VALSTYBINĖS KAINŲ IR ENERGETIKOS KONTROLĖS KOMISIJOS

N U T A R I M A S

 

DĖL VIEŠUOSIUS INTERESUS ATITINKANČIų PASLAUGų ELEKTROS ENERGETIKOS SEKTORIUJE KAINOS nustatymo METODIKOS patvirtinimo

 

2011 m. liepos 7 d. Nr. O3-166

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2008, Nr. 135-5228) 15 straipsnio 2 dalimi ir 17 straipsnio 8 dalies 1 punktu, Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 66-1984; 2004, Nr. 107-3964) 49 straipsniu, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (Žin., 2011, Nr. 62-2936) 15 straipsnio 4 dalimi, 20 ir 21 straipsniu, atsižvelgdama į Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2009 m. lapkričio 24 d. įsakymu Nr. 1-214 (Žin., 2009, Nr. 140-6158), Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų teikimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2009 m. lapkričio 24 d. įsakymu Nr. 1-215 (Žin., 2009, Nr. 140-6159; 2010, Nr. 122-6227), Valstybinė kainų ir energetikos kontrolės komisija n u t a r i a:

1. Patvirtinti Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje kainos nustatymo metodiką (pridedama).

2. Pripažinti netekusiais galios:

2.1. Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2007 m. spalio 19 d. nutarimą Nr. O3-82 „Dėl Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų kainos skaičiavimo metodikos“ (Žin., 2007, Nr. 109-4488);

2.2. Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2010 m. spalio 27 d. nutarimą Nr. O3-245 „Dėl Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2007 m. spalio 19 d. nutarimo Nr. O3-82 „Dėl Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų kainos skaičiavimo metodikos“ pakeitimo“ (Žin., 2010, Nr. 127-6522).

 

 

Komisijos pirmininko pavaduotojas,

pavaduojantis Komisijos pirmininką                              Danas Janulionis


PATVIRTINTA

Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos

2011 m. liepos 7 d. nutarimu Nr. O3-166

 

VIEŠUOSIUS INTERESUS ATITINKANČIų PASLAUGų ELEKTROS ENERGETIKOS SEKTORIUJE KAINOS nustatymo METODIKa

 

I. bendrosios nuostatos

 

1. Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje kainos nustatymo metodika (toliau – Metodika) parengta vadovaujantis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2008, Nr. 135-5228) 15 straipsnio 2 dalimi ir 17 straipsnio 8 dalies 1 punktu bei Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 66-1984; 2004, Nr. 107-3964) 49 straipsniu, Lietuvos Respublikos atsinaujinančių išteklių energetikos įstatymo (Žin., 2011, Nr. 62-2936) (toliau – Įstatymas) 15 straipsnio 4 dalimi, 20 ir 21 straipsniais, atsižvelgiant į Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų elektros energetikos sektoriuje sąrašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2009 m. lapkričio 24 d. įsakymu Nr. 1-214 (Žin., 2009, Nr. 140-6158; 2010, Nr. 122-6226) (toliau – VIAP sąrašas), ir Viešuosius interesus atitinkančių paslaugų teikimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos energetikos ministro 2009 m. lapkričio 24 d. įsakymu Nr. 1-215 (Žin., 2009, Nr. 140-6159; 2010, Nr. 122-6227; 2011, Nr. 14-647) (toliau – VIAP aprašas).

2. Metodikos tikslas yra nustatyti aiškią ir skaidrią viešuosius interesus atitinkančių paslaugų (toliau – VIAP) lėšų metinės sąmatos sudarymo ir VIAP kainos kalendoriniams metams nustatymo tvarką.

3. metodika reglamentuoja VIAP lėšų nustatymo tvarką, VIAP kainos nustatymo tvarką bei su VIAP lėšų ir VIAP kainos nustatymu susijusius papildomus reikalavimus.

4. Šia Metodika vadovaujasi Komisija bei elektros energetikos sektoriaus dalyviai, teikiantys bei administruojantys VIAP elektros energetikos sektoriuje.

5. Metodikoje vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Elektros energetikos įstatyme, VIAP sąraše, VIAP apraše bei VIAP lėšų administravimo tvarkos apraše, patvirtintame Valstybinės kainų ir energetikos kontrolės komisijos 2010 m. gruodžio 17 d. nutarimu Nr. O3-328 (Žin., 2010, Nr. 152-7775; 2011, Nr. 27-1317).

 

II. VIEŠUOSIUS INTERESUS ATITINKANČIŲ PASLAUGŲ LĖŠŲ NUSTATYMO TVARKA

 

6. Komisija VIAP lėšas nustato, įvertinusi:

6.1. kiekvienos VIAP teikimo apimties prognozę ateinantiems kalendoriniams metams;

6.2. kiekvienos VIAP teikimo sąnaudų metinę prognozę ateinantiems kalendoriniams metams;

6.3. kiekvienos VIAP faktiškai suteiktos apimties ir prognozuotos apimties neatitikimą per praėjusius kalendorinius metus, išskyrus Metodikoje nurodytus atvejus;

6.4. kiekvienos VIAP faktinių sąnaudų ir prognozuotų sąnaudų neatitikimą per praėjusius kalendorinius metus, išskyrus Metodikoje nurodytus atvejus;

6.5. VIAP lėšų administravimo sąnaudų prognozę ateinantiems kalendoriniams metams;

6.6. VIAP lėšų administravimo faktinių sąnaudų ir prognozuotų sąnaudų neatitikimą per praėjusius kalendorinius metus;

6.7. VIAP lėšų likučių saugojimo finansinių priemonių rezultato prognozę ateinantiems kalendoriniams metams;

6.8. VIAP lėšų likučių saugojimo finansinių priemonių faktinio rezultato ir prognozuoto rezultato neatitikimą per praėjusius kalendorinius metus;

6.9. VIAP lėšų trūkumui padengti skolinimosi finansinių priemonių rezultato prognozę ateinantiems kalendoriniams metams;

6.10. VIAP lėšų trūkumui padengti skolinimosi finansinių priemonių faktinio rezultato ir prognozuoto rezultato neatitikimą per praėjusius kalendorinius metus.

