LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖS AVIACIJOS ORLAIVIŲ ŽENKLINIMO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

1995 m. gegužės 15 d. Nr. 690

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti Lietuvos Respublikos valstybinės aviacijos orlaivių ženklinimo nuostatus (pridedama).

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                Adolfas Šleževičius

 

Krašto apsaugos ministras                                                           Linas Linkevičius

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1995 m. gegužės 15 d. nutarimu Nr. 690

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS VALSTYBINĖS AVIACIJOS ORLAIVIŲ ŽENKLINIMO NUOSTATAI

 

BENDROJI DALIS

 

1. Šiuose nuostatuose apibūdinami Lietuvos Respublikos valstybinės aviacijos (toliau vadinama – valstybinės aviacijos) orlaivių atpažinimo ženklai, taip pat nustatoma jų žymėjimo tvarka.

2. Prieš pradedamas naudoti kiekvienas valstybinės aviacijos orlaivis turi būti pažymėtas atpažinimo ženklu, kad būtų galima nustatyti jo priklausymą valstybei.

3. Draudžiama valstybinės aviacijos orlaiviams skraidyti be atpažinimo ženklų arba su ženklais, nenumatytais šiuose nuostatuose.

4. Valstybinės aviacijos orlaivio atpažinimo ženklas yra tam tikras atvaizdas ir skaitmeninis numeris, žymimi ant orlaivio vietų, nurodytų šiuose nuostatuose.

5. Pagal paskirtį valstybinės aviacijos orlaivių atpažinimo ženklai skirstomi į pagrindinius ir papildomuosius.

6. Pagrindinis atpažinimo ženklas rodo orlaivio priklausymą valstybinei aviacijai.

Pagrindinis visų valstybinės aviacijos orlaivių (toliau vadinama – orlaiviai) atpažinimo ženklas yra baltas Vyčio kryžius, kurio išorinis kontūras apvestas 15–20 milimetrų pločio juoda juosta.

7. Papildomieji atpažinimo ženklai rodo konkretaus orlaivio priklausymą aviacijos bazei, tarnybai arba eskadrilei. Papildomasis ženklas gali būti:

7.1. orlaivio borto numeris;

7.2. linijos;

7.3. ypatingi užrašai;

7.4. ypatingi atvaizdai (Raudonojo kryžiaus, Vidaus reikalų ministerijos emblemos).

8. Pagal galiojimo laiką orlaivių atpažinimo ženklai skirstomi į nuolatinius ir laikinuosius.

Nuolatiniai atpažinimo ženklai yra tie, kuriais orlaiviai žymimi visam jų naudojimo laikui.

Laikinieji atpažinimo ženklai yra tie, kuriais orlaiviai žymimi tam tikram laikotarpiui.

9. Orlaivių atpažinimo ženklai turi būti labai gerai matomi ir reguliariai atnaujinami per visą jų naudojimo laiką.

 

ATPAŽINIMO ŽENKLŲ APRAŠYMAS IR ORLAIVIŲ ŽYMĖJIMO JAIS TVARKA

 

10. Šių nuostatų 6 punkte nurodytu pagrindiniu orlaivių atpažinimo ženklu – Vyčio kryžiumi (toliau vadinama – Vyčio kryžius) žymimi:

10.1. monoplano sparnai iš apačios ir viršaus, taip pat vertikalioji uodegos plokštė iš abiejų pusių;

10.2. biplano viršutiniai sparnai iš viršaus, apatiniai – iš apačios, taip pat vertikalioji uodegos plokštė iš abiejų pusių;

10.3. sraigtasparnio su uodegos sraigtu – abu kabinos šonai (galinė jų dalis) ir apačia;

10.4. sraigtasparnio be uodegos sraigto – posūkio vairo plokštumų išorinė pusė ir kabinos apačia.

11. Žymint Vyčio kryžiumi orlaivio sparną (iš viršaus ir apačios), ženklo centras turi būti maždaug sparno stygos viduryje.

Nuotolis nuo Vyčio kryžiaus iki sparno galo turi būti 0,1–0,2 sparno mojo, o nuo priekinio sparno krašto iki Vyčio kryžiaus apvado – 100–200 milimetrų.

Vyčio kryžius kartu su apvadu neturi siekti eleronų arba užsparnių.

12. Orlaivio su žema horizontaliąja uodegos plokšte vertikalioji uodegos plokštė žymima Vyčio kryžiumi kilio ir posūkių vairo bendro ploto centre aukščiau stabilizatoriaus, o su aukšta horizontaliąja uodegos plokšte – kilio ploto centre žemiau stabilizatoriaus.

Orlaiviai su dvigubomis vertikaliosiomis uodegos plokštėmis žymimi Vyčio kryžiumi tik ant išorinių vertikaliųjų uodegos plokščių pusės.

