LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL VIEŠOJO SEKTORIAUS APSKAITOS IR FINANSINĖS ATSKAITOMYBĖS 25-OJO STANDARTO PATVIRTINIMO

 

2008 m. liepos 10 d. Nr. 1K-232

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos buhalterinės apskaitos įstatymo (Žin., 2001, Nr. 99-3515; 2003, Nr. 123-5586; 2007, Nr. 68-2654) 3 straipsnio 5 dalimi:

1. Tvirtinu 25-ąjį viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartą „Segmentai“ (pridedama).

2. Šis standartas turi būti taikomas sudarant 2009 m. sausio 1 d. ir vėliau prasidedančių laikotarpių finansinių ataskaitų rinkinį.

 

 

 

FINANSŲ MINISTRAS                                                                       RIMANTAS ŠADŽIUS

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro 2008 m. liepos 10 d. įsakymu Nr. 1K-232

 

25-ASIS VIEŠOJO SEKTORIAUS APSKAITOS IR FINANSINĖS ATSKAITOMYBĖS STANDARTAS „SEGMENTAI“

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. 25-asis viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartas „Segmentai“ (toliau – šis standartas) nustato viešojo sektoriaus subjekto informacijos apie segmentus pateikimo finansinių ataskaitų rinkinyje tvarką ir principus. Informacija pagal segmentus padeda finansinių ataskaitų vartotojams geriau suprasti viešojo sektoriaus subjekto veiklos kryptis ir apimtis, nustatyti išteklius, reikalingus viešojo sektoriaus subjekto veiklai vykdyti.

2. Šis standartas vienodai taikomas ir viešojo sektoriaus subjektui, rengiančiam atskirų finansinių ataskaitų rinkinį, ir viešojo sektoriaus subjektui, rengiančiam konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinį.

3. Šiame standarte vartojamos sąvokos:

Veiklos segmentas pagal valstybės funkciją (toliau – segmentas) – viešojo sektoriaus subjekto veiklos dalis, apimanti vienos valstybės funkcijos, nustatytos Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų ir išlaidų klasifikacijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos finansų ministro 2003 m. liepos 3 d. įsakymu Nr. 1K-184 (Žin. 2003, Nr. 69-3135; 2007, Nr. 131-5316), atlikimą. Informacija teikiama apie visas viešojo sektoriaus subjekto atliekamas valstybės funkcijas.

Veiklos segmento finansavimo sumos (toliau – finansavimo sumos) – finansavimo sumos tam tikros valstybės funkcijos išlaidoms (turto ir paslaugų įsigijimo) padengti.

Veiklos segmento įsipareigojimai (toliau – įsipareigojimai) – įsipareigojimai, tiesiogiai arba remiantis nustatytu kriterijumi prisiimami atliekant tam tikrą valstybės funkciją.

Veiklos segmento pajamos (toliau – pajamos) – pajamų dalis, tiesiogiai arba remiantis nustatytu kriterijumi susidaranti atliekant tam tikrą valstybės funkciją.

Veiklos segmento sąnaudos (toliau – sąnaudos) – sąnaudų dalis, tiesiogiai arba remiantis nustatytu kriterijumi daroma tam tikrai valstybės funkcijai atlikti.

Veiklos segmento turtas (toliau – turtas) – turto dalis, tiesiogiai arba remiantis nustatytu kriterijumi reikalinga tam tikrai valstybės funkcijai atlikti.

4. Kitos šiame standarte vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos viešojo sektoriaus atskaitomybės įstatyme (Žin., 2007, Nr. 77-3046) ir kituose viešojo sektoriaus apskaitos ir finansinės atskaitomybės standartuose (toliau – VSAFAS).

 

II. FINANSINIŲ ATASKAITŲ RINKINYJE TEIKTINŲ SEGMENTŲ NUSTATYMAS

 

5. Viešojo sektoriaus subjekto finansinėse ataskaitose turi būti pateikta informacija apie šiuos segmentus pagal atliekamas valstybės funkcijas:

5.1. bendros valstybės paslaugos;

5.2. gynyba;

5.3. viešoji tvarka ir visuomenės apsauga;

5.4. ekonomika;

5.5. aplinkos apsauga;

5.6. būstas ir komunalinis ūkis;

5.7. sveikatos apsauga;

5.8. poilsis, kultūra ir religija;

5.9. švietimas;

5.10. socialinė apsauga.

