LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL FINANSŲ MINISTRO 2008 M. SPALIO 31 D. ĮSAKYMO Nr. 1K-349

„DĖL VISUOTINIŲ DOTACIJŲ PRIEMONIŲ ADMINISTRAVIMO IR FINANSAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2010 m. gruodžio 14 d. Nr. 1K-382

Vilnius

 

P a k e i č i u Visuotinių dotacijų priemonių administravimo ir finansavimo taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. spalio 31 d. įsakymu Nr. 1K-349 „Dėl Visuotinių dotacijų priemonių administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2008, Nr. 132-5093; 2009, Nr. 17-665), ir išdėstau jas nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

FINANSŲ MINISTRĖ                                                                         INGRIDA ŠIMONYTĖ

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2008 m. spalio 31 d.

įsakymu Nr. 1K-349

(Lietuvos Respublikos finansų ministro

2010 m. gruodžio 14 d.

įsakymo Nr. 1K-382 redakcija)

 

VISUOTINių DOTACIJų PRIEMONių ADMINISTRAVIMO IR FINANSAVIMO TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Visuotinių dotacijų priemonių administravimo ir finansavimo taisyklėse (toliau – Taisyklės) nustatoma visuotinės dotacijos taikymo įgyvendinant dalį 2007–2013 m. Žmogiškųjų išteklių plėtros veiksmų programos, patvirtintos Europos Komisijos 2007 m. rugsėjo 24 d. sprendimu Nr. K(2007)4475, su paskutiniais pakeitimais, padarytais Europos Komisijos 2010 m. gegužės 26 d. sprendimu Nr. K(2010) 3471, dalį 2007–2013 m. Ekonomikos augimo veiksmų programos, patvirtintos Europos Komisijos 2007 m. liepos 30 d. sprendimu Nr. K(2007)3740, su paskutiniais pakeitimais, padarytais Europos Komisijos 2010 m. vasario 23 d. sprendimu Nr. K(2010)1047, dalį 2007–2013 m. Sanglaudos skatinimo veiksmų programos, patvirtintos Europos Komisijos 2007 m. liepos 30 d. sprendimu Nr. K(2007) 3738, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2010 m. kovo 2 d. Europos Komisijos sprendimu Nr. K(2010) 1048 (toliau kartu – veiksmų programos), visuotinės dotacijos priemonės administravimo tvarka ir visuotinės dotacijos priemonės lėšomis finansuojamų projektų administravimo tvarka.

2. Taisyklės parengtos vadovaujantis 2006 m. liepos 11 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1083/2006, nustatančio bendrąsias nuostatas dėl Europos regioninės plėtros fondo, Europos socialinio fondo ir Sanglaudos fondo bei panaikinančio Reglamentą (EB) Nr. 1260/1999 (OL 2006 L 210, p. 25), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2010 m. birželio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 539/2010 (OL 2010 L 158, p. 1) (toliau – Reglamentas Nr. 1083/2006), 2006 m. gruodžio 8 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 1828/2006, nustatančio Tarybos reglamento (EB) Nr. 1083/2006, nustatančio bendrąsias nuostatas dėl Europos regioninės plėtros fondo, Europos socialinio fondo ir Sanglaudos fondo, ir Europos Parlamento bei Tarybos reglamento (EB) Nr. 1080/2006 dėl Europos regioninės plėtros fondo, įgyvendinimo taisykles (OL 2006 L 371, p. 1) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2010 m. rugsėjo 17 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 832/2010 (OL 2010 L 248, p. 1) (toliau – Reglamentas Nr. 1828/2006), Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo tarp institucijų, įgyvendinant Lietuvos 2007–2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategiją ir veiksmų programas, taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. spalio 17 d. nutarimu Nr. 1139 (Žin., 2007, Nr. 114-4637) (toliau – Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo taisyklės), Vykdomų pagal Lietuvos 2007–2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategiją ir ją įgyvendinančias veiksmų programas projektų išlaidų ir finansavimo reikalavimų atitikties taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. spalio 31 d. nutarimu Nr. 1179 (Žin., 2007, Nr. 117-4789) (toliau – Išlaidų ir finansavimo reikalavimų atitikties taisyklės), Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2008 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. 1225 (Žin., 2008, Nr. 137-5429), Finansinės paramos, išmokėtos ir (arba) panaudotos pažeidžiant teisės aktus, grąžinimo į Lietuvos Respublikos valstybės biudžetą taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. gegužės 30 d. nutarimu Nr. 590 (Žin., 2005, Nr. 69-2469; 2010, Nr. 33-1570) (toliau – Finansinės paramos grąžinimo taisyklės), 2007–2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos grąžintinų ir grąžintų lėšų administravimo ir grąžintinų ir grąžintų lėšų ataskaitos rengimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2010 m. birželio 4 d. įsakymu Nr. 1K-184 (Žin., 2010, Nr. 67-3378) (toliau – Grąžintinų ir grąžintų lėšų administravimo taisyklės), Europos Sąjungos struktūrinės paramos kompiuterinės informacinės valdymo ir priežiūros sistemos naudojimo taisyklių (2007–2013 metų laikotarpiui), patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. spalio 16 d. įsakymu Nr. 1K-324 (Žin., 2008, Nr. 123-4684; 2009, Nr. 42-1642) (toliau – SFMIS taisyklės), Bendrai finansuojamų iš Europos Sąjungos fondų lėšų projektų duomenų elektroninių mainų taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 2009 m. vasario 17 d. įsakymu Nr. 1K-038 (Žin., 2009, Nr. 20-800), Lietuvos Respublikos finansų ministro 2009 m. vasario 17 d. įsakymo Nr. 1K-039 „Dėl išlaidų deklaracijos formos, metodinių išlaidų deklaracijų rengimo rekomendacijų ir projektų finansinės būklės ataskaitos formos patvirtinimo“ (Žin., 2009, Nr. 20-801) (toliau – Įsakymas dėl išlaidų deklaravimo) nuostatomis.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Projektui skiriamo finansavimo lėšos – bendrai finansuojamam iš Europos Sąjungos fondų lėšų projektui skiriamos visuotinės dotacijos priemonės lėšos.

Projekto vykdytojas – Reglamento Nr. 1083/2006 2 straipsnio 4 dalyje apibrėžtas subjektas, atsakingas už bendrai finansuojamo iš Europos Sąjungos fondų lėšų projekto inicijavimą ir įgyvendinimą, kuris yra galutinis visuotinės dotacijos priemonės lėšų gavėjas.

Tinkamos finansuoti projekto išlaidos – bendrai finansuojamo iš Europos Sąjungos fondų lėšų projekto išlaidos, atitinkančios Išlaidų ir finansavimo reikalavimų atitikties taisyklėse ir visuotinės dotacijos priemonės apraše nustatytus reikalavimus.

Visuotinė dotacija – būdas įgyvendinti dalį veiksmų programos, nustatytas Reglamento Nr. 1083/2006 42 straipsnio 1 dalyje.

Visuotinės dotacijos priemonė – veiksmų programos prioriteto įgyvendinimo priemonė, įgyvendinama taikant visuotinę dotaciją.

Visuotinės dotacijos priemonės finansavimo ir administravimo sutartis – vadovaujančiosios institucijos, ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos, pagal kompetenciją atsakingos už bendrai finansuojamus iš Europos Sąjungos fondų lėšų ūkio sektorius, ir visuotinės dotacijos valdytojo pasirašomas dokumentas.

Visuotinės dotacijos priemonės lėšos – lėšos, naudojamos apmokėti bendrai finansuojamų iš Europos Sąjungos fondų lėšų projektų tinkamoms finansuoti išlaidoms, kurių dydis ir finansavimo šaltiniai (Europos Sąjungos fondų ir (ar) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos) yra numatyti atitinkamos veiksmų programos priede.

Visuotinės dotacijos valdytojas – vadovaujantis Reglamento Nr. 1083/2006 42 straipsnio 1 dalimi paskirta tarpinė ar kita institucija, kuri vadovaudamasi Reglamento Nr. 1083/2006 59 straipsnio 2 dalimi vadovaujančiosios institucijos atsakomybe atlieka vadovaujančiosios institucijos pavestas užduotis, nustatytas visuotinės dotacijos priemonės finansavimo ir administravimo sutartyje.

Visuotinės dotacijos valdytojo vidaus sistemos patikra – visuotinės dotacijos valdytoju pasirinktos institucijos vidaus sistemos atitikties vadovaujančiosios institucijos nustatytiems reikalavimams vertinimas arba visuotinės dotacijos valdytoju paskirtos institucijos vidaus sistemos atitikties visuotinės dotacijos priemonės finansavimo ir administravimo sutartyje nustatytiems reikalavimams vertinimas.

