LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

1998 m. liepos 24 d. Nr. 926

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 43-772; 1998, Nr. 41(1)-1131) 29 straipsnio 8 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos nuostatus (pridedama).

2. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1994 m. spalio 6 d. nutarimą Nr. 945 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1994, Nr. 79-1491).

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              GEDIMINAS VAGNORIUS

 

 

 

SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS                                    MINDAUGAS STANKEVIČIUS

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1998 m. liepos 24 d. nutarimu Nr. 926

 

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos nuostatai

 

Bendrosios nuostatos

 

1. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija (toliau vadinama – Sveikatos apsaugos ministerija, ministerija) yra Lietuvos Respublikos vykdomosios valdžios institucija.

Sveikatos apsaugos ministerija vykdo įstatymų ir kitų teisės aktų jai pavestas sveikatos apsaugos srities valstybės valdymo funkcijas ir įgyvendina šioje srityje valstybės politiką.

2. Sveikatos apsaugos ministerija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, įstatymais, kitais Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Lietuvos Respublikos tarptautinėmis sutartimis, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, taip pat šiais nuostatais.

3. Sveikatos apsaugos ministerija yra juridinis asmuo, turintis sąskaitą banke ir antspaudą su Lietuvos valstybės herbu bei savo pavadinimu.

4. Sveikatos apsaugos ministerija yra biudžetinė įstaiga, finansuojama iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto.

 

Sveikatos apsaugos ministerijos uždaviniai ir funkcijos

 

5. Svarbiausias Sveikatos apsaugos ministerijos uždavinys – rūpintis Lietuvos Respublikos gyventojų sveikata, jos išsaugojimu, grąžinimu ir stiprinimu.

6. Sveikatos apsaugos ministerija, vykdydama jai pavestą uždavinį:

6.1. pagal savo kompetenciją rengia Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų projektus;

6.2. analizuoja gyventojų sveikatinimo veiklos poreikius, sveikatos būklę ir jos prognozę, sveikatos priežiūros išteklius, sveikatos priežiūros priimtinumą, prieinamumą bei tinkamumą ir valstybės lygmeniu planuoja sveikatinimo veiklą;

6.3. kartu su vietos savivaldos institucijomis nustato pirminės sveikatinimo veiklos plėtojimo kryptis;

6.4. nustato pagrindines Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos plėtojimo kryptis ir prioritetus, licencijuoja ir akredituoja sveikatos priežiūros ir farmacinei veiklai, išduoda leidimus (licencijas) verstis gydymo, higienos ir farmacine praktika, o įstatymo numatytais atvejais – ir kita profesine veikla;

6.5. formuoja ir vykdo Lietuvos Respublikos Vyriausybės politiką Lietuvos gyventojų sveikatinimo srityje, teikia pasiūlymus dėl teisinių, socialinių ir ekonominių priemonių, skatinančių sveikatos išsaugojimą, grąžinimą ir stiprinimą, organizuoja tarpžinybinės sveikatinimo veiklos koordinavimą per Lietuvos Respublikos Vyriausybės sudarytas komisijas Lietuvos Respublikos sveikatos sistemos įstatymo nustatyta tvarka;

6.6. organizuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintą strategiją ir programas radiacinės saugos valdymo srityje, užtikrina gyventojų sveikatos apsaugos nuo jonizuojančiosios spinduliuotės poveikio priemonių įgyvendinimą bei vykdo valstybinę priežiūrą ir kontrolę;

6.7. organizuoja ir koordinuoja racionalų Lietuvos gyventojų aprūpinimą būtiniausiais vaistais ir medicinos prekėmis, renka ir analizuoja informaciją apie vaistus, sudaro vaistų paklausos ir pasiūlos balansą, teisinėmis priemonėmis reguliuoja vaistų tiekimą, registruoja vaistus, kontroliuoja farmacinės veiklos sąlygas;

6.8. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka kontroliuoja narkotinių, psichotropinių ir radioaktyviųjų vaistų importą ir eksportą, vartojimą, saugojimą bei apskaitą;

6.9. steigia, reorganizuoja ir likviduoja jai pavaldžias sveikatos priežiūros bei farmacijos įmones, įstaigas ar tarnybas ir vykdo jų steigėjo funkcijas, steigia sveikatinimo veiklos sąlygų kontrolės valstybines tarnybas bei valstybines inspekcijas, vykdo jų steigėjo funkcijas;

