LIETUVOS RESPUBLIKOS

ĮMONIŲ RESTRUKTŪRIZAVIMO

Į S T A T Y M A S

 

2001 m. kovo 20 d. Nr. IX-218

Vilnius

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Šis įstatymas reglamentuoja įmonių ir viešųjų įstaigų (toliau – įmonės), turinčių laikinų finansinių sunkumų ir siekiančių išvengti bankroto, restruktūrizavimo procesą.

2. Šio įstatymo tikslas - sudaryti sąlygas įmonėms, turinčioms laikinų finansinių sunkumų ir nenutraukusioms ūkinės komercinės veiklos, išsaugoti ir plėtoti šią veiklą, sumokėti skolas, atkurti mokumą ir išvengti bankroto.

3. Įstatymas taikomas įmonėms, kurios įregistruotos Lietuvos Respublikoje įstatymų nustatyta tvarka.

4. Įstatymas netaikomas bankams, centrinei ir kitoms kredito unijoms, kitoms kredito įstaigoms, draudimo įmonėms, investicinėms bendrovėms, pensijų ir kitiems fondams bei vertybinių popierių viešosios apyvartos tarpininkams.

5. Restruktūrizavimo proceso metu įstatymų nuostatos, reglamentuojančios įmonės veiklą, kreditorių reikalavimų (jų dalies) atsisakymą, prievolių vykdymo terminų atidėjimą, privalomųjų įmokų mokėjimą, darbo sutarties nutraukimą, įmonės valdymo organų kompetencijos apribojimą ir šių organų narių įgaliojimų sustabdymą bei išeitinių pašalpų ir kompensacijų jiems mokėjimą, taikomos tiek, kiek šis įstatymas nenustato kitaip.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos

1. Įmonė, turinti laikinų finansinių sunkumų, įmonė, kuri negali atsiskaityti su kreditoriumi (kreditoriais) praėjus trims mėnesiams po termino, nustatyto įstatymų, kitų teisės aktų, taip pat kreditoriaus ir įmonės sutartyse įmonės įsipareigojimams įvykdyti, arba praėjus tokiam pat terminui po kreditoriaus (kreditorių) raštiško reikalavimo įvykdyti įsipareigojimus, jeigu sutartyse terminas nebuvo nustatytas.

2. Įmonės restruktūrizavimo procesas – ūkinės veiklos rūšies pakeitimo, gamybos modernizavimo, darbo organizavimo tobulinimo, įmonės turto ar jo dalies pardavimo, kitų įmonių turto priėmimo jas jungiant ar skaidant, techninių, ekonominių bei organizacinių priemonių, skirtų įmonės mokumui atkurti, įgyvendinimas, įmonės įsipareigojimų kreditoriams dydžio bei vykdymo terminų pakeitimas.

3. Įmonės restruktūrizavimo byla – teismo nagrinėjama civilinė byla dėl įmonių restruktūrizavimo teisinių santykių.

4. Restruktūrizuojama įmonė – įmonė, kuriai iškelta restruktūrizavimo byla.

5. Įmonės kreditoriai (toliau – kreditoriai) fiziniai ir juridiniai asmenys, turintys teisę reikalauti iš įmonės įvykdyti prievoles ir įsipareigojimus.

6. Įkeitimu užtikrinti kreditoriaus reikalavimai – pagal įkeitimo sutartį arba įregistruotą hipotekos ir (ar) įkeitimo lakštą kreditoriaus (įkaito turėtojo) įgyta teisė, jeigu įmonė neįvykdė įkeitimu užtikrintos prievolės, šio įstatymo nustatyta tvarka reikalauti įkeistą turtą parduoti ir iš gautų lėšų pirmiausia tenkinti jo reikalavimus.

7. Privalomosios įmokos – Lietuvos Respublikos mokesčių įstatymų nustatyti mokesčiai bei valstybės rinkliavos, Valstybinio socialinio draudimo ir Sveikatos draudimo įstatymų nustatytos įmokos.

8. Einamosios įmokos – įmokos, tarp jų privalomosios, kurios mokamos įmonės restruktūrizavimo proceso metu, pradedant nuo nutarties iškelti restruktūrizavimo bylą įsiteisėjimo dienos.

9. Pagrindinis kreditorius kreditorius, kurio reikalavimų vykdymas yra užtikrintas įkeitimu ir (ar) hipoteka, garantija ir (ar) laidavimu, arba kreditorius, kurio reikalavimų suma sudaro ne mažiau kaip 1/5 visų kreditorių bendros reikalavimų sumos.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

RESTRUKTŪRIZAVIMO PROCESAS

 

3 straipsnis. Įmonių restruktūrizavimo proceso taikymo sąlygos

Įmonės restruktūrizavimo procesas gali būti pradėtas, jeigu:

1) įmonė neatsiskaito su kreditoriumi (kreditoriais) daugiau kaip tris mėnesius po termino, nustatyto įstatymų, kitų teisės aktų, taip pat kreditoriaus ir įmonės sutartyse įmonės įsipareigojimams įvykdyti, arba praėjus tokiam pat terminui po kreditoriaus (kreditorių) raštiško reikalavimo įvykdyti įsipareigojimus, jeigu sutartyse terminas nebuvo nustatytas;

2) įmonė nėra nutraukusi ūkinės komercinės veiklos;

3) įmonei neiškelta bankroto byla ar nepradėtas bankroto procesas ne teismo tvarka.

 

4 straipsnis. Siūlymas kelti restruktūrizavimo bylą

1. Siūlymą restruktūrizuoti įmonę įmonės administracijos vadovui raštu gali pateikti kreditorius (kreditoriai), jei jo (jų) reikalavimai atitinka šio įstatymo 3 straipsnio sąlygas. Jei per 30 kalendorinių dienų nuo siūlymo pateikimo dienos įmonė nepatenkina kreditoriaus (kreditorių) reikalavimų ar nesiima veiksmų, nurodytų šio straipsnio 2, 5, 6 ir 7 dalyse, kreditorius gali skolą išieškoti įstatymų nustatyta tvarka arba paduoti pareiškimą teismui dėl restruktūrizavimo bylos iškėlimo įmonei šio įstatymo 5 straipsnio 4 dalyje nustatyta tvarka.

2. Įmonės administracijos vadovas, gavęs kreditorių siūlymą ir įmonės valdymo organo sprendimą, valstybės ar savivaldybės įmonės steigėjo, viešosios įstaigos steigėjų, savininkų (dalininkų) sutikimą restruktūrizuoti įmonę, ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų sušaukia pagrindinių kreditorių susirinkimą. Jei pagrindiniai kreditoriai šiame susirinkime atstovauja ne mažiau kaip pusei visų kreditorių bendros reikalavimų sumos, tai jie gali priimti nutarimą šį kreditorių susirinkimą laikyti pirmuoju. Nutarimui priimti reikia, kad už jį balsuotų ne mažiau kaip pusė visų susirinkime dalyvavusių kreditorių. Jei šio straipsnio 1 dalyje nurodytą siūlymą pateikęs kreditorius yra nepagrindinis kreditorius, jis turi būti pakviestas į šį susirinkimą ir turi teisę balsuoti.

3. Siūlymą restruktūrizuoti įmonę pagrindiniams kreditoriams raštu gali pateikti įmonės administracijos vadovas, jei dėl šio siūlymo yra priimtas įmonės valdymo organo sprendimas, valstybės ar savivaldybės įmonės steigėjo, viešosios įstaigos steigėjų, savininkų (dalininkų) sutikimas. Prie siūlymo pridedami pagrindiniai įmonės restruktūrizavimo plano metmenys.

4. Pirmasis kreditorių susirinkimas šaukiamas šio straipsnio 2, 5, 6 dalyse nustatyta tvarka. Pirmojo kreditorių susirinkimo ar jam prilyginto pagrindinių kreditorių susirinkimo nutarimas restruktūrizuoti įmonę priimamas balsų dauguma ir laikomas priimtu, kai už jį balsavo ne mažiau kaip pusė susirinkime dalyvavusių pagrindinių kreditorių.

5. Jei pagrindinių kreditorių yra daug ir (ar) yra sunkumų juos surinkti, o įmonės restruktūrizavimo procesą reikia nedelsiant pradėti, įmonės administracijos vadovas siūlymui restruktūrizuoti įmonę ir pritarti įmonės administratoriaus kandidatūrai gali gauti raštišką kreditorių, kurių kiekvieno reikalavimai sudaro daugiau kaip 1/5 visos įmonėje įtrauktų į apskaitą reikalavimų sumos, sutikimą. Jeigu visų šių kreditorių reikalavimų bendra suma sudaro ne mažiau kaip pusę visos kreditorių reikalavimų sumos, šių kreditorių raštiškus sutikimus teismas gali laikyti pirmojo kreditorių susirinkimo nutarimu ir iškelti restruktūrizavimo bylą.

