LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL REKOMENDACIJŲ AKADEMINĖS ETIKOS KODEKSAMS PATVIRTINIMO

 

2005 m. gruodžio 5 d. Nr. ISAK-2485

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aukštojo mokslo įstatymo(Žin., 2000, Nr. 27-715; 2005, Nr. 85-3136) 28 straipsnio 9 dalimi ir 49 straipsnio 3 dalies 5 punktu:

1. Tvirtinu Rekomendacijas akademinės etikos kodeksams(pridedama).

2. Nustatau, kad aukštosios mokyklos iki 2006 m. kovo 1 d., vadovaudamosi šio įsakymo 1 punktu patvirtintomis Rekomendacijomis akademinės etikos kodeksams, turi parengti ir:

2.1. patvirtinti dėstytojų etikos kodeksus;

2.2. suderinusios su studentų atstovybėmis, patvirtinti studentų etikos kodeksus.

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                                     REMIGIJUS MOTUZAS

______________

 

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo

ir mokslo ministro 2005 m.

gruodžio 5 d. įsakymu Nr. ISAK-2485

 

REKOMENDACIJOS AKADEMINĖS ETIKOS KODEKSAMS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Rekomendacijos akademinės etikos kodeksams skiriamos aukštosioms mokykloms, Lietuvos Respublikos aukštojo mokslo įstatymo nustatyta tvarka rengiančioms akademinės (dėstytojų ir studentų) etikos kodeksus. Šiame dokumente įvardijami akademinės etikos kodeksų tikslai, pagrindinės akademinės etikos normos ir kodeksų priėmimo bei įgyvendinimo nuostatos.

2. Akademinės etikos kodeksų tikslai:

2.1. įtvirtinti pagrindinius akademinės veiklos vertybinius principus: tiesos siekimą ir akademinę laisvę bei atsakingą naudojimąsi ja;

2.2. kurti demokratišką, pasitikėjimą bei kūrybingumą skatinančią atmosferą aukštosiose mokyklose;

2.3. sutelkti aukštųjų mokyklų dėstytojus ir studentus pripažinti, palaikyti ir puoselėti svarbiausias akademinės srities vertybes: teisingumą, sąžiningumą, pagarbą žmogui, toleranciją, profesinę, mokslinę bei pilietinę atsakomybę;

2.4. skatinti aukštųjų mokyklų bendruomenes etinį aspektą laikyti svarbia bet kurios veiklos sprendimo dalimi;

2.5. nubrėžti tolerancijos ribas: išryškinti akademinės etikos požiūriu vengtiną elgesį;

2.6. padėti aukštųjų mokyklų bendruomenėms vertinti ir spręsti konkrečias akademinio gyvenimo situacijas, kuriose iškyla etinio pobūdžio klausimai.

 

II. DĖSTYTOJŲ ETIKOS KODEKSAS

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS ETIKOS NORMOS

 

3. Dėstytojų etikos kodeksas įtvirtina pagrindines etiško dalykinio (akademinio) elgesio nuostatas, kurių tiesiogiai nereglamentuoja Lietuvos Respublikos teisės aktai, darbo sutartys bei aukštosios mokyklos vidaus tvarkos dokumentai.

4. Akademinė laisvė reiškia aukštosios mokyklos bendruomenės narių teisę atvirai dėstyti savo požiūrį į studijų ir mokslinių tyrimų organizavimą ir administravimą, necenzūruojamai išreikšti

kritines idėjas. Atsakingas naudojimasis šia teise reikalauja, kad dėstytojai tokią pat teisę pripažintų ir kitiems bendruomenės nariams, palaikytų kritinio mąstymo tradiciją bei atviro svarstymo atmosferą aukštojoje mokykloje. Atsakingam naudojimuisi akademine laisve prieštarauja:

4.1. nepakantumas kitokiai studentų ar kolegų nuomonei bei argumentuotai kritikai;

4.2. dėstytojo bei studento teisės išsakyti ir ginti savo nuomonę priimant sprendimus, reikšmingus aukštosios mokyklos bendruomenei, jos padaliniams ar pačiam asmeniškai, ignoravimas arba sąmoningas ribojimas;

4.3. teisės atsakyti į kritiką ar kaltinimus ignoravimas arba sąmoningas ribojimas;

4.4. dalyvavimas moksliniuose tyrimuose ar bandymuose, susijusiuose su žala žmogui, gamtai, visuomenei ar kultūrai.

