LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

N U T A R I M A S

 

DĖL NUMATOMŲ GRĖSMIŲ NUSTATYMO IR PERSVARSTYMO BEI INFORMACIJOS TEIKIMO VALSTYBINEI ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS INSPEKCIJAI TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2012 m. vasario 2 d. Nr. 127

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 119-2771; 2011, Nr. 91-4314) 35 straipsnio 4 ir 6 dalimis, Lietuvos Respublikos Vyriausybė n u t a r i a:

1. Patvirtinti Numatomų grėsmių nustatymo ir persvarstymo bei informacijos teikimo Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pavesti Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai (toliau – VATESI), Krašto apsaugos ministerijai ir Vidaus reikalų ministerijai per 10 dienų nuo šio nutarimo įsigaliojimo deleguoti po 2 nuolatinius atstovus į Numatomų grėsmių vertinimo komisiją (toliau – Komisija).

3. Pasiūlyti Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento generaliniam direktoriui per 10 dienų nuo šio nutarimo įsigaliojimo deleguoti 2 nuolatinius atstovus į Komisiją.

4. Nustatyti, kad Komisija, analizuodama, apibendrindama ir teikdama VATESI informaciją, būtiną numatomoms grėsmėms nustatyti ir persvarstyti, veikia Numatomų grėsmių nustatymo ir persvarstymo bei informacijos teikimo Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai tvarkos apraše nustatyta tvarka.

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

 

 

ENERGETIKOS MINISTRAS                                                         ARVYDAS SEKMOKAS


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2012 m. vasario 2 d. nutarimu Nr. 127

 

numatomų grėsmių nustatymo ir persvarstymo BEI informacijos teikimo Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai tvarkos aprašas

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Numatomų grėsmių nustatymo ir persvarstymo bei informacijos teikimo Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja numatomų grėsmių nustatymo ir persvarstymo bei informacijos teikimo Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai (toliau – VATESI, Inspekcija) tvarką.

2. Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 119-2771; 2011, Nr. 91-4314) (toliau – Branduolinės energijos įstatymas) 35 straipsnio 4 dalimi, numatomas grėsmes branduolinės energetikos objektams ir numatomą grėsmę branduolinių medžiagų, kurių kiekis viršija Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymo (Žin., 2011, Nr. 91-4316) (toliau – Branduolinės saugos įstatymas) 1 priede nustatytą kiekį (toliau – branduolinės medžiagos), įsigijimui, turėjimui, naudojimui ir vežimui (toliau – numatomos grėsmės) nustato ir persvarsto VATESI viršininkas.

3. Informaciją, būtiną numatomų grėsmių nustatymui ir persvarstymui, Inspekcijai pagal kompetenciją teikia Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamentas (toliau – Valstybės saugumo departamentas), Krašto apsaugos ministerija ir Vidaus reikalų ministerija. Informaciją, kuri gali būti svarbi nustatant numatomas grėsmes ar gali daryti įtaką numatomų grėsmių pasikeitimams, Inspekcijai teikia kitos valstybės ir savivaldybių institucijos ir įstaigos, branduolinės energetikos objektus eksploatuojančios ir branduolines medžiagas įsigyjančios, turinčios, naudojančios ir vežančios arba paraiškas atitinkamoms Branduolinės saugos įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje nurodytoms licencijoms (toliau – licencija) gauti pateikusios ir kitos organizacijos bei asmenys (toliau – kitos institucijos, įstaigos, organizacijos ar asmenys).

4. VATESI, Valstybės saugumo departamentas, Krašto apsaugos ministerija ir Vidaus reikalų ministerija per nuolatinę Numatomų grėsmių vertinimo komisiją (toliau – Komisija), sudaromą Aprašo III skyriuje nustatyta tvarka, dalyvauja analizuojant ir apibendrinant informaciją, pateiktą pagal Aprašo 3 punktą.

5. Apraše vartojamos sąvokos apibrėžtos Branduolinės energijos įstatyme ir Branduolinės saugos įstatyme.

 

II. KOMISIJOS SUDARYMAS IR DARBO ORGANIZAVIMAS

 

6. Komisija sudaroma iš 8 nuolatinių narių: po 2 iš VATESI, Valstybės saugumo departamento, Krašto apsaugos ministerijos ir Vidaus reikalų ministerijos (toliau – Komisijos narius delegavusios institucijos). Komisijos asmeninę sudėtį tvirtina VATESI viršininkas.

