CIVILINĖS AVIACIJOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIAUS

ĮSAKYMAS

 

DĖL REIKALAVIMŲ ORO BALIONŲ IR DIRIŽABLIŲ SKRYDŽIAMS NUSTATYMO

 

2010 m. kovo 30 d. Nr. 4R-53

Vilnius

 

Atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 94-2918) 58 straipsnį nustatau Reikalavimus oro balionų ir dirižablių skrydžiams.

 

 

Direktorius                                                                                       Kęstutis Auryla

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus

2010 m. kovo 30 d. įsakymu Nr. 4R-53

 

REIKALAVIMAI ORO BALIONŲ IR DIRIŽABLIŲ SKRYDŽIAMS

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Šie reikalavimai yra taikomi Lietuvos Respublikoje registruotiems ir Lietuvos Respublikos oro erdve skrendantiems oro balionams ir dirižabliams.

2. Šie reikalavimai taip pat taikomi Lietuvos Respublikoje registruotiems oro balionams ir dirižabliams, skrendantiems už Lietuvos Respublikos ribų, jei jie neprieštarauja reikalavimams tos valstybės, kurios teritorijoje yra.

3. Išimties tvarka, vykdant skrydžius Lietuvos Respublikos oro erdvėje, nukrypimai nuo šių reikalavimų yra leidžiami tik suderinus su Civilinės aviacijos administracija.

4. Šiuose reikalavimuose vartojamos sąvokos ir santrumpos

4.1. Oro balionas (laisvasis oro balionas) – orlaivis be jėgainės, įgaunantis statinę keliamąją galią užpildant kupolą karštu oru arba lengvesnėmis už orą dujomis. Šiuose reikalavimuose vartojama sąvoka „Oro balionas“ apima dujinius oro balionus, šiluminius oro balionus, dujinius dirižablius ir šiluminius dirižablius.

4.2. Oro baliono vadas – oro baliono savininko arba naudotojo paskirtas pilotas, atsakingas už oro baliono naudojimą ir saugą viso skrydžio metu.

4.3. Oro baliono įgula – asmenys, kuriems skrydžių vykdymo vadove nustatyta tvarka suteikta teisė naudoti oro balioną.

4.4. Oro baliono žemės komanda – oro baliono vado pagalbininkai, atliekantys oro baliono vado skirtus darbus, rengiant oro balioną skrydžiui, lydint jį ir baigiamuosius darbus oro balionui nusileidus.

4.5. CAA – civilinės aviacijos administracija.

4.6. Debesų padas – aukštis nuo sausumos ar vandens paviršiaus iki žemiausio debesų sluoksnio, esančio žemiau kaip 6000 metrų (20 000 pėdų) ir dengiančio daugiau negu pusę dangaus.

4.7. Dirižablis – jėgainės varomas orlaivis, įgaunantis statinę keliamąją galią pripildant kupolą karštu oru arba lengvesnėmis už orą dujomis.

4.8. Dujinis aerostatas – orlaivis be jėgainės, įgaunantis statinę keliamąją galią pripildant kupolą lengvesnėmis už orą dujomis.

4.9. Dujinis dirižablis – jėgainės varomas orlaivis, įgaunantis statinę keliamąją galią užpildant kupolą lengvesnėmis už orą dujomis.

4.10. Naktis – paros laikas nuo saulės laidos iki saulės patekėjimo.

4.11. Pririšto oro baliono skrydis – skrydis, kai aerostatas stovi ant žemės arba yra ore, pritvirtintas prie žemės virvėmis, ir negali laisvai skristi.

4.12. Skrydžio planas – oro eismo paslaugų tarnyboms teikiama atitinkama informacija apie numatomą aerostato skrydį arba jo dalį.

4.13. SVV – skrydžių vykdymo vadovas (angl. „Flight manual“).

4.14. SVT – skrydžių valdymo tarnyba.

4.15. Šiluminis oro balionas – orlaivis be jėgainės, įgaunantis statinę keliamąją galią šildant kupole esantį orą.

4.16. Šiluminis dirižablis – jėgainės varomas orlaivis, įgaunantis statinę keliamąją galią šildant kupole esantį orą.

