VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBOS DIREKTORIAUS

ĮSAKYMAS

 

DĖL ELEKTROS ENERGIJOS tiekimo VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ VYKDYMO REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO

 

2011 m. gruodžio 30 d. Nr. 1S-197

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2006, Nr. 4-102; 2008, Nr. 81-3179; 2010, Nr. 25-1174; 2011, Nr. 2-36) 8 straipsnio 2 dalies 4 punktu:

1. Tvirtinu Elektros energijos tiekimo viešųjų pirkimų vykdymo rekomendacijas (pridedama).

2. Pripažįstu netekusiais galios:

2.1. Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2010 m. kovo 24 d. įsakymą Nr. 1S-43 „Dėl standartinių elektros energijos viešojo pirkimo atviro konkurso sąlygų patvirtinimo“ (Žin., 2010, Nr. 37-1771).

2.2. Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2010 m. balandžio 8 d. įsakymą Nr. 1S-52 „Dėl Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus 2010 m. kovo 24 d. įsakymo Nr. 1S-43 „Dėl standartinių elektros energijos viešojo pirkimo atviro konkurso sąlygų patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2010, Nr. 43-2098).

 

 

 

Direktorius                                                                              Žydrūnas Plytnikas


PATVIRTINTA

Viešųjų pirkimų tarnybos direktoriaus

2011 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 1S-197

 

ELEKTROS ENERGIJOS TIEKIMO VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ VYKDYMO REKOMENDACIJOS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Elektros energijos tiekimo viešųjų pirkimų vykdymo rekomendacijų (toliau – rekomendacijos) tikslas – padėti perkančiosioms organizacijoms taikyti Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2006, Nr. 4-102) (toliau – Viešųjų pirkimų įstatymas), atliekant elektros energijos tiekimo viešuosius pirkimus (toliau – pirkimas).

2. Rekomendacijų taikymas nėra privalomas, jos skirtos perkančiosios organizacijos sudarytos pirkimo komisijos nariams ir kitiems specialistams, rengiantiems elektros energijos tiekimo pirkimo dokumentus. Jos turėtų būti naudingos ir tiekėjų specialistams, rengiantiems pasiūlymus.

3. Rekomendacijos skirtos tiek tarptautinės vertės, tiek supaprastintiems pirkimams, kurie atliekami Viešųjų pirkimų įstatymo 84 straipsnyje nustatytais atvejais (toliau – supaprastintas pirkimas).

4. Rekomendacijose pagrindinės sąvokos atitinka Viešųjų pirkimų įstatyme, Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576) (toliau – Energetikos įstatymas), Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatyme (Žin., 2000, Nr. 66-1984; 2004, Nr. 107-3964) (toliau – Elektros energetikos įstatymas), Elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2010 m. vasario 11 d. įsakymu Nr. 1-38 (Žin., 2010, Nr. 20-957) (toliau – Elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklės) vartojamos sąvokas.

5. Perkančioji organizacija, rengdama pirkimo dokumentus, gali vadovautis Atviro konkurso sąlygomis, vykdant pirkimą CVP IS priemonėmis, patvirtintomis Viešųjų pirkimų tarnybos (toliau – Tarnyba) direktoriaus 2011 m. birželio 30 d. įsakymu Nr. 1S-87 (Žin., 2011, Nr. 88-4228).

6. Rekomendacijose pateikiami siūlymai, kaip pirkimo dokumentuose tiksliau apibūdinti pirkimo objektą, suformuluoti kvalifikacijos reikalavimus, nustatyti pasiūlymų vertinimo kriterijus ir kainos apskaičiavimo sąlygas, elektros energijos tiekimo pirkimo sutarties (toliau – tiekimo sutartis) svarbiausias nuostatas.

 

II. REKOMENDACIJOS DĖL PIRKIMO OBJEKTO APIBŪDINIMO

 

7. Pirkimo objekto apibūdinimas turi užtikrinti sąžiningą konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų, todėl perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose turi kuo tiksliau apibūdinti perkamą elektros energiją.

