LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJOS

 

Į S A K Y M A S

DĖL PROFESIJOS MOKYTOJŲ ATESTACIJOS NUOSTATŲ

 

1998 m. gegužės 29 d. Nr. 868

Vilnius

 

ĮSAKAU:

1. Tvirtinti Profesijos mokytojų atestacijos nuostatus (pridedama).

2. Profesijos mokytojų atestaciją pagal šiuos nuostatus vykdyti nuo 1998 m. rugsėjo 1 d.

3. Švietimo ir mokslo ministerijos 1996 m. lapkričio 18 d. įsakymą Nr. 1231 „Dėl profesijos mokytojų atestacijos nuostatų“ laikyti netekusiu galios nuo 1998 m. rugsėjo 1 d.

 

 

švietimo ir mokslo ministras                                                                                         kornelijus platelis

______________


PATVIRTINTA

Švietimo ir mokslo ministerijos

1998 05 29 įsakymu Nr. 868

 

Profesijos mokytojų atestacijos nuostatai

 

BENDROJI DALIS

 

1. Profesijos mokytojų atestacija (toliau tekste – atestacija) – valstybinių, savivaldybių ir nevalstybinių pagrindinio profesinio mokymo įstaigų (toliau tekste – profesinė mokykla) profesijos mokytojų teorinio pasirengimo bei praktinės veiklos įvertinimas ir kvalifikacinės kategorijos suteikimas.

2. Atestaciją įteisina Lietuvos Respublikos švietimo įstatymas, Lietuvos profesinio mokymo įstatymas, ją reglamentuoja Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo sistemos nuostatai, Pagrindinio profesinio mokymo įstaigos bendrieji nuostatai ir šie Nuostatai.

3. Profesijos mokytojų atestacijos nuostatus, jų pakeitimus ir papildymus tvirtina Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministras.

4. Atestacijos išlaidas apmoka švietimo įstaigos steigėjas.

 

TIKSLAI IR PRINCIPAI

 

5. Atestacijos tikslai:

5.1. Skatinti profesijos mokytoją nuolat tobulinti profesinį meistriškumą, kūrybiškumą.

5.2. Didinti kiekvieno profesijos mokytojo ir profesinės mokyklos bendruomenės atsakomybę už darbo rezultatus.

5.3. Padėti profesinei mokyklai tapti humaniškumo, demokratijos, aukštos kvalifikacijos darbininkų rengimo centru.

5.4. Skatinti profesijos mokytoją materialiai ir moraliai.

6. Atestacijos principai:

6.1. Visuotinumas. Kiekvienas profesijos mokytojas privalo atestuotis.

6.2. Tęstinumas. Profesijos mokytojo tobulinimasis ir atestavimasis – nenutrūkstamas procesas. Profesijos mokytojas reguliariai atestuojasi Nuostatuose numatytais atvejais.

6.3. Pasirenkamumas. Profesijos mokytojas Nuostatuose nustatyta tvarka gali pasirinkti atestavimosi laiką, kvalifikacijos tobulinimo institucijas, kvalifikacijos tobulinimo programas, kokios kvalifikacinės kategorijos sieks ir pagal kelias pedagoginio darbo sritis (dėstomuosius dalykus) atestuosis.

6.4. Suinteresuotumas. Profesijos mokytojas laikomas atestuotu, kai jam suteikiama ar patvirtinama kvalifikacinė kategorija. Darbo užmokesčio dydis priklauso nuo pedagoginio darbo stažo, išsilavinimo, darbo krūvio ir nuo įgytos kvalifikacinės kategorijos pagal pedagoginio darbo sritį (dėstomąjį dalyką).

 

KVALIFIKACINĖS KATEGORIJOS

 

7. Nustatytos keturios profesijos mokytojų kvalifikacinės kategorijos:

7.1. Profesijos mokytojas. Ši kategorija gali būti suteikta pedagogui, kuris:

7.1.1. Turi aukštąjį, aukštesnįjį ar specialųjį vidurinį išsilavinimą arba yra baigęs ne mažiau kaip tris aukštosios mokyklos kursus, arba yra baigęs profesinės mokyklos trečią ar ketvirtą pakopą (turi aukštesnę negu jo mokiniams suteikiama profesinę kategoriją), pedagoginių – psichologinių žinių išklausyto minimumo pažymėjimą ir ne mažesnę kaip 1 metų savo mokomojo dalyko pedagoginio darbo praktiką.

7.1.2. Aukštųjų, aukštesniųjų ir specialiųjų vidurinių mokyklų absolventai, turintys pedagoginę – psichologinę kvalifikaciją, profesijos mokytojo kvalifikacinę kategoriją įgyja baigę studijas.

7.1.3. Nelietuvišką mokyklą baigęs profesijos mokytojas turi turėti antrą valstybinės kalbos mokėjimo kvalifikacinę kategoriją.

7.2. Vyresnysis profesijos mokytojas. Ši kategorija suteikiama arba patvirtinama profesijos mokytojui, kuris:

7.2.1. Turi aukštąjį, aukštesnįjį ar specialųjį vidurinį išsilavinimą arba yra baigęs ne mažiau kaip tris aukštosios mokyklos kursus, pedagoginę – psichologinę kvalifikaciją arba pedagoginių – psichologinių žinių išklausyto minimumo pažymėjimą ir ne mažesnę kaip 4 metų pedagoginio darbo praktiką.

7.2.2. Nelietuvišką mokyklą baigęs profesijos mokytojas turi turėti antrą valstybinės kalbos mokėjimo kvalifikacinę kategoriją.

7.3. Profesijos mokytojas metodininkas. Ši kategorija suteikiama arba patvirtinama profesijos mokytojui, kuris:

7.3.1. Turi aukštąjį specialybės išsilavinimą, pedagoginę – psichologinę kvalifikaciją arba pedagoginių – psichologinių žinių išklausyto minimumo pažymėjimą ir ne mažesnę kaip 6 metų pedagoginio darbo praktiką.

7.3.2. Nelietuvišką mokyklą baigęs profesijos mokytojas turi turėti antrą valstybinės kalbos mokėjimo kvalifikacinę kategoriją.