4.17. TPV – techninės priežiūros vadovas (angl. „Maintenance manual“).

4.18. VST – vizualiųjų skrydžių taisyklės.

4.19. TSR – tinkamumo skraidyti reikalavimai.

 

II. Oro baliono įgula ir jo vadas

 

5. Minimali oro baliono įgula – oro baliono vadas (jei tai neprieštarauja konkretaus oro baliono SVV). Oro baliono vadą skiria oro baliono savininkas (naudotojas). Oro baliono vadu gali būti pilotas, turintis galiojančią oro baliono piloto licenciją ir reikiamą kvalifikaciją, kad galėtų vykdyti skrydį.

6. Oro baliono žemės komandos narių skaičių nustato oro baliono savininkas (naudotojas), vadovaudamasis oro baliono SVV. Oro baliono žemės komanda turi būti tokia, kad užtikrintų saugų oro baliono parengimą skrydžiui, kilimą ir tūpimą.

7. Oro baliono vadas kiekvieno skrydžio metu privalo turėti galiojančią oro baliono piloto licenciją.

8. Asmeniui, kuris atsako už skrydžių saugą, draudžiama eiti savo pareigas pavartojus kokias nors žmogaus galimybes ribojančias psichotropines medžiagas, susirgus, labai pavargus ar esant kitų panašių priežasčių, dėl kurių jis negali tinkamai atlikti savo pareigų.

9. Oro baliono vadas atsako už oro baliono bei jame gabenamų asmenų ir turto saugą.

10. Oro baliono vadui draudžiama pilotuoti oro balioną neapdairiai arba atsainiai ir kelti pavojų kitų žmonių gyvybei arba turtui.

11. Oro baliono vadas privalo:

11.1. iki skrydžio įsitikinti, kad oro balionas yra parengtas skrydžiui, oro balione yra visi reikiami dokumentai;

11.2. naudoti oro balioną pagal nustatytus reikalavimus ir kontroliuoti skrendančio oro baliono techninę būklę;

11.3. rūpintis oro baliono keleivių sauga bei saugumu ir palaikyti tvarką oro balione;

11.4. kilus skrydžių saugos pavojui, vykdyti teisės aktų nustatytus reikalavimus ir procedūras, užtikrinančius skrydžių saugą; apie veiksmus, kurių buvo imtasi, pranešti oro eismo paslaugų tarnybai;

11.5. pranešti CAA apie visas aplinkybes, įvykius arba gedimus, galinčius turėti įtakos oro baliono tinkamumui skraidyti arba skrydžių saugai;

11.6. apie oro baliono avariją nedelsiant informuoti VĮ „Oro navigacija“ Aeronautikos paieškos ir gelbėjimo koordinacinį centrą, o apie incidentą ir pavojingą incidentą – oro baliono savininką; jei savininkas yra aviacijos įmonė ar organizacija, tos įmonės ar organizacijos vadovą.

12. Oro baliono vadas turi teisę:

12.1. atsisakyti priimti į įgulos narius, keleivius arba krovinį, taip pat duoti nurodymą keleiviams išlipti arba iškrauti krovinį, jeigu to reikalauja aplinkybės;

12.2. imtis visų reikiamų priemonių tvarkai oro balione ir skrydžio saugai palaikyti;

12.3. prireikus kreiptis pagalbos į keleivius;

12.4. imtis priemonių teisės pažeidimui ar nusikaltimui tirti, jeigu jis padarytas oro balione;

12.5. sulaikyti nusikaltimo padarymu įtariamą asmenį ir, oro balionui nutūpus, perduoti jį atitinkamoms teisėsaugos institucijoms;

12.6. priimti galutinį sprendimą kilti išskrendant, nutraukti skrydį ir tūpti.

 

III. Skrydžių oro balionais sąlygos

 

13. Skristi oro balionais leidžiama tik vizualiomis meteorologinėmis sąlygomis, dieną ir naktį.

14. Skrydžiams oro balionais taikomi šie matomumo reikalavimai:

14.1. nevaldomoje oro erdvėje dieną skristi aerostatu leidžiama esant ne mažesniam kaip 1,5 km matomumui, neįskrendant į debesis bei matant žemės paviršių;

14.2. valdomoje oro erdvėje dieną skristi oro balionu leidžiama esant ne mažesniam kaip 5 km matomumui; horizontalus atstumas iki debesų turi būti ne mažesnis kaip 1500 m, o vertikalus atstumas iki debesų – ne mažesnis kaip 300 m (1000 pėdų);

14.3. naktį skristi oro balionu leidžiama esant ne mažesniam kaip 8 km matomumui.

