LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL LEIDIMŲ PRADĖTI NAUDOTI LIETUVOS RESPUBLIKOJE TRANSEUROPINĖS GELEŽINKELIŲ SISTEMOS STRUKTŪRINIUS POSISTEMIUS IR GELEŽINKELIŲ RIEDMENIS IŠDAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2006 m. gruodžio 22 d. Nr. 3-507

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo (Žin., 2004, Nr. 4-27; 2006, Nr. 42-1505) 6 straipsnio 1 dalimi:

1. Tvirtinu Leidimų pradėti naudoti Lietuvos Respublikoje transeuropinės geležinkelių sistemos struktūrinius posistemius ir geležinkelių riedmenis išdavimo taisykles (pridedama).

2. Nustatau, kad šio įsakymo 1 punktu patvirtintos taisyklės įsigalioja nuo 2007 m. liepos 1 d.

 

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS                                                              ALGIRDAS BUTKEVIČIUS


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo

ministro 2006 m. gruodžio

22 d. įsakymu Nr. 3-507

 

LEIDIMŲ PRADĖTI NAUDOTI LIETUVOS RESPUBLIKOJE TRANSEUROPINĖS GELEŽINKELIŲ SISTEMOS STRUKTŪRINIUS POSISTEMIUS IR GELEŽINKELIŲ RIEDMENIS IŠDAVIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Leidimų pradėti naudoti Lietuvos Respublikoje transeuropinės geležinkelių sistemos struktūrinius posistemius ir geležinkelių riedmenis išdavimo taisyklės (toliau – taisyklės) nustato šių leidimų išdavimo sąlygas, leidimų, laikinų, tipinių leidimų bei leidimų dublikatų išdavimo, leidimų keitimo bei pripažinimo, geležinkelių riedmenų bandomųjų važiavimų tvarką bei Valstybinės geležinkelio inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Inspekcija) ir pareiškėjų teises, pareigas ir atsakomybę.

2. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:

Bandomieji važiavimai – geležinkelių riedmenų bandomieji važiavimai Lietuvos Respublikos geležinkelių infrastruktūroje, atliekami Inspekcijos sprendimu, siekiant įsitikinti, kad geležinkelių riedmenys atitinka geležinkelių infrastruktūros techninius ir naudojimo ypatumus.

„EB“ patikros deklaracija – dokumentas, parengtas vadovaujantis Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2004 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 3-586 (Žin., 2005, Nr. 6-165), nustatyta procedūra ir atitinkamomis Europos Sąjungos techninės sąveikos specifikacijomis (toliau -TSS), įrodantis transeuropinio geležinkelių sistemos struktūrinio posistemio (toliau – posistemis) atitiktį esminiams reikalavimams ir pripažįstamas visoje Europos Sąjungos teritorijoje.

Esami geležinkelių riedmenys – geležinkelių riedmenys, kurie buvo ir yra naudojami Lietuvos Respublikoje ar kitose valstybėse.

Geležinkelių riedmenų projektas – naujų geležinkelių riedmenų įsigijimo arba esamų geležinkelių riedmenų esminio pakeitimo (rekonstravimo, modernizavimo) siekiant juos naudoti Lietuvos Respublikoje projektas, apimantis geležinkelių riedmenų konstrukcijos, veikimo, gamybos ir (ar) statybos, atitikties įvertinimo (sertifikavimo, bandymų, testų), įdiegimo, naudojimo ir techninės priežiūros, taip pat darbuotojų, kurie naudos Lietuvos Respublikoje šį posistemį, kvalifikacijos, sveikatos ir saugos darbe sąlygų reikalavimai.

Inspektavimas – Inspekcijos ir (arba) jos sudaromų komisijų atliekami posistemių, geležinkelių riedmenų patikrinimai, kurių metu pagal pareiškėjų pateiktus dokumentus, bendraujant su pareiškėjais ir lankantis atitinkamuose geležinkelių transporto objektuose nustatoma, ar geležinkelių riedmenų projektas ir (ar) posistemio projektas buvo vykdomas pagal suderintus reikalavimus, ar šio (-šių) projekto (-ų) įgyvendinimo rezultatai atitinka posistemiui ar geležinkelių riedmenims keliamus reikalavimus, ar esami geležinkelių riedmenys atitinka jiems keliamus reikalavimus, ar posistemis tinkamai integruojamas į geležinkelių sistemą, ar geležinkelių riedmenys tinkami naudoti Lietuvos Respublikos geležinkelių sistemos dalyje, kuri buvo nurodyta pareiškėjo prašyme, ar galės posistemis ir geležinkelių riedmenys visą jų naudojimo laiką atitikti jiems keliamus esminius reikalavimus esant normalioms veiklos (kai posistemis ir geležinkelių riedmenys tinkamai naudojami pagal paskirtį ir techniškai prižiūrimi) ir rizikos (kai faktiniai rizikos veiksniai neviršija planuotų) sąlygoms.

Leidimai – leidimas pradėti naudoti geležinkelių riedmenis ir leidimas pradėti naudoti posistemį.

Leidimas pradėti naudoti geležinkelių riedmenis – dokumentas, suteikiantis teisę pradėti naudoti Lietuvos Respublikoje geležinkelių riedmenis, kuriems visai ar iš dalies netaikomos ar nepritaikytos TSS ir kuriems išduotas leidimas kitose Europos Sąjungos valstybėse, vadovaujantis šių valstybių teisės aktais, arba trečiosiose šalyse, vadovaujantis tarptautinėmis sutartimis ir tarptautiniais susitarimais.

Leidimas pradėti naudoti posistemį – dokumentas, suteikiantis teisę pradėti naudoti posistemį Lietuvos Respublikoje.

Nepriklausomi geležinkelių transporto ekspertai – tai specialistai, kurie nesusiję darbo ar sutartiniais santykiais su pareiškėju, įstaigomis, atliekančiomis posistemio, geležinkelių riedmenų „EB“ patikrą arba kitaip vertinančiomis jų atitiktį, arba organizacijomis, besiverčiančiomis veikla, kuri yra tapati veiklai, kuriai bus (yra) naudojamas posistemis, geležinkelių riedmenys.

Pareiškėjas, kai prašoma išduoti leidimą pradėti naudoti geležinkelių riedmenis – geležinkelio įmonė (vežėjas), ketinanti gauti Lietuvos Respublikoje saugos sertifikato B dalį.

Pareiškėjas, kai prašoma išduoti leidimą pradėti naudoti posistemį – viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas, geležinkelio įmonės (vežėjai), Lietuvos Respublikos asmenys: geležinkelių riedmenų, skirtų naudoti Lietuvos Respublikos teritorijoje esančioje transeuropinės geležinkelių sistemos dalyje, savininkai (jų įgalioti geležinkelių riedmenų valdytojai ir (ar) naudotojai). Kai atitinkamo posistemio TSS taikymo sritis išplečiama visai paprastųjų geležinkelių sistemai, pareiškėjas – taip pat kitas geležinkelių infrastruktūros valdytojas, kuriam nuosavybės teise priklauso privažiuojamieji geležinkelio keliai, vedantys prie terminalų ir pagrindinės uostų infrastruktūros, aptarnaujančių arba galinčių aptarnauti daugiau negu vieną naudotoją (jų įgalioti privažiuojamųjų geležinkelio kelių valdytojai ir (ar) naudotojai).

Posistemio projektas – naujo, rekonstruojamo ar modernizuojamo geležinkelių infrastruktūros (energetikos, kontrolės, valdymo ir signalizacijos) ar geležinkelių riedmenų posistemio projektas, apimantis posistemio konstrukcijos, veikimo, gamybos ir (ar) statybos, atitikties įvertinimo (sertifikavimo, bandymų, testų), įdiegimo, naudojimo ir techninės priežiūros, taip pat darbuotojų, kurie eksploatuos Lietuvos Respublikos teritorijoje šį posistemį, kvalifikacijos, sveikatos ir saugos darbe sąlygų reikalavimus.

Projektas – posistemių projektas ir geležinkelių riedmenų projektas.