5. Priklausymas aukštosios mokyklos bendruomenei įpareigoja paisyti bendrųjų aukštosios mokyklos interesų ir pagal galimybes prisidėti prie jos keliamų studijų ir mokslinių tyrimų tikslų įgyvendinimo. Todėl etiniu požiūriu dėstytojas privalo:

5.1. laikytis aukštosios mokyklos studijų ir mokslinių tyrimų strategijos, o konstruktyvią kritiką išsakyti visų pirma savo aukštosios mokyklos bendruomenei;

5.2. aktyviai palaikyti akademinio sąžiningumo standartus mokymo ir mokslo veikloje;

5.3. prisiimti dalį atsakomybės už sklandų savos institucijos darbą;

5.4. inicijuodamas ir (ar) vykdydamas projektus, siejamus su aukštosios mokyklos vardu, siekti, kad jų rezultatai tarnautų bendriems aukštosios mokyklos interesams;

5.5. netoleruoti atvejų, kurie gali būti susiję su korupcija, sukčiavimu ar mėginimu daryti neteisėtą poveikį aukštosios mokyklos bendruomenės nariui;

5.6. nesinaudoti balsavimo teise, kai aukštosios mokyklos savivaldos institucijose sprendžiamas šeimos nario ar verslo partnerio finansavimo, nuobaudos skyrimo ar skatinimo klausimas;

5.7. nenaudoti aukštosios mokyklos vardo ir darbo joje politinei, religinei veiklai bei savigyrai.

6. Aukštosios mokyklos bendruomenės narių santykiai grindžiami pagarbos, geranoriškumo, nešališkumo ir nediskriminavimo principais. Akademinę etiką pažeidžia:

6.1. studentų ar kolegų diskriminavimas kalba, veiksmais ar akademiniu vertinimu dėl amžiaus, lyties ar lytinės orientacijos, negalios, išvaizdos, rasės ar etninės priklausomybės, religijos ar įsitikinimų, taip pat tokio diskriminavimo toleravimas;

6.2. studentų ar kolegų diskriminavimas (pozityvus arba negatyvus) dėl dalyvavimo politinėje, visuomeninėje, kultūrinėje ar sportinėje veikloje;

6.3. priekabiavimas prie studentų ar kolegų – kai dėl amžiaus, lyties ar lytinės orientacijos, negalios, išvaizdos, rasės ar etninės priklausomybės, religijos ar įsitikinimų įžeidžiamas asmens orumas ir siekiama sukurti arba sukuriama bauginanti, priešiška, žeminanti ar įžeidžianti aplinka, taip pat kai toleruojamas žmogaus teises pažeidžiantis ir orumą žeminantis elgesys;

6.4. studento ar kolegos žeminimas naudojantis savo, kaip dėstytojo arba administratoriaus, viršenybe.

7. Dėstytojų tarpusavio santykiai grindžiami kolegialumo bei akademinio solidarumo principais, orientuojami į studijų bei mokslinių tyrimų kokybės ir kūrybinės atmosferos užtikrinimą.

Akademinę etiką pažeidžia:

7.1. kai profesinė konkurencija tarp kolegų įgyja nesąžiningas formas, dalyvaujama neteisėtuose, negarbinguose sandoriuose, nuslepiama visiems dėstytojams skirta informacija, eskaluojami smulkmeniški konfliktai bei intrigos;

7.2. kai dėstytojas studentų akivaizdoje nepagarbiai atsiliepia apie nedalyvaujančio kolegos pedagoginius gebėjimus, teorines pažiūras ir asmenines savybes;