7.4. Profesijos mokytojas ekspertas. Ši kategorija suteikiama arba patvirtinama profesijos mokytojui, kuris:

7.4.1. Turi aukštąjį specialybės išsilavinimą, pedagoginę – psichologinę kvalifikaciją ir ne mažesnę kaip 6 metų pedagoginio darbo praktiką.

7.4.2. Nelietuvišką mokyklą baigęs profesijos mokytojas turi turėti antrą valstybinės kalbos mokėjimo kvalifikacinę kategoriją.

 

TEORINIS PASIRENGIMAS ATESTACIJAI

 

8. Ruošdamasis atestacijai, profesijos mokytojas vykdo pareigas, kurias nustato Lietuvos Respublikos švietimo įstatymas, Lietuvos Respublikos profesinio mokymo įstatymas ir atitinkamos švietimo įstaigos veiklos nuostatai, ir vykdo siekiamos įgyti kvalifikacinės kategorijos reikalavimus (1-2 priedai).

9. Profesijos mokytojas, kuris pirmą kartą atestuojasi ir siekia įgyti aukštesnę nei profesijos mokytojo kvalifikacinę kategoriją, turi išlaikyti 4 bendrąsias įskaitas (šiuolaikinės pedagoginės psichologijos pagrindų, pedagoginės minties ir Lietuvos švietimo raidos, kalbos kultūros ir informacinės technologijos), aprašyti savo praktinę veiklą ir atlikti praktinį darbą. Įskaitoms profesijos mokytojas gali rengtis savarankiškai arba lankydamas atestacijai skirtus seminarus, organizuotus pedagogų kvalifikacijos institucijose (Lietuvos pedagogų kvalifikacijos institute, aukštosiose mokyklose, mokytojų švietimo centruose ir kt.) pagal kvalifikacijos komisijų prie Lietuvos pedagogų kvalifikacijos instituto (LPKI) įvertintas ir Vyriausiosios profesijos mokytojų atestacijos komisijos patvirtintas programas.

10. Profesijos mokytojui įskaitomos bendrosios įskaitos, jei jis baigė pedagogines neakivaizdines, perkvalifikavimo ar magistrantūros studijas per paskutinius penkerius metus.

11. Atestuotas profesijos mokytojas turi nuolat tobulinti savo dalykinę ir metodinę kvalifikaciją, dalyvaudamas pedagogų kvalifikacijos institucijų tobulinimo kursuose ir seminaruose ne mažiau kaip 15 dienų per 5 metus bei skleisdamas savo pedagoginio ir profesinio darbo patirtį, ir atitikti įgytos kvalifikacinės kategorijos reikalavimus.

Profesijos mokytojas pakartotinai atestuojasi šiais atvejais:

• nustačius, kad profesijos mokytojo teorinis pasirengimas, metodinė ir praktinė veikla neatitinka kvalifikacinės kategorijos reikalavimų, profesinės mokyklos vadovas, aptaręs su metodine taryba ar metodiniu būreliu, siūlo profesijos mokytojui pakartotinai atestuotis;

• jei profesijos mokytojo kvalifikacinė kategorija neatitinka turimos specialybės arba profesijos mokytojas neturi pedagoginės – psichologinės kvalifikacijos (pedagoginių – psichologinių žinių pažymėjimo), jis privalo atestuotis kas penkeri metai, tačiau ne daugiau kaip du kartus;

• jei profesijos mokytojui pasiūlo pakartotinai atestuotis švietimo įstaigos veiklą prižiūrinčios institucijos, nustačiusios, kad jo veikla neatitinka suteiktos kvalifikacinės kategorijos reikalavimų;

• jei profesijos mokytojas pastaruosius 5 metus nedirbo pagal turimą kvalifikacinę kategoriją, išskyrus tuos atvejus, kai pareigos buvo renkamos ar prilygintos pedagoginiam darbui;

• jei pats profesijos mokytojas pageidauja įgyti aukštesnę kvalifikacinę kategoriją.

 

KVALIFIKACINIŲ KATEGORIJŲ SUTEIKIMAS IR PATVIRTINIMAS

 

12. Visi profesijos mokytojai, savo pedagoginį darbą pradėję iki 1994 12 01, pageidaujamu laiku iki 2000 metų privalo pirmą kartą atestuotis. Atestuojamųjų pirmą kartą vertinami paskutinių 1 – 6 metų praktinės veiklos rezultatai ir teorinis pasirengimas darbui profesinėje mokykloje. Profesijos mokytojas pakartotinai atestuojasi ne anksčiau kaip praėjus trejiems metams nuo paskutinės savo atestacijos. Įgijęs profesijos mokytojo kvalifikacinę kategoriją iki 1997 01 01 ir įvykdęs vyresniojo profesijos mokytojo kvalifikacinius reikalavimus, gali atestuotis šiai kategorijai ir nepraėjus 3 metams po pirminės atestacijos.

13. Profesijos mokytojas, susipažinęs su atestacijos nuostatais, pasirenka pageidaujamą kategoriją ir profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijai pateikia atestacijos anketą (1 priedas, 5 forma), darbo vertinimo anketą (1 priedas, 1 forma), savo praktinės veiklos aprašą, dėstomojo dalyko programą ir dėstomojo dalyko konspektą bei bendrųjų įskaitų (pedagoginės minties ir Lietuvos švietimo raidos, šiuolaikinės pedagoginės psichologijos pagrindų, kalbos kultūros ir informacinės technologijos) pažymėjimą (pirmą kartą atestuodamasis) arba kvalifikacijos tobulinimo pažymėjimus (pakartotinai atestuodamasis). Pretenduojantis įgyti profesijos mokytojo metodininko kvalifikacinę kategoriją papildomai pateikia apskrities atitinkamo dalyko metodinės komisijos rekomendaciją, o jei tokios komisijos nėra – Švietimo ir mokslo ministerijos atitinkamo dalyko profesijos mokytojų ekspertų komisijos rekomendaciją bei vienos iš Vakarų Europos šalių užsienio kalbos mokėjimo C lygiu pažymėjimą, o pretenduojantis įgyti profesijos mokytojo eksperto kvalifikacijos kategoriją – Švietimo ir mokslo ministerijos atitinkamo dalyko profesijos mokytojų ekpertų komisijos rekomendaciją bei vienos iš Vakarų Europos šalių užsienio kalbos mokėjimo B lygiu pažymėjimą.