Kitos šiose taisyklėse vartojamos sąvokos paaiškintos Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekse (Žin., 2004, Nr. 72-2489), Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme (Žin., 2004, Nr. 4-27; 2006, Nr. 42-1505), Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklėse ir kituose teisės aktuose.

3. Lietuvos Respublikoje nauji, modernizuoti arba rekonstruoti geležinkelių riedmenys ir posistemiai gali būti pradėti naudoti tik gavus atitinkamą leidimą pagal šių taisyklių reikalavimus, nebent kai leidimas pagal šias ir Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisykles nereikalingas.

4. Šios taisyklės netaikomos kitokio nei 1435 mm ir 1520 mm vėžės pločio geležinkeliams ir privažiuojamiesiems geležinkelio keliams, kuriuos jų savininkas naudoja savo reikmėms.

5. Šios taisyklės netaikomos paprastųjų geležinkelių sistemos posistemiams (arba jų dalims), nepriklausantiems transeuropinei paprastųjų geležinkelių sistemai, taip pat privažiuojamiesiems geležinkelių keliams, vedantiems prie terminalų ir pagrindinės uostų infrastruktūros, aptarnaujantiems arba galintiems aptarnauti daugiau negu vieną naudotoją.

 

II. LEIDIMŲ IŠDAVIMAS

 

6. Leidimus išduoda Inspekcija šių taisyklių nustatyta tvarka.

7. Leidimų išdavimo procedūrą sudaro du etapai:

7.1. pirmasis etapas – pareiškėjas informuoja Inspekciją apie planuojamą vykdyti (įgyvendinti) projektą ir Inspekcija pateikia išvadą dėl šio projekto;

7.2. antrasis etapas – išduodamas leidimas pradėti naudoti posistemį ar geležinkelių riedmenis.

8. Leidimų išdavimo etapų pradžios pagrindas yra prašymo išduoti leidimus ir reikiamų dokumentų pateikimas Inspekcijai. Prašymo formą ir dokumentų, kurie turi būti teikiami Inspekcijai kiekviename iš leidimų išdavimo etapų, sąrašą tvirtina Inspekcija. Inspekcija parengia ir savo interneto svetainėje (www. vgi. lt) paskelbia šių taisyklių taikymo vadovą.

 

III. PIRMASIS LEIDIMŲ IŠDAVIMO ETAPAS

 

9. Pareiškėjai, planuojantys vykdyti (įgyvendinti) projektą, informuoja apie tai Inspekciją ir kreipiasi į ją su prašymu pateikti išvadą dėl planuojamo projekto.

10. Išanalizavusi pareiškėjo prašymą bei dokumentus, Inspekcija parengia ir pateikia pareiškėjui:

10.1. išvadą dėl planuojamo vykdyti (įgyvendinti) projekto tinkamumo užtikrinti sąveiką bei geležinkelių transporto eismo saugą arba

10.2. išvadą, kad, įvertinus planuojamą vykdyti (įgyvendinti) projektą ir šių taisyklių VI skyriuje nustatytas sąlygas, leidimas nebus reikalingas, jeigu pateiktų dokumentų pakanka tokiai išvadai pagrįsti.

11. Šių taisyklių 10.1 punkte nurodytą išvadą Inspekcija privalo parengti ir pateikti pareiškėjui ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų, o šių taisyklių 10.2 punkte nurodytą išvadą – ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų nuo prašymo ir reikiamų dokumentų gavimo dienos.

12. Jeigu pareiškėjas savo prašyme ir pateiktuose dokumentuose nurodo, kad ketina kreiptis į Lietuvos Respublikos susisiekimo ministeriją su prašymu suteikti išlygą netaikyti tam tikros TSS ar jos dalies, Inspekcija per 10 kalendorinių dienų nuo prašymo gavimo dienos pateikia pareiškėjui ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijai savo nuomonę dėl šios išlygos ir sustabdo pareiškėjo prašymo nagrinėjimą, kol bus užbaigtos išlygos derinimo procedūros vadovaujantis Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklių VII skyriaus nuostatomis.

 

IV. ANTRASIS LEIDIMŲ IŠDAVIMO ETAPAS

 

13. Pareiškėjai, gavę iš Inspekcijos 10.1 punkte nurodytą išvadą, įgyvendinę projektą ir pageidaujantys gauti leidimą, pateikia Inspekcijai prašymą išduoti leidimą.

14. Antrojo etapo metu patikrinama, ar projektas buvo vykdomas pagal suderintus reikalavimus, ar projekto įgyvendinimo rezultatai atitinka posistemiui ar geležinkelių riedmenims keliamus reikalavimus, ar esami geležinkelių riedmenys atitinka jiems keliamus reikalavimus, ar posistemis tinkamai integruotas į geležinkelių sistemą, ar geležinkelių riedmenys tinkami naudoti Lietuvos Respublikos geležinkelių sistemos dalyje, kuri buvo nurodyta pareiškėjo prašyme, pateiktame pirmajame etape, ar galės posistemis ir geležinkelių riedmenys visą jų naudojimo laiką atitikti jiems keliamus esminius reikalavimus esant normalioms veiklos (kai posistemis ir geležinkelių riedmenys tinkamai naudojami pagal paskirtį ir techniškai prižiūrimi) ir rizikos (kai faktiniai rizikos veiksniai neviršija planuotų) sąlygoms.

15. Visiems geležinkelių transporto objektams, suprojektuotiems viename posistemyje, taip pat visoms darbų rūšims, numatytoms posistemio projekte (naujų objektų statyba (įsigijimas), rekonstravimas, modernizavimas), išduodamas vienas leidimas pradėti naudoti posistemį. Šiame leidime privaloma nurodyti kiekvieno geležinkelių transporto objekto techninius rodiklius ir naudojimo paskirtį, nurodytus norminiuose techniniuose dokumentuose.

16. Jeigu posistemio projektas vykdomas (įgyvendinamas) keliais etapais, laikinas leidimas pradėti naudoti posistemį gali būti išduodamas atskiriems etapams.

 

V. SPRENDIMŲ DĖL LEIDIMŲ IŠDAVIMO PRIĖMIMAS IR LEIDIMŲ IŠDAVIMAS

 

17. Inspekcija, gavusi pareiškėjo prašymą išduoti leidimą ir reikiamus dokumentus, ne vėliau kaip per 60 kalendorinių dienų nuo prašymo išduoti leidimą ir visų reikiamų dokumentų gavimo dienos privalo priimti sprendimą dėl leidimo išdavimo. Jeigu organizuojami bandomieji važiavimai šių taisyklių XII skyriuje nustatyta tvarka, šiame punkte nurodytas terminas gali būti pratęstas ne daugiau kaip 60 kalendorinių dienų.

18. Inspekcija, nustačiusi, kad pateikti ne visi reikalaujami dokumentai, apie tai nedelsdama raštu praneša pareiškėjui ir nustato ne ilgesnį kaip 5 darbo dienų terminą reikiamiems dokumentams pateikti. Laikas, per kurį pareiškėjas yra įpareigotas pateikti reikiamus dokumentus Inspekcijai, į sprendimo dėl leidimo išdavimo priėmimo laiką neįskaitomas.

19. Pareiškėjo pateiktą prašymą išduoti leidimą ir pateiktus dokumentus svarsto Inspekcijos viršininko įsakymu sudaryta komisija (toliau – komisija). Inspekcija į komisiją skiria ne mažiau kaip tris atstovus, vienas iš jų paskiriamas komisijos pirmininku. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos atstovas (-ai) skiriami į komisiją, jeigu planuojami (vykdomi) darbai valstybinės reikšmės magistralinėse geležinkelių linijose ir (ar) šiems darbams planuojama panaudoti Europos Sąjungos lėšas, ir (ar) šie darbai įtraukti į Valstybės investicijų programą. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas savo atstovą (-us) skiria į komisiją, kai planuojami (vykdomi) darbai yra susiję su geležinkelių riedmenimis (išskyrus tuos geležinkelių riedmenis, kurių savininkas arba naudotojas jis yra) ir privažiuojamaisiais geležinkelio keliais. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo atstovai komisijos posėdžiuose neturi balsavimo teisės.

