LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 1996 M. BIRŽELIO 3 D. NUTARIMO NR. 651 „DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJOS ADMINISTRACINIŲ VIENETŲ IR GYVENAMŲJŲ VIETOVIŲ VALSTYBINIO REGISTRO TVARKYMO, GYVENAMŲJŲ VIETOVIŲ TERITORIJŲ RIBŲ NUSTATYMO, PAVADINIMŲ ADMINISTRACINIAMS VIENETAMS IR GYVENAMOSIOMS VIETOVĖMS SUTEIKIMO, JŲ KEITIMO BEI JŲ TERITORIJŲ RIBŲ NUSTATYMO IR KEITIMO“ DALINIO PAKEITIMO

 

2000 m. liepos 10 d. Nr. 802

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Iš dalies pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1996 m. birželio 3 d. nutarimą Nr. 651 „Dėl Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir gyvenamųjų vietovių valstybinio registro tvarkymo, gyvenamųjų vietovių teritorijų ribų nustatymo, pavadinimų administraciniams vienetams ir gyvenamosioms vietovėms suteikimo, jų keitimo bei jų teritorijų ribų nustatymo ir keitimo“ (Žin., 1996, Nr. 54-1277) ir išdėstyti jį nauja redakcija:

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL PAVADINIMŲ ADMINISTRACINIAMS VIENETAMS IR GYVENAMOSIOMS VIETOVĖMS SUTEIKIMO, JŲ KEITIMO, TERITORIJŲ RIBŲ NUSTATYMO IR KEITIMO

 

Įgyvendindama Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymą (Žin., 1994, Nr. 60-1183), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti pridedamus:

1.1. Gyvenamųjų vietovių teritorijų ribų nustatymo principus ir tvarką;

1.2. Dokumentų, kurių reikia sprendimams dėl pavadinimų Lietuvos Respublikos teritorijos administraciniams vienetams ir gyvenamosioms vietovėms suteikimo, jų keitimo, teritorijų ribų nustatymo, keitimo priimti, parengimo ir pateikimo tvarką.

2. Nustatyti, kad:

2.1. gyvenamųjų vietovių išsidėstymas apibūdinamas pagal Valstybinės žemėtvarkos ir geodezijos tarnybos prie Žemės ūkio ministerijos patvirtintą Lietuvos Respublikos teritorijos suskirstymą kadastro vietovėmis ir kadastro blokais;

2.2. per metus nuo atskirų Lietuvos Respublikos įstatymų dėl administracinių vienetų teritorijų ribų arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų dėl miestų gyvenamųjų vietovių teritorijų ribų nustatymo ar patikslinimo įsigaliojimo šiuose teisės aktuose nurodytų teritorijų ribos, atlikus tikslius geodezinius matavimus, turi būti pažymėtos vietovėje nuolatiniais riboženkliais;

2.3. vadovaujančioji Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų, gyvenamųjų vietovių ir gatvių valstybės registro (toliau vadinama – registras) tvarkymo įstaiga tvirtina Gyvenamųjų vietovių ribų nustatymo metodiką;

2.4. užtikrinus informacinius mainus su kitais valstybės registrais, vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga pateikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti registro turinį, apimantį šio ir atitinkamus kitų valstybės registrų duomenis;

2.5. įregistravus administracinį vienetą arba gyvenamąją vietovę, vadovaujančiosios kitų valstybės registrų tvarkymo įstaigos turi užtikrinti, kad jų tvarkomų registrų duomenys būtų priskirti šiam administraciniam vienetui arba gyvenamajai vietovei“.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                        Andrius Kubilius

 

 

 

Valdymo reformų

ir savivaldybių reikalų ministras                                     Jonas Rudalevičius

 

 

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1996 m. birželio 3 d. nutarimu Nr. 651

(Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2000 m. liepos 10 d. nutarimo Nr. 802

redakcija)

 

GYVENAMŲJŲ VIETOVIŲ TERITORIJŲ RIBŲ NUSTATYMO PRINCIPAI IR TVARKA

 

I. Bendroji dalis

 

1. Lietuvos Respublikos gyvenamosios vietovės pagal Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymą (Žin., 1994, Nr. 60-1183) skirstomos į miesto ir kaimo gyvenamąsias vietoves. Miesto gyvenamosioms vietovėms priskiriami miestai, kaimo gyvenamosioms vietovėms – miesteliai ir kaimai.

