MUITINĖS DEPARTAMENTO PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS GENERALINIO DIREKTORIAUS

Į S A K Y M A S

 

DĖL MUITINĖS DEPARTAMENTO prie lietuvos respublikos finansų ministerijos DIREKTORIAUS 2004 M. BALANDŽIO 28 D. ĮSAKYMO Nr. 1B-431 „DĖL IMPORTUOJAMŲ PREKIŲ MUITINIO ĮVERTINIMO KONTROLĖS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2012 m. gruodžio 14 d. Nr. 1B-944

Vilnius

 

P a k e i č i u Importuojamų prekių muitinio įvertinimo kontrolės taisykles, patvirtintas Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos direktoriaus 2004 m. balandžio 28 d. įsakymu Nr. 1B-431 „Dėl Importuojamų prekių muitinio įvertinimo kontrolės taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 70-2475; 2005, Nr. 132-4774; 2006, Nr. 90-3558; 2007, Nr. 4-205, Nr. 51-2000; 2009, Nr. 94-4032; 2011, Nr. 160-7613), ir išdėstau jas nauja pridedama redakcija.

 

 

 

Generalinis direktorius                                                    Antanas Šipavičius


PATVIRTINTA

Muitinės departamento prie

Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

generalinio direktoriaus

2004 m. balandžio 28 d. įsakymu Nr. 1B-431

(Muitinės departamento prie

Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

generalinio direktoriaus

2012 m. gruodžio 14 d. įsakymo

Nr. 1B-944 redakcija)

 

IMPORTUOJAMŲ PREKIŲ MUITINIO ĮVERTINIMO KONTROLĖS taisyklės

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Importuojamų prekių muitinio įvertinimo kontrolės taisyklės (toliau – Taisyklės) parengtos vadovaujantis Bendruoju susitarimu dėl muitų tarifų ir prekybos (GATT 1947) (Žin., 2001, Nr. 46-1620), 1992 m. spalio 12 d. Tarybos reglamentu (EEB) Nr. 2913/92, nustatančiu Bendrijos muitinės kodeksą (OL 2004 specialusis leidimas, 2 skyrius, 4 tomas, p. 307), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2006 m. lapkričio 20 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1791/2006 (OL 2006 L 363, p. 1) (toliau – Bendrijos muitinės kodeksas), 1993 m. liepos 2 d. Komisijos reglamentu (EEB) Nr. 2454/93, išdėstančiu Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2913/92, nustatančio Bendrijos muitinės kodeksą, įgyvendinimo nuostatas (OL 2004 specialusis leidimas, 2 skyrius, 6 tomas, p. 3), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2012 m. rugpjūčio 20 d. Komisijos reglamentu (ES) Nr. 756/2012 (OL 2012 L 223, p. 8) (toliau – Bendrijos muitinės kodekso įgyvendinimo nuostatos), Lietuvos Respublikos muitinės įstatymu (Žin., 2004, Nr. 73-2517), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. spalio 27 d. nutarimu Nr. 1332 „Dėl 1992 m. spalio 12 d. Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2913/92, nustatančio Bendrijos muitinės kodeksą, ir 1993 m. liepos 2 d. Komisijos reglamento (EEB) Nr. 2454/93, išdėstančio Tarybos reglamento (EEB) Nr. 2913/92, nustatančio Bendrijos muitinės kodeksą, įgyvendinimo nuostatas, taikymo Lietuvos Respublikoje taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 158-5774) ir kitais teisės aktais.

2. Taisyklių nuostatomis vadovaujamasi atliekant importuojamų prekių muitinį įvertinimą. Taisyklės reglamentuoja muitinės pareigūnų veiksmus, taip pat nustato priemones, taikomas prekių muitinės vertės tikrinimui muitinio įforminimo metu ir po prekių išleidimo.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Taisyklių 1 punkte nurodytuose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

4. Pagal konsignacijos sutartis importuojamų greitai gendančių prekių, nurodytų Bendrijos muitinės kodekso įgyvendinimo nuostatų 26 priede, muitinei vertei nustatyti asmens pasirinkimu gali būti naudojamos Europos Komisijos periodiškai nustatomos šių prekių vieneto kainos.

5. Importuojamų vaisių ar daržovių, nurodytų 2011 m. birželio 7 d. Komisijos įgyvendinimo reglamento (ES) Nr. 543/2011, kuriuo nustatomos išsamios Tarybos reglamento (EB) Nr. 1234/2007 taikymo vaisių bei daržovių ir perdirbtų vaisių bei daržovių sektoriuose taisyklės (OL 2011 L 157, p. 1), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2012 m. gegužės 29 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 450/2012 (OL 2012 L 140, p. 53), XVI priedo A dalyje, muitinė vertė asmens pasirinkimu gali būti nustatoma pagal Europos Komisijos nustatytas standartines importo vertes.