8. Perkančioji organizacija, vykdydama pirkimą, iš tiekėjo perka jau pagamintą elektros energiją be perdavimo ir skirstymo paslaugų, kadangi minėtoms paslaugoms įsigyti perkančioji organizacija turi sudaryti atskirą elektros energijos persiuntimo paslaugų teikimo sutartį su perdavimo sistemos arba skirstomųjų tinklų operatoriumi priklausomai nuo to, prie kurio operatoriaus elektros tinklų yra prijungti elektros įrenginiai.

9. Pirkimo dokumentuose, apibūdinant pirkimo objektą, rekomenduojama nurodyti preliminarų planuojamos įsigyti elektros energijos kiekį. Nustatydama pirkimo sąlygas, perkančioji organizacija turi pateikti informaciją apie faktiškai suvartotą elektros energijos kiekį, t. y. apskaičiuoti ir nurodyti, kiek elektros energijos suvartojo per metus, mėnesį, savaitę ar dieną. Jeigu faktinių suvartojimo duomenų perkančioji organizacija neturi (pavyzdžiui, naujas objektas) arba negalima jų surinkti, galima pateikti informaciją apie planuojamus suvartoti elektros energijos kiekius.

10. Pirkimo dokumentuose, nurodydama preliminarų elektros energijos kiekį, perkančioji organizacija turi nurodyti viršutinę ir apatinę ribas (pavyzdžiui, nuo <...> iki <...>; ne mažiau kaip <...>, bet ne daugiau kaip <...>), nurodyti tik viršutinę ribą (ne daugiau kaip <...>) arba nurodyti paklaidą procentine išraiška. Jei neįmanoma nustatyti apatinės ribos, perkančioji organizacija nurodo tik viršutinę ribą. Kiekiai nurodomi atsižvelgiant į visas pirkimo objekto dalis ir tiekimo sutarties pratęsimo galimybes.

11. Perkančioji organizacija gali nurodyti, kaip bus apskaitomas suvartotos elektros energijos kiekis: ar atsižvelgiant į perkančiosios organizacijos deklaruojamus įrengtų elektros energijos apskaitos prietaisų rodmenis, ar į automatizuotos rodmenų nuskaitymo sistemos duomenis.

Jeigu perkančiosios organizacijos elektros energijos kiekių apskaitos prietaisai yra prijungti prie automatizuotos rodmenų nuskaitymo sistemos, tinklo operatorius gali nustatyti perkančiosios organizacijos elektros sunaudojimo tendencijas valandomis ir šią informaciją pateikti tiekėjui teisės aktais nustatytu periodiškumu. Turėdamas tokią informaciją, tiekėjas gali tiksliau prognozuoti perkančiosios organizacijos poreikius ir iš anksto įsigyti elektros energijos rinkoje. Žinant kuo tikslesnius elektros suvartojimo duomenis, tiekėjui yra lengviau planuoti reikiamos elektros energijos poreikį, mažiau pirkti / parduoti balansavimo energijos.

12. Perkančioji organizacija, atsižvelgdama į jos objekte (-uose) įrengtą elektros energijos apskaitos tipą pagal prietaisus, turi nustatyti, kokiu tarifu už elektros energiją bus atsiskaitoma:

12.1. vienos laiko zonos tarifu – tarifas, kurį sudaro visą parą nekintantis vienodo dydžio vienos elektros energijos kilovatvalandės (kWh) įkainis;

