LIETUVOS RESPUBLIKOS
GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMO SAUGOS
ĮSTATYMAS

 

2003 m. gruodžio 16 d. Nr. IX-1905

Vilnius

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis ir taikymo sritis

1. Šis Įstatymas nustato Lietuvos Respublikos geležinkelių infrastruktūros ir geležinkelių riedmenų priežiūros, eismo organizavimo ir valdymo bendruosius principus, reikalavimus darbuotojams, kurių darbas susijęs su traukinių eismu, taip pat kitiems asmenims bei teisinius pagrindus siekiant užtikrinti saugų traukinių eismą.

2. Šis Įstatymas nereglamentuoja saugaus eismo 600 mm pločio vėžės geležinkeliais.

3. Įstatymo nuostatos suderintos su šio Įstatymo priede pateiktais Europos Sąjungos teisės aktais.

 

2 straipsnis. Pagrindinės šio Įstatymo sąvokos

1. Eismo sauga – teisinių, techninių, organizacinių priemonių ir tvarkomųjų veiksmų visuma, užtikrinanti traukinių eismo ir manevravimo proceso dalyvių bei kitų asmenų, taip pat geležinkelių riedmenų, infrastruktūros statinių ir techninių įrenginių saugą.

2. Geležinkelių riedmenys – traukos priemonės (lokomotyvai), vagonai, dyzeliniai ir elektriniai traukiniai, automotrisės ir specialios paskirties mechanizmai.

3. Geležinkelių transporto eismo įvykis (toliau – eismo įvykis) – įvykis, kai dėl gaivalinių nelaimių, techninių priežasčių ar nustatytos eismo tvarkos nesilaikymo sutriko traukinių eismas, kilo grėsmė žmonių sveikatai ir (ar) gyvybei, žuvo arba buvo sužeisti žmonės, buvo sugadinti geležinkelių riedmenys, techniniai įrenginiai, statiniai, vežamas krovinys, padaryta žalos gamtai.

4. Manevravimas – geležinkelių riedmenų judėjimas geležinkelių stoties keliais.

5. Traukinių eismas – stotyse suformuotų traukinių judėjimas geležinkelių linijomis pagal traukinių eismo grafiką.

6. Kitos šiame Įstatyme vartojamos sąvokos atitinka sąvokas, apibrėžtas Lietuvos Respublikos geležinkelio transporto kodekse.

 

3 straipsnis. Eismo saugos tikslas

Eismo saugos tikslas - apsaugoti su geležinkelių transportu susijusių asmenų bei kitų asmenų gyvybę, sveikatą ir turtą, gerinti geležinkelių transporto eismo sąlygas, taip pat mažinti neigiamą vežimo priemonių poveikį aplinkai.

 

4 straipsnis. Bendrieji reikalavimai asmenims

Pašaliniams asmenims vaikščioti ar važinėti geležinkelių keliais ir apsaugos zonose nenustatytomis vietomis draudžiama.

 

II SKYRIUS

GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMO SAUGOS PRIEŽIŪRA

 

5 straipsnis. Geležinkelių transporto eismo saugos priežiūra

1. Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos politiką formuoja, koordinuoja jos vykdymą ir valstybinę eismo saugos priežiūrą organizuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybė ir (ar) jos įgaliota institucija.

2. Valstybinę geležinkelių transporto eismo saugos priežiūrą vykdo Valstybinė geležinkelio inspekcija prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Inspekcija). Inspekcijos veiklą reglamentuoja nuostatai, kuriuos tvirtina Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras.

3. Inspekcijos reikalavimai yra privalomi visiems geležinkelių transporto darbuotojams ir juridiniams bei fiziniams asmenims, kurių veikla susijusi su geležinkelių transportu.

4. Inspekcijos valstybės tarnautojai ir darbuotojai, dirbantys pagal darbo sutartis (toliau – Inspekcijos darbuotojai), eidami tarnybines pareigas, turi teisę, pateikę valstybės tarnautojo pažymėjimą arba darbo pažymėjimą, nemokamai važiuoti Lietuvos Respublikos teritorijoje vietinio susisiekimo traukiniais visų klasių vagonuose.

5. Geležinkelių infrastruktūros, geležinkelių riedmenų, geležinkelių transporto eismo organizavimo ir valdymo kontrolę vykdo geležinkelio valdytojas.

6. Geležinkelio įmonė įgyvendina geležinkelių transporto eismo saugos priemones, nustatytas geležinkelio įmonės Eismo saugos plane, parengtame vadovaujantis Inspekcijos nustatyta metodika. Eismo saugos planą tvirtina geležinkelio įmonės vadovas, suderinęs su geležinkelio valdytoju, ir atsako už jo įgyvendinimą.

 

III SKYRIUS

REIKALAVIMAI GELEŽINKELIŲ INFRASTRUKTŪRAI

 

6 straipsnis. Geležinkelių infrastruktūros techninė būklė

Geležinkelių infrastruktūros techninė būklė privalo atitikti saugaus traukinių eismo reikalavimus, nustatytus Techninio geležinkelių naudojimo nuostatuose (toliau – Nuostatai), kuriuos tvirtina Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras, ir kituose teisės aktuose.