6. Importuojamų naudotų transporto priemonių muitinės vertės nustatymas ir šiai vertei nustatyti naudojamų muitinio įvertinimo metodų taikymas atliekamas vadovaujantis Importuojamų naudotų transporto priemonių muitinio įvertinimo taisyklėmis, patvirtintomis Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2009 m. birželio 26 d. įsakymu Nr. 1B-361 (Žin., 2009, Nr. 78-3259).

 

II. muitinio įvertinimo metodų taikymas

 

7. Muitinio įvertinimo metodų taikymo tvarką nustato Bendrijos muitinės kodekso 28–36 straipsniai ir Bendrijos muitinės kodekso įgyvendinimo nuostatų 141–181a straipsniai bei 23, 24 ir 25 priedai.

8. Nustatant importuojamų prekių muitinę vertę sandorio vertės metodu, jų muitinė vertė yra sandorio vertė, t. y. pinigų suma, sumokėta ar mokėtina už importuojamas prekes, prireikus patikslinta Bendrijos muitinės kodekso 32 ir 33 straipsniuose nurodytomis išlaidomis.

Šiuo atveju importuojamų prekių sandorio vertė apskaičiuojama remiantis prekių pirkimo–pardavimo dokumentais, t. y. sąskaitomis faktūromis, sutartimis, transporto paslaugų sąskaitomis faktūromis ir kt. Jeigu prekės gabenamos pirkėjo transportu arba nemokamai, vadovaujantis Bendrijos muitinės kodekso įgyvendinimo nuostatų 164 straipsnio c punktu, prekių vežimo išlaidos, kurios įskaitomos į importuojamų prekių muitinę vertę, apskaičiuojamos remiantis transporto tarifais, paprastai taikomais tos pačios rūšies transporto priemonėms.

9. Importuojamų prekių muitiniam įvertinimui sandorio vertės metodas netaikomas, kai netenkinamos Bendrijos muitinės kodekso 29 straipsnyje nurodytos sąlygos, taip pat Bendrijos muitinės kodekso įgyvendinimo nuostatų 181a straipsnyje nurodytu atveju.

Nesant galimybės importuojamų prekių muitinės vertės nustatyti taikant sandorio vertės metodą, taikomi tapačių, panašių prekių sandorio vertės, dedukcinis ar apskaičiuotosios vertės metodai. Muitinio įvertinimo metodai taikomi paeiliui, tačiau, deklarantui prašant, apskaičiuotosios vertės metodas taikomas prieš dedukcinį metodą.

10. Jeigu sandorio vertės metodas negali būti taikomas, importuojamų prekių muitinė vertė nustatoma vadovaujantis Bendrijos muitinės kodekso 30 straipsnio 2 dalies a ir b punktais, jeigu turima duomenų apie tapačių arba panašių prekių, parduotų eksportui į Bendrijos muitų teritoriją ir eksportuotų tuo pačiu arba maždaug tuo pačiu metu kaip ir prekės, kurių muitinė vertė turi būti nustatyta, sandorio vertes.

Muitinio įforminimo metu importuojamų prekių muitinė vertė gali būti nustatoma taikant tapačių prekių sandorio vertės metodą arba panašių prekių sandorio vertės metodą, kai deklarantas muitinio įforminimo metu pateikia dokumentus, kuriais remiantis anksčiau buvo importuotos tapačios arba panašios prekės kaip ir importuojamos prekės, kurių vertę reikia nustatyti, ir jų muitinė vertė buvo nustatyta taikant sandorio vertės metodą, ir nuo to laiko importo sąlygos (išskyrus prekių transportavimo išlaidas ir valiutos kursą) nepasikeitė.

Kai muitinė neturi duomenų apie importuotas tapačias arba panašias prekes arba nepakanka duomenų nustatyti, ar importuojamos prekės atitinka tapačių ar panašių prekių apibrėžimą, pateiktą Bendrijos muitinės kodekso įgyvendinimo nuostatų 142 straipsnyje, tapačių ir panašių prekių muitinio įvertinimo metodai importuojamų prekių muitiniam įvertinimui netaikomi.

11. Bendrijos muitinės kodekso 30 straipsnio 2 dalies c punkto nuostatos (dedukcinis muitinio įvertinimo metodas) gali būti taikomos tik tuo atveju, jei importuotojas pateikia muitinei informaciją apie importuotų prekių pardavimą Bendrijos muitų teritorijoje (prekių pardavimo Bendrijos muitų teritorijoje sąskaitas faktūras, pardavimo išlaidų kalkuliacijas ir pan.), kurią muitinė gali patikrinti bei atlikti dokumentų ir juose esančios informacijos įvertinimą.