7. Komisijos narius delegavusios institucijos turi teisę paskirti Komisijos narį pavaduojantį atstovą, kuris dalyvautų Komisijos posėdyje vietoj negalinčio dalyvauti nuolatinio Komisijos nario. Pavaduojantis atstovas turi visas nuolatinio Komisijos nario teises. Pavaduojantis atstovas gali būti skiriamas tik konkrečiam Komisijos posėdžiui, apie tai nedelsiant raštu pranešama Komisijos pirmininkui, kai priimamas sprendimas dėl pavaduojančio atstovo skyrimo.

8. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos įstatymais, kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, kitais teisės aktais ir Aprašu.

9. Komisijos darbas grindžiamas kolegialumo, teisėtumo ir nešališkumo principais.

10. Nuolatiniai Komisijos nariai ir juos pavaduojantys atstovai turi turėti leidimus dirbti ir susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Slaptai“, ir asmens patikimumo pažymėjimus, patvirtinančius teisę dirbti ar susipažinti su užsienio valstybių ar tarptautinių organizacijų perduota įslaptinta informacija, žymima slaptumo žymos „Slaptai“ atitikmeniu.

11. Komisija turi pirmininką ir jo pavaduotoją. Komisijos pirmininkas yra vienas iš VATESI deleguotų nuolatinių Komisijos narių. Komisijos pirmininko pavaduotojas yra vienas iš Valstybės saugumo departamento deleguotų nuolatinių Komisijos narių. Komisijos pirmininką ir Komisijos pirmininko pavaduotoją nurodo juos delegavusios institucijos.

12. Komisijai vadovauja Komisijos pirmininkas, jo nesant – Komisijos pirmininko pavaduotojas. Kai nėra ir Komisijos pirmininko pavaduotojo, Komisijos pirmininko pareigas atlieka antrasis VATESI deleguotas nuolatinis Komisijos narys, o jo nesant – antrasis Valstybės saugumo departamento deleguotas nuolatinis Komisijos narys.

13. Komisijos pirmininkas:

13.1. pirmininkauja Komisijos posėdžiams;

13.2. atsako už Komisijai pavestų uždavinių ir funkcijų vykdymą;

13.3. pasirašo Komisijos posėdžių protokolus, kitus būtinus dokumentus, susijusius su Komisijos veikla;

13.4. atstovauja Komisijai bendraujant su kitomis institucijomis, įstaigomis, organizacijomis ar asmenimis arba paveda jai atstovauti kitam Komisijos nariui.

14. Pagrindinė Komisijos darbo forma – posėdžiai. Komisijos posėdžiai yra uždari. Jie šaukiami prireikus, bet ne rečiau kaip kartą per metus. Posėdžių techninį ir organizacinį aptarnavimą užtikrina VATESI.

15. Komisijos posėdžius šaukia, jų vietą ir laiką nustato VATESI viršininkas. Komisijos posėdžio darbotvarkę tvirtina Komisijos pirmininkas arba kitas Komisijos posėdžiui pirmininkaujantis asmuo.

16. Komisijos posėdžio laikas ir preliminarus svarstytinų klausimų sąrašas ne vėliau kaip prieš 10 darbo dienų iki posėdžio suderinamas su Komisijos nariais ir pateikiamas Komisijos nariams.

17. Komisijos posėdžio medžiaga jos nariams įteikiama ne vėliau kaip prieš 3 darbo dienas iki posėdžio pradžios.

18. Ypatingais atvejais, kai esama informacijos apie gresiantį vidaus ir (ar) išorės pažeidėjų galimą mėginimą neteisėtai užvaldyti branduolinės energetikos objektą ar branduolines medžiagas arba įvykdyti teroro aktą, VATESI viršininkas gali šaukti neeilinį Komisijos posėdį, nesilaikydamas šiame skyriuje nustatytų terminų ir procedūrų.

19. Komisijos posėdžiai yra teisėti, jeigu juose dalyvauja ne mažiau kaip 6 Komisijos nariai. Komisijos sprendimai priimami atviru balsavimu – posėdyje dalyvaujančių Komisijos narių balsų dauguma. Balsams pasiskirsčius po lygiai, sprendimą lemia Komisijos pirmininko ar kito Komisijos posėdžiui pirmininkavusio asmens balsas. Kuriam nors Komisijos nariui dėl Komisijos sprendimo pareiškus atskirąją nuomonę, ji turi būti įrašoma posėdžio protokole.

