikyti gyvenant savarankiškai.

6. Ši programa laisvės atėmimo įstaigose vykdoma nuo 2002 m. pradžios. Praktika parodė, kad dalis nuteistųjų gana atsainiai žiūri į galimybę dar laisvės atėmimo vietoje susipažinti su adaptacijos pakitusioje visuomenėje sąlygomis ir perspektyvomis. Vėliau, susidūrę su tam tikromis socialinėmis problemomis, tokie asmenys dažnai kreipiasi į Kalėjimų departamentą ar pataisos inspekcijas ir reiškia pretenzijas pataisos įstaigų, iš kurių buvo paleisti, personalui dėl nesuteiktos teisinio ir socialinio pobūdžio informacijos. 2002 m. lapkričio mėn. Kalėjimų departamentui pateikti pataisos įstaigų duomenys apie programos vykdymą nuo 2002 04 01 iki 2002 09 30. Minėtu laikotarpiu iš Kalėjimų departamentui pavaldžių įstaigų buvo paleistas 3531 nuteistasis, paleidimui buvo rengiamas 3681 nuteistasis. Iš jų programoje dalyvavo 2066 nuteistieji (apie 56%), 1615 (44%) nuteistųjų dalyvauti programoje atsisakė. Tikslinga stiprinti nuteistųjų, rengiamų paleisti iš pataisos įstaigų, motyvaciją dalyvauti programoje.

 

III. TEISINIO IR SOCIALINIO ŠVIETIMO TURINYS

 

7. Vykdant šią programą, rengiami paleisti nuteistieji bendrais bruožais supažindinami su Lietuvos Respublikos teisine sistema ir detaliai – su šios sistemos kontekste galiojančiais įstatymais ir kitais teisės aktais, aktualiais paleistam iš laisvės atėmimo vietos asmeniui, taip pat su institucijomis, realizuojančiomis minėtų teisės aktų nuostatas. Ši programa vykdoma užsiėmimų forma. Užsiėmimų tematika:

 

Eil. Nr.

Tema

Užsiėmimo turinys

1.

Lietuvos Respublikos teisinė sistema

Nuteistieji supažindinami su pagrindinėmis Konstitucijos nuostatomis (piliečių teisės ir pareigos, pagrindinės valstybės institucijos, valdžių padalijimo principu ir kt.), teismų sistema ir kompetencija, šalies teritoriniu administraciniu suskirstymu, tam tikrose teritorijose veikiančiomis institucijomis ir jų kompetencija

2

Nuteistųjų paleidimo iš laisvės atėmimo vietų pagrindai ir tvarka

Nuteistieji supažindinami su Baudžiamojo, Bausmių vykdymo, Baudžiamojo proceso kodeksų, Pataisos įstaigų vidaus tvarkos taisyklių nuostatomis, reglamentuojančiomis nuteistųjų paleidimą iš laisvės atėmimo vietų, jų materialinį buitinį aprūpinimą.

3

Asmenų, grįžusių iš laisvės atėmimo vietų, teisės ir pareigos

Nuteistieji supažindinami su įpareigojimais, kurie gali būti nustatyti paleidžiamiems iš laisvės atėmimo vietų asmenims, bei jų nevykdymo pasekmėmis, administracinės atsakomybės taikymo tvarka, bendrosiomis teisėmis ir pareigomis, taip pat tomis pareigomis, kurių vykdymas užtikrina galimybę gauti tam tikrą socialinę paramą.

4

Socialinės paramos teikimas asmenims, grįžusiems iš laisvės atėmimo vietų

Nuteistieji supažindinami su situacija ir galimybėmis gauti vienokią ar kitokią socialinę paramą, socialinės paramos formomis, taip pat su institucijomis, teikiančiomis šią paramą.

5

Užimtumo problemų sprendimas

Nuteistieji supažindinami su situacija Lietuvos darbo rinkoje, nedarbo problemomis šalyje ir konkrečiuose regionuose, pagrindiniais užimtumą ir darbo santykius reglamentuojančiais teisės aktais, darbo biržų siūlomomis programomis.

6

Būsto problemų sprendimas

Nuteistieji supažindinami su galimybėmis įsigyti ar išsinuomoti gyvenamąsias patalpas, esančiomis paramos formomis, valstybinėmis ir privačiomis būsto įsigijimo programomis.

7

Sveikatos priežiūros problemų sprendimas

Nuteistieji supažindinami su šalies sveikatos apsaugos sistema, sveikatos priežiūrą reglamentuojančiais įstatymais ir kitais teisės aktais, akcentuojami sveikos gyvensenos privalumai.