12.2. dviejų laiko zonų tarifu – tarifas, susidedantis iš dieninio bei naktinio, šeštadienio ir sekmadienio tarifų. Dieninis tarifas – patiektos vienos aktyvinės elektros energijos kilovatvalandės (kWh) įkainis dienos metu (žiemos laikotarpiu nuo 7.00 iki 23.00 val., vasaros laikotarpiu nuo 8.00 iki 24.00 val.) savaitės dienomis nuo pirmadienio iki penktadienio (imtinai). Naktinis, šeštadienio ir sekmadienio tarifas – patiektos vienos aktyvinės elektros energijos kilovatvalandės (kWh) įkainis nakties metu (žiemos laikotarpiu nuo 23.00 iki 7.00 val., vasaros laikotarpiu nuo 00.00 iki 8.00 val.) bei šeštadieniais ir sekmadieniais visą parą;

12.3. diferencijuotu pagal laiko intervalus tarifu – tarifas, kuris susideda iš elektros energijos tarifų, diferencijuotų pagal laiko (energetikos sistemos minimalių, vidutinių, maksimalių apkrovų metu bei šeštadienio, sekmadienio ir švenčių dienomis) intervalus:

12.3.1. maksimalių apkrovų laiko intervalai atskirais mėnesiais yra:

spalį – kovą – nuo 8.00 iki 11.00 val. ir nuo 18.00 iki 20.00 val.;

balandį ir rugsėjį – nuo 9.00 iki 12.00 val. ir nuo 19.00 iki 21.00 val.;

gegužę – rugpjūtį – nuo 9.00 iki 12.00 val.;

12.3.2. minimalių apkrovų laiko intervalai – laiko intervalai kiekvieną parą nuo 23.00 iki 7.00 val.;

12.3.3. šeštadienio, sekmadienio ir švenčių dienų intervalai – laiko intervalai šeštadienio, sekmadienio ir švenčių dienomis visą parą, išskyrus minimalių apkrovų laiko intervalus;

12.3.4. vidutinių apkrovų laiko intervalai – laiko intervalai, neįtraukti į maksimalių apkrovų, minimalių apkrovų ir (ar) šeštadienio, sekmadienio ir švenčių dienų laiko intervalus.

13. Nurodant reikalavimus elektros energijos tiekimui perkančioji organizacija nurodo, kad tiekėjas turi užtikrinti elektros energijos kiekio, būtino perkančiosios organizacijos poreikiams patenkinti, tiekimo atitiktį visą tiekimo sutarties galiojimo laikotarpį.

14. Perkančioji organizacija, pirkdama elektros energiją, turi vadovautis Viešųjų pirkimų įstatymo 24 straipsnio 3 dalyje nustatytais reikalavimais ir Aplinkos apsaugos kriterijų, kuriuos perkančiosios organizacijos turi taikyti pirkdamos prekes, paslaugas ar darbus, taikymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2011 m. birželio 28 d. įsakymu Nr. D1-508 (Žin., 2011, Nr. 84-4110), aktualios redakcijos nuostatomis ir nustatyti minimalius arba išplėstinius aplinkos apsaugos kriterijus elektros energijai. Nustatant minimalų aplinkos apsaugos kriterijų, perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose nurodo, kad ne mažiau kaip 10 %, o nustačius išplėstinį kriterijų – ne mažiau kaip 15 % tiekiamos elektros energijos turi būti pagaminta iš atsinaujinančių energijos išteklių ir (arba) didelio naudingumo bendros šilumos ir elektros energijos gamybos būdu. Tiekėjas turi pateikti tai patvirtinančius dokumentus – kilmės garantijos arba sertifikato kopiją arba kitus lygiaverčius įrodymus.

15. Apibūdinant elektros energijos tiekimo vietą perkančioji organizacija nurodo objekto (-ų), į kurį (-iuos) bus persiunčiama elektros energija, duomenis: adresą, objekto savininką ir (ar) teisėtą valdytoją, leistinąją (-ąsias) naudoti galią (-ias).