14. Profesijos mokytojas, pretenduojantis įgyti kvalifikacinę kategoriją, atlieka praktinį darbą (pagal savo pedagoginio darbo sritį), kurį nustato atitinkama kvalifikacijos komisija prie LPKI.

15. Profesinės mokyklos direktorius arba jo pavaduotojas (prireikus kviečiamas ne žemesnę tos specialybės kvalifikacinę kategoriją turintis profesijos mokytojas ar metodinio būrelio vadovas) nuolat stebi ir tiria profesijos mokytojo praktinę veiklą ir ugdymo rezultatus, pildo pedagogo praktinės veiklos vertinimo pažymą (1 priedas, 6 forma), kurią aptaria su profesinės mokyklos metodine taryba ir pateikia profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijai.

16. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisija slaptu balsavimu balsų dauguma priima nutarimą dėl profesijos mokytojo kvalifikacinės kategorijos suteikimo, kurį savo įsakymu tvirtina profesinės mokyklos steigėjas. Komisijos sekretorius per 2 savaites išrašo Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtinto pavyzdžio atestacijos pažymėjimą.

17. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisija slaptu balsavimu balsų dauguma priima nutarimą dėl vyresniojo profesijos mokytojo kvalifikacinės kategorijos suteikimo ir teikia jį atitinkamai kvalifikacinei komisijai prie LPKI. Ši komisija per 1 mėnesį priima nutarimą dėl vyresniojo profesijos mokytojo kvalifikacinės kategorijos suteikimo, kurį savo įsakymu tvirtina steigėjas. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijos sekretorius, gavęs steigėjo įsakymą dėl vyresniojo profesijos mokytojo kvalifikacinės kategorijos suteikimo, per 2 savaites išrašo Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtinto pavyzdžio atestacijos pažymėjimą.

18. Nustatant, ar pretendento praktinis darbas atitinka profesijos mokytojo metodininko, profesijos mokytojo eksperto kvalifikacinę kategoriją, dalyvauja tos specialybės kvalifikacijos komisijos (prie LPKI) narys arba jos deleguotas specialistas, turintis ne žemesnę kaip pretendento kvalifikacinę kategoriją. Praktinio darbo vertinimo pažymą (1 priedas, 6 forma) pildo abu vertintojai ir dokumentus teikia atitinkamai kvalifikacijos komisijai prie LPKI.

19. Kvalifikacinė komisija prie LPKI, išnagrinėjusi pateiktus dokumentus, priima nutarimą dėl profesijos mokytojo metodininko, profesijos mokytojo eksperto kvalifikacinės kategorijos suteikimo ir teikia jį tvirtinti Vyriausiajai profesijos mokytojų atestacijos komisijai prie Švietimo ir mokslo ministerijos.

20. Vyriausioji profesijos mokytojų atestacijos komisija per 1 mėnesį priima nutarimą dėl profesijos mokytojo metodininko, profesijos mokytojo eksperto kvalifikacinės kategorijos suteikimo, kurį savo įsakymu tvirtina steigėjas. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijos sekretorius, gavęs steigėjo įsakymą dėl profesijos mokytojo metodininko, profesijos mokytojo eksperto kvalifikacinės kategorijos suteikimo, išduoda Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtinto pavyzdžio atestacijos pažymėjimą. Vyriausioji profesijos mokytojų atestacijos komisija, nepatvirtinusi nutarimo dėl kvalifikacinės kategorijos suteikimo, raštu argumentuoja tokį sprendimą ir grąžina jį kvalifikacinei komisijai prie LPKI papildomai svarstyti. Kvalifikacinės komisijos prie LPKI paskirti ekspertai papildomai ištiria profesijos mokytojo praktinį darbą, įvertina atestacijai pateiktus dokumentus ir pateikia pažymą kvalifikacinei komisijai prie LPKI, kuri teikia siūlymą Vyriausiajai profesijos mokytojų atestacijos komisijai dėl kvalifikacinės kategorijos. Vyriausioji profesijos mokytojų atestacijos komisija priima galutinį nutarimą dėl kvalifikacinės kategorijos suteikimo.

21. Profesijos mokytojui, laiku nepatvirtinusiam ar neįgijusiam profesijos mokytojo ar aukštesnės kvalifikacinės kategorijos, darbo užmokestis mokamas kaip neatestuotam profesijos mokytojui.

22. Profesijos mokytojui atestacijos terminą iki vienerių metų gali pratęsti profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisija, gavusi motyvuotą profesijos mokytojo prašymą. Į penkerių metų atestacijos laikotarpį neįskaitomos nėštumo, gimdymo ir vaiko priežiūros atostogos bei privaloma karinė tarnyba. Tokiu atveju atestavimosi terminas atitinkamai pratęsiamas.

23. Profesijos mokytojas, turintis profesoriaus, docento pedagoginį mokslo vardą, daktaro ar habilituoto daktaro mokslinį laipsnį, pirmą kartą gali atestuotis norimai kvalifikacinei kategorijai, o magistras – vyresniojo profesijos mokytojo kvalifikacinei kategorijai po sėkmingo 1 metų pedagoginio darbo praktikos profesinėje mokykloje, įvertinus jo praktinį darbą.

24. Profesijos mokytojui, įgijusiam aukštesniosios mokyklos dėstytjo kategoriją ir turinčiam atitinkamo dalyko pamokų profesinėje mokykloje, atlyginimas mokamas kaip vyresniajam profesijos mokytojui, vyresniojo dėstytojo kategoriją – kaip profesijos mokytojui metodininkui, o dėstytojo eksperto kategoriją – kaip profesijos mokytojui ekspertui.

 

ATESTACIJOS IR KVALIFIKACIJOS KOMISIJOS

 

25. Profesijos mokytojų atestacijai organizuoti sudaromos šios komisijos: Vyriausioji profesijos mokytojų atestacijos komisija, profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisija ir kvalifikacijos komisijos prie Lietuvos pedagogų kvalifikacijos instituto. Jų sudėtis kas dveji metai atnaujinama vienu trečdaliu. Komisijų sudėtį ir bendruosius komisijų veiklos nuostatus tvirtina švietimo ir mokslo ministras.

26. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisija sudaroma Švietimo įstaigos pedagogų atestacijos komisijos veiklos nuostatuose nustatyta tvarka.

27. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijos posėdyje dalyvauja atestuojamas profesijos mokytojas, jo praktinio darbo vertintojai; gali dalyvauti atitinkamos kvalifikacijos komisijos nariai prie LPKI; kaip stebėtojai – pedagogų profesinės sąjungos ir darbdavių įgalioti atstovai.

28. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisija:

28.1. Teikia profesijos mokytojui informaciją apie atestaciją.

28.2. Ne rečiau kaip vieną kartą per ketvirtį organizuoja posėdį.

28.3. Tikrina, ar pedagogas atitinka visus siekiamai kategorijai keliamus kvalifikacinius reikalavimus, priima nutarimą dėl profesijos mokytojo ir vyresniojo profesijos mokytojo kvalifikacinės kategorijos suteikimo.

28.4. Gavusi steigėjo įsakymą dėl kvalifikacinių kategorijų suteikimo, išduoda Švietimo ir mokslo ministerijos patvirtinto pavyzdžio atestacijos pažymėjimą.

28.5. Gavusi motyvuotą profesijos mokytojo prašymą (liga, ilgalaikė stažuotė ir kt.), gali jam atidėti pedagogų perspektyvinėje programoje numatytą atestacijos laiką.

28.6. Kartą per ketvirtį atsiskaito profesinės mokyklos tarybai apie savo darbą.

28.7. Suderinusi su profesinės mokyklos steigėju, tvirtina profesinės mokyklos pedagogų atestavimosi perspektyvinę programą penkerių metų laikotarpiui.

28.8. Apie profesijos mokytojų atestacijos eigą informuoja Švietimo ir mokslo ministerijos Profesinio rengimo skyrių, profesinės mokyklos steigėją.

29. Kvalifikacijos komisijos prie Lietuvos pedagogų kvalifikacijos instituto:

29.1. Vadovaudamosi Profesijos mokytojų atestacijos nuostatais ir atsižvelgdamos į Lietuvos švietimo koncepcijos nuostatas, valstybinę švietimo politiką reglamentuojančius dokumentus, pasaulines švietimo raidos tendencijas, profesijos mokytojų poreikius, nustato pasirengimo įskaitoms programų turinį (pirmą kartą besiatestuojantiems), vertinimo kriterijus ir metodus, įskaitų laikymo tvarką.

29.2. Vertina pirmą kartą besiatestuojančių profesijos mokytojų teorinį pasirengimą bei praktinę veiklą. Atitinkamų kvalifikacijos komisijų prie LPKI nariai arba komisijų patvirtinti aukštos kvalifikacijos pedagogai, aukštųjų ir aukštesniųjų mokyklų dėstytojai – konsultantai pasirašo įskaitas.

29.3. Nustatant, ar pretendento praktinis darbas atitinka profesijos mokytojo metodininko, profesijos mokytojo eksperto kvalifikacinę kategoriją, praktinio darbo vertinimui deleguoja tos specialybės komisijos narį arba specialistą, turintį ne žemesnę kaip pretenduojama kvalifikacinę kategoriją.

29.4. Nagrinėja profesijos mokytojų apeliacijas ir siūlo Vyriausiajai profesijos mokytojų atestacijos komisijai panaikinti, palikti ar paaukštinti jiems suteiktą kvalifikacinę kategoriją.

29.5. Kvalifikacijos komisijų prie LPKI nariams už darbą moka Lietuvos pedagogų kvalifikacijos institutas taip, kaip apmoka Švietimo ir mokslo ministerijos dalykų ekspertų komisijų nariams.

30. Vyriausioji profesijos mokytojų atestacijos komisija:

30.1. Tvirtina kvalifikacijos tobulinimo institucijų parengtas ir kvalifikacinių komisijų prie LPKI įvertintas pasirengimo atestacijai programas.

30.2. Tvirtina kvalifikacijos komisijų prie LPKI nutarimus dėl kvalifikacinių kategorijų suteikimo profesijos mokytojams metodininkams, profesijos mokytojams ekspertams.

30.3. Priima galutinius nutarimus dėl kvalifikacinės kategorijos panaikinimo, palikimo ar paaukštinimo profesijos mokytojams po apeliacijos.

30.4. Kaupia ir analizuoja informaciją apie profesijos mokytojų atestaciją.

 

APELIACIJŲ TEIKIMO IR ATESTACIJOS PRIEŽIŪROS TVARKA

 

31. Profesijos mokytojas, nepatenkintas profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijos nutarimu, ne vėliau kaip per mėnesį nuo nutarimo priėmimo datos gali raštu kreiptis į atitinkamą kvalifikacijos komisiją prie LPKI.

32. Kvalifikacijos komisija prie LPKI, peržiūrėjusi dokumentus (prireikus – išklauso profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijos pirmininką, profesijos mokytoją ar steigėjo atstovą), priima nutarimą, tenkinantį apeliacinį prašymą arba jo netenkinantį. Prireikus komisija per 6 savaites (neįskaitant liepos, rugpjūčio mėn. atostogų) nuo apeliacijos padavimo datos paskiria papildomą profesijos mokytojo praktinio darbo tyrimą. Jį atlieka tos pačios specialybės, kaip ir pageidaujantysis atestuotis, profesijos mokytojų, turinčių aukštesnę arba tokią kaip pretenduojama kvalifikacinę kategoriją, grupė. Supažindinusi profesijos mokytoją su pažyma, ją pateikia kvalifikacijos komisijai prie LPKI, o ši savo sprendimą teikia Vyriausiajai profesijos mokytojų atestacijos komisijai. Šios komisijos sprendimas yra galutinis.

33. Apeliacija nagrinėjama ir sprendimas priimamas per 2 mėnesius (neįskaitant liepos, rugpjūčio mėn. atostogų) nuo jos gavimo datos.

