LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL SAUGAUS EISMO GERINIMO KELIUOSE PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2007 m. spalio 31 d. Nr. 1171

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos saugaus eismo automobilių keliais įstatymo (Žin., 2000, Nr. 92-2883; 2002, Nr. 123-5543) 5 straipsnio 1 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti Saugaus eismo gerinimo keliuose programą (pridedama).

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                   Gediminas Kirkilas

 

Susisiekimo ministras                                                              Algirdas Butkevičius

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2007 m. spalio 31 d. nutarimu Nr. 1171

 

saugaus EISMO GERINIMO KELIUOSE programa

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Saugaus eismo gerinimo keliuose programos (toliau vadinama – ši Programa) paskirtis – numatyti saugaus eismo gerinimo priemones, kad būtų greitai ir efektyviai sumažintas avaringumas keliuose.

2. Šios Programos įgyvendinimo laikotarpis – 2007–2018 metai. Jos vykdytojai – Susisiekimo ministerija, Vidaus reikalų ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, Teisingumo ministerija, Lietuvos automobilių kelių direkcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau vadinama – Lietuvos automobilių kelių direkcija), Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau vadinama – Policijos departamentas).

 

II. SAUGAUS EISMO būklė

 

3. Lietuvoje per paskutinius 16 metų (nuo 1990 metų) eismo įvykių metu žuvo 13400 eismo dalyvių, sužeista 109230 gyventojų. Vien tik 2006 metais eismo įvykių metu žuvo 759 žmonės.

4. Eismo įvykių nuostoliai šalies ūkiui per metus – apie 1,5 mlrd. litų.

5. Didelis avaringumas sietinas su daugeliu veiksnių: sparčiu automobilių gausėjimu, jo nulemtomis kintančiomis eismo sąlygomis, prie kurių sunku prisitaikyti eismo dalyviams, nuolat didėjančiu eismo intensyvumu, neatsakingu vairuotojų elgesiu kelyje, automobilių kelių būkle, nepakankamu visuomenės supratimu apie eismo kultūrą ir kitais veiksniais. Nemažai eismo įvykių atsitinka dėl to, kad vairuotojai stokoja žinių, praktinių įgūdžių, nesugeba tinkamai vertinti konkrečios eismo situacijos ir kelio sąlygų.

6. Žuvusiųjų eismo įvykiuose skaičiaus sumažinti nepavyksta dėl netinkamos vairuotojų elgsenos, nepakankamos jos kontrolės.

7. Šiuo metu magistraliniuose keliuose veikiantys 2 stacionarūs greičio matavimo prietaisai per laikotarpį nuo 2005 m. gruodžio 1 d. iki 2006 m. lapkričio 1 d. užfiksavo 12101 greičio viršijimo atvejį, arba vidutiniškai per parą apie 40 greičio viršijimo atvejų. Nuo 2006 metų sausio iki 2006 metų lapkričio už greičio viršijimo pažeidimus, užfiksuotus šiais greičio matavimo prietaisais, paskirta apie 1,2 mln. litų baudų. Esant palankioms važiavimo sąlygoms, leistiną važiavimo greitį iki 10 kilometrų per valandą viršija iki 60 procentų, o daugiau kaip 10 kilometrų per valandą – iki 38 procentų vairuotojų.

8. Analizuojant vairuotojų mokymo būklę, konstatuotina, kad:

8.1. nėra sukurtos tęstinio vairuotojų mokymo sistemos – nepatvirtinta tęstinio vairuotojų mokymo tvarka, nėra praktinio vairuotojų mokymo centrų, kuriuose vairuotojai galėtų lavinti savo praktinio vairavimo įgūdžius;

8.2. rengiant vairuotojus, nepakankamai dėmesio skiriama vairavimo kultūrai, vairuotojo psichologijai.

 

III. PROGRAMOS tikslas, uždavinys ir PRIEMONĖS

 

9. Šios Programos tikslas – įgyvendinant ją, greitai ir efektyviai sumažinti avaringumą šalies keliuose.

10. Šios Programos uždavinys – įdiegti papildomų nustatyto greičio režimo pažeidimus fiksuojančių automatinių prietaisų ir tęstinio vairuotojų mokymo sistemą.