 

III. REKOMENDACIJOS DĖL REIKALAVIMŲ TIEKĖJŲ KVALIFIKACIJAI NUSTATYMO

 

16. Perkančioji organizacija, atsižvelgdama į pirkimo objekto vertę ir sudėtingumą, nustato minimalius tiekėjų kvalifikacijos reikalavimus. Šie reikalavimai turi būti pagrįsti ir proporcingi pirkimo objektui, tikslūs ir aiškūs. Nustatant tiekėjų kvalifikacijos reikalavimus, perkančioji organizacija turi vadovautis Viešųjų pirkimų įstatymo 32–38 straipsniuose nustatytais reikalavimais, taip pat rekomenduojama vadovautis Tiekėjų kvalifikacijos vertinimo metodinių rekomendacijų, patvirtintų Tarnybos direktoriaus 2003 m. spalio 20 d. įsakymu Nr. 1S-100 (Žin., 2003, Nr. 103-4623; 2007, Nr. 66-2595; 2009, Nr. 39-1505) aktualia redakcija. Perkančioji organizacija supaprastintų pirkimų atveju, savo taisyklėse nustatytais atvejais, tiekėjų kvalifikacijos gali netikrinti.

17. Perkančioji organizacija visais atvejais pirkimo dokumentuose privalo nustatyti Viešųjų pirkimų įstatymo 33 straipsnio 1 dalyje nurodytus kvalifikacijos reikalavimus, kitų Viešųjų pirkimų įstatyme nurodytų kvalifikacijos reikalavimų nustatyti neprivaloma.

18. Atliekant pirkimą, pirkimo dokumentuose rekomenduojama nustatyti toliau išvardytus minimalius tiekėjų kvalifikacijos reikalavimus ir prašyti tiekėjų pateikti jų atitiktį minimaliems kvalifikacijos reikalavimams patvirtinančius dokumentus:

18.1. tiekėjas turi teisę verstis veikla, kuri reikalinga pirkimo sutarčiai įvykdyti. Atitiktį šiam kvalifikacijos reikalavimui patvirtinantys dokumentai – Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) ar atitinkamos užsienio šalies institucijos nustatyta tvarka išduotos galiojančios elektros energijos nepriklausomo tiekimo licencijos kopija;

18.2. tiekėjas yra pajėgus parduoti pirkimo dokumentuose nurodytą preliminarų elektros energijos kiekį. Atitiktį šiam kvalifikacijos reikalavimui patvirtinantys dokumentai – dvišalės sutarties su elektros energijos gamintoju išrašas ar gamintojo patvirtinimas apie sudarytą sutartį, ir (arba) elektros biržos dalyvio sutarties kopija. Jeigu tiekėjas yra elektros energijos gamintojas, jis pateikia Lietuvos Respublikos energetikos ministerijos (toliau – Energetikos ministerija) nustatyta tvarka išduoto leidimo gaminti elektros energiją ar atitinkamos valstybės narės institucijos nustatyta tvarka išduoto galiojančio dokumento kopiją. Jeigu tiekėjas importuoja elektros energiją iš valstybių, kurios nėra valstybės narės, jis pateikia Energetikos ministerijos nustatyta tvarka išduoto leidimo importuoti elektros energiją iš valstybės, kuri nėra valstybė narė, kopiją.

Tiekėjas taip pat turi pateikti balansavimo elektros energija pirkimo–pardavimo sutarties su perdavimo sistemos operatoriumi kopiją ar sutarties išrašą, arba jeigu tiekėjas nėra sudaręs balansavimo elektros energija pirkimo-pardavimo sutarties su perdavimo sistemos operatoriumi, jis pateikia balansavimo elektros energija pirkimo–pardavimo sutarties su balansavimo elektros energija tiekėju kopiją ar sutarties išrašą ir balansavimo elektros energija tiekėjo patvirtinimą apie sudarytą balansavimo elektros energijos pirkimo–pardavimo sutartį su perdavimo sistemos operatoriumi.