6. Jei įmonės administracijos vadovui nepavyko gauti šio straipsnio 5 dalyje nurodytų raštiškų sutikimų arba pagrindiniai kreditoriai nepriėmė nutarimo dėl pagrindinių kreditorių susirinkimo laikymo pirmuoju kreditorių susirinkimu, įmonės administracijos vadovas gali sušaukti pirmąjį kreditorių susirinkimą.

7. Gavęs šio straipsnio 5 dalyje nustatytus raštiškus kreditorių sutikimus ar pirmajam kreditorių susirinkimui priėmus nutarimą restruktūrizuoti įmonę, įmonės administracijos vadovas per 5 kalendorines dienas pateikia pareiškimą teismui dėl restruktūrizavimo bylos iškėlimo.

 

5 straipsnis. Pareiškimas teismui dėl įmonės restruktūrizavimo bylos iškėlimo

1. Pareiškimą teismui dėl įmonės restruktūrizavimo bylos iškėlimo pateikia įmonės administracijos vadovas.

2. Pareiškimas vietovės, kurioje yra įmonės buveinė, apygardos teismui pateikiamas raštu Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.

3. Prie pareiškimo pridedami:

1) pirmojo kreditorių susirinkimo nutarimas, pagal įmonės dokumentus sudarytas įmonės kreditorių sąrašas, kuriame nurodyta įmonės įsipareigojimų kreditoriams sumos, įsipareigojimų vykdymo terminai ir prievolių įvykdymo užtikrinimo būdai;

2) pasiūlymas dėl įmonės administratoriaus kandidatūros ir pažymėjimo, patvirtinančio siūlomo įmonės administratoriaus teisę teikti administravimo paslaugas, kopija;

3) dokumentai, patvirtinantys, kad įmonė atitinka šio įstatymo 3 straipsnyje išdėstytas sąlygas;

4) įmonės valdymo organo sprendimas, valstybės ar savivaldybės įmonės steigėjo, viešosios įstaigos steigėjų, savininkų (dalininkų) sutikimas restruktūrizuoti įmonę;

5) įmonės restruktūrizavimo plano metmenys, kuriems pritarė pagrindiniai kreditoriai ar pirmasis kreditorių susirinkimas;

6) civilinių bylų, kuriose yra pareikšti turtiniai reikalavimai įmonei ir įmonės turtiniai reikalavimai kitiems asmenims, sąrašas;

7) įmonės paskutinio ataskaitinio laikotarpio balansas, turto inventorizacijos aktas ir kiti dokumentai, kurie gali būti svarbūs restruktūrizavimo bylai iškelti.

4. Pareiškimą teismui dėl įmonės restruktūrizavimo gali pateikti kreditoriai pirmajam kreditorių susirinkimui nutarus ir be įmonės valdymo organo sprendimo bei viešosios įstaigos steigėjų, savininkų (dalininkų) sutikimo. Šiuo atveju pirmąjį kreditorių susirinkimą gali sušaukti bet kuris kreditorius. Prie pareiškimo pridedami šio straipsnio 3 dalies 1, 2 ir 5 punktuose nurodyti dokumentai.

5. Teismas, gavęs šio straipsnio 4 dalyje nurodytą kreditorių pareiškimą ir susirinkimo nutarimą kreiptis į teismą dėl restruktūrizavimo bylos įmonei iškėlimo, apie gautą pareiškimą informuoja įmonę, pareikalauja iš jos šio straipsnio 3 dalies 6 ir 7 punktuose nurodytų dokumentų. Išklausęs įmonės administracijos vadovo paaiškinimą, teismas gali iškelti įmonei restruktūrizavimo bylą ir be įmonės valdymo organo sprendimo, viešosios įstaigos steigėjų, savininkų (dalininkų) sutikimo ir įpareigoti įmonės administracijos vadovą parengti įmonės restruktūrizavimo planą, kuris turi būti apsvarstytas ir pateiktas teismui šio įstatymo 15 straipsnyje nustatyta tvarka.

 

6 straipsnis. Pasirengimas restruktūrizavimo bylą nagrinėti teisme

Teismas, gavęs pareiškimą iškelti restruktūrizavimo bylą, gali:

1) įpareigoti įmonės valdymo organus, įmonės administracijos vadovą, vyriausiąjį finansininką (buhalterį) pateikti teismui papildomus dokumentus, reikalingus restruktūrizavimo bylai nagrinėti;

2) kviesti į teismą įmonės savininką, jos valdymo organų narius, administracijos vadovą, vyriausiąjį finansininką (buhalterį) ir kitus atsakingus darbuotojus, reikalauti raštiškų paaiškinimų, susijusių su restruktūrizavimo bylos iškėlimu;

3) informuoti rajono (miesto) savivaldybę, kurios teritorijoje yra restruktūrizuojama įmonė ir jos filialai.

 

7 straipsnis. Restruktūrizavimo bylos iškėlimas teisme

1. Teismas iškelia restruktūrizavimo bylą, jeigu yra šio įstatymo 3 ir 4 straipsniuose nurodytos sąlygos, ir šią bylą nagrinėja Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka, išskyrus šio įstatymo numatytas išimtis.

2. Teismas atsisako kelti restruktūrizavimo bylą, jeigu:

1) įmonė iki teismo nutarties iškelti restruktūrizavimo bylą priėmimo patenkina kreditoriaus (kreditorių), kuris (kurie) kreipėsi į teismą dėl restruktūrizavimo bylos iškėlimo, reikalavimus;

2) teismui nepateikti visi šio įstatymo 5 straipsnio 3, 4 ir 5 dalyse nurodyti dokumentai;

3) įmonei iškelta bankroto byla.

3. Teismas, priimdamas nutartį iškelti restruktūrizavimo bylą, tuo pat metu privalo paskirti įmonės administratorių restruktūrizavimo plano rengimo ar kitam kreditorių susirinkime numatytam laikotarpiui, įpareigoti įmonės administracijos vadovą ar administratorių teikti informaciją teismui apie pareikštus įmonei ar įmonės kitiems asmenims pareikštus turtinius reikalavimus bylose, iškeltose restruktūrizavimo plano rengimo laikotarpiu.

4. Įsiteisėjus teismo nutarčiai iškelti restruktūrizavimo bylą, teismas per 5 kalendorines dienas privalo:

1) apie restruktūrizavimo bylos iškėlimą pranešti kitiems teismams, nagrinėjantiems bylas, kuriose šiai įmonei pareikšti turtiniai reikalavimai ir darbuotojų reikalavimai dėl išmokų, susijusių su darbo santykiais, su žalos dėl suluošinimo ar kitokio kūno sužalojimo, susirgimo profesine liga arba dėl mirties nuo nelaimingo atsitikimo darbe atlyginimu;

2) pranešti tardymo organams, jeigu baudžiamosiose bylose yra pareikšta restruktūrizuojamos įmonės kreditorių civilinių ieškinių, ir perimti nagrinėti visus su šiais ieškiniais susijusius dokumentus.

5. Teismo nutartyje dėl restruktūrizavimo bylos iškėlimo turi būti nurodyta:

1) Įmonių rejestre įrašyti restruktūrizuojamos įmonės duomenys ir pareiškimo dėl restruktūrizavimo bylos iškėlimo pateikimo data;

2) paskirto įmonės administratoriaus vardas, pavardė, adresai, telefonai ir kuriam laikui įmonės administratorius paskirtas;

3) įmonės restruktūrizavimo plano ir kitų restruktūrizavimo bylai nagrinėti reikalingų dokumentų parengimo ir pateikimo teismui data;

4) kreditorių reikalavimų pateikimo įmonės administratoriui terminai, kurie turi būti ne trumpesni kaip 30 ir ne ilgesni kaip 45 kalendorinės dienos.

6. Teismas turi teisę priimti kreditorių reikalavimus, kurie buvo pateikti pažeidus šio straipsnio 5 dalies 4 punkte nustatytus terminus, jeigu termino praleidimo priežastis pripažįsta svarbiomis. Kreditorių pareiškimai dėl jų reikalavimų, susidariusių iki restruktūrizavimo bylos iškėlimo, pripažinimo, paduoti po šio straipsnio 5 dalies 4 punkte nustatyto termino, priimami tik iki teismo nutarties patvirtinti įmonės restruktūrizavimo planą dienos. Informaciją apie gautus reikalavimus teismas nedelsdamas perduoda restruktūrizuojamos įmonės administratoriui.

