LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL JURIDINIŲ ASMENŲ, KURIE NĖRA PERKANČIOSIOS ORGANIZACIJOS PAGAL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMĄ, PIRKIMŲ, ĮGYVENDINANT NACIONALINĖS 2010-ŲJŲ EUROPOS KOVOS SU SKURDU IR SOCIALINE ATSKIRTIMI METŲ PROGRAMOS PROJEKTUS, VYKDYMO IR PRIEŽIŪROS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2010 m. balandžio 12 d. Nr. A1-140

Vilnius

 

Įgyvendindamas Nacionalinę 2010-ųjų Europos kovos su skurdu ir socialine atskirtimi metų programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. A1-431 (Žin., 2009, Nr. 83-3448):

T v i r t i n u Juridinių asmenų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų, įgyvendinant Nacionalinės 2010-ųjų Europos kovos su skurdu ir socialine atskirtimi metų programos projektus, vykdymo ir priežiūros tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras             Donatas Jankauskas

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

socialinės apsaugos ir darbo ministro

2010 m. balandžio 12 d. įsakymu Nr. A1-140

 

JURIDINIŲ ASMENŲ, KURIE NĖRA PERKANČIOSIOS ORGANIZACIJOS PAGAL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMĄ, PIRKIMŲ, ĮGYVENDINANT NACIONALINĖS 2010-ŲJŲ eUROPOS KOVOs SU SKURDU IR SOCIALINE ATSKIRTIMI METŲ PROGRAMOS PROJEKTUS, VYKDYMO IR PRIEŽIŪROS TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Juridinių asmenų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, pirkimų, įgyvendinant Nacionalinės 2010-ųjų Europos kovos su skurdu ir socialine atskirtimi metų programos projektus, vykdymo ir priežiūros tvarkos aprašas (toliau vadinama – šis Aprašas) nustato reikalavimus pirkimams, vykdomiems juridinių asmenų, kurie nėra perkančiosios organizacijos pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2006, Nr. 4-102), tačiau įgyvendina arba numato įgyvendinti bendrai finansuojamus iš Europos Sąjungos ir Lietuvos valstybės biudžeto lėšų projektus (toliau vadinama – projektai), įgyvendinant Nacionalinę 2010-ųjų Europos kovos su skurdu ir socialine atskirtimi metų programą (toliau vadinama –Europos metų programa), patvirtintą Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2009 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. A1-431 (Žin., 2009, Nr. 83-3448).

2. Šiame Apraše vartojamos sąvokos:

Apklausa – pirkimo būdas, kai projekto vykdytojas ir (arba) partneris apklausia pasirinktus tiekėjus dėl prekių tiekimo ir (ar) paslaugų teikimo pagal projekto vykdytojo ir (arba) partnerio nustatytas pirkimo sąlygas.

Elektroninės priemonės – elektroninė įranga, naudojama duomenims, perduodamiems ir gaunamiems laidinėmis, radijo, optinėmis ar kitomis elektromagnetinėmis priemonėmis, apdoroti (įskaitant skaitmeninę kompresiją) ir saugoti.

Pasiūlymas – tiekėjo raštu pateiktų dokumentų visuma, kuria siūloma tiekti prekes ar teikti paslaugas pagal projekto vykdytojo ir (arba) partnerio nustatytas pirkimo sąlygas, arba viešai (internete, reklaminėje medžiagoje ar kitaip) tiekėjų pateikiama informacija apie pirkimo objektą.

Paslaugų pirkimas – pirkimas, kurio dalykas yra paslaugos, taip pat pirkimas, kurio dalykas yra prekės ir paslaugos, jeigu paslaugų kaina viršija prekių kainą, ar pirkimas, kurio dalykas yra paslaugos ir darbai, jeigu šie darbai tik papildo perkamas paslaugas.