Kitos Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Taisyklių 2 punkte nurodytuose teisės aktuose ir Projektų administravimo ir finansavimo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. gruodžio 19 d. nutarimu Nr. 1443 (Žin., 2008, Nr. 4-132).

 

II. VISUOTINĖS DOTACIJOS KAIP BŪDO ĮGYVENDINTI DALĮ VEIKSMŲ PROGRAMOS PASIRINKIMAS

 

4. Visuotinę dotaciją gali pasirinkti už atitinkamą veiksmų programos prioriteto įgyvendinimo priemonę (toliau – veiksmų programos priemonė) atsakinga ministerija ir (ar) kita valstybės institucija, pagal kompetenciją atsakinga už bendrai finansuojamus iš Europos Sąjungos fondų lėšų ūkio sektorius (toliau – ministerija ir (ar) kita valstybės institucija).

5. Nustačiusi, kad dalį veiksmų programos tinkamiausia įgyvendinti kaip visuotinę dotaciją, ministerija ir (ar) kita valstybės institucija raštu turi pateikti vadovaujančiajai institucijai siūlymą atitinkamą veiksmų programos priemonę (-es) įgyvendinti kaip visuotinę dotaciją (toliau – siūlymas), kuriame turi būti nurodyta:

5.1. pagrindimas, kodėl pasirinkta visuotinė dotacija;

5.2. argumentai ir motyvai, jeigu ministerija ir (ar) kita valstybės institucija nustato, kad įgyvendinti veiksmų programos priemonę (-es) kaip visuotinę dotaciją tinkamiausia būtų pavesti tarpinei institucijai, nurodytai Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo taisyklių priede, ar institucijai, kuri yra paskirta kitos veiksmų programos priemonės visuotinės dotacijos valdytoja, ar pradėti kandidato į visuotinės dotacijos valdytojus pasirinkimo ir skyrimo procedūrą.

6. Išnagrinėjusi ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos siūlymą ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo siūlymo arba patikslinto siūlymo ir (arba) papildomos informacijos gavimo dienos vadovaujančioji institucija gali:

6.1. pritarti siūlymui ir leisti ministerijai (ir) ar kitai valstybės institucijai pradėti kandidato į visuotinės dotacijos valdytojus pasirinkimo ir skyrimo procedūrą arba pritarti tarpinės institucijos, nurodytos Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo taisyklių priede, ar institucijos, kuri yra paskirta kitos veiksmų programos priemonės visuotinės dotacijos valdytoja, kandidatūrai, jei tokia pateikta;

6.2. prašyti patikslinti siūlymą ir (arba) pateikti papildomą informaciją;

6.3. nepritarti siūlymui, išdėstydama nepritarimo argumentus.

 

III. VISUOTINĖS DOTACIJOS VALDYTOJO PASIRINKIMAS ir paskyrimas

 

7. Tas pats kandidatas į visuotinės dotacijos valdytojus gali būti siūlomas vienai arba kelioms visuotinių dotacijų priemonėms administruoti.

8. Vadovaujančiajai institucijai pritarus ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos siūlymui visuotinės dotacijos valdytoja pasirinkti tarpinę instituciją, nurodytą Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo taisyklių priede, ar instituciją, kuri yra paskirta kitos veiksmų programos priemonės visuotinės dotacijos valdytoja, laikoma, kad visuotinės dotacijos valdytojas pasirinktas. Kitu atveju visuotinės dotacijos valdytojas pasirenkamas vadovaujantis ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos patvirtintu visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimo sąlygų aprašu, kurio projektui pritarė vadovaujančioji institucija.

9. Visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimo sąlygų apraše turi būti nustatyta:

9.1. visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimo vertinimo kriterijai ir jų apibrėžtis;

9.2. kiti reikalavimai visuotinės dotacijos valdytojui;

9.3. kandidato į visuotinės dotacijos valdytojus vertinimo ataskaitos forma;

9.4. kandidato į visuotinės dotacijos valdytojus vertinimo ataskaitos vadovaujančiajai institucijai teikimo terminai.

10. Vadovaujančioji institucija ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo Visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimo sąlygų aprašo projekto gavimo dienos apie (ne)pritarimą jam raštu informuoja ministeriją ir (ar) kitą valstybės instituciją. Jeigu Visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimo sąlygų aprašo projektui nepritariama, rašytiniame atsakyme turi būti nurodomos tokio nepritarimo priežastys ir siūlomi tolesni ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos veiksmai. Ministerija ir (ar) kita valstybės institucija, įvertinusi vadovaujančiosios institucijos pastabas, atitinkamai pakeičia Visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimo sąlygų aprašo projektą ir teikia jį pakartotinai vadovaujančiajai institucijai.

11. Ministerija ir (ar) kita valstybės institucija, gavusi vadovaujančiosios institucijos pritarimą Visuotinės dotacijos valdytojo pasirinkimo sąlygų aprašo projektui, patvirtina jį ir pasirenka kandidatą į visuotinės dotacijos valdytojus, apie pasirinkimą raštu informuoja vadovaujančiąją instituciją, kartu pateikdama kandidato (-ų) į visuotinės dotacijos valdytojus vertinimo ataskaitą.

12. Ministerija ir (ar) kita valstybės institucija, siūlydama kandidatą į visuotinės dotacijos valdytojus, privalo vertinti jo:

12.1. finansinį pajėgumą (netaikoma biudžetinėms įstaigoms);

12.2. atitinkamos srities kompetenciją (gebėjimą spręsti veiksmų programos prioriteto uždavinio problemą (-as) ir siekti veiksmų programoje nustatytų prioriteto tikslų);

12.3. gebėjimus Europos Sąjungos ir (arba) kitos tarptautinės finansinės paramos lėšomis finansuojamų programų ir (arba) projektų administravimo srityje;

12.4. gebėjimus finansų valdymo srityje.

13. Vadovaujančioji institucija ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo kandidato (-ų) į visuotinės dotacijos valdytojus vertinimo ataskaitos gavimo dienos raštu informuoja ministeriją ir (ar) kitą valstybės instituciją apie (ne)pritarimą visuotinės dotacijos valdytojo kandidatūrai. Nepritarimas turi būti motyvuotas ir nurodyti veiksmai, kuriuos turi atlikti ministerija ir (ar) kita valstybės institucija.

14. Vadovaujančiajai institucijai pritarus visuotinės dotacijos valdytojo kandidatūrai:

14.1. vadovaujančioji institucija informuoja visuotinės dotacijos valdytoją apie pritarimą jo kandidatūrai ir parengia bei pateikia kandidatui į visuotinės dotacijos valdytojus reikalavimų, pagal kuriuos bus vykdoma jo vidaus sistemos patikra, aprašą;

14.2. kandidatas į visuotinės dotacijos valdytojus, vadovaudamasis reikalavimų, pagal kuriuos bus vykdoma jo vidaus sistemos patikra, aprašu, per vadovaujančiosios institucijos nustatytą terminą, kuris negali būti ilgesnis kaip 2 mėnesiai, parengia vidaus procedūrų vadovą, nustatantį visuotinės dotacijos valdytojo vykdytinų užduočių atlikimo tvarką, ir raštu informuoja vadovaujančiąją instituciją;

14.3. vadovaujančioji institucija ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo informacijos gavimo dienos atlieka kandidato į visuotinės dotacijos valdytojus vidaus sistemos patikrą.

15. Kandidato į visuotinės dotacijos valdytojus vidaus sistemos patikra gali būti neatliekama, jeigu visuotinės dotacijos valdytoja bus siūloma tarpinė institucija, nurodyta Atsakomybės ir funkcijų paskirstymo taisyklių priede, arba kandidatas į visuotinės dotacijos valdytojus yra paskirtas kitos veiksmų programos priemonės visuotinės dotacijos valdytoju. Tokiu atveju sprendimą dėl būtinumo atlikti kandidato į visuotinės dotacijos valdytojus vidaus sistemos patikrą priima vadovaujančioji institucija.

16. Vadovaujančioji institucija sprendimą dėl kandidato į visuotinės dotacijos valdytojus paskyrimo visuotinės dotacijos valdytoju, kuris įforminamas Lietuvos Respublikos finansų ministro įsakymu, priima nustačiusi, kad kandidato į visuotinės dotacijos valdytojus vidaus sistema atitinka vadovaujančiosios institucijos nustatytus reikalavimus. Jeigu kandidato į visuotinės dotacijos valdytojus vidaus sistema atitinka ne visus reikalavimus, sprendimas dėl jo paskyrimo gali būti priimamas tuo atveju, jeigu paskirtas visuotinės dotacijos valdytojas parengia ir įgyvendina nustatytų neatitikimų koregavimo veiksmų planą, kuriame nurodoma, kaip ir kada bus pašalinti nustatyti neatitikimai. Tuo atveju paskirtas visuotinės dotacijos valdytojas visuotinės dotacijos priemonės finansavimo ir administravimo sutartyje (toliau – Sutartis) įsipareigoja iki termino, nustatyto neatitikimo koregavimo veiksmų plane, ištaisyti visus visuotinės dotacijos valdytojo vidaus sistemos patikros metu nustatytus neatitikimus.

