LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO LR MOKSLO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL CIVILINĖS SAUGOS MOKYMO PROGRAMOS BENDROJO LAVINIMO MOKYKLOMS PATVIRTINIMO

 

2005 m. spalio 24 d. Nr. ISAK-2117

Vilnius

 

Vadovaudamasis Civilinės saugos mokymo tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. gegužės 14 d. nutarimu Nr. 591 (Žin., 1999, Nr. 44-1407; 2005, Nr. 19-611):

1. Tvirtinu Civilinės saugos mokymo programą bendrojo lavinimo mokykloms (pridedama).

2. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2003 m. birželio 10 d. įsakymą Nr. ISAK-820 „Dėl Civilinės saugos mokymo programos bendrojo lavinimo mokykloms patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 64-2922).

3. Įsakymas įsigalioja nuo 2006 m. rugsėjo 1 d.

 

 

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                                     REMIGIJUS MOTUZAS


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2005 m. spalio 24 d. įsakymu

Nr. ISAK-2117

 

CIVILINĖS SAUGOS MOKYMO PROGRAMA BENDROJO LAVINIMO MOKYKLOMS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Civilinės saugos mokymo programos bendrojo lavinimo mokykloms (toliau Civilinės saugos programa) paskirtis – supažindinti mokinius su pagrindinėmis galimomis ekstremaliomis situacijomis, jų keliamais pavojais ir apsaugos nuo jų būdais bei priemonėmis, taip pat su gyventojų teisėmis, pareigomis bei atsakomybe priešgaisrinės civilinės saugos srityje.

 

II. CIVILINĖS SAUGOS MOKYMAS

 

2. Civilinės saugos programa yra bendrojo lavinimo programos „Žmogaus sauga“, numatytos 2005-2007 metų bendruosiuose ugdymo planuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. balandžio 20 d. įsakymu Nr. ISAK-663 (Žin., 2005, Nr. 59-2085), sudedamoji dalis.

3. Civilinės saugos mokymas pagal Civilinės saugos programą apima:

3.1. teorinių pirminių civilinės saugos žinių įdiegimą;

3.2. aktyvų mokinių dalyvavimą pratybose, treniruotėse, kituose mokyklos organizuojamuose renginiuose civilinės saugos mokymo tema.

4. Pateikiamų teorinių pirminių civilinės saugos žinių mastas ir pobūdis priklauso nuo mokinių suvokimo, patirties ir gebėjimų.

5. Civilinės saugos mokymas skirstomas į keturias pakopas:

5.1. pirmąją (I–IV klasės);

5.2. antrąją (V–VIII klasės);

5.3. trečiąją (IX–X klasės arba 1–2 gimnazijos klasės);

5.4. ketvirtąją (XI–XII klasės arba 3–4 gimnazijos klasės).

6. Civilinės saugos mokymui per mokslo metus skiriama ne mažiau kaip 6 akademinės valandos.

 

III. CIVILINĖS SAUGOS MOKYMO TEMOS I. PRADINIS UGDYMAS (I–IV KLASĖS)

 

7. Mokymo tikslai ir uždaviniai – ugdyti gebėjimą stebėti, fiksuoti, ieškoti priežastinių ryšių tarp supančio pasaulio faktų bei reiškinių ir mokyti saugaus elgesio taisyklių kasdienėje aplinkoje ir ekstremalios situacijos metu. Dalis temų ar jų aspektų perteikiama integruotame kurse „Pasaulio pažinimas“.

8. Mokiniai turėtų:

8.1. suprasti ir analizuoti sudėtingas gyvenimo situacijas ir mokėti rasti išeitį iš ekstremalios padėties;

8.2. mokytis vengti nelaimingų atsitikimų;

8.3. žinoti saugaus elgesio taisykles iškilus pavojui, valdyti savo emocijas;

8.4. susipažinti su tarnybomis, teikiančiomis neatidėliotiną pagalbą įvykus nelaimei.

