Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

Dėl VALSTYBĖS REGULIUOJAMŲ KAINŲ GAMTINIŲ DUJŲ SEKTORIUJE NUSTATYMO PRINCIPŲ APRAŠO PATVIRTINIMO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2009 M. SPALIO 7 D. NUTARIMO NR. 1276 „DĖL GAMTINIŲ DUJŲ PERDAVIMO, SKIRSTYMO, SKYSTINIMO IR LAIKYMO ĮMONIŲ LICENCIJUOJAMOJE VEIKLOJE NAUDOJAMO TURTO VERTĖS NUSTATYMO PRINCIPŲ PATVIRTINIMO“ IR JĮ KEITUSIO NUTARIMO PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS

 

2013 m. liepos 17 d. Nr. 640

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576) 5 straipsnio 1 dalies 7 punktu, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo principų aprašą (pridedama).

2. Pripažinti netekusiais galios:

2.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. spalio 7 d. nutarimą Nr. 1276 „Dėl Gamtinių dujų perdavimo, skirstymo, skystinimo ir laikymo įmonių licencijuojamoje veikloje naudojamo turto vertės nustatymo principų patvirtinimo“ (Žin., 2009, Nr. 123-5287);

2.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. rugpjūčio 21 d. nutarimą Nr. 1010 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. spalio 7 d. nutarimo Nr. 1276 „Dėl Gamtinių dujų perdavimo, skirstymo, skystinimo ir laikymo įmonių licencijuojamoje veikloje naudojamo turto vertės nustatymo principų patvirtinimo“ pakeitimo“ (Žin., 2012, Nr. 101-5155).

3. Siūlyti Valstybinei kainų ir energetikos kontrolės komisijai, vadovaujantis šiuo nutarimu patvirtintu Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo principų aprašu, patvirtinti Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo metodiką.

 

 

 

Ministras Pirmininkas                                                                                   Algirdas Butkevičius

 

 

 

Energetikos ministras                                                                                       Jaroslav Neverovič


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2013 m. liepos 17 d. nutarimu Nr. 640

 

VALSTYBĖS REGULIUOJAMŲ KAINŲ GAMTINIŲ DUJŲ SEKTORIUJE NUSTATYMO PRINCIPŲ APRAŠAS

 

1. Valstybės reguliuojamų kainų gamtinių dujų sektoriuje nustatymo principų aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja kainodaros principus, kuriais vadovaujantis turi būti nustatomos valstybės reguliuojamos kainos gamtinių dujų sektoriuje.

2. Apraše vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576), Lietuvos Respublikos gamtinių dujų įstatyme (Žin., 2000, Nr. 89-2743; 2011, Nr. 87-4186) (toliau – Įstatymas), taip pat kituose įstatymuose ir teisės aktuose.

3. Valstybės reguliuojamos kainos gamtinių dujų sektoriuje nustatomos vadovaujantis šiais principais:

3.1. objektyvumo – reguliuojamos paslaugų (produktų) kainos turi atspindėti gamtinių dujų įmonės patiriamas ekonomiškai pagrįstas sąnaudas, kurias patirdama gamtinių dujų įmonė saugiai ir patikimai vykdo reguliuojamąją energetikos veiklą mažiausiomis sąnaudomis;

3.2. priežastingumo – reguliuojamų paslaugų (produktų) kainos nustatomos remiantis gamtinių dujų įmonės reguliavimo apskaitos sistemos duomenimis;

3.3. efektyvumo – koreguojant gamtinių dujų įmonės reguliuojamosios energetikos veiklos sąnaudas, atsižvelgiama į Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos (toliau – Komisija) nustatytą efektyvumo užduotį ir faktiškai pasiektus efektyvumo rodiklius;

3.4. skaidrumo – visa informacija, susijusi su reguliuojamų paslaugų (produktų) kainų nustatymu, yra vieša, jeigu įstatymai nenustato kitaip;

3.5. naudingumo – gamtinių dujų įmonės reguliuojamų paslaugų (produktų) kainų nustatymo tikslais teikiama informacija turi būti išsami, tinkama naudoti ir suprantama tiek tos informacijos gavėjams gamtinių dujų įmonės viduje, tiek už jos ribų;

3.6. patikimumo – gamtinių dujų įmonė turi užtikrinti, kad Komisijai reguliuojamų paslaugų (produktų) kainų nustatymo tikslais pateikiama informacija tiksliai atspindėtų gamtinių dujų įmonės ūkinę ir finansinę būklę, pateikiamoje informacijoje nebūtų klaidų ir nukrypimų;

3.7. pastovumo – reguliuojamų paslaugų (produktų) kainų nustatymo principai turi nesikeisti (būti stabilūs) pakankamai ilgą laiką (mažiausiai vieną reguliavimo periodą), išskyrus būtinus pakeitimus dėl įstatymų pasikeitimų.

