LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL APLINKOS MINISTRO 2002 M. VASARIO 27 D. ĮSAKYMO NR. 80 „DĖL TARŠOS INTEGRUOTOS PREVENCIJOS IR KONTROLĖS LEIDIMŲ IŠDAVIMO, ATNAUJINIMO IR PANAIKINIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2007 m. gruodžio 6 d. Nr. D1-660

Vilnius

 

Pakeičiu Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimų išdavimo, atnaujinimo ir panaikinimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. vasario 27 d. įsakymą Nr. 80 „Dėl Taršos integruotos prevencijos ir kontrolės leidimų išdavimo, atnaujinimo ir panaikinimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 85-3684; 2005, Nr. 103-3829; 2006, Nr. 120-4571; 2007, Nr. 106-4358) (toliau – Taisyklės):

1. Išbraukiu 5.3 punkte žodžius „atitinkanti šių Taisyklių 2 priedo kriterijus“ ir po žodžio „sąrašą“ įrašau žodžius „ir atitinka šiame priede nustatytus ribinius dydžius, jei tokie dydžiai yra nustatyti“ ir išdėstau šį punktą taip:

5.3. Esminis ūkinės veiklos pakeitimas – veiklos pakeitimas, kuris RAAD motyvuotu sprendimu pripažįstamas turinčiu arba galinčiu turėti reikšmingą neigiamą poveikį aplinkai ar/ir žmogui. Kiekvienas ūkinės veiklos pakeitimas ar išplėtimas taip pat yra laikomas esminiu, jei po pakeitimo ar išplėtimo veikla patenka į Taisyklių 1 priedo sąrašą ir atitinka šiame priede nustatytus ribinius dydžius, jei tokie dydžiai yra nustatyti.“

2. Išdėstau 11 punktą taip:

11. Išduodant leidimą ir nustatant leidimo sąlygas įvertinamas veiklos vykdytojo techninis bei ekonominis pasirengimas saugiai eksploatuoti įrenginį, vadovaujantis šiais principais:“.

3. Įrašau 11.2 punkte po žodžio „būti“ žodžius „sukeliama didelė tarša ir“ ir išdėstau šį punktą taip:

11.2. neturi būti sukeliama didelė tarša ir pažeidžiamos nustatytos aplinkos kokybei normos bei kiti reikalavimai.“

4. Išbraukiu 11.7 punkte žodžius „bei nutraukus veiklą“ ir vietoj jų įrašau žodžius „taip pat priemonės veiklos vietos būklei atkurti iki visiško veiklos nutraukimo“ ir išdėstau šį punktą taip:

11.7. turi būti numatytos priemonės galimai aplinkos ir jos elementų taršai išvengti ar ją riboti ar mažinti, esant neatitiktinėms ūkinės veiklos sąlygoms, taip pat priemonės veiklos vietos būklės atkūrimui iki visiško veiklos nutraukimo.“

5. Išdėstau 12.1 punktą taip:

12.1. išmetamų teršalų ribinės vertės nustatomos toje vietoje, kur teršalai išmetami iš įrenginio, neatsižvelgiant į jų sklaidą, ir pagal Europos Sąjungos (toliau – ES) atitinkamai veiklos rūšiai parengtą geriausių prieinamų gamybos būdų (toliau – GPGB) informacinį dokumentą. Šiuo atveju nereikalaujama taikyti konkretų gamybos metodą ar technologiją, bet, atsižvelgiant į ūkinės veiklos vykdytojo technines ir ekonomines galimybes, geografinę padėtį ir vietos aplinkos sąlygas, nustatytos išmetamų teršalų ribinės vertės turi būti palyginamos ir pagal galimybę atitikti išmetamų teršalų ribines vertes, nurodytas ES GPGB informaciniuose dokumentuose ar šių dokumentų anotacijose. RAAD motyvuotu sprendimu, atsižvelgus į ūkinės veiklos vietos sąlygas, ribinės vertės gali būti griežtinamos arba keičiamos lygiaverčiais parametrais ar techninėmis priemonėmis. Jeigu aplinkos kokybės normos reikalauja griežtesnių sąlygų už tas, kurios įvykdomos naudojant geriausius prieinamus gamybos būdus, leidime turi būti reikalaujama imtis papildomų priemonių, nepažeidžiant kitų priemonių, kurių galima imtis siekiant įvykdyti aplinkos kokybės normas.“