Išsamią dedukcinio muitinio įvertinimo metodo taikymo importuojamų prekių muitiniam įvertinimui tvarką nustato Dedukcinio prekių muitinės vertės nustatymo metodo taikymo instrukcija, patvirtinta Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2007 m. gegužės 3 d. įsakymu Nr. 1B-317 (Žin., 2007, Nr. 51-2001).

12. Importuojamų prekių muitinė vertė nustatoma remiantis apskaičiuotąja verte (sumavimo metodu), jei deklarantas pateikia duomenis, nurodytus Bendrijos muitinės kodekso 30 straipsnio 2 dalies d punkte, apie prekių pagaminimo kaštus (medžiagų kainą, perdirbimo išlaidas, pelną ir pan.), taip pat duomenis apie importuojamų prekių vežimo iki Bendrijos muitų teritorijos ir draudimo išlaidas.

Atsižvelgiant į tai, kad daugeliu atvejų prekių gamintojas gali nepriklausyti Lietuvos Respublikos jurisdikcijai, apskaičiuotosios vertės metodas paprastai taikomas tais atvejais, kai pirkėjas ir pardavėjas tarpusavyje susiję, o prekių gamintojas sutinka pateikti muitinei įvertinimui būtinus duomenis bei prireikus sudaryti sąlygas atlikti pateiktų duomenų patikrinimą.

13. Muitinio įforminimo metu gali būti taikomi Taisyklių 10–12 punktuose nurodyti muitinio įvertinimo metodai, kai deklarantas muitinio įforminimo metu pateikia anksčiau muitinės priimtą sprendimą, kuriuo anksčiau importuotų tapačių prekių kaip ir importuojamos prekės, kurių vertę reikia nustatyti, muitinė vertė buvo nustatyta taikant Taisyklių 10–12 punktuose nurodytą metodą ir nuo to laiko importo sąlygos (išskyrus prekių transportavimo išlaidas ir valiutos kursą) nepasikeitė.

14. Jei importuojamų prekių muitinės vertės negalima nustatyti taikant Taisyklių 8 ir 9 punktuose nurodytus muitinio įvertinimo metodus, importuojamų prekių muitinė vertė nustatoma vadovaujantis Bendrijos muitinės kodekso 31 straipsniu, t. y. remiantis duomenimis, kuriuos galima gauti Bendrijoje.

Šiuo atveju importuojamų prekių muitiniam įvertinimui naudojami tie patys muitinio įvertinimo metodai, nurodyti Bendrijos muitinės kodekso 29 ir 30 straipsniuose. Jeigu šie metodai taikomi vadovaujantis Bendrijos muitinės kodekso 31 straipsniu, leidžiamas didesnis, bet jų taikymui pagrįstai reikalingas lankstumas. Pavyzdžiui, tapačių arba panašių prekių importo atveju reikalavimas, kad tapačios ar panašios prekės turi būti eksportuotos į Bendrijos muitų teritoriją tuo pačiu arba maždaug tuo pačiu metu kaip ir prekės, kurių muitinė vertė turi būti nustatyta, gali būti taikomas lanksčiai.

 

III. PREKIŲ MUITINIO ĮVERTINIMO KONTROLĖS PRIEMONĖS

 

15. Rizikos analizei muitinio įvertinimo srityje ir tikrintinų duomenų atrinkimui muitinės vertės tikrinimui naudojamos informacinės sistemos ir informacija iš duomenų bazių, asmenų pateikti dokumentai ir informacija, Lietuvos ir užsienio valstybių kompetentingų institucijų pateikta informacija ir kitos priemonės.

16. Prekių muitinio įvertinimo duomenų bazė (toliau – PREMI DB), kurioje kaupiami duomenys apie importuotų prekių patvirtintus sandorius, naudojama muitinėje šiems tikslams:

16.1. nustatyti potencialią riziką dėl prekių muitinės vertės galimo neteisėto sumažinimo arba padidinimo, lyginant tikrinamų ir anksčiau importuotų prekių sandorio vertes;

16.2. atrinkti informaciją apie prekių sandorio vertes kitų muitinio įvertinimo metodų taikymui arba garantijos dydžio apskaičiavimui.

17. Lietuvos muitinės duomenų saugyklos, kurioje kaupiami muitinės deklaracijų duomenys, bei kitų muitinės informacinių sistemų informacija naudojama prekių muitinės vertės deklaravimo rizikai nustatyti, tikrintiniems atvejams po prekių išleidimo atrinkti.

18. Prekių muitinio įvertinimo kontrolei taip pat gali būti naudojama informacija ir dokumentai, nustatyta tvarka gauti iš Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių kompetentingų institucijų.

