CIVILINĖS AVIACIJOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIAUS

ĮSAKYMAS

 

DĖL SĄNAUDŲ PRISKYRIMO MARŠRUTO IR TERMINALO PASLAUGOMS KRITERIJŲ PATVIRTINIMO

 

2011 m. gruodžio 29 d. Nr. 4R-331

Vilnius

 

Įgyvendindamas 2006 m. gruodžio 6 d. Europos Komisijos reglamento (EB) Nr. 1794/2006 (OL 2006 L 341, p.3), nustatančio bendrąją mokesčių už oro navigacijos paslaugas sistemą, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2010 m. gruodžio 16 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 1191/2010 (OL 2010 L 333, p. 6), 7 straipsnio 2 dalies nuostatas:

1. Tvirtinu Sąnaudų priskyrimo maršruto ir terminalo paslaugoms kriterijus (pridedama).

2. Įpareigoju oro navigacijos paslaugų teikėjus vadovautis šiais kriterijais nustatant oro navigacijos maršruto ir terminalo paslaugų sąnaudas.

3. Pavedu Civilinės aviacijos administracijos Finansų ir ekonomikos skyrių prižiūrėti oro navigacijos paslaugų teikėjus dėl šių kriterijų laikymosi ir vykdyti 21 punkto nuostatas.

 

 

Direktorius                                                                                       Kęstutis Auryla

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus

2011 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. 4R-331

 

sąnaudų priskyrimo maršruto ir terminalo paslaugoms kriterijai

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Oro navigacijos paslaugų teikimo sąnaudų priskyrimo maršruto ir terminalo paslaugų sąnaudoms kriterijai parengti vadovaujantis:

1.1. 2004 m. kovo 10 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 550/2004 dėl oro navigacijos paslaugų teikimo bendrame Europos danguje (Paslaugų teikimo reglamentas, OL L 96, 2004 3 31, p. 10) 14 ir 15 straipsnio nuostatomis;

1.2. 2006 m. gruodžio 6 d. Europos Komisijos reglamento (EB) Nr. 1794/2006 (OL 2006 L 341, p.3), nustatančio bendrąją mokesčių už oro navigacijos paslaugas sistemą, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2010 m. gruodžio 16 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 1191/2010 (OL 2010 L 333, p. 6), nuostatomis (toliau – Reglamentas);

1.3. Eurokontrolės dokumentu „Principai dėl maršruto oro navigacijos rinkliavų sąnaudų nustatymo ir vienetinio tarifo skaičiavimo“ (angl. „Principles for Establishing the Cost-Base for En-Route Charges and the Calculation of the Unit Rates“. Eurocontrol Doc. No 11.60.01, October 2011) (toliau – Principai);

1.4. Tarptautinės civilinės aviacijos organizacijos (ICAO) dokumentu Nr. 9161 „Oro navigacijos paslaugų ekonomikos vadovas“ (angl. „Manual on Air Navigation Services Economics“. ICAO, 2007);

1.5. Eurokontrolės dokumentu „Rekomendacijos dėl maršruto rinkliavų sistemos taisyklių bei procedūrų“ (angl. „Guidance on the Rules and Procedures of the Route Charges System“. Eurocontrol, November 2008);

1.6. Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos 3-ju priedu „Meteorologinės paslaugos tarptautinei oro navigacijai“ (angl. „Meteorological Service for International Air Navigation“. ICAO, 2010);

1.7. Tarptautinės meteorologijos organizacijos (WMO) „Vadovu dėl oro navigacijos meteorologijos paslaugų sąnaudų kompensavimo principų ir gairių“ (angl. „Guide to Aeronautical Meteorological Services Cost Recovery Principles and guidance“. WMO, 2007).

2. Oro navigacijos mokesčių (rinkliavų) sistema grindžiama sąnaudomis, kurias oro navigacijos paslaugų teikėjai patiria teikdami oro navigacijos paslaugas oro erdvės naudotojams.

3. Sąnaudos nustatomos pagal priemones ir paslaugas, numatytas ICAO Europos regiono regioniniame oro navigacijos plane ir įgyvendinamas pagal šį planą. Į oro navigacijos paslaugų teikimo sąnaudas įtraukiamos Civilinės aviacijos administracijos, skirtosios nacionalinės nepriklausomos priežiūros institucijos, sąnaudos, taip pat sąnaudos (Eurokontrolės), patiriamos dėl tarptautinių susitarimų, ir kitos paslaugų teikėjų patirtos sąnaudos, susijusios su oro navigacijos paslaugų teikimu.