Pirkimas – projekto vykdytojo ir (arba) partnerio atliekamas ir šiuo Aprašu reglamentuojamas prekių, paslaugų ar darbų pirkimas.

Pirkimo dokumentai – projekto vykdytojo ir (arba) partnerio raštu pateikiami tiekėjams dokumentai, apibūdinantys perkamą objektą ir pirkimo sąlygas.

Pirkimo ir pardavimo sutartis (toliau vadinama – pirkimo sutartis) – projekto vykdytojo ir (arba) partnerio ir vieno ar daugiau tiekėjų sudaryta sutartis, kurios dalykas yra prekės, paslaugos ar darbai ir kuria siekiama ekonominės naudos.

Pirkimo pradžia – projekto vykdytojo ir (arba) partnerio kreipimasis į tiekėją (-us) raštu, prašant raštu pateikti pasiūlymą ar informaciją apie prekių ar paslaugų kainas ir sąlygas, arba viešai (internete, reklaminėje medžiagoje ar kitaip) tiekėjo pateiktos informacijos apie pirkimo objektą peržiūros pradžia.

Prekių pirkimas – pirkimas, kurio dalykas yra prekių pirkimas, nuoma, lizingas (finansinė nuoma), pirkimas išsimokėtinai, numatant jas įsigyti ar to nenumatant, taip pat perkamų prekių pristatymo, montavimo, diegimo ir kitos jų parengimo naudoti paslaugos.

Raštu reiškia bet kokią informacijos išraišką žodžiais arba skaičiais, kurią galima perskaityti, atgaminti ir perduoti. Šis terminas apima ir elektroninėmis priemonėmis perduotą ir saugomą informaciją.

Tiekėjas (prekių tiekėjas, paslaugų teikėjas, rangovas) – kiekvienas ūkio subjektas – fizinis asmuo, privatusis juridinis asmuo, viešasis juridinis asmuo, kitos organizacijos ir jų padaliniai ar tokių asmenų grupė – galintis pasiūlyti ar siūlantis prekes, paslaugas ar darbus.

Kitos šiame Apraše naudojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2010 m. vasario 1 d. įsakymu Nr. A1-39 ir 2010 m. vasario 18 d. įsakymu Nr. A1-77 patvirtintuose Nacionalinės 2010-ųjų Europos metų programos įgyvendinimo projektų finansavimo sąlygų aprašuose vartojamas sąvokas.

 

II. PIRKIMO TIKSLAS IR PAGRINDINIAI PRINCIPAI

 

3. Pirkimo tikslas – vadovaujantis šiame Apraše nustatytais reikalavimais, sudaryti pirkimo sutartį, leidžiančią įsigyti projekto vykdytojui ir (arba) partneriui reikalingų prekių ar paslaugų, racionaliai naudojant tam skirtas lėšas.

4. Projekto vykdytojas ir (arba) partneris užtikrina, kad, atliekant pirkimo procedūras, nustatant laimėtoją ir vykdant pirkimo sutarties reikalavimus, būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, abipusio pripažinimo, proporcingumo, skaidrumo principų.

5. Projekto vykdytojas ir (arba) partneris pirkimus turi vykdyti taip, kad būtų užtikrintas kuo didesnis tiekėjų varžymasis ir pirkimo rezultatas – įsigytų prekių ar paslaugų kainos neviršytų analogiškų prekių ar paslaugų vidutinių rinkos kainų.

 

III. PIRKIMŲ VYKDYMAS

 

6. Visi pirkimai vykdomi apklausos būdu.

7. Apklausa gali būti atliekama raštu arba pasinaudojant viešai tiekėjų pateikta informacija (internete, reklaminėje medžiagoje ir pan.) apie siūlomas prekes, paslaugas. Tame pačiame pirkime dalyvaujantys tiekėjai turi būti apklausiami ta pačia forma.