8

ŽIV/AIDS ir narkomanijos prevencija

Nuteistieji supažindinami su narkotinių medžiagų vartojimo žala fizinei ir psichinei sveikatai, galimais neigiamais teisiniais ir socialiniais padariniais, taip pat su ŽIV/AIDS plitimo keliais bei apsisaugojimo nuo infekcijos būdais ir priemonėmis.

8. Siekiant praktinio nuteistiesiems suteikiamų žinių įtvirtinimo, dalis užsiėmimų laiko turi būti skiriama praktinėms pratyboms. Jų metu modeliuojamos konkrečios probleminės situacijos, nuteistieji mokomi ieškoti problemų sprendimo būdų, bendrauti su valstybės institucijų tarnautojais, darbdaviais ir pan.

9. Minimalus įstatymų ir kitų teisės aktų, reikalingų šiai programai vykdyti, sąrašas:

9.1. Lietuvos Respublikos Konstitucija (Žin., 1992, Nr. 33-1014);

9.2. Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodeksas (Žin., 2002, Nr. 73-3084);

9.3. Lietuvos Respublikos kardomojo kalinimo įstatymas (Žin., 1996, Nr. 12-313);

9.4. Lietuvos Respublikos baudžiamasis kodeksas (Žin., 2002, Nr. 112-4970);

9.5. Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodeksas (Žin., 2002, Nr. 112-4970);

9.6. Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodeksas (Žin., 1985, Nr. 1-1);

9.7. Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas (Žin., 2000, Nr. 74-2262);

9.8. Lietuvos Respublikos pilietybės įstatymas (Žin., 1991, Nr. 36-977; 2002, Nr. 95-4087);

9.9. Lietuvos Respublikos valstybinių socialinio draudimo pensijų įstatymas (Žin., 1994, Nr. 59-1153);

9.10. Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymas (Žin., 1996, Nr. 104-2367);

9.11. Lietuvos Aukščiausiojo Teismo, Lietuvos apeliacinio teismo, apygardų teismų įsteigimo, apygardų ir apylinkių teismų veiklos teritorijų nustatymo bei Lietuvos Respublikos prokuratūros reformavimo įstatymas (Žin., 1994, Nr. 50-932);

9.12. Lietuvos Respublikos administracinių teismų įsteigimo įstatymas (Žin., 1999, Nr. 13-309);

9.13. Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymas (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566);

9.14. Lietuvos Respublikos visuomeninių organizacijų įstatymas (Žin., 1995, Nr. 18-400);

9.15. Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymas (Žin., 1994, Nr. 63-1231);

9.16. Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymas (Žin., 1993, Nr. 55-1064; 2003, Nr. 70-3170);

9.17. Lietuvos Respublikos pacientų teisių ir žalos sveikatai atlyginimo įstatymas (Žin., 1996, Nr. 102-2317);

9.18. Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatymas (Žin., 1996, Nr. 104-2363);

9.19. Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymas (Žin., 1996, Nr. 55-1287);

9.20. Lietuvos Respublikos stomatologinės priežiūros įstatymas (Žin., 1996, Nr. 35-855);

9.21. Lietuvos Respublikos bedarbių rėmimo įstatymas (Žin., 1991, Nr. 2-25);

9.22. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas „Dėl Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ministerijos įsteigimo bei gyventojų užimtumą reguliuojančių normatyvinių aktų tvirtinimo“ (Žin., 1991, Nr. 3-89);

9.23. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas „Dėl socialiai remtinų asmenų, neturinčių nuolatinės gyvenamosios vietos arba praradusių teisę į ją, apskaitos“ (Žin., 1993, Nr. 32-753);

9.24. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas „Dėl socialinės paramos teikimo asmenims, grįžusiems iš laisvės atėmimo, kardomojo kalinimo vietų, socialinės bei psichologinės reabilitacijos įstaigų, ir šių asmenų įdarbinimo“ (Žin., 1996, Nr. 119-2796);

9.25. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas „Dėl našlaičių, baigusių atitinkamas mokymo įstaigas, asmenų, grįžusių iš įkalinimo vietų ir neturinčių nuolatinės gyvenamosios vietos, apgyvendinimo, įregistravimo ir įdarbinimo“ (Žin., 1991, Nr. 26-703);

9.26. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas „Dėl laisvės atėmimu nuteistų asmenų bendrojo lavinimo, profesinio ugdymo ir profesinio mokymo gamyboje organizavimo“ (Žin., 1995, Nr. 14-333);