4. Oro navigacijos rinkliavas už skrydžius, pagrįstai atleistus nuo tokių rinkliavų mokėjimo pagal:

4.1. Reglamento 9 straipsnio 1 dalies a, b, c punktus kompensuoja Civilinės aviacijos administracija. Nuo šiame punkte išvardintų rinkliavų atleistų skrydžių kompensavimui negali būti naudojamos nacionalinės nepriklausomos priežiūros institucijos tiesioginėms funkcijoms vykdyti numatytos lėšos, kad atleidimo sąnaudos nebūtų priskirtos kitiems oro erdvės naudotojams. Šios rinkliavos gali būti kompensuojamos tik iš valstybės biudžeto konkrečiai šiam tikslui skiriamų asignavimų.

4.2. Reglamento 9 straipsnio 1 dalies d ir 2 dalies a punktus kompensuoja Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija.

 

II. Sąnaudų skirstymas

 

Ekonominis

 

5. Oro navigacijos paslaugų teikimo sąnaudos skirstomos į personalo ir kitas veiklos, nusidėvėjimo, kapitalo bei išimtines sąnaudas, kaip nustatyta Reglamento 6 straipsnio ir Principų 2.3 dalies nuostatose.

5.1. Personalo sąnaudas sudaro darbo užmokestis neatskaičius mokesčių, užmokestis už viršvalandžius, įmokos į socialinės apsaugos sistemą bei išlaidos pensijoms ir kitos išmokos.

5.2. Kitas veiklos sąnaudas sudaro išlaidos, patirtos perkant prekes ir paslaugas, naudojamas oro navigacijos paslaugoms teikti; tai iš trečiųjų šalių perkamos paslaugos (ryšių paslaugos, išorės personalo (konsultantų ir kt.), medžiagų, energijos, komunalinių paslaugų, pastatų nuomos, įrangos ir įrenginių, priežiūros, draudimo ir kelionių išlaidos.

5.3. Nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudos yra susijusios su visu ilgalaikiu turtu, naudojamu teikiant oro navigacijos paslaugas. Ilgalaikio turto nusidėvėjimas skaičiuojamas pagal numatomą naudojimo trukmę, kuri skaičiuojama tiesiogiai proporcingo nusidėvėjimo skaičiavimo metodu, taikomu turto, kurio nusidėvėjimas skaičiuojamas, sąnaudoms.

5.4. Kapitalo sąnaudas sudaro šių daugiklių sandauga:

5.4.1. oro navigacijos paslaugų teikėjo naudojamo eksploatuojamo arba statomo ilgalaikio turto ir galimų viso turto koregavimų, kuriuos nustatė nacionalinė priežiūros institucija, vidutinės grynosios buhalterinės vertės ir grynojo trumpalaikio turto, kurio reikia oro navigacijos paslaugoms teikti, išskyrus sąskaitas, už kurias gaunama palūkanų, vidutinės vertės sumos;

5.4.2. skolų palūkanų normos ir nuosavo kapitalo grąžos svertinio vidurkio.

5.5. Svertiniai koeficientai nustatomi remiantis finansavimo skolinto arba nuosavo kapitalo dalimi. Skolų palūkanų norma lygi vidutinei oro navigacijos paslaugų teikėjo skolų palūkanų normai. Nuosavo kapitalo grąža nustatoma pagal oro navigacijos paslaugų teikėjo patiriamą faktinę finansinę riziką ir jos dydis derinamas su Civilinės aviacijos administracija.

5.6. Išimtines išlaidas sudaro per metus patirtos neperiodinės išlaidos, susijusios su oro navigacijos paslaugų teikimu per tuos metus.

 

Funkcinis (teikiamų paslaugų)

 

6. Oro navigacijos paslaugų teikimo sąnaudos pagal nustatytas paslaugų teikimo zonas skirstomos į maršruto ir terminalo mokesčių zonas:

6.1. Maršruto mokesčių zona – tai oro erdvės, už kurią nustatyta viena sąnaudų bazė ir vienetinis tarifas, tūris. Ji driekiasi nuo žemės iki viršutinės oro erdvės imtinai ir apima Vilniaus skrydžio informacijos regioną (angl. – Flight Information Region, FIR).

6.2. Terminalo mokesčių zona – tai Lietuvos tarptautinių oro uostų grupė (Tarptautinis Vilniaus oro uostas, Kauno aerouostas, Tarptautinis Palangos oro uostas, Šiaulių oro uostas), kurioje nustatyta viena sąnaudų bazė ir vienas vienetinis tarifas.