7. Atsižvelgdama į Įstatymą, VIAP sąrašą ir VIAP aprašą, Komisija nustato VIAP lėšas:

7.1. elektros energijos gamintojams už pagamintą ir į tinklus patiektą elektros energiją, naudojant atsinaujinančius energijos išteklius:

7.1.1. įvertinusi ateinantiems kalendoriniams metams prognozuojamą pagaminti ir į tinklus patiekti elektros energijos kiekį:

7.1.1.1. gamintojų, naudojančių atsinaujinančius energijos išteklius, kuriems leidimas plėtoti elektros energijos gamybos pajėgumus buvo išduotas konkurso būdu arba leidimas gaminti elektros energiją išduotas iki Įstatymo įsigaliojimo dienos;

7.1.1.2. gamintojų, kuriems leidimas gaminti elektros energiją išduotas po Įstatymo įsigaliojimo ir kurių įrengtoji galia yra ne didesnė kaip 30 kW;

7.1.1.3. gamintojų, kurie dalyvavo ir laimėjo kvotas bei fiksuotus tarifus aukcionuose, Komisijos organizuotuose Įstatymo nustatyta tvarka;

7.1.2. atsižvelgdama į elektros energijos fiksuotų tarifų didžiausius galimus dydžius, nustatytus Komisijos ir galiojusius Įstatymo įsigaliojimo metais elektros energijos gamintojams, nurodytiems 7.1.1.1 punkte;

7.1.3. atsižvelgdama į Komisijos nustatytus elektros energijos fiksuotus tarifus elektros energijos gamintojams, nurodytiems 7.1.1.2 punkte, vadovaujantis Elektros energijos, pagamintos naudojant atsinaujinančiuosius išteklius, tarifų nustatymo metodika;

7.1.4. atsižvelgdama į aukcionuose laimėtus elektros energijos fiksuotus tarifus elektros energijos gamintojams, nurodytiems 7.1.1.3 punkte;

7.1.5. įvertinusi 7.1.1.1 punkte nurodytų gamintojų prognozuojamo pagaminti ir į tinklus patiekti elektros energijos kiekio ateinančiais kalendoriniais metais ir skirtumo tarp 7.1.2 punkte nurodytų atitinkamų tarifų dydžio ir Komisijos nustatytos ateinantiems kalendoriniams metams rinkos kainos sandaugą, kai rinkos kaina nustatoma, vadovaujantis Elektros energijos rinkos kainos nustatymo metodika;

7.1.6. įvertinusi 7.1.1.2 punkte nurodytų gamintojų prognozuojamo pagaminti ir į tinklus patiekti elektros energijos kiekio ir skirtumo tarp 7.1.3 punkte nurodytų atitinkamų tarifų dydžio ir Komisijos nustatytos ateinantiems kalendoriniams metams rinkos kainos sandaugą, kai rinkos kaina nustatoma, vadovaujantis Elektros energijos rinkos kainos nustatymo metodika;

7.1.7. įvertinusi 7.1.1.3 punkte nurodytų gamintojų prognozuojamo pagaminti ir į tinklus patiekti elektros energijos kiekio ir skirtumo tarp 7.1.4 punkte nurodytų atitinkamų tarifų dydžio ir Komisijos nustatytos ateinantiems kalendoriniams metams rinkos kainos sandaugą, kai rinkos kaina nustatoma, vadovaujantis Elektros energijos rinkos kainos nustatymo metodika;

7.1.8. įvertinusi skirtumą tarp prognozuotų išmokėti ir faktiškai išmokėtų VIAP lėšų 7.1.1.1–7.1.1.3 punktuose nurodytiems gamintojams už praėjusius kalendorinius metus;

7.1.9. kaip atitinkamiems gamintojams prognozuojamų apimčių, nurodytų 7.1.1 punkte, ir atitinkamiems gamintojams nustatytų skirtumų tarp fiksuotų tarifų, nurodytų 7.1.2–7.1.4 punktuose, ir rinkos kainos, sandaugų sumą, įvertinus skirtumą, nurodytą 7.1.8 punkte;

7.2. bendriems šilumos ir elektros energijos gamintojams už pagamintą ir į tinklus patiektą elektros energiją termofikaciniu režimu bendro elektros ir šilumos energijos gamybos ciklo elektrinėse, kai tiekia šilumą į aprūpinimo šiluma sistemas:

7.2.1. įvertinusi energetikos ministro įsakymu patvirtintą remtiną elektros energijos gamybos apimtį kiekvienam bendram šilumos ir elektros energijos gamintojui ateinantiems kalendoriniams metams;

7.2.2. įvertinusi elektros energijos supirkimo kainą kiekvienam bendram šilumos ir elektros energijos gamintojui, kuriam nustatyta remtina gamybos apimtis, ateinantiems kalendoriniams metams, vadovaujantis Elektros energijos, pagamintos termofikaciniu režimu kombinuotojo elektros energijos ir šilumos gamybos ciklo elektrinėse, supirkimo kainos nustatymo metodika, patvirtinta 2011 m. gegužės 27 d. Komisijos nutarimu Nr. O3-123 (Žin., 2011, Nr. 68-3285);