8. Projekto vykdytojas ir (arba) partneris privalo nustatyti ir, atliekant apklausą raštu, pirkimo pradžioje tiekėjams pateikti tikslius ir aiškius techninius ir (arba) funkcinius perkamų prekių ir paslaugų reikalavimus ir (arba) apibūdinti norimą rezultatą, pasiūlymo pateikimo terminą, tiekėjų pasiūlymų vertinimo kriterijus ir kitas pirkimo sąlygas. Projekto vykdytojas ir (arba) partneris turi teisę nustatyti minimalius tiekėjų kvalifikacijos (finansinio, ekonominio, techninio ir profesinio pajėgumo) reikalavimus ir parengti išsamius pirkimo dokumentus.

9. Apibūdinant pirkimo objektą negalima nurodyti konkretaus modelio ar šaltinio, konkretaus proceso ar prekės ženklo, patento, tipo, konkrečios kilmės ar gamybos, dėl kurių tam tikroms įmonėms ar tam tikriems produktams būtų sudarytos palankesnės sąlygos arba jie būtų atmesti, išskyrus atvejus, kai neįmanoma tiksliai ir suprantamai apibūdinti pirkimo objekto. Šiuo atveju tiekėjams būtina nurodyti, kad priimtini ir savo savybėmis lygiaverčiai objektai.

10. Vykdydamas pirkimą, projekto vykdytojas ir (arba) partneris privalo apklausti tokį tiekėjų skaičių, kad būtų gauti ne mažiau kaip trijų tiekėjų pasiūlymai, išskyrus 11 punkte nustatytus atvejus.

11. Mažiau tiekėjų, negu nurodyta šio Aprašo 10 punkte, gali būti apklausiama šiais atvejais:

11.1. paaiškėjus, kad yra mažiau tiekėjų, kurie gali patiekti reikalingas prekes ar suteikti paslaugas;

11.2. prekę, paslaugas ar darbus dėl meninių ar techninių priežasčių gali tiekti (atlikti) tik konkretus tiekėjas arba tiekėjas, turintis išimtines teises gaminti (tiekti) šias prekes ar teikti paslaugas;

11.3. projekto vykdytojas ir (arba) partneris pagal ankstesnę pirkimo sutartį iš kokio nors tiekėjo pirko prekių ir nustatė, kad iš jo verta pirkti papildomai, siekiant iš dalies pakeisti turimas ir įprastines prekes arba padidinti turimų prekių kiekius, kai, pakeitus tiekėją, projekto vykdytojui ir (arba) partneriui reikėtų įsigyti medžiagų, turinčių kitokias technines charakteristikas, ir dėl to atsirastų nesuderinamumas arba per didelių techninių eksploatacijos ir priežiūros sunkumų;

11.4. kai dėl aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti, paaiškėja, kad yra reikalingos papildomos paslaugos, kurios nebuvo įrašytos į sudarytą pirkimo sutartį ir kurių techniškai ar ekonomiškai neįmanoma atskirti nuo pradinės pirkimo sutarties, nesukeliant didelių nepatogumų projekto vykdytojui ir (arba) partneriui, arba kai tokios paslaugos, nors ir gali būti atskirti nuo pradinės pirkimo sutarties, yra būtinai reikalingos jai užbaigti. Tokia papildomų paslaugų pirkimo sutartis gali būti sudaroma tik su tuo tiekėju, su kuriuo buvo sudaryta pradinė pirkimo sutartis, o visų kitų papildomai sudarytų pirkimo sutarčių kaina neturi viršyti 50 procentų pagrindinės pirkimo sutarties vertės.

12. Jeigu kreipiamasi tik į vieną tiekėją, jam gali būti pateikiama ne visa šio Aprašo 7 punkte nurodyta informacija, jeigu manoma, kad kita informacija yra nereikalinga.

13. Tiekėjų pasiūlymams vertinti projekto vykdytojas (partneris) turi teisę nusistatyti vidaus tvarką ir (arba) sudaryti pirkimo komisiją.