20. Komisijos narys, negalintis dalyvauti posėdyje, ir jeigu vietoj jo nėra paskiriamas pavaduojantis atstovas, kaip nurodyta Aprašo 7 punkte, ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki šaukiamo posėdžio turi apie tai raštu pranešti Komisijos pirmininkui. Jei tai, kad Komisijos narys ar pavaduojantis atstovas, jeigu toks paskiriamas, kaip nurodyta Aprašo 7 punkte, negalės dalyvauti posėdyje, paaiškėja likus mažiau nei 5 darbo dienoms iki posėdžio, Komisijos pirmininkui pranešama nedelsiant.

21. Komisijos narys privalo pranešti posėdžio dalyviams ir nusišalinti nuo klausimo svarstymo, jeigu jo dalyvavimas balsuojant galėtų sukelti viešųjų ir privačių interesų konfliktą.

22. Komisijos sprendimai įforminami protokolais. Protokole nurodoma posėdžio vieta, data, protokolo eilės numeris, posėdžio dalyviai, svarstyti klausimai, priimti sprendimai ir kito eilinio posėdžio preliminari data. Protokolą pasirašo Komisijos posėdžiui pirmininkavęs asmuo ir jį parengęs posėdžio sekretorius. Protokolas turi būti parengtas ir pasirašytas per 5 darbo dienas nuo posėdžio datos.

23. Posėdžio sekretorių skiria VATESI viršininkas. Komisijos posėdžio sekretorius nėra Komisijos narys. Posėdžio sekretorius turi turėti leidimą dirbti ir susipažinti su įslaptinta informacija, žymima slaptumo žyma „Slaptai“, ir asmens patikimumo pažymėjimą, patvirtinantį teisę dirbti ar susipažinti su užsienio valstybių ar tarptautinių organizacijų perduota įslaptinta informacija, žymima slaptumo žymos „Slaptai“ atitikmeniu.

24. Posėdžio protokolo originalas saugomas VATESI. Posėdžio protokolo kopijos ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo protokolo pasirašymo dienos išsiunčiamos Komisijos narius delegavusioms institucijoms.

25. Kitoms institucijoms, įstaigoms, organizacijoms ir asmenims Komisijos posėdžių protokolų kopijos, išrašai ar kita informacija apie Komisijos posėdžių metu svarstytus klausimus ir (ar) priimtus sprendimus gali būti teikiama tik Komisijos sprendimu.

26. Ypatingais atvejais, kai gauta informacija apie gresiantį vidaus ir (ar) išorės pažeidėjų galimą mėginimą neteisėtai užvaldyti branduolinės energetikos objektą ar branduolines medžiagas arba įvykdyti teroro aktą, Komisijos pirmininkas Aprašo 25 punkte nurodytą sprendimą gali priimti be Komisijos sprendimo.

 

III. INFORMACIJOS, BŪTINOS NUMATOMOMS GRĖSMĖMS NUSTATYTI IR PERSVARSTYTI, TEIKIMAS VATESI IR VERTINIMAS

 

27. Siekdamas įgyvendint Branduolinės saugos įstatymo 21 straipsnio 1 ir 7 dalių nuostatas, pareiškėjas, pateikęs paraišką gauti licencijas, kreipiasi į VATESI viršininką, prašydamas nustatyti numatomą grėsmę.

28. VATESI viršininkas, gavęs prašymą nustatyti numatomą grėsmę branduolinės energetikos objektui ar numatomą grėsmę branduolinių medžiagų įsigijimui, turėjimui, naudojimui ir vežimui, per 5 darbo dienas nuo prašymo gavimo arba rengiantis eiliniam numatomų grėsmių persvarstymui kreipiasi į Valstybės saugumo departamentą, Krašto apsaugos ministeriją ir Vidaus reikalų ministeriją, prašydamas pateikti informaciją, būtiną numatomoms grėsmėms nustatyti.

29. Paaiškėjus aplinkybėms, kurios gali turėti įtakos numatomų grėsmių nustatymui ar persvarstymui, VATESI viršininkas kreipiasi į kitas institucijas, įstaigas, organizacijas ir asmenis dėl informacijos, reikalingos šioms aplinkybėms įvertinti, pateikimo.

