Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL KULTŪROS ir meno DARBUOTOJŲ DARBO UŽMOKESČIO DIDINIMO 2009–2011 metų PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2008 m. balandžio 17 d. Nr. 401

Vilnius

 

Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006–2008 metų programos, kuriai pritarta Lietuvos Respublikos Seimo 2006 m. liepos 18 d. nutarimu Nr. X-767 (Žin., 2006, Nr. 80-3143), 1.2 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Kultūros ir meno darbuotojų darbo užmokesčio didinimo 2009–2011 metų programą (pridedama).

2. Nustatyti, kad Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos Kultūros ir meno darbuotojų darbo užmokesčio didinimo 2009–2011 metų programai įgyvendinti 2009–2011 metais tikslinamos ir numatomos rengiant Lietuvos Respublikos atitinkamų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymų projektus.

 

Ministras Pirmininkas                                                                                      Gediminas Kirkilas

 

Kultūros ministras                                                                                                        Jonas Jučas

 

_________________

 

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. balandžio 17 d. nutarimu Nr. 401

 

KULTŪROS IR MENO DARBUOTOJŲ DARBO UŽMOKESČIO DIDINIMO
2009–2011 METŲ PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Kultūros ir meno darbuotojų darbo užmokesčio didinimo 2009–2011 metų programos (toliau vadinama – ši programa) paskirtis – numatyti kultūros ir meno darbuotojų darbo užmokesčio didinimą iki 2011 metų.

2. Ši programa parengta atsižvelgiant į Lietuvos kultūros politikos nuostatose, kurioms pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 542 (Žin., 2001, Nr. 42-1454), išdėstytus kultūros plėtotės siekius.

3. Ši programa taikoma valstybės ir savivaldybių kultūros įstaigų darbuotojams, kurių darbo apmokėjimo sąlygas nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. liepos 8 d. nutarimas Nr. 511 „Dėl biudžetinių įstaigų ir organizacijų darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkos tobulinimo“ (Žin., 1993, Nr. 28-655).

 

II. ESAMOS BŪKLĖS ANALIZĖ

 

4. Šalies kultūros ir meno įstaigose dirba 11,4 tūkst. kultūros ir meno specialistų: iš jų 4689 bibliotekininkai, 928 muziejininkai, 3473 kultūros centrų specialistai, 2111 teatrų ir koncertinių įstaigų specialistų, 194 kitų kultūros įstaigų specialistai. Nors stengiamasi didinti kultūros ir meno darbuotojų atlyginimus, jų darbo užmokestis vis dar nepagrįstai mažas ir nesiekia šalies vidutinio darbo užmokesčio. Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės duomenimis, valstybės sektoriuje dirbančio kultūros ir meno darbuotojo vidutinis mėnesinis bruto darbo užmokestis 2007 metų IV ketvirtį buvo 1484 litai, t. y. 568 litais (38 procentais) mažesnis už šalies vidutinį mėnesinį bruto darbo užmokestį – 2052 litus. Profesionalus menas ir kultūra – viena pagrindinių nacionalinės kultūros dalių, atspindinti kūrybiškumo, meno įvairovės ir kūrybos laisvės įtvirtinimo valstybės gyvenime laipsnį, laiduojanti tautos kultūros savitumą ir jos tęstinumą. Valstybė numato priemones profesionaliam menui ir kultūrai kurti ir skleisti, jų prieinamumui plėtoti, sudaro tam reikiamas sąlygas, skatina kūrybinių industrijų plėtrą. Menas, jo pažinimas siejamas ne tik su profesionalia menine kūryba, bet ir su visuomenės meniniu išprusimu, kultūrinių ir meninių poreikių tenkinimu. Investicijos į bendrą visuomenės meninį išprusimą skatina visuomenę domėtis menu, plėtoti kūrybines industrijas ir meno paslaugas. Kultūros ir meno sklaida regionuose prisideda prie visuomenės kultūros lygio kėlimo, Lietuvos regioninės politikos iki 2013 metų strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 575 (Žin., 2005, Nr. 66-2370), numatyto tikslo – užtikrinti aukštą gyvenimo kokybę visos šalies teritorijos gyventojams – įgyvendinimo.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

5. Šios programos tikslas – kultūros ir meno darbuotojo profesiją daryti patrauklesnę, gerinti teikiamų kultūros paslaugų kokybę, kultūros ir meno darbuotojų socialinę būklę, užtikrinant, kad 2009–2011 metais didėtų šių darbuotojų darbo užmokestis.