7. Maršruto oro navigacijos paslaugų sąnaudos finansuojamos iš maršruto rinkliavų ir (arba) kitų pajamų. Terminalo oro navigacijos paslaugų sąnaudos finansuojamos iš terminalo rinkliavų ir (arba) kitų pajamų, kurios gali būti pagal Sąjungos teisės aktus teikiamos kryžminės subsidijos.

8. Kuomet oro navigacijos paslaugų sąnaudos patiriamos skirtingose maršruto mokesčių zonose, jos paskirstomos proporcingai vadovaujantis skaidria metodologija.

9. Oro navigacijos paslaugų teikimo sąnaudos skaidriai paskirstomos maršruto ir terminalo mokesčių zonoms, atsižvelgiant į įrenginius ir paslaugas, numatytus ir įdiegtus pagal ICAO Regioninį oro navigacijos planą (Europos regionas) mokesčių zonose, už kurias oro navigacijos paslaugų teikėjas yra atsakingas. Į šias sąnaudas įtraukiamos pridėtinės administravimo, mokymo, studijų, testų ir bandymų bei mokslinių tyrimų ir taikomosios veiklos sąnaudos, priskirtos šioms paslaugoms.

10. Sąnaudas priskiriant maršruto ir terminalo paslaugų teikimo sąnaudoms, tarpusavio subsidijavimas griežtai draudžiamas.

11. Terminalo paslaugų sąnaudoms yra priskiriamos:

11.1. oro uosto kontrolės paslaugos, oro uosto skrydžio informacijos paslaugos, įskaitant oro eismo patariamąsias paslaugas ir įspėjimo signalų paslaugas;

11.2. oro eismo paslaugos, susijusios su orlaivių atvykimu ir išvykimu tam tikru atstumu nuo oro uosto pagal naudojimo reikalavimus;

11.3. kitos oro navigacijos paslaugų sudedamosios dalys, kurios atspindi proporcingą paskirstymą tarp maršruto ir terminalo paslaugų.

12. Maršruto paslaugų sąnaudoms priskiriamos nurodytosios šių kriterijų 9 punkte, išskyrus 11 punkto sąnaudas.

13. Sąnaudos taip pat skirstomos pagal tam tikras oro navigacijos paslaugos rūšis. Tuomet oro navigacijos paslaugų teikėjo kiekvieno padalinio sąnaudos priskiriamos prie šių paslaugų:

13.1. oro eismo;

13.2. ryšių;

13.3. navigacijos;

13.4. stebėjimo;

13.5. oro navigacijos informacijos;

13.6. paieškos ir gelbėjimo;

13.7. administracijos.

14. Tiesioginės sąnaudos tarp padalinių paskirstomos tiesioginiu būdu. Kai nėra tiesioginio ryšio tarp sąnaudų ir naudotojo, jos paskirstomos atsižvelgiant į šiuos kriterijus:

14.1. darbuotojų skaičių;

14.2. užimamų kabinetų administraciniame pastate plotą;

14.3. užimtų etatų skaičių.

15. Personalo sąnaudų priskyrimas maršruto ir terminalo sąnaudoms atliekamas taip:

15.1. padalinių, kurie teikia tik maršruto paslaugas, sąnaudos 100 procentų priskiriamos maršrutui;

15.2. padalinių, kurie teikia tik terminalo paslaugas, sąnaudos 100 procentų priskiriamos terminalui;

15.3. oro eismo vadybos padalinių, kurie teikia maršruto ir terminalo paslaugas, sąnaudos priskiriamos maršruto ir terminalo sąnaudoms vadovaujantis Principų 2.5.4 punktu;

15.4. paieškos ir gelbėjimo sąnaudos priskiriamos maršruto ir terminalo sąnaudoms vadovaujantis Principų 2.4.5 ir 2.5.6 punktais bei skrydžių, priskirtų maršrutui ar terminalui, skaičiaus proporcija;

15.5. oro navigacijos informacijos padalinių sąnaudos priskiriamos maršruto ir terminalo sąnaudoms vadovaujantis Principų 2.4.6 ir 2.5.7 punktais bei skrydžių, priskirtų maršrutui ar terminalui, skaičiaus proporcija;

15.6. ryšių padalinio sąnaudos priskiriamos maršruto ir terminalo sąnaudoms vadovaujantis Principų 2.4.2, 2.5.5 punktais bei skrydžių, priskirtų maršrutui ar terminalui, skaičiaus proporcija;

15.7. navigacijos padalinio sąnaudos nustatomos vadovaujantis Principų 2.4.3 punktu ir priskiriamos maršruto ir terminalo sąnaudoms pagal skrydžių, priskirtų maršrutui ar terminalui, skaičiaus proporciją;

15.8. stebėjimo padalinio personalo sąnaudos nustatomos vadovaujantis Principų 2.4.4 punktu; jų priskyrimas maršruto ir terminalo sąnaudoms atliekamas pagal skrydžių, priskirtų maršrutui ar terminalui, skaičiaus proporciją;

15.9. administracijos padalinių sąnaudų priskyrimas maršruto ir terminalo sąnaudoms remiasi skrydžių, priskirtų maršrutui ar terminalui, skaičiaus proporcija.