19. Deklaruojamai prekių muitinei vertei pagrįsti, muitinei pareikalavus, turi būti pateikti šie dokumentai:

19.1. prekių pardavimo sąskaita faktūra (sąskaitos faktūros) ir kitos sąskaitos faktūros, susijusios su muitinės vertės elementais (pvz., vežimo, krovimo, draudimo išlaidų, autorinių atlyginimų ir mokesčių už licencijas, komisinių ir apmokėjimų tarpininkams sąskaitos faktūros), jeigu deklaruojamų prekių muitiniam įvertinimui taikytinas sandorio vertės metodas;

19.2. prekių įsigijimo dokumentas (dokumentai) (pvz., sąskaita proforma, prekių dovanojimo sutartis), jeigu prekių muitiniam įvertinimui sandorio vertės metodas netaikytinas;

19.3. transporto dokumentas (dokumentai), su kuriuo prekės gabenamos;

19.4. Duomenų, susijusių su muitine verte, deklaracija, užpildyta vadovaujantis Duomenų, susijusių su muitine verte, deklaracijos pildymo instrukcija, patvirtinta Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2011 m. gegužės 17 d. įsakymu Nr. 1B-275 (Žin., 2011, Nr. 62-2965);

19.5. kiti dokumentai, reikalingi deklaruotai prekių muitinei vertei bei jos elementams pagrįsti, nurodyti Informaciniame pranešime apie importuojamų prekių muitinės vertės tikrinimą po prekių išleidimo, patvirtintame Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2009 m. liepos 27 d. įsakymu Nr. 1B-418 (Žin., 2009, Nr. 90-3910), ar kitame muitinės dokumente.

 

IV. Prekių muitinės vertės tikrinimas muitinio įforminimo metu

 

20. Nustatyta tvarka priėmus pateiktą deklaraciją, suteikus šiai deklaracijai numerį ir įvertinus riziką naudojantis elektroninėmis duomenų apdorojimo priemonėmis, gali būti priimtas sprendimas dėl importuojamų prekių muitinės vertės tikrinimo. Šiuo atveju muitinės pareigūnas, vadovaudamasis Taisyklių 21 arba 22 punktu, atlieka muitinės deklaracijos ir kartu pateiktų dokumentų tikrinimą ir priima vieną iš sprendimų, nurodytų Taisyklių 24 punkte.

21. Kai deklaruojama prekių muitinė vertė nustatyta taikant sandorio vertės metodą, muitinės pareigūnas, atlikdamas muitinės deklaracijos ir kartu pateiktų dokumentų tikrinimą, tikrina:

21.1. ar muitiniam įforminimui deklaruotai sandorio vertei pagrįsti pateikti dokumentai ir jų duomenys yra teisingi, išsamūs, neprieštarauja vieni kitiems, yra patikimi ir nekelia įtarimo dėl jų klastojimo;

21.2. ar išsamiai ir vienareikšmiškai aprašytos deklaruojamos prekės, ar pagal aprašymą pakanka duomenų jas vienareikšmiškai identifikuoti ir ar aprašyme nurodytas komercinis prekių pavadinimas (jeigu jis yra nurodytas pridedamuose dokumentuose);

21.3. ar deklaruojama prekių muitinė vertė artima kitų importuotojų deklaruotoms tapačių arba panašių prekių sandorio vertėms, sukauptoms PREMI DB;

21.4. ar kartu su muitinės deklaracija pateiktose sąskaitose faktūrose ir (arba) sutartyse nėra prieštaringos informacijos ir ar šie dokumentai atitinka nustatytus reikalavimus;

21.5. ar muitinei pateikta sąskaita faktūra patvirtina prekių pardavimą eksportui į Bendrijos muitų teritoriją (pvz., prekių pardavimo eksportui į Bendrijos muitų teritoriją gali nepatvirtinti sąskaita faktūra, kurioje gavėju nurodytas muitinės sandėlis);

21.6. ar muitinei pateikti visi prekių transportavimo dokumentai nuo prekių išsiuntimo vietos iki paskirties vietos Bendrijos muitų teritorijoje, ar šiuose dokumentuose nurodytos pristatymo sąlygos atitinka transporto rūšį, ar nurodytos prekių gabenimo ir draudimo išlaidos, įskaitant su jų gabenimu susijusias krovimo, tvarkymo (pvz., priežiūros transportavimo metu, prekių šaldymo, sugedusių prekių atskyrimo), perkrovimo terminaluose, sandėliavimo ir saugojimo už Bendrijos muitų teritorijos ribų, priklausomai nuo jų pristatymo sąlygų, išlaidas;