7.2.3. įvertinusi skirtumą tarp Komisijos nustatytų supirkimo kainų atitinkamiems gamintojams ateinantiems kalendoriniams metams ir Komisijos nustatytos rinkos kainos ateinantiems kalendoriniams metams, kai rinkos kaina nustatoma vadovaujantis Elektros energijos rinkos kainos nustatymo metodika;

7.2.4. įvertinusi skirtumą tarp prognozuotų išmokėti ir faktiškai išmokėtų VIAP lėšų 7.2 punkte nurodytiems gamintojams už praėjusius kalendorinius metus;

7.2.5. kaip atitinkamiems gamintojams nustatytų apimčių, nurodytų 7.2.1 punkte, ir atitinkamiems gamintojams nustatytų skirtumų tarp supirkimo kainos ir rinkos kainos, nurodytų 7.2.3, sandaugų sumą, įvertinus skirtumą, nurodytą 7.2.4 punkte;

7.3. energetikos ministro įsakymu nustatytiems gamintojams, užtikrinantiems elektros energijos tiekimo saugumą ir energetikos sistemos rezervus, už pagamintą ir į tinklus patiektą remtiną elektros energijos kiekį:

7.3.1. įvertinusi energetikos ministro įsakymu patvirtintą remtiną elektros energijos gamybos apimtį gamintojams, užtikrinantiems elektros energijos tiekimo saugumą ir energetikos sistemos rezervus, ateinantiems kalendoriniams metams;

7.3.2. įvertinusi Komisijos nustatytą ateinantiems kalendoriniams metams elektros energijos supirkimo kainą gamintojams, užtikrinantiems elektros energijos tiekimo saugumą ir energetikos sistemos rezervus;

7.3.3. įvertinusi skirtumą tarp Komisijos nustatytos supirkimo kainos gamintojams, nurodytos 7.3.2 punkte ir Komisijos nustatytos ateinantiems kalendoriniams metams rinkos kainos, kai rinkos kaina nustatoma vadovaujantis Elektros energijos rinkos kainos nustatymo metodika;

7.3.4. įvertinusi skirtumą tarp energetikos ministro įsakymu patvirtintos remtinos gamybos apimties ir faktiškai pagaminto ir į tinklus patiekto elektros energijos kiekio per praėjusius kalendorinius metus;

7.3.5. įvertinusi skirtumą tarp Komisijos nustatytos supirkimo kainos remtinam elektros energijos kiekiui pagaminti praėjusiais kalendoriniais metais ir faktiškai patirtų sąnaudų, gaminant ir į tinklus patiekiant remtiną elektros energijos apimtį per praėjusius kalendorinius metus;

7.3.6. įvertinusi skirtumą tarp prognozuotų išmokėti ir faktiškai išmokėtų VIAP lėšų 7.3 punkte nurodytiems gamintojams už praėjusius kalendorinius metus;

7.3.7. kaip atitinkamam gamintojui nustatytos apimties, nurodytos 7.3.1 punkte, ir gamintojui nustatyto skirtumo tarp supirkimo kainos ir rinkos kainos, nurodytos 7.3.3 punkte, sandaugą, įvertinus skirtumus, nurodytus 7.3.4–7.3.6 punktuose;

7.4. energetikos ministro įsakymu nustatytiems gamintojams, užtikrinantiems elektros energijos tiekimo saugumą ir energetikos sistemos rezervus, pastovioms sąnaudoms padengti:

7.4.1. įvertinusi prognozuojamą pastoviųjų sąnaudų apimtį ateinantiems kalendoriniams metams;

7.4.2. įvertinusi skirtumą tarp Komisijos nustatytos pastoviųjų sąnaudų apimties ir faktiškai patirtų pastoviųjų sąnaudų apimties per praėjusius kalendorinius metus;

7.4.3. kaip atitinkamam gamintojui prognozuojamos pastoviųjų sąnaudų apimties ateinantiems kalendoriniams metams, nurodytos 7.4.1 punkte, įvertinus neatitikimą, nurodytą 7.4.2 punkte;

7.5. energetikos įmonėms už strateginių projektų, susijusių su energetinio saugumo didinimu, nutiesiant tarpsistemines jungtis Lietuva–Švedija ir Lietuva–Lenkija, Lietuvos elektros energetikos sistemos sujungimu su ENTSO-E kontinentinės Europos tinklais, rengimą ir įgyvendinimą:

7.5.1. įvertinusi prognozuojamą lėšų poreikį ateinantiems kalendoriniams metams strateginių projektų rengimui ir įgyvendinimui, vadovaujantis Komisijos nutarimais, kuriuose suderinti strateginių projektų rengimo ir įgyvendinimo bei finansavimo grafikai pagal kiekvieną strateginį projektą atskirai;

7.5.2. įvertinusi neatitikimą tarp planuotų metinių lėšų ir faktiškai įplaukusių metinių lėšų per praėjusius kalendorinius metus pagal kiekvieną strateginį projektą atskirai;

7.5.3. kaip prognozuojamo lėšų poreikio, nurodyto 7.5.1 punkte, ateinantiems kalendoriniams metams, įvertinus neatitikimą, nurodytą 7.5.2 punkte;

7.6. valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo valdytojui už atominės energetikos darbo saugumo užtikrinimą, atliekų saugojimą ir laidojimą:

7.6.1. įvertinusi prognozuojamą lėšų poreikį atominės energetikos darbo saugumo užtikrinimui, atliekų saugojimui ir laidojimui ateinantiems kalendoriniams metams;

7.6.2. įvertinusi skirtumą tarp faktiškai patirtų sąnaudų ir Komisijos nustatytų lėšų atominės energetikos darbo saugumo užtikrinimui, atliekų saugojimui ir laidojimui per praėjusius kalendorinius metus;

7.6.3. kaip prognozuojamo lėšų poreikio, nurodyto 7.6.1 punkte, ir skirtumo, nurodyto 7.6.2 punkte, sumą;

7.7. perdavimo sistemos operatoriui už elektros energijos gamybos įrenginių, elektros energijos gamybai naudojančių atsinaujinančius energijos išteklius, prijungimą, taip pat perdavimo tinklo optimizavimą, plėtrą ir (ar) rekonstrukciją, susijusią su atsinaujinančiuosius energijos išteklius naudojančių gamintojų pagamintos elektros energijos priėmimu ir perdavimu:

7.7.1. įvertinusi praėjusiais kalendoriniais metais prie perdavimo elektros tinklų prijungtiems gamintojams, naudojantiems atsinaujinančius energijos išteklius, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 30 kW, suteiktas prijungimo prie tinklo nuolaidas;

7.7.2. įvertinusi praėjusiais kalendoriniais metais prie perdavimo elektros tinklų prijungtiems gamintojams, naudojantiems atsinaujinančius energijos išteklius, kurių įrengtoji galia viršija 30 kW ir yra ne didesnė kaip 350 kW, suteiktas prijungimo prie tinklo nuolaidas;

7.7.3. įvertinusi praėjusiais kalendoriniais metais prie perdavimo elektros tinklų prijungtiems gamintojams, naudojantiems atsinaujinančius energijos išteklius, kurių įrengtoji galia viršija 350 kW, suteiktas prijungimo prie tinklo nuolaidas;

7.7.4. įvertinusi perdavimo sistemos operatoriaus sąnaudas per praėjusius kalendorinius metus dėl elektros energijos gamintojui, naudojančiam atsinaujinančius energijos išteklius, paskirto ekonomiškai mažiau palankaus elektrinės prijungimo prie elektros tinklo taško, vadovaujantis Įstatymo 21 straipsnio 7 dalimi;

7.7.5. įvertinusi praėjusiais kalendoriniais metais perdavimo sistemos operatoriaus patirtas perdavimo tinklo optimizavimo, plėtros ir (ar) rekonstrukcijos sąnaudas, susijusias su atsinaujinančiuosius energijos išteklius naudojančių gamintojų pagamintos elektros energijos priėmimu ir perdavimu;

7.7.6. įvertinusi praėjusiais kalendoriniais metais pagal gamintojo prievolių įvykdymo užtikrinimą gamintojui neįvykdžius ar netinkamai įvykdžius ketinimų protokole ir (ar) elektrinės prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutartyje nustatytus įsipareigojimus, perdavimo sistemos operatoriaus gautas lėšas, kurios gali būti naudojamos tik elektros tinklų plėtrai, reikalingai atsinaujinančių išteklių energijos gamybos įrenginiams prijungti;

7.7.7. kaip faktiškai suteiktų prijungimo prie tinklo nuolaidų, nurodytų 7.7.1–7.7.3 punktuose, suma, įvertinus 7.7.4–7.7.6 punktuose nurodytas sąnaudas ir lėšas.

7.8. Perdavimo sistemos operatoriui už elektros energijos, gaminamos naudojant atsinaujinančiuosius energijos išteklius, balansavimą perdavimo ir skirstomuosiuose tinkluose:

7.8.1. įvertinusi prognozuojamą lėšų poreikį elektros energijos, gaminamos naudojant atsinaujinančius energijos išteklius, balansavimui ateinantiems kalendoriniams metams;

7.8.2. įvertinusi skirtumą tarp faktiškai patirtų sąnaudų ir Komisijos nustatytų lėšų elektros energijos, gaminamos naudojant atsinaujinančius energijos išteklius, balansavimui per praėjusius kalendorinius metus;

7.8.3. kaip prognozuojamo lėšų poreikio, nurodyto 7.8.1 punkte, ateinantiems kalendoriniams metams ir skirtumo, nurodyto 7.8.2 punkte, sumą;

7.9. skirstomųjų tinklų operatoriui už elektros energijos gamybos įrenginių, elektros energijos gamybai naudojančių atsinaujinančius energijos išteklius, prijungimą, o taip pat skirstomojo tinklo optimizavimą, plėtrą ir (ar) rekonstrukciją, susijusią su atsinaujinančiuosius energijos išteklius naudojančių gamintojų pagamintos elektros energijos priėmimu ir paskirstymu:

7.9.1. įvertinusi praėjusiais kalendoriniais metais prie skirstomojo elektros tinklo prijungtiems gamintojams, naudojantiems atsinaujinančius energijos išteklius, kurių įrengtoji galia ne didesnė kaip 30 kW, suteiktas prijungimo prie tinklo nuolaidas;

7.9.2. įvertinusi praėjusiais kalendoriniais metais prie skirstomojo elektros tinklo prijungtiems gamintojams, naudojantiems atsinaujinančius energijos išteklius, kurių įrengtoji galia viršija 30 kW ir yra ne didesnė kaip 350 kW, suteiktas prijungimo prie tinklo nuolaidas;