34. Atestaciją organizuoja Švietimo ir mokslo ministerija bei Lietuvos pedagogų kvalifikacijos institutas.

35. Atestaciją prižiūri apskričių viršininkų administracijų Valstybinės švietimo inspekcijos, Švietimo ir mokslo bei Žemės ir miškų ūkio ministerijos, Lietuvos pedagogų kvalifikacijos institutas, vadovaudamiesi Bendrosios priežiūros nuostatomis ir Valstybinės švietimo inspekcijos nuostatais.

36. Atestaciją prižiūrinčios institucijos, nustačiusios, kad profesijos mokytojo praktinė veikla neatitinka suteiktos kvalifikacinės kategorijos, siūlo profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijai peratestuoti profesijos mokytoją. Profesinės mokyklos pedagogų atestacijos komisijai atmetus prašymą, atestaciją prižiūrinčios institucijos gali kreiptis į Vyriausiąją profesijos mokytojų atestacijos komisiją.

 

Švietimo ir mokslo ministerijos

Profesinio rengimo skyrius

_____________


1 priedas

 

PROFESIJOS MOKYTOJO PRAKTINIO DARBO VERTINIMO SISTEMA

 

Pirma – ketvirta formos – stebėjimo ir profesinio tobulėjimo procesas;

Penkta forma – Pedagogo anketa;                                                                         

Šešta forma – Profesijos mokytojo praktinės veiklos vertinimo pažyma.

_____________

 

Pildo profesijos mokytojas

 

1 forma

 

SAVO PEDAGOGINIŲ GEBĖJIMŲ VERTINIMAS

 

 

Profesijos mokytojo vardas .......................  Kvalifikacinė kategorija ...................................................

 

Pavardė ......................................................  Pedagoginis stažas .....................................................  m.

 

Dėstomas dalykas (pedagoginės veiklos sritis) ......................................................................................

 

Data ..................................................................

 

1. Kurioje savo veiklos srityje jaučiatės labiausiai kompetentingas?

 

2. Jeigu galėtumėte pakeisti tik vieną dalyką savo darbe, ką būtent keistumėte?

 

3. Koks didžiausias Jūsų laimėjimas pernai?

 

4. Kaip vertinate savo įnašą į profesinės mokyklos gyvenimą?

 

5. Kaip vertinate savo įnašą į miesto (rajono), apskrities, šalies savo srities specialistų gyvenimą?

 

Profesijos mokytojo parašas

_____________

Pildo stebėtojas

 

2 forma

 

ATASKAITA PO STEBĖTOS PAMOKOS (VEIKLOS)

 

Profesijos mokytojo vardas ..........................           Stebėtojo vardas ...................................................

 

Pavardė ........................................................          Pavardė ..................................................................

 

Pedagoginis stažas .......................................           m. Stebėtojo pareigos ...........................................

 

Auklėjamoji grupė ................................................  Stebėtojo kvalifikacinė kategorija ........................

 

Mokinių skaičius .........................................

 

Data ..............................................................

 

PASTABA. Prieš kelias dienas iki stebimos pamokos (veiklos) stebėtojas turėtų susitikti su profesijos mokytoju ir aptarti šį klausimyną. Profesijos mokytojas turėtų paaiškinti stebėtojui, kokius kels ugdymo tikslus, kokius naudos metodus. Po stebėtos pamokos (veiklos) stebėtojas ir profesijos mokytojas turėtų vėl susitikti, aptarti stebėtą pamoką ir padaryti išvadas.

 

1. Aprašykite pamoką, veiklą (temą, tikslus, metodus).

 

2. Įvertinkite pamoką, veiklą (problemų reikšmingumą, medžiagos gausumą ir pagrįstumą, dėstymo išsamumą ir detalumą).

 

3. Įvertinkite organizuotos pamokos (veiklos) tinkamumą, aiškumą.

 

4. Nurodykite mokymo metodų atitikimą šios grupės tikslams.

 

5. Apibūdinkite ugdytinių susidomėjimą ir aktyvumą.

 

6. Įvertinkite profesijos mokytojo kompetentingumą, nekompetentingumą.

 

7. Patarimai pedagogui, tobulinančiam savo profesinius įgūdžius.

 

Profesijos mokytojo nuomonė                                              (Ši forma pildoma po kiekvienos stebėtos

pamokos, veiklos)

_____________

 

Profesijos mokytojo gebėjimų aptarimas profesinės mokyklos metodiniame būrelyje

 

3 forma

 

VIZITACIJŲ APIBENDRINIMAS IR VEIKSMŲ PLANAS

(Pildoma vertinant gebėjimus prieš galutinį įvertinimą)

 

Profesijos mokytojo vardas, pavardė .....................................................................................................

 

Stebėtojo vardas, pavardė .....................................................................................................................

 

Data..........................................................................

 

1. Susirinkimo tikslas.

 

2. Stebėtos veiklos apibendrinimas.

 

3. Uždaviniai (ką profesijos mokytojas turės tobulinti).

 

4. Konkretūs tikslai (koks turi būti darbo rezultatas).

 

5. Metodai ir priemonės (kaip tai bus padaryta).

 

6. Atlikimo terminas.

 

7. Pasiekimų patikrinimo būdas.

 

Profesijos mokytojo parašas Stebėtojo parašas

_____________

 

Pildo stebėtojas

(Aprašymas laisva forma)

 

4 forma

 

DALINIS PROFESIJOS MOKYTOJO KOMPETENCIJOS ĮVERTINIMAS

 

Profesijos mokytojo vardas ..........................         Stebėtojo vardas .....................................................

 

Pavardė ........................................................         Pavardė ...................................................................

 

Grupė ...........................................................         Data ........................................................................