21.7. ar esant C ir D prekių pristatymo sąlygoms pagal Tarptautinių prekybos rūmų prekybos nustatytas taisykles (Incoterms) bei vadovaujantis Prekių sandorio vertės patikslinimo jų gabenimo, draudimo krovimo bei tvarkymo išlaidomis instrukcija, patvirtinta Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2004 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 1B-1199 (Žin., 2004, Nr. 188-7045), į pinigų sumą, sumokėtą ar priklausančią sumokėti už prekes, parduotas eksportui į Bendrijos muitų teritoriją, įskaičiuotos krovinio gabenimo ir draudimo iki įvežimo į Bendrijos muitų teritoriją vietos išlaidos, kitos su prekių perkrovimu ir iškrovimu, įpakavimu susijusios išlaidos;

21.8. ar visos pirkėjui tenkančios išlaidos, nurodytos Bendrijos muitinės kodekso 32 straipsnyje, įtrauktos į muitinę vertę;

21.9. ar Duomenų, susijusių su muitine verte, deklaracijoje pateikta informacija sutampa su muitinės deklaracijos, komercinių ir transporto dokumentų duomenimis;

21.10. ar prekės gali būti komisinių mokesčių ar mokesčių už honorarus ir licencijas objektu;

21.11. ar prekės iki jų pateikimo įforminti išleidimą nebuvo perparduotos ir deklaracijoje nurodyta jų sandorio vertė mažesnė už ankstesnio tų pačių prekių pardavimo sandorio vertę, įskaitant atvejus, kai prekės buvo laikomos Bendrijos muitų teritorijoje arba už jos ribų veikiančiuose importo (eksporto) terminaluose, muitinės sandėliuose, laisvuosiuose sandėliuose arba laisvosiose zonose;

21.12. kitus rizikos požymius.

22. Jei deklaruojama prekių muitinė vertė nustatyta taikant ne sandorio vertės, o kitus muitinio įvertinimo metodus, muitinės pareigūnas, atlikdamas muitinės deklaracijos ir kartu pateiktų dokumentų tikrinimą, tikrina:

22.1. ar pagrįstai taikytas deklaruojamas muitinio įvertinimo metodas, t. y. ar muitinio įvertinimo metodo taikymas atitinka Taisyklių 7–14 punktų nuostatas;

22.2. kokiais duomenimis ir (arba) dokumentais remiantis nustatyta prekių muitinė vertė ir ar remiantis šiais duomenimis ir (arba) dokumentais gali būti taikomas deklaruojamas muitinio įvertinimo metodas.

23. Jeigu nepakanka duomenų deklaruotai muitinei vertei pagrįsti arba išlikus abejonėms dėl deklaruotos muitinės vertės teisingumo, muitinės pareigūnas gali paprašyti deklaranto pateikti papildomą informaciją bei dokumentus ir, jeigu yra prekių, apmokestinamų muitu ir nustatomi didelės rizikos požymiai, gali nustatyta tvarka priimti sprendimą atlikti detalų prekių tikrinimą (pvz., patikrinti, ar prekės atitinka deklaruotas prekes, ar etiketėse nurodyta informacija atitinka dokumentuose nurodytą informaciją).

Tokiu atveju, jei pateikiama elektroninė muitinės deklaracija ir muitinis įforminimas atliekamas Muitinės deklaracijų apdorojimo sistemos priemonėmis, vadovaujantis Elektroninės importo deklaracijos pateikimo, priėmimo ir kitos elektroninės informacijos, susijusios su importo procedūrų vykdymu, mainų taisyklių, patvirtintų Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2009 m. birželio 26 d. įsakymu Nr. 1B-360 (Žin., 2009, Nr. 78-3258), 4.14 punktu, Muitinės deklaracijų apdorojimo sistemoje deklarantui siunčiamas elektroninis pranešimas „Prašymas patikslinti duomenis ir (arba) pateikti papildomus dokumentus“ patikslinti duomenis ir (arba) pateikti papildomus (trūkstamus) dokumentus, nurodomi muitinio tikrinimo metu rasti prieštaravimai, taip pat, jei deklaruojamas muitinio įvertinimo metodas netaikytinas, nurodomi muitinės turimi duomenys apie prekių vertę galinčios atsirasti mokestinės prievolės dydžio garantijai apskaičiuoti arba kitam muitinio įvertinimo metodui taikyti.