15. Oro balionu draudžiama skristi nepalankiomis meteorologinėmis sąlygomis:

15.1. stipriai lyjant arba esant didelei lietaus tikimybei;

15.2. esant vėjui, stipresniam nei numatyta SVV;

15.3. prasidėjus ar dar nepasibaigus termikams;

15.4. kai yra rūkas, išskyrus vietinį radiacinį rūką, ne storesnį nei 5 metrai, arba kai yra didelė tikimybė, kad toks rūkas susidarys skrydžio metu; tokiu atveju oro balionas gali tūpti tik matant žemės paviršių;

15.5. skrydžio zonoje arba netoli jos, kai yra pavojingų audros debesų (cumulus nimbus);

15.6. jei gautas įspėjimas apie artėjančią audrą.

 

IV. Taisyklės ir procedūros

 

16. Išskyrus kilimą, tūpimą ir tuos atvejus, kai gautas CAA leidimas, aerostatais draudžiama skristi:

16.1. virš tankiai gyvenamų didelių miestų rajonų, miestų ir gyvenviečių, taip pat žmonių sambūrio atvirose vietose – žemiau kaip 300 metrų (1000 pėdų) nuo aukščiausios kliūties 600 metrų spinduliu aplink oro balioną;

16.2. kitais atvejais – žemiau kaip 150 metrų (500 pėdų) nuo žemės ar vandens paviršiaus.

17. Minimalaus skrydžių aukščio reikalavimai netaikomi CAA leidus atitinkamus skrydžius aviacinių renginių metu (parodomaisiais, sportiniais tikslais), taip pat su CAA suderintuose skrydžių rajonuose mokomaisiais ir treniruočių tikslais už gyvenamųjų rajonų ar vietovių ribų, jeigu oro baliono vadas turi ne mažesnę nei 50 valandų skrydžių patirtį oro baliono pilotu vadu.

18. Kiekvienu atveju oro balionais privalu skristi tokiame aukštyje, kuris užtikrintų saugų oro baliono skrydį, atsižvelgiant į vietovės reljefo ir pastatų aukštį ir, esant nenumatytoms aplinkybėms, saugų oro baliono tūpimą, nepavojingą oro balione ir ant žemės esantiems žmonėms bei turtui.

19. Pasirengimo skrydžiui metu oro baliono vadas privalo įsitikinti, kad:

19.1. oro balionas yra techniškai tvarkingas ir parengtas skrydžiui, kaip tai numato SVV;

19.2. reikalinga skrydžiui įranga, įskaitant navigacines ir radijo ryšio priemones, sukomplektuota ir veikia;

19.3. gauta skrydžiui reikalinga meteorologinė ir oro navigacinė informacija, o starto vieta pagal meteorologinę ir oro navigacijos informaciją yra tinkama saugiam skrydžiui;

19.4. nebus viršytas maksimalus aerostato svoris;

19.5. keleiviai, jei tokių yra, informuoti visais saugos klausimais ir yra tinkamai bei tiksliai jiems išdėstyti veiksmai, susiję su jų sauga iki skrydžio, jo metu ir po jo;

19.6. krovinys, jei toks yra, tinkamai paskirstytas ir saugiai pritvirtintas;

19.7. atitinkamai SVT yra pateiktas skrydžio planas, jei to reikia;

19.8. karinėms oro pajėgoms (KOP) yra pateikta informacija apie planuojamą skrydį, jei bus skrendama nevaldomoje oro erdvėje be autoatsakiklio ir radijo ryšio;

19.9. oro balione yra privalomi skrydžio metu dokumentai.

20. Oro balione skrydžio metu turi būti šie dokumentai:

20.1. oro baliono registravimo liudijimas;

20.2. galiojantis oro baliono tinkamumo skraidyti pažymėjimas ir periodinės patikros aktas;

20.3. leidimas naudotis oro baliono radijo stotimi;

20.4. oro baliono techninės būklės žurnalas;

20.5. skrydžių vykdymo vadovas;

20.6. civilinės atsakomybės draudimo liudijimas (polisas);

20.7. keleivių sąrašas (jei jų oro balione yra);

20.8. vežėjo pažymėjimas (tik vežėjams);

20.9. žemėlapiai su skrydžio vietose pažymėtomis draudžiamomis, pavojingomis ir ribojamomis zonomis, CTR ir TMA ribomis ir kita skrydžiui reikalinga informacija.

21. 20 punkte nurodyti dokumentai, išskyrus SVV ir žemėlapius, gali būti paliekami oro balioną lydinčiame automobilyje.