19. Rekomenduojama pirkimo dokumentuose kvalifikacinių reikalavimų dėl tiekėjų ekonominės ir finansinės būklės papildomai nenustatyti, kadangi elektros energijos nepriklausomo tiekimo licencijos išdavimo sąlygos yra susijusios su tiekėjų technologinių, finansinių ir vadybinių pajėgumų įvertinimu. Komisija, vadovaudamasi Ūkio subjektų technologinio, finansinio ir vadybinio pajėgumo įvertinimo tvarkos aprašo, patvirtinto Komisijos 2009 m. sausio 29 d. nutarimu Nr. O3-6 (Žin., 2009, Nr. 15-635; 2011, Nr. 73-3538) aktualia redakcija, prieš išduodant elektros energijos nepriklausomo tiekimo licencijas, atlieka tiekėjų technologinio, vadybinio ir finansinio pajėgumo įvertinimus.

 

IV. REKOMENDACIJOS DĖL PASIŪLYMŲ VERTINIMO IR KAINOS APSKAIČIAVIMO

 

20. Perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose privalo nustatyti tiekėjų pasiūlymų vertinimo kriterijus ir vertinimo tvarką. Perkančioji organizacija gali vadovautis Viešųjų pirkimų pasiūlymų vertinimo ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo arba mažiausios kainos vertinimo kriterijumi rekomendacijų, patvirtintų Viešųjų pirkimų tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2006 m. spalio 12 d. įsakymu Nr. 1S-53 (Žin., 2006, Nr. 113-4329; 2008, Nr. 150-6150) aktualia redakcija.

21. Nustatydama kainos ir kainodaros taisykles, perkančioji organizacija privalo vadovautis Viešojo pirkimo–pardavimo sutarčių kainos ir kainodaros taisyklių nustatymo metodikos, patvirtintos Viešųjų pirkimų tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2003 m. vasario 25 d. įsakymu Nr. 1S-21 (Žin., 2003, Nr. 22-944; 2006, Nr. 16-576; 2008, Nr. 105-4042; 2011, Nr. 101-4768) aktualia redakcija.

22. Rekomenduojama pasiūlymą vertinti pagal mažiausios kainos kriterijų ir tiekimo sutartyje nustatyti fiksuotą įkainį, kuris nebus perskaičiuojamas visą tiekimo sutarties galiojimo laikotarpį, išskyrus atvejus, kai teisės aktais bus keičiami mokesčiai (PVM tarifas ir (arba) akcizo mokestis), turintys įtakos elektros energijos įkainiui. Tiekimo sutarties vykdymo metu pasikeitus (padidėjus ar sumažėjus) nurodytiems mokesčiams, elektros energijos įkainis atitinkamai turi būti didinamas arba mažinamas. Įkainio perskaičiavimas turi būti įforminamas tiekimo sutarties šalių rašytiniu susitarimu.

23. Tiekėjas privalo suteikti perkančiosios organizacijos elektros energijos poreikio ir vartojimo balansavimo paslaugą, todėl tiekėjo pasiūlyme turi būti nurodytas galutinis elektros energijos įkainis kartu su įskaičiuota elektros balansavimo kaina. Atkreipiame dėmesį, kad į elektros energijos kainą nėra įtraukiami reguliuojami elektros energijos perdavimo ir persiuntimo paslaugos kainos ir tarifai, kuriuos perkančioji organizacija sumoka tinklų operatoriams atskirai.

 

V. REKOMENDACIJOS DĖL TIEKIMO SUTARTIES NUOSTATŲ

 

24. Perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose turi pateikti numatomos sudaryti tiekimo sutarties projektą arba svarbiausias jos sąlygas. Rengdama tiekimo sutarties projektą arba svarbiausias tiekimo sutarties sąlygas, perkančioji organizacija vadovaujasi Viešųjų pirkimų įstatymo 18 straipsniu, Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu (Žin., 2000, Nr. 74-2262) (toliau – Civilinis kodeksas), Elektros energetikos įstatymu, Energetikos įstatymu, Elektros energijos tiekimo ir naudojimo taisyklėmis.