11. Šios Programos priemonės:

11.1. 2008 metais valstybinės reikšmės keliuose įdiegti ne mažiau kaip 150 automatinių greičio matavimo prietaisų;

11.2. iki 2007 m. gruodžio 1 d. parengti ir patvirtinti techninius automatinių greičio matavimo prietaisų įdiegimo reikalavimus;

11.3. užtikrinant automatinių greičio matavimo prietaisų teikiamų duomenų valdymą – registravimą, kaupimą, saugojimą, administracinės atsakomybės taikymą už šių prietaisų užfiksuotus Kelių eismo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 11 d. nutarimu Nr. 1950 (Žin., 2003, Nr. 7-263), nustatytus leistino greičio viršijimo atvejus, 2008 metais paskirti valstybės tarnautojus (policijos pareigūnus) ir darbuotojus darbui su automatinių greičio matavimo prietaisų teikiamų duomenų registravimu, kaupimu ir saugojimu;

11.4. iki 2008 m. kovo 1 d. išnagrinėti ir prireikus parengti atitinkamų teisės aktų pakeitimų projektus, siekiant supaprastinti administracinių teisės pažeidimų bylų teiseną, kai automatiniais greičio matavimo prietaisais užfiksuojamas leistiną greitį pažeidusios transporto priemonės valstybinis numeris;

11.5. sukurti tęstinio vairuotojų mokymo sistemą:

11.5.1. iki 2008 m. sausio 1 d. parengti ir patvirtinti tęstinio vairuotojų mokymo tvarkos aprašą;

11.5.2. organizuoti tęstinio vairuotojų mokymo paslaugos teikimą praktinio vairuotojų mokymo centruose Kauno, Klaipėdos, Šiaulių ir Vilniaus apskrityse.

 

IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMAS, STEBĖSENA IR KOORDINAVIMAS

 

12. Už šios Programos priemonių įgyvendinimą atsakingos institucijos:

12.1. už 11.1 priemonės įgyvendinimą – Lietuvos automobilių kelių direkcija;

12.2. už 11.2 priemonės įgyvendinimą – Lietuvos automobilių kelių direkcija ir Policijos departamentas;

12.3. už 11.3 priemonės įgyvendinimą – Policijos departamentas;

12.4. už 11.4 priemonės įgyvendinimą – Susisiekimo ministerija, Vidaus reikalų ministerija ir Teisingumo ministerija;

12.5. už 11.5.1 priemonės įgyvendinimą – Susisiekimo ministerija ir Švietimo ir mokslo ministerija;

12.6. už 11.5.2 priemonės įgyvendinimą – Susisiekimo ministerija ir Lietuvos automobilių kelių direkcija;

12.7. už 11.1 priemonei įgyvendinti reikalingų lėšų įtraukimą į kiekvienų metų Kelių priežiūros ir plėtros programos finansavimo sąmatos projektą šios Programos įgyvendinimo laikotarpiu – Lietuvos automobilių kelių direkcija;

12.8. už 11.3 ir 11.5.2 priemonėms įgyvendinti reikalingų lėšų įtraukimą į kiekvienų metų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto projektą – šias priemones įgyvendinančios institucijos.

13. Šios Programos atsakingieji vykdytojai kasmet, iki sausio 15 d., pateikia Susisiekimo ministerijai šios Programos įgyvendinimo ataskaitas.

14. Šios Programos įgyvendinimą koordinuoja Susisiekimo ministerija, kuri kasmet, iki vasario 1 d., pateikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei bendrą šios Programos įgyvendinimo ataskaitą.

 

V. VERTINIMO KRITERIJAI

 

15. Ši Programa bus vertinama po kiekvienų jos įgyvendinimo metų pagal Susisiekimo ministerijos parengtas ataskaitas Lietuvos Respublikos Vyriausybei. Bus atsižvelgiama į tai, kiek per metus dėl vykdomų šios Programos priemonių sumažėjo:

15.1. žuvusiųjų ir sužeistųjų Lietuvos keliuose;

15.2. leistino greičio viršijimo atvejų Lietuvos keliuose;

15.3. žala šalies ekonomikai (skaičiuojant tik tiesioginius nuostolius dėl žuvusiųjų Lietuvos keliuose).

 

VI. NUMATOMI REZULTATAI

 

16. Šios Programos priemonėmis bus siekiama:

16.1. iki 2010 metų 10 procentų sumažinti vidutinį motorinių transporto priemonių greitį Lietuvos keliuose;

16.2. iki 2010 metų 25 procentais sumažinti žuvusiųjų dėl saugaus greičio nepasirinkimo skaičių;

16.3. iki 2010 metų 10 procentų sumažinti žuvusių pradedančiųjų vairuotojų skaičių;

16.4. iki 2018 metų 40 procentų sumažinti žuvusiųjų Lietuvos keliuose skaičių.

 

VII. PROGRAMOS FINANSAVIMAS

 

17. Ši Programa finansuojama iš atitinkamų metų Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme atitinkamoms institucijoms patvirtintų bendrųjų asignavimų, Kelių priežiūros ir plėtros programos lėšų ir kitų Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka gautų lėšų. Išankstiniais skaičiavimais, šiai Programai finansuoti jos įgyvendinimo laikotarpiu per vienerius metus reikėtų apie 40 mln. litų, iš jų apie 1,5 mln. litų – Vidaus reikalų ministerijai 11.3 priemonei įgyvendinti.

______________