VALSTYBINĖS KELIŲ TRANSPORTO INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTERIJOS VIRŠININKAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL REIKALAVIMŲ TIKRINIMO (BANDYMO) STOTIMS BEI ĮGALIOJIMŲ SUTEIKIMO TVARKOS

 

2001 m. birželio 25 d. Nr. 155

Vilnius

 

Vykdydamas Inspekcijos viršininko 2001 m. kovo 30 d. įsakymo Nr. 83 „Dėl ATP sertifikato specialioms transporto priemonėms, naudojamoms greitai gendančių maisto produktų tarptautiniams gabenimams sausumos keliais, išdavimo“ nuostatas:

1. Tvirtinu Reikalavimus tikrinimo (bandymo) stotims bei įgaliojimų suteikimo tvarką (pridedama).

2. Įpareigoju Technikos skyrių vadovautis patvirtintais Reikalavimais tikrinimo (bandymo) stotims bei įgaliojimų suteikimo tvarka.

3. Įsakau Reikalavimus tikrinimo (bandymo) stotims bei įgaliojimų suteikimo tvarką paskelbti „Valstybės žiniose“.

 

 

 

viršininkas                                                                                                        V. Žukauskas

 

PATVIRTINTA

Kelių transporto inspekcijos viršininko

2001 m. birželio 25 d. įsakymu Nr. 155

 

reikalavimai tikrinimo (bandymo) stotims bei įgaliojimų suteikimo tvarka

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Reikalavimų tikrinimo (bandymo) stotims bei įgaliojimų suteikimo tvarkos (toliau – Tvarka) tikslas – nustatyti reikalavimus tikrinimo (bandymo) stotims (toliau – bandymo stotis), tikrinimo įmonėms, ekspertams, taip pat reglamentuoti įgaliojimų užsiimti šia veikla suteikimą.

2. Specialios transporto priemonės bandomos ir tikrinamos bandymo stotyse, atitinkančiose Reikalavimus tikrinimo (bandymo) stočių gamybinei techninei bazei (1 priedas).

3. Specialias transporto priemones gali tikrinti ir tikrinimo įmonių, atitinkančių Reikalavimus tikrinimo įmonėms (2 priedas), ekspertai.

4. Bandymo stotimi negali būti ūkio subjektas, kurio pagrindinė veikla – specialių transporto priemonių ir jų šaldymo (šildymo) agregatų gamyba, remontas ar jų pardavimas.

5. Teisė steigti bandymo stotį ar tikrinimo įmonę suteikiama juridiniams asmenims, turintiems Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Inspekcija) leidimą užsiimti šia veikla.

6. Specialias transporto priemones bando ir tikrina ekspertai, atitinkantys Reikalavimus bandymo stočių ir tikrinimo įmonių ekspertams (3 priede).

 

II. SĄVOKOS

 

7. Tvarkoje vartojamos sąvokos:

7.1. Susitarimas – Susitarimas dėl greitai gendančių maisto produktų tarptautinio gabenimo ir tokiam gabenimui naudojamų specialių transporto priemonių (ATP), sudarytas 1970 m. rugsėjo 1 d. Ženevoje (Žin., 2000, Nr. 68-2047);

7.2. specialios transporto priemonės – izoliuotos transporto priemonės, transporto priemonės šaldytuvai, mechaninės transporto priemonės refrižeratoriai ir apšildomos transporto priemonės. Apibrėžimai ir techniniai reikalavimai šioms transporto priemonėms pateikti Susitarimo 1 priede;

7.3. specialių transporto priemonių bandymas – procedūra, kurios metu nustatomas specialių transporto priemonių šilumos perdavimo koeficientas (K) ir šalčio šaltinio ar šaldymo (šildymo) įrangos efektyvumas;

7.4. specialių transporto priemonių tikrinimas – procedūra, kurios metu patikrinamos naudojamų specialių transporto priemonių izoterminės savybės ir šiluminės įrangos efektyvumas;

7.5. bandymo stotis – juridinis asmuo, Inspekcijos pripažintas kaip bandymų laboratorija, atliekantis konkrečius bandymus ar tikrinimus siekiant įvertinti specialių transporto priemonių atitikimą techninius reikalavimus ir parametrus, nustatytus Susitarime;

7.6. tikrinimo įmonė – įmonė, turinti Inspekcijos leidimą tikrinti specialių transporto priemonių atitikimą techninius reikalavimus ir parametrus, nustatytus Susitarime;

7.7. tikrinimo ataskaita – bandymo stoties ar tikrinimo įmonės eksperto atlikto bandymo (tikrinimo) ataskaita, kurios forma ir turinys atitinka Susitarimo priedo pavyzdžius.