6.10. sprendžia pagal savo kompetenciją klausimus, susijusius su sveikatos priežiūros įstaigų personalo, sveikatos apsaugos administratorių, kitų specialistų planavimo strategija, rūpinasi kartu su profesinėmis sveikatos priežiūros ir farmacijos specialistų organizacijomis asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros specialistų tobulinimusi, nustato šių specialistų kvalifikacijos reikalavimus;

6.11. nustato mokamų medicinos paslaugų, kurias teikia sveikatos priežiūros įstaigos, kainas, vaistų, vaistinių medžiagų, medicinos pagalbos priemonių prekybos antkainius, taip pat vaistų gamybos vaistinėse įkainius, kontroliuoja vaistų kainas ir vaistų įsigijimo išlaidų normas valstybinėse sveikatos priežiūros įstaigose;

6.12. plėtoja ir koordinuoja Lietuvos sveikatos apsaugos sistemos institucijų ryšius su atitinkamomis užsienio valstybių institucijomis bei tarptautinėmis organizacijomis, padeda ministerijos reguliavimo sričiai priskirtoms įmonėms, įstaigoms ir organizacijoms, taip pat asmenims užmegzti tarptautinius ryšius sveikatinimo srityje; pagal savo kompetenciją rengia ir pasirašo Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos ir užsienio valstybių atitinkamų ministerijų bendradarbiavimo sutartis, atstovauja Lietuvos Respublikai tarptautinėse organizacijose visuomenės ir asmens sveikatos klausimais;

6.13. koordinuoja ir kontroliuoja Lietuvos sveikatos apsaugos sistemai teikiamą užsienio techninę ir materialinę pagalbą;

6.14. pagal savo kompetenciją vykdo teisės aktų harmonizavimo ir kitą veiklą, susijusią su integracija į Europos Sąjungą;

6.15. rengia ir tvirtina sveikatos priežiūros standartizacijos norminius dokumentus, organizuoja standartizacijos ir metrologijos darbų Lietuvos sveikatos apsaugos sistemoje priežiūrą;

6.16. nustato pagrindines sveikatos priežiūros kokybės gerinimo, standartizacijos, unifikavimo ir matavimų vienovės užtikrinimo kryptis ministerijos reguliavimo sričiai priskirtose įmonėse, įstaigose ir organizacijose;

6.17. formuoja Lietuvos Respublikos gydymo įstaigų aprūpinimo medicinos technika strategiją, nustatytąja tvarka leidžia naudoti medicinos techniką, aparatūrą ir kitus gaminius, būtinus sveikatos priežiūrai, tvarko jų registrą, nustato brangių sveikatos priežiūros technologijų įsigijimo Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis pagrindus ir tvarką;

6.18. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų sveikatos priežiūros projektams rengti;

6.19. rengia Lietuvos sveikatos apsaugos sistemai numatytų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto išlaidų ir specialiųjų lėšų suvestines apyskaitas;

6.20. organizuoja tikslinius tyrimus, monitoringą, taip pat tyrimus bei mokslo darbus visuomenės sveikatos, higienos, epidemiologijos ir medicinos mikrobiologijos srityse, rūpinasi, kad būtų atliekami cheminiai, toksikologiniai, fizikiniai, mikrobiologiniai ir kiti tyrimai, kurių reikia visuomenės sveikatai, higienos bei epidemiologinei būklei įvertinti, inspekcinėms funkcijoms vykdyti ir joms metodiškai pagrįsti, taip pat tvirtina normas bei normatyvus pagal savo kompetenciją;

6.21. organizuoja sveikatos žinių skleidimą ir sveikatos propagavimą per visuomenės informavimo priemones;

6.22. kaupia ir sistemina informaciją, kurios reikia Lietuvos nacionalinei sveikatos sistemai tinkamai reguliuoti, informuoja visuomenę apie ministerijos veiklą jos kompetencijai priskirtais klausimais;

6.23. organizuoja teisės medicinos, teisės psichiatrijos ir teisės narkologijos ekspertizes, kartu su Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba dalyvauja nustatant invalidumo normatyvus ir nuolatinį nedarbingumą;

6.24. vykdo leidybos veiklą;

6.25. vykdo medicininį auditą;

6.26. nustatytąja tvarka nagrinėja ministerijos kompetencijai priklausančius gyventojų pareiškimus, skundus bei pasiūlymus ir imasi reikiamų priemonių, kad būtų išspręsti juose keliami klausimai;

6.27. vykdo kitas įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų numatytas funkcijas.