9. Pirmosios klasės mokymo temos:

9.1. Elgesys pasiklydus mieste ar miške;

9.2. Saugus elgesys vandenyje. Žiemos pavojai;

9.3. Ugnis – mūsų draugas ir priešas.

10. Antrosios klasės mokymo temos:

10.1. Gaisras, jo keliami pavojai;

10.2. Veiksmai įvykus nelaimingam atsitikimui (nusideginus, kilus gaisrui);

10.3. Saugus elgesys namuose;

10.4. Specialiosios pagalbos tarnybos. Kaip jas iškviesti į pagalbą?

11. Trečiosios klasės mokymo temos:

11.1. Pagrindinės gaisrų kilimo miške, pievose priežastys;

11.2. Saugus elgesys su gyvūnais;

11.3. Pagalbos iškvietimas įvykus nelaimei.

12. Ketvirtosios klasės mokymo temos:

12.1. Vasaros audros: uraganai, žaibai. Pavojai. Praktiniai veiksmai;

12.2. Kaip elgtis pastebėjus gaisrą. Evakuacija;

12.3. Kaip elgtis užsidegus drabužiams.

 

II. PAGRINDINIS UGDYMAS (V-VIII KLASĖS)

 

13. Mokymo tikslai ir uždaviniai – įtvirtinti anksčiau įgytas žinias, supažindinti su kitais galimais pavojais, išmokyti saugaus elgesio.

14. Mokiniai turėtų:

14.1. mokėti iškviesti pagalbą esant ekstremaliai situacijai;

14.2. mokėti įvertinti savo būsto saugumą, žinoti saugios evakuacijos kilus gaisrui principus;

14.3. susipažinti su galimomis ekstremaliomis situacijomis, suvokti jų keliamą grėsmę žmogaus sveikatai, gyvybei;

14.4. susipažinti su civilinės saugos signalais, žinoti, kaip elgtis juos išgirdus;

14.5. susipažinti su kvėpavimo organų ir odos apsaugos priemonėmis.

15. Penktosios klasės mokymo temos:

15.1. Šeimos veiksmų įvykus nelaimei planavimas;

15.2. Degimas. Gaisro pavojai. Dūmų detektoriai;

15.3. Galimos ekstremalios situacijos. Pavojai. Veiksmai jų atvejais;

15.4. Naminių gyvūnų apsauga esant ekstremalioms situacijoms.

16. Šeštosios klasės mokymo temos:

16.1. Medžiagų degumas. Gaisro ir sprogimo atžvilgiu pavojingos medžiagos. Saugus elgesys;

16.2. Gaisrai buityje. Kaip jų išvengti?

16.3. Civilinės saugos signalai, elgesys juos išgirdus.

17. Septintosios klasės mokymo temos:

17.1. Buityje naudojamų cheminių medžiagų keliami pavojai;

17.2. Paprasčiausios kvėpavimo organų ir odos apsaugos priemonės;

17.3. Gaisrai miškuose ir durpynuose. Pievų, ražienų deginimo padariniai;

17.4. Gamtiniai pavojai (gaisras, viesulas, žaibas, potvynis), veiksmai jiems kilus.

18. Aštuntosios klasės mokymo temos:

18.1. Priešgaisrinio režimo samprata. Priešgaisrinis režimas mokykloje;

18.2. Gaisro gesinimo būdai ir priemonės. Parankinės gaisro gesinimo priemonės. Gesintuvai. Jų tipai, paskirtis, veikimo principas;

18.3. Aplinkos tarša cheminėmis medžiagomis;

18.4. Maisto produktų apsauga įvairaus pobūdžio taršai;

18.5. Būtinieji reikmenys įvykus nelaimei.

 

III. PAGRINDINIS UGDYMAS (IX–X IR 1–2 GIMNAZIJOS KLASĖS)

 

19. Mokymo tikslai ir uždaviniai – plėtoti ir gilinti mokinių žinias apie elgesį esant ekstremaliai situacijai, rengti mokinį savarankiškai ir tikslingai dalyvauti priešgaisrinės ir civilinės saugos pratybose.