17. Apie sprendimą dėl visuotinės dotacijos valdytojo paskyrimo vadovaujančioji institucija per 5 darbo dienas raštu informuoja ministeriją ir (ar) kitą valstybės instituciją bei paskirtąjį visuotinės dotacijos valdytoją.

 

IV. SUTARTIES SUDARYMAS, JOS VYKDYMO PRIEŽIŪRA IR STEBĖSENA

 

18. Vadovaujančioji institucija ne vėliau kaip per 20 darbo dienų po visuotinės dotacijos valdytojo paskyrimo dienos parengia Sutarties projektą, kurį išsiunčia derinti ministerijai ir (ar) kitai valstybės institucijai, tvirtinančiajai institucijai ir visuotinės dotacijos valdytojui.

19. Sutartyje turi būti nurodyta:

19.1. visuotinės dotacijos priemonės (-ių) pavadinimas (-ai) ir kodas (-ai);

19.2. visuotinės dotacijos priemonei (-ėms) skiriamos Europos Sąjungos fondų ir (ar) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos;

19.3. kiti bendrai finansuojamų iš Europos Sąjungos fondų lėšų projektų (toliau – projektas) finansavimo šaltiniai, jei tokie yra;

19.4. Sutarties šalių teisės, funkcijos ir įsipareigojimai;

19.5. paraiškų dėl projektų finansavimo vertinimo ir atrankos bei sprendimų priėmimo nuostatos;

19.6. nuostatos dėl projektų atitikties bendriesiems ir specialiesiems Stebėsenos komiteto veiksmų programų, įgyvendinančių Lietuvos 2007–2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos panaudojimo strategiją, įgyvendinimo priežiūrai atlikti, sudaryto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. sausio 22 d. nutarimu Nr. 60 (Žin., 2007, Nr. 10-396; 2008, Nr. 4-133) (toliau – Stebėsenos komitetas) patvirtintiems projektų atrankos kriterijams vertinimo metodikos rengimo;

19.7. nuostatos dėl projektų finansavimo ir administravimo sutarčių su projektų vykdytojais sudarymo, jei jos sudaromos;

19.8. nuostatos dėl visuotinės dotacijos priemonės (-ių) įgyvendinimo stebėsenos rodiklių;

19.9. avanso, jei jis mokamas, ir kitų mokėjimų, jei tokie bus, atlikimo visuotinės dotacijos valdytojui tvarka bei atsiskaitymo sąlygos;

19.10. avanso, jei jis mokamas, ir kitų mokėjimų projektų vykdytojams atlikimo tvarka bei atsiskaitymo sąlygos;

19.11. stebėsenos, vertinimo ir finansinės kontrolės užtikrinimo priemonės;

19.12. nuostatos dėl neteisėtai išmokėtų ir (arba) panaudotų lėšų susigrąžinimo, grąžintinų, grąžintų, panaikintų ir nesusigrąžintų (nurašytų skolų) lėšų administravimo, apskaitos ir ataskaitų teikimo;

19.13. nuostatos dėl tinkamų finansuoti išlaidų nustatymo ir jų pripažinimo deklaruotinomis Europos Komisijai bei išlaidų deklaracijų ir projektų finansinės būklės ataskaitų parengimo ir pateikimo tvirtinančiajai institucijai;

19.14. nuostatos dėl pažeidimų tyrimo, nustatymo ir šalinimo;

19.15. nuostatos dėl patikrų projektų įgyvendinimo ir (ar) administravimo vietose (toliau – patikra vietoje) atlikimo ar kitų projektų įgyvendinimo priežiūros veiksmų;

19.16. informacijos Europos Komisijai siunčiamoms metinei ir galutinei įgyvendinimo ataskaitoms parengti teikimo tvarka;

19.17. lėšų panaudojimo, įskaitant visuotinės dotacijos valdytojo ir projektų vykdytojų sukaupiamų palūkanų panaudojimą, nuostatos, nepažeidžiant Reglamento Nr. 1083/2006 83 ir 93 straipsnių;

19.18. Europos Sąjungos struktūrinės paramos kompiuterinės informacinės valdymo ir priežiūros sistemos 2007–2013 metų Europos Sąjungos struktūrinės paramos posistemio (toliau – SFMIS2007) naudojimo išimtys, jei jos būtų;

19.19. visuotinės dotacijos valdytojo veiklos finansavimo sąlygos;

19.20. nuostatos dėl viešinimo ir informavimo priemonių;

19.21. nuostatos dėl dokumentų saugojimo, įskaitant ir projektų tinkamų finansuoti išlaidų apmokėjimo įrodymo ir išlaidų pagrindimo dokumentų, saugojimą, tvarkos;

19.22. kitos nuostatos.

20. Sutarties vykdymo stebėsenai ir priežiūrai ministerija ir (ar) kita valstybės institucija turi sudaryti Sutarties vykdymo priežiūros komitetą, į kurio sudėtį:

20.1. turi būti įtraukti vadovaujančiosios institucijos, ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos atstovai;

20.2. gali būti įtraukti kitų už atitinkamos veiksmų programos įgyvendinimą atsakingų institucijų, socialinių ir ekonominių partnerių atstovai ir ekspertai.

21. Priežiūros komiteto darbą reglamentuoja ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos parengtas priežiūros komiteto darbo reglamentas, kurį pirmajame posėdyje tvirtina priežiūros komitetas.

22. Vadovaujančiosios, tvirtinančiosios, mokėjimus atliekančiosios institucijų, Viešųjų pirkimų tarnybos, ministerijų ir (ar) kitų valstybės institucijų, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, Europos Komisijos ir Europos Audito Rūmų atstovai turi teisę tikrinti Sutarties vykdymą bei visuotinės dotacijos priemonės įgyvendinimą, taip pat turi teisę tikrinti visuotinės dotacijos valdytojo ir projektų vykdytojų ūkinę ir finansinę veiklą, kiek ji yra susijusi su visuotinės dotacijos priemonės įgyvendinimu, ir visas kitas aplinkybes, susijusias su visuotine dotacija ir Sutartimi taip, kaip nustatyta Sutartyje ir teisės aktuose.

 

V. VISUOTINĖS DOTACIJOS PRIEMONĖS APRAŠO PARENGIMAS IR PATVIRTINIMAS

 

23. Kai paskiriamas visuotinės dotacijos valdytojas, ministerija ir (ar) kita valstybės institucija arba ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos rašytiniu pavedimu visuotinės dotacijos valdytojas ne vėliau kaip prieš 2 mėnesius iki kvietimo teikti paraiškas dėl projektų finansavimo (toliau – kvietimas teikti paraiškas) paskelbimo dienos, jei toks skelbiamas, parengia ir patvirtina visuotinės dotacijos priemonės aprašą (toliau – Aprašas). Aprašo projektas, jei jį rengia visuotinės dotacijos valdytojas, turi būti suderintas su ministerija ir (ar) kita valstybės institucija ir vadovaujančiąja institucija. Jei Aprašą rengia ministerija ir (ar) kita valstybės institucija, Aprašo projektas turi būti suderintas su vadovaujančiąja institucija ir visuotinės dotacijos valdytoju.

24. Apraše turi būti nurodyta:

24.1. visuotinės dotacijos priemonės lėšomis finansuojamų projektų ir (ar) remiamų veiklų aprašymas;

24.2. projektų finansavimo sąlygos;

24.3. paraiškų dėl projektų finansavimo (toliau – paraiška) vertinimo, jei paraiškos teikiamos, ir projektų atrankos kriterijai, sprendimų priėmimo tvarka;

24.4. paraiškų vertinimo ir projektų atrankos principai:

24.4.1. lygiateisiškumo principas – visoms paraiškoms turi būti taikomi vienodi vertinimo principai, projektams taikomi vienodi atrankos principai;

24.4.2. skaidrumo principas – paraiškų vertinimo ir projektų atrankos rezultatai turi būti viešinami;

24.4.3. nešališkumo principas – visi paraiškų vertinimą ir projektų atranką atliekantys asmenys privalo deklaruoti galimą interesų konfliktą ir būti supažindinti su savo funkcijomis ir atsakomybe atliekant paraiškų vertinimą ir projektų atranką;

24.4.4. aiškios atsakomybės principas – Europos Sąjungos fondų lėšas administruojančioms ir kontroliuojančioms institucijoms turi būti sudaromos sąlygos nustatyti paraiškų vertinimą ir projektų atranką atlikusius ir sprendimus priėmusius asmenis;