6. Papildau 12.1 punktą antrąją pastraipa:

„Kriterijai, nustatant geriausius prieinamus gamybos būdus, pateikti šių Taisyklių 6 priede.“

7. Papildau 23 punktą antruoju sakiniu:

„Paraiškoje leidimui gauti taip pat turi būti ne techninio pobūdžio Taisyklių 16, 17, 20.8, 20.11 punktuose nurodytos detalios informacijos santrauka.“

8. Įrašau 32 punkte po žodžio „duomenų“ žodžius „įskaitant informaciją ir duomenis, gautus atliekant poveikio aplinkai procedūras pagal Poveikio aplinkai vertinimo įstatymo reikalavimus“ ir išdėstau šį punktą taip:

32. Per 30 dienų nuo paraiškos gavimo datos RAAD įvertina, ar paraiška pateikta pagal šių Taisyklių reikalavimus ir ar pakanka informacijos ir duomenų, įskaitant informaciją ir duomenis, gautus atliekant poveikio aplinkai procedūras pagal Poveikio aplinkai vertinimo įstatymo reikalavimus, Leidimo sąlygoms nustatyti.“

9. Išdėstau 35 punktą taip:

35. Jeigu RAAD motyvuotu sprendimu Taisyklių 1 priede nurodyto įrenginio eksploatavimas gali daryti neigiamą poveikį kitos ES valstybės narės aplinkai, RAAD nedelsdamas pateikia Aplinkos ministerijai šių Taisyklių 7 priede nurodytą informaciją, susijusia su priimta paraiška Leidimui gauti.

Aplinkos ministerija, gavusi šio punkto pirmoje pastraipoje nurodytą informaciją iš regiono aplinkos apsaugos departamento arba ES valstybės narės, kuri gali būti stipriai paveikta, prašymą, pateikia bet kurią pagal Taisyklių 7 priedą reikalaujamą pateikti arba paskelbti informaciją kitai valstybei narei tuo pat metu, kada ji teikiama Lietuvos Respublikos visuomenei susipažinti su šia informacija.

Aplinkos ministerija, gavusi analogiško pobūdžio informaciją iš kitos ES valstybės narės, perduoda šią informaciją atitinkamo regiono aplinkos apsaugos departamentui, kuris, vadovaudamasis Taisyklių XI skyriumi, regiono teritorijoje supažindina su ja suinteresuotą visuomenę.“

10. Išdėstau 36 punktą taip:

36. RAAD užtikrina, kad Lietuvos Respublikos ir kitos valstybės narės suinteresuota visuomenė galėtų susipažinti su informacija apie numatomą įrenginio eksploatavimą arba esminį eksploatavimo pakeitimą ir turėtų teisę pareikšti savo nuomonę bei teikti prašymus prieš RAAD arba kitos valstybės narės kompetentingai institucijai priimant savo sprendimą.“

11. Išdėstau 37 punktą taip:

37. Aplinkos ministerija kiekvienai valstybei narei, su kuria buvo konsultuotasi dėl leidimo išdavimo arba atnaujinimo, praneša apie sprendimą, priimtą dėl Leidimo išdavimo arba atnaujinimo ir siunčia jai Taisyklių 75 punkte nurodytą informaciją. Aplinkos ministerija, gavusi tokio pobūdžio informaciją iš kitos valstybės narės, perduoda šią informaciją atitinkamo regiono aplinkos apsaugos departamentui, kuris, vadovaudamasis Taisyklių 75 punktu, regiono teritorijoje supažindina su ja suinteresuotą visuomenę.“

12. Papildau nauju 43.3.5 punktu:

43.3.5. Leidimo sąlygose nustatomi reikalavimai dėl tolimosios arba tarpvalstybinės taršos sumažinimo iki minimumo, kurios garantuotų aukštą aplinkos apsaugos lygį.“

13. Išdėstau 43.4 punktą taip:

43.4. reikalavimai ūkio subjektų aplinkos monitoringui, konkrečiai nusakantys matavimo metodologiją ir dažnumą, vertinimo tvarką pagal Ūkio subjektų aplinkos monitoringo nuostatus, patvirtintus LR aplinkos ministro 2003 m. gegužės 15 d. įsakymu Nr. 230 „Dėl ūkio subjektų aplinkos monitoringo vykdymo tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 50-2240),“.