7.3. kai rekomenduojant suteikti mokslo laipsnį, pedagoginį vardą, apdovanojimą ar kolegos veiklos pripažinimą kitokiomis formomis remiamasi asmeniniu ar politiniu santykiu, o ne dalykišku pateikto darbo vertinimu bei profesinėmis pretendento savybėmis;

7.4. kai daromas spaudimas kolegai ar studentui siekiant nepelnyto įvertinimo arba norint nuslėpti nesąžiningus akademinius veiksmus;

7.5. kai paviešinama ar viešai aptarinėjama konfidenciali informacija apie kolegas ar pavaldinius (darbo užmokestis, karjeros ketinimai, asmeniniai reikalai ir pan.);

7.6. kai aukštosios mokyklos dėstytojo vardas žeminamas sistemingai pažeidžiant akademinę drausmę.

8. Aukštosios mokyklos mokslinės bazės, medžiaginių išteklių naudojimas turi būti tausojantis, atsakingas ir skirtas aukštosios mokyklos, kaip institucijos, prisiimtų įsipareigojimų vykdymui. Šią nuostatą pažeidžia:

8.1. materialinių bei finansinių aukštosios mokyklos išteklių naudojimas politinei veiklai, privačiam verslui ar asmeninių poreikių tenkinimui;

8.2. piktnaudžiavimas aukštosios mokyklos ištekliais vykdant projektus;

8.3. aukštosios mokyklos nuosavybės niokojimas – dėl piktavališkumo arba dėl aplaidumo.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

MOKOMOSIOS VEIKLOS ETIKA

 

9. Dėstytojo santykis su studentais grindžiamas akademinio bendradarbiavimo ir skaidrumo principais. Susisaistymas neakademinio pobūdžio įsipareigojimais gali sukelti interesų konfliktą, todėl dviprasmiški santykiai su studentais vengtini. Akademinei etikai prieštarauja:

9.1. siekimas užmegzti seksualinius ar intymius santykius su studentu, su kuriuo sieja dėstomas kursas, vadovavimas tiriamajam darbui ar kitaip pasireiškiantis tiesioginis akademinis santykis;

9.2. dėstytojo vaidmens prisiėmimas šeimos nario, artimo draugo, verslo partnerio atžvilgiu (egzaminavimas, vadovavimas rašto darbams ir pan.) tais atvejais, kai esama galimybės išvengti tokio vaidmens;

9.3. tiesioginių ir netiesioginių dovanų, neakademinio pobūdžio paslaugų arba akademinio pobūdžio paslaugų, tiesiogiai nesusijusių su studijuojamais kursais, reikalavimas arba priėmimas iš studentų.

10. Studento žinių bei įgūdžių vertinimas turi būti teisingas, sąžiningas, suderintas su dėstomo kurso tikslais:

10.1. dėstytojas privalo principingai reaguoti į studentų nesąžiningumo atvejus, tokius kaip plagijavimas, nusirašinėjimas, duomenų falsifikavimas, egzaminų ar įskaitų rezultatų klastojimas, naudojimasis pašaline pagalba egzamino ar įskaitos metu, svetimo rašto darbo pateikimas kaip savo, uždarbiavimas rašant rašto darbus kitiems studentams, vieno kurso rašto darbo pateikimas atsiskaitant už kitą kursą ir pan.;

10.2. dėstytojas privalo minimizuoti galimybes pasireikšti studentų akademiniam nesąžiningumui atsiskaitymų metu;

10.3. negalima primygtinai reikalauti asmeninio pobūdžio informacijos iš studento grupinėse diskusijose, juo labiau sieti tokio pobūdžio informacijos pateikimą su žinių įvertinimu;

10.4. atsiskaitymas už kursą negali būti siejamas su studentų dalyvavimu (nedalyvavimu) dėstytojui priimtinoje (nepriimtinoje) politinėje ar visuomeninėje veikloje.