6. Šios programos uždaviniai:

6.1. užtikrinti, kad kultūros ir meno darbuotojų vidutinis darbo užmokestis palaipsniui didėdamas priartėtų prie šalies vidutinio darbo užmokesčio ir jį pasiektų;

6.2. tobulinti kultūros ir meno darbuotojų darbo apmokėjimo sistemą.

 

IV. VERTINIMO KRITERIJAI IR NUMATOMI REZULTATAI

 

7. Šios programos vertinimo kriterijus – kultūros ir meno darbuotojų darbo užmokesčio padidėjimo procentas jos įgyvendinimo laikotarpiu.

8. Numatoma, kad:

8.1. įgyvendinus šią programą, kultūros ir meno darbuotojų darbo užmokestis padidės vidutiniškai 60 procentų, palyginti su jų darbo užmokesčiu, gautu 2008 metais;

8.2. padidinus kultūros ir meno darbuotojų darbo užmokestį, pagerės jų socialinė būklė, tai padės spręsti kvalifikuotų kultūros ir meno darbuotojų stygiaus problemą ir gerinti kultūros paslaugų kokybę; kultūros ir meno darbuotojo specialybė taps patrauklesnė, bus sudarytos sąlygos kultūros įstaigose išlaikyti kvalifikuotus specialistus ir pritraukti daugiau jaunųjų specialistų.

 

V. PROGRAMOS PRIEMONĖS IR ĮGYVENDINIMAS

 

9. Ši programa įgyvendinama nuo 2009 m. sausio 1 d. iki 2011 m. gruodžio 31 dienos.

10. Kultūros ir meno darbuotojų darbo užmokestis didinamas laikantis šių nuostatų:

10.1. nuo 2009 m. sausio 1 d. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimai darbo užmokesčiui bibliotekų ir muziejų specialistams didinami 30 procentų, teatrų ir koncertinių įstaigų specialistams – 20 procentų, kultūros centrų ir kitų kultūros įstaigų specialistams – 24 procentais;

10.2. nuo 2010 m. sausio 1 d. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimai darbo užmokesčiui bibliotekų ir muziejų specialistams didinami 15 procentų, teatrų ir koncertinių įstaigų specialistams – 15 procentų, kultūros centrų specialistams – 20 procentų ir kitų kultūros įstaigų specialistams – 15 procentų;

10.3. nuo 2011 m. sausio 1 d. Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimai darbo užmokesčiui bibliotekų ir muziejų specialistams didinami 7 procentais, teatrų ir koncertinių įstaigų specialistams – 17 procentų, kultūros centrų specialistams – 9 procentais ir kitų kultūros įstaigų specialistams – 10 procentų;

10.4. nuo 2009 m. sausio 1 d. kultūros įstaigų vadovų tarnybinių atlyginimų koeficientai didinami vidutiniškai 35 procentais, specialistų su aukštuoju universitetiniu išsilavinimu – vidutiniškai 50 procentų, specialistų su aukštuoju neuniversitetiniu išsilavinimu – vidutiniškai 35 procentais, specialistų su aukštesniuoju ar specialiuoju viduriniu išsilavinimu, įgytu iki 1995 metų, – vidutiniškai 17 procentų;

10.5. nuo 2010 m. sausio 1 d. kultūros ir meno darbuotojų tarnybinių atlyginimų koeficientai didinami vidutiniškai 12 procentų;

10.6. nuo 2011 m. sausio 1 d. kultūros ir meno darbuotojų tarnybinių atlyginimų koeficientai didinami vidutiniškai 7 procentais;

10.7. jeigu šios programos įgyvendinimo laikotarpiu indeksuojama bazinė mėnesinė alga arba kitas bazinis dydis, pagal kurį apskaičiuojamas kultūros ir meno darbuotojų tarnybinis atlyginimas, šis indeksavimas neįskaitomas į šios programos 10.1–10.3 punktuose nurodytą Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų padidinimą.

11. Šios programos įgyvendinimą organizuoja ir koordinuoja Kultūros ministerija. Kultūros ministerija kartu su Finansų ministerija ir Socialinės apsaugos ir darbo ministerija rengia ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei šios programos įgyvendinamųjų teisės aktų projektus.

12. Kultūros ministerija, rengdama šios programos įgyvendinamųjų teisės aktų projektus, aptaria su kultūros ir meno darbuotojų profesinėmis sąjungomis ir kitais socialiniais partneriais kultūros ir meno darbuotojų darbo užmokesčio didinimo eigą, naujos kultūros ir meno darbuotojų darbo apmokėjimo tvarkos įvedimą, kintančius kultūros ir meno darbuotojų darbo reikalavimus, infliaciją ir kitus veiksnius.

 

VI. PROGRAMOS FINANSAVIMAS

 

13. Ši programa 2009–2011 metais finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų.

 

_________________