 

8 straipsnis. Restruktūrizavimo ir bankroto procesų ryšys

Jeigu pareiškimas iškelti įmonei restruktūrizavimo bylą yra pateikiamas tuo metu, kai teisme nagrinėjamas pareiškimas dėl bankroto bylos iškėlimo, tačiau teismo nutartis iškelti bankroto bylą dar nepriimta, pareiškimo dėl bankroto bylos iškėlimo nagrinėjimas sustabdomas iki tol, kol bus priimta nutartis iškelti įmonei restruktūrizavimo bylą ar atsisakyti ją iškelti. Jeigu pareiškimas iškelti įmonei bankroto bylą pateikiamas priėmus pareiškimą dėl restruktūrizavimo bylos iškėlimo, pareiškimo iškelti bankroto bylą nagrinėjimas sustabdomas iki tol, kol bus priimta nutartis iškelti įmonei restruktūrizavimo bylą ar atsisakyti ją iškelti.

 

9 straipsnis.         Restruktūrizuojamos įmonės įsipareigojimai ir įsipareigojimų restruktūrizuojamai įmonei vykdymas

1. Nuo teismo nutarties iškelti įmonei restruktūrizavimo bylą įsiteisėjimo dienos:

1) draudžiama vykdyti visas finansines prievoles, neįvykdytas iki teismo nutarties iškelti įmonei restruktūrizavimo bylą įsiteisėjimo dienos, įskaitant palūkanų, netesybų ir privalomųjų įmokų mokėjimą, išieškoti skolas iš šios įmonės teismo ar ne ginčo tvarka, nustatyti priverstinę hipoteką, servitutus, uzufruktą, įskaityti reikalavimus, įkeisti, išskyrus atvejus, kuriems taikoma šios dalies 5 punkto nuostata, parduoti ar kitaip perduoti įmonės turtą, reikalingą įmonės veiklai tęsti;

2) sustabdomas netesybų ir palūkanų už visų įmonės prievolių, susidariusių iki teismo nutarties iškelti įmonei restruktūrizavimo bylą įsiteisėjimo dienos, tarp jų ir išmokų, susijusių su darbo santykiais, pavėluotą mokėjimą skaičiavimas;

3) sustabdomas išieškojimas pagal vykdomuosius dokumentus bei reikalavimų įskaitymas, jei jie nenumatyti restruktūrizavimo plane;

4) įmonė savo įsipareigojimus kreditoriams privalo vykdyti restruktūrizavimo plane nustatytais terminais ir mastais;

5) jei restruktūrizavimo proceso metu būtina parduoti įkeistą turtą, tai įkaito turėtojo sutikimu turtas turi būti parduodamas panaikinus jo įkeitimą ir (ar) hipoteką, išskyrus atvejus, kai pirkėjas sutinka pirkti įkeistą turtą;

6) kreditoriai, įskaitant ir privalomųjų įmokų administratorius, gali padaryti nuolaidas dėl skolinių įsipareigojimų, susidariusių iki teismo nutarties iškelti įmonei restruktūrizavimo bylą įsiteisėjimo dienos vykdymo, atidėti savo reikalavimų vykdymo terminus, atsisakyti bendros reikalavimų sumos (jos dalies) ir (ar) pakeisti piniginę prievolę kita prievole – duoti sutikimą įmonei atsiskaityti įmonės turtu ir įmonės akcijomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka.

2. Nuo teismo nutarties nutraukti restruktūrizavimo bylą įsiteisėjimo dienos visi susitarimai dėl kreditorių bendros reikalavimų sumos (jos dalies) atsisakymo, piniginės prievolės pakeitimo kita prievole ir dėl prievolių vykdymo terminų atidėjimo netenka galios, jei įmonė ir kreditoriai nesusitarė kitaip. Privalomosios įmokos, palūkanų ir netesybų skaičiavimas bei išieškojimai, išskyrus jau įvykdytus įsipareigojimus, atnaujinami nuo jų skaičiavimo pradžios momento bei skaičiuojami ir už restruktūrizavimo bylos iškėlimo, ir už nagrinėjimo teisme laikotarpį, taip pat panaikinami kreditorių reikalavimų atsisakymai. Ši nuostata taikoma ir restruktūrizavimo metu susidariusiems einamųjų įmokų įsiskolinimams.

 

10 straipsnis. Einamosios įmokos

1. Įmonė restruktūrizavimo proceso metu privalo mokėti visas einamąsias įmokas, jei nėra sudariusi su kreditoriais sutarčių dėl šių įmokų atidėjimo, kreditorių reikalavimų atsisakymo ar pakeitimo kita prievole. Kreditorių pareiškimus dėl einamųjų įmokų nesumokėjimo laiku, išskyrus privalomąsias įmokas, nagrinėja ir išieškojimo būdus bei terminus nustato teismas, nagrinėjantis restruktūrizavimo bylą. Laiku nesumokėtas privalomąsias įmokas išieško privalomųjų įmokų administratoriai.

2. Įmonės valdymo organo sprendimu ir kreditorių komiteto (susirinkimo) prašymu privalomųjų įmokų administratoriai gali atidėti arba atsisakyti reikalavimų, kylančių iš piniginių prievolių, susidariusių restruktūrizavimo proceso metu, mokėjimą vadovaudamiesi Mokesčių administravimo įstatymo ir kitų mokesčių įstatymų nuostatomis, bet ne ilgesniam kaip restruktūrizavimo plano vykdymo laikotarpiui.

 

11 straipsnis. Paprastesnė įmonės restruktūrizavimo bylos iškėlimo tvarka

1. Restruktūrizavimo byla įmonei gali būti iškeliama paprastesne tvarka, kai jos restruktūrizavimo planas parengiamas iki pareiškimo iškelti įmonei restruktūrizavimo bylą pateikimo teismui.

2. Taikant paprastesnę restruktūrizavimo bylos iškėlimo tvarką, įmonės administracijos vadovas ar kreditorių atstovas kartu su pareiškimu teismui iškelti įmonei restruktūrizavimo bylą pateikia įmonės restruktūrizavimo planą, kuriam turi būti pritarta visų kreditorių, ir įmonės valdymo organo sprendimą, valstybės ar savivaldybės įmonės steigėjo, viešosios įstaigos steigėjų, savininkų (dalininkų) sutikimą restruktūrizuoti įmonę ir pritarimą restruktūrizavimo planui bei nepriklausomo eksperto išvadą dėl plano ir jo įgyvendinimo priemonių pagrįstumo. Eksperto darbą apmoka restruktūrizuojama įmonė.

3. Teismas arba teisėjas, gavęs šio straipsnio 2 dalyje nurodytus dokumentus, ne vėliau kaip per 15 kalendorinių dienų juos išnagrinėja ir priima nutartį iškelti įmonei restruktūrizavimo bylą ar atsisakyti ją iškelti ir patvirtinti ar nepatvirtinti įmonės restruktūrizavimo planą.

4. Restruktūrizavimo planas įgyvendinamas šio įstatymo nustatyta tvarka.

5. Nepriklausomas ekspertas už savo išvados teisingumą ir kreditorių patirtą žalą dėl neteisingos išvados atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

12 straipsnis. Informacijos pateikimas ir komercinė (gamybinė) paslaptis

1. Restruktūrizuojamos įmonės administracijos vadovas su restruktūrizavimo bylos nagrinėjimu susijusią informaciją privalo pateikti teismui, įmonės administratoriui, kreditorių komiteto pirmininkui, kreditorių komitetui ir restruktūrizavimo plane nurodytam investuotojui, jei jie to reikalauja.

2. Informacija, kuri laikoma komercine (gamybine) paslaptimi, bet yra reikalinga restruktūrizavimo planui rengti ir jo pagrįstumui įvertinti, turi būti pateikiama įmonės administratoriui, kreditorių komiteto pirmininkui, kreditorių komiteto nariui, kreditoriui, akcininkui, būsimam investuotojui ir teismui jų prašymu ir jiems pasirašius pasižadėjimą išsaugoti komercinę (gamybinę) paslaptį.