24. Muitinės pareigūnas, įvertinęs pateiktus dokumentus deklaruojamai prekių muitinei vertei pagrįsti, priima vieną iš toliau minimų sprendimų:

24.1. išleisti prekes taikant sandorio vertės arba kitą deklaruotą muitinio įvertinimo metodą be papildomo tikrinimo; arba

24.2. išleisti prekes taikant sandorio vertės muitinio įvertinimo metodą pateikus galinčios atsirasti mokestinės prievolės dydžio garantiją ir perduoti dokumentus tikrinimui po prekių išleidimo; arba

24.3. deklarantui sutikus ir atitinkamai pataisius deklaraciją, išleisti prekes taikant kitus muitinio įvertinimo metodus, kai deklaruotas muitinio įvertinimo metodas netaikytinas; arba

24.4. vadovaujantis Bendrijos muitinės kodekso įgyvendinimo nuostatų 254 straipsniu ir Supaprastintų procedūrų taikymo tvarka, patvirtinta Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2006 m. balandžio 22 d. įsakymu Nr. 1B-254 (Žin., 2006, Nr. 43-1579; 2009, Nr. 97-4115), išleisti prekes su laikinai nustatyta prekių verte, taikant deklaracijų, kuriose nenurodyta tam tikra informacija pateikimo procedūrą, kai deklarantas negali muitinės vertės deklaruoti muitinei priimtinu būdu ir pateikti su prekių muitine verte susijusius duomenis arba dokumentus, kuriuos nustatyta tvarka būtina pateikti vėliau; arba

24.5. Europos Sąjungos bendrajai žemės ūkio politikai priklausančias prekes išleisti ir muitinę vertę tikrinti šių prekių importą reglamentuojančių Europos Komisijos teisės aktų nustatyta tvarka įforminus galinčios atsirasti mokestinės prievolės dydžio garantiją ir perduoti dokumentus deklaruotos sandorio vertės tikrinimui po prekių išleidimo.

25. Importuojamų prekių muitinė vertė nustatoma muitinio įforminimo metu vadovaujantis Bendrijos muitinės kodekso 30 arba 31 straipsnių nuostatomis, jeigu:

25.1. deklaruojamoms prekėms sandorio vertės metodas negali būti taikomas, pvz., prekės nebuvo pirkimo–pardavimo objektu (nemokamos siuntos, dovanos, pavyzdžiai, reklaminės prekės, konsignacijos pagrindais importuojamos prekės, prekės, importuojamos filialų, skolinamos prekės, kurios lieka siuntėjo nuosavybe, ir kt.);

25.2. muitinio tikrinimo metu buvo nustatyta, kad būtina atlikti papildomą tikrinimą dėl sandorio vertės metodo taikymo, bet asmuo nepateikia galinčios atsirasti mokestinės prievolės dydžio garantijos;

25.3. muitinio tikrinimo metu buvo nustatyta, kad pašto siuntose, kurių deklaravimas ir muitinis įforminimas atliekamas, vadovaujantis Bendrijos muitinės kodekso įgyvendinimo nuostatų 237 ir 238 straipsniais, taip pat Pašto siuntų deklaravimo, muitinio tikrinimo ir mokesčių už prekes, gaunamas pašto siuntose, apskaičiavimo taisyklių, patvirtintų Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2009 m. vasario 26 d. įsakymu Nr. 1B-124 (Žin., 2009, Nr. 25-1004), nustatyta tvarka, atsiųstų prekių deklaruota muitinė vertė, atsižvelgiant į rizikos analizės rezultatus, kelia pagrįstų abejonių arba trūksta informacijos prekių muitinei vertei nustatyti (nepateikiami muitinę vertę pagrindžiantys dokumentai).

26. Jeigu priimamas Taisyklių 24.2 arba 24.5 punkte nurodytas sprendimas, muitinės pareigūnas informuoja deklarantą dėl prekių muitinės vertės papildomo tikrinimo, pasirašytinai įteikdamas Informacinį pranešimą apie importuojamų prekių muitinės vertės tikrinimą po prekių išleidimo.

27. Importuojamų prekių muitinė vertė papildomai netikrinama, jeigu:

27.1. prekės teisės aktų nustatyta tvarka neapmokestinamos importo muitais ir mokesčiais;

27.2. muitinės sprendimu to paties importuotojo iš to paties pardavėjo panašių arba tapačių prekių muitinė vertė buvo pripažinta pagrįsta ir importo sąlygos nepasikeitė arba šiek tiek pasikeitė (pvz., dėl kiekio, valiutos kurso). Šiuo atveju Duomenų, susijusių su muitine verte, deklaracijos 6 langelyje nurodomas muitinės sprendimo numeris ir data, o kai Duomenų, susijusių su muitine verte, deklaracija nepildoma, muitinės deklaracijos 44 langelyje nustatyta tvarka nurodomas sprendimo numeris ir data (dokumento kodas iš Nacionalinio dokumentų, nurodomų bendrojo administracinio dokumento 44 langelyje, kodų sąrašo, patvirtinto Muitinės departamento generalinio direktoriaus 2009 m. birželio 3 d. įsakymu Nr. 1B-319 (Žin., 2009, Nr. 70-2879) – 9Z01).

