LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS MINISTRAS IR

LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL VALSTYBĖS INSTITUCIJŲ, DALYVAUJANČIŲ LOKALIZUOJANT IR LIKVIDUOJANT PAVOJINGŲ IR YPAČ PAVOJINGŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ ŽIDINĮ, FUNKCIJŲ

 

2002 m. liepos 4 d. Nr. 1040/346

Vilnius

 

Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo 10 straipsnio 1 punktu,

Tvirtiname Valstybės institucijų, dalyvaujančių lokalizuojant ir likviduojant pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židinį, funkcijas (pridedama).

 

 

KRAŠTO APSAUGOS MINISTRAS                                                           LINAS LINKEVIČIUS

 

SVEIKATOS APSAUGOS

MINISTRAS                                               KONSTANTINAS ROMUALDAS DOBROVOLSKIS

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro

ir sveikatos apsaugos ministro

2002 m. liepos 4 d. įsakymu Nr. 1040/346

 

VALSTYBĖS INSTITUCIJŲ, DALYVAUJANČIŲ LOKALIZUOJANT IR LIKVIDUOJANT PAVOJINGŲ IR YPAČ PAVOJINGŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ ŽIDINĮ, FUNKCIJOS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šio dokumento tikslas – reglamentuoti valstybės institucijų veiksmus šalinant pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židinį, kad būtų tinkamai organizuoti ir koordinuoti padarinių lokalizavimo ir likvidavimo darbai, operatyviai pateikta informacija visuomenei ir kaimyninėms valstybėms.

2. Šis dokumentas apibendrina įstatymais, kitais teisės aktais įteisintus veiksmus, kurių būtina imtis lokalizuojant ir likviduojant pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židinį.

3. Šiame dokumente vartojamos sąvokos suvokiamos taip, kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos žmonių užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės įstatyme (Žin., 2001, Nr. 112-4069), Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme (Žin., 1998, Nr. 115-3230).

 

II. PIRMINĖS INFORMACIJOS APIE PAVOJINGŲ IR YPAČ PAVOJINGŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ IŠPLITIMĄ PERDAVIMAS VALSTYBĖS INSTITUCIJOMS

 

4. Asmens ir (ar) visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų vadovai, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, nustatę pavojingų ar ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų išplitimo faktą, vadovaudamiesi Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka, privalo pranešti:

4.1. Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centrui (darbo laiku tel.: (8 5) 77 90 51, 77 86 61, faks. (8 5) 77 87 61, el. p. ULPKC@takas.lt);

4.2. Ekstremalių sveikatai situacijų centrui (nedarbo laiku, poilsio ir švenčių dienomis tel. (8 5) 71 85 67, faks. (8 5) 62 19 62, el. p. essc@ sam.lt).

5. Ekstremalių sveikatai situacijų centras nustatyta tvarka informuoja Sveikatos apsaugos ministeriją ir Civilinės saugos departamentą prie Krašto apsaugos ministerijos tel. (8 5) 78 53 04, faks. (8 5) 21 20 63, el. p. csd@csd. lt.

6. Informacija turi būti perduota ne vėliau kaip per 2 val. žodžiu (telefonu) ir ne vėliau kaip per 6 val. raštu (faksu arba elektroniniu paštu).

 

III. KOMPETENTINGŲ INSTITUCIJŲ ATSAKOMYBĖ PAVOJINGŲ IR YPAČ PAVOJINGŲ UŽKREČIAMŲJŲ LIGŲ ATVEJAIS

 

7. Sveikatos apsaugos ministerija:

7.1. vadovauja Lietuvos Respublikos nacionalinės sveikatos sistemos vykdomųjų subjektų, pagal LR sveikatos sistemos įstatymą, veiklai įvykus ekstremaliai situacijai;

7.2. įvertina susidariusią situaciją, jos keliamą pavojų žmonių sveikatai ir gyvybei;

7.3. priima sprendimus dėl asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų veiklos organizavimo įvykus ekstremaliai situacijai;

7.4. rengia ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus ir sprendimų projektus dėl ekstremalios situacijos padarinių šalinimo darbų organizavimo ir tam reikalingos pagalbos teikimo;

7.5. rengia Lietuvos Respublikos Vyriausybei siūlymus bei sprendimų projektus dėl sveikatos priežiūrai užtikrinti reikalingų materialinių ir finansinių išteklių paskyrimo bei jų panaudojimo;