14. Projekto vykdytojas ir (arba) partneris gali nustatyti tik šiuos tiekėjų pasiūlymų vertinimo kriterijus:

14.1. mažiausios kainos – kai laimėjusiu pripažįstamas pasiūlymas, kuriame nurodyta mažiausia kaina;

14.2. ekonominio naudingumo – kai laimėjusiu pripažįstamas pasiūlymas, surinkęs daugiausiai balų pagal ekonominio naudingumo vertinimo kriterijus.

15. Projekto vykdytojas ir (arba) partneris privalo visiems tiekėjams taikyti vienodus reikalavimus ir kriterijus, suteikti vienodas galimybes ir pateikti vienodą informaciją.

16. Atsižvelgdamas į pirkimo sudėtingumą, projekto vykdytojas (partneris) privalo nustatyti protingą pasiūlymų pateikimo terminą.

17. Vykdydamas apklausą raštu, projekto vykdytojas ir (arba) partneris, užtikrindamas šio Aprašo 4–5 punktuose nustatytų principų laikymąsi, turi teisę derėtis su tiekėjais dėl techninių, ekonominių ir kitokių pasiūlymo sąlygų, siekdamas ekonomiškiausio rezultato. Derybos turi būti vykdomos su visais tiekėjais, pateikusiais projekto vykdytojo ir (arba) partnerio nustatytus minimalius reikalavimus, atitikusius pirminius pasiūlymus. Deramasi su kiekvienu tiekėju atskirai. Derybų metu tiekėjai neturi būti diskriminuojami jiems pateikiant skirtingą informaciją arba kaip nors kitaip ribojant atskirų tiekėjų galimybes pagerinti savo pasiūlymus. Derybų rezultatai įforminami protokolu.

18. Tiekėjų galutiniai pasiūlymai vertinami pagal tiekėjams pirkimo pradžioje nurodytus vertinimo kriterijus. Vertinami tik projekto vykdytojo ir (arba) partnerio nustatytus minimalius reikalavimus atitinkantys tiekėjų galutiniai pasiūlymai.

19. Jeigu projekto vykdytojas ir (arba) partneris vykdė derybas šio Aprašo 17 punkte nustatyta tvarka, galutiniais pasiūlymais yra laikomi derybų protokolai ir pirminiai tiekėjų pasiūlymai, kiek jie nebuvo pakeisti derybų metu.

20. Projekto vykdytojas ir (arba) partneris arba pirkimo komisija turi parengti ir užpildyti tiekėjų apklausos pažymą ir (arba) kitus vertinimo dokumentus.

21. Laimėjusiu pripažįstamas ekonomiškai naudingiausias tiekėjo galutinis pasiūlymas arba tas galutinis pasiūlymas, kuriame nurodyta mažiausia kaina.

22. Projekto vykdytojas ir (arba) partneris bet kuriuo metu iki pirkimo sutarties sudarymo turi teisę nutraukti pirkimo procedūras, jeigu atsirado aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti.

23. Vykdydamas apklausą raštu ir priėmęs sprendimą nutraukti pirkimo procedūras, projekto vykdytojas ir (arba) partneris ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo privalo apie šį sprendimą pranešti visiems pasiūlymus pateikusiems tiekėjams, o jeigu pirkimo procedūros nutraukiamos iki galutinio pasiūlymo pateikimo termino – visiems pirkimo sąlygas ir (arba) pirkimų dokumentus įsigijusiems tiekėjams.

24. Vykdydamas apklausą raštu, projekto vykdytojas ir (arba) partneris ne vėliau kaip per 3 darbo dienas po pirkimo sutarties sudarymo privalo pasiūlymus pateikusius tiekėjus raštu informuoti apie pirkimo sutarties sudarymą, nurodydamas tiekėją, su kuriuo sudaryta pirkimo sutartis.