 

V. Prekių muitinės vertės tikrinimas po prekių išleidimo

 

28. Muitinės pareigūnas prekių muitinę vertę po prekių išleidimo tikrina pagal informaciją, gautą:

28.1. iš muitinės postų, apie papildomą prekių muitinės vertės tikrinimą;

28.2. atliekant prekių deklaruotos muitinės vertės analizę pagal rizikos požymius iš muitinės informacinių sistemų, kuriose saugoma informacija apie deklaruotas prekes;

28.3. pagal mokesčių mokėtojų prašymus atlikti pataisymus įformintose muitinės deklaracijose arba kituose muitinės dokumentuose;

28.4. pagal informaciją, gautą iš kitų šaltinių, apie galimus teisės aktų, reglamentuojančių prekių muitinį įvertinimą, pažeidimus ir apie galimus užsienio prekybos reguliavimo kontrolės ir vidaus rinkos apsaugos pažeidimus.

29. Muitinės pareigūnas atlieka patikrinimą, analizuoja ir įvertina turimus dokumentus ir kitą informaciją, susijusią su tikrinamų prekių verte, ir sprendžia, ar:

29.1. paprašyti asmens pateikti muitinei Informaciniame pranešime apie importuojamų prekių muitinės vertės tikrinimą po prekių išleidimo nurodytus dokumentus, taip pat raštu pateikti išsamius paaiškinimus į papildomus klausimus (pagrįsti prekių gabenimo maršrutus, kainų sudarymo būdus ir t. t.), susijusius su tikrinamų prekių muitinės vertės nustatymu;

29.2. būtina sutikrinti sąskaitų faktūrų kopijas, pateiktas muitinio įforminimo metu, su originalais. Toks tikrinimo būdas gali būti taikomas esant pagrįstoms abejonėms dėl šių dokumentų autentiškumo. Muitinės įpareigojimu asmuo privalo pateikti dokumentų originalus;

29.3. prekės gali būti mokesčių už honorarus ir licencijas (įskaitant mokesčius už prekių ir paslaugų ženklų arba pramoninio dizaino liudijimus) objektu. Atliekant šį tikrinimą muitinei turi būti pateiktos ir tikrinimo metu išnagrinėtos visos importuotojo turimos sutartys (su prekių pardavėju arba trečiaisiais asmenimis), susijusios su prekių ir paslaugų ženklais, honorarais, pramoninio dizaino liudijimais ir t. t.;

29.4. tikslinga išplėsti tikrinamąjį laikotarpį – to paties asmens importuotų prekių muitinę vertę ir visus turimus dokumentus bei kitą informaciją apie visus pasirinkto laikotarpio (bet ne trumpesnio kaip 6 mėnesiai) importo atvejus. Jeigu muitinės procedūros vykdomos rečiau nei du kartus per mėnesį, minimalus tikrinimo laikotarpis yra vieneri metai. Jeigu patikrinimo metu nustatoma, kad buvo deklaruota ne visa sumokėta ar mokėtina už prekes pinigų suma arba buvo nedeklaruota dalis pirkėjo išlaidų, numatytų Bendrijos muitinės kodekso 32 straipsnyje, privalomai tikrinami visi šio pirkėjo importo atvejai per nustatytą teisės aktų, reglamentuojančių mokesčių mokėjimą muitinėje, laikotarpį, o jei asmens prekių muitinė vertė jau buvo tikrinta anksčiau, tikrinama, ar visos sandorio vertės taikymo sąlygos buvo patikrintos;

29.5. tikslinga vadovaujantis Muitinės vykdomų patikrinimų atlikimo taisyklėmis, patvirtintomis Muitinės departamento prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos generalinio direktoriaus 2008 m. birželio 11 d. įsakymu Nr. 1B-407 (Žin., 2008, Nr. 68-2617), tikrinti importuotojo ūkinę komercinę veiklą, jos apskaitą, finansinę atskaitomybę, susijusią su muitų teisės aktų taikymu atliekant kompleksinius ar teminius mokestinius patikrinimus. Svarstant šį klausimą atsižvelgiama į juridinio asmens veiklos rūšis ir prekybos šalies vidaus rinkoje organizavimo būdus.

30. Atlikęs prekių muitinės vertės patikrinimą, įgaliotas muitinės pareigūnas priima atitinkamą sprendimą:

30.1. pripažinti deklaruotą prekių muitinę vertę;

30.2. pripažinti deklaruotą sandorio vertę prekių muitine verte, sandorio vertę patikslinus išlaidomis, numatytomis Bendrijos muitinės kodekso 32 ir 33 straipsniuose;

30.3. prekių muitinę vertę nustatyti vadovaujantis Bendrijos muitinės kodekso 30 arba 31 straipsnių nuostatomis;

30.4. nustatyta tvarka kreiptis į šalies eksportuotojos muitinės administraciją su prašymu atlikti patikrinimą eksporto šalyje ir (arba) kreiptis į Valstybinę mokesčių inspekciją ar kitą valstybės instituciją su prašymu atlikti patikrinimą. Gavus atsakymą iš užsienio šalies muitinės administracijos ir (arba) iš Valstybinės mokesčių inspekcijos ir (arba) iš kitos valstybės institucijos, sprendimas dėl prekių muitinės vertės priimamas nedelsiant, kai tai įmanoma padaryti.