2. Gyvenamosios vietovės nedalomos administracinių vienetų ribomis.

 

II. Miestų gyvenamųjų vietovių teritorijų ribos

 

3. Miestų teritorijų ribos keičiamos vadovaujantis šiomis nuostatomis:

3.1. į miestų ribas įtraukiami žemės sklypai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės potvarkiais suteikti šių miestų pramonės įmonėms, ūkiniams komerciniams, visuomeniniams ir gyvenamiesiems pastatams statyti, inžinerinėms komunikacijoms įrengti, miesto komunalinio ūkio poreikiams (išskyrus tuos atvejus, kai šie žemės sklypai nesusieti su miestu komunikacijų ryšiais, nuo miesto juos skiria žemės ūkio ar miškų ūkio paskirties žemės masyvai ir vandens telkiniai arba šie žemės sklypai po jų suteikimo nebuvo užstatyti ir nenumatomi naudoti pagal paskirtį);

3.2. į miesto ribas gali būti įtraukiami žemės sklypai, nustatytąja tvarka priskirti valstybės išperkamai žemei, laisvos valstybinės žemės fondo žemė, kurios piliečiai nepageidauja susigrąžinti natūra, taip pat privati ir valstybinė žemė, kurią pagal nustatytąja tvarka parengtus detaliuosius planus numatoma skirti statyboms;

3.3. iš miesto ribų gali būti išskirti žemės ūkio ir miškų ūkio paskirties žemės sklypai, kurių pagal detaliuosius planus nenumatoma skirti statyboms ar kitiems miesto poreikiams.

4. Gyvenamosios vietovės, priskirtos miestų teritorijoms, panaikinamos.

 

III. Kaimo gyvenamųjų vietovių teritorijų ribos

 

5. Kaimo gyvenamąją vietovę sudaro:

5.1. urbanizuota teritorija – tai teritorija, užimta statinių, įrenginių ir jų priklausinių (su naudojamais žemės sklypais, inžinerinėmis komunikacijomis ir bendro naudojimo želdynais), taip pat valstybinių kelių ir geležinkelių kompleksų teritorija;

5.2. neurbanizuota teritorija – kompaktiškai išsidėstę neužstatyti žemės sklypai, kuriuos naudoja šios gyvenamosios vietovės fiziniai ir juridiniai asmenys. Dalis žemės sklypų gali priklausyti kitų gyvenamųjų vietovių fiziniams ir juridiniams asmenims.

6. Kaimo gyvenamųjų vietovių teritorijų ribos sutampa su žemės sklypų ribomis.

7. Kaimo gyvenamosios vietovės teritorija turi užimti vientisą žemėnaudos sklypą (masyvą).

8. Vientisas žemėnaudos sklypas nedalomas tarp dviejų ar daugiau gyvenamųjų vietovių (išskyrus tuos atvejus, kai greta įsigyjamas žemės sklypas vėliau, jau suformavus gyvenamosios vietovės ribas).

9. Į kaimo gyvenamosios vietovės teritoriją įtraukiami į ją įsiterpę ar prie jos prisišlieję nedideli miško sklypai ir privatūs vandens telkiniai. Jeigu gyvenamųjų vietovių teritorijas skiria upė, šių gyvenamųjų vietovių teritorijų riba eina upės viduriu.

 

 

IV. Kaimo gyvenamųjų vietovių teritorijų ribų nustatymas ir keitimas

 

10. Savivaldybės turi užsakyti kaimo gyvenamųjų vietovių teritorijų ribų nustatymo (keitimo) projektus, kuriuos sudaro nustatytojo mastelio planai ir aiškinamoji medžiaga.

11. Rengiant kaimo gyvenamųjų vietovių teritorijų ribų nustatymo (keitimo) projektą, atliekami šie parengiamieji darbai:

11.1. žemės kadastro vietovės planų (M 1: 10000) kopijose pagal turimą kaimo gyvenamųjų vietovių tyrimo medžiagą braižomos miestelių ir kaimų sąlyginės ribos, naudojamos žemėnaudų adresui nustatyti, kai jos registruojamos Lietuvos Respublikos nekilnojamojo turto registre;

11.2. išanalizuojamas gyvenamųjų vietovių teritorijų išsidėstymas tarpukariu;

11.3. parengiami kaimo gyvenamųjų vietovių sąrašai, kuriuose nurodomas miestelio ar kaimo pavadinimas, gyventojų ir šeimų skaičius, žemės plotas, įregistruotų privačių arba išsinuomotų ilgiau kaip 3 metams žemėnaudų skaičius ir plotas;

11.4. parengiami savivaldybių taryboms pasiūlymai dėl buvusių gyvenamųjų vietovių pavadinimų grąžinimo, naujų pavadinimų joms suteikimo, gyvenamųjų vietovių panaikinimo, jų pavadinimų ir ribų pakeitimo.