 

TREČIASIS SKIRSNIS

ĮMONĖS RESTRUKTŪRIZAVIMO PLANAS

 

13 straipsnis. Įmonės restruktūrizavimo planas

1. Įmonės restruktūrizavimo plane turi būti nurodyta:

1) restruktūrizavimo tikslai ir trukmė;

2) įmonės verslo planas restruktūrizavimo laikotarpiui. Šiame plane turi būti numatytos priemonės įmonės ilgalaikiam mokumui užtikrinti, šių priemonių įgyvendinimo terminai, už priemonių įgyvendinimą atsakingi asmenys, finansavimo šaltiniai ir laukiami rezultatai;

3) turtas, reikalingas įmonės ūkinei komercinei veiklai, ir turtas, kuris bus parduotas;

4) turto pardavimo tvarka, gautų pajamų naudojimo paskirtis;

5) turtas, kuris bus perkainojamas ar nurašomas Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka;

6) numatomos nutraukti, nenaudingos įmonei ir kreditoriams sutartys (išskyrus darbo sutartis), sudarytos iki restruktūrizavimo bylos iškėlimo dienos;

7) numatomų gauti naujų kreditų dydis ir sąlygos bei kreditavimo sutarčių įvykdymo užtikrinimo būdai;

8) būsimos kreditorių nuolaidos restruktūrizuojamai įmonei jos restruktūrizavimo laikotarpiu;

9) kreditorių sąrašas, jų reikalavimų sumos ir reikalavimų tenkinimo terminai (laikantis šio įstatymo 14 straipsnyje nurodytos jų tenkinimo eilės ir tvarkos), reikalavimų, kurie atsiranda dėl nepasibaigusios nuomos, panaudos ir kitų sutarčių nutraukimo, patenkinimo būdai. Į kreditorių sąrašą įrašomi ir tie kreditoriai, kurie yra pareiškę įmonei turtinius reikalavimus teisme, tačiau sprendimai civilinėse bylose dar nepriimti arba jie nėra įsiteisėję. Šių kreditorių reikalavimų suma nustatoma atsižvelgiant į jų ieškinio pareiškimuose ar pareiškimuose dėl piniginių reikalavimų nurodytas reikalavimų sumas. Įsiteisėjus kitų teismų, nurodytų 7 straipsnio 4 dalyje, sprendimams, turi būti patikslintas restruktūrizavimo planas, atitinkamai pakeičiant jame nurodytą kreditorių bendrą reikalavimų sumą. Kreditorių reikalavimai mažinami iki kreditorių susirinkimo, kuriame partvirtintas restruktūrizavimo planas, jau išmokėtų sumų dydžiu;

10) kreditorių grupės, kiekvienos grupės ir bendra reikalavimų suma ir jų grąžinimo tvarka, atsižvelgiant į šios dalies 8 punkto nuostatą;

11) turtiniai reikalavimai įmonei bei įmonės reikalavimai kitiems juridiniams asmenims, pareikšti kitose civilinėse bylose;

12) darbuotojų, numatomų atleisti dėl įmonės gamybos ar darbo organizavimo pakeitimų, skaičius. Darbuotojai atleidžiami Darbo sutarties įstatymo nustatyta tvarka;

13) restruktūrizavimo proceso metu susidariusių nenumatytų nuostolių padengimo šios dalies 10 punkte nurodytoms grupėms tvarka;

14) restruktūrizavimo plano vykdymo ataskaitų, kurias teikia įmonės administracijos vadovas, teikimo kreditoriams, įmonės valdymo organams, savininkui, investuotojams ir įmonės administratoriui tvarka;

15) įmonės administratoriaus atsiskaitymo kreditorių susirinkimui, kreditorių komitetui tvarka;

16) įmonės administracijos vadovo ir kitų įmonės valdymo organų kompetencijos apribojimai, susiję su įmonės restruktūrizavimo plano vykdymu;

17) administravimo išlaidų sąmata;

18) valstybės vardu ar su valstybės garantija gautos ir numatytos gauti paskolos, jų grąžinimo terminai ir sumos, jei paskolos ar garantijos davėjas sutiko atsisakyti ar sumažinti reikalavimus, atidėti paskolos grąžinimo terminus ar suteikė naujas garantijas;

19) inicijavusių įmonės restruktūrizavimą kreditoriaus (kreditorių), kai nėra gautas įmonės valdymo organo sprendimas ir viešosios įstaigos steigėjų, savininkų (dalininkų) sutikimas restruktūrizuoti įmonę, pateiktos garantijos. Garantijomis gali būti: kreditoriaus (kreditorių) turto įkeitimas ir (ar) hipoteka, bankų garantija ir (ar) laidavimas.

2. Įmonės restruktūrizavimo proceso trukmė nustatoma restruktūrizavimo plane. Šis procesas negali būti ilgesnis kaip 4 kalendoriniai metai. Įmonės administracijos vadovas arba įmonės administratorius (jeigu jis yra paskirtas) kreditorių susirinkimo nutarimu gali pateikti prašymą teismui dėl įmonės restruktūrizavimo laiko pratęsimo. Teismas arba teisėjas gali pratęsti įmonės restruktūrizavimo laiką, bet ne ilgiau kaip vieneriems kalendoriniams metams.

3. Restruktūrizavimo plano pakeitimai teisme tvirtinami ta pačia tvarka kaip ir restruktūrizavimo planas.

4. Jei numatyta teikti valstybės pagalbą įmonei restruktūrizuoti, valstybės pagalbos teikėjas prieš įmonės restruktūrizavimo plano pateikimą teismui suderina su Konkurencijos taryba restruktūrizavimo plane numatytas valstybės pagalbos priemones, kurios turi atitikti Valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatymo reikalavimus.

 

14 straipsnis. Kreditorių reikalavimų tenkinimo eilė ir tvarka

1. Restruktūrizavimo plane turi būti laikomasi šios kreditorių reikalavimų tenkinimo eilės:

1) įkeitimu ir (ar) hipoteka užtikrinti kreditoriaus reikalavimai (be palūkanų ir netesybų) tenkinami pirmiausia iš lėšų, gautų pardavus įkeistą įmonės turtą. Jei lėšų, gautų pardavus įkeistą turtą, nepakanka, likusi kreditorių reikalavimų suma tenkinama antrąja eile;

2) pirmąja eile yra tenkinami darbuotojų reikalavimai, susiję su darbo santykiais, reikalavimai atlyginti žalą dėl suluošinimo ar kitokio kūno sužalojimo, susirgimo profesine liga arba dėl mirties nuo nelaimingo atsitikimo darbe, asmenų reikalavimai apmokėti už perdirbti supirktą žemės ūkio produkciją;

3) antrąja eile tenkinami reikalavimai dėl privalomųjų įmokų (įskaitant fizinių asmenų pajamų mokestį) bei paskolų, kurios suteiktos valstybės vardu ar su valstybės garantija, taip pat visi likę kreditorių reikalavimai.

2. Jei restruktūrizavimo plane nenumatyta parduoti įkeistą turtą, įkeitimu užtikrinti kreditoriaus (kreditorių) reikalavimai tenkinami šio straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatyta (pirmąja) eile ir šio straipsnio 3 ir 4 dalyse nustatyta tvarka.

3. Sudarant įmonės restruktūrizavimo planą, kreditorių reikalavimus numatoma tenkinti dviem etapais. Pirmajame etape pagal šio straipsnio nustatytą eilę tenkinami kreditorių reikalavimai be priskaičiuotų palūkanų ir netesybų, o antrajame etape pagal tą pačią eilę tenkinama likusi kreditorių reikalavimų dalis (palūkanos ir netesybos).

4. Kiekvienos paskesnės eilės kreditorių reikalavimai tenkinami po to, kai visiškai patenkinti pirmesnės eilės kreditorių reikalavimai. Jeigu neužtenka lėšų visiems vienos eilės reikalavimams visiškai patenkinti, šie reikalavimai tenkinami proporcingai pagal priklausančią kiekvienam kreditoriui sumą per laikotarpį, ne ilgesnį negu numatytas restruktūrizavimo plane.

 

15 straipsnis. Įmonės restruktūrizavimo plano svarstymas ir patvirtinimas

1. Restruktūrizavimo plano projektą kartu su įmonės administratoriaus parengta išvada, kad įmonės restruktūrizavimo plane numatytų priemonių įgyvendinimas atkurs įmonės mokumą, ir įmonės valdymo organo sprendimu, valstybės arba savivaldybės įmonės steigėjo, viešosios įstaigos steigėjų, savininkų (dalininkų) sutikimu restruktūrizuoti įmonę įmonės administracijos vadovas pateikia kreditorių komiteto nariams ir pagrindiniams kreditoriams ne vėliau kaip prieš 15 kalendorinių dienų iki kreditorių susirinkimo, kuriame bus svarstomas restruktūrizavimo planas.

2. Kitiems, nepagrindiniams, kreditoriams, kurių kiekvieno reikalavimų suma mažesnė kaip 1/5 visų įmonės kreditorių bendros reikalavimų sumos, įmonės administracijos vadovas privalo sudaryti galimybę susipažinti su įmonės restruktūrizavimo plano projektu ir pateikti savo pasiūlymus projekto rengėjams dėl šio projekto tobulinimo.

3. Įmonės restruktūrizavimo planą kreditorių susirinkimui svarstyti taip pat gali pateikti ir kreditoriai, kurie imasi atsakomybės už jų parengtą planą.