11. Pasitikėjimo atmosferai kenkia konfidencialios informacijos apie studentą paviešinimas. Informacijos konfidencialumo principas reikalauja:

11.1. nesant specialaus pagrindo (studento sutikimo, teisinio pagrindo, naudos studentui arba numatomos žalos kitiems), neatskleisti informacijos tretiesiems asmenims apie studento akademinius įvertinimus ar nuobaudas;

11.2. neaptarinėti studento akademinių nesėkmių su kitais dėstytojais, išskyrus tuos atvejus, kai vertinamos studentų apeliacijos, išsamiai aptariami egzaminų ar įskaitų rezultatai ir kiti akademiniai klausimai, kurių objektyvus sprendimas akivaizdžiai pateisina minėtų nesėkmių aptarimą;

11.3. nenaudoti privataus pobūdžio informacijos apie studentą be jo sutikimo kaip mokymo ar tyrimo medžiagos;

11.4. užtikrinti, kad pastabos ir komentarai apie studento rašto darbą, nepateiktą viešam gynimui, nebūtų prieinami tretiesiems asmenims.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

MOKSLINĖS TIRIAMOSIOS VEIKLOS ETIKA

 

12. Mokslinė veikla turi būti grindžiama sąžiningo tyrimo ir tiesos siekimo idealais. Tokią nuostatą pažeidžia:

12.1. empirinio tyrimo duomenų padirbinėjimas arba manipuliavimas jais;

12.2. sąmoningas gautų duomenų, prieštaraujančių tyrimo hipotezei, nutylėjimas;

12.3. sąmoningai klaidinantis informacijos apie empirinio tyrimo metodiką pateikimas;

12.4. empirinio tyrimo duomenų, kompiuterių programų, empirinės medžiagos pavyzdžių, rankraščio vagystė arba sąmoningas sugadinimas;

12.5. plagijavimas, t. y. svetimo teksto, idėjos arba išradimo pateikimas kaip savo;

12.6. nepamatuotas bendraautorystės primetimas jaunesniems kolegoms ar pavaldiniams;

12.7. mokslinei veiklai talkinusių žmonių arba organizacijų įnašo neigimas arba nutylėjimas;

12.8. nekorektiškas, tendencingas kolegos darbo kritikavimas ir sąmoningas menkinimas dėl asmeninės antipatijos, konkurencijos, politinių ar kitokių su vertinamo mokslinio darbo profesionalumu nesusijusių motyvų.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

DĖSTYTOJŲ ETIKOS KODEKSO PRIĖMIMAS IR ĮGYVENDINIMAS

 

13. Būtina Dėstytojų etikos kodekso priėmimo sąlyga laikytinas viešas jo projekto svarstymas – kodekso veiksmingumui lemtinga, kad jis būtų priimtas kaip įsipareigojimas, o ne įpareigojimas. Priimtas Dėstytojų etikos kodeksas skelbiamas viešai, o esant galimybėms – įteikiamas asmeniškai kiekvienam aukštosios mokyklos bendruomenės nariui.

14. Dėstytojų etikos kodekso vykdymo priežiūrą atlieka aukštosios mokyklos sudaryta kolegiali institucija.

15. Sankcijos už akademinės etikos pažeidimus atsižvelgiant į pažeidimo sunkumą – moralinio poveikio priemonės (pvz., pastaba, įspėjimas, įvertinimo paviešinimas ir pan.). Kodekso priežiūrą

vykdančios institucijos sprendimai yra rekomendacinio pobūdžio priimant sprendimą dėl darbo sutarties pratęsimo, dėl darbuotojo skyrimo į aukštesnes pareigas, atestuojant aukštesnei kvalifikacinei kategorijai gauti ir vidinės atestacijos metu bei kitais atvejais.

16. Etikos kodeksas negali numatyti visų nepagarbos pripažintoms akademinėms vertybėms atvejų, todėl Akademinės etikos komitetas, spręsdamas konkrečius pareiškimus dėl etiškai nederamo elgesio, Dėstytojų etikos kodekso nenumatytais atvejais turi spręsti, ar konkretus poelgis nesuderinamas su Dėstytojų etikos kodekso subjektų pripažintomis pamatinėmis akademinės etikos vertybėmis, ar gali būti toleruojamas.