 

PASTABA. Aprašykite kiekvieną iš šių savybių, pabrėždami stipriuosius profesijos mokytojo ypatumus ir tuos įgūdžius, kuriuos reikėtų tobulinti:

 

1. Dalykinės žinios.

 

2. Metodinis pasiruošimas.

 

3. Darbo planavimas ir jo organizavimas.

 

4. Kūrybiškumas.

 

5. Grupės valdymas.

 

6. Bendravimo įgūdžiai.

 

7. Ypatingieji gebėjimai.

 

8. Ugdytinių darbo vertinimas.

 

9. Profesinės nuostatos ir asmeniniai profesiniai santykiai.

 

10. Apibendrinimas ir siūlymai.

 

Profesijos mokytojo parašas                                        Stebėtojo parašas

_____________

 

5 forma

 

PROFESIJOS MOKYTOJO ATESTAVIMO ANKETA

 

1

Vardas, pavardė

2

Asmens kodas

3

Pretenduojama kategorija

(nurodyti dalyką)

4

Pedagoginio darbo stažas

5

Dėstomojo dalyko darbo stažas

6

Darbo vieta

7

Pareigos

 

8. Išsilavinimas:

Mokymo įstaiga

Specialybė

Baigimo metai

Diplomo serija ir Nr.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

9. Mokslo laipsnis

10. Pedagoginis mokslo vardas

 

 

 

 

 

 

 

11. Darbas švietimo (mokslo) įstaigose per paskutinius 6 metus:

Metai

Įstaiga

Pareigybė

Dėstomieji dalykai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

12. Savo kvalifikacijos tobulinimas per paskutinius 5 metus arba įgijus kvalifikacinę kategoriją (pakartotinai atestuojantis):

Metai

Institucija

Kvalifikacijos tobulinimo renginio pavadinimas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

13. Ankstesnių atestacijų rezultatai per paskutinius 5 metus:

Atestacijos data

Įgyta kvalifikacinė kategorija

 

 

 

 

 

Data                                                                   Profesijos mokytojo parašas

_____________

 

6 forma

 

PROFESIJOS MOKYTOJO PRAKTINĖS VEIKLOS VERTINIMO PAŽYMA

(Fiksuoti atsakymai paremti kriterijais, kuriais apibendrinamas galutinis atestacijos įvertinimas)

 

Vardas, pavardė .............................................................................................................................. .......

Profesinė mokykla ............................................................................................................................. ....

Dalykas (pedagoginės veiklos sritis) ......................................................................................................

Vertintojas(-ai) .............................................................................................................................. .........

Data .......................................................................................................................................................

 

Vertinimų paaiškinimas:

5 – puikiai, 4 – gerai, 3 – vidutiniškai, 2 – žemiau vidurkio, 1 – prastai (vertinant balas apvedamas rutuliuku). Galutinis įvertinimas išvedamas kaip visų balų vidurkis, suapvalintas iki sveiko skaičiaus. Profesijos mokytojo praktinė veikla, įvertinta 5 balais, atitinka profesijos mokytojo eksperto ir profesijos mokytojo metodininko kvalifikacinę kategoriją, 4 – vyresniojo profesijos mokytojo kvalifikacinę kategoriją, 3 – profesijos mokytojo kvalifikacinę kategoriją.

 

A. MOKYMO KOMPETENCIJA:

 

1. Dalykinė

kompetencija

 

..................2...............

Būtina papildyti žinias

 

..............3.............

Vidutinės dalykinės žinios

 

4.. arba...........5....

Gerai išmano savo dalyką

 

2. Kurso turinio

organizacija ir

turinio formavimas

1... arba........2............

Trūksta kryptingumo,

menkas planavimas

.............3................

Kurso uždaviniai

padeda tvarkingai

organizuoti turinį

4..............5.............

Labai geras organizavimas, kruopštus planavimas

3. Pasiruošimas

atskirai pamokai

(veiklai)

1...................2.............

Nepakankamai suplanuota, daug laiko prarasta

..............3................

Neblogai suplanuoti veiksmai

4..............5...............

Akivaizdus, puikus

planavimas

4. Mokymo

įgūdžiai, gebėjimas sudominti

mokinius

1..................2..............

Pamokos (veikla)

neskatina ugdytinių

susidomėjimo

...............3................

Retai kinta mokymo

būdas, ugdytinių susidomėjimas vidutinis

4..............5..............

Nuolat sudomina,

skatina norą mokytis

5. Individualizuotas mokymas

1................2.............

Tam tikri veiksmai,

suplanuoti visiems

ugdytiniams

...............3...............

Yra požymių, rodančių,

jog atsižvelgiama į ugdytinių lygio skirtumus

4............5............

Ugdytiniai dirba

savo tempu. Akivaizdžios žinių gilinimo pastangų

6. Ugdytinių –

pedagogo santykiai, ugdytinių

dalyvavimas

pamokoje

(veikloje)

 

1...............2............

Diskusijos vangios ir

betikslės, menkas

ugdytinių dalyvavimas, prastas ryšys

tarp ugdytinių ir

pedagogo

...............3................

Klausimai dažniausiai

šabloniški, pedagogo

ir ugdytinių santykiai

vidutiniškai geri

4............5............

Kūrybiški klausimai, įdomios diskusijos, aktyvūs

ugdytiniai, puikūs

ugdytinių ir pedagogo santykiai

 

7. Ugdymosi

sąlygos –

drausmė 

1...............2.............

Ugdytiniai nuolat

kalbasi, trukdo pedagogui. Prastos ugdymosi sąlygos

...............3................

Ugdytiniai apskritai

klauso nurodymų, išsiblaškymas jiems retai trukdo mokytis

4.............5...........

Ugdytiniai nuolat

dirba ar klausosi.

Gera mokymosi atmosfera

 

8. Pamokos

(veiklos)

tikslų suvokimas

1...............2..............

Pateikti skubotai,

neaiškiai, kartais

nesuprantami ar

neapibrėžti

..............3................

Paprastai adekvatūs

ir suprantami

4.............5...........

Ugdytiniai tiksliai

suvokia užduotį,

žino, ko iš jų tikimasi

9. Mokymo

stiliaus originalumas ir

kūrybiškumas

1................2.................

Mokymo stilius retai

kinta, retai taikomi

nauji metodai

.................3.................

Taiko naujus metodus

4...............5............

Labai kūrybiškas,

puikiai įgyvendinamos naujos mokymo idėjos ir savitas stilius

10. Pamokos

(veiklos)

pabaiga

1..............2...............

Pamoka (veikla) pasibaigia staiga suskambus skambučiui,

jokių tęsinio planų

................3................

Yra tam tikras ryšys

tarp pamokų

(veiklos)

4.............5...........

Ugdytiniai tiksliai

suvokia, ko iš jų tikimasi, turi tikslų

ateinančiai pamokai (veiklai)

11. Kabineto

(dirbtuvių)

patalpos

priežiūra

1..............2...............