12. Atsižvelgdamos į kaimo gyvenamųjų vietovių teritorijų ribų nustatymo (keitimo) projekto parengiamųjų darbų metu sudarytą medžiagą, savivaldybės užsako konkrečios gyvenamosios vietovės ribų nustatymo projektą, atitinkantį Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo (Žin., 1995, Nr. 107-2391) ir kitų teisės aktų reikalavimus. Parengtą projektą svarsto projektuojamos gyvenamosios vietovės teritorijos gyventojai ir žemės savininkai. Jeigu projektui pritarta (pildomos apklausos anketos), jį tvirtina savivaldybės taryba. Suderintas su Aplinkos ministerija, Žemės ūkio ministerija, Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija ir kitomis suinteresuotomis ministerijomis projektas kartu su Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų, gyvenamųjų vietovių ir gatvių valstybės registro nuostatuose nurodytais dokumentais pateikiamas vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai.

13. Pasiūlymą dėl pavadinimo gyvenamajai vietovei suteikimo ar jos pavadinimo pakeitimo gali teikti ir gyventojai. Jeigu kaimo gyvenamosios vietovės teritorijos ribos nėra nustatytąja tvarka patvirtintos, savivaldybės užsakymu turi būti parengtas gyvenamosios vietovės, kuriai norima suteikti pavadinimą arba jį pakeisti, ribų nustatymo projektas.

14. Kaimo gyvenamosios vietovės teritorijos ribų nustatymo (keitimo) projektas rengiamas pagal Valstybinės geodezijos ir kartografijos tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą metodiką, suderintą su Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija.

______________

 

Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1996 m. birželio 3 d. nutarimu Nr. 651

(Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2000 m. liepos 10 d. nutarimo Nr. 802

redakcija)

 

DOKUMENTŲ, KURIŲ REIKIA SPRENDIMAMS DĖL PAVADINIMŲ LIETUVOS RESPUBLIKOS TERITORIJOS ADMINISTRACINIAMS VIENETAMS IR GYVENAMOSIOMS VIETOVĖMS SUTEIKIMO, JŲ KEITIMO, TERITORIJŲ RIBŲ NUSTATYMO, KEITIMO PRIIMTI, PARENGIMO IR PATEIKIMO TVARKA

 

I. Pavadinimų Lietuvos Respublikos teritorijos administraciniams vienetams, jų centrams ir gyvenamosioms vietovėms suteikimas ir jų panaikinimas

 

1. Apskričių ir apskričių centrų pavadinimus nustato, keičia ir panaikina Lietuvos Respublikos Seimas Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikimu.

2. Pasiūlymą dėl apskrities ar apskrities centro pavadinimo pakeitimo Lietuvos Respublikos Vyriausybei turi pateikti vadovaujančioji Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų, gyvenamųjų vietovių ir gatvių valstybės registro (toliau vadinama – registras) tvarkymo įstaiga. Nurodytoji įstaiga pateikia:

2.1. įstatymo dėl apskrities ar apskrities centro pavadinimo keitimo projektą;

2.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl šios tvarkos 2.1 punkte nurodyto įstatymo projekto pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui projektą;

2.3. pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto nuostatas parengtą aiškinamąjį raštą, pagrindžiantį teikiamo pasiūlymo tikslingumą;

2.4. apskrities viršininko sprendimą;

2.5. savivaldybių, esančių apskrities teritorijoje, tarybų sprendimus;

2.6. Valstybinės lietuvių kalbos komisijos prie Lietuvos Respublikos Seimo išvadą dėl apskrities ar apskrities centro pavadinimo keitimo.

3. Savivaldybėms pavadinimus Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikimu suteikia ir juos keičia Lietuvos Respublikos Seimas, atsižvelgdamas į savivaldybių tarybų pasiūlymus.

4. Savivaldybės taryba, inicijuojanti savivaldybės pavadinimo keitimą, vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai turi pateikti:

4.1. dokumentus, kurių reikia įstatymo dėl savivaldybės pavadinimo keitimo projektui parengti, ir šio įstatymo projektą;

4.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl šios tvarkos 4.1 punkte nurodyto įstatymo projekto pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui projektą;

4.3. savivaldybės tarybos sprendimą;

4.4. pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto nuostatas parengtą savivaldybės tarybos aiškinamąjį raštą;

4.5. Valstybinės lietuvių kalbos komisijos prie Lietuvos Respublikos Seimo išvadą dėl savivaldybės pavadinimo keitimo.

5. Lietuvos Respublikos įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektai turi būti suderinti su apskrities, kurios teritorijoje yra savivaldybė, viršininku.