17. Dėstytojų etikos kodeksas neturėtų stabdyti etinių diskusijų, priešingai, jis, priimtas kaip bendruomenės sutarimas dėl tam tikrų vertybinių elgesio nuostatų, turėtų palaikyti etinį susirūpinimą ir skatinti svarstyti, diskutuoti etinius klausimus ir jų sprendimo būdus.

 

III. STUDENTŲ ETIKOS KODEKSAS

 

PIRMASIS SKIRSNIS

AKADEMINĖS ETIKOS NORMOS

 

18. Pripažindami tiesą, žinojimą ir supratimą aukščiausiomis studijų vertybėmis, tikėdamiesi pasitikėjimo ir teisingo savųjų pasiekimų įvertinimo, aukštosios mokyklos studentai įsipareigoja laikytis akademinio sąžiningumo principo. Šiurkščiausiais akademinio sąžiningumo pažeidimais laikoma:

18.1. Plagijavimas – svetimų idėjų pateikimas kaip savų.

Būdingi plagijavimo atvejai:

18.1.1. kai svetimas tekstas pateikiamas be citavimo ženklų – kabučių arba kitokio pobūdžio išskyrimo iš viso teksto (pvz., atskira pastraipa, kursyvu);

18.1.2. kai perpasakojant arba cituojant svetimą idėją, iliustracinę medžiagą ar duomenis nenurodomas tikslus šaltinis;

18.1.3. kai nurodomas klaidingas šaltinio puslapis arba tinklalapio lankymo data.

18.2. Sukčiavimas atsiskaitant už kursą ar jo dalį – kolokviumų, įskaitų, egzaminų ir pan. metu. Būdingi sukčiavimo atvejai:

18.2.1. kai nusirašinėjama arba leidžiama kitam nusirašyti;

18.2.2. kai pasakinėjama, naudojamos „paruoštukės“ arba kitokios egzaminatoriaus neleistos priemonės;

18.2.3. kai svetimas rašto darbas įteikiamas kaip savas arba kai pasinaudojama kito studento darbu ar jo rezultatais atsiskaitant;

18.2.4. kai tas pats rašto darbas pateikiamas atsiskaitant už kelis kursus;

18.2.5. kai atsiskaitoma už kitą asmenį.

18.3. Padirbinėjimas. Būdingi atvejai:

18.3.1. kai dėstytojo jau įvertintas rašto darbas pataisomas be dėstytojo sutikimo siekiant pareikalauti aukštesnio įvertinimo;

18.3.2. kai padirbinėjami dėstytojų parašai, pažymos, kitokie dokumentai;

18.3.3. kai padirbinėjami akademinių užduočių (laboratorinių, kursinių ir kitų darbų) duomenys ar rezultatai.

18.4. Pagalba kitam atliekant nesąžiningą akademinį veiksmą: plagijuojant, sukčiaujant arba padirbinėjant.

18.5. Kyšininkavimas – atlygio už akademines paslaugas siūlymas

arba davimas (asmeninis ar grupinis).

19. Aukštosios mokyklos studentai įsipareigoja aukštosios mokyklos mokslinę ir kompiuterinę įrangą, biblioteką ir medžiaginius išteklius naudoti atsakingai, tausojančiai ir pagal paskirtį.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

STUDENTŲ ETIKOS KODEKSO PRIĖMIMAS IR ĮGYVENDINIMAS

 

20. Būtina studentų etikos kodekso priėmimo sąlyga laikytinas viešas jo projekto svarstymas – kodekso veiksmingumui lemtinga, kad jis būtų priimtas kaip įsipareigojimas, o ne įpareigojimas. Kodeksas paskelbiamas viešai, o esant galimybėms – įteikiamas asmeniškai kiekvienam aukštosios mokyklos studentui.

21. Sankcijos už akademinės etikos pažeidimus, atsižvelgiant į pažeidimo sunkumą, – moralinio poveikio priemonės ir drausminės nuobaudos (pvz., pastaba, įspėjimas, įvertinimo paviešinimas ir pan.) – skiriamos vadovaujantis aukštosios mokyklos statutu bei vidaus tvarką reglamentuojančiais aktais.

______________