16. Kitų veiklos sąnaudų (nustatomų pagal Principų 2.3.2 punktą) priskyrimas maršruto ir terminalo sąnaudoms atliekamas įvertinus kiekvieną išlaidų straipsnį ir remiantis tokiais statistiniais duomenimis:

16.1. kanalų nuomos sąnaudų priskyrimas maršruto ir terminalo sąnaudoms remiasi skrydžių vadovų, priskirtų maršruto ar terminalo paslaugoms, proporcija;

16.2. elektros, įrangos išlaikymo, civilinės atsakomybės draudimo, personalo mokymo, antiteroristinių priemonių, komandiruočių, elektros, įrangos išlaikymo sąnaudų priskyrimas maršruto ir terminalo sąnaudoms atliekamas remiantis personalo, priskirto maršruto ar terminalo paslaugų teikimui, proporcija.

17. Turto nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų (nustatomų pagal Principų 2.3.3 punktą) priskyrimas maršruto ir terminalo sąnaudoms atliekamas taip:

17.1. padalinių, kurie teikia tik maršruto paslaugas, sąnaudos 100 procentų priskiriamos maršruto sąnaudoms;

17.2. padalinių, kurie teikia tik terminalo paslaugas, sąnaudos 100 procentų priskiriamos terminalui;

17.3. oro eismo padalinių, kurie teikia maršruto ir terminalo paslaugas, sąnaudos priskiriamos maršruto ir terminalo sąnaudoms vadovaujantis Principų 2.5.4 punktu;

17.4. kitų padalinių sąnaudų priskyrimas maršruto ir terminalo sąnaudoms atliekamas remiantis skrydžių, priskirtų maršrutui ar terminalui, skaičiaus proporcija.

18. Kapitalo sąnaudų (nustatomų pagal Principų 2.3.4 punktą) priskyrimas maršruto ir terminalo sąnaudoms atliekamas taip:

18.1. padalinių, kurie teikia tik maršruto paslaugas, kapitalo sąnaudos 100 procentų priskiriamos maršruto sąnaudoms;

18.2. padalinių, kurie teikia tik terminalo paslaugas, kapitalo sąnaudos 100 procentų priskiriamos terminalo sąnaudoms;

18.3. oro eismo padalinių, kurie teikia maršruto ir terminalo paslaugas, sąnaudos priskiriamos maršruto arba terminalo sąnaudoms vadovaujantis Principų 2.5.4 punktu;

18.4. kitų padalinių kapitalo sąnaudų priskyrimas maršruto ir terminalo sąnaudoms atliekamas remiantis skrydžių, priskirtų maršrutui ar terminalui, skaičiaus proporcija.

19. Meteorologinių paslaugų teikimo sąnaudos (nustatytos Principų 2.4.7 punkte) priskiriamos maršruto ir terminalo sąnaudoms atsižvelgiant į aviacijos meteorologijos produktų ir paslaugų naudojimą tarp vartotojų (procentinę dalį) bei vadovaujantis ICAO dokumento Nr. 9161 3 priedu, Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos 3-iuoju priedu ir Tarptautinės meteorologijos organizacijos „Vadovu dėl oro navigacijos meteorologijos paslaugų sąnaudų kompensavimo principų ir gairių“.

20. Civilinės aviacijos administracijos sąnaudos priskiriamos maršruto ir terminalo sąnaudoms atsižvelgiant į oro navigacijos paslaugų teikimo sąnaudų priskyrimo maršruto ir terminalo paslaugoms proporciją.

 

III. Baigiamosios nuostatos

 

21. Siekdama užtikrinti oro navigacijos paslaugų teikimo sąnaudų skaidrumą, Civilinės aviacijos administracija rengia konsultacijas oro navigacijos paslaugų teikėjams ir oro erdvės naudotojams, organizuoja keitimąsi informacija su jais, Europos Komisija, Eurokontrole ir kitomis Eurokontrolės šalimis dėl sąnaudų, investicijų ir oro eismo intensyvumo.

 

_________________