7.9.3. įvertinusi praėjusiais kalendoriniais metais prie skirstomojo elektros tinklo prijungtiems gamintojams, naudojantiems atsinaujinančius energijos išteklius, kurių įrengtoji galia viršija 350 kW, suteiktas prijungimo prie tinklo nuolaidas;

7.9.4. įvertinusi skirstomojo tinklo operatoriaus sąnaudas dėl elektros energijos gamintojui, naudojančiam atsinaujinančius energijos išteklius, paskirto ekonomiškai mažiau palankaus elektrinės prijungimo prie elektros tinklo taško, vadovaujantis Įstatymo 21 straipsnio 7 dalimi;

7.9.5. įvertinusi praėjusiais kalendoriniais metais skirstomųjų tinklų operatoriaus patirtas skirstomojo tinklo optimizavimo, plėtros ir (ar) rekonstrukcijos sąnaudas, susijusias su atsinaujinančiuosius energijos išteklius naudojančių gamintojų pagamintos elektros energijos priėmimu ir skirstymu;

7.9.6. įvertinusi praėjusiais kalendoriniais metais pagal gamintojo prievolių įvykdymo užtikrinimą gamintojui neįvykdžius ar netinkamai įvykdžius ketinimų protokole ir (ar) elektrinės prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutartyje nustatytus įsipareigojimus, skirstomųjų tinklų operatoriaus gautas lėšas, kurios gali būti naudojamos tik elektros tinklų plėtrai, reikalingai atsinaujinančių išteklių energijos gamybos įrenginiams prijungti;

7.9.7. kaip faktiškai suteiktų prijungimo prie tinklo nuolaidų, nurodytų 7.9.1–7.9.3 punktuose, suma, įvertinus 7.9.4–7.9.6 punktuose nurodytas sąnaudas ir lėšas;

7.10. VIAP lėšų administratoriui už VIAP lėšų administravimą:

7.10.1. įvertinusi prognozuojamą lėšų poreikį VIAP administravimo funkcijoms atlikti ateinantiems kalendoriniams metams;

7.10.2. įvertinusi skirtumą tarp faktiškai patirtų administravimo sąnaudų ir Komisijos nustatytų lėšų per praėjusius kalendorinius metus;

7.10.3. kaip prognozuojamo lėšų poreikio, nurodyto 7.10.1 punkte, ateinantiems kalendoriniams metams ir skirtumo, nurodyto 7.10.2 punkte, sumą.

8. Komisija nustato VIAP lėšų biudžetą:

8.1. įvertinusi VIAP lėšų likučių saugojimo finansinių priemonių rezultato prognozę ateinantiems kalendoriniams metams;

8.2. įvertinusi VIAP lėšų likučių saugojimo finansinių priemonių faktinio rezultato ir prognozuoto rezultato skirtumą už praėjusius kalendorinius metus;

8.3. įvertinusi VIAP lėšų trūkumui padengti skolinimosi finansinių priemonių rezultato prognozę ateinantiems kalendoriniams metams;

8.4. įvertinusi VIAP lėšų trūkumui padengti skolinimosi finansinių priemonių faktinio rezultato ir prognozuoto rezultato skirtumą per praėjusius kalendorinius metus;

8.5. kaip 8.1–8.4 punktuose nurodytų rezultatų ir 7.1–7.10 punktuose nurodytiems VIAP teikėjams nustatytų VIAP lėšų ateinantiems kalendoriniams metams sumą.

 

III. VIEŠUOSIUS INTERESUS ATITINKANČIŲ PASLAUGŲ KAINOS NUSTATYMO TVARKA

 

9. Komisija nustato VIAP kainą:

9.1. įvertinusi Metodikos 8 punkte nustatytą VIAP lėšų biudžetą;

9.2. įvertinusi skirtumą tarp prognozuotų surinkti ir faktiškai surinktų VIAP lėšų praėjusiais kalendoriniais metais;

9.3. įvertinusi prognozuojamą vartotojų suvartoti elektros energijos kiekį per ateinančius kalendorinius metus;

9.4. įvertinusi prognozuojamą gamintojų pagaminti ir savo ūkiniams poreikiams suvartoti elektros energijos kiekį per ateinančius kalendorinius metus, išskyrus VIAP aprašo 26.3 punkte išvardintus gamintojus;

9.5. kaip santykį tarp 9.1 bei 9.2 punktuose nurodytų lėšų dydžių sumos ir 9.3 bei 9.4 punktuose nurodytų vartojimo kiekių sumos.

 

IV. REIKALAVIMAI, SUSIJĘ SU VIEŠUOSIUS INTERESUS ATITINKANČIŲ PASLAUGŲ LĖŠŲ NUSTATYMU IR VIEŠUOSIUS INTERESUS ATITINKANČIŲ PASLAUGŲ KAINOS NUSTATYMU

 

10. Siekiant tinkamai apskaičiuoti bei nustatyti VIAP lėšas ateinantiems kalendoriniams metams ir VIAP kainą ateinantiems kalendoriniams metams, Komisijai privalomai teikiama ši informacija ir ją pagrindžiantys dokumentai:

10.1. VIAP lėšoms ateinantiems kalendoriniams metams 7.1 punkte nurodytu atveju nustatyti:

10.1.1. perdavimo sistemos operatorius ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu Komisijai pateikia gamintojų, nurodytų 7.1.1.1–7.1.1.3 punktuose, prijungtų prie perdavimo tinklų, prognozuojamą pagaminti ir į tinklus patiekti elektros energijos kiekį per ateinančius kalendorinius metus, pagal kiekvieną gamintoją; kiekio prognozė turi būti suderinta su kiekvienu gamintoju;