4. Nustatant reguliuojamų paslaugų (produktų) kainų viršutines ribas, paslaugos teikėjo atitinkamoje reguliuojamojoje energetikos veikloje naudojamo turto vertė nustatoma vadovaujantis šiais principais:

4.1. reguliuojamojoje energetikos veikloje naudojamo turto vertė lygi šio ilgalaikio turto likutinei (balansinei) vertei 2004 m. gruodžio 31 d., padidintai su Komisija suderintų ir įgyvendintų investicijų bei atsargų, kurias gamtinių dujų įmonė nuolat privalo laikyti, suma ir sumažintai turto nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų, apskaičiuotų Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo (Žin., 2001, Nr. 110-3992) nustatyta tvarka, ir su Komisija suderintų turto nusidėvėjimo (amortizacijos) normų bei nurašyto, parduoto ar kitaip perleisto nuosavybėn turto vertės suma;

4.2. į atitinkamoje reguliuojamojoje energetikos veikloje naudojamo turto vertę neįtraukiamas turto vertės pokytis, nesuderintas su Komisija, ilgalaikio turto perkainojimo rezultatai, su reguliuojamąja energetikos veikla nesusijęs (įskaitant turtą, skirtą dujoms transportuoti tranzitu), nenaudojamas, esantis kaip atsargos, laikinai nenaudojamas turtas, taip pat turtas, įsigytas už gautas subsidijas, dotacijas, investicijų dalis, įgyvendinta panaudojus Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšas, ir, atsižvelgiant į Įstatymo nuostatas, pajamos už naujų sistemų naudotojų ir (ar) gamtinių dujų vartotojų prijungimą bei nepagrįstai panaudotų investicijų lėšų suma;

4.3. gamtinių dujų perdavimo įmonės dujų tranzitui naudojamo turto vertė lygi apskaičiuotai 2004 m. gruodžio 31 d. likutinei (balansinei) priskirtino dujų tranzito ilgalaikio turto vertei, padidintai investicijų, skirtų dujų tranzitui, suma ir sumažintai šio turto nusidėvėjimo (amortizacijos) sąnaudų, apskaičiuotų Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo nustatyta tvarka, ir su Komisija suderintų turto nusidėvėjimo (amortizacijos) normų bei nurašyto, parduoto ar kitaip perleisto nuosavybėn turto vertės suma;

4.4. gamtinių dujų įmonių, pradedančių vykdyti licencijuojamą veiklą, atitinkamoje reguliuojamojoje energetikos veikloje naudojamo turto vertė nustatoma atsižvelgiant į suderintas su Komisija ir įgyvendintas investicijas.

5. Nustatant reguliuojamų paslaugų (produktų) kainų viršutines ribas, paslaugos teikėjo reguliuojamosios energetikos veiklos investicijų grąža nustatoma vadovaujantis šiais principais:

5.1. investicijų grąžos norma nustatoma kaip procentinis investicijų grąžos dydis, užtikrinantis naudojamo nuosavo ir skolinto kapitalo kainos padengimą. Nuosavą kapitalą sudaro gamtinių dujų įmonės turto dalis, likusi iš viso turto atėmus visus įsipareigojimus. Skolintą kapitalą sudaro gamtinių dujų įmonės ilgalaikiai finansiniai įsipareigojimai kreditoriams, įskaitant ilgalaikių įsipareigojimų einamųjų metų dalį;

5.2. investicijų grąžos norma nustatoma kaip vidutinė svertinė kapitalo kaina visam reguliavimo laikotarpiui (išskyrus investicijų grąžos normos pasikeitimus dėl įstatymų pasikeitimo), įvertinant nuosavo ir skolinto kapitalo kainą, taip pat reguliuojamojoje energetikos veikloje naudojamo kapitalo optimalią struktūrą, kuri atitinka nuosavo ir skolinto kapitalo proporciją, lemiančią mažiausią kapitalo kainą, esant optimaliai (priimtinai) rizikai;

5.3. investicijų grąža reguliavimo laikotarpio antraisiais ir vėlesniais reguliavimo laikotarpio metais koreguojama atsižvelgiant į reguliuojamojoje energetikos veikloje naudojamo turto vertės pokytį ir investicijų grąžos normos pasikeitimus dėl įstatymų pasikeitimo;

5.4. investicijų grąžos norma dėl įstatymų pasikeitimo keičiama koreguojant reguliuojamų paslaugų (produktų) kainų viršutines ribas;

5.5. gamtinių dujų įmonės teigiama investicijų grąžos neatitiktis, susidariusi reguliavimo periodo metu dėl faktiškai didesnio nei Komisijos nustatyto veiklos efektyvumo, paskirstoma Komisijos nustatyta tvarka;

5.6. gamtinių dujų įmonių strategiškai svarbioms investicijoms (ar jų daliai), padedančioms siekti nacionalinės ir europinės energetikos politikos tikslų, gali būti nustatoma papildoma investicijų grąžos norma.

6. Gamtinių dujų įmonių ir Komisijos veiksmai arba neveikimas, įgyvendinant Aprašą, gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

_________________