 

Sveikatos apsaugos ministerijos teisės

 

7. Sveikatos apsaugos ministerija, įgyvendindama jai pavestas funkcijas, turi teisę:

7.1. gauti iš ministerijų ir kitų Vyriausybės įstaigų, mokslo ir studijų institucijų išvadas jų kompetencijos klausimais dėl ministerijos rengiamų įstatymų ir kitų teisės aktų projektų, susitarusi su šių įstaigų ir institucijų vadovais, pasitelkti jų atstovus bei specialistus klausimams, susijusiems su šių aktų projektų rengimu, spręsti;

7.2. sudaryti įstatymų ir kitų teisės aktų projektų rengimo, ekspertizių darbo grupes ar komisijas;

7.3. nemokamai gauti iš įmonių, įstaigų ir organizacijų statistinę, ekologinę, technologinę ir kitą informaciją, būtiną sveikatos apsaugos sistemai tinkamai tvarkyti ir plėtoti;

7.4. organizuoti ūkio subjektų, kurių ūkinė ir komercinė veikla daro įtaką sveikatai, valstybinę higienos kontrolę;

7.5. kontroliuoti, kaip laikomasi sveikatos priežiūros įstatymų, kitų teisės aktų ir standartizacijos norminių dokumentų;

7.6. teikti išvadas dėl naujų žaliavų, technologijų, gamybos priemonių, receptūrų taikymo;

7.7. iškilus epidemijų pavojui, organizuoti privalomąjį sveikatos tikrinimą, skiepijimą, apriboti asmenų, sergančių užkrečiamąja liga (taip pat jos nešiotojų), veiklą;

7.8. koordinuoti karantino priemonių, kuriomis apsaugoma valstybės teritorija nuo ypač pavojingų ir pavojingų užkrečiamųjų ligų patekimo per valstybės sieną ir plitimo, taikymą;

7.9. įstatymo nustatyta tvarka kontroliuoti įmonių, įstaigų ir organizacijų sveikatos priežiūros ir farmacinę veiklą.

8. Sveikatos apsaugos ministerija turi ir kitas įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų suteiktas teises.

 

Sveikatos apsaugos ministerijos darbo organizavimas

 

9. Sveikatos apsaugos ministerijai vadovauja ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Respublikos Prezidentas Ministro Pirmininko teikimu.

Sveikatos apsaugos ministrą gali laikinai pavaduoti tik Ministro Pirmininko paskirtas kitas Lietuvos Respublikos Vyriausybės narys. Pavaduojantis ministras nevykdo funkcijų, numatytų šių nuostatų 11.7, 11.9 ir 11.11–11.13 punktuose.

10. Sveikatos apsaugos ministras, vadovaudamas jam pavestai sveikatos apsaugos valdymo sričiai, yra atsakingas Lietuvos Respublikos Seimui, Respublikos Prezidentui ir tiesiogiai pavaldus Ministrui Pirmininkui.

11. Sveikatos apsaugos ministras:

11.1. sprendžia ministerijos kompetencijai priklausančius klausimus ir yra tiesiogiai atsakingas už Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos įgyvendinimą ministerijos kompetencijai priklausančiais klausimais;

11.2. užtikrina įstatymų, Lietuvos Respublikos tarptautinių sutarčių, Respublikos Prezidento dekretų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, Ministro Pirmininko potvarkių ir kitų teisės aktų vykdymą;

11.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų ir kitų teisės aktų bei valstybinių sveikatos programų projektus;

11.4. užtikrina Lietuvos Respublikos Vyriausybės ir Ministro Pirmininko pavedimų vykdymą;

11.5. leidžia įsakymus ir įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus, tikrina, kaip jie vykdomi. Ministro leidžiami įsakymai ir kiti teisės aktai registruojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka. Įsakymus ir kitus teisės aktus pasirašo ministras. Prireikus leidžia kartu su kitais ministrais bendrus įsakymus arba įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus;

11.6. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei ministerijos veiklos ataskaitas, kaip vykdoma Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa bei jos įgyvendinimo priemonės, ir Ministro Pirmininko reikalavimu atsiskaito už savo veiklą;

11.7. teikia Ministrui Pirmininkui pasiūlymus dėl viceministrų skaičiaus, dėl viceministrų skyrimo pareigoms ir atleidimo iš pareigų, dėl drausminių nuobaudų jiems skyrimo ar jų skatinimo;

11.8. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei departamentų, tarnybų ar inspekcijų prie ministerijos nuostatų projektus;

11.9. ministerijos sekretoriaus teikimu tvirtina ministerijos administracijos struktūrą ir etatų sąrašą, neviršydamas darbo užmokesčiui nustatytų lėšų;