24.4.5. profesionalumo principas – paraiškų vertinimui ir projektų atrankai atlikti turi būti pasitelkiami atitinkamos kompetencijos specialistai;

24.4.6. efektyvumo principas – paraiškų vertinimo ir projektų atrankos procesas turi būti tinkamai organizuojamas;

24.4.7. proporcingumo principas – sprendimas atmesti paraišką arba projektą turi būti adekvatus neatitikties vertinimo arba atrankos kriterijams mastui, taip pat įtakai vertinimo arba atrankos procesui bei rezultatams;

24.4.8. konfidencialumo principas – turi būti užtikrintas paraiškoje pateiktos informacijos naudojimas tik vertinimo tikslais ir informacijos apie projektą neskleidimas, išskyrus tuos atvejus, kai vadovaujantis teisės aktais ir Sutartimi vykdomos informavimo ir viešinimo veiklos. Visuotinių dotacijų valdytojai teikia kitoms Europos Sąjungos fondų lėšas administruojančioms ir kontroliuojančioms institucijoms informaciją apie pareiškėją, partnerius ir rangovus, prekių tiekėjus, paslaugų teikėjus ir projekto įgyvendinimą siekdami užtikrinti efektyvią Europos Sąjungos fondų lėšų skyrimo ir panaudojimo kontrolę ir sumažinti dvigubo tų pačių išlaidų finansavimo riziką;

24.5. projektų atitikties Stebėsenos komiteto patvirtintiems bendriesiems ir specialiesiems atrankos kriterijams vertinimo metodika. Tam tikram kvietimui teikti paraiškas gali būti taikomi ne visi visuotinės dotacijos priemonei nustatyti specialieji prioritetiniai atrankos kriterijai;

24.6. visuotinės dotacijos priemonės įgyvendinimo rodiklių matavimo ir skaičiavimo metodika (toliau – Metodika). Kai Aprašą rengia ir tvirtina visuotinės dotacijos valdytojas, Metodiką turi parengti ir patvirtinti ministerija ir (ar) kita valstybės institucija;

24.7. skundų nagrinėjimo tvarka.

 

VI. MOKĖJIMŲ VISUOTINĖS DOTACIJOS VALDYTOJUI TVARKA

 

25. Kai projektų finansavimo lėšas projektų vykdytojams perveda Lietuvos Respublikos finansų ministerijos Valstybės iždo departamentas (toliau – Valstybės iždo departamentas), jokie mokėjimai visuotinės dotacijos valdytojui nėra atliekami.

26. Mokėjimai (avanso ir (arba) kiti mokėjimai) visuotinės dotacijos valdytojui atliekami tais atvejais, kai projektų finansavimo lėšas projektų vykdytojams perveda visuotinės dotacijos valdytojas iš visuotinės dotacijos valdytojo atskiros banko sąskaitos. Šiuo atveju:

26.1. visuotinės dotacijos valdytojas turi atidaryti banke atskirą sąskaitą, į kurią Valstybės iždo departamentas perveda visuotinės dotacijos priemonės lėšas;

26.2. visuotinės dotacijos priemonės lėšos visuotinės dotacijos valdytojui pervedamos pagal visuotinės dotacijos valdytojo parengtą paraišką asignavimų valdytojui, kurios forma patvirtinta Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. 1K-066 (Žin., 2008, Nr. 23-861, Nr. 50-1868);

26.3. avanso suma visuotinės dotacijos valdytojui nustatoma Sutartyje atsižvelgiant į numatomą projektų finansavimo apimtį. Visais atvejais avansas visuotinės dotacijos valdytojui negali viršyti 30 procentų visuotinės dotacijos priemonės lėšų sumos;

26.4. visuotinės dotacijos valdytojo sąskaitoje sukauptų palūkanų panaudojimo tvarka numatoma Sutartyje;

26.5. visuotinės dotacijos priemonės lėšos visuotinės dotacijos valdytojo turi būti naudojamos tik tinkamoms finansuoti projektų išlaidoms apmokėti.

27. Detali mokėjimų visuotinės dotacijos valdytojui tvarka nustatoma Sutartyje.

 

VII. VISUOTINĖS DOTACIJOS PRIEMONĖS LĖŠOMIS FINANSUOJAMŲ PROJEKTŲ ADMINISTRAVIMAS. PARAIŠKŲ VERTINIMAS IR PROJEKTŲ ATRANKA

 

28. Paraiškos vertinamos ir visuotinės dotacijos priemonės lėšomis finansuojami projektai atrenkami Sutartyje nustatyta tvarka bei vadovaujantis projektų finansavimo reikalavimais, nustatytais patvirtintame Apraše. Paraiškų vertinimą ir projektų atranką atlieka bei sprendimus dėl projektų finansavimo priima visuotinės dotacijos valdytojas.

29. Visuotinės dotacijos priemonės lėšomis finansuojami projektai atrenkami vadovaujantis Stebėsenos komiteto patvirtintais bendraisiais ir specialiaisiais projektų atrankos kriterijais, kurių vertinimo metodika nustatoma Apraše.

 

VIII. MOKĖJIMŲ PROJEKTŲ VYKDYTOJAMS TVARKA

 

30. Projektų finansavimo lėšos projektų vykdytojams gali būti išmokamos vienu iš būdų:

30.1. projekto finansavimo lėšas projekto vykdytojui perveda visuotinės dotacijos valdytojas iš visuotinės dotacijos valdytojo atskiros banko sąskaitos. Sutartyje nustatomi dokumentų, kurių pagrindu visuotinės dotacijos valdytojas atlieka mokėjimus projektų vykdytojams, reikalavimai, šių dokumentų pateikimo visuotinės dotacijos valdytojui ir mokėjimų pagal juos projektų vykdytojams tvarka;

30.2. projekto finansavimo lėšas projekto vykdytojui perveda Valstybės iždo departamentas. Visus mokėjimų, įskaitant ir avansą, skirtą projektų vykdytojams, administravimo veiksmus visuotinės dotacijos valdytojas atlieka kaip įgyvendinančioji institucija, kurios vadovas yra asignavimų valdytojas, Projektų administravimo ir finansavimo taisyklėse nustatyta tvarka.

31. Projekto vykdytojo sąskaitoje sukauptų palūkanų, jei tokios bus, naudojimo tvarka nustatoma Sutartyje.

32. Už projektų vykdytojų padarytų išlaidų apmokėjimo įrodymo ir išlaidų pagrindimo dokumentų tikrinimą, tinkamų finansuoti projektų išlaidų nustatymą yra atsakingas visuotinės dotacijos valdytojas.

 

IX. PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA

 

33. Visuotinės dotacijos valdytojas privalo atlikti kiekvieno projekto patikrą vietoje bent kartą per projekto įgyvendinimo laikotarpį. Šis reikalavimas gali būti netaikomas įgyvendinant visuotinės dotacijos priemonę VP2-2.3-ŪM-02-V „Dalinis palūkanų kompensavimas“, jei tai nurodyta Sutartyje.

34. Visuotinės dotacijos valdytojas projektų patikras vietose atlieka veikdamas kaip įgyvendinančioji institucija Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 153–160 punktuose nustatyta patikros vietoje atlikimo tvarka.

 

X. PROJEKTŲ VYKDYTOJŲ PAŽEIDIMŲ TYRIMAS, NUSTATYMAS IR SPRENDIMŲ DĖL PAŽEIDIMŲ PRIĖMIMAS

 

35. Jeigu projekto vykdytojas, įgyvendindamas projektą, nesilaiko su visuotinės dotacijos valdytoju suderintų projekto įgyvendinimo sąlygų, nustatytų projekto finansavimo ir administravimo sutartyje, jei tokia sutartis su projekto vykdytoju yra sudaryta, arba kituose dokumentuose, visuotinės dotacijos valdytojas turi teisę vienašališku sprendimu sumažinti, sustabdyti arba nutraukti projekto finansavimą ir (ar) nutraukti projekto finansavimo ir administravimo sutartį ir (ar) pareikalauti grąžinti išmokėtas lėšas ar jų dalį.

36. Jeigu įtariama, kad projekto vykdytojas, įgyvendindamas projektą, pažeidė Lietuvos Respublikos ir (ar) Europos Sąjungos teisės aktus ir dėl to atsirado ar galėjo atsirasti Lietuvos Respublikos valstybės ir (ar) Europos Sąjungos biudžeto nuostolių, atliekamas įtariamo pažeidimo tyrimas.

37. Pažeidimus įtarti gali kiekvienas Europos Sąjungos fondų paramą administruojančios ir kontroliuojančios institucijos darbuotojas, vykdydamas projektų priežiūros, kontrolės arba audito veiklas.