 

III. BANDYMO STOTIES IR Tikrinimo Įmonės STEIGIMAS

 

8. Bandymo stoties statuso siekianti įmonė, turi atitikti Tvarkos 1 priede nustatytus reikalavimus bei turėti pakankamą ekspertų ir pagalbinio personalo skaičių, kad galėtų kokybiškai vykdyti jai pavestas funkcijas.

9. Bandymo stotis turi turėti eksperto reikalavimus atitinkantį technikos vadovą, atsakingą už bandymo stoties techninį darbą.

10. Prašymas dėl bandymo stoties steigimo teikiamas Inspekcijai, kuriame nurodoma:

10.1. pilnas įmonės pavadinimas;

10.2. įmonės adresas, telefonas, faksas, elektroninio pašto adresas ir kt.;

10.3. technikos vadovo vardas, pavardė, telefonas, elektroninio pašto adresas;

10.4. ekspertų, dirbančių bandymo stotyje, vardai ir pavardės;

10.5. pagal Tvarkos 1 priedą privalomas įrangos sąrašas;

10.6. kita, bandymo stoties statuso siekiančios įmonės vadovo nuomone, svarbi informacija.

11. Su prašymu pateikiama:

11.1. įmonės įregistravimo pažymėjimo ir įstatų kopijos;

11.2. įmonės standarto ar kito dokumento, aprašančio bandymo (tikrinimo) tvarką, projektas;

11.3. bandymo stoties ekspertų išsimokslinimą, darbo stažą ir kvalifikaciją patvirtinantys dokumentai;

11.4. įrangos metrologinę patikrą patvirtinantys dokumentai (jei reikia);

11.5. kita, bandymo stoties statuso siekiančios įmonės vadovo nuomone, svarbi informacija.

12. Inspekcija, per 20 darbo dienų išanalizavusi gautus dokumentus ir vietoje įvertinusi bandymo stoties statuso siekiančią įmonę, priima sprendimą dėl bandymo stoties statuso suteikimo ar nesuteikimo.

13. Priėmus teigiamą sprendimą ir suderinus su Inspekcija įmonės standartą ar kitą dokumentą, aprašanti bandymo (tikrinimo) tvarką, Inspekcija išduoda leidimą, suteikiantį teisę leidime nurodytą laikotarpį užsiimti specialių transporto priemonių bandymais ir tikrinimais išduodant Susitarime reglamentuotas tikrinimo ataskaitas.

14. Tikrinimo įmonės statuso siekianti įmonė turi atitikti Tvarkos 2 priedo nustatytus reikalavimus ir turėti eksperto reikalavimus atitinkantį specialistą (-us).

15. Prašymas dėl tikrinimo įmonės steigimo teikiamas Inspekcijai, kuriame turi būti pateikiama 10 punkte (išskyrus 10.3 ir 10.5 punktus) nurodyta informacija ir pridedami 11.2, 11.3 ir 11.5 punktuose nurodyti dokumentai.

16. Inspekcija, per 20 darbo dienų išanalizavusi pagal 15 punkto reikalavimus gautą medžiagą ir ekspertų atitikimą nustatytus reikalavimus bei vietoje įvertinusi tikrinimo įmonės statuso siekiančią įmonę, priima sprendimą dėl leidimo išdavimo (ar neišdavimo) tikrinimo įmonei ir jos ekspertui.

17. Priėmus teigiamą sprendimą ir suderinus su Inspekcija įmonės standartą ar kitą dokumentą, aprašanti tikrinimo tvarką, Inspekcija tikrinimo įmonei išduoda leidimą. Leidimas taip pat išduodamas tikrinimo įmonės ekspertui, suteikiantis teisę, leidime nurodytą laikotarpį ir tik vienoje konkrečioje tikrinimo įmonėje, tikrinti specialias transporto priemones išduodant Susitarime reglamentuotas tikrinimo ataskaitas.