13. Vertikaliosios uodegos plokštės žymimos Vyčio kryžiumi taip, kad nuo šio ženklo apvado krašto iki kilio aptakiojo krašto būtų maždaug 100–200 milimetrų.

14. Orlaiviai žymimi šių matmenų Vyčio kryžiumi (milimetrais):

 

Kryžiaus aukštis

300

500

750

1000

1250

1500

Kryžiaus plotis siauriausioje vietoje

50

83

125

167

208

250

Kryžiaus plotis plačiausioje vietoje

162

270

405

540

675

810

Baltos ir juodos juostų plotis

12

21

31

42

52

63

 

15. Borto numeris – dviženklis skaičius – žymimas fiuzeliažo šonuose iš abiejų pusių.

Orlaiviai su pailginta priekine dalimi žymimi Vyčio kryžiumi sparno priekyje, o su trumpesne priekine dalimi – sparno gale.

16. Aviacijos bazės arba eskadrilės vado nurodymu visi orlaiviai žymimi atitinkamais borto numeriais laikantis šių taisyklių:

16.1. numeriai turi būti nuo 01 iki 99;

16.2. numerius aviacijos bazėms ir eskadrilėms paskiria Inžinerinės tarnybos viršininkas – Karinių oro pajėgų vado pavaduotojas atskiru nurodymu;

16.3. iš paskirtų numerių aviacijos bazės arba eskadrilės vado nutarimu kiekvienam orlaiviui laisvai parenkamas ir priskiriamas numeris;

16.4. orlaivių numeriai turi būti nudažyti viena spalva (raudona, mėlyna, geltona) ir apvesti 15–20 milimetrų pločio balta juosta.

17. Orlaivio numerio skaitmenys turi būti šių matmenų (milimetrais) ir formos:

17.1. skaitmenų aukštis be apvado – 300; 400; 600; 900;

17.2. skaitmenų plotis – 2/3 jų aukščio, o linijų storis – 1/6 skaitmenų aukščio;

17.3. skaitmenys ant lėktuvo fiuzeliažo turi būti žymimi šoninės jo ašies projekcijoje ir toje vietoje, iš kurios jie geriausiai matomi;

17.4. skaitmenys ant sraigtasparnio turi būti žymimi ant variklio apsauginio gaubto priekinės dalies jo šoninės projekcijos ašyje, iš kur jie geriausiai matomi.

18. Sanitarinio lėktuvo, kaip ir kitų orlaivių, pagrindinis atpažinimo ženklas taip pat yra Vyčio kryžius. Juo žymima vertikalioji uodegos plokštė iš abiejų pusių.

Papildomuoju Raudonojo kryžiaus ženklu žymimi lėktuvo sparnai iš viršaus ir apačios bei fiuzeliažo šonai.

Borto numeriu žymimi fiuzeliažo šonai už Raudonojo kryžiaus ženklo į lėktuvo uodegos pusę.

Žymint Raudonuoju kryžiumi lėktuvo sparnus, šio ženklo galai neturi siekti eleronų arba užsparnių.

Sanitarinių sraigtasparnių pagrindinis atpažinimo ženklas taip pat yra Vyčio kryžius. Juo žymimi abu kabinos šonai galinėje jos dalyje, o papildomuoju Raudonojo kryžiaus ženklu žymima abiejų kabinos šonų centras ir kabinos apačia.

19. Raudonojo kryžiaus ženklas turi būti raudonos spalvos baltame rate, jeigu orlaivis nudažytas ne balta spalva.

20. Karo aviacijos pratybų metu, kad būtų galima atpažinti, vienatipiai orlaiviai (sraigtasparniai) gali būti žymimi laikinaisiais atpažinimo ženklais. Laikinieji atpažinimo ženklai gali būti:

lėktuvų – 200 milimetrų pločio linijos, einančios sparno apačioje ir viršuje išilgai nerviūrų;

sraigtasparnių – 100–200 milimetrų pločio linijos, einančios išilgai kabinos ant abiejų jos šonų ir apačios.

21. Laikinųjų atpažinimo ženklų linijos turi būti gerai matomos ir neturi nustelbti nuolatinių atpažinimo ženklų. Nuotolis tarp šių linijų turi būti lygus pusei linijos pločio. Linijos tamsiame fone turi būti šviesios, o šviesiame fone – tamsios spalvos. Laikinųjų atpažinimo ženklų linijos žymimos dažais, kurie lengvai nusiplauna ir negadina lako bei dažų dangos.

22. Valstybinių orlaivių atpažinimo ženklų išdėstymą, skaitmenų šriftą ir formą nustato Krašto apsaugos ministerija.

23. Aviacijos bazių ir eskadrilių vadai kontroliuoja, kaip laikomasi šių nuostatų.

______________