20. Mokiniai turėtų:

20.1. išmanyti svarbiausius priešgaisrinės saugos reikalavimų principus;

20.2. išmokti gyventojų ir gyvenamosios aplinkos apsaugos būdų, kurie taikomi įvykus cheminei, biologinei, radiacinei taršai;

20.3. suprasti žmogaus veiklos įtaką aplinkai ir pakeistos aplinkos grįžtamąjį poveikį žmogui;

20.4. būti susipažinę su mokyklos evakuacijos planu, mokėti saugiai evakuotis;

20.5. susipažinti su pavojingomis medžiagomis, naudojimosi civilinės pirotechnikos gaminiais sauga.

21. Devintosios klasės arba pirmosios gimnazijos klasės mokymo temos:

21.1. Evakuacijos keliams keliami reikalavimai. Evakavimas;

21.2. Evakuacijos planai. Veiksmų kilus gaisrui planai;

21.3. Radioaktyvumo sąvoka. Gamtinės ir techninės kilmės radiacinis fonas Lietuvoje;

21.4. Ignalinos atominė elektrinė. Poveikis žmonėms ir aplinkai įvykus avarijai. Veiksmai iškilus radiaciniam pavojui. Jodo profilaktika;

21.5. Asmeninės ir kolektyvinės apsaugos priemonės.

22. Dešimtosios klasės arba antrosios gimnazijos klasės mokymo temos:

22.1. Gyventojų veiksmai esant ekstremaliai situacijai. Panika. Stresas;

22.2. Gaisrinės automatikos įrenginių samprata;

22.3. Pavojingos medžiagos. Pirotechnikos priemonės ir jų keliami pavojai;

22.4. Gamtiniai gaisrai. Prevencija. Poveikis ir pavojai žmogui ir aplinkai;

22.5. Mokyklos aplinkos rizikos įvertinimas.

 

IV. VIDURINIS UGDYMAS (XI–XII IR 3–4 GIMNAZIJOS KLASĖS)

 

23. Mokymo tikslai ir uždaviniai – apibendrinti ir pagilinti pagrindinėje mokykloje įgytas priešgaisrinės ir civilinės saugos žinias suvokiant, kad išankstinis pasirengimas galimoms ekstremalioms situacijoms padės lengviau išgyventi įvykus nelaimei ir sumažins jos padarinius. Daugiausia dėmesio reikėtų skirti praktinių įgūdžių lavinimui, t. y. treniruotėms ir pratyboms.

24. Mokiniai turėtų:

24.1. susipažinti su priešgaisrinės ir civilinės saugos ir gelbėjimo sistema Lietuvoje;

24.2. susipažinti su gyventojų teisėmis, pareigomis ir atsakomybe priešgaisrinės ir civilinės saugos srityje;

24.3. sužinoti išgyvenimo ekstremaliomis sąlygomis principus;

24.4. susipažinti su grėsmės poveikiu žmonių elgesiui, baime ir panika bei jų pasireiškimo formomis;

24.5. susipažinti su pilietinės gynybos pagrindais.

25. Vienuoliktosios klasės arba trečiosios gimnazijos klasės mokymo temos:

25.1. Priešgaisrinės ir civilinės saugos ir gelbėjimo sistema Lietuvoje. Struktūra ir pajėgos;

25.2. Gyventojų teisės ir pareigos priešgaisrinės ir civilinės saugos srityje;

25.3. Veiksmai esant ekstremaliai situacijai mokykloje;

25.4. Gyvenamųjų ir visuomeninių patalpų parengimas ir panaudojimas gyventojų apsaugai;

25.5. Teisingas ir saugus naudojimasis pirminėmis gaisro gesinimo priemonėmis.

26. Dvyliktosios klasės arba ketvirtosios gimnazijos klasės mokymo temos:

26.1. Išgyvenimo ekstremaliomis sąlygomis principai;

26.2. Psichologinė ir socialinė parama asmenims, patekusiems į ekstremalias situacijas;

26.3. Atsakomybė už priešgaisrinės ir civilinės saugos reikalavimų pažeidimus;

26.4. Terorizmas – ekstremali situacija.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

27. Atsižvelgiant į pavojaus ir rizikos įvertinimus mokyklai temas galima plėsti ar net keisti, pamokų skaičių didinti.

______________