 

IV. PIRKIMO SUTARTIS

 

25. Pirkimo sutartis sudaroma su laimėjusį pasiūlymą pateikusiu tiekėju arba kai kreipiamasi tik į vieną tiekėją, su vienintelį pasiūlymą pateikusiu tiekėju, kurio galutinis pasiūlymas atitinka projekto vykdytojo ir (arba) partnerio nustatytus reikalavimus. Sudarant pirkimo sutartį, negali būti keičiama laimėjusio tiekėjo galutinio pasiūlymo kaina ir sąlygos, taip pat projekto vykdytojo ir (arba) partnerio pirkimo pradžioje nustatytos pirkimo sąlygos, išskyrus šio Aprašo 17 punkte nustatytą atvejį.

26. Pirkimo sutartis pirkimams, kurių vertė lygi ar didesnė kaip 10 000 litų be pridėtinės vertės mokesčio, sudaroma raštu.

 

V. ATVEJAI, KAI šiame APRAŠE NUSTATYTI REIKALAVIMAI NETAIKOMI

 

27. Šiame Apraše nustatyti reikalavimai netaikomi šiais atvejais:

27.1. numatoma pirkimo vertė neviršija 5 000 litų be pridėtinės vertės mokesčio;

27.2. darbo sutartims;

27.3. prekių ir paslaugų pirkimams pagal ilgalaikes sutartis: komunalinių, elektros, dujų, vandens tiekimo ir nuotekų surinkimo, šilumos tiekimo, valymo, apsaugos, fiksuoto telekomunikacijų ryšio ir kitų su patalpų ar pastatų išlaikymu susijusių paslaugų pirkimams, automobilinio kuro pirkimams.

 

VI. PIRKIMŲ PRIEŽIŪRA

 

28. Projektų vykdytojų ir (arba) partnerių vykdomų pirkimų priežiūrą atlieka Europos socialinio fondo agentūra (toliau vadinama – Agentūra).

29. Agentūra pagal savo kompetenciją turi įsitikinti, kad, vykdant pirkimus, perkamos tos prekės ir paslaugos, kurias pirkti numatyta iš projekto finansavimo lėšų.

30. Įtarusi šiame Apraše nustatytų reikalavimų pažeidimą arba įtarusi ir (ar) nustačiusi, kad sutarties su tiekėju kaina neatitinka analogiškų prekių ar paslaugų vidutinės rinkos kainos, Agentūra turi teisę iš projekto vykdytojo ir (arba) partnerio reikalauti papildomų pagrindimo dokumentų ir (ar) atlikti rinkos kainų patikrinimą.

 

VII. GINČŲ DĖL PROJEKTO VYKDYTOJO IR (ARBA) PARTNERIO VEIKSMŲ ARBA NEVEIKIMO NAGRINĖJIMAS

 

31. Tiekėjas, kuris mano, kad projekto vykdytojas ir (arba) partneris nesilaiko šio Aprašo reikalavimų ir tuo pažeidė ar pažeis jo teisėtus interesus, turi teisę Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka su ieškiniu kreiptis į teismą.

 

VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

32. Išlaidos, kurias projekto vykdytojas ir (arba) partneris patyrė, pažeisdamas šiame Apraše nustatytus reikalavimus, Agentūros sprendimu pripažįstamos netinkamomis finansuoti projekto išlaidomis, o jei tokios išlaidos jau buvo apmokėtos ir pažeidimo faktas paaiškėjo vėliau – Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerija (toliau vadinama – ministerija) arba Agentūra, jei ją įgaliojo ministerija, turi įpareigoti projekto vykdytoją grąžinti jam išmokėtas lėšas.

33. Projekto vykdytojas ir (arba) partneris privalo saugoti pirkimo sutartis, pirkimo vykdymo ir vertinimo dokumentus ir kitus su pirkimu susijusius dokumentus projekto finansavimo ir administravimo sutartyje nustatyta tvarka.

 

_________________