18. Leidimas bandymo stočiai ir tikrinimo įmonei išduodamas ne ilgesniam kaip penkerių metų terminui, vėliau jis gali būti pratęsiamas. Leidimo galiojimo laiką nustato Inspekcija.

19. Leidimas ekspertui išduodamas ne ilgesniam kaip trejų metų terminui, vėliau jis gali būti pratęsiamas. Leidimo galiojimo laiką nustato Inspekcija.

20. Inspekcija tvarko ekspertų apskaitą.

 

IV. BANDYMO STOTIES ir tikrinimo įmonės DARBO TVARKA

 

21. Bandymo stoties technikos vadovas ir tikrinimo įmonės vadovas turi užtikrinti ekspertų kvalifikacijos kėlimą bei žinių gilinimą, atsižvelgdamas į naujausius technikos pasiekimus.

22. Bandymo stoties ir tikrinimo įmonės darbas turi būti organizuojamas taip, kad jos ekspertai nepatirtų komercinio, finansinio ar kokio kito spaudimo, galinčio paveikti jų sprendimą.

23. Įmonės standarte ar kitame dokumente reglamentuotos specialių transporto priemonių bandymų ir tikrinimų metodikos turi būti atnaujinamos ir papildomos atsižvelgiant į Susitarimo pakeitimus.

24. Bandymo stotys negali remontuoti specialių transporto priemonių ar jų šaldymo (šildymo) agregatų, išskyrus atlikti nedidelės apimties darbus, susijusius su izotermų sandarinimu, ir šaldymo (šildymo) agregatų techninę priežiūrą (pvz., eksploatacinių skysčių keitimu ir pan.).

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

25. Bandymo stoties ir tikrinimo įmonės paslaugų kainas už atliekamus bandymus ar tikrinimus tvirtina šių įmonių vadovai.

26. Jeigu bandymo stotis ir tikrinimo įmonė, turinti Inspekcijos leidimą, bei ekspertai neatitinka šioje Tvarkoje (įskaitant ir priedus) nustatytų reikalavimų arba bandymus ir tikrinimus atlieka nekvalifikuotai ar nesąžiningai, Inspekcija gali priimti sprendimą sustabdyti ar panaikinti bandymo stočiai, tikrinimo įmonei ar jų ekspertams išduoto leidimo galiojimą.

27. Bandymo stoties ir tikrinimo įmonės veiklą, susijusią su specialių transporto priemonių bandymais ir tikrinimais, prižiūri Inspekcija.

______________

 

Reikalavimų tikrinimo (bandymo)

stotims bei įgaliojimų suteikimo tvarkos

1 priedas

 

REIKALAVIMAI TIKRINIMO (BANDYMO) STOČIŲ GAMYBINEI TECHNINEI BAZEI

 

1. Reikalavimų tikrinimo (bandymo) stočių gamybinei techninei bazei pagrindinis tikslas yra užtikrinti, kad bandymo stotys turėtų reikiamas gamybines patalpas, įrangą bei prietaisus, tinkančius kokybiškai išbandyti ir nustatyti specialių transporto priemonių kėbulų izotermines savybes bei šaldymo (šildymo) įrangos efektyvumą.

2. Bandymo stočių gamybinės patalpos turi būti tokios, kad tilptų tikrinamos transporto priemonės ir galima būtų tinkamai išdėstyti reikiamą įrangą bei prietaisus. Ekspertams turi būti sudarytos tinkamos darbo ir poilsio sąlygos.

3. Bandymo stotys turi turėti patogius privažiavimo kelius ir atitinkamo ploto stovėjimo aikšteles.

4. Bandymo stotyse, siekiančiose atlikti specialių transporto priemonių bandymus ATP sertifikatams išduoti ar pratęsti, turi būti:

4.1. pagal galiojančias technines sąlygas įrengta izoliuota kamera sunkvežimių, puspriekabių, priekabų kėbulų bei cisternų izoterminėms savybėms bei šaldymo (šildymo) įrengimų efektyvumui tikrinti;

4.2. temperatūrą matuojantys prietaisai;

4.3. šilumos keitikliai;

4.4. šilumos keitikliai su elektrinėmis varžomis;

4.5. įrengimai šilumai gaminti ir paskirstyti;