22. Oro balionai kyla iš oro baliono vado pasirinktos aikštelės. Aikštelė pasirenkama pagal esamas ir prognozuojamas meteorologines sąlygas ir oro navigacijos informaciją taip, kad skrydis būtų saugus, o oro balionas planuojamo skrydžio pabaigoje turėtų kur saugiai nutūpti.

23. Aikštelė vieno oro baliono startui turi būti ne mažesnė kaip 50x50 m. Esant grupiniam kilimui, aikštelės dalis, tenkanti vienam oro balionui, gali būti mažesnė. Varžybų ar švenčių metu starto aikštelės dydį nustato renginio direktorius.

24. Kilimo aikštelėje neturi būti kliūčių bei pašalinių asmenų, išskyrus tuos, kurie aprūpina oro balioną. Kilimo kryptimi negali būti kliūčių, kurios sukeltų pavojų kilimo saugai.

25. Draudžiama pradėti skrydį iš tankiai gyvenamų gyvenviečių, miesto kvartalų ar vietos, kur yra didelis žmonių sambūris, neturint tam miesto savivaldybės ir CAA leidimo.

26. Šalia oro baliono esančių žmonių ir turto apsauga rengiant oro balioną ir jo skrydžio metu rūpinasi oro baliono vadas ir oro baliono žemės komanda.

27. Oro baliono vadas atsako už visus asmenis, susijusius arba tiesiogiai dalyvaujančius rengiant oro balioną, jį naudojant žemėje arba ore, ir pasirūpina, kad tie asmenys būtų tinkamai instruktuoti ir suprastų savo pareigas.

28. Oro balionų pildymas karštu oru turi būti atliekamas pagal atitinkamo oro baliono SVV reikalavimus.

29. Lietuvos Respublikoje registruoti, taip pat Lietuvos Respublikos teritorijoje skrendantys oro balionai skrydžius vykdo vadovaudamiesi vizualiųjų skrydžių taisyklėmis.

30. Skrydžio metu oro baliono vadas privalo turėti radijo ryšį su jį lydinčiu automobiliu ir su skrydžių vadovu, jei skrydis vykdomas valdomoje oro erdvėje.

31. Skrydžio metu oro baliono vadas privalo nuolat numatyti aikšteles avariniam tūpimui.

32. Oro baliono vadas privalo kuo greičiau nutraukti skrydį, jeigu skrydžio metu susidaro meteorologinės sąlygos, keliančios pavojų skrydžio saugai, arba išaiškėjus, kad oro balionas skrenda netinkama ar uždrausta kryptimi ir oro baliono vadas negali jos pakeisti.

33. Skrendant virš stambių vandens telkinių (toliau nei vieną jūrmylę nuo kranto), visi asmenys, esantys oro baliono krepšyje, privalo dėvėti gelbėjimosi liemenes.

34. Draudžiama iš skrendančio oro baliono mėtyti bet kokius daiktus ar skysčius, išskyrus:

34.1. specialius ženklus sporto varžybų ar treniruočių metu;

34.2. dujų talpas ar kitus daiktus avarijos atveju, tik įsitikinus, kad tai nekelia pavojaus ant žemės esantiems asmenims ar jų turtui;

34.3. daiktus arba medžiagas humanitarinei ar medicininei pagalbai teikti.

35. Kilus pavojui susidurti dviem oro balionams, skrendantiems vienas virš kito, aukščiau skrendantis oro balionas, vengdamas susidūrimo, turi kilti aukštyn, o žemiau esantis leistis žemyn.

36. Maksimalus vertikalus kilimo ir žemėjimo greitis neturi viršyti maksimalaus greičio, nurodyto atitinkamo oro baliono SVV.

37. Pririštų oro balionų skrydžių apribojimai:

37.1. maksimalus vėjas pririštų oro balionų skrydžiams – kaip numatyta SVV;

37.2. oro balionas turi būti pritvirtintas prie sunkesnio už jį objekto ir valdomas ne mažiau nei 2 virvėmis, nukreiptomis skirtingomis kryptimis;

37.3. maksimalus oro baliono krovimas neturi viršyti 75 % maksimalaus keliamojo svorio.

38. Naktinius skrydžius gali atlikti tik pilotai, turintys galiojančią naktinių skrydžių kvalifikaciją.

39. Atliekant naktinį skrydį būtinas tikslus skrydžio planavimas pagal oro sąlygas, turimą dujų kiekį ir jų slėgį, kad oro balionas išsilaikytų ore iki saulės patekėjimo.