4. Kreditorių susirinkimas pritaria įmonės restruktūrizavimo planui, jeigu pripažįsta, kad įgyvendinus pateiktą planą bus atkurtas įmonės mokumas. Pritarimui gauti reikia, kad už restruktūrizavimo planą balsuotų kreditoriai, turintys ne mažiau kaip 3/4 visų patvirtintų kreditorių bendros reikalavimų sumos.

5. Kai kreditorių susirinkimas nutaria, kad už restruktūrizavimo planą balsuojama kreditorių grupėse, pritarimui gauti reikia, kad už šį planą balsuotų šio įstatymo 21 straipsnio 3 dalies 1–5 punktuose nurodytos kreditorių grupės ir kiekvienoje grupėje šiam planui pritartų kreditoriai, turintys ne mažiau kaip 2/3 šios grupės patvirtintos bendros reikalavimų sumos.

 

6. Kreditorių susirinkimas turi grąžinti įmonės administracijos vadovui, valstybės ar savivaldybės įmonės steigėjui, viešosios įstaigos steigėjams, savininkams (dalininkams) patikslinti įmonės restruktūrizavimo plano projektą, jeigu jame nenumatytos priemonės visų restruktūrizavimo plane numatytų įmonės įsipareigojimų, tarp jų įsipareigojimų valstybei arba dėl paskolų, paimtų valstybės vardu ar su valstybės garantija bei nurodytų šio įstatymo 13 straipsnio 1 dalies 18 punkte, įvykdymui užtikrinti. Įmonės administracijos vadovas, atsižvelgdamas į susirinkime pareikštas pastabas ir pasiūlymus, per 15 kalendorinių dienų pateikia kreditorių susirinkimui ir įmonės organams svarstyti patikslintą restruktūrizavimo plano projektą. Patikslintas restruktūrizavimo planas teikiamas svarstyti, svarstomas ir už jį balsuojama ta pačia tvarka kaip už pirmąjį plano variantą.

7. Įmonės administratorius, gavęs kreditorių susirinkimo nutarimą pritarti restruktūrizavimo plano projektui, įmonės valdymo organo sprendimą, valstybės ar savivaldybės įmonės steigėjo, viešosios įstaigos steigėjų, savininkų (dalininkų) sutikimą restruktūrizuoti įmonę, per 5 kalendorines dienas nuo nutarimo priėmimo dienos šio plano projektą pateikia teismui.

8. Įmonės restruktūrizavimo planas šio įstatymo 5 straipsnyje nustatyta tvarka turi būti pateiktas teismui ne vėliau kaip per 4 mėnesius nuo teismo nutarties iškelti restruktūrizavimo bylą įsiteisėjimo dienos. Teismas turi teisę šį terminą pratęsti, bet ne ilgiau kaip vienam mėnesiui. Jeigu restruktūrizavimo planas nustatytu laiku nepateikiamas arba teismas jo nepatvirtina, teismas priima sprendimą įmonės restruktūrizavimo bylą nutraukti.

9. Už teismo patvirtinto įmonės restruktūrizavimo plano įgyvendinimą atsako įmonės administracijos vadovas ir įmonės administratorius (jeigu jis paskirtas) pagal savo kompetenciją.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

RESTRUKTŪRIZUOJAMOS ĮMONĖS VALDYMAS

 

16 straipsnis. Restruktūrizuojamos įmonės ir jos turto valdymas

1. Restruktūrizavimo planą įgyvendina, disponuoja visu įmonei nuosavybės ar patikėjimo teise priklausančiu turtu ir įmonės ūkinei veiklai vadovauja įmonės valdymo organai pagal savo kompetenciją, nustatytą įmonės įstatuose ir kituose įmonės veiklą reglamentuojančiuose dokumentuose, laikydamiesi restruktūrizavimo plane ar teismo nutartyje nustatytų apribojimų.

2. Įmonės valdymo organų veiklą restruktūrizavimo plano rengimo laikotarpiu prižiūri teismo paskirtas įmonės administratorius. Plano įgyvendinimo laikotarpiu jų veiklą prižiūri pagal savo kompetenciją kreditorių susirinkimo (komiteto) pirmininkas ir įmonės administratorius (jeigu jis paskirtas).

3. Restruktūrizavimo plano rengimo laikotarpiu be teismo leidimo restruktūrizuojama įmonė negali:

1) parduoti įmonę arba jos dalį, ilgalaikį turtą ar turtines teises;

2) perduoti įmonę arba jos dalį, ilgalaikį turtą ar turtines teises nuosavybėn, ar naudotis įmonės turtu neatlygintinai;

3) suteikti garantijas, laiduoti, įkeisti ar kitais būdais užtikrinti prievolių įvykdymą, išskyrus šio įstatymo 9 straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose numatytus atvejus.

4. Sandoriai, sudaryti nesilaikant šio straipsnio 3 dalyje nustatytų reikalavimų, laikomi negaliojančiais nuo jų sudarymo momento, išskyrus 9 straipsnio 1 dalies 5 ir 6 punktuose numatytus atvejus.

5. Jeigu kreditorių susirinkimo (komiteto) pirmininkas arba įmonės administratorius (jeigu jis paskirtas) nustato, kad įmonės administracijos vadovas padarė žalos kreditoriams ir (ar) nevykdo arba netinkamai vykdo restruktūrizavimo planą, ar nepašalino įmonės administratoriaus nurodytų trūkumų, jie privalo nedelsdami pareikalauti, kad įmonės administracijos vadovas raštu pasiaiškintų, dėl ko nevykdomas restruktūrizavimo planas, nepašalinti įmonės administratoriaus nurodyti trūkumai, apie šias priemones informuoti kreditorių komitetą (kreditorių susirinkimą) ir kreditorių komiteto (susirinkimo) nutarimu kreiptis į teismą dėl žalos atlyginimo.

6. Kreditorių susirinkimas, apsvarstęs kreditorių susirinkimo (komiteto) pirmininko ar įmonės administratoriaus informaciją apie reikalavimų pašalinti trūkumus neįvykdymą ar netinkamą vykdymą, įmonės administracijos vadovo ar įmonės valdymo organų narių padarytą žalą, gali priimti nutarimą kreiptis į restruktūrizavimo bylą nagrinėjantį teismą dėl įmonės valdymo organų narių įgaliojimų sustabdymo ar įmonės administracijos vadovo nušalinimo ir rekomenduoti asmenis teismui įtraukti kandidatais į naujųjų įmonės valdymo organų sudėtį. Kandidatais į naujųjų įmonės valdymo organų sudėtį gali būti deleguoti kreditorių, tarp jų nurodytų 23 straipsnio 1 dalyje, bei investuotojų atstovai.

7. Teismas, gavęs šio straipsnio 6 dalyje nurodytą kreditorių susirinkimo nutarimą, kuriuo prašoma sustabdyti įmonės valdymo organų narių įgaliojimus ir (ar) nušalinti įmonės administracijos vadovą, jeigu pripažįsta kreditorių nurodytas priežastis pagrįstomis, įmonės valdymo organų narių įgaliojimus sustabdo arba administracijos vadovą nušalina ir nustato laiką, per kurį turi būti sudaryti nauji įmonės valdymo organai ir (ar) paskirtas įmonės administracijos vadovas.

8. Naujas įmonės administracijos vadovas per 15 kalendorinių dienų nuo jo paskyrimo dienos nutraukia darbo sutartis su buvusiu įmonės administracijos vadovu ir kitais įmonės valdymo organų nariais (jeigu tokios sutartys buvo sudarytos). Šiems asmenims nemokama išeitinė pašalpa ir kompensacija, išskyrus piniginę kompensaciją už nepanaudotas atostogas.

9. Įmonės valdymo organų nariai ir administracijos vadovas už padarytą įmonei ir (ar) kreditoriams žalą atsako įstatymų nustatyta tvarka.

 

17 straipsnis. Įmonės administratorius

1. Restruktūrizuojamos įmonės administratoriaus kandidatūrą teismui pasiūlo įmonės vadovas arba kreditorių komiteto pirmininkas, jei dėl šios kandidatūros yra teigiamas įmonės valdymo organo sprendimas ir kreditorių susirinkimo nutarimas.

2. Įmonės administratorius skiriamas įmonės restruktūrizavimo plano rengimo laikotarpiui iki plano patvirtinimo teisme. Kreditorių susirinkimui nutarus, teismas gali paskirti įmonės administratorių ir plano įgyvendinimo laikotarpiui. Laikotarpį, kuriam turi būti paskirtas įmonės administratorius, kreditorių susirinkimo teikimu nustato teismas.

3. Įmonės administratoriumi gali būti paskirtas fizinis ar juridinis asmuo, turintis teisę teikti įmonių restruktūrizavimo administravimo paslaugas.