25. Rekomenduojama nustatyti, kad tiekimo sutarties trukmė – 1 metai (jeigu tiekimo sutartis įsigalioja ne nuo metų pradžios, siūlome nustatyti, kad tiekimo sutartis galios iki einamųjų kalendorinių metų pabaigos), su galimybe, esant tam tikroms sąlygoms (pavyzdžiui, užsitęsė naujo viešojo pirkimo procedūros ar kt.), ją pratęsti, pavyzdžiui, ne ilgiau kaip vieniems metams. Perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose turi aiškiai nurodyti visas tiekimo sutarties pratęsimo sąlygas.

26. Atkreipiame dėmesį, kad nustatant tiekėjo pareigas, perkančioji organizacija turi aiškiai atskirti jo pareigas nuo perdavimo sistemos ar skirstomųjų tinklų operatoriaus pareigų. Tiekėjas parduoda jau pagamintą elektros energiją ir už elektros energijos kokybę, pristatymą, tiekimų sutrikimus ar nutraukimų dažnumą ir laiką jis nėra atsakingas, ši atsakomybė Elektros energetikos įstatyme yra nustatyta skirstomųjų tinklų ir perdavimo sistemos operatoriams.

27. Tiekimo sutartyje rekomenduojama nustatyti tokias perkančiosios organizacijos teises ir pareigas:

27.1. gauti iš tiekėjo visą informaciją apie efektyvų elektros energijos vartojimą, teikiamą elektros energiją, teikimo sąlygas ir kitą teisės aktuose ir tiekimo sutartyje numatytą informaciją;

27.2. tiekimo sutartyje nustatytu laiku ir būdu gauti apmokėjimo už patiektą elektros energiją dokumentus;

27.3. prieš tiekimo sutarties pasirašymą būti sudariusiam su skirstomųjų tinklų ar elektros perdavimo sistemos operatoriumi, prie kurio elektros tinklų yra prijungti perkančiosios organizacijos elektros įrenginiai, – elektros energijos persiuntimo paslaugos sutartį;

27.4. laiku atsiskaityti su tiekėju už patiektą elektros energiją.

28. Rekomenduojama tiekimo sutartyje nustatyti tokias tiekėjo teises ir pareigas:

28.1. gauti visą informaciją, reikalingą tinkamam tiekimo sutarties vykdymui užtikrinti;

28.2. užtikrinti, kad bus nupirktas ir perkančiajai organizacijai parduotas nustatytas elektros energijos kiekis;

28.3. laiku pateikti sąskaitą faktūrą / PVM sąskaitą faktūrą už ataskaitinį laikotarpį;

28.4. suteikti visą pagrįstai reikalaujama informaciją, susijusią su elektros energijos tiekimu ir kt.

29. Perkančioji organizacija, reikalaudama tiekimo sutarties įvykdymo užtikrinimo Civiliniame kodekse nustatytais prievolių įvykdymo užtikrinimo būdais, turėtų atsižvelgti į tiekimo sutarties trukmę bei pirkimo dokumentuose nustatytus tiekėjų kvalifikacijos reikalavimus. Rekomenduojama tiekimo sutarties prievolių įvykdymo užtikrinimui reikalauti netesybų, pavyzdžiui, nustatyti baudą. Taip pat rekomenduojama tiekimo sutartyje nustatyti sutartinę atsakomybę, kuri turėtų būti lygiavertė abiem tiekimo sutarties šalims, už tiekimo sutartimi sulygtų prievolių nevykdymą ar netinkamą vykdymą, pavyzdžiui, jeigu perkančioji organizacija laiku neatsiskaito su tiekėju, siūlome nustatyti delspinigius.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

30. Pasikeitus rekomendacijose minimiems teisės aktams ar rekomendacinio pobūdžio dokumentams, šios rekomendacijos taikomos tiek, kiek neprieštarauja šių teisės aktų ar rekomendacinio pobūdžio dokumentų nuostatoms.

_________________