Ugdytiniai netausoja

ugdymo įstaigos turto, kabinetas (dirbtuvės) netvarkingas

.................3...............

Ugdymo įstaigos turto,

kabineto patalpos išvaizda vidutinė

4.............5............

Ugdytiniai tausoja

ugdymo įstaigos

turtą, kabinetas

tvarkingas ir tikslingai naudojamas

12. Vertinimas

1.............2...............

Vertinimas ne visada

panaudojamas tikslingai, per mažai

vertinimų

.................3................

Vertinimai bei rezultatai panaudojami vidutiniškai

4............5.............

Testai bei kiti kriterijai naudojami

labai veiksmingai,

rezultatai panaudojami planavimui

B. PEDAGOGINĖ KOMPETENCIJA:

 

1. Gebėjimas

vertinti ir

daryti

sprendimus 

1.............2...............

Kartais priima labai

nevykusius sprendimus, dėl kurių atsiranda problemų

 

..............3..............

Spręsdamas problemas paprastai remiasi logiškais argumentais

 

4................5................

Sprendimai ir veiksmai

teisingi ir tinkami

2. Iniciatyva

1............2...............

Vengia papildomų

pareigų, minimaliai

planuoja pamokoje

(veikloje)

...............3...............

Prisiima papildomų

pareigų, turi tam tikrų papildomų planų, domisi ugdytiniais

4................5................

Ieško papildomų pareigų, linkęs padėti ugdytiniams, individualiai

planuoja ir organizuoja pamoką (veiklą)

3.Dokumentacijos tvarkingumas

1..............2..............

Užrašai, ataskaitos,

planai ir žurnalai

dažnai netvarkingi

...............3...............

Atsitiktinės klaidos

užrašuose, ataskaitose, planuose ir žurnaluose

4................5.................

Retai daro klaidų savo

užrašuose, ataskaitose,

planuose ir žurnaluose

 

4. Punktualumas

1..............2..............

Dažnai vėluoja į darbą ar pamoką (veiklą),

retai laiku pateikia

ataskaitas, vertinimus

ir pan.., vėluoja į susirinkimus ir kt.

...............3...............

Retkarčiais pavėluoja į darbą ar pamoką

(veiklą), paprastai

laikosi ataskaitų pateikimo terminų ir

tvarkaraščio

4................5.................

Laiku darbe ir pamokoje (veikloje), visuomet

laiku pateikia reikiamus

dokumentus, atvyksta į

susirinkimus

5. Kalbos

kultūra

 

1..............2..............

Kartais daro gramatinių klaidų, balsas

silpnas ir monotoniškas, mokiniai nuobodžiauja

...............3...............

Sakinių daryba gera,

balso tonas tinkamas ir malonus

4................5.................

Aukšta kalbos kultūra,

balsas panaudojamas

susidomėjimui didinti

6. Savitvarda,

pusiausvyra

1..............2..............

Pedagogas greitai supyksta, leidžia prasiveržti susierzinimui ir

pykčiui

...............3...............

Pedagogas, iškilus

menkiems incidentams, susitvardo

4................5.................

Pedagogas, esant stresinėms situacijoms,

išlieka ramus

7. Patikimumas

1..............2..............

Pedagogas kartais neatlieka savo pareigų,

reikalinga nuolatinė

priežiūra

...............3...............

Pareigas ir užduotis

vykdo patikimai

4................5.................

Labai gerai susidoroja

su pareigomis ir užduotimis

 

Vertintojo parašas ....................................             Vertintojo pareigos ..................................................

_____________


2 priedas

 

PROFESIJOS MOKYTOJŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO IR METODINĖS VEIKLOS RODIKLIAI

 

Dalykinės ir metodinės kvalifikacijos tobulinimas

Įgijus kvalifikacinę kategoriją, profesijos mokytojo dalyvavimas pedagogų kvalifikacijos tobulinimo institucijų kursuose įskaitomas:

* pagal dalykinių kvalifikacinių komisijų prie Lietuvos pedagogų kvalifikacijos instituto įvertintas kvalifikacijos tobulinimo programas taškais (1 taškas prilyginamas vienai įskaitomai dienai);

* pagal kvalifikacijos tobulinimo programas, neįvertintas dalykinių kvalifikacijos komisijų prie Lietuvos pedagogų kvalifikacijos instituto taškais, suteikiama tiek įskaitomų dienų, kiek numatyta programoje.

Kiekviena įskaitoma kvalifikacijos tobulinimo diena yra 6 valandų darbo trukmės.

Edukologijos ar specialybės studijos aukštojoje mokykloje profesijos mokytojui penkerių metų laikotarpiu įskaitomos kaip kvalifikacijos tobulinimas.

Į kvalifikacijos tobulinimo laiką įskaitoma pedagoginė ar specialybės stažuotė užsienyje (profesijos mokytojas pateikia pažymėjimą).

 

Metodinės veiklos rodikliai

(Pirmą kartą besiatestuojantiems ar siekiantiems įgyti aukštesnę kvalifikacinę kategoriją)

 

Eil.

Nr.

Kvalifikacinės kategorijos

Rodiklių skaičius

1.

Profesijos mokytojas ekspertas

Nr. 1-12 – vienas rodiklis

Nr. 13-28 – du rodikliai

Nr. 29-47 – trys rodikliai

Nr. 48-51 – trys rodikliai

2.

Profesijos mokytojas metodininkas

Nr. 13-28 – du rodikliai

Nr. 29-47 – trys rodikliai

Nr. 48-51 – trys rodikliai

3.

Vyresnysis profesijos mokytojas

Nr. 29-47 – trys rodikliai

Nr. 48-51 – du rodikliai

4.

Profesijos mokytojas

Nr. 48-51 – trys rodikliai

 

Metodinės veiklos rodikliai

(Pakartotinai tai pačiai kategorijai besiatestuojantiems profesijos mokytojams)

 

Eil.

Nr.

Kvalifikacinės kategorijos

Rodiklių skaičius

1.

Profesijos mokytojas ekspertas

Nr. 1-28 – du rodikliai

Nr. 29-51 – trys rodikliai

2.

Profesijos mokytojas metodininkas

Nr. 13-28 – vienas rodiklis

Nr. 29-51 – trys rodikliai

3.