4. Įmonės administratoriumi negali būti paskirtas įmonės, kuriai iškelta restruktūrizavimo byla, kreditorius (su kreditoriumi darbo santykiais susijęs asmuo ar jo valdymo organų narys), asmuo, kuris pagal įstatymus ar kitus teisės aktus neturi teisės būti administracijos vadovu, įmonės ar šios įmonės patronuojančios arba dukterinės įmonės savininkas, jos tarybos, valdybos narys, administracijos vadovas, jo pavaduotojai (direktoriai), vyriausiasis finansininkas (buhalteris), akcininkas, nuosavybės teise turintis daugiau kaip 10 procentų restruktūrizuojamos įmonės ar šios įmonės patronuojančios arba dukterinės įmonės akcijų. Šie apribojimai taikomi ir šioje dalyje nurodytiems asmenims, kurie dirbo restruktūrizuojamoje įmonėje ir buvo atleisti iš pareigų per paskutinius 12 mėnesių iki restruktūrizavimo bylos iškėlimo.

5. Įsiteisėjus teismo nutarčiai iškelti įmonei restruktūrizavimo bylą, įmonės administratorius (jei jis paskirtas):

1) per 5 kalendorines dienas pateikia nutarties iškelti restruktūrizavimo bylą nuorašą kreditoriams arba jų įgaliotiniams, Finansų ministerijai, jeigu įmonė ir jos filialai yra paskolos, gautos valstybės vardu ar su valstybės garantija, gavėja, privalomųjų įmokų administratoriams, kredito įstaigoms bei draudimo įmonėms, aptarnaujančioms šią įmonę ir jos filialus, rajono (miesto), kurio teritorijoje yra įmonė ir jos filialai, savivaldybei, įmonę ir jos filialus įregistravusiems Įmonių rejestro tvarkytojams, taip pat Vertybinių popierių komisijai, jeigu restruktūrizavimo byla iškelta akcinei bendrovei, Konkurencijos tarybai, jei kreditorių teikiamas ar numatytas teikti bendras valstybės pagalbos dydis viršija nereikšmingos pagalbos dydį, numatytą Valstybės pagalbos ūkio subjektams kontrolės įstatyme, taip pat viešai paskelbia šalies laikraštyje apie restruktūrizavimo bylos iškėlimą įmonei ir teismo nustatytą laiką, per kurį kreditoriai gali pareikšti savo reikalavimus restruktūrizuojamai įmonei;

2) per 10 kalendorinių dienų pateikia teismui informaciją apie kitose bylose įmonei ir (ar) įmonės pareikštus turtinius reikalavimus;

3) per teismo paskirtą laikotarpį, kuris neturi būti ilgesnis už restruktūrizavimo plano rengimo laikotarpį, parengia įmonės paskutinių metų ūkinės komercinės veiklos ataskaitą ir pateikia kreditorių susirinkimui kartu su įmonės restruktūrizavimo plano projektu;

4) patikrina restruktūrizuojamos įmonės sandorius, sudarytus per laikotarpį, ne trumpesnį kaip 12 mėnesių iki restruktūrizavimo bylos iškėlimo, informuoja kreditorių komitetą (susirinkimą) ir kreditorių komiteto (susirinkimo) nutarimu pareiškia ieškinius įmonės restruktūrizavimo bylą nagrinėjančiame teisme dėl įmonės veiklos tikslų neatitinkančių sandorių ir (ar) galėjusių turėti įtakos tam, kad įmonė negali atsiskaityti su kreditoriais, pripažinimo negaliojančiais;

5) prižiūri arba organizuoja įmonės restruktūrizavimo plano rengimą;

6) šaukia kreditorių susirinkimus;

7) jei kreditoriai ir įmonės valdymo organas parengtam restruktūrizavimo planui pritaria, pateikia jį teismui tvirtinti;

8) darbo santykius reglamentuojančių įstatymų nustatyta tvarka informuoja teritorinę darbo biržą ir savivaldybę apie numatomus atleisti darbuotojus;

9) informuoja teismą ir kreditorių komitetą apie restruktūrizavimo plano nevykdymą arba netinkamą vykdymą ir įmonės administracijos vadovo padarytą žalą kreditoriams ar įmonei bei kreipiasi į teismą dėl restruktūrizavimo bylos nutraukimo ir žalos atlyginimo.

6. Įmonės administratorius vykdo savo pareigas pagal pavedimo sutartį, sudarytą su įmone.

7. Kreditorių susirinkimo siūlymu teismas, išklausęs įmonės administratoriaus paaiškinimus, gali priimti nutartį dėl įmonės administratoriaus atstatydinimo ir jo įgaliojimų panaikinimo.

8. Teismas, atstatydinęs įmonės administratorių arba patenkinęs įmonės administratoriaus prašymą dėl atsistatydinimo, paskiria įmonės administratoriumi kitą asmenį, pasiūlytą šiame straipsnyje nustatyta tvarka.

9. Įmonės administratoriaus veiklai reikalingas išlaidas apmoka restruktūrizuojama įmonė. Administravimo išlaidų sąmatą, kurioje atskira eilute nurodomas įmonės administratoriaus atlyginimas, tvirtina pirmasis kreditorių susirinkimas, gavęs įmonės administracijos vadovo raštišką sutikimą arba įmonės valdymo organo sprendimą.

10. Įmonės administratoriaus laikino nedarbingumo atveju ar kitais atvejais, kai jis laikinai negali eiti pareigų, įmonės administratoriaus pareigas eina kreditorių komiteto (susirinkimo) pirmininkas arba kreditorių komiteto (susirinkimo) teikimu teismas priima nutartį dėl šio administratoriaus laikino pavadavimo.

11. Už įmonei ir (ar) kreditoriams padarytą žalą įmonės administratorius atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

12. Jei įmonės administratorius restruktūrizavimo plano įgyvendinimo laikotarpiui nepaskirtas, šio straipsnio 5 dalies 1, 2, 5 ir 7 punktuose numatytas funkcijas atlieka įmonės administracijos vadovas.

 

18 straipsnis.       Kreditorių susirinkimo (komiteto) pirmininko, įmonės administratoriaus teisės

Vykdydami pavestas pareigas, kreditorių susirinkimo (komiteto) pirmininkas, įmonės administratorius turi teisę:

1) įeiti į įmonei priklausančias patalpas, tikrinti įmonės sąskaitas, korespondenciją, kitus verslo dokumentus ir duomenų bazes;

2) dalyvauti rengiant ir svarstant įmonės restruktūrizavimo planą ir kituose įmonės valdymo organų susirinkimuose, pasitarimuose bei kalbėti juose;

3) reikalauti, kad įmonės valdymo organai samdytų auditorių, kitų ekspertų, kai tai būtina jo pareigoms atlikti. Auditorių ir ekspertų darbo apmokėjimo išlaidos turi būti numatytos įmonės restruktūrizavimo plane;

4) siūlyti kreditorių susirinkimui keisti administravimo išlaidų restruktūrizavimo planui parengti ir įmonės administratoriaus darbui apmokėti sąmatą;

5) gauti informaciją apie visus įmonės valdymo organų priimtus sprendimus.

 

PENKTASIS SKIRSNIS

Restruktūrizuojamos įmonės kreditoriai

 

19 straipsnis. Restruktūrizuojamos įmonės kreditorių teisės

1. Iškėlus restruktūrizavimo bylą, kreditoriai turi teisę:

1) per teismo nustatytą laikotarpį, kuris turi būti ne trumpesnis kaip 30 ir ne ilgesnis kaip 45 kalendorinės dienos nuo teismo nutarties iškelti restruktūrizavimo bylą įsiteisėjimo dienos, pareikšti savo reikalavimus ir perduoti juos įmonės administratoriui kartu su šiuos reikalavimus patvirtinančiais dokumentais. Jei kreditoriai dėl svarbių priežasčių negalėjo reikalavimų pateikti nustatytu laiku, jie, nurodydami pavėlavimo priežastį, reikalavimus gali pateikti teismui ir įmonės administratoriui ne vėliau kaip iki restruktūrizavimo plano patvirtinimo teisme;

2) dalyvauti kreditorių susirinkimuose ir ginti savo interesus;

3) restruktūrizavimo plane nustatyta tvarka gauti iš įmonės administracijos vadovo ir įmonės administratoriaus informaciją apie įmonės restruktūrizavimo procesą;

4) be sąlygų ar su tam tikromis sąlygomis gali padaryti nuolaidų dėl skolinių įsipareigojimų, susidariusių iki restruktūrizavimo bylos iškėlimo teisme, vykdymo: atidėti kreditorių reikalavimų vykdymo terminus, sustabdyti palūkanų ir netesybų skaičiavimą bei išieškojimus, atsisakyti visų reikalavimų (jų dalies), pakeisti piniginę prievolę kita prievole – duoti sutikimą įmonei atsiskaityti įmonės turtu ir įmonės akcijomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka. Pareiškimą dėl reikalavimų (jų dalies) atsisakymo, prievolių vykdymo terminų atidėjimo ar sustabdymo, piniginės prievolės pakeitimo kita prievole kreditorius pateikia raštu įmonės administratoriui ir teismui;

5) reikalauti atlyginti žalą, kreditorių patirtą dėl įmonės valdymo organų narių, įmonės administracijos vadovo, kreditorių komiteto pirmininko ar įmonės administratoriaus kaltės;

6) teikti pasiūlymus įmonės administratoriui ar įmonės administracijos vadovui dėl restruktūrizavimo plano;

7) apskųsti teismui kreditorių susirinkimo ar komiteto priimtus nutarimus.