20. Komisijos darbo tvarką, komisijos ir jos narių teises ir pareigas reglamentuoja šios taisyklės ir Inspekcijos viršininko tvirtinamas komisijos darbo reglamentas.

21. Komisija patikrina pateiktus dokumentus ir organizuoja inspektavimą. Inspektuojant rasti trūkumai (pažeidimai) surašomi laisvos formos akte ir nurodomas terminas jiems pašalinti. Pareiškėjui per nustatytą terminą neištaisius trūkumų (pažeidimų), komisija teikia Inspekcijai motyvuotą išvadą neišduoti leidimo.

22. Atlikus inspektavimą ir kilus neaiškumams dėl galimybės naudoti geležinkelių riedmenų posistemį ar geležinkelių riedmenis, Inspekcija turi teisę nurodyti pareiškėjui atlikti bandomuosius važiavimus, kurie organizuojami šių taisyklių XII skyriuje nustatyta tvarka.

23. Atlikus inspektavimą ir šių taisyklių nustatytais atvejais – bandomuosius važiavimus, atsižvelgusi į šių taisyklių VI skyriuje nustatytas sąlygas, komisija pateikia išvadą Inspekcijai.

24. Inspekcija, gavusi komisijos išvadą, nepažeisdama šių taisyklių 17 punkte nustatytų terminų, priima atitinkamą sprendimą – išduoti leidimą arba jo neišduoti.

25. Inspekcijai priėmus sprendimą išduoti leidimą, pareiškėjas apie tai informuojamas nedelsiant, tačiau ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo dėl leidimo išdavimo priėmimo dienos.

26. Leidimo formą tvirtina Inspekcija.

27. Leidime nurodoma:

27.1. leidimą išdavusios institucijos pavadinimas;

27.2. leidimo pavadinimas;

27.3. leidimo numeris;

27.4. pareiškėjo duomenys (juridinio asmens kodas, teisinė forma, pavadinimas, įmonės kodas, buveinės adresas arba fizinio asmens kodas arba gimimo data, vardas, pavardė, nuolatinė gyvenamoji vieta);

27.5. posistemio ar geležinkelio riedmenų, kuriems suteikiamas leidimas pradėti naudoti, aprašymas:

27.5.1. posistemio ar jo dalies pavadinimas, naudojimo vieta, pagrindinės techninės ir eksploatacinės charakteristikos, naudojimo apribojimai;

27.5.2. geležinkelių riedmenų pavadinimas, markė, modelis, serija, tipas, modifikacija, skaičius, naudojimo vieta, pagrindinės techninės ir eksploatacinės charakteristikos, naudojimo apribojimai;

27.6. suderintos posistemio ar geležinkelio riedmenų dokumentacijos sąrašo lapų ir pozicijų (dokumentų) skaičius;

27.7. leidimo išdavimo data ir vieta;

27.8. leidimo dublikato išdavimo data ir vieta;

27.9. leidimo pakeitimo bei atšaukimo data ir vieta;

27.10. teisinis pagrindas išduoti leidimą;

27.11. leidimą išdavusio darbuotojo pareigos, parašas, vardas ir pavardė.

28. Prie leidimų pridedama visa suderinta techninė dokumentacija, kurios pavyzdinį sąrašą tvirtina Inspekcija.

 

VI. LEIDIMŲ IŠDAVIMO SĄLYGOS

 

29. Inspekcijos sprendimai kiekviename iš leidimo išdavimo procedūros etapų priimami visapusiškai įsitikinus, kad geležinkelių riedmenys ir posistemiai yra (bus) suprojektuoti, sukonstruoti ir įrengti taip, kad būtų įvykdomi šiame taisyklių punkte išvardyti reikalavimai naudojant geležinkelių riedmenis Lietuvos Respublikos geležinkelių sistemoje ir integravus posistemius atitinkamai į transeuropinę paprastųjų geležinkelių sistemą ar transeuropinę greitųjų geležinkelių sistemą:

29.1. geležinkelių riedmenys, posistemiai, jiems priklausantys geležinkelių transporto objektai ir įranga turi atitikti jiems taikomus esminius reikalavimus, nustatytus Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklėse ir kituose teisės aktuose;

29.2. geležinkelių riedmenys, posistemiai, jiems priklausantys geležinkelių transporto objektai ir įranga turi būti suderinti su ta transeuropinės geležinkelių sistemos dalimi, į kurią jie integruojami (su jau naudojamais ir numatomais naudoti techniniais sprendimais). Geležinkelių riedmenys turi būti suderinti su viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo ir kitų infrastruktūros valdytojų energetikos, kontrolės, valdymo ir signalizacijos posistemiais, vėžės pločiu, geležinkelių transporto objektų gabaritais, leistina ašies apkrova bei kitomis geležinkelių infrastruktūros techninėmis ir eksploatacinėmis charakteristikomis, jos naudojimo apribojimais, kurie nurodyti Lietuvos viešosios geležinkelių infrastruktūros tinklo nuostatuose, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo priimamuose techniniuose norminiuose dokumentuose dėl didžiausio leistino traukinių ir lokomotyvų greičio geležinkelio stočių keliuose ir tarpstočiuose bei Lietuvos Respublikos geležinkelių infrastruktūros registre;

29.3. geležinkelių riedmenys, posistemiai, jiems priklausantys geležinkelių transporto objektai ir įranga turi užtikrinti geležinkelių transporto eismo saugą ir atitinkamo geležinkelių transporto eismo saugos lygio pasiekimą;

29.4. posistemiai, jiems priklausantys geležinkelių transporto objektai ir įranga turi atitikti TSS ir jų įgyvendinimo strategiją, TSS numatytų specifinių atvejų Lietuvai reikalavimus ir galimybes taikyti bei revizuoti tarptautines sutartis ir tarptautinius susitarimus, anksčiau gautų išlygų nuostatas ir dokumentų, įtrauktų į Lietuvos Respublikoje taikomų techninių dokumentų, įgyvendinančių 1520 mm vėžės pločio transeuropinės paprastųjų geležinkelių sistemos esminius reikalavimus, sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2005 m. balandžio 25 d. įsakymu Nr. 3-146 (Žin., 2005, Nr. 56-1931), reikalavimus;

29.5. geležinkelių riedmenys turi atitikti dokumentų, įtrauktų į nacionalinių eismo saugos taisyklių sąrašą, bei teisės aktų, reglamentuojančių pavojingų krovinių vežimą geležinkelių transportu, reikalavimus.

30. Leidimas pradėti naudoti geležinkelių riedmenis išduodamas, kai:

30.1. TSS atitinkamiems geležinkelių riedmenims dar neparengtos;

30.2. planuojama naudoti naujus geležinkelių riedmenis arba esamus geležinkelių riedmenis, kuriuos ketinama rekonstruoti ar modernizuoti, bet kuriems atitinkama TSS visiškai ar iš dalies netaikoma, atsižvelgiant į atitinkamos TSS 7 skyrių (įgyvendinimo strategiją);

30.3. atitinkamoje TSS liko neišspręstų klausimų, kurie bus reglamentuoti ateityje revizuojant tą TSS;

30.4. geografinė TSS taikymo sritis siauresnė nei saugos sertifikato B dalies, dėl kurios išdavimo ketinama kreiptis pagal Geležinkelio įmonių (vežėjų) ir geležinkelių infrastruktūros valdytojų saugos sertifikavimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2003 m. sausio 23 d. įsakymu Nr. 3-37 (Žin., 2003, Nr. 13-520; 2006, Nr. 107-4074), taikymo geografinė sritis;

30.5. planuojama naudoti esamus geležinkelių riedmenis, kurių nenumatoma rekonstruoti ar modernizuoti.

31. Tais atvejais, kai atitinkama TSS turi būti taikoma geležinkelių riedmenims, leidimai pradėti naudoti geležinkelių riedmenis nebeišduodami ir vykdomos tik leidimų pradėti naudoti posistemius išdavimo procedūros, taip pat ir tais atvejais, kai taikomi TSS nustatyti specifiniai atvejai arba kreipiamasi dėl išlygų netaikyti Lietuvoje tam tikrų TSS ar jų dalių.