38. Ministerija ir (ar) kita valstybės institucija, vadovaujančioji ir tvirtinančioji institucijos, įtarusios pažeidimą ir (ar) gavusios informacijos apie įtariamus pažeidimus iš Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, Europos Komisijos, Europos Audito Rūmų, Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos ir trečiųjų šalių, šią informaciją persiunčia visuotinės dotacijos valdytojui.

39. Įtariamus pažeidimus tiria ir nustato visuotinės dotacijos valdytojas, veikdamas kaip įgyvendinančioji institucija, Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisyklėse (išskyrus 63.2 punktą) nustatyta tvarka bei vadovaudamasis Metodinėmis pažeidimų tyrimo ir nustatymo rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos finansų ministro 2009 m. gegužės 29 d. įsakymu Nr. 1K-173 (Žin., 2009, Nr. 67-2716).

40. Visuotinės dotacijos valdytojas įvertina įtariamo pažeidimo pobūdį ir, jei projekto vykdytojas teikia mokėjimo prašymus, sprendžia, ar reikia, kol bus užbaigtas pažeidimo tyrimas, stabdyti projekto vykdytojo pateiktų mokėjimo prašymų nagrinėjimą ir (arba) lėšų išmokėjimą pagal jau išnagrinėtus projekto vykdytojo mokėjimo prašymus. Jei projekto vykdytojas neteikia mokėjimo prašymų, visuotinės dotacijos valdytojas sprendžia, ar reikia stabdyti artimiausius numatomus lėšų išmokėjimus projekto vykdytojui.

41. Jeigu visuotinės dotacijos valdytojas, atlikęs įtariamo pažeidimo tyrimą, nustato pažeidimą, neturintį finansinių pasekmių (dėl to nepatiriami Lietuvos Respublikos valstybės ir (ar) Europos Sąjungos biudžeto nuostoliai), kuris neturi nusikalstamos veikos požymių ir kurį, jo nuomone, galima ištaisyti, jis ne vėliau kaip per 5 darbo dienas raštu informuoja projekto vykdytoją apie pažeidimą ir nurodo projekto vykdytojui terminą (-us), per kurį (-iuos) pažeidimas turi būti ištaisytas ir apie atliktus veiksmus raštu informuotas visuotinės dotacijos valdytojas.

42. Jeigu visuotinės dotacijos valdytojas, atlikęs įtariamo pažeidimo tyrimą, nustato pažeidimą, kurio, jo nuomone, ištaisyti neįmanoma , visuotinės dotacijos valdytojas priima sprendimą:

42.1. nutraukti projekto finansavimo ir administravimo sutartį (jei tokia sutartis sudaryta) arba nutraukti projekto finansavimą kitu būdu (jei sutartis nėra sudaryta) ir pareikalauti grąžinti sumokėtas lėšas;

42.2. sumažinti projekto finansavimą ir (ar) pareikalauti grąžinti sumokėtų lėšų dalį;

42.3. išskaičiuoti sumokėtą lėšų dalį pagal projekto vykdytojo teikiamus mokėjimo prašymus, jei projekto vykdytojas teikia mokėjimo prašymus. Jei projekto vykdytojas mokėjimo prašymų neteikia, išskaičiuoti sumokėtą lėšų dalį iš būsimų mokėjimų projekto vykdytojui lėšų.

43. Visuotinės dotacijos valdytojas nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo dėl pažeidimo priėmimo dienos, apie priimtą sprendimą dėl pažeidimo informuoja projekto vykdytoją.

 

XI. LĖŠŲ SUSIGRĄŽINIMAS IŠ PROJEKTŲ VYKDYTOJŲ, kai projekto finansavimo lėšas projekto vykdytojui perveda visuotinės dotacijos valdytojas

 

44. Pagrindas projekto vykdytojui grąžinti jo gautas lėšas yra visuotinės dotacijos valdytojo institucijos vadovo ar jo įgalioto asmens sprendimas grąžinti neteisėtai išmokėtas ir (arba) panaudotas lėšas (toliau – Sprendimas), kuris gali būti įformintas įsakymu, potvarkiu arba nutarimu.

45. Sprendimas priimamas ir lėšos turi būti susigrąžinamos, jeigu:

45.1. visuotinės dotacijos valdytojas nesilaikė Europos Sąjungos ir (arba) Lietuvos Respublikos teisės aktų, Sutartyje ir (arba) Apraše nustatytų reikalavimų ir dėl to:

45.1.1. finansavimas projektui buvo skirtas neteisėtai;

45.1.2. kitais atvejais, kai projekto vykdytojui išmokėta didesnė nei priklauso arba jam nepriklausanti lėšų suma;

45.2. projekto vykdytojas nesilaikė Europos Sąjungos ir (arba) Lietuvos Respublikos teisės aktų arba kituose dokumentuose nustatytų reikalavimų ir dėl to:

45.2.1. projekto finansavimas nutrauktas;

45.2.2. projektų vykdytojui išmokėta didesnė nei priklauso lėšų suma;

45.2.3. įsiteisėjo Lietuvos Respublikos teismo sprendimas dėl projekto vykdytojo bankroto pripažinimo tyčiniu.

46. Apraše, pareiškėjo pildomos paraiškos formoje ir (arba) kituose visuotinės dotacijos valdytojo pareiškėjui teikiamuose dokumentuose projekto finansavimui gauti turi būti nustatyti atvejai, kuriais projekto finansavimas nutraukiamas, jei projekto vykdytojas nesilaiko projekto finansavimo sąlygų.

47. Sprendimo turinį sudaro:

47.1. projekto rekvizitai (projekto vykdytojo pavadinimas, kodas, dokumento, kuriuo yra įformintas sprendimas dėl projekto finansavimo, pavadinimas, data ir numeris, taip pat, jei taikoma – projekto pavadinimas ir kodas);

47.2. priežastis susigrąžinti lėšas;

47.3. pripažinta netinkama finansuoti ir grąžintina lėšų suma pagal visus projekto finansavimo šaltinius;

47.4. terminas, per kurį lėšos turi būti grąžintos, kuris negali būti ilgesnis kaip 60 kalendorinių dienų nuo Sprendimo priėmimo dienos, išskyrus atvejus, kai lėšos sugrąžinamos dalimis;

47.5. lėšų grąžinimo būdas, kuris gali būti:

47.5.1. lėšų grąžinimas jas išskaičiuojant iš pagal tą patį projektą artimiausios arba kitos projekto vykdytojui mokėtinos sumos. Tokiu atveju išskaičiuojant grąžintiną sumą dokumente (-uose), kuriame (-iuose) nurodoma projekto vykdytojui mokėtina suma, turi būti nurodomi visi mokėtinos sumos (pirminės priskaičiuotos bei grąžintinos sumos) pagrindimo dokumentų rekvizitai (dokumento pavadinimas, dokumento sudarytojo pavadinimas ir kodas, dokumento data ir numeris, operacijos turinys, operacijos rezultatas pinigine išraiška, asmens (-ų), kuris (-ie) turi teisę surašyti ir pasirašyti arba tik pasirašyti atitinkamą dokumentą, vardas (-ai) arba pirmoji (-osios) vardo (-ų) raidė (-ės), pavardė (-ės), parašas (-ai) ir pareigos);

47.5.2. lėšų grąžinimas jas išskaičiuojant iš pagal kitą to paties projekto vykdytojo įgyvendinamą projektą artimiausios arba kitos projekto vykdytojui mokėtinos sumos. Tokiu atveju turi būti nurodyti:

47.5.2.1. visuotinės dotacijos valdytojo sprendime – abiejų projektų rekvizitai, nustatyti Taisyklių 47.1 punkte;

47.5.2.2. išskaičiuojant grąžintiną sumą, dokumente (-uose), kuriame (-iuose) nurodoma projekto vykdytojui mokėtina suma,– visi mokėtinos sumos (pirminės priskaičiuotos bei grąžintinos sumos) pagrindimo dokumentų rekvizitai, nurodyti Taisyklių 47.5.1 punkte;

47.5.2.3. lėšų susigrąžinimo iš projekto vykdytojo būdas, nustatytas Taisyklių 47.5.2 punkte, gali būti taikomas tik įgyvendinant visuotinės dotacijos priemonę „VP2-2.3-ŪM-02-V Dalinis palūkanų kompensavimas“;

47.5.3. lėšų grąžinimas jas pervedant į visuotinės dotacijos valdytojo sprendime nurodytą banko sąskaitą. Tokiu atveju taip pat nurodomas terminas, nustatytas Taisyklių 47.4 punkte, per kurį lėšos turi būti grąžintos;

47.6. delspinigių, kuriuos privalo mokėti projekto vykdytojas už kiekvieną pavėluotą grąžinti lėšas dieną, dydis. Delspinigių dydį kiekvienam metų ketvirčiui nustato Lietuvos Respublikos finansų ministras (toliau – finansų ministras), atsižvelgdamas į vidutinį praėjusio kalendorinio ketvirčio aukciono būdu išleistų litais Lietuvos Respublikos valstybės iždo vekselių metinės palūkanų normos svertinį vidurkį. Delspinigių dydis skelbiamas „Valstybės žiniose“;

47.7. palūkanų (kai teikiama valstybės pagalba), kurios nustatomos taikant Europos Komisijos Europos Sąjungos oficialiajame leidinyje ar internete paskelbtas orientacines arba diskonto normas, dydis;

47.8. palūkanų, jei leidžiama grąžintiną sumą grąžinti dalimis, dydis. Palūkanų dydį kiekvienam metų ketvirčiui nustato finansų ministras, atsižvelgdamas į vidutinį praėjusio kalendorinio ketvirčio aukciono būdu išleistų litais Lietuvos Respublikos valstybės iždo vekselių metinės palūkanų normos svertinį vidurkį. Palūkanų dydis skelbiamas „Valstybės žiniose“;

47.9. visuotinės dotacijos valdytojo banko sąskaita, į kurią turi būti grąžinamos lėšos, kai lėšos grąžinamos jas pervedant;

47.10. Sprendimo apskundimo tvarka;

47.11. kita visuotinės dotacijos valdytojo nuomone svarbi informacija.