4.6. įrengimai šalčiui gaminti ir paskirstyti;

4.7. temperatūrą matuojantis ir įrašantis įrenginys;

4.8. įrengimai ir prietaisai koeficiento K dydžiui nustatyti;

4.9. įrengimai ir prietaisai koeficiento U dydžiui nustatyti;

4.10. prietaisai šaldymo įrengimo elektros energijai ar degalų sunaudojimui išmatuoti;

4.11. prietaisai kompresorių ir cirkuliuojančių ventiliatorių apsisukimų skaičiui išmatuoti;

4.12. kompiuterinė įranga techninių duomenų bankui kaupti bei atliktų specialioms transporto priemonėms bandymų ir tyrimų apskaitai tvarkyti.

5. Atlikti įrangos ir prietaisų pakeitimus bandymo stotyse, kurie neatitinka šių reikalavimų, galima tiktai gavus Inspekcijos leidimą.

______________

 

Reikalavimų tikrinimo (bandymo)

stotims bei įgaliojimų suteikimo tvarkos

2 priedas

 

REIKALAVIMAI TIKRINIMO ĮMONĖMS

 

1. Reikalavimų tikrinimo įmonėms pagrindinis tikslas yra užtikrinti, kad tikrinimo įmonės turėtų reikiamas gamybines patalpas, įrangą bei prietaisus, tinkančius kokybiškai patikrinti specialių transporto priemonių kėbulų izotermines savybes bei šiluminės įrangos efektyvumą.

2. Tikrinimo įmonių gamybinės patalpos turi būti tokios, kad tilptų tikrinamos transporto priemonės ir galima būtų tinkamai išdėstyti reikiamą įrangą bei prietaisus. Ekspertams turi būti sudarytos tinkamos darbo ir poilsio sąlygos.

3. Tikrinimo įmonės turi turėti patogius privažiavimo kelius ir atitinkamo ploto stovėjimo aikšteles.

4. Tikrinimo įmonėse, siekiančiose atlikti specialių transporto priemonių tikrinimus ATP sertifikatams pratęsti, turi būti:

4.1. apšildomos ir palaikančios ne žemesnę kaip +15°C patalpos sunkvežimių, puspriekabių, priekabų kėbulų bei cisternų izoterminėms savybėms bei šaldymo (šildymo) įrengimų efektyvumui tikrinti;

4.2. įrengimai šilumai gaminti ir paskirstyti;

4.3. temperatūrą matuojantis ir įrašantis įrenginys;

4.4. kompiuterinė įranga techninių duomenų bankui kaupti bei atliktų specialioms transporto priemonėms bandymų ir tikrinimų apskaitai tvarkyti.

______________

 

Reikalavimų tikrinimo (bandymo)

stotims bei įgaliojimų suteikimo tvarkos

3 priedas

 

REIKALAVIMAI BANDYMO STOČIŲ IR TIKRINIMO ĮMONIŲ EKSPERTAMS

 

1. Bandymo stočių ir tikrinimo įmonių ekspertai – tai asmenys, vykdantys specialių transporto priemonių, naudojamų greitai gendančių maisto produktų tarptautiniams gabenimams, konkrečius bandymus ar tyrimus, siekiant įvertinti specialių transporto priemonių technines charakteristikas ar parametrus.

2. Ekspertais gali būti asmenys:

2.1. ne jaunesni kaip 24 metų;

2.2. turintys aukštąjį inžinieriaus išsimokslinimą;

2.3. turintys ne trumpesnį kaip 3 metų praktinio darbo stažą inžinieriaus ar vadybininko pareigose, susijusiose su izoterminių kėbulų, kompresorių ar šaldymo (šildymo) įrengimų gamyba, technine priežiūra ar remontu;

2.4. susipažinę su Susitarimo reikalavimais specialioms transporto priemonėms ir jų bandymo bei tikrinimo metodikomis;

2.5. stažavęsi Susitarimo susitariančios šalies kompetentingos įstaigos bandymo (tikrinimo) stotyje ir turintys tai patvirtinantį dokumentą.

3. Ekspertas savo darbą turi atlikti bešališkai ir teisingai, negali turėti papildomų pajamų iš tiesioginio darbo bandymo stotyje.

4. Ekspertas privalo gilinti žinias ir laiku kelti savo kvalifikaciją.

______________