32. Priimant sprendimus dėl leidimų naudoti trečiųjų valstybių geležinkelių riedmenis išdavimo turi būti vadovaujamasi:

32.1. nesant tam tikrų TSS – atitinkamomis tarptautinėmis sutartimis ir susitarimais, su šiomis sutartimis ir susitarimais susijusiais konkrečiais techniniais ir eksploataciniais reikalavimais, kuriuos nustato dokumentai, įtraukti į Lietuvos Respublikoje taikomų techninių dokumentų, įgyvendinančių transeuropinės paprastųjų geležinkelių sistemos posistemių esminius reikalavimus, sąrašą ir nacionalinių eismo saugos taisyklių sąrašą bei pamatinę sistemą;

32.2. priėmus tam tikras TSS – galimomis Europos Komisijos ir Europos geležinkelių agentūros (Bendrijos geležinkelių transporto eismo saugos ir sąveikos agentūra) išvadomis ir priemonėmis, kurių paskirtis yra susijusi su šių susitarimų tobulinimu bei jų nuostatų perkėlimu į TSS, vykdant TSS reviziją.

33. Lietuvos Respublikos teritorijoje leidžiama naudoti geležinkelių riedmenis, kurie pirmą kartą buvo pradėti naudoti trečiojoje valstybėje ir identifikuoti pagal kitokią, nei nustatyta Europos Sąjungos teisės aktuose, tvarką, su sąlyga, kad bus įvykdyti reikalavimai dėl šių geležinkelių riedmenų registravimo, nustatyti Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme. Tuo atveju, kai dar neįsigaliojo TSS, kurios būtų taikomos geležinkelių transporto eismo organizavimo ir valdymo posistemiui, šiame taisyklių punkte nurodytiems geležinkelių riedmenims identifikavimo numeriai suteikiami vadovaujantis Identifikavimo numerių priskyrimo Lietuvos Respublikos geležinkelių riedmenų ir konteinerių registro objektams tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2005 m. gruodžio 12 d. įsakymu Nr. 3-562 (Žin., 2005, Nr. 150-5511), nuostatomis.

34. Nagrinėjant pareiškėjų prašymus dėl geležinkelių riedmenų ar jų posistemių, kuriems anksčiau buvo išduotas leidimas kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse, pirmiausia analizuojama, ar šie geležinkelių riedmenys bei jų posistemiai buvo naudojami analogiškoje geležinkelių infrastruktūroje analogiškomis sąlygomis.

35. Siekiant palyginti duomenis apie geležinkelių infrastruktūros ir geležinkelių riedmenų (geležinkelių riedmenų posistemių) naudojimo sąlygas naudojami Lietuvos Respublikos geležinkelių riedmenų ir konteinerių registro, Lietuvos Respublikos geležinkelių infrastruktūros registro, kitų Europos Sąjungos valstybių narių registrų bei Europos geležinkelių agentūros (Bendrijos geležinkelių transporto eismo saugos ir sąveikos agentūra) sąveikos dokumentų viešosios duomenų bazės duomenys ir kiti oficialūs duomenų šaltiniai.

36. Jeigu pateikiami įrodymai, kad kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse geležinkelių riedmenys buvo naudojami analogiškoje geležinkelių infrastruktūroje analogiškomis sąlygomis, Inspekcija pripažįsta tų valstybių eismo saugos institucijų leidimus, išduotus tokiems geležinkelių riedmenims ir jų posistemiams vadovaujantis TSS, ir papildomai tikrina tik tuos aspektus, kurie:

36.1. TSS nurodyti kaip neišspręsti klausimai;

36.2. nurodyti TSS 7 skyriuje (įgyvendinimo strategijoje) ir saugos sertifikato B dalies taikymo srityje ir kuriems TSS nėra taikoma.

37. Šių taisyklių 36 punkto nuostatos nedraudžia Inspekcijai išduoti laikino leidimo.

38. Geležinkelių riedmenų judėjimas iš Europos Sąjungos valstybių narių ir trečiųjų valstybių iki Lietuvos Respublikoje esančių pasienio geležinkelio stočių, kai toks judėjimas vyksta tik vieną kartą, taip pat geležinkelių riedmenų, kuriems neišduotas leidimas pradėti juos naudoti Lietuvos Respublikoje, judėjimas į (iš) įmones, atliekančių geležinkelių riedmenų techninę priežiūrą (remontą), rekonstravimą ir modernizavimą, organizuojamas pasienio geležinkelio susitarimų, kitų tarptautinių sutarčių ir tarptautinių susitarimų nustatyta tvarka ir vadovaujantis reikalavimais, nustatytais dokumentuose, kurie yra įtraukti į Lietuvos Respublikoje taikomų techninių dokumentų, įgyvendinančių 1520 mm vėžės pločio transeuropinės paprastųjų geležinkelių sistemos esminius reikalavimus, sąrašą bei nacionalinių eismo saugos taisyklių sąrašą.

39. Kitose Europos Sąjungos valstybėse ir trečiosiose valstybėse įregistruotų specialiųjų geležinkelių riedmenų naudojimą skubaus geležinkelių infrastruktūros atstatymo po geležinkelių transporto eismo įvykių ar stichinių nelaimių darbams ir pagalbą lokomotyvais vykdant šiuos darbus ir (ar) organizuojant neatidėliotinus vežimus, įvykus geležinkelių transporto eismo įvykiui ar stichinei nelaimei, reglamentuoja pasienio geležinkelio susitarimai.

40. Tuo atveju, kai privaloma taikyti TSS, būtina atlikti posistemio atitikties įvertinimą Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklių, kitų teisės aktų ir atitinkamoje TSS nustatyta tvarka. Kitais atvejais visada privalomas naujų posistemių sertifikavimas (bandymai, testai). Rekonstruojamų ir modernizuojamų posistemių sertifikavimą (bandymus, testus) reglamentuoja dokumentai, įtraukti į Lietuvos Respublikoje taikomų techninių dokumentų, įgyvendinančių 1520 mm vėžės pločio transeuropinės paprastųjų geležinkelių sistemos esminius reikalavimus, sąrašą ir nacionalinių eismo saugos taisyklių sąrašą.

41. Leidimo pradėti naudoti posistemį nereikia atliekant eksploatavimo operacijas, vykdant kasdienę ir planinę periodinę techninę priežiūrą, priežiūrą, kurios poreikis paaiškėjo apžiūros metu, taip pat pakeitimą vykdant techninę priežiūrą, vadovaujantis Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto kodekso ir Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo nustatyta tvarka.

42. Leidimui pradėti naudoti geležinkelių transporto eismo organizavimo ir valdymo posistemį prilygsta saugos sertifikato išdavimas geležinkelio įmonei (vežėjui) ir įgaliojimų eismo saugos srityje išdavimas geležinkelio infrastruktūros valdytojui, užtikrinus šiam posistemiui skirtos TSS ir kitų reikalavimų vykdymą. Geležinkelių transporto eismo organizavimo ir valdymo posistemio esminiai pakeitimai įgyvendinami ir kontroliuojami pagal pareiškėjo kuriamą ar sukurtą eismo saugos valdymo sistemą, vadovaujantis Geležinkelio įmonių (vežėjų) ir geležinkelių infrastruktūros valdytojų saugos sertifikavimo taisyklių, šiam posistemiui skirtų TSS ir su šios TSS įgyvendinimu susijusių teisės aktų reikalavimais.

 

VII. ATSISAKYMAS IŠDUOTI LEIDIMUS

 

43. Leidimas neišduodamas, jei:

43.1. per šių taisyklių 18 punkte nustatytą terminą nepateikiami nurodyti dokumentai;

43.2. komisija, nustačiusi, kad projektas, posistemis ir (ar) geležinkelių riedmenys neatitinka šių taisyklių reikalavimų, pateikė Inspekcijai motyvuotą išvadą neišduoti leidimo;

43.3. pareiškėjas atsisako ištaisyti arba per nurodytą terminą neištaiso nurodytų trūkumų (pažeidimų);

43.4. nustatoma, kad pateikti Inspekcijai duomenys yra neteisingi ar bandoma nuslėpti esamą būklę.

