VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKO

 

ĮSAKYMAS

DĖL VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKO 2004 M. GEGUŽĖS 28 D. ĮSAKYMO NR. VA-108 „DĖL MOKESTINIO TYRIMO ATLIKIMO TAISYKLIŲ, PRANEŠIMO APIE NUSTATYTUS TRŪKUMUS IR/AR PRIEŠTARAVIMUS FR0687 FORMOS IR UŽDUOTIES VIZITUOTI/KONTROLIUOTI MOKESČIŲ MOKĖTOJO VEIKLĄ FR0688 FORMOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2009 m. birželio 3 d. Nr.VA-42

Vilnius

 

 

Pakeičiu Mokestinio tyrimo atlikimo taisykles, patvirtintas Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. gegužės 28 d. įsakymu Nr. VA-108 (Žin., 2004, Nr. 88-3258, toliau – Taisyklės):

1. išdėstau Taisyklių 3 punktą taip:

„3. Taisyklėse vartojamos tokios sąvokos:

mokėtojo veiklos analizė – tai mokesčių administratoriaus vykdoma detali apie konkretų mokėtoją turimų ir/arba papildomai surinktų bei paties mokėtojo pateiktų duomenų analizė ir/arba dokumentų įvertinimas, mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo srityje,

mokėtojo vizitavimas – tai mokėtojo, jo veiklos vykdymo vietos lankymas ir/ar stebėjimas, mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo ir sumokėjimo kontrolės tikslais,

mokėtojo veiklos kontrolė – tai mokėtojo komercinės arba gamybinės veiklos, kuria siekiama gauti ir (arba) uždirbti pajamų ar kokios kitos ekonominės naudos, stebėjimas ir/ar kontrolė, siekiant nustatyti, kaip mokėtojas vykdo mokesčių įstatymų reikalavimus mokesčių apskaičiavimo, deklaravimo, sumokėjimo, o įstatymų numatytais atvejais – ir kitose srityse.“;

2. išdėstau Taisyklių 11 punktą taip:

„11. Mokestinio tyrimo metu siūlymas pašalinti nustatytus trūkumus ir prieštaravimus mokėtojui neteikiamas ir per objektyviai įmanomą laikotarpį, atsižvelgiant į taikomus atrankos patikrinimams prioritetus, turi būti pradedamas mokestinis patikrinimas, kai:

11.1. vadovaujantis Finansinių nusikaltimų ir/ar kitų teisės pažeidimų požymių turinčių duomenų perdavimo teisėsaugos institucijoms taisyklėmis, patvirtintomis Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2002 m. gruodžio 24 d. įsakymu Nr. 374, nustatoma finansinių nusikaltimų ir/ar kitų teisės pažeidimų požymių turinčių duomenų ir sprendžiamas klausimas dėl informacijos perdavimo minėtoms institucijoms;

11.2. kyla įtarimas (mokesčių administratorius turi informacijos/duomenų/faktų), kad mokėtojas gali paslėpti ar sunaikinti mokestiniam patikrinimui atlikti reikalingus dokumentus, arba yra kitų aplinkybių, dėl kurių mokestinis patikrinimas taptų neįmanomas arba jo atlikimas ypač pasunkėtų;

11.3. prieš tai atlikto mokestinio tyrimo metu mokėtojui buvo pasiūlyta pašalinti nustatytus trūkumus ir / ar prieštaravimus, tačiau vėliau mokėtojas, patikslinęs deklaraciją, pakartotinai nurodė tuos pačius duomenis ar jų dalį;

11.4. identifikuojami mokesčių slėpimo požymiai, kai mokesčių bazė sumažinama slepiant realiai įvykusias ūkines operacijas, buhalterinės apskaitos dokumentuose fiksuojant realiai neįvykusias ūkines operacijas ir kitais būdais, kai yra pagrindas mokesčius apskaičiuoti pagal mokesčių administratoriaus įvertinimą, išskyrus atvejus, kai mokesčių apskaičiuoti mokesčių įstatymų nustatyta tvarka nėra galimybės ne dėl mokėtojo kaltės;

11.5. identifikuojami mokesčių vengimo požymiai, kai mokėtojo sandoris, ūkinė operacija ar bet kokia jų grupė sudaryti siekiant mokestinės naudos;

11.6. nustatomas mokesčių įstatymų pažeidimų pakartotinumas, t. y., kai įtariami mokesčių įstatymų pažeidimai, analogiški nustatytiems ankstesnio mokėtojo mokestinio tyrimo / mokestinio patikrinimo metu.

Mokestinis patikrinimas gali būti nepradedamas, kai dėl motyvuotų priežasčių jį pradėti netikslinga, tačiau tokiu atveju turi būti įforminta motyvuota išvada. Išvada yra vidinis mokesčių administratoriaus dokumentas.“;

3. išdėstau Taisyklių 17.4 punktą taip:

„17.4. iš tiriamojo mokėtojo (siekiant patikslinti informaciją, skambinama telefonu, kreipiamasi į mokėtoją raštu, prašoma atsakyti į pateiktus klausimus, prašoma pateikti papildomus dokumentus ir pan.).

Nustačius Taisyklių 11 punkte nurodytus atvejus, įrodymai gali būti renkami tik mokestinio patikrinimo metu.“;

4. išdėstau Taisyklių 18 punktą taip:

„18. Apie mokestinio tyrimo rezultatus mokėtojas informuojamas visais atvejais, kai, vadovaujantis taisyklių nuostatomis, jis buvo informuotas apie tai, kad jo atžvilgiu atliekamas mokestinis tyrimas, taip pat kai mokestinio tyrimo metu nustatomi trūkumai ir / ar prieštaravimai.

Taisyklių 11 punkte nurodytais atvejais siūlymas pašalinti nustatytus trūkumus ir / ar prieštaravimus neteikiamas, tačiau mokėtojas turi būti informuojamas apie priimtą sprendimą atlikti mokestinį patikrinimą, išskyrus MAĮ 121 str. 3 dalyje nustatytus atvejus, kai pradedamas faktinis mokesčių mokėtojo mokestinis patikrinimas be pranešimo apie pavedimo atlikti mokestinį patikrinimą išrašymo.“;

5. papildau Taisykles nauju 21-1 punktu ir jį išdėstau taip:

„21-1. tais atvejais, kai mokėtojas informuojamas apie priimtą sprendimą atlikti mokestinį patikrinimą, pranešime gali būti nenurodoma dalis, skirta siūlymui pašalinti nustatytus trūkumus ir / ar prieštaravimus.“

 

 

 

VIRŠININKAS                                                                       MODESTAS KASELIAUSKAS