9.27. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas „Dėl nakvynės namų steigimo grįžusiems iš įkalinimo vietų bei kai kuriems kitiems asmenims“ (Žin., 1992, Nr. 18-540);

9.28. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas „Dėl teisės į Lietuvos Respublikos pilietybę išsaugojimo patvirtinančių dokumentų išdavimo“ (Žin., 1992, Nr. 16-448);

9.29. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas „Dėl mokamų asmens sveikatos priežiūros paslaugų nustatymo darbingiems, bet be svarbių priežasčių nedirbantiems asmenims“ (Žin., 1995, Nr. 102-2288);

9.30. Kardomojo kalinimo vietų vidaus tvarkos taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2001 m. rugsėjo 7 d. įsakymu Nr. 178 (Žin., 2001, Nr. 78-2741);

9.31. Pataisos įstaigų vidaus tvarkos taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos teisingumo ministro 2003 m. liepos 2 d. įsakymu Nr. 194 (Žin., 2003, Nr. 76-3498).

 

IV. TEISINIO IR SOCIALINIO ŠVIETIMO UŽSIĖMIMŲ ORGANIZAVIMAS

 

10. Teisinio ir socialinio švietimo užsiėmimai laisvės atėmimo vietose vykdomi grupėse, ne didesnėse kaip 15 asmenų. Užsiėmimuose dalyvauja nuteistieji, kuriems liko 3 mėnesiai iki bausmės pabaigos arba 1–1,5 mėnesio iki galimybės taikyti Lietuvos Respublikos bausmių vykdymo kodekso 157 straipsnį arba Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso 77 ir 94 straipsnius. Užsiėmimų trukmė – po dvi akademines valandas kartą per savaitę.

11. Laisvės atėmimo vietos direktorius įsakymu paskiria už teisinio ir socialinio švietimo užsiėmimų organizavimą atsakingą pareigūną ir grupių vadovus, kurių skaičius nustatomas atsižvelgiant į vidutinį per mėnesį iš laisvės atėmimo vietos paleidžiamų nuteistųjų skaičių, bei nustato, kokiose patalpose užsiėmimai vykdomi.

12. Už teisinio ir socialinio švietimo užsiėmimų organizavimą atsakingas pareigūnas, remdamasis laisvės atėmimo vietos įskaitos tarnybos pateikiamais numatomų paleisti ar teikti teismui lygtiniam paleidimui nuteistųjų sąrašais, sudaro grupes (jei rengiamų paleisti nuteistųjų daug, galima sudaryti grupes atsižvelgiant į paleidimo pagrindą: atskiros grupės atlikusiems bausmę ir paleidžiamiems lygtinai), skiria sudarytų grupių vadovus, koordinuoja ir kontroliuoja šios programos vykdymą.

13. Jei laisvės atėmimo vietos gyvenamoji teritorija suskirstyta į izoliuotus lokalinius sektorius, gyvenamosios zonos kontrolės ir praleidimo punkte turi būti teisinio ir socialinio švietimo užsiėmimų grafikai ir grupių sąrašai, kad užsiėmimuose dalyvaujantys nuteistieji galėtų nekliudomi patekti į tam skirtas patalpas.

14. Teisinio ir socialinio švietimo užsiėmimus veda grupių vadovais paskirti teisinį ir socialinį išsilavinimą ir darbo patirtį turintys darbuotojai. Prireikus lektoriais gali būti kviečiami laisvės atėmimo vietos tarnybų specialistai, kurių darbo pobūdis atitinka užsiėmimų tematiką, kitų valstybės institucijų bei savivaldybių darbuotojai, visuomeninių organizacijų atstovai. Tada atskirų grupių užsiėmimai gali būti sujungiami.

15. Nuteistieji dalyvauja užsiėmimuose savanoriškumo principu. Savo sutikimą ar atsisakymą dalyvauti šioje programoje nuteistasis, kurį rengiamasi paleisti iš laisvės atėmimo vietos, patvirtina raštišku pareiškimu, kuris įsiuvamas į jo asmens bylą, o individualaus darbo su nuteistuoju knygelėje daromi atitinkamo turinio įrašai, šis faktas gali atsispindėti nuteistojo charakteristikoje. Programos dalyviams išdalijama atitinkama medžiaga, užsiėmimų planai-grafikai ir išaiškinama jų organizavimo tvarka.

16. Grupių vadovai parengia užsiėmimų planus-konspektus, kuriuos tvirtina už teisinio ir socialinio švietimo užsiėmimų organizavimą atsakingas pareigūnas. Planai-konspektai koreguojami atsižvelgiant į teisinės ir metodinės bazės pokyčius.

______________