44. Inspekcija, priėmusi motyvuotą sprendimą neišduoti leidimo, nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas pateikia šį sprendimą pareiškėjui.

 

VIII. LAIKINŲ LEIDIMŲ IŠDAVIMAS

 

45. Laikinas leidimas išduodamas šiais atvejais:

45.1. yra apribota „EB“ patikros deklaracijos ar kitų dokumentų, nurodančių atitikties įvertinimo, sertifikavimo, bandymų, testų rezultatus, galiojimo trukmę ir (ar) sąlygas, galiojimo trukmė;

45.2. reikalinga bandomoji posistemio ar geležinkelių riedmenų eksploatacija. Bandomoji eksploatacija turi būti ne trumpesnė nei 6 mėnesiai ir ne ilgesnė, nei to reikia priimti objektyvias išvadas dėl posistemio ar geležinkelių riedmenų geležinkelių transporto eismo saugos lygio ir tinkamos sąveikos su geležinkelių sistemos dalimi, į kurią jie integruojami ir kurioje jie bus naudojami;

45.3. būtina įsitikinti, kad esami geležinkelių riedmenys atitinka naudojimo ypatumus;

45.4. kai posistemio projektas vykdomas etapais ir užbaigtą posistemio dalį būtina pradėti naudoti, siekiant užtikrinti nepertraukiamą geležinkelių transporto eismą;

45.5. kitais būtinais atvejais.

46. Inspekcija nustato laikino leidimo galiojimo trukmę, sąlygas, kurios leistų užtikrinti esminių ir kitų reikalavimų įvykdymą ir kitas procedūras, kurios turi būti įvykdytos besibaigiant Inspekcijos nustatytam terminui.

47. Išduodant laikinus leidimus, jų blankų skiltyje „Pastabos“ dedama žyma „Laikinas“ ir nurodomas šio leidimo galiojimo terminas. Prireikus šis terminas gali būti pratęstas.

48. Inspekcijai nusprendus, kad posistemis ar geležinkelių riedmenys tinkami naudoti nuolat, šių taisyklių nustatyta tvarka išduodamas leidimas pradėti naudoti posistemį arba leidimas pradėti naudoti geležinkelių riedmenis.

49. Už laikinų leidimų išdavimą imama valstybės rinkliava Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

 

IX. TIPINIAI LEIDIMAI

 

50. Leidimas laikomas tipiniu leidimu visiems posistemiams bei geležinkelių riedmenims, kurie bus konstruojami ir naudojami taip pat, kaip posistemiai ir geležinkelių riedmenys, kuriems leidimai buvo išduoti vadovaujantis šiomis taisyklėmis. Laikinas leidimas negali būti laikomas tipiniu leidimu.

51. Inspekcija kontroliuoja, kad kiekvieno posistemio ir geležinkelių riedmens, kuriam taikomas tipinis leidimas, atitiktis būtų įvertinta šių taisyklių, TSS ir Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklių, kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

52. Inspekcijos interneto svetainėje skelbiama informacija apie išduotus ir pakeistus tipinius leidimus bei leidimus, praradusius tipinio leidimo statusą. Tuo atveju, kai siekiant nustatyti, ar reikia naujo leidimo, šiame taisyklių punkte nurodytos informacijos pareiškėjui nepakanka, pareiškėjas šią informaciją gali:

52.1. pateikti Inspekcijai atitinkamą paklausimą dėl papildomų duomenų apie kitų asmenų įregistruotus geležinkelių riedmenis ir geležinkelių infrastruktūros objektus Lietuvos Respublikos geležinkelių riedmenų ir konteinerių registro ir (ar) Lietuvos Respublikos geležinkelių infrastruktūros registro tvarkymo įstaigai;

52.2. kreiptis į Inspekciją su prašymu pateikti išvadą dėl planuojamo įgyvendinti projekto pagal šių taisyklių III skyriaus reikalavimus.

53. Leidimai praranda tipinio leidimo statusą šiais atvejais:

53.1. priimamos naujos arba pakeičiamos atitinkamos galiojančios TSS, su TSS įgyvendinimu susiję teisės aktai arba TSS įgyvendinimo strategija, taip pat ir tais atvejais, kai dėl šių pakeitimų šių taisyklių nustatyta tvarka išduodami leidimai pradėti naudoti atitinkamus posistemius, o ne leidimai pradėti naudoti geležinkelių riedmenis;

53.2. priimami esminiai (ne redakcinio pobūdžio) teisės aktų, reglamentuojančių sąveiką ir geležinkelių transporto eismo saugą, pakeitimai, esminiai (ne redakcinio pobūdžio) dokumentų, įtrauktų į Lietuvos Respublikoje taikomų techninių dokumentų, įgyvendinančių 1520 mm vėžės pločio transeuropinės paprastųjų geležinkelių sistemos esminius reikalavimus, sąrašą ir nacionalinių eismo saugos taisyklių sąrašą, pakeitimai;

53.3. vadovaujantis Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklių VIII, IX ir X skyrių nuostatomis, priimami sprendimai dėl esminių reikalavimų, neatitinkančių TSS ir Europos specifikacijų nuostatų, posistemį sudarančių sąveikos sudedamųjų dalių ar paties posistemio;

53.4. naudojant posistemį ar geležinkelių riedmenis faktiniai rizikos veiksniai viršijo planuotus, dėl ko gerokai sumažėjo geležinkelių transporto eismo saugos lygis, nustatyta pakartotinių trūkumų ir (ar) kilo grėsmė geležinkelių transporto eismo saugai.

54. Šių taisyklių 53.1, 53.2 ir 53.3 punktuose nurodytais atvejais tipinio leidimo statuso praradimas nedraudžia toliau naudoti posistemius ar geležinkelių riedmenis, kuriems leidimas jau buvo išduotas arba kurie buvo pradėti naudoti taikant šį tipinį leidimą.

55. Šių taisyklių 53.4 punkte nurodytu atveju Inspekcija teisės aktų nustatyta tvarka gali priimti sprendimą uždrausti arba apriboti posistemio ar geležinkelių riedmenų naudojimą (laikinai uždrausti naudojimą arba nustatyti papildomas naudojimo sąlygas vadovaujantis šiomis taisyklėmis ir kitais teisės aktais).

56. Bet kuriuo iš šių taisyklių 53 punkte nurodytų atvejų kitiems projektams, kurie turėjo būti įgyvendinami, ar geležinkelių riedmenims, kurie turėjo būti naudojami tomis pačiomis sąlygomis, būtina gauti naują leidimą.

 

X. NAUJŲ LEIDIMŲ IR LEIDIMŲ DUBLIKATŲ IŠDAVIMAS, LEIDIMŲ KEITIMAS

 

57. Naujus leidimus būtina gauti, kai:

57.1. posistemyje ar geležinkelių riedmenyse planuojama panaudoti iki šiol nenaudotą įrangą, kuriai anksčiau nebuvo išduotas tipinis leidimas;

57.2. projektas ir (ar) jo įgyvendinimo bei numatomo posistemio ir geležinkelių riedmenų naudojimo sąlygos skiriasi nuo kitų posistemių bei geležinkelių riedmenų, kuriems buvo išduotas tipinis leidimas, sąlygų;

57.3. projektas bus vykdomas panaudojant Europos Sąjungos finansinę paramą ir (ar) įgyvendinant valstybės investicijų programą;

57.4. kai projektui norima gauti išlygą netaikyti tam tikros TSS arba jos dalies;

57.5. Inspekcija nusprendžia, kad posistemis ar geležinkelių riedmenys, kuriems naudoti buvo išduotas laikinas leidimas, tinkami naudoti nuolat;

57.6. kitais teisės aktų nustatytais atvejais.

58. Tuo atveju, kai rekonstruojami arba modernizuojami posistemiai, atsižvelgiant į TSS, sprendžiama, ar darbų mastai yra tokie, kad pagal šias taisykles reikalingas naujas leidimas pradėti naudoti posistemį.