11.10. tvirtina ministerijos administracijos padalinių, kitų jos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų, valstybės įmonių nuostatus (įstatus);

11.11. skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų ministro politinio ar asmeninio pasitikėjimo pagrindu skiriamus valstybės tarnautojus (išskyrus viceministrus), ministerijos sekretorių – aukščiausiąjį ministerijos karjeros pareigūną, įstaigų prie ministerijos, taip pat ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų bei valstybės įmonių vadovus (ministerijos sekretoriaus teikimu); savo iniciatyva atleidžia iš pareigų ministro politinio ar asmeninio pasitikėjimo pagrindu skiriamus valstybės tarnautojus bei kitus ministro skiriamus pareigūnus, pareiškęs nepasitikėjimą jais;

11.12. tvirtina periodiškai atnaujinamus ilgalaikius (iki 10 metų) ministerijos strateginius veiklos planus;

11.13. įstatymų ar Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų numatytais atvejais teikia Ministrui Pirmininkui pasiūlymus dėl departamentų ir kitų įstaigų prie ministerijos vadovų skyrimo;

11.14. vykdo kitas įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų jam pavestas funkcijas.

12. Sveikatos apsaugos ministras vadovauja ministerijos administracijos padaliniams tiesiogiai ar per viceministrus ir ministerijos sekretorių, o departamentams, tarnyboms ir inspekcijoms prie ministerijos, kitoms ministerijos įsteigtoms ar jai priskirtoms įstaigoms – per šių institucijų vadovus.

13. Viceministrai yra tiesiogiai atsakingi ministrui. Ministras nustato jų kompetenciją.

Viceministrai rūpinasi jiems ministro skirtais ministerijos darbo barais, per ministerijos sekretorių ir atitinkamus ministerijos administracijos padalinių vadovus koordinuoja ir užtikrina jų įgaliojimams priskirtose srityse ministro nustatytos politikos įgyvendinimą, teikia ministrui įstatymų ir kitų teisės aktų projektus.

Viceministrai gali vadovauti departamentams prie ministerijos.

14. Sveikatos apsaugos ministerija turi savo administraciją, kuriai vadovauja ministerijos sekretorius. Jis gali turėti ne daugiau kaip du pavaduotojus (sekretorius).

Sveikatos apsaugos ministerijos administracija susideda iš departamentų, skyrių ir kitų padalinių.

Prie ministerijos gali būti steigiami departamentai, kontrolės ir apskaitos funkcijas vykdančios tarnybos, inspekcijos bei kitos įstaigos.

15. Sveikatos apsaugos ministerijos sekretorius:

15.1. atsako už ministerijos vadybą, teisės aktų (projektų) rengimo organizavimą ir kokybę, organizuoja ir kontroliuoja visų ministerijos administracijos padalinių veiklą vadovaudamasis Vyriausybės programa, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar ministro patvirtintomis konkrečiomis priemonėmis šiai programai įgyvendinti;

15.2. atsako už ministerijos ūkinę ir finansinę veiklą;

15.3. teikia ministrui tvirtinti ministerijos administracijos struktūrą bei etatų sąrašą;

15.4. organizuoja ministro įsakymų projektų rengimą, pagal savo kompetenciją leidžia vykdomojo pobūdžio potvarkius;

15.5. ministro pritarimu skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų savo pavaduotojus, ministerijos administracijos padalinių ir ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų vadovus, išskyrus skiriamus ministro, taip pat karjeros tarnautojus bei aptarnaujantįjį personalą;

15.6. teikia ministrui skirti pareigoms ir atleisti iš pareigų įstaigų prie ministerijos, taip pat ministerijos įsteigtų ar jai priskirtų įstaigų bei valstybės įmonių vadovus;

15.7. vykdo kitas ministro jam pavestas funkcijas.

16. Sveikatos apsaugos ministerijoje sudaroma kolegija – ministro patariamoji institucija. Ministras yra kolegijos pirmininkas, o viceministrai, ministerijos sekretorius – jos nariai. Į kolegijos sudėtį gali būti įtraukti ministerijos sekretoriaus pavaduotojai (sekretoriai) bei kiti ministerijos, kitų institucijų ir organizacijų atstovai. Į kolegijos posėdžius gali būti kviečiami kitų ministerijų, valstybės ir kitų institucijų bei organizacijų atstovai ir mokslininkai šių sutikimu.

Sveikatos apsaugos ministerijos kolegijos narių skaičių nustato ir kolegijos personalinę sudėtį bei darbo reglamentą tvirtina ministras. Jis taip pat teikia kolegijai svarstyti klausimus.

______________