10.1.2. skirstomųjų tinklų operatorius ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu Komisijai pateikia gamintojų, nurodytų 7.1.1.1–7.1.1.3 punktuose, prijungtų prie skirstomųjų tinklų, prognozuojamą pagaminti ir į tinklus patiekti elektros energijos kiekį per ateinančius kalendorinius metus, pagal kiekvieną gamintoją; kiekio prognozė turi būti suderinta su kiekvienu gamintoju;

10.1.3. VIAP lėšų administratorius, 7.1.8 punkte nurodytu atveju, ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d., Komisijai raštu pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie skirtumą tarp prognozuotų išmokėti bei faktiškai išmokėtų VIAP lėšų 7.1.1.1–7.1.1.3 punktuose nurodytiems gamintojams už praėjusius kalendorinius metus.

10.2. VIAP lėšoms ateinantiems kalendoriniams metams 7.2 punkte nurodytu atveju nustatyti:

10.2.1. Energetikos ministerija, 7.2.1 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 1 d. raštu informuoja Komisiją apie Energetikos ministro įsakymu patvirtintą remtiną elektros energijos apimtį kiekvienam bendram šilumos ir elektros energijos gamintojui ateinantiems kalendoriniams metams;

10.2.2. bendri šilumos ir elektros energijos gamintojai, kuriems Energetikos ministro įsakymu nustatyta remtina elektros energijos apimtis ateinantiems kalendoriniam metams, 7.2.2 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu pateikia Komisijai dokumentus, informaciją ir VIAP lėšų skaičiavimus ateinantiems kalendoriniams metams jų pagrįstumui patikrinti, vadovaudamiesi Elektros energijos, pagamintos termofikaciniu režimu kombinuotojo elektros energijos ir šilumos gamybos ciklo elektrinėse, supirkimo kainos nustatymo metodika.

10.3. VIAP lėšoms ateinantiems kalendoriniams metams 7.3 punkte nurodytu atveju nustatyti:

10.3.1. Energetikos ministerija, 7.3.1 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 1 d. raštu informuoja Komisiją apie energetikos ministro įsakymu patvirtintą remtiną elektros energijos apimtį gamintojams, užtikrinantiems elektros energijos tiekimo saugumą ir energetikos sistemos rezervus ateinantiems kalendoriniams metams;

10.3.2. gamintojai, užtikrinantys elektros energijos tiekimo saugumą ir energetikos sistemos rezervus, kuriems energetikos ministro įsakymu nustatyta remtina elektros energijos apimtis ateinantiems kalendoriniams metams, 7.3.2 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu Komisijai pateikia supirkimo kainos bei VIAP lėšų skaičiavimus, detalizuojant kintamas sąnaudas, kuriose numatomos ATL sąnaudos, išlaidos reagentams nusierinimui, gamtinėms dujoms ir mazutui, bei kitą reikšmingą informaciją, kuri gali turėti įtakos elektros energijos supirkimo kainos nustatymui;

10.3.3. gamintojai, užtikrinantys elektros energijos tiekimo saugumą ir energetikos sistemos rezervus, kuriems energetikos ministro įsakymu nustatyta remtina elektros energijos apimtis praėjusiems kalendoriniams metams, ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. 7.3.4 punkte nurodytu atveju Komisijai raštu pateikia su VIAP lėšų administratoriumi suderintą informaciją apie faktiškai pagamintą ir į tinklus patiektą elektros energijos remtiną kiekį per praėjusius kalendorinius metus, 7.3.5 punkte nurodytu atveju raštu pateikia detalią informaciją apie patirtas faktines išlaidas, gaminant remtiną ir į tinklus patiektą elektros energijos apimtį už praėjusius kalendorinius metus;

10.4. VIAP lėšoms ateinantiems kalendoriniams metams 7.4 punkte nurodytu atveju nustatyti:

10.4.1. gamintojai, užtikrinantys elektros energijos tiekimo saugumą ir energetikos sistemos rezervus, 7.4.1 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu Komisijai teikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie prognozuojamą pastovių sąnaudų poreikį ateinantiems kalendoriniams metams, detalizuojant pastoviąsias sąnaudas;

10.4.2. gamintojai 7.4.2 punkte nurodytu atveju raštu Komisijai teikia apie per praėjusius kalendorinius metus patirtas faktines pastoviąsias išlaidas, jas detalizuojant ir nurodant neatitikimo prognozuotai apimčiai priežastis bei pateikiant tai įrodančius dokumentus.

10.5. VIAP lėšoms ateinantiems kalendoriniams metams 7.5 punkte nurodytu atveju nustatyti:

10.5.1. energetikos įmonės, įgyvendinančios strateginius projektus, 7.5.1 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu Komisijai pateikia strateginių projektų rengimui ir įgyvendinimui reikalingų lėšų poreikį ateinantiems kalendoriniams metams, kiekvienam strateginiam projektui atskirai pagal Komisijos nutarimu patvirtintą rengimo ir įgyvendinimo grafiką;

10.5.2. energetikos įmonės, įgyvendinančios strateginius projektus, 7.5.2 punkte nurodytu atveju raštu Komisijai teikia informaciją apie faktiškai patirtas išlaidas, įgyvendinant strateginius projektus, per praėjusius kalendorinius metus, skirtumą tarp planuotų metinių lėšų ir faktiškai įplaukusių metinių lėšų strateginių projektų rengimui ir įgyvendinimui praėjusiais kalendoriniais metais. Informacija apie faktiškai įplaukusias metines lėšas strateginių projektų rengimui ir įgyvendinimui praėjusiais kalendoriniais metais turi būti suderinta su VIAP lėšų administratoriumi.