48. Visuotinės dotacijos valdytojas per 5 darbo dienas nuo Sprendimo priėmimo dienos apie Sprendimą registruotu laišku ir faksu informuoja projekto vykdytoją.

49. Visuotinės dotacijos valdytojas Taisyklių 45.1 punkte numatytais atvejais projekto vykdytojo prašymu gali priimti sprendimą leisti grąžintiną sumą grąžinti dalimis mokant palūkanas, išskyrus neteisėtą ar netinkamai taikomą valstybės pagalbą, kaip nustatyta 1999 m. kovo 22 d. Tarybos reglamente (EB) Nr. 659/1999, nustatančiame išsamias EB Sutarties 93 straipsnio taikymo taisykles (OL 2004 m. specialusis leidimas, 8 skyrius, 1 tomas, p. 339) (toliau – Reglamentas (EB) Nr. 659/1999). Iš grąžintų lėšų dalies pirmiausia dengiamos palūkanos, o tik tada – kitos grąžintinos lėšos pagal jų susidarymo eiliškumą (pirmiausia dengiamos anksčiau nustatytos grąžintinos lėšos). Visa grąžintina suma, mokama dalimis, turi būti grąžinta per laikotarpį, ne ilgesnį nei 9 mėnesiai nuo sprendimo įsigaliojimo dienos.

50. Grąžintinų lėšų atsiradimo diena yra Sprendimo įsigaliojimo diena (kai valstybės pagalba teikiama neteisėtai ar netinkamai, kaip nustatyta Reglamente (EB) Nr. 659/1999, grąžintinų lėšų atsiradimo diena yra valstybės pagalbos suteikimo projekto vykdytojui diena).

51. Tuo atveju, kai grąžintinos lėšos nėra susijusios su pažeidimu, susigrąžintas lėšas visuotinės dotacijos valdytojas naudoja kitoms projekto vykdytojo padarytoms šio projekto tinkamoms finansuoti išlaidoms apmokėti. Jeigu grąžintinos lėšos yra susijusios su pažeidimu, grąžintinų lėšų suma visuotinės dotacijos valdytojas sumažina numatytas tinkamas finansuoti projekto išlaidas ir atitinkamai pakeičia sprendimą dėl projekto finansavimo. Su pažeidimu susijusios projekto vykdytojo grąžintos lėšos gali būti naudojamos kitų projektų tinkamoms finansuoti išlaidoms – šios susigrąžintos lėšos negali būti panaudotos finansuoti tam pačiam projektui, iš kurio jos buvo susigrąžintos.

52. Kai lėšos iš projekto vykdytojo susigrąžinamos Taisyklių 47.5.1 arba 47.5.2 punkte nurodytu lėšų grąžinimo būdu, visuotinės dotacijos valdytojas projekto vykdytojo grąžintinų lėšų sumą išskaičiuoja iš artimiausios projekto vykdytojui mokėtinos sumos. Tuo atveju, jei artimiausios projekto vykdytojui mokėtinos sumos nepakanka visai grąžintinų lėšų sumai išskaičiuoti, likusi grąžintinų lėšų dalis išskaičiuojama iš kitos projekto vykdytojui mokėtinos sumos arba turi būti grąžinama pervedant lėšas į visuotinės dotacijos valdytojo banko sąskaitą.

53. Grąžintinų lėšų pervedimo į visuotinės dotacijos valdytojo banko sąskaitą būdu grąžinamos projekto vykdytojo grąžintinos lėšos laikomos grąžintomis tą dieną, kai grąžintinos lėšos įskaitomos į Sprendime nurodytą banko sąskaitą.

54. Grąžintinų lėšų išskaičiavimo iš projekto vykdytojui mokėtinos sumos būdu pagal Taisyklių 47.5.1 ir 47.5.2 punktus grąžinamos grąžintinos projekto vykdytojo lėšos laikomos grąžintomis, kai, sumažinęs mokėtiną sumą grąžintinų lėšų suma, visuotinės dotacijos valdytojas mokėtiną sumą perveda projekto vykdytojui. Jei projekto vykdytojui mokėtina suma lygi nuliui, grąžintinos lėšos laikomos grąžintomis, kai visuotinės dotacijos valdytojas patvirtina, kad ši projekto vykdytojui mokėtina suma lygi nuliui.

55. Vėlesnis mokėjimas projekto vykdytojui neatliekamas tol, kol projekto vykdytojas nesugrąžina grąžintinų lėšų.

56. Jeigu grąžintinoms lėšoms išskaičiuoti nepakanka mokėtinos lėšų sumos, kai grąžintinų lėšų susigrąžinimui taikomi Taisyklių 47.5.1 arba 47.5.2 punkte nustatyti būdai, ir (arba) projekto vykdytojas negrąžina lėšų per nustatytą terminą arba per nustatytą terminą grąžina tik dalį lėšų, visuotinės dotacijos valdytojas, jei likusi negrąžinta suma yra didesnė nei 10 000 litų, o projekto vykdytojas nėra biudžetinė įstaiga, reikalavimo teisę į projekto vykdytojo negrąžintą sumą per 30 kalendorinių dienų nuo Sprendime nurodytos grąžintinų lėšų sumos grąžinimo termino pabaigos perleidžia akcinei bendrovei Turto bankui pagal reikalavimo teisių perleidimo sutartį, kuri sudaroma kartu su ministerija ir (ar) kita valstybės institucija. Jei likusi negrąžinta suma yra mažesnė nei 10 000 litų arba projekto vykdytojas yra biudžetinė įstaiga, visuotinės dotacijos valdytojas turi imtis visų teisės aktuose ir (arba) savo vidaus procedūrų vadove nustatytų veiksmų, kad susigrąžintų grąžintinų lėšų sumą.

57. Projekto vykdytojui teisės aktuose nustatyta tvarka Sprendimą apskundus teismui ar kitai kompetentingai institucijai, skolos išieškojimo perdavimas (išskyrus neteisėtą ar netinkamai taikomą valstybės pagalbą, kaip nustatyta Reglamente (EB) Nr. 659/1999) akcinei bendrovei Turto bankui stabdomas, kol bus išspręstas ginčas ir dėl jo įsiteisės teismo sprendimas ar teismo nutartis arba kompetentinga institucija išnagrinės projekto vykdytojo skundą ir priims dėl jo atitinkamą sprendimą.

58. Reikalavimo teisės į projekto vykdytojo negrąžintą sumą perleidimo akcinei bendrovei Turto bankui procedūra bei negrąžintos sumos išieškojimo procedūros vykdomos taip, kaip nustatyta Finansinės paramos grąžinimo taisyklių 14–20 punktuose visuotinės dotacijos valdytojui veikiant kaip administruojančiajai institucijai. Akcinės bendrovės Turto banko išrašytoje sąskaitoje nurodytą atlygį pagal Taisyklių 56 punkte nurodytą sutartį išmoka ministerija ir (ar) kita valstybės institucija iš šiam tikslui jai skirtų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų. Atlygio dydis apskaičiuojamas finansų ministro nustatyta tvarka.

59. Visuotinės dotacijos valdytojas Finansinės paramos grąžinimo taisyklių 24.1–24.2 punktuose nustatytais atvejais gali nuspręsti nebetęsti grąžintinų lėšų išieškojimo iš projekto vykdytojo ir pasiūlyti ministerijai ir (ar) kita valstybės institucijai nurašyti projekto vykdytojo skolą. Nurašant projekto vykdytojo skolą užtikrinamas Finansinės paramos grąžinimo taisyklių 25–28 punktų įgyvendinimas ministerijai ir (ar) kitai valstybės institucijai veikiant kaip administruojančiajai institucijai. Visuotinės dotacijos valdytojas kartu su siūlymu nurašyti projekto vykdytojo skolą ministerijai ir (ar) kitai valstybės institucijai turi pateikti Finansinės paramos grąžinimo taisyklių 25–28 punktuose nurodytus dokumentus.