2. Privalomųjų įmokų administratoriai, esantys kreditoriais, priima sprendimus teikti šio straipsnio 1 dalies 4 punkte numatytas nuolaidas, vadovaudamiesi teisės aktų nustatyta tvarka.

 

20 straipsnis. Restruktūrizuojamos įmonės kreditorių susirinkimo teisės

1. Pagrindinių kreditorių susirinkimas priima nutarimą dėl jo pripažinimo pirmuoju kreditorių susirinkimu, jei tenkinamos šio įstatymo 4 straipsnyje nurodytos pirmojo kreditorių susirinkimo sušaukimo sąlygos.

2. Pirmasis kreditorių susirinkimas:

1) išrenka kreditorių susirinkimo pirmininką, kreditorių komitetą ir komiteto pirmininką, jei susirinkime dalyvauja kreditoriai, kurių reikalavimų suma sudaro ne mažiau kaip 2/3 visų kreditorių bendros reikalavimų sumos;

2) priima nutarimą kreiptis į teismą dėl įmonės restruktūrizavimo bylos iškėlimo;

3) siūlo įmonės administratoriaus kandidatūrą ir pavedimo sutarties sąlygas (atlyginimą, pavedimo sutarties terminą, atsakomybę ir kt.), nustato sumą, kuri turi būti sumokėta įmonės administratoriui už įmonės administravimą restruktūrizavimo proceso metu, įskaitant laikotarpį nuo teismo nutarties iškelti įmonei restruktūrizavimo bylą įsiteisėjimo dienos iki pavedimo sutarties su juo sudarymo dienos arba iki pirmojo kreditorių susirinkimo dienos;

4) patvirtina administravimo išlaidų sąmatą;

5) pritaria įmonės restruktūrizavimo plano metmenims;

6) nustato kreditorių susirinkimų šaukimo tvarką;

7) jei priima nutarimą, kad dėl pritarimo įmonės restruktūrizavimo planui balsuojama kreditorių grupėse, sudaro šias grupes.

3. Kiti kreditorių susirinkimai turi teisę:

1) keisti kreditorių susirinkimo pirmininką, jei jis neatlieka pirmininko pareigų;

2) rinkti kreditorių komitetą, keisti jo sudėtį, perduoti jam visas ar dalį kreditorių susirinkimo teisių. Sprendimui visas kreditorių susirinkimo teises perduoti kreditorių komitetui turi pritarti kreditoriai, kurių reikalavimų suma sudaro ne mažiau kaip 3/4 teismo patvirtintų restruktūrizavimo plane visų kreditorių bendros reikalavimų sumos;

3) pavesti kreditorių komitetui, kreditorių susirinkimo pirmininkui arba įmonės administratoriui prižiūrėti, kaip įgyvendinamas restruktūrizavimo planas;

4) siūlyti teismui įmonės administratoriaus kandidatūrą, jei nutaria įmonės administratorių skirti restruktūrizavimo plano įgyvendinimo laikotarpiui ar keisti esamą įmonės administratorių;

5) įpareigoti įmonės administracijos vadovą sudaryti ar pakeisti pavedimo sutartį;

6) keisti įmonės administravimo išlaidų sąmatą;

7) reikalauti, kad įmonės administratorius pateiktų savo veiklos ataskaitas;

8) kreiptis į teismą dėl įmonės valdymo organų narių įgaliojimų sustabdymo ar narių pašalinimo iš įmonės valdymo organų, įmonės administracijos vadovo nušalinimo;

9) priimti nutarimą siūlyti teismui tvirtinti restruktūrizavimo planą ir jo pakeitimus;

10) priimti nutarimą siūlyti teismui nutraukti ar baigti įmonės restruktūrizavimo bylą, kai pasiektas bendras kreditorių, įmonės valdymo organų ir investuotojų susitarimas dėl įmonės restruktūrizavimo nutraukimo ar baigimo;

11) reikalauti iš įmonės administracijos vadovo įmonės veiklos rezultatų ataskaitų, informacijos ir paaiškinimų;

12) sudaryti kreditorių grupes, nurodytas šio įstatymo 21 straipsnio 3 dalyje, jei jos nebuvo sudarytos pirmajame kreditorių susirinkime.

 

21 straipsnis.       Restruktūrizuojamos įmonės kreditorių susirinkimo nutarimų priėmimo tvarka

1. Susirinkimai laikomi teisėtais, jei juose dalyvauja kreditoriai, kurių reikalavimų suma didesnė kaip pusė visų kreditorių bendros reikalavimų sumos.

2. Susirinkimo nutarimu kreditoriai balsuoja bendrai arba grupėmis. Bendro balsavimo atveju kreditorių susirinkimo nutarimas laikomas priimtu, kai už jį balsavo kreditoriai, kurių teismo patvirtintų reikalavimų suma vertine išraiška sudaro ne mažiau kaip pusę visų kreditorių patvirtintų reikalavimų sumos, jei šis įstatymas nenustato kitaip. Jei susirinkimas nusprendžia balsuoti grupėmis, kiekvienoje grupėje nutarimas laikomas priimtu, jei už jį balsavo kreditoriai, kurių reikalavimų suma sudarė ne mažiau kaip 2/3 šios grupės kreditorių bendros reikalavimų sumos, jei šiame įstatyme nenumatyta kitaip. Bendra visose grupėse surinktų balsų suma neturi būti mažesnė kaip 2/3 visų kreditorių bendros reikalavimų sumos.

3. Balsuoti grupėmis sudaromos šios grupės:

1) kreditorių, kurių reikalavimai yra užtikrinti įkeitimu ir (ar) hipoteka;

2) darbuotojų, kurių reikalavimai kyla dėl išmokų, susijusių su darbo santykiais, su žalos dėl suluošinimo ar kitokio kūno sužalojimo, susirgimo profesine liga arba dėl mirties nelaimingo atsitikimo darbe atveju atlyginimu, ir reikalavimai apmokėti už perdirbti supirktą žemės ūkio produkciją;

3) privalomųjų įmokų administratorių;

4) asmenų, suteikusių ilgalaikes paskolas, kurių grąžinimo terminai dar nepasibaigę, jei šių asmenų reikalavimai nėra užtikrinti įkeitimu ir (ar) hipoteka;

5) kitų kreditorių.

4. Kreditorius turi teisę raštu pareikšti kreditorių susirinkimui savo nuomonę (už ar prieš) dėl kiekvieno nutarimo. Šios nuomonės įskaitomos į kreditorių susirinkimo balsavimo rezultatus ir apie tai turi būti paskelbta kreditorių susirinkimo metu.

5. Jeigu nutarimui priimti susirinkime balsų nepakako dėl to, kad nebuvo kvorumo, įmonės administratorius gali sušaukti pakartotinį kreditorių susirinkimą. Šis susirinkimas turi teisę priimti nutarimus tik pagal ankstesnio susirinkimo darbotvarkę.

6. Pakartotiniame kreditorių susirinkime nutarimas laikomas priimtu, kai už jį atvirai balsavo kreditoriai, kurių teismo patvirtintų reikalavimų suma vertine išraiška sudaro daugiau kaip pusę visų susirinkime dalyvaujančių kreditorių patvirtintų reikalavimų sumos, išskyrus nutarimą dėl restruktūrizavimo plano tvirtinimo ir restruktūrizavimo proceso nutraukimo ar baigimo.

7. Kreditorių susirinkimo nutarimai privalomi visiems kreditoriams. Kreditorių susirinkimo pirmininkas apie priimtus nutarimus privalo ne vėliau kaip per 5 kalendorines dienas nuo nutarimo priėmimo dienos raštu informuoti įmonės administracijos vadovą, įmonės administratorių ir kreditorių komitetą.

 

22 straipsnis. Restruktūrizuojamos įmonės kreditorių komitetas

1. Kreditorių komitetą gali rinkti pirmasis arba kiti kreditorių susirinkimai. Kreditorių komitete turi būti ne mažiau kaip 5 nariai. Kreditorių susirinkimo pirmininkas yra ir kreditorių komiteto pirmininkas.