 

7 straipsnis. Geležinkelių infrastruktūros projektavimas, statyba ir remontas

1. Geležinkelių infrastruktūra priskiriama ypatingiems statiniams.

2. Geležinkelių infrastruktūros statiniai ir įrenginiai turi atitikti Nuostatų, standartų, statybos techninių reglamentų, statinių artumo gabaritų taikymo instrukcijų ir kitų normatyvinių aktų reikalavimus.

3. Geležinkelių infrastruktūros statiniai ir įrenginiai pripažįstami tinkamais naudoti vadovaujantis statybos techninių reglamentų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

 

8 straipsnis. Geležinkelių infrastruktūros priežiūra

1. Geležinkelių infrastruktūros priežiūrą vykdo geležinkelio valdytojas Nuostatų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

2. Geležinkelių infrastruktūros priežiūros ir remonto taisykles bei instrukcijas tvirtina geležinkelio valdytojas, suderinęs su Inspekcija.

 

IV SKYRIUS

REIKALAVIMAI GELEŽINKELIŲ RIEDMENIMS

 

9 straipsnis. Geležinkelių riedmenų techninė būklė

1. Eksploatuojami geležinkelių riedmenys turi būti techniškai tvarkingi, kad būtų užtikrintas saugus eismas.

2. Draudžiama eksploatuoti geležinkelių riedmenis, kurių techniniai ir eksploataciniai duomenys neatitinka Nuostatų, standartų ir kitų teisės aktų nustatytų reikalavimų.

3. Geležinkelių riedmenų, dalyvaujančių eisme, techninių bei eksploatacinių duomenų ir Nuostatų, standartų ir kitų teisės aktų nustatytų reikalavimų atitiktį užtikrina geležinkelių riedmenų savininkas ir (ar) valdytojas.

 

10 straipsnis. Geležinkelių riedmenų techninė priežiūra ir remontas

1. Geležinkelių riedmenų techninės priežiūros ir remonto sistemą, ridos nuo atlikto remonto iki kito remonto normas bei remonto periodiškumą nustato Inspekcija.

2. Įmonės, atliekančios geležinkelių riedmenų techninę priežiūrą ir remontą, turi būti atestuotos Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro nustatyta tvarka.

3. Geležinkelių riedmenų techninės priežiūros ir remonto technologiją tvirtina įmonės, atliekančios geležinkelių riedmenų techninę priežiūrą ir remontą, vadovas, suderinęs su Inspekcija.

 

11 straipsnis. Geležinkelių riedmenų skiriamieji ženklai

Kiekvienas geležinkelių transporto riedmuo turi turėti identifikavimo ir skiriamuosius ženklus bei informacinius užrašus. Ženklinimo tvarką reglamentuoja Nuostatai ir Geležinkelių signalizacijos taisyklės, kurias tvirtina Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras, bei kiti teisės aktai.

 

V SKYRIUS

EISMO ORGANIZAVIMAS IR VALDYMAS

 

12 straipsnis. Traukinių eismo grafikas

1. Traukinių eismas Lietuvos Respublikos geležinkeliais vykdomas vadovaujantis traukinių eismo grafiku, kurį rengia ir tvirtina geležinkelio valdytojas Nuostatų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

2. Geležinkelių transporto darbuotojai ir įgaliotų valstybės institucijų (muitinės, Valstybės sienos apsaugos tarnybos, policijos ir kt.) pareigūnai, kurių darbas susijęs su traukinių eismu, jiems skirtas funkcijas traukinių eismo proceso metu privalo atlikti nustatytu laiku, nepažeisdami traukinių eismo grafiko, išskyrus teisės aktuose nustatytus atvejus.

3. Tarptautinių keleivinių traukinių eismo grafikai sudaromi vadovaujantis susitarimais su kitų valstybių geležinkelių administracijomis.

 

13 straipsnis. Traukinių eismo organizavimas ir valdymas

1. Traukinių eismą geležinkelių linijomis organizuoja ir jam vadovauja geležinkelio valdytojas.

2. Traukinių eismo organizavimą ir valdymą reglamentuoja Nuostatai, Geležinkelių signalizacijos taisyklės ir Geležinkelių eismo taisyklės, kurias tvirtina Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras, bei kiti teisės aktai.

 

VI SKYRIUS

EISMO ĮVYKIŲ TYRIMAS IR JŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMAS

 

14 straipsnis. Eismo įvykių tyrimas ir jų padarinių likvidavimas

1. Eismo įvykių tyrimo eigą ir apskaitą, pagrindinius geležinkelio valdytojo, geležinkelio įmonių ir kitų ūkio subjektų tarpusavio veiklos organizavimo principus likviduojant eismo įvykių padarinius Lietuvos Respublikos geležinkelių transporte reglamentuoja Lietuvos Respublikos geležinkelio transporto kodeksas, Geležinkelių transporto eismo įvykių tyrimo ir jų padarinių likvidavimo nuostatai, kuriuos tvirtina Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras, ir kiti teisės aktai.