6. Gyvenamosioms vietovėms pavadinimus savivaldybės tarybos teikimu suteikia ir juos keičia Lietuvos Respublikos Vyriausybė, atsižvelgdama į vietos gyventojų pasiūlymus. Gyvenamosios vietovės pavadinimą sudaro gyvenamosios vietovės vardas (vietovardis) ir jos statuso apibūdinimas (miestas, miestelis, kaimas).

7. Savivaldybės taryba, inicijuojanti pavadinimo gyvenamajai vietovei suteikimą arba jo keitimą, vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai turi pateikti:

7.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl pavadinimo gyvenamajai vietovei suteikimo ar jo keitimo projektą, suderintą su atitinkamos apskrities viršininku;

7.2. savivaldybės tarybos sprendimą dėl pavadinimo gyvenamajai vietovei suteikimo ar jo keitimo;

7.3. savivaldybės tarybos aiškinamąjį raštą, pagrindžiantį teikiamo pasiūlymo tikslingumą. Jeigu numatoma keisti gyvenamosios vietovės statusą, aiškinamajame rašte pateikiama išsami informacija apie šią gyvenamąją vietovę: nurodomas gyventojų skaičius (kiek iš jų dirba pramonėje, verslo ir socialinės infrastruktūros srityse), pateikiama socialinė ekonominė gyvenamosios vietovės charakteristika, jos plėtimo perspektyvos ir kiti duomenys;

7.4. Valstybinės lietuvių kalbos komisijos prie Lietuvos Respublikos Seimo išvadą dėl siūlomo gyvenamosios vietovės pavadinimo ar jo keitimo;

7.5. savivaldybės užsakymu parengtą gyvenamosios vietovės teritorijos ribų nustatymo (keitimo) projektą, jeigu šios gyvenamosios vietovės teritorijos ribos nėra nustatytąja tvarka patvirtintos;

7.6. gyvenamosios vietovės gyventojų apklausos anketas, patvirtinančias jų apsisprendimą dėl pavadinimo šiai vietovei suteikimo ar jo pakeitimo. Gyventojų apklausai, kurią organizuoja savivaldybė, naudojamos tokios anketos:

„Pritariu, kad __________________________ būtų suteiktas, pakeistas pavadinimas

(gyvenamosios vietovės pavadinimas)

ir ši gyvenamoji vietovė būtų pavadinta _________________________________________.

(naujasis gyvenamosios vietovės pavadinimas)

 

Eilės Nr.

Vardas, pavardė

Adresas

Data

Parašas

 

II. Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir gyvenamųjų vietovių, jų ribų nustatymas ir keitimas

 

8. Apskritis nustato ir panaikina, jų teritorijų ribas ir centrus nustato ir keičia Lietuvos Respublikos Seimas Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikimu. Savivaldybės teritorija apskričių ribomis nedaloma.

9. Pasiūlymus dėl apskričių nustatymo, panaikinimo, jų teritorijų ribų, centrų nustatymo ir keitimo Lietuvos Respublikos Vyriausybei turi pateikti vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga. Vadovaujančioji registro tvarkymo įstaiga Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikia:

9.1. atitinkamo įstatymo projektą;

9.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl šios tvarkos 9.1 punkte nurodyto įstatymo projekto pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui projektą;

9.3. pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto nuostatas parengtą aiškinamąjį raštą;

9.4. apskrities viršininko ir greta esančios ar esančių apskričių, kurių ribos keisis, sprendimus;

9.5. savivaldybių, esančių keičiamų apskričių teritorijų dalyse, tarybų sprendimus;

9.6. apskrities teritorijos administracinių ribų nustatymo (keitimo) projekto (M 1: 100000 arba 1: 50000) 3 egzempliorius ir detalaus ribų projekto (M 1: 10000) 2 egzempliorius. Ribų projektai sudaromi georeferencinės duomenų bazės (o jos nesant – naujausių atitinkamo mastelio topografinių žemėlapių) pagrindu.

Jeigu siūloma nustatyti ar panaikinti apskritis, nustatyti ar pakeisti jų centrus, Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikiami šios tvarkos 9.1–9.3 punktuose nurodyti dokumentai.