59. Leidimus pradėti naudoti rekonstruotus ir modernizuotus posistemius būtina gauti kiekvieną kartą, kai dėl numatytų darbų gali keistis bendrasis atitinkamo posistemio geležinkelių transporto eismo saugos lygis.

60. Tais atvejais, kai pagal šių taisyklių reikalavimus būtina gauti naują leidimą, Inspekcija priima sprendimą, kokia apimtimi TSS turi būti taikomos transeuropinės paprastųjų geležinkelių sistemos posistemio projektui, ir informuoja apie šį sprendimą Lietuvos Respublikos susisiekimo ministeriją, Europos Komisiją ir kitas Europos Sąjungos valstybes nares.

61. Leidimas keičiamas šiais atvejais:

61.1. priimamos naujos arba pakeičiamos galiojančios TSS, su TSS įgyvendinimu susiję teisės aktai arba TSS įgyvendinimo strategija (kai tai susiję su vykdomu posistemio projektu). Jeigu tam tikra TSS priimama arba pakeičiama, kai projektas yra pakankamai pažengęs, pareiškėjas turi teisę prašyti išlygos netaikyti tam tikros TSS ar jos dalies Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklių VII skyriaus nustatyta tvarka. Inspekcija, prieš parengdama savo nuomonę, išanalizuoja, ar galima TSS reikalavimus įgyvendinti bent iš dalies arba tam tikruose projekto etapuose;

61.2. priimami esminiai (ne redakcinio pobūdžio) teisės aktų, reglamentuojančių sąveiką ir geležinkelių transporto eismo saugą, pakeitimai, esminiai (ne redakcinio pobūdžio) dokumentų, įtrauktų į Lietuvos Respublikoje taikomų techninių dokumentų, įgyvendinančių transeuropinės paprastųjų geležinkelių sistemos posistemių esminius reikalavimus, sąrašą ir nacionalinių eismo saugos taisyklių sąrašą, pakeitimai;

61.3. vadovaujantis Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklių VIII, IX ir X skyrių nuostatomis, priimami sprendimai dėl esminių reikalavimų, neatitinkančių TSS ir Europos specifikacijų nuostatų, posistemį sudarančių sąveikos sudedamųjų dalių ar paties posistemio;

61.4. pareiškėjas ketina pakeisti posistemio projektą, posistemio paskirtį, panaudojimo sritį ar geležinkelių transporto eismo saugos lygį;

61.5. pareiškėjas ketina perleisti posistemį kitam asmeniui, kai to nedraudžia kiti teisės aktai;

61.6. projekto pakeitimą sąlygoja sunkumai įgyvendinant jį (taip pat ir tais atvejais, kai neigiamai įvertinama atitiktis, kai bandymus atliekančios įstaigos nurodo tam tikrus sunkumus bei kai posistemio projektas nepradedamas įgyvendinti per 2 metus nuo Inspekcijos išvados pagal šių taisyklių III skyriaus reikalavimus išdavimo dienos).

62. Leidimas, išskyrus 61.5 punkte nustatytą atvejį, keičiamas ta pačia tvarka, kaip buvo išduotas pirmą kartą.

63. Pasirašius sutartį dėl posistemio perleidimo, teisių į posistemį perėmėjas taip pat perima visas pareiškėjo teises ir pareigas, kylančias iš šių taisyklių, ir per 10 darbo dienų pateikia Inspekcijai šios sutarties kopiją, patvirtintą notaro.

64. Pareiškėjui, praradusiam leidimą, išduodamas leidimo dublikatas. Praradęs leidimą, jo turėtojas privalo ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo jo praradimo apie tai pranešti Inspekcijai. Leidimo dublikatas išduodamas pareiškėjui, kai šis pateikia:

64.1. rašytinį prašymą, kuriame turi būti nurodyta leidimo praradimo priežastis;

64.2. skelbimo apie leidimo praradimą, išspausdinto Lietuvos Respublikos dienraštyje, kopiją;

64.3. mokėjimo pavedimą su banko žymomis arba kvitą, patvirtinantį valstybės rinkliavos už leidimo dublikato išdavimą (pateikiama Inspekcijai priėmus sprendimą išduoti leidimo dublikatą) sumokėjimą.

65. Leidimo dublikatą su žyma „Dublikatas“ skiltyje „Pastabos“ Inspekcija išduoda per 5 darbo dienas nuo prašymo išduoti leidimo dublikatą gavimo dienos. Jeigu kartu su prašymu nepateikta skelbimo apie leidimo praradimą, išspausdinto Lietuvos Respublikos dienraštyje, kopija ar Inspekcijai kelia abejonių jo praradimo aplinkybės, Inspekcija pateikia rašytinį motyvuotą atsisakymą išduoti leidimo dublikatą ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo išduoti leidimo dublikatą gavimo dienos.

66. Už leidimų išdavimą, pakeitimą, šių dokumentų dublikatų išdavimą imama valstybės rinkliava Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

 

XI. LEIDIMŲ PRIPAŽINIMAS

 

67. Trečiųjų valstybių geležinkelių riedmenys Lietuvos Respublikos teritorijoje naudojami vadovaujantis Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymu, tarptautinėmis sutartimis ir tarptautiniais susitarimais.

68. Trečiųjų valstybių esami geležinkelių riedmenys, kuriems šių valstybių išduoti leidimai juos naudoti (ar analogiško pobūdžio dokumentas(-ai), pripažįstami Lietuvos Respublikoje pagal šių taisyklių VI skyriaus nustatytas sąlygas.

69. Inspekcija sprendimą dėl šių taisyklių 68 punkte nurodytų leidimų pripažinimo priima per 5 darbo dienas nuo prašymo pripažinti leidimą naudoti geležinkelių riedmenis, išduotą trečiojoje valstybėje, gavimo dienos. Šis terminas pratęsiamas dar iki 60 kalendorinių dienų, jeigu šių taisyklių nustatytu atveju ir tvarka organizuojami trečiųjų valstybių geležinkelių riedmenų bandomieji važiavimai.

70. Esami geležinkelių riedmenys, turintys leidimus pradėti naudoti geležinkelių riedmenis nustatytai geležinkelių sistemos vėžei (ar analogiško pobūdžio dokumentą(-us), išduotus bet kurioje ES valstybėje narėje, pripažįstami Lietuvos Respublikoje be papildomų procedūrų, pateikus pripažinimui reikalingus dokumentus. Inspekcija apie savo patvirtinimą apie šiame taisyklių punkte nurodytą pripažinimą informuoja pareiškėją kiek įmanoma greičiau, tačiau ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo pripažinti leidimus pradėti naudoti geležinkelių riedmenis (ar analogiško pobūdžio dokumentą), išduotus bet kurioje ES valstybėje narėje, gavimo. Šis terminas pratęsiamas dar iki 60 kalendorinių dienų, jeigu šių taisyklių nustatytu atveju ir tvarka organizuojami geležinkelių riedmenų bandomieji važiavimai.

 

XII. GELEŽINKELIŲ RIEDMENŲ BANDOMIEJI VAŽIAVIMAI

 

71. Siekdama patikrinti ir įsitikinti, kad bus įvykdytos šių taisyklių VI skyriuje nustatytos sąlygos, Inspekcija gali nurodyti pareiškėjui atlikti bandomuosius važiavimus Lietuvos Respublikos geležinkelių infrastruktūroje. Geležinkelių riedmenų bandomųjų važiavimų organizavimo ir vykdymo tvarka nustatyta šių taisyklių 1 priede.

72. Inspekcija, priėmusi sprendimą, kad bandomuosius važiavimus organizuoti būtina, raštu pateikia pareiškėjui tokių važiavimų sąlygas. Pareiškėjas, gavęs važiavimo sąlygas, turi jas suderinti su viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytoju. Bandomųjų važiavimų vieta ir trukmė gali būti koreguojama atsižvelgiant į viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumų užimtumą.

73. Bandomuosiuose važiavimuose dalyvauja pareiškėjo, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo ir Inspekcijos atstovai.