10.6. VIAP lėšoms ateinantiems kalendoriniams metams 7.6 punkte nurodytu atveju nustatyti:

10.6.1. Energetikos ministerija 7.6.1 punkte nurodytu atveju iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu teikia Komisijai ateinančių metų būtinas sąnaudas atominės energetikos darbo saugumo užtikrinimui, atliekų saugojimui ir laidojimui, ateinančių metų Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondo lėšų sąmatą;

10.6.2. Energetikos ministerija 7.6.2 punkte nurodytu atveju iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu teikia Komisijai informaciją apie per praėjusius kalendorinius metus patirtas faktines sąnaudas atominės energetikos darbo saugumo užtikrinimui, atliekų saugojimui ir laidojimui;

10.7. VIAP lėšoms ateinantiems kalendoriniams metams 7.7 punkte nurodytu atveju nustatyti:

10.7.1. perdavimo sistemos operatorius 7.7.1–7.7.3 punktuose nurodytais atvejais ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu Komisijai pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie gamintojams, naudojantiems atsinaujinančiuosius energijos išteklius, suteiktų prijungimo mokesčio nuolaidų dydžius, kurios buvo patirtos tokius gamintojus prijungiant prie perdavimo tinklų praėjusiais kalendoriniais metais, pagal kiekvieną gamintoją;

10.7.2. perdavimo sistemos operatorius 7.7.4 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu Komisijai pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie perdavimo sistemos operatoriaus patirtas sąnaudas dėl paskirto ekonomiškai mažiau palankaus elektrinės prijungimo prie elektros tinklo taško per praėjusius kalendorinius metus;

10.7.3. perdavimo sistemos operatorius 7.7.5 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu Komisijai pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie patirtas tinklo optimizavimo, plėtros ir (ar) rekonstrukcijos sąnaudas už praėjusius kalendorinius metus;

10.7.4. perdavimo sistemos operatorius 7.7.6 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu Komisijai pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie pagal gamintojo prievolių įvykdymo užtikrinimą gamintojui neįvykdžius ar netinkamai įvykdžius ketinimų protokole ir (ar) elektrinės prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutartyje nustatytus įsipareigojimus, perdavimo sistemos operatoriaus gautas lėšas, pagal kiekvieną gamintoją.

10.8. VIAP lėšoms ateinantiems kalendoriniams metams 7.8 punkte nurodytu atveju nustatyti:

10.8.1. perdavimo sistemos operatorius 7.8.1 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. Komisijai raštu teikia informaciją apie prognozuojamą elektros energijos, gaminamos iš atsinaujinančių energijos išteklių, įskaitant prijungtų prie perdavimo ir skirstomųjų tinklų, balansavimo sąnaudų poreikį ateinantiems kalendoriniams metams ir pagrindžiančius dokumentus bei duomenis;

10.8.2. perdavimo sistemos operatorius 7.8.2 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. Komisijai raštu teikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie per praėjusius kalendorinius metus prognozuotų ir faktiškai patirtų elektros energijos, gaminamos naudojant atsinaujinančius energijos išteklius, balansavimo sąnaudų apimtį;

10.9. VIAP lėšoms ateinantiems kalendoriniams metams 7.9 punkte nurodytu atveju nustatyti:

10.9.1. skirstomųjų tinklų operatorius 7.9.1–7.9.3 punktuose nurodytais atvejais ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu Komisijai pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie gamintojams, naudojantiems atsinaujinančiuosius energijos išteklius, suteiktų prijungimo mokesčio nuolaidų dydžius, kurios buvo patirtos tokius gamintojus prijungiant prie skirstomųjų tinklų praėjusiais kalendoriniais metais, pagal kiekvieną gamintoją;

10.9.2. skirstomųjų tinklų operatorius 7.9.4 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu Komisijai pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie skirstomųjų tinklų operatoriaus patirtas sąnaudas dėl paskirto ekonomiškai mažiau palankaus elektrinės prijungimo prie elektros tinklo taško per praėjusius kalendorinius metus;

10.9.3. skirstomųjų tinklų operatorius 7.9.5 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu Komisijai pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie patirtas tinklo optimizavimo, plėtros ir (ar) rekonstrukcijos sąnaudas už praėjusius kalendorinius metus;

10.9.4. skirstomųjų tinklų operatorius 7.9.6 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. raštu Komisijai pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie pagal gamintojo prievolių įvykdymo užtikrinimą gamintojui neįvykdžius ar netinkamai įvykdžius ketinimų protokole ir (ar) elektrinės prijungimo prie elektros tinklų paslaugos sutartyje nustatytus įsipareigojimus, skirstomųjų tinklų operatoriaus gautas lėšas pagal kiekvieną gamintoją.

10.10. VIAP lėšoms ateinantiems kalendoriniams metams 7.10 punkte nurodytu atveju nustatyti:

10.10.1. VIAP lėšų administratorius 7.10.1 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. Komisijai raštu pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie prognozuojamą VIAP lėšų administravimo sąnaudų poreikį ateinantiems kalendoriniams metams;

10.10.2. VIAP lėšų administratorius 7.10.2 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. Komisijai raštu pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie praėjusiais kalendoriniais metais patirtas faktines VIAP lėšų administravimo sąnaudas.