30. Valstybės saugumo departamentas, Krašto apsaugos ministerija, Vidaus reikalų ministerija ir kitos institucijos, įstaigos, organizacijos ir asmenys per VATESI viršininko nustatytą terminą pateikia informaciją VATESI viršininkui. Terminas nustatomas atsižvelgiant į laiką, reikalingą informacijai surinkti ir parengti, tačiau negali būti trumpesnis negu 20 darbo dienų.

31. VATESI viršininkas, gavęs informaciją iš visų informacijos teikėjų, taip pat iš VATESI valstybės tarnautojų ir (arba) darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, per 5 darbo dienas perduoda ją Komisijos narius delegavusioms institucijoms. Išplatinus visą reikiamą informaciją, vadovaujantis Aprašo 16 punktu, derinamas Komisijos posėdžio laikas ir preliminarus svarstytinų klausimų sąrašas.

32. Komisija, susirinkusi į posėdį:

32.1. nagrinėja Komisijos narius delegavusių institucijų pateiktą VATESI viršininkui informaciją apie galimų vidaus ir (ar) išorės pažeidėjų, kurie galėtų mėginti neteisėtai užvaldyti branduolinės energetikos objektą ar branduolines medžiagas ir (arba) įvykdyti teroro aktą, charakteristikas ir ketinimus;

32.2. pagal kompetenciją nagrinėja kitų institucijų, įstaigų, organizacijų ar asmenų pateiktą VATESI viršininkui informaciją, būtiną numatomoms grėsmėms nustatyti ir persvarstyti;

32.3. vertina, ar Komisijos turima ir gauta informacija yra pakankama, kad jos pagrindu būtų galima veiksmingai nustatyti numatomas grėsmes ar jų pasikeitimus;

32.4. sprendžia, ar Komisijai reikalinga papildoma informacija iš kitų institucijų, įstaigų, organizacijų ar asmenų, ir kreipiasi į VATESI viršininką dėl papildomų paklausimų inicijavimo;

32.5. atsižvelgdama į individualias branduolinės energetikos objektų ir branduolinių medžiagų ar jų vežimo charakteristikas, taip pat į turimą informaciją apie galimų pažeidėjų charakteristikas ir ketinimus, šios informacijos išsamumą ir patikimumą, analizuoja, ar branduolinės energetikos objektai ir (ar) branduolinės medžiagos galėtų būti neteisėtai užvaldyti arba įvykdytas teroro aktas;

32.6. prireikus kviečia ekspertų, kreipiasi į VATESI viršininką prašydama inicijuoti tyrimus, studijas ir kitus darbus, būtinus Komisijos uždaviniams vykdyti;

32.7. sprendžia, nuo kokių grėsmių (kokių galimų pažeidėjų, pasižyminčių tam tikromis charakteristikomis) branduolinės energetikos objektai ir branduolinės medžiagos turi būti apsaugoti;

32.8. sprendžia, kokioms grėsmėms užkirsti kelią įmanoma ir tikslinga diegiant fizinės saugos sistemas, o su kokiomis grėsmėmis valstybė turi kovoti kitomis priemonėmis;

32.9. nusprendusi, kad kelio tam tikroms grėsmėms užkirsti neįmanoma ar netikslinga diegiant atitinkamas fizinės saugos priemones, teikia išvadas ir pasiūlymus VATESI viršininkui, nuo kokių grėsmių ir kokiomis kitomis priemonėmis reikia apsaugoti branduolinės energetikos objektus ar branduolines medžiagas;

32.10. analizuoja VATESI viršininko pateiktą numatomos grėsmės dokumento projektą, kurio pagrindu turi būti projektuojama konkretaus branduolinės energetikos objekto ar branduolinių medžiagų fizinės saugos sistema (toliau – numatomos grėsmės dokumentas). Numatomos grėsmės dokumente turi būti aprašyta galimų vidaus ir (ar) išorės pažeidėjų, kurie galėtų mėginti neteisėtai užvaldyti branduolinės energetikos objektą ar branduolines medžiagas ir (arba) įvykdyti teroro aktą, charakteristikų ir ketinimų visuma. Numatomos grėsmės dokumentas rengiamas atskirai kiekvienam branduolinės energetikos objektui ar veiklai, kuriai reikia licencijos, nurodytos Branduolinės saugos įstatymo 22 straipsnio 1 dalyje. Numatomos grėsmės dokumente nurodomos tik tos grėsmės, kurioms kelią užkirsti privalo licencijos turėtojas;

32.11. teikia VATESI viršininkui išvadas dėl numatomos grėsmės dokumento priimtinumo.