40. Atliekant naktinį skrydį oro balionas turi turėti signalinius žiburius, o oro baliono pilotas žibintą avariniam tūpimui.

 

V. Skrydžiai valdomoje oro erdvėje

 

41. Vilniaus, Kauno, Palangos ir Šiaulių aerodromų skrydžių valdymo zonose skristi gali tik oro balionų pilotai, turintys ne mažesnę nei 50 val. skridą.

42. Prieš numatomą skrydį ar jo dalį valdomoje oro erdvėje, skrydį pasienio zonoje ar tarptautinį skrydį oro eismo paslaugų teikimo tarnyboms pateikiamas skrydžio planas. Skrydžio planas pateikiamas:

42.1. skrydžiams Lietuvos Respublikos oro erdve – ne vėliau kaip prieš 30 minučių iki numatyto išskridimo laiko;

42.2. tarptautiniams skrydžiams – ne vėliau kaip prieš valandą.

43. Oro baliono vadas ne vėliau nei prieš 5 minutes turi gauti SVT leidimą:

43.1. įskristi į valdomą oro erdvę;

43.2. kirsti ore kilimo ir tūpimo taką ar tūptinę;

43.3. palikti atitinkamos SVT radijo ryšį / dažnį, išskrendant iš valdomos oro erdvės.

44. SVT skrydžių vadovo nurodymai valdomoje oro erdvėje oro baliono vadui yra privalomi. Jei oro baliono vadas dėl kokių nors priežasčių negali įvykdyti SVT skrydžių vadovo nurodymų, jis apie tai nedelsdamas turi informuoti SVT.

45. Jeigu skrendant sugenda radijo ryšys, oro baliono vadas privalo:

45.1. tęsti skrydį vizualiosiomis meteorologinėmis sąlygomis;

45.2. nutūpti artimiausioje tam tinkamoje aukštelėje ir

45.3. operatyviausiomis ryšio priemonėmis pranešti apie tai atitinkamai skrydžių valdymo tarnybai;

45.4. jei oro balione įrengtas radiolokacinis atsakiklis, įgulos vadas turi nustatyti A režimo 7600 kodą.

46. Jeigu oro eismo paslaugų teikimo tarnyba nedavė kitokių nurodymų, oro baliono vadas tuoj pat po tūpimo turi pranešti apie tūpimą oro eismo paslaugų teikimo tarnybai.

47. Skrendant nevaldoma oro erdve oro baliono vadas turi įjungti autoatsakiklį ir nustatyti atitinkamą 7000 arba 2000 kodą arba skrydžio metu užmegzti radijo ryšį su atitinkamu SVT informacijos sektoriumi, o oro balionų, kuriuose neįrengtas radiolokacinis atsakiklis ir radijo ryšio aparatūra, vadai ne vėliau kaip 15 min. iki skrydžio nevaldoma oro erdve pradžios turi informuoti karines oro pajėgas (KOP) apie planuojamą skrydį.

48. Grupiniai skrydžiai valdomojoje oro erdvėje atliekami pagal VĮ „Oro navigacija“ nustatytas sąlygas vadovaujantis šiais principais:

48.1. visi grupėje skrendantys oro balionai startuoja vienoje vietoje per trumpą laiko tarpą;

48.2. pagal navigaciją ir buvimo vietos pranešimų teikimą grupė skrydį atlieka kaip vienas oro balionas;

48.3. grupėje skrendantys oro balionai turi tarpusavio radijo ryšį;

48.4. skrydžio planą pateikia ir ryšį su SVT veda pagrindinio oro baliono vadas;

48.5. už oro balionų skirstymą grupėje atsako pagrindinio oro baliono vadas, o už oro balionų laikymąsi grupėje – į grupę įeinančių oro balionų vadai.

 

VI. Parodomieji renginiai ir sporto varžybos

 

49. Parodomuosius renginius ir sporto varžybas rengti galima CAA nustatyta tvarka ir turint atitinkamą leidimą.

50. Parodomųjų renginių, varžybų ar švenčių metu, kuriose dalyvauja oro balionai, jų organizatoriai užtikrina, kad žiūrovai bei transporto priemonės laikytųsi saugiu nuotoliu nuo oro balionų pagal SVV reikalavimus.

51. Parodomuosiuose renginiuose, šventėse savarankiškai skraidyti gali tik oro balionų pilotai, turintys vado skrydžių patirtį ne mažiau kaip 20 val.

 

_________________