10.11. VIAP lėšų administratorius 8.1 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. Komisijai raštu pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie VIAP lėšų likučių saugojimo finansinių priemonių rezultato prognozę ateinantiems kalendoriniams metams; 8.2 punkte nurodytu atveju pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie VIAP lėšų likučių saugojimo finansinių priemonių faktinio rezultato ir prognozuoto rezultato skirtumą per praėjusius kalendorinius metus; 8.3 punkte nurodytu atveju – informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie VIAP lėšų trūkumui padengti skolinimosi finansinių priemonių rezultato prognozę ateinantiems kalendoriniams metams; 8.4 punkte nurodytu atveju – informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie VIAP lėšų trūkumui padengti skolinimosi finansinių priemonių faktinio rezultato ir prognozuoto rezultato skirtumą per praėjusius kalendorinius metus; informaciją apie faktiškai išmokėtų ir prognozuotų išmokėti VIAP lėšų skirtumą 7.2–7.10 punktuose nurodytiems VIAP lėšų gavėjams už praėjusius kalendorinius metus;

10.12. VIAP lėšų administratorius 9.2 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. Komisijai raštu pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie skirtumą tarp faktiškai surinktų ir prognozuotų surinkti VIAP lėšų praėjusiais kalendoriniais metais, atskirai iš elektros energijos vartotojų ir gamintojų, suvartojančių pasigamintą elektros energiją savo ūkiniams poreikiams tenkinti, nurodant skirtumų priežastis;

10.13. VIAP lėšų administratorius 9.3 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. Komisijai raštu pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie prognozuojamą vartotojų suvartoti elektros energijos kiekį per ateinančius kalendorinius metus, kuriam taikytini VIAP mokėjimai;

10.14. VIAP lėšų administratorius 9.4 punkte nurodytu atveju ne vėliau kaip iki einamųjų kalendorinių metų rugpjūčio 15 d. Komisijai raštu pateikia informaciją ir pagrindžiančius dokumentus apie prognozuojamą gamintojų, išskyrus VIAP aprašo 26.3 punkte išvardytus gamintojus, pagaminti ir savo ūkiniams poreikiams suvartoti elektros energijos kiekį per ateinančius kalendorinius metus, kuriam taikytini VIAP mokėjimai.


V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

11. Komisija iki 2011 m. rugsėjo 15 d. paskelbia sąrašą gamintojų, nurodytų 7.1.1.1 punkte, nurodydama kiekvieno jų skatinimo laikotarpį, šių gamintojų elektrinėse naudojamų atsinaujinančių energijos išteklių rūšį, elektrinės galingumą vadovaudamasi Energetikos ministerijos, Valstybinės energetikos inspekcijos pateikta informacija bei atsižvelgdama į VIAP lėšų administratoriaus pateiktą informaciją.

12. Komisija kasmet iki einamųjų kalendorinių metų rugsėjo 15 d. paskelbia sąrašą gamintojų, nurodytų 7.1.1.2 punkte, nurodydama kiekvieno jų skatinimo laikotarpį, šių gamintojų elektrinėse naudojamų atsinaujinančių energijos išteklių rūšį, elektrinės galingumą, vadovaudamasi Energetikos ministerijos, Valstybinės energetikos inspekcijos pateikta informacija bei atsižvelgdama į VIAP lėšų administratoriaus pateiktą informaciją.

13. Komisija kasmet iki einamųjų kalendorinių metų rugsėjo 15 d. paskelbia sąrašą gamintojų, nurodytų 7.1.1.3 punkte, nurodydama kiekvieno jų skatinimo laikotarpį, šių gamintojų elektrinėse naudojamų atsinaujinančių energijos išteklių rūšį, elektrinės galingumą, vadovaudamasi Energetikos ministerijos, Valstybinės energetikos inspekcijos pateikta informacija bei atsižvelgdama į VIAP lėšų administratoriaus pateiktą informaciją.

14. Komisija kasmet iki einamųjų kalendorinių metų rugsėjo 15 d. paskelbia sąrašą gamintojų, gaminančių ir savo ūkiniams poreikiams suvartojančių elektros energiją, išskyrus VIAP aprašo 26.3 punkte išvardintus gamintojus, vadovaudamasi Energetikos ministerijos ir Valstybinės energetikos inspekcijos pateikta informacija bei atsižvelgdama į VIAP lėšų administratoriaus pateiktą informaciją.

15. Komisija VIAP lėšas ateinantiems kalendoriniams metams nustato kasmet iki einamųjų kalendorinių metų spalio 1 d.

16. Komisija VIAP kainą ateinantiems kalendoriniams metams nustato kasmet iki einamųjų kalendorinių metų spalio 30 d.

17. Komisija, nustatydama VIAP lėšas ir VIAP kainą, turi teisę naudoti visą teisės aktų nustatyta tvarka Komisijos turimą ir Komisijai prieinamą informaciją.

18. Komisija turi teisę Energetikos įstatymo 19 straipsnio 1 dalies, Elektros energetikos įstatymo 35 straipsnio ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka iš energetikos įmonių ar asmenų, kurių vykdoma veikla tiesiogiai ar netiesiogiai susijusi su energetikos veikla, bei valstybės institucijų gauti visą reikalingą informaciją ir dokumentus, būtinus VIAP lėšoms ir VIAP kainai apskaičiuoti ir nustatyti.

19. Asmenys, pažeidę Metodikos nuostatas, atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

20. Komisijos veiksmai arba neveikimas, įgyvendinant šią Metodiką, gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

_________________