7.6. rengia ir teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymą ir sprendimo projektą dėl karantino paskelbimo ir atšaukimo, jo dydžio, ribų, trukmės bei režimo tvirtinimo visoje Lietuvos teritorijoje ar keliose apskrityse;

7.7. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimu organizuoja Sveikatos apsaugos ministerijos reguliavimo sričiai priskirto valstybės medicinos rezervo panaudojimą šalinant ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židinį;

7.8. teikia Civilinės saugos operacijų štabui, visuomenei, valstybės valdymo institucijoms informaciją sveikatos priežiūros organizavimo klausimais pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų išplitimo atvejais;

7.9. per 3 valandas perduoda informaciją apie teritorijų karantino paskelbimą, šių teritorijų karantino dydį ir ribas, režimą, tokio paskelbimo atšaukimą Lietuvos nacionaliniam radijui ir televizijai, taip pat visoms užsienio valstybių diplomatinėms atstovybėms ir konsulinėms įstaigoms Lietuvos Respublikoje ir per 24 valandas – Pasaulio Sveikatos Organizacijai ir Europos Sąjungos įgaliotai institucijai.

8. Užkrečiamųjų ligų profilaktikos ir kontrolės centras:

8.1. metodiškai vadovauja pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židinio lokalizavimo ir likvidavimo darbams;

8.2. apibendrina teritorijos ekstremalių situacijų valdymo centro epidemiologinės būklės įvertinimo pateiktus duomenis;

8.3. patvirtina pavojingos ar ypač pavojingos užkrečiamosios ligos židinio susiformavimo faktą;

8.4. nuolat iki židinio likvidavimo teikia Valstybinei visuomenės sveikatos priežiūros tarnybai informaciją apie epidemiologinę situaciją židinyje, tyrimo eigą ir rezultatus;

8.5. kontroliuoja mikrobiologinių tyrimų, ligonių hospitalizavimo, izoliavimo, chemoprofilaktikos ir imunoprofilaktikos nustatytos tvarkos vykdymą ir teikia pasiūlymus šiais klausimais;

8.6. informuoja atitinkamas institucijas apie rizikos grupėms susidariusią grėsmę ir profilaktikos priemones;

8.7. pasitelkdamas žiniasklaidą informuoja visuomenę apie susidariusią situaciją ir profilaktikos priemones.

8.8. metodiškai vadovauja teritorinių visuomenės sveikatos centrų pasirengimui dirbti židinyje;

8.9. prireikus dalyvauja lokalizuojant ir likviduojant židinį (išvyksta į reikiamą vietovę);

8.10. teikia metodinę pagalbą asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų specialistams ir tarnyboms, dalyvaujančioms lokalizuojant židinį.

9. Visuomenės sveikatos centrai:

9.1. perduoda atitinkamoms valstybės institucijoms informaciją apie nustatytą (įtartą) pavojingos ir ypač pavojingos užkrečiamosios ligos židinį Sveikatos apsaugos ministerijos nustatyta tvarka;

9.2. įvertina pavojingos ir ypač pavojingos užkrečiamosios ligos židinio dydį, ribas, trukmę, režimą;

9.3. patvirtina pavojingos ir ypač pavojingos užkrečiamosios ligos židinio susiformavimo faktą;

9.4. teikia apskrities, savivaldybės ekstremalių situacijų valdymo centrui informaciją apie konkrečios užkrečiamosios ligos židinio teritorijos dydį, ribas, karantino trukmę bei režimą;

9.5. informuoja gyventojus apie profilaktikos priemones;

9.6. kontroliuoja priešepideminių priemonių taikymą įvažiuojant ir išvažiuojant iš karantino teritorijos;

9.7. kartu su savivaldybių merais ir apskričių viršininkais organizuoja:

9.7.1. infekcinių ligų stacionaro, izoliatoriaus, observatoriaus steigimą, skalbinių, medicininių ir kitų atliekų kenksmingumo pašalinimą;

9.7.2. gydytojų konsultantų grupę ligos pirminei diagnozei nustatyti;

9.7.3. skubią bendrą ir specifinę chemoprofilaktiką;

9.7.4. ligonių hospitalizavimą ir pervežimą;

9.7.5. teritorijos apvaikščiojimus aktyviems ligoniams išaiškinti;