31. Muitinės pareigūnui nustačius, kad prekių muitinė vertė deklaruota neteisingai (sumažinta arba padidinta), informacija apie įmonę, neteisingai deklaruojančią prekių muitinę vertę, nustatyta tvarka gali būti perduodama Valstybinei mokesčių inspekcijai ir (arba) Muitinės kriminalinei tarnybai.

32. Jeigu asmuo per 10 darbo dienų nepateikia muitinės reikalaujamos papildomos informacijos arba pateikta informacija nepagrindžia deklaruotos muitinės vertės ir išlieka pagrįstų abejonių dėl deklaruojamos muitinės vertės teisingumo (muitinė nėra įtikinama, kad deklaruotoji vertė, vadovaujantis Bendrijos muitinės kodekso 29 straipsniu, atspindi sumokėtą arba mokėtiną pinigų sumą už prekes), muitinė, prieš priimdama galutinį sprendimą, informuoja asmenį raštu (jeigu buvo jo prašymas) apie išlikusių abejonių priežastis, suteikdama jam galimybę per 5 darbo dienas pateikti paaiškinimą, susijusį su galimu muitinės sprendimu. Galutinį sprendimą dėl prekių muitinės vertės nustatymo muitinė priima nedelsiant, kai tai įmanoma padaryti.

 

VI. Duomenų iš PREMI DB atranka

 

33. Tikrinamų prekių muitinės vertės perskaičiavimui kitais muitinio įvertinimo metodais, išskyrus sandorio vertės metodą, muitinės pareigūnas PREMI DB atlieka duomenų analizę ir atrenka tuos sandorius, kurie atitinka tapačių arba panašių prekių reikalavimus.

34. Atliekant PREMI DB sukauptų įrašų analizę ir atranką, nesiremiama tais įrašais, kuriuose prekės buvo nepakankamai aprašytos ir dėl šios priežasties negalima jų vienareikšmiškai identifikuoti.

35. Neradus sandorio, sudaryto dėl maždaug tokio paties deklaruoto prekių kiekio, atrenkamas artimiausias pagal kiekį ir esant galimybei atliekamas patikslinimas, atsižvelgiant į apyvartos lygio ir (arba) kiekio skirtumus.

36. Neradus sandorio, sudaryto dėl prekių pagamintų toje pačioje valstybėje, pasirenkamas prekių iš kitos artimiausios valstybės ar regioninės rinkos deklaruotas sandoris. Neradus panašių charakteristikų prekių einamojo mėnesio duomenų rinkinyje, peržiūrimi praėjusių mėnesių duomenų rinkinių įrašai ir atliekama atranka.

37. Jeigu randami keli duomenų apie tapačių arba panašių prekių sandorio vertes įrašai, tikrinamų prekių muitinės vertės apskaičiavimui kitais muitinio įvertinimo metodais, išskyrus sandorio vertės metodą, taikoma mažiausioji iš alternatyvių verčių.

38. Jeigu duomenų atrinkimas vyksta prekių muitinio įforminimo metu, muitinės pareigūnas muitinės deklaracijos 6-ojo egzemplioriaus antrojoje pusėje J langelyje įrašo PREMI DB duomenų rinkinio pavadinimą, muitinės deklaracijos, kurios duomenys buvo taikyti muitiniam įvertinimui, numerį, datą ir patvirtina parašu bei asmeninio naudojimo spaudu.

Jeigu pateikiama elektroninė muitinės deklaracija ir muitinis įforminimas atliekamas Muitinės deklaracijų apdorojimo sistemos priemonėmis, muitinės pareigūnas PREMI DB duomenų rinkinio pavadinimą, muitinės deklaracijos, kurios duomenys buvo taikyti muitiniam įvertinimui, numerį, datą įrašo anotacijoje.

39. Atrinktų pagal Taisyklių VI skyriaus reikalavimus įrašų apie sandorius kompiuterinis išrašas (pvz., 3–5 sandoriai) tvirtinamas muitinės pareigūno parašu ir saugomas kartu su sprendimu teritorinėje muitinėje.

40. Sprendimo apskundimo atveju Taisyklių 39 punkte minėtas išrašas pateikiamas kartu su sprendimu Muitinės departamentui.

 

_________________