14. Išdėstau 43.6 punktą taip:

43.6. reikalavimai dirvožemio ir požeminių vandenų apsaugai užtikrinti, taršos kontrolei ir jos mažinimo priemonėms.“

15. Išdėstau 43.9 punktą taip:

43.9. siekiant išvengti poveikio aplinkai, numatomos priemonės, kurios bus vykdomos neatitiktinėmis veiklos sąlygomis ir galutinio veiklos nutraukimo atveju. Laikinai nukrypti nuo leidimo sąlygose nustatytų ribinių verčių leidžiama, jei vietos savivaldos institucijų patvirtintame rekonstrukcijos plane garantuojama, kad šie reikalavimai bus įgyvendinti per šešis mėnesius ir jeigu projekto išdava yra taršos sumažinimas.“

16. Papildau nauju 43.14 punktu:

43.14. reikalavimai pateikti regiono aplinkos apsaugos departamentui duomenis apie leidimo sąlygų įgyvendinimą ir terminai šiai informacijai pateikti.“

17. Papildau nauju 43.15 punktu:

43.15. nustatant leidimo sąlygas, įrenginiams, išvardytiems Taisyklių 1 priedo 6.6 punkte, galima atsižvelgti į kaštus ir privalumus.“

18. Papildau naujais 56.4 ir 56.5 punktais, buvusį 56.3 punktą laikau 56.6 punktu:

56.4. įrenginio tarša yra didesnė nei leidime nustatytos teršalų išmetimo ribinės vertės;

56.5. eksploatavimo proceso arba veiklos saugai reikia naudoti kitas technologijas.“

19. Papildau 59 punktą sakiniu „Šiuo atveju turi būti informuojama visuomenė ir suteikiama jai teisė dalyvauti leidimo išdavimo procese pagal šių Taisyklių XI skyriaus reikalavimus;“.

20. Išdėstau 67 punktą taip:

67. RAAD periodiškai Taisyklių 1 priede nurodytų įrenginių atveju – ne rečiau kaip kas 12 mėnesių – peržiūri leidimo sąlygas ir patikrina, ar veiklos vykdytojo vykdoma veikla atitinka šias sąlygas bei kitų teisės aktų reikalavimus, ir, nustatęs, kad yra pagrindas atnaujinti ar koreguoti leidimą, informuoja veiklos vykdytoją apie pareigą atnaujinti arba koreguoti leidimą.“

21. Įrašau 69 punkte po žodžio „procese“ žodžius „įskaitant šių Taisyklių 35-37 punktuose numatytus atvejus“ ir šį punktą išdėstau taip:

69. Visuomenės informavimą ir suinteresuotos visuomenės dalyvavimą Leidimų išdavimo procese, įskaitant šių Taisyklių 35-37 punktuose numatytus atvejus, organizuoja RAAD.“

22. Įrašau 75 punkte vietoj žodžių „sąlygomis ir informacija“ žodžius „sąlygomis, taip pat informacija ir motyvai“ ir išdėstau šį punktą taip:

75. Ne vėliau kaip per 10 dienų po Leidimo Taisyklių 1 priede nurodytiems įrenginiams išdavimo ar atnaujinimo RAAD informuoja apie tai visuomenę galimais informavimo būdais, pateikdamas šią informaciją: kada, kokiam veiklos vykdytojui, kokiai ūkinei veiklai išduotas ar atnaujintas Leidimas, kur ir kada visuomenė gali susipažinti su Leidimu, jame nustatytomis sąlygomis, taip pat informacija ir motyvai apie tai, kaip į suinteresuotos visuomenės pastabas ir motyvuotus pasiūlymus buvo atsižvelgta priimant sprendimą dėl Leidimo išdavimo ar atnaujinimo.“