6. Šiame standarte nustatyti segmentai pagal valstybės funkcijas laikomi pirminiais. Viešojo sektoriaus subjektas gali pateikti informaciją apie savo pasirinktus ar viešojo sektoriaus segmentų grupę kontroliuojančio subjekto nustatytus segmentus, kurie laikomi antriniais, pavyzdžiui, geografinius. Geografiniai segmentai apimtų funkcijos atlikimą pagal tam tikras geografines sritis, kuriose ekonominės sąlygos žymiai skiriasi. Tokiu atveju kartu su informacija apie segmentus pagal valstybės funkcijas gali būti pateikta ir informacija pagal geografinius segmentus.

7. Konsoliduotosiose valstybės, savivaldybių ir nacionalinėse finansinėse ataskaitose turi būti pateikta informacija tik apie segmentus pagal valstybės funkcijas.

 

III. SEGMENTŲ APSKAITOS POLITIKA

 

8. Viešojo sektoriaus subjektas patvirtina apskaitos politiką informacijai apie segmentus pateikti atskirame subjekto finansinių ataskaitų rinkinyje arba viešojo sektoriaus subjektų grupės konsoliduotųjų finansinių ataskaitų rinkinyje. Pagal šią politiką nustatomi segmentų išskyrimo bei pajamų, sąnaudų, turto, finansavimo sumų ir įsipareigojimų jiems priskyrimo kriterijai.

9. Turtas, finansavimo sumos, įsipareigojimai, pajamos, sąnaudos ir pinigų srautai pirminiams segmentams pagal valstybės funkcijas priskiriami pagal tai, kokioms programoms vykdyti skiriami ir naudojami ištekliai.

10. Turtas, finansavimo sumos, įsipareigojimai, pajamos ir sąnaudos antriniams segmentams priskiriami subjekto pasirinkta tvarka, atsižvelgiant į segmentų turinį, viešojo sektoriaus subjekto veiklos pobūdį ir jo sąlyginį savarankiškumą.

11. Viešojo sektoriaus subjektas turi tvarkyti turto, įsipareigojimų ir finansavimo sumų apskaitą pagal segmentus taip, kad galėtų finansinių ataskaitų aiškinamajame rašte (toliau – aiškinamasis raštas) rodomas savo pagrindinės veiklos sąnaudas ir išmokas tinkamai priskirti segmentams pagal valstybės funkcijas.

12. Tam tikram segmentui priskirtas pajamas, sąnaudas, turtą, finansavimo sumas, įsipareigojimus ir pinigų srautus sudaro sumos, kurios tiesiogiai priskiriamos segmentui, ir sumos, kurios gali būti netiesiogiai, tačiau pagrįstai priskirtos tam segmentui.

13. Tam tikram segmentui priskiriamos tik pagrindinės veiklos pajamos ir sąnaudos (įskaitant praėjusių laikotarpių klaidų taisymą ir apskaitos politikos keitimo įtaką), turtas, finansavimo sumos, įsipareigojimai ir pinigų srautai.

14. Segmentams nepriskiriama:

14.1. finansinės ir investicinės veiklos pajamos ir sąnaudos;

14.2. kitos veiklos pajamos ir sąnaudos;

14.3. nuosavybės metodo įtaka – viešojo sektoriaus subjekto grynojo perviršio dalies, susidarančios iš nuosavybės metodu apskaitoje parodomų kontroliuojamų, asocijuotųjų viešojo sektoriaus subjektų, jungtinės sutarties subjektų investicijų ar kitų investicijų.

15. Segmentams nepriskiriamas kitoje veikloje naudojamas turtas ir finansinis turtas, su kurių naudojimu susijusios pajamos ir sąnaudos priskiriamos kitai veiklai ir finansinei veiklai vykdyti. Taip pat segmentams nepriskiriamos investicijos į kontroliuojamus ir asocijuotuosius subjektus.