74. Pakartotiniai bandomieji važiavimai, pašalinus trūkumus, organizuojami ta pačia tvarka.

75. Tais atvejais, kai bandomųjų važiavimų metu nustatyti trūkumai yra nedideli ir nereikalauja pakartotinių bandomųjų važiavimų, pareiškėjas Inspekcijai pateikia trūkumų pašalinimo įrodymus.

76. Trečiųjų valstybių esamų geležinkelių riedmenų, turinčių leidimus pradėti naudoti geležinkelių riedmenis (ar analogiško pobūdžio dokumentus), išduotus trečiojoje valstybėje, bandomieji važiavimai privalo būti organizuoti, jeigu šie riedmenys buvo eksploatuojami geležinkelių infrastruktūroje, kuriai būdingos kitokios techninės charakteristikos, nei jos yra būdingos Lietuvos Respublikos geležinkelių infrastruktūrai.

 

XIII. INSPEKCIJOS IR PAREIŠKĖJŲ TEISĖS, PAREIGOS IR ATSAKOMYBĖ

 

77. Inspekcijos, pareiškėjų ir kitų asmenų teises ir pareigas taikant šias taisykles reglamentuoja Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymas, Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklės, Valstybinės geležinkelio Inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1996 m. spalio 30 d. įsakymu Nr. 330 (Žin., 1996, Nr. 109-2491; 2005, Nr. 114-4166), Geležinkelio įmonių (vežėjų) ir geležinkelių infrastruktūros valdytojų saugos sertifikavimo taisyklės, šios taisyklės ir kiti teisės aktai.

78. Inspekcija turi teisę:

78.1. kviesti pareiškėją į komisijos posėdžius ir konsultuotis su nepriklausomais ekspertais;

78.2. pareikalauti iš pareiškėjo būtinų papildomų dokumentų, informacijos arba papildomai inspektuoti;

78.3. išduoti arba atsisakyti išduoti leidimus;

78.4. bendradarbiauti ir keistis patirtimi su užsienio valstybių eismo saugos institucijomis apie leidimų išdavimo patirtį pagreitinti leidimų išdavimą;

78.5. priimti sprendimą nepripažinti leidimų pradėti naudoti geležinkelių riedmenis (ar analogiško pobūdžio dokumentą), išduotų trečiosiose valstybėje, jeigu bandomųjų važiavimų rezultatai yra neigiami;

78.6. kitų šiose taisyklėse ir kituose teisės aktuose nustatytų teisių.

79. Inspekcija privalo:

79.1. kontroliuoti, kaip laikomasi šių taisyklių reikalavimų, kaip posistemiai ir geležinkelių riedmenys naudojami, bei imtis atitinkamų priemonių šių taisyklių taikymui užtikrinti ir pažeidimams ištaisyti;

79.2. pagal kompetenciją informuoti Lietuvos Respublikos susisiekimo ministeriją ar Transporto investicijų direkciją apie nustatytus pažeidimus įsigyjant sąveikos sudedamąsias dalis ir (ar) vykdant projektus, kuriems įgyvendinti skiriamos Europos Sąjungos lėšos ir (ar) kurie įtraukti į Valstybės investicijų programą, ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo šiame taisyklių punkte nurodytų pažeidimų nustatymo dienos;

79.3. įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka užtikrinti gaunamos informacijos konfidencialumą (nepažeidžiant tuo pačiu viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo teisių gauti jo darbui būtiną informaciją). Šis punktas taikomas visiems pagal šias taisykles sudaromų komisijų nariams ir kviečiamiems nepriklausomiems ekspertams;

79.4. teisės aktų nustatyta tvarka saugoti leidimų išdavimo dokumentaciją. Inspekcijoje ši dokumentacija turi būti saugoma visą atitinkamo posistemio arba geležinkelių riedmens naudojimo Lietuvos Respublikoje laikotarpį.

80. Inspekcija atsako už objektyvų ir nešališką sprendimų priėmimą, tinkamą leidimų išdavimo procedūros organizavimą, leidimų registravimą ir apskaitą.

81. Pareiškėjai turi teisę:

81.1. Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka apskųsti Inspekcijos sprendimus, priimtus šiose taisyklėse nustatytais atvejais;

81.2. kreiptis į Inspekciją su prašymu pateikti išsamius paaiškinimus, susijusius su šių taisyklių reikalavimais, reikiamų dokumentų pateikimu;

81.3. pateikti motyvuotą prašymą pratęsti Inspekcijos nustatytą laiką, per kurį pareiškėjai turi pašalinti nustatytus pažeidimus;

81.4. kitų šiose taisyklėse ir kituose Lietuvos Respublikos teisės aktuose nustatytų teisių.

82. Pareiškėjai privalo:

82.1. teikti Inspekcijai kokybiškai parengtus projektus ir kitus dokumentus, atitinkančius šių taisyklių ir kitų teisės aktų reikalavimus;

82.2. padengti viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo išlaidas pagal pateiktą sąskaitą, patirtas organizuojant ir vykdant geležinkelių riedmenų bandomuosius važiavimus šių taisyklių ir pareiškėjo sutarties su viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytoju nustatyta tvarka;

82.3. užtikrinti, kad posistemiai bei geležinkelių riedmenys pradedant juos naudoti, naudojant ir techniškai prižiūrint atitiktų jiems keliamus esminius ir kitus reikalavimus.

83. Pareiškėjas, pateikęs suklastotus dokumentus, klaidingus duomenis ar kitaip nevykdantis šių taisyklių ir Inspekcijos reikalavimų arba vykdantis juos netinkamai, atsako įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

84. Bet kuriame iš leidimų išdavimo etapų pareiškėjas privalo per 10 darbo dienų informuoti Inspekciją apie savo sprendimą dėl projekto įgyvendinimo nutraukimo ar sustabdymo ar ketinimo naudoti Lietuvos Respublikoje geležinkelių riedmenis atsisakymą, nurodydamas tokio sprendimo priežastis ir terminą, kuriam sustabdomas projekto įgyvendinimas ar atidedamas geležinkelių riedmenų naudojimas.

 

XIV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

85. Įsigaliojus šioms taisyklėms, pareiškėjai privalo per 3 mėnesius informuoti Inspekciją apie planuojamus ir pradedamus vykdyti (įgyvendinti) posistemių projektus. Leidimai išduodami nesilaikant šių taisyklių IV skyriuje nurodytos procedūros, jeigu projektai yra vykdomi vadovaujantis Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklių 5 priede nustatytais kriterijais. Tačiau jeigu tokiems projektams reikalingos išlygos netaikyti tam tikros TSS ar jos dalies, pareiškėjas šių taisyklių nustatyta tvarka turi kreiptis į Inspekciją su prašymu pateikti išvadą dėl išlygos suteikimo tikslingumo. Inspekcija tokį pareiškėjo kreipimąsi privalo išnagrinėti ir atsakyti ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų. Gavęs Inspekcijos išvadą, kad suteikti išlygą yra tikslinga, pareiškėjas dėl galutinio sprendimo suteikti (nesuteikti) išlygą priėmimo privalo kreiptis į Lietuvos Respublikos susisiekimo ministeriją Transeuropinės geležinkelių sistemos sąveikos reikalavimų nustatymo ir taikymo taisyklių nustatyta tvarka. Kol bus priimtas galutinis sprendimas dėl išlygos suteikimo (nesuteikimo), Inspekcija šių taisyklių nustatyta tvarka gali išduoti tik laikiną leidimą.

86. Inspekcija, išnagrinėjusi šių taisyklių 85 punkte nurodytą pareiškėjų informaciją, ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo tokios informacijos gavimo dienos raštu informuoja pareiškėjus, ar reikalingi nauji leidimai pradėti naudoti posistemius.