9.7.6. bandinių paėmimą iš ligonių ir su jais kontaktavusių asmenų;

9.7.7. bandinių paėmimą iš išorinės aplinkos;

9.7.8. bandinių vežimą į laboratorijas;

9.7.9. privalomąjį aplinkos kenksmingumo pašalinimą;

9.7.10. informacijos teikimą;

9.7.11. gyventojų sanitarinio švarinimo eiliškumą;

9.7.12. ligonių, izoliatoriuose ir observatoriuose esančių asmenų bei židinio likvidavimo tarnybų darbuotojų saugų maitinimą;

9.8. teikia paraiškas dėl transporto, įrangos, inventoriaus ir kt. priemonių, reikalingų priešepideminėms priemonėms taikyti ir židiniui šalinti;

9.9. teikia pasiūlymus dėl priešepideminio režimo karantino teritorijoje įvedimo;

9.10. teikia Sveikatos apsaugos ministerijai pasiūlymus dėl karantino atšaukimo arba jo pakeitimo į observacinį režimą.

10. Ekstremalių sveikatai situacijų centras:

10.1. organizuoja Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių situacijų valdymo centro darbą;

10.2. organizuoja sveikatos apsaugos, krašto apsaugos, vidaus reikalų sistemų sąveiką teikiant sveikatos priežiūrą pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų atvejais;

10.3. organizuoja ir kontroliuoja sveikatos priežiūros specialistų ir asmenų, atliekančių ekstremalios situacijos lokalizavimo ir likvidavimo darbus, pasirengimą darbui;

10.4. teikia Sveikatos apsaugos ministerijai pasiūlymus dėl materialinių ir finansinių išteklių, reikalingų sveikatos priežiūros organizavimui ekstremalios situacijos atveju, panaudojimo;

10.5. organizuoja, koordinuoja ir kontroliuoja valstybės medicinos materialinių ir finansinių išteklių rezervo tikslingą panaudojimą;

10.6. teikia sveikatos apsaugos ministrui pasiūlymus dėl privalomų sprendimų priėmimo asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros įstaigų veiklai organizuoti;

10.7. užtikrina nuolat atnaujinamo inventoriaus, vaistų, įskaitant imunopreparatus, dezinfekavimo medžiagų ir terpių, įrangos ir specialaus transporto atsargų, skirtų pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židiniams likviduoti kaupimą, atnaujinimą ir sandėliavimą Sveikatos apsaugos ministerijos tvarkomo Valstybės medicinos rezervo saugojimo vietose.

11. Krašto apsaugos ministerija:

Įstatymų nustatyta tvarka telkia kariuomenę į pagalbą civilinei administracijai vykdant karantino teritorijos ribų apsaugą ir palaikant viešąją tvarką.

12. Civilinės saugos departamentas prie Krašto apsaugos ministerijos:

12.1. organizuoja Civilinės saugos operacijų štabo darbą;

12.2. padeda organizuoti darbą Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių situacijų valdymo centre;

12.3. informuoja ministerijas ir kitas valstybės institucijas apie situaciją;

12.4. renka ir analizuoja informaciją apie epidemijos mastą, taikytas prevencines priemones bei jų efektyvumą;

12.5. pagal savo kompetenciją teikia pagalbą ministerijoms, apskričių viršininkų administracijoms, savivaldybėms ar jų ekstremalių situacijų valdymo centrams ir gauna iš jų informaciją apie ekstremalios situacijos lokalizavimą bei vykdomas padarinių likvidavimo priemones;

12.6. organizuoja civilinės saugos pajėgų aprūpinimą individualiosiomis apsaugos priemonėmis;

12.7. nuolat informuoja ministerijas, kitas valstybės institucijas apie pavojingų ir ypač pavojingų užkrečiamųjų ligų židinio lokalizavimo ir likvidavimo darbų eigą, rengia pasiūlymus.

13. Aplinkos ministerija:

13.1. teikia Civilinės saugos operacijų štabui, apskričių, savivaldybių ekstremalių situacijų valdymo centrams informaciją apie aplinkos taršą;

13.2. teikia civilinės saugos valdymo organams specializuotas hidrometeorologijos prognozes židinio zonoje.