16. Segmentams nepriskiriami iš subjekto kitos veiklos kylantys įsipareigojimai, taip pat tie įsipareigojimai, su kuriais susijusios pajamos ir sąnaudos, priskiriamos finansinei veiklai.

17. Segmentams nepriskiriamos gautinos ir gautos finansavimo sumos, skirtos kitai, finansinei ir investicinei veikloms finansuoti.

18. Segmentams nepriskiriami investicinės ir finansinės veiklos pinigų srautai.

19. Turtas, įsipareigojimai ir finansavimo sumos gali būti priskirti tam tikram segmentui, jei su šiuo turtu, įsipareigojimais ir finansavimo sumomis susijusios pajamos ir sąnaudos priskiriamos tam segmentui.

20. Jei turto, įsipareigojimų, finansavimo sumų, pajamų ir sąnaudų priskyrimo segmentui pagrindas yra neaiškus, šios sumos turi būti priskiriamos didžiausią viešojo sektoriaus subjekto veiklos dalį apimančiam segmentui.

 

IV. INFORMACIJOS PATEIKIMAS FINANSINIŲ
ATASKAITŲ AIŠKINAMAJAME RAŠTE

 

21. Viešojo sektoriaus subjektas apie kiekvieną segmentą pagal valstybės funkcijas aiškinamajame rašte turi pateikti informaciją pagal priede nustatytą formą už ataskaitinį ir praėjusį ataskaitinį laikotarpius (pateikiamos dvi atskiros ataskaitos -už ataskaitinį ir praėjusį ataskaitinį laikotarpius).

22. Aiškinamajame rašte turi būti pateikta apskaitos politika dėl segmentų informacijos klasifikavimo ir jos pokyčiai, jei tokių buvo.

23. Apie kiekvieną antrinį segmentą aiškinamajame rašte viešojo sektoriaus subjektas turi pateikti pagal savo apskaitos politiką nustatytą ataskaitinio ir praėjusio ataskaitinio laikotarpių informaciją.

 

_________________

 

 

 

25-ojo VSAFAS „Segmentai“

Priedas

 

(Informacijos pagal segmentus pagal valstybės funkcijas pateikimo aukštesniojo ir
žemesniojo lygio finansinių ataskaitų aiškinamajame rašte forma)

 

INFORMACIJA PAGAL SEGMENTUS PAGAL VALSTYBĖS FUNKCIJAS UŽ 20XX M.

 

Finansinių ataskaitų straipsniai

Segmentai

Iš viso

Bendros valstybės paslaugos

Gynyba

Viešoji tvarka ir visuomenės apsauga

Ekonomika

Aplinkos apsauga

Bustas ir komunalinis ūkis

Sveikatos apsauga

Poilsis, kultūra ir religija

Švietimas

Socialinė apsauga

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

PAGRINDINĖS VEIKLOS SĄNAUDOS

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Darbo užmokesčio ir socialinio draudimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nusidėvėjimo ir amortizacijos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komunalinių paslaugų ir ryšių

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komandiruočių

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Transporto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kvalifikacijos kėlimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Remonto ir eksploatavimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Atidėjinių ir nuvertėjimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prekių sunaudojimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Socialinių išmokų

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nuomos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Finansavimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kitų paslaugų

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kitos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

APSKAITOS POLITIKOS KEITIMO LR ESMINIŲ APSKAITOS KLAIDŲ TAISYMO ĮTAKA

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PAGRINDINĖS VEIKLOS PINIGŲ SRAUTAI

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Išmokos:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Darbo užmokesčio ir socialinio draudimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komunalinių paslaugų ir ryšių

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Komandiruočių

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Transporto

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kvalifikacijos kėlimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Remonto ir eksploatacijos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prekių įsigijimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Socialinių išmokų

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nuomos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kitų paslaugų įsigijimo

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Sumokėtų palūkanų

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Kitos išmokos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_________________