10. Naujas savivaldybes steigia, esamas panaikina, jų teritorijų ribas ir centrus nustato ir keičia Lietuvos Respublikos Seimas Lietuvos Respublikos Vyriausybės teikimu. Prieš kreipdamasi į Lietuvos Respublikos Seimą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė atsižvelgia į gyvenamosios vietovės bendruomenės nuomonę, savivaldybės tarybos pasiūlymus, organizuoja vietos gyventojų apklausą ir priima sprendimą dėl teikimo.

11. Savivaldybės taryba, inicijuojanti savivaldybės teritorijos keitimą, vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai turi pateikti:

11.1. dokumentus, kurių reikia įstatymo projektui parengti (nurodoma, kurias gyvenamąsias vietoves numatoma priskirti savivaldybės teritorijai, taip pat nurodomi žemės naudotojai, jų naudojami žemės plotai, aprašomos numatomos savivaldybės ribos, susieinančios su savivaldybės žemės naudotojų sklypais, vandens telkiniais, keliais, geležinkeliais ir kitais objektais);

11.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl šios tvarkos 11.1 punkte nurodyto įstatymo projekto pateikimo Lietuvos Respublikos Seimui projektą;

11.3. savivaldybės tarybos sprendimą;

11.4. pagal Lietuvos Respublikos Seimo statuto nuostatas parengtą savivaldybės tarybos aiškinamąjį raštą;

11.5. savivaldybės teritorijos administracinių ribų nustatymo (keitimo) projekto (M 1: 100000 arba 1: 50000) 3 egzempliorius ir detalaus administracinių ribų projekto (M 1: 10000) 2 egzempliorius, o jeigu keičiamos teritorijos ribos nesutampa su žemės naudotojų sklypų ribomis, – ribų planų (M 1: 10000) 3 egzempliorius. Ribų projektai sudaromi georeferencinės duomenų bazės (o jos nesant – naujausių atitinkamo mastelio topografinių žemėlapių) pagrindu;

11.6. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka atliktos vietos gyventojų apklausos rezultatus;

11.7. gretimos savivaldybės ar gretimų savivaldybių, kurių teritorijų ribos keisis, tarybos (tarybų) sprendimą (sprendimus) dėl numatomo teritorijos ribų pakeitimo. Jeigu keičiant savivaldybės ribas keičiasi gretimos apskrities ribos, raštu pateikiama šios apskrities viršininko nuomonė apie apskrities ribų keitimą.

Jeigu siūloma nustatyti ar pakeisti savivaldybės centrą, vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai pateikiami šios tvarkos 11.2–11.4 punktuose nurodyti dokumentai.

12. Savivaldybės teritorijos ribų nustatymo (keitimo) projektai, įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų projektai turi būti suderinti su apskrities viršininku, vadovaujančiąja registro tvarkymo įstaiga, suinteresuotomis ministerijomis.

13. Gyvenamąsias vietoves panaikina, jų teritorijų ribas nustato ir keičia Lietuvos Respublikos Vyriausybė, atsižvelgdama į savivaldybės tarybos teikimą ir gyvenamosios vietovės bendruomenės prašymą. Gyvenamųjų vietovių ribos savivaldybių ribomis nedalomos.

14. Savivaldybės taryba, inicijuojanti gyvenamosios vietovės panaikinimą, teritorijos ribų nustatymą ar keitimą, vadovaujančiajai registro tvarkymo įstaigai turi pateikti:

14.1. atitinkamo Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo projektą;

14.2. savivaldybės tarybos sprendimą;

14.3. savivaldybės tarybos aiškinamąjį raštą, pagrindžiantį teikiamo pasiūlymo tikslingumą;

14.4. dalies savivaldybės teritorijos projektų (M 1: 50000), kuriuose pažymėtas numatomas gyvenamųjų vietovių ribų pakeitimas, 2 egzempliorius, taip pat gyvenamosios vietovės, kurios ribos keičiamos, planų (M 1: 10000) 2 egzempliorius.

15. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo projektas ir šios tvarkos 14.4 punkte nurodyti projektai turi būti suderinti su apskrities viršininku ir suinteresuotomis ministerijomis.

16. Šios tvarkos 2.1, 2.3, 4.1, 4.4, 9.1, 9.3, 11.1 ir 11.4 punktuose nurodytų dokumentų kopijos pateikiamos magnetinėje laikmenoje.

______________