33. Komisija, vykdydama jai pavestus uždavinius ir funkcijas, turi teisę:

33.1. kviesti į savo posėdžius kompetentingų institucijų, įstaigų, įmonių ar organizacijų atstovus;

33.2. teikti Komisijos narius delegavusioms institucijoms ir kitoms institucijoms, įstaigoms, organizacijoms ar asmenims siūlymus, susijusius su Komisijos uždavinių vykdymu;

33.3. sudaryti darbo grupes arba kviestis specialistų ir nepriklausomų ekspertų sudėtingiems klausimams, susijusiems su Komisijos uždavinių vykdymu, spręsti.

34. Bet kuri Komisijos narį delegavusi institucija, nustačiusi, kad atsirado papildomų aplinkybių, kurios gali turėti įtakos numatomų grėsmių pasikeitimui, nedelsdama turi kreiptis į VATESI viršininką prašydama sušaukti neeilinį Komisijos posėdį numatomoms grėsmėms persvarstyti.

35. VATESI viršininkas, gavęs Aprašo 34 punkte nurodytą kreipimąsi, nedelsdamas, ne vėliau kaip per 2 darbo dienas, pradeda Komisijos sušaukimo procedūrą Aprašo III skyriuje nustatyta tvarka.

36. Komisijos narius delegavusios institucijos, teikdamos įslaptintą medžiagą VATESI viršininkui ar Komisijos posėdžiui, privalo vadovautis principu „būtina žinoti“.

 

IV. NUMATOMŲ GRĖSMIŲ NUSTATYMAS IR PERSVARSTYMAS

 

37. VATESI viršininkas, iš Komisijos gavęs apibendrintą informaciją apie galimas grėsmes branduolinės energetikos objektams ar branduolinėms medžiagoms, parengia numatomos grėsmės dokumento projektą.

38. Parengtą numatomos grėsmės dokumento projektą VATESI viršininkas perduoda Komisijos nariams per juos delegavusias institucijas.

39. Komisijai pritarus dėl numatomos grėsmės dokumento projekto, VATESI viršininkas ne vėliau kaip per 2 darbo dienas nuo Komisijos posėdžio, kuriame projektui buvo pritarta, protokolo pasirašymo, pateikia projektą derinti Valstybės saugumo departamentui, Krašto apsaugos ministerijai ir Vidaus reikalų ministerijai.

40. Komisijai nepritarus dėl numatomos grėsmės dokumento projekto, projektas grąžinamas VATESI viršininkui tobulinti. VATESI viršininkas grąžintą tobulinti numatomos grėsmės dokumento projektą turi pataisyti ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo Komisijos posėdžio, kurio metu buvo priimtas sprendimas grąžinti numatomos grėsmės dokumento projektą tobulinti, protokolo pasirašymo. Tais atvejais, kai reikia papildomai gauti dokumentų ar informacijos iš Komisijos narius delegavusių institucijų ar kitų institucijų, įstaigų, organizacijų ir asmenų, šis terminas pradedamas skaičiuoti po visų reikiamų ir tinkamai įformintų dokumentų ar informacijos gavimo. VATESI viršininkas dėl tokių dokumentų ar informacijos gavimo iš Komisijos narius delegavusių institucijų ar kitų institucijų, įstaigų, organizacijų ir asmenų turi kreiptis per 5 darbo dienas nuo Komisijos posėdžio, kurio metu buvo priimtas sprendimas grąžinti numatomos grėsmės dokumento projektą tobulinti, protokolo pasirašymo.

41. Suderintas numatomos grėsmės dokumentas tvirtinamas VATESI viršininko įsakymu, išplatinamas Komisijos narius delegavusioms institucijoms ir pateikiamas tam licencijuojama veikla užsiimančiam ar ketinančiam užsiimti asmeniui, dėl kurio veiklos numatoma grėsmė buvo nustatyta.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

42. Komisijos nariai neturi teisės atskleisti įslaptintos informacijos, kurią sužinojo eidami Komisijos narių pareigas, tretiesiems asmenims, neįgaliotiems šios informacijos žinoti, išskyrus atvejus, kai tokios informacijos atskleidimas yra nustatytas Lietuvos Respublikos įstatymuose.

 

_________________