23. Papildau nauju 761 punktu:

761. Veiklos vykdytojas padaro prieinamus visuomenei jo vykdomo aplinkos monitoringo rezultatus.“

24. Išdėstau 79 punktą taip:

79. Duomenys, įskaitant aplinkos monitoringo rezultatus, išskyrus informaciją, kuri laikoma komercine (gamybine) paslaptimi, darbo valandomis turi būti prieinama visuomenei Lietuvos Respublikos teisės gauti informaciją iš valstybės ir savivaldybės institucijų ir įstaigų įstatymo (Žin., 2000, Nr. 10-236; 2005, Nr. 139-5008) nustatyta tvarka.“

25. Įrašau 83 punkte po žodžio „kontrolę“ žodžius „įskaitant veiklos vykdytojo reguliarius pranešimus RAAD apie teršalų išmetimo monitoringo rezultatus bei kiekvieną incidentą ar avariją, darančią poveikį aplinkai“ ir šį punktą išdėstau taip:

83. RAAD vykdo Leidimuose nustatytų sąlygų ir reikalavimų laikymosi kontrolę, įskaitant veiklos vykdytojo reguliarius pranešimus RAAD apie teršalų išmetimo monitoringo rezultatus bei kiekvieną incidentą ar avariją, darančią poveikį aplinkai.“

26. Įrašau 87 punkte po žodžio „RAAD“ žodį „sprendimus“, po žodžio „panaikinimu“ žodžius „įskaitant visuomenės dalyvavimą“ ir šį punktą išdėstau taip:

87. Veiklos vykdytojas ar suinteresuota visuomenė gali apskųsti RAAD sprendimus ir veiksmus ar neveikimą, susijusius su Leidimo išdavimu, atnaujinimu, koregavimu arba panaikinimu, įskaitant visuomenės dalyvavimą, teismui įstatymų nustatyta tvarka.“

27. Papildau Taisykles 6 priedu (pridedama).

28. Papildau Taisykles 7 priedu (pridedama).

 

APLINKOS MINISTRAS                                                                 ARŪNAS KUNDROTAS


 

Taršos integruotos prevencijos ir Kontrolės leidimų išdavimo, atnaujinimo ir panaikinimo taisyklių

6 priedas

 

APLINKYBĖS, Į KURIAS REIKIA ATSIŽVELGTI APSKRITAI ARBA KONKREČIU ATVEJU NUSTATANT GERIAUSIUS PRIEINAMUS GAMYBOS BUDUS, NEPAMIRŠTANT KOKIOS NORS PRIEMONĖS GALIMŲ KAŠTŲ IR PRANAŠUMŲ BEI ATSARGUMO IR PREVENCIJOS PRINCIPŲ

 

1. Mažaatliekės technologijos naudojimas.

2. Mažiau pavojingų medžiagų naudojimas.

3. Proceso metu susidarančių ir naudotų medžiagų bei atitinkamų atliekų panaudojimo bei perdirbimo skatinimas.

4. Palyginami eksploatavimo procesai, įrengimai ar metodai, sėkmingai išbandyti pramoniniu būdu.

5. Technikos pasiekimai ir mokslo žinių bei supratimo pokyčiai.

6. Atitinkamas teršalų išmetimo pobūdis, pasekmės ir apimtys.

7. Naujos ar esamos įmonės paleidimo data.

8. Laikas, reikalingas geriausiam prieinamam gamybos būdui įdiegti.

9. Procese naudojamų žaliavų (įskaitant vandenį) suvartojimas ir pobūdis bei jų energetinis efektyvumas.

10. Taršos prevencijos reikalingumas arba jos poveikio aplinkai ir keliamos rizikos sumažinimas iki minimumo.

11. Avarijų prevencijos reikalingumas ir jų pasekmių aplinkai sumažinimas.

12. Informacija, paskelbta Europos Komisijos, vykdant organizuotą keitimąsi informacija tarp valstybių narių ir atitinkamų pramonės šakų apie geriausius prieinamus gamybos būdus, su jais susijusį monitoringą ir jų pokyčius arba paskelbta tarptautinių organizacijų.