60. Visuotinės dotacijos valdytojas ir (arba) akcinė bendrovė Turto bankas turi saugoti ne trumpiau kaip 3 metus nuo veiksmų programų užbaigimo visus dokumentus, susijusius su projektų vykdytojų grąžintinomis ir grąžintomis lėšomis, įskaitant ir dokumentus, kuriais įrodomos pastangos susigrąžinti skolas iš projekto vykdytojo.

61. Visuotinės dotacijos valdytojas, veikdamas kaip Finansinės paramos grąžinimo taisyklėse įvardyta administruojančioji institucija, Finansinės paramos grąžinimo taisyklių priede numatytais atvejais priima sprendimą pareiškėjui arba projekto vykdytojui taikyti apribojimus skirti finansinę paramą. Toks sprendimas gali būti skundžiamas teisės aktų nustatyta tvarka.

62. Visuotinės dotacijos valdytojas projektų vykdytojų grąžintas, panaikintas ir nesusigrąžintas (nurašytas skolas) lėšas nuo išlaidų tinkamumo finansuoti laikotarpio pradžios iki atitinkamo ataskaitinio laikotarpio pabaigos įtraukia į atitinkamo ataskaitinio laikotarpio išlaidų deklaraciją, kai grąžintos, panaikintos ir nesusigrąžintos (nurašytos skolos) lėšos yra susijusios su deklaruojamomis Europos Komisijai išlaidomis, pagal išlaidų pripažinimo deklaruotinomis Europos Komisijai datą:

62.1. grąžintas lėšas – pagal susigrąžinimo datą, nustatytą pagal Taisyklių 53 ir (arba) 54 punktus;

62.2. panaikintas lėšas – pagal Sprendimo priėmimo datą nelaukdamas faktinio lėšų susigrąžinimo;

62.3. nesusigrąžintas lėšas (nurašytas skolas) – pagal skolos nurašymo datą.

63. Visuotinės dotacijos valdytojas visas projektų vykdytojų grąžintinas, grąžintas, panaikintas ir nesusigrąžintas (nurašytas skolas) lėšas traukia į apskaitą ir registruoja Projektų vykdytojų grąžintų ir grąžintinų lėšų žurnale (toliau – Grąžintinų ir grąžintų lėšų žurnalas) (Taisyklių 1 priedas) pagal visus projekto finansavimo šaltinius kaupiamuoju būdu taip, kad būtų užtikrinama tinkama audito seka. Įrašai Grąžintinų ir grąžintų lėšų žurnale registruojami per 3 darbo dienas atsiradus grąžintinoms, grąžintoms, panaikintoms ir nesusigrąžintoms (nurašytoms skoloms) lėšoms. Registruojant įrašus nurodomas visuotinės dotacijos valdytojo projektui suteiktas numeris, kuriuo tas projektas įregistruotas visuotinės dotacijos valdytojo apskaitoje. Jei pagal tą patį Sprendimą grąžintinos lėšos yra ir grąžinamos, ir taip pat priimtas sprendimas dėl jų nurašymo, pildomos atskiros eilutės. Tuo atveju, jei grąžintinos lėšos grąžintos Taisyklių 47.5.1 arba 47.5.2 punkte nustatytu būdu, nurodomi Taisyklių 47.5.1 arba 47.5.2 punkte nurodytų dokumentų pavadinimai, datos ir numeriai. Grąžintinų ir grąžintų lėšų žurnale išskiriami (pažymimi) įrašai, įregistruoti per atitinkamą laikotarpį. Grąžintinų ir grąžintų lėšų žurnalo išrašą visuotinės dotacijos valdytojas teikia tvirtinančiajai institucijai kartu su išlaidų deklaracija už tą patį ataskaitinį laikotarpį Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisyklėse nustatytais terminais. Esant atitinkamoms SFMIS2007 funkcinėms galimybėms Grąžintinų ir grąžintų lėšų žurnalo išrašas teikiamas tik per SFMIS2007 SFMIS taisyklėse nustatyta tvarka.

64. Visuotinės dotacijos valdytojas informaciją apie bendrą per ataskaitinį laikotarpį projektų vykdytojų grąžintų, panaikintų ir nesusigrąžintų (nurašytų skolų) lėšų sumą turi registruoti SFMIS2007.

 

XII. LĖŠŲ SUSIGRĄŽINIMAS IŠ PROJEKTŲ VYKDYTOJŲ, KAI projekto finansavimo lėšas projekto vykdytojui perveda VALSTYBĖS iždo departamentas

 

65. Kai projekto finansavimo lėšas projekto vykdytojui perveda Valstybės iždo departamentas, visuotinės dotacijos valdytojas visas projektų vykdytojams neteisėtai išmokėtas ir (ar) jų panaudotas lėšas susigrąžina veikdamas kaip įgyvendinančioji institucija Finansinės paramos grąžinimo taisyklėse nustatyta tvarka. Grąžintinas ir grąžintas lėšas visuotinės dotacijos valdytojas administruoja kaip įgyvendinančioji institucija, kurios vadovas yra asignavimų valdytojas, Grąžintinų ir grąžintų lėšų administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

 

Xiii. IŠLAIDŲ DEKLARAVIMAS

 

66. Kai projekto finansavimo lėšas projekto vykdytojui perveda visuotinės dotacijos valdytojas iš visuotinės dotacijos valdytojo atskiros banko sąskaitos, projektų vykdytojų padarytos ir visuotinės dotacijos valdytojo apmokėtos tinkamos finansuoti projektų išlaidos pripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai tokia tvarka:

66.1. projektų vykdytojų padarytos ir visuotinės dotacijos valdytojo apmokėtos tinkamos finansuoti projektų išlaidos pripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai tą dieną, kai mokėjimus atliekančioji institucija perveda visuotinės dotacijos valdytojui lėšas pagal visuotinės dotacijos valdytojo pateiktas paraiškas asignavimų valdytojui, į kurias įtrauktos visuotinės dotacijos valdytojo apmokėtos projektų vykdytojų padarytos tinkamos finansuoti projektų išlaidos. Jeigu pagal vieną paraišką asignavimų valdytojui lėšos pervedamos ne vienu metu, taikoma vėliausio mokėjimo data;

66.2. kai visuotinės dotacijos valdytojas teikdamas paraiškas asignavimų valdytojui įvertina avansu gautas lėšas ir neprašo kompensuoti apmokėtų projektų vykdytojų padarytų tinkamų finansuoti projektų išlaidų, tokios visuotinės dotacijos valdytojo apmokėtos projektų vykdytojų padarytos tinkamos finansuoti projektų išlaidos pripažįstamos deklaruotinomis Europos Komisijai tą dieną, kai patvirtinama visuotinės dotacijos valdytojo pateikta paraiška asignavimų valdytojui.

67. Kai projekto finansavimo lėšas projekto vykdytojui perveda Valstybės iždo departamentas, visuotinės dotacijos valdytojo tinkamomis finansuoti pripažintos projektų išlaidos deklaruotinomis Europos Komisijai pripažįstamos Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 140 ir 143 punktuose nustatyta tvarka, atsižvelgiant į išlaidų apmokėjimo būdą. Avansu projektų vykdytojams išmokėtos lėšos deklaruotinomis Europos Komisijai pripažįstamos Projektų administravimo ir finansavimo taisyklių 151 punkte nustatyta tvarka.

68. Visos tinkamos finansuoti projektų išlaidos turi būti pripažintos deklaruotinomis Europos Komisijai ne vėliau kaip iki 2015 m. gruodžio 31 dienos.

69. Visuotinės dotacijos valdytojas projektų vykdytojų padarytas ir apmokėtas tinkamas finansuoti ir deklaruoti Europos Komisijai projektų išlaidas nuo išlaidų tinkamumo finansuoti laikotarpio pradžios iki atitinkamo ataskaitinio laikotarpio pabaigos pagal išlaidų pripažinimo deklaruotinomis Europos Komisijai datą įtraukia į atitinkamo ataskaitinio laikotarpio išlaidų deklaraciją, parengtą vadovaujantis Įsakymo dėl išlaidų deklaravimo nuostatomis.

70. Jeigu visuotinės dotacijos valdytojo vidaus sistemos patikros metu buvo nustatyta neatitikimų reikalavimams, galinčių turėti įtakos išlaidų tinkamumui finansuoti ir deklaruoti Europos Komisijai, kurie iki išlaidų deklaravimo Europos Komisijai termino nebuvo ištaisyti, išlaidos negali būti traukiamos į atitinkamo ataskaitinio laikotarpio išlaidų deklaraciją ir deklaruojamos Europos Komisijai.