2. Eismo įvykius tiria komisija. Jos sudarymas, kompetencija ir atsakomybė nustatyta Geležinkelių transporto eismo įvykių tyrimo ir jų padarinių likvidavimo nuostatuose.

3. Eismo įvykių tyrimo medžiaga saugoma Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka.

4. Eismo įvykių, kurie įvyko Lietuvos Respublikos teritorijoje dėl kitose valstybėse įregistruotų geležinkelio įmonių kaltės ar kitų valstybių teritorijoje dėl Lietuvos Respublikoje įregistruotų geležinkelio įmonių kaltės, tyrimuose šalių atstovai dalyvauja tarptautinių susitarimų nustatyta tvarka.

 

VII SKYRIUS

ĮMONIŲ VEIKLOS GELEŽINKELIŲ TRANSPORTE SAUGOS SERTIFIKAVIMAS

 

15 straipsnis. Geležinkelio valdytojų ir geležinkelio įmonių veiklos saugos sertifikavimas

1. Saugos sertifikatų išdavimo, jų galiojimo sustabdymo ir atšaukimo tvarką reglamentuoja Lietuvos Respublikos geležinkelio transporto kodeksas ir Lietuvos Respublikos geležinkelių saugos sertifikavimo taisyklės, kurias tvirtina Lietuvos Respublikos susisiekimo ministras.

2. Saugos sertifikatus geležinkelio valdytojams ir geležinkelio įmonėms išduoda Inspekcija.

3. Geležinkelio įmonėms, kurios naudojasi kitos valstybės geležinkelių infrastruktūra, saugos sertifikatą išduoda tos valstybės įgaliota institucija.

 

VIII SKYRIUS

REIKALAVIMAI DARBUOTOJAMS, KURIŲ DARBAS SUSIJĘS SU TRAUKINIŲ EISMU

 

16 straipsnis. Reikalavimai darbuotojams, kurių darbas susijęs su traukinių eismu

1. Darbuotojai, kurių darbas susijęs su traukinių eismu, atlikdami pareigas, privalo užtikrinti saugų traukinių eismą pagal jiems priskirtas funkcijas. Šių darbuotojų profesijų ir pareigybių sąrašą nustato Inspekcija.

2. Dirbti darbą, susijusį su traukinių eismu, leidžiama ne jaunesniems kaip 18 metų asmenims.

3. Darbuotojų, kurių darbas susijęs su traukinių eismu, sveikata tikrinama juos priimant į darbą ir periodiškai – Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka. Šiems darbuotojams dirbti nepasitikrinusiems nustatytu laiku sveikatos arba gavusiems išvadą, draudžiančią dirbti darbą, susijusį su traukinių eismu, draudžiama.

4. Traukos priemonių (lokomotyvų) brigados privalo pasitikrinti sveikatą prieš reisą. Šį patikrinimą turi organizuoti darbdavys Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministro nustatyta tvarka.

5. Darbuotojų, kurių darbas susijęs su traukinių eismu, gebėjimai tikrinami Inspekcijos nustatyta tvarka.

 

IX SKYRIUS

ATSAKOMYBĖ

 

17 straipsnis. Atsakomybė už šio Įstatymo pažeidimus

Asmenys, pažeidę šį Įstatymą, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

X SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

18 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis Įstatymas, išskyrus 19 straipsnį, įsigalioja nuo 2004 m. balandžio 1 d.

 

19 straipsnis. Pasiūlymas Vyriausybei

Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija iki šio Įstatymo įsigaliojimo patvirtina teisės aktus, reikalingus šiam Įstatymui įgyvendinti.

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS                                                                 ROLANDAS PAKSAS


 

 

Lietuvos Respublikos

2003 m. gruodžio 16 d.

įstatymo Nr. IX-1905

priedas

 

EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTAI, SU KURIAIS SUDERINTAS LIETUVOS RESPUBLIKOS GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMO SAUGOS ĮSTATYMAS

 

Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymas suderintas su šiais Europos Sąjungos teisės aktais:

1) 1991 m. liepos 29 d. Tarybos direktyva 91/440/EEB dėl Bendrijos geležinkelių plėtros;

2) 2001 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2001/12/EB, iš dalies pakeičiančia Tarybos direktyvą 91/440/EEB dėl Bendrijos geležinkelių plėtros;

3) 2001 m. vasario 26 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2001/14/EB dėl geležinkelių infrastruktūros pajėgumų paskirstymo, mokesčių už naudojimąsi geležinkelių infrastruktūra ėmimo ir saugos sertifikavimo;

4) 2001 m. kovo 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2001/16/EB dėl transeuropinės paprastųjų geležinkelių sistemos sąveikos.