 

_________________

 

 


 

Taršos integruotos prevencijos ir Kontrolės leidimų išdavimo, atnaujinimo ir panaikinimo taisyklių

7 priedas

 

VISUOMENĖS DALYVAVIMAS PRIIMANT SPRENDIMUS

 

1. Sprendimo priėmimo procese visuomenė (viešais skelbimais arba kitomis atitinkamomis priemonėmis, pavyzdžiui, elektroninėmis masinėmis informacijos priemonėmis, jei jos prieinamos) iš anksto ir vėliausiai, kai tik informacija gali būti pagrįstai teikiama, informuojama apie:

a) prašymą dėl leidimo išdavimo arba atitinkamais atvejais prašymą atnaujinti leidimą ar leidimo sąlygas. Pateikiamas šių elementų aprašymas:

• įrenginys ir jos veiklos rūšys;

• įrenginio naudojamos arba gaminamos žaliavos ir pagalbinės medžiagos, kitos medžiagos ir energija;

• įrenginio išmetamų teršalų šaltiniai;

• įrenginio vietos sąlygos;

• numatoma iš įrenginio į kiekvieną terpę išmetamų teršalų kilmė ir kiekis, taip pat nustatytas išmetamų teršalų pastebimas poveikis aplinkai;

• siūloma technologija ir kiti metodai teršalų išmetimo iš įrenginio prevencijai arba, jeigu tai neįmanoma, mažinimui;

• jei būtina, priemonės, neleidžiančios atliekoms įrenginyje susidaryti, ir priemonės joms panaudoti;

• tolesnės priemonės veiklos vykdytojo pagrindinių įsipareigojimų bendriesiems principams vykdyti; priemonės teršalų išmetimo į aplinką monitoringui;

• apibūdintos išnagrinėtos pagrindinės alternatyvos, jei jų yra;

b) jei įrenginio eksploatavimas gali turėti didelį neigiamą poveikį kitos valstybės narės aplinkai arba valstybė narė, kuri gali būti stipriai paveikta, to prašo, Aplinkos ministerija dėl naujo įrenginio arba įrenginio, kuriame atliktas esminis ūkinės veiklos pakeitimas, perduoda pagal TIPK taisyklių 35–37 p. reikalaujamą pateikti ar skelbti informaciją kitai valstybei narei tuo pačiu metu, kada ji suteikia savo piliečiams galimybę susipažinti su šia informacija;

c) kompetentingas institucijas, atsakingas už sprendimo priėmimą, tas, iš kurių gali būti gaunama atitinkama informacija, tas, kurioms gali būti teikiamos pastabos ar klausimai, ir pastabų ar klausimų pateikimo tvarkaraščio duomenis;

d) galimų sprendimų pobūdį arba, jei jau vienas yra, to sprendimo projektą;

e) kur taikytina, duomenis apie pasiūlymą atnaujinti leidimą ar leidimo sąlygas;

f) laiką ir vietą, būdą atitinkamai informacijai gauti;

g) duomenis apie visuomenės dalyvavimo ir konsultavimosi su ja priemones, parengtas pagal šio priedo 5 punktą.

2. RAAD užtikrina, kad Taisyklių XI skyriuje nustatytais terminais suinteresuotai visuomenei būtų pateikta:

a) teisės aktų nustatytais atvejais – svarbiausios ataskaitos ir siūlymai, pateikti RAAD tuo metu, kai suinteresuota visuomenė buvo informuota pagal šio priedo 1 punktą;

b) jei šio priedo 1 punkte nenurodyta informacija yra svarbi priimant sprendimą, tai pateikus prašymą, RAAD į informacijos prašymus atsako pareiškėjui apie tai, kur galima rasti informaciją, jei ji yra, apie informacijai rinkti naudojamą matavimo tvarką, įskaitant analizės metodus, bandinių ėmimą ir bandinių parengimą, arba darydamos nuorodą į panaudotą standartizuotą procedūrą.

3. Suinteresuota visuomenė turi teisę Taisyklių XI skyriuje nustatyta tvarka, tačiau kol sprendimas nepriimtas, RAAD pareikšti pastabas ir pasiūlymus.

4. Priimant sprendimą turi būti atsižvelgiama j šiame priede nustatyto konsultavimosi rezultatus.

5. Išsamios visuomenės informavimo (pavyzdžiui, skelbimai tam tikru spinduliu ar skelbimai vietiniuose laikraščiuose) ir konsultavimosi su suinteresuota visuomene (pavyzdžiui, rašytiniai teikimai ar visuomenės apklausos) priemonės yra nustatytos TIPK taisyklių XI skyriuje.

 

_________________