 

XIV. VISUOTINĖS DOTACIJOS PRIEMONĖS ATASKAITOS

 

71. Visuotinės dotacijos valdytojas, jei jo vadovas yra asignavimų valdytojas, ministerijos ir (ar) kitos valstybės institucijos rašytiniu prašymu teikia ministerijai ir (ar) kitai valstybės institucijai visuotinės dotacijos priemonės ketvirčio įgyvendinimo ataskaitas, kuriose pateikiama informacija apie:

71.1. paskelbtus kvietimus teikti paraiškas;

71.2. sudarytas projektų finansavimo ir administravimo sutartis;

71.3. finansinių rodiklių įgyvendinimą;

71.4. projektų vykdytojų padarytus pažeidimus;

71.5. pagrindines visuotinės dotacijos priemonės įgyvendinimo problemas ir veiksmus, kurių imtasi ar planuojama imtis sprendžiant minėtas problemas.

72. Visuotinės dotacijos valdytojas kasmet ne vėliau kaip iki kovo 1 d. pagal kompetenciją ministerijai ir (ar) kitai valstybės institucijai teikia informaciją, reikalingą metinei įgyvendinimo ataskaitai parengti pagal Reglamento Nr. 1828/2006 XVIII priede nustatytą formą.

73. Visuotinės dotacijos valdytojas rengia, tvirtina ir iki 2015 m. gruodžio 1 d. priežiūros komitetui pateikia galutinę visuotinės dotacijos priemonės įgyvendinimo ataskaitą.

74. Visuotinės dotacijos valdytojas iki 2016 m. balandžio 1 d. pagal kompetenciją ministerijai ir (ar) kitai valstybės institucijai pateikia informaciją, reikalingą galutinei įgyvendinimo ataskaitai parengti pagal Reglamento Nr. 1828/2006 XVIII priede nustatytą formą.

75. Visuotinės dotacijos valdytojas, jei jo vadovas nėra asignavimų valdytojas, 5 metus po visuotinės dotacijos priemonės užbaigimo iki kiekvienų einamųjų metų sausio 30 d. teikia ministerijai ir (ar) kitai valstybės institucijai ataskaitą po visuotinės dotacijos priemonės užbaigimo.

76. Visuotinės dotacijos valdytojas tvirtinančiajai institucijai teikia:

76.1. išlaidų deklaracijas ir projektų finansinės būklės ataskaitas Veiksmų programų administravimo ir finansavimo taisyklių bei Įsakymo dėl išlaidų deklaravimo nustatyta tvarka;

76.2. Grąžintinų ir gražintų lėšų ataskaitą, kurios forma, patvirtinta Lietuvos Respublikos finansų ministro 2010 m. rugsėjo 3 d. įsakymu Nr. 1K-279 (Žin., 2010, Nr. 105-5455), Grąžintinų ir grąžintų lėšų administravimo taisyklių nustatyta tvarka, kai projekto finansavimo lėšas projekto vykdytojui perveda Valstybės iždo departamentas;

76.3. Grąžintinų ir grąžintų lėšų žurnalo išrašą Taisyklių 63 punkte nustatyta tvarka, kai projekto finansavimo lėšas projekto vykdytojui perveda visuotinės dotacijos valdytojas.

77. Detalesnė visuotinės dotacijos valdytojo ataskaitų rengimo ir teikimo tvarka nustatoma Sutartyje.

 

XV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

78. Visuotinės dotacijos valdytojas, jei tai nustatyta Sutartyje, SFMIS2007 registruoja informaciją apie visuotinės dotacijos priemonę ir atlieka kitus veiksmus, nurodytus SFMIS taisyklėse bei Sutartyje.

79. Taisyklėse nenumatytų visuotinių dotacijų priemonių administravimo veiksmų atlikimo tvarka nustatoma Sutartyje.

80. Visuotinės dotacijos priemonės administravimo išlaidos negali būti išskaičiuotos iš visuotinės dotacijos priemonės lėšų, taip pat negali būti nustatytas joks mokestis, kuris sumažintų projektams skiriamo finansavimo lėšas.

81. Sutartis, visuotinės dotacijos valdytojo vidaus procedūrų vadovas ir kiti dokumentai turi būti rengiami taip, kad užtikrintų tinkamą audito seką, kaip nustatyta Reglamento Nr. 1828/2006 15 straipsnyje.

82. Visuotinės dotacijos valdytojas privalo užtikrinti visų su visuotinės dotacijos priemonės administravimu ir įgyvendinimu susijusių dokumentų saugojimą ir prieinamumą vadovaujančiosios, tvirtinančiosios, mokėjimus atliekančiosios institucijų, Viešųjų pirkimų tarnybos, ministerijų ir (ar) kitų valstybės institucijų, Lietuvos Respublikos valstybės kontrolės, Europos Komisijos ir Europos Audito Rūmų atstovams bei tinkamą audito seką. Visais atvejais, atsižvelgiant į Reglamento Nr. 1083/2006 90 straipsnį, turi būti sudaryta galimybė Europos Komisijos, Europos Audito Rūmų atsakingiems pareigūnams susipažinti su visais dokumentais visuotinės dotacijos priemonės įgyvendinimo metu ir ne trumpiau kaip 3 metus nuo veiksmų programų užbaigimo.

 

_________________

 

 

 

Visuotinių dotacijų priemonių

administravimo ir finansavimo taisyklių

1 priedas

 

(projektų vykdytojų grąžintinų ir grąžintų lėšų žurnalo forma)

 

__________________________________________________________________________

(žurnalą pildančio visuotinės dotacijos valdytojo pavadinimas)

 

__________________________________________________________________________

(žurnalą pildančio visuotinės dotacijos valdytojo kodas, adresas, tel., faks., el. p.)

 

PROJEKTŲ VYKDYTOJŲ GRĄŽINTINŲ IR GRĄŽINTŲ LĖŠŲ ŽURNALAS

 

 

už laikotarpį iki

(imtinai)

 

(ataskaitinio laikotarpio pabaigos data)

 

 

 

Nr.

 

 

 

(data)

 

(išrašo numeris)

 

 

__________________________________________________________________________

(dokumento sudarymo vieta)

 

Eil. Nr.

Projektų vykdytojų grąžintinos ir grąžintos lėšos

Visuotinės dotacijos valdytojo iš deklaruotų išlaidų išskaičiuotos lėšos

Sprendimas susigrąžinti lėšas

Bendrai finansuojamo iš Europos Sąjungos fondų lėšų projekto numeris

Projekto vykdytojo pavadinimas ir kodas

Grąžintinų lėšų tipas

Sąsaja su pažeidimu (pažeidimo Nr.)

Išlaidų, dėl kurių nustatomos grąžintinos lėšos, deklaravimo Europos Komisijai požymis

Bendra netinkamų finansuoti išlaidų suma, Lt

Grąžintinos projekto finansavimo lėšos pagal projekto finansavimo šaltinius, Lt:

Grąžintos/ nurašytos projekto finansavimo lėšos pagal projekto finansavimo šaltinius, Lt:

Lėšų grąžinimo / skolos nurašymo data

Lėšų grąžinimo būdas (pervedimas arba įskaitymas) / skolos nurašymas

Lėšų grąžinimą / skolos nurašymą patvirtinančio (-ių) dokumento (-ų) pavadinimas (-ai), data(-os), numeris(-iai)

Negrąžintų projekto finansavimo lėšų pagal projekto finansavimo šaltinius likutis, Lt

Bendra netinkamų finansuoti išlaidų suma, Lt

Grąžinta/ nurašyta suma pagal projekto finansavimo šaltinius, Lt

Išlaidų deklaracijos data ir numeris

Data

Sprendimo numeris

Europos Sąjungos fondų lėšos (valstybės biudžeto programos kodas)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos (valstybės biudžeto programos kodas)

Europos Sąjungos fondų lėšos (valstybės biudžeto programos kodas)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos (valstybės biudžeto programos kodas)

Europos Sąjungos fondų lėšos (valstybės biudžeto programos kodas)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos (valstybės biudžeto programos kodas)

Europos Sąjungos fondų lėšos (valstybės biudžeto programos kodas)

Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšos (valstybės biudžeto programos kodas)

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16=9-11

17=10-12

18

19

20

21

1

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

IŠ VISO, LT

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

____________________

(dokumento sudarytojo pareigos)

___________________

(parašas)

________________

(vardas, pavardė)

 

____________________

(dokumento rengėjo vardas, pavardė, telefono numeris, el. pašto adresas, parašas, data)

 

 

 

_________________