87. Tuo atveju, kai pareiškėjai kreipiasi dėl tokių posistemių ar geležinkelių riedmenų, kurie Lietuvos Respublikoje buvo naudojami iki šių taisyklių įsigaliojimo, Inspekcija gali leisti pareiškėjui pateikti ne visus dokumentus, kurie yra būtini pageidaujant gauti šių taisyklių 10 punkte nurodytą vieną iš išvadų ar leidimą. Inspekcija privalo priimti atitinkamus sprendimus perpus trumpesniais terminais, nei nustatyta šių taisyklių 11 ir 17 punktuose. Ši nuostata netaikoma šių taisyklių 53, 56 ir 61 punktuose nustatytais atvejais.

88. Inspekcija teikia informaciją apie išduotus leidimus ir šių leidimų numerius Europos Komisijos ir Europos geležinkelių agentūros (Bendrijos geležinkelių transporto eismo saugos ir sąveikos agentūra) tvarkomam sąveikos dokumentų sąrašų registrui šios agentūros nustatyta tvarka. Kiekvieną kartą teikiant šiame taisyklių punkte nurodytą informaciją joje gali būti nurodoma, kuri informacija saugumo sumetimais negali būti skelbiama viešai.

89. Visus Inspekcijos ir jos sudaromų komisijų dokumentus dėl posistemių ir geležinkelių riedmenų, kurių parengimą reglamentuoja šios taisyklės, Inspekcija registruoja atskiruose žurnaluose, kuriuose nurodoma:

89.1. dokumento tipas, jo išdavimo data ir numeris;

89.2. dokumento galiojimo data;

89.3. duomenys apie pareiškėją, kurių turinį nustato Inspekcija;

89.4. dokumento dublikato išdavimo data ir numeris.

90. Pateikti prašymai ir dokumentai, grąžinti laikini leidimai, leidimai, praradę tipinio leidimo statusą, iki sunaikinimo apskaitomi ir saugomi Inspekcijoje. Šiame punkte nurodyti dokumentai sunaikinami Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatyme (Žin., 1995, Nr. 107-2389; 2004, Nr. 57-1982) nustatyta tvarka ir periodiškumu.

______________

 

 


Leidimų pradėti naudoti

Lietuvos Respublikoje

transeuropinės geležinkelių

sistemos struktūrinius

posistemius ir geležinkelių

riedmenis išdavimo taisyklių

priedas

 

GELEŽINKELIŲ RIEDMENŲ BANDOMŲJŲ VAŽIAVIMŲ ORGANIZAVIMO IR VYKDYMO TVARKOS APRAŠAS

 

I. VIEŠOSIOS GELEŽINKELIŲ INFRASTRUKTŪROS PAJĖGUMŲ SKYRIMO BANDOMIESIEMS VAŽIAVIMAMS ASPEKTAI

 

1. Viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumai (toliau – pajėgumai) bandomiesiems važiavimams skiriami Viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumų skyrimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 19 d. nutarimu Nr. 611 (Žin., 2004, Nr. 83-3019; 2006, Nr. 23-754), nustatyta tvarka.

2. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui sutikus, bandomiesiems važiavimams gali būti naudojami viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo reikmėms rezervuoti (skirti) pajėgumai.

3. Pareiškėjas, Inspekcijos paprašytas atlikti bandomuosius važiavimus, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui pateikia prašymą dėl galimybės atlikti bandomuosius važiavimus suteikimo. Pareiškėjo duomenys prašyme nurodomi pagal Valstybinės geležinkelio inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2006 m. rugpjūčio 18 d. įsakymo Nr. V-68 „Dėl geležinkelio įmonės (vežėjo) paraiškos skirti viešosios geležinkelių infrastruktūros pajėgumus turinio reikalavimų ir prie paraiškos pridedamų dokumentų sąrašo nustatymo“ (Žin., 2006, Nr. 90-3550) reikalavimus.

4. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas per 10 darbo dienų nuo prašymo dėl galimybės atlikti bandomuosius važiavimus suteikimo gavimo dienos privalo priimti sprendimą (suteikti galimybę atlikti bandomuosius važiavimus ar jos nesuteikti) ir atsakyti pareiškėjui.

5. Tuo atveju, kai viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas neturi galimybių sudaryti sąlygų bandomiesiems važiavimams atlikti prašyme nurodytu laikotarpiu, jis turi pasiūlyti pareiškėjui kitą terminą.

6. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas gali atsisakyti suteikti pareiškėjui galimybę atlikti bandomuosius važiavimus tik tais atvejais, kai tai yra pagrįsta objektyviais ir pagrįstais kriterijais, taip pat ir nesant techninių galimybių. Įrodinėjimo pareiga, jog pajėgumai negali būti suteikti, tenka viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui.

7. Jeigu viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas sutinka suteikti bandomiesiems važiavimams jo reikmėms rezervuotus (skirtus) pajėgumus, tačiau vėluoja juos suteikti ne dėl pareiškėjo kaltės, viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas privalo nedelsdamas apie tai informuoti pareiškėją, pateikti išsamų paaiškinimą dėl vėlavimo priežasčių ir nurodyti terminą, iki kurio įvykdys įsipareigojimus pareiškėjui.

 

II. SUTARČIŲ DĖL BANDOMŲJŲ VAŽIAVIMŲ SUDARYMAS

 

8. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui priėmus teigiamą sprendimą dėl galimybės atlikti bandomuosius važiavimus suteikimo, pareiškėjas parengia ir pateikia viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojui sutarties dėl geležinkelių riedmenų bandomųjų važiavimų pagal Inspekcijos pateiktas sąlygas projektą ir asmenų, dalyvausiančių važiavimuose, sąrašą.

9. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas privalo išnagrinėti šios tvarkos aprašo 3 punkte nurodytą prašymą ir sutarties projektą ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų, prireikus pasiūlyti reikiamus pakeitimus ir papildyti sutarties projektą atsižvelgiant į viešosios geležinkelių infrastruktūros išlaidas, susijusias su bandomųjų važiavimų organizavimu, kurias turės apmokėti pareiškėjas, taip pat ir rinkliavą už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra, nustatytą vadovaujantis Rinkliavos už naudojimąsi viešąja geležinkelių infrastruktūra nustatymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. gegužės 19 d. nutarimu Nr. 610 (Žin., 2004, Nr. 83-3018).

 

III. BANDOMŲJŲ VAŽIAVIMŲ REZULTATŲ ĮFORMINIMAS

 

10. Atlikus bandomąjį važiavimą, šiuose važiavimuose dalyvavę asmenys parengia ir pasirašo geležinkelių riedmenų bandomųjų važiavimų aktą, kuris sudaromas dviem egzemplioriais (vieną saugo viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas, kitas atiduodamas pareiškėjui). Bandomųjų važiavimų akto formą tvirtina Inspekcija.

11. Bandomųjų važiavimų akte nurodoma: akto data ir numeris, bandyto geležinkelių riedmens pavadinimas, šių riedmenų markė, modelis, serija, tipas, modifikacija, pareiškėjas, bandomųjų važiavimų vykdytojai, data(-os) ir geležinkelių linija(-os), išvados dėl geležinkelių riedmens tinkamumo važiuoti Lietuvos Respublikos geležinkelių infrastruktūra, aktą pasirašiusių asmenų vardai, pavardės, pareigos, parašai.

12. Tuo atveju, kai bandomųjų važiavimų metu nustatoma, kad geležinkelių riedmenys netinkami važiuoti Lietuvos Respublikos geležinkelių infrastruktūra, bandomųjų važiavimų akte nurodoma šio netinkamumo priežastis.

13. Bandomųjų važiavimų aktus registruoja viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas.

 

IV. GINČŲ SPRENDIMAS

 

14. Pareiškėjo ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo ginčai dėl geležinkelių riedmenų bandomųjų važiavimų organizavimo ir vykdymo sprendžiami įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

15. Inspekcija kontroliuoja, kad viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo sudaromos bandomųjų važiavimų sąlygos, terminai, sutarčių su pareiškėjais dėl geležinkelių riedmenų bandomųjų važiavimų turinys ir vykdymas būtų vienodi visiems pareiškėjams.

16. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas atsako už tinkamą geležinkelių riedmenų bandomųjų važiavimų organizavimą ir vykdymą.

______________