14. Vidaus reikalų ministerija:

14.1. organizuoja teritorijų, kurioms taikomas karantino režimas, ribų apsaugą ir viešosios tvarkos palaikymą;

14.2. kontroliuoja civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos pajėgų bei kitų tarnybų patekimą į židinio teritoriją;

14.3. renka bei apdoroja informaciją apie aukas ir organizuoja aukų atpažinimą bei identifikavimą.

15. Susisiekimo ministerija:

Kartu su Ūkio ministerija koordinuoja centralizuotą žinybinių ryšių panaudojimą ekstremalių situacijų valdymo centrų reikmėms.

16. Švietimo ir mokslo ministerija:

Gavusi Sveikatos apsaugos ministerijos rekomendacijas, organizuoja mokymo, ikimokyklinių ir kitų švietimo įstaigų veiklos nutraukimą.

17. Užsienio reikalų ministerija:

Perduoda ir priima diplomatiniu keliu pagalbos prašymus, gautus iš valstybės institucijų, įgaliotų juos teikti.

18. Apskrities viršininkas:

18.1. organizuoja apskrities ekstremalių situacijų valdymo centro darbą:

18.1.1. teikia Sveikatos apsaugos ministerijai informaciją apie konkrečios užkrečiamosios ligos židinio teritorijos dydį apskrityje, ribas, prognozuoja padarinius;

18.1.2. organizuoja kontrolinių praleidimo punktų, sanitarinių kontrolės postų įkūrimą;

18.1.3. organizuoja teritorijų karantino režimo priemonių įgyvendinimą;

18.1.4. teikia rekomendacijas įstaigų bei įmonių darbo režimo klausimais;

18.1.5. teikia atitinkamoms valstybės institucijoms paraiškas dėl transporto, įrangos, inventoriaus ir kt. priemonių, reikalingų priešepideminėms priemonėms taikyti ir židiniui šalinti;

18.1.6. kontroliuoja vykdomas priešepidemines režimines priemones;

18.1.7. informuoja gyventojus apie karantino įvedimą;

18.1.8. kartu su Vidaus reikalų ministerija ir Krašto apsaugos ministerija organizuoja karantino teritorijos ribų apsaugą ir viešosios tvarkos palaikymą;

18.1.9. organizuoja teritorijos ir transporto kenksmingumo pašalinimo, gyventojų sanitarinį švarinimą;

18.1.10. organizuoja gyventojų aprūpinimą maisto produktais, kokybišku vandeniu, būtiniausiomis prekėmis;

18.1.11. organizuoja židinio lokalizavimo ir šalinimo darbų vykdymą;

18.1.12. organizuoja mirusiųjų laidojimą;

18.1.13. teikia Sveikatos apsaugos ministerijai pasiūlymus dėl karantino atšaukimo arba jo pakeitimo į observacinį režimą.

19. Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba:

19.1. atlieka epizootinį tyrimą;

19.2. organizuoja, koordinuoja ir vykdo gyvūnų, maisto produktų, pašarų ir vandens užkrėstumo pavojingais ir ypač pavojingais ligų sukėlėjais tyrimą, atlieka mikrobiologinės taršos stebėseną;

19.3. įvertina pavojingų ir ypač pavojingų ligų keliamą grėsmę gyvūnų sveikatai;

19.4. kontroliuoja ir reglamentuoja maisto tvarkymo įmonių veiklą įtariamoje, kad užkrėsta, teritorijoje;

19.5. kontroliuoja pavojingų ir ypač pavojingų ligų sukėlėjais užteršto maisto, maisto žaliavų, geriamojo vandens kenksmingumo pašalinimą ar sunaikinimą;

19.6. nustato gyvūnų ligų kontrolės priemones, jų apimtis ir kontroliuoja jų vykdymą;

19.7. organizuoja gyvūnų pavojingų užkrečiamųjų ligų kontrolės ir likvidavimo priemones;

19.8. informuoja Sveikatos apsaugos ministeriją, Žemės ūkio ministeriją, ekstremalių situacijų valdymo centrus, kitas suinteresuotas institucijas apie diagnozuotas gyvūnų užkrečiamąsias ligas ir priemones joms likviduoti;

19.9. informuoja Europos Sąjungos Komisiją, Europos Sąjungos valstybių veterinarijos tarnybas, Tarptautinį Epizootijų biurą, Pasaulio Sveikatos Organizaciją apie gyvūnų užkrečiamąsias ligas ir jų likvidavimo priemones.

______________