2. Kreditorių komiteto nariais turi būti:

1) asmuo, kuris yra įgaliotas ginti su darbo santykiais susijusius darbuotojų reikalavimus, jeigu įmonė turi tenkinti tokius darbuotojų reikalavimus, atlyginti žalą dėl suluošinimo ar kitokio kūno sužalojimo, susirgimo profesine liga arba dėl mirties nelaimingo atsitikimo darbe atveju;

2) asmuo, atstovaujantis kreditorių, kurių reikalavimai užtikrinti įkeitimu (hipoteka), interesams.

3. Kreditorių komiteto nariu gali būti investuotojas (investuotojai) arba jo (jų) įgaliotas atstovas, asmuo, įgaliotas ginti kreditorių reikalavimus apmokėti už perdirbti supirktą žemės ūkio produkciją, jeigu už ją neatsiskaityta, bet kuris kreditorius arba jo (jų) įgaliotas asmuo.

4. Restruktūrizuojamos įmonės kreditorių komiteto darbe gali dalyvauti savivaldybės, kurios teritorijoje yra įmonė ir jos filialai, paskirtas atstovas. Šis asmuo neturi teisės balsuoti kreditorių komitete.

5. Kreditorių komitetas kontroliuoja restruktūrizavimo procesą, tarp kreditorių susirinkimų atstovauja kreditorių interesams.

6. Kreditorių komiteto teises ir pareigas nustato kreditorių susirinkimas.

7. Kreditorių komiteto posėdžiai yra teisėti, jeigu juose dalyvauja daugiau kaip pusė narių. Vienas kreditorių komiteto narys turi vieną balsą. Kreditorių komiteto priimti nutarimai yra teisėti, jeigu už juos balsavo daugiau kaip pusė viso komiteto narių. Jeigu balsai pasiskirsto po lygiai, sprendžiamasis yra pirmininko balsas. Apie priimtus nutarimus kreditorių komitetas kreditorių susirinkimo nustatyta tvarka privalo informuoti įmonės administracijos vadovą, įmonės administratorių ir kreditorius.

8. Dėl kreditorių komiteto sprendimų kreditoriai gali paduoti skundą kreditorių susirinkimui ar teismui Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.

9. Kreditorių komiteto pirmininkas:

1) informuoja kreditorių komitetą, susirinkimą ir teismą apie restruktūrizavimo plano vykdymą;

2) jeigu išaiškėja, kad restruktūrizavimo plano priemonių įgyvendinimo rezultatai neatitinka arba negalės atitikti restruktūrizavimo plano reikalavimų, nedelsdamas raštu apie tai praneša įmonės administracijos vadovui, kreditorių komitetui, kreditorių susirinkimui ir įmonės administratoriui (jeigu jis paskirtas);

3) kreditorių komiteto pavedimu vykdo įmonės administratoriaus funkcijas;

4) pasirašo įmonės restruktūrizavimo plano įgyvendinimo aktą.

 

23 straipsnis. Restruktūrizuojamos įmonės kreditorių susirinkimų sušaukimas

1. Pirmąjį kreditorių susirinkimą dėl įmonės restruktūrizavimo bylos iškėlimo šaukia įmonės administracijos vadovas. Į pirmąjį susirinkimą kviečiami visi kreditoriai, tarp jų ir kreditoriai, kuriems įmonės įsipareigojimų terminai pasibaigs per restruktūrizavimo plano metmenyse numatomą įmonės restruktūrizavimo laikotarpį. Apie šaukiamą pirmąjį susirinkimą kreditoriams turi būti pranešta raštu ir per šalies laikraštį ne vėliau kaip prieš 10 kalendorinių dienų iki susirinkimo dienos. Kreditorių sąrašą ir jų reikalavimų sumas įmonės administracijos vadovas sudaro vadovaudamasis įmonėje turimais dokumentais.

2. Kitus kreditorių susirinkimus šaukia įmonės administratorius, kreditorių susirinkimo pirmininkas arba teismas. Reikalauti, kad kreditorių komiteto pirmininkas sušauktų kreditorių susirinkimą, taip pat turi teisę įmonės administracijos vadovas, kreditoriai, kurių reikalavimų suma sudaro ne mažiau kaip 10 procentų visų kreditorių bendros reikalavimų sumos.

 

ŠEŠTASIS SKIRSNIS

RESTRUKTŪRIZAVIMO bylos nutraukimas ir PROCESO PABAIGA

 

24 straipsnis. Restruktūrizavimo bylos nutraukimas

1. Teismas įmonės restruktūrizavimo bylą nutraukia, jeigu yra nors viena iš šių sąlygų:

1) nevykdomos šio įstatymo 15 straipsnio 8 dalyje nurodytos sąlygos;

2) restruktūrizavimo proceso metu išaiškėja, kad apie įmonės ekonominę būklę buvo pateikta neteisinga informacija ir dėl to restruktūrizavimo planas negali būti įvykdytas, ir tai patvirtina kreditorių komitetas (susirinkimas);

3) išaiškėja, kad restruktūrizavimo plane numatytos priemonės nebus įgyvendintos, ir įmonė neįrodo, kad restruktūrizavimo planas bus įvykdytas.

2. Kreditorių susirinkimas, gavęs raštišką įmonės valdymo organo, savininko ir investuotojo (investuotojų) prašymą nutraukti įmonės restruktūrizavimą, gali priimti nutarimą kreiptis į teismą dėl restruktūrizavimo bylos nutraukimo ir pavesti įmonės administracijos vadovui kreiptis į teismą. Šiam nutarimui turi pritarti kreditoriai, kurių reikalavimų suma sudaro ne mažiau kaip 3/4 visų teisme patvirtintų dar nepatenkintų reikalavimų sumos.

3. Jeigu restruktūrizavimo plano įgyvendinimo metu atsiranda pagrindas kelti įmonei bankroto bylą ir teismas gauna pareiškimą dėl bankroto bylos iškėlimo įmonei, teismas priima nutartį nutraukti restruktūrizavimo bylą ir iškelti įmonei bankroto bylą Įmonių bankroto įstatymo nustatyta tvarka.

4. Apie teismo nutartį nutraukti įmonės restruktūrizavimo bylą įmonės administracijos vadovas per 5 kalendorines dienas nuo šios nutarties įsiteisėjimo dienos privalo pranešti 17 straipsnio 5 dalies 1 punkte nurodytoms institucijoms.

 

25 straipsnis. Įmonės restruktūrizavimo proceso pabaiga

1. Įgyvendinus restruktūrizavimo planą, įmonės administracijos vadovas ir įmonės administratorius (jeigu jis paskirtas) per 10 kalendorinių dienų privalo parengti restruktūrizavimo plano įgyvendinimo aktą. Šį aktą turi pasirašyti įmonės administracijos vadovas, įmonės administratorius (jeigu jis paskirtas), savininkas (savininko įgaliotas asmuo), investuotojas (investuotojai) ir kreditorių komiteto (susirinkimo) pirmininkas. Aktą turi patvirtinti teismas.

2. Įmonės administracijos vadovas šio straipsnio 1 dalyje nurodytą aktą ne vėliau kaip per 5 kalendorines dienas nuo jo pasirašymo dienos pateikia teismui.

3. Įmonės turto dydis yra nustatomas jo balansine verte pagal finansinę atskaitomybę, sudarytą įmonės restruktūrizavimo proceso baigimo dienos duomenimis.

4. Teismas, gavęs šio straipsnio 1 dalyje nurodytą aktą, priima sprendimą:

1) patvirtinti pateiktą restruktūrizavimo plano įgyvendinimo aktą;

2) baigti įmonės restruktūrizavimo bylą.

5. Apie teismo sprendimą baigti įmonės restruktūrizavimo bylą įmonės administracijos vadovas per 5 kalendorines dienas nuo sprendimo įsiteisėjimo dienos privalo pranešti 17 straipsnio 5 dalies 1 punkte nurodytoms institucijoms.

 

SEPTINTASIS SKIRSNIS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

26 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas, išskyrus 27 straipsnį, įsigalioja nuo 2001 m. liepos 1d.

 

27 straipsnis. Pasiūlymai Vyriausybei

Vyriausybė arba jos įgaliota institucija iki 2001 m. birželio 1 d. nustato:

1) duomenų apie restruktūrizuojamą įmonę bei restruktūrizavimo procesą pateikimo ir skelbimo tvarką;

2) valstybės institucijų įgaliotų asmenų atstovavimo restruktūrizavimo procese tvarką;

3) teisės teikti restruktūrizavimo administravimo paslaugas fiziniams ir juridiniams asmenims suteikimo tvarką.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS                                                                  VALDAS ADAMKUS

______________