Vyresnysis profesijos mokytojas

Nr. 29-51 – trys rodikliai

4.

Profesijos mokytojas

Nr. 48-51 – du rodikliai

 

Metodiniai darbai, atlikti iki 1997 01 01 ir patvirtinti dokumentais, yra įskaitomi pirmą kartą besiatestuojantiems profesijos mokytojams už atestuojamąjį laikotarpį, pakartotinai besiatestuojantiems – už laikotarpį po įgytos kvalifikacinės kategorijos.

Profesijos mokytojas gali pasirinkti metodinės veiklos rodiklius ir atlikti darbus, atitinkančius ir aukštesnės kvalifikacinės kategorijos reikalavimus.

 

PROFESIJOS MOKYTOJAMS REKOMENDUOJAMA METODINĖ VEIKLA

 

Rodiklio Nr.

Metodinės veiklos rodikliai

 

 

1.

Vadovėlis (ŠMM aprobuotas ir naudojamas šalies švietimo įstaigose)

2.

Ugdymo programa (ŠMM aprobuota ir naudojama šalies švietimo įstaigose)

3.

Metodinis leidinys (ŠMM aprobuotas ir naudojamas šalies švietimo įstaigose)

4.

Mokymo priemonė (ŠMM aprobuota ir naudojama šalies švietimo įstaigose)

5.

Eksperimentas (ŠMM aprobuotas)

6.

Autorinis tyrimas (ŠMM aprobuotas)

7.

Profesijos mokytojo arba jo mokinio autorinė paroda

8.

Ugdytiniai – tarptautinių olimpiadų, konkursų, parodų laureatai, nugalėtojai

9.

Šalies profesinio meistriškumo konkursų vertinimo komisijos nariai

10.

Kvalifikacijos egzaminų medžiagos parengimas ir užduočių banko kūrimas

11.

Pranešimas tarptautinėje mokslinėje konferencijoje

12.

Darbas ŠMM ekspertų komisijoje. ŠMM aprobuojamo leidinio recenzavimas

13.

Vadovavimas profesijos mokytojų metodiniam būreliui rajone, mieste ne mažiau kaip vienerius metus

14.

Vadovavimas šalies, apskrities metodinei, dalykinei profesijos mokytojų veiklai

15.

Darbas LPKI kvalifikacijos komisijoje, švietimo įstaigos pedagogų atestacijos komisijoje

16.

Pranešimas šalies, apskrities, miesto, rajono mokslinėje-praktinėje konferencijoje;

 

konferencijos tezių parengimas

17.

Profesijos mokytojų kvalifikacijos tobulinimo programos parengimas ir dalyvavimas ją įgyvendinant

18.

Laimėtas fondų, tarptautinių organizacijų organizuotų projektų konkursas

19.

Paskaitos kvalifikacijos tobulinimo institucijų pedagogų kursuose ir seminaruose

20.

Paskaita apskrities, rajono, miesto pedagogams, pranešimas miesto, rajono metodiniame būrelyje

 

ar metodinėje taryboje

21.

Atvira pamoka, kita organizuota ugdytinių veikla šalies, apskrities, rajono, miesto ir užsienio pedagogams

22.

Autorinis seminaras

23.

Mokslinis, metodinis straipsnis, aukštosios mokyklos aprobuojamo leidinio, studentų bei magistrų darbų

 

recenzavimas

24.

Metodinis arba dalykinis straipsnis, recenzija

25.

Dalyvavimas vykdant ŠMM, PI aprobuotą mokslinį tyrimą, eksperimentą

26.

Užduočių parengimas olimpiadoms, konkursams, parodoms ir darbas jų komisijose

27.

Ugdytiniai – šalies olimpiadų, konkursų, parodų dalyviai

28.

Mokomosios – pažintinės ekskursijos ugdytiniams po Lietuvą ir užsienio šalis

29.

Paties sukurta ir naudojama, švietimo įstaigos vadovo ar ŠMM aprobuota ugdymo programa

30.

Paties sukurta ir naudojama, švietimo įstaigos vadovo ar steigėjo aprobuota didaktinė medžiaga

31.

Profesijos mokytojo ir jo mokinių dalyvavimas įvairių fondų organizuojamuose projektuose

32.

Paties sukurta ir naudojama, švietimo įstaigos vadovo ar steigėjo aprobuota mokymo priemonė

 

(vaizdinė, garsinė, kompiuterinė)

33.

Vadovavimas švietimo įstaigos metodiniam būreliui, metodinei tarybai ne mažiau kaip vienerius metus

34.

Darbas švietimo įstaigos pedagogų atestacijos komisijoje, Vyriausiojoje profesijos mokytojų atestacijos

 

komisijoje, Vyriausiojoje profesinių mokyklų vadovų atestacijos komisijoje arba vadybos ekspertų

 

grupėje ne mažiau kaip vienerius metus

35.

Darbas šalies pedagogų dalykinės ekspertų komisijos darbe ne mažiau kaip vienerius metus

36.

Straipsnis pedagogine – dalykine tema visuomenei

37.

Profesijos mokytojo meninės, techninės kūrybos darbas

38.

Dalykinės mokomosios medžiagos kaupimas, sisteminimas ir skleidimas

39.

Mokomosios-pažintinės ekskursijos mokiniams po rajono, miesto įmones

40.

Pagalba mažesnę patirtį turinčiam profesijos mokytojui

41.

Vadovavimas studentų praktikai

42.

Dalyvavimas nustatant, ar kito profesijos mokytojo praktinė veikla atitinka kvalifikacinę kategoriją

43.

Dalyvavimas kuriant švietimo įstaigos organizacijos ir ugdymo turinio kaitos projektus

44.

Ugdytinių darbų parodos, konkurso, konferencijos, olimpiados švietimo įstaigoje organizavimas

45.

Apskrities, zonos, rajono, miesto olimpiadų, konkursų, parodų laureatai, laimėtojai

46.

Specialybinė stažuotė užsienyje (ne mažiau kaip 1 savaitę)

47.

Specialybinė stažuotė Lietuvoje (ne mažiau kaip 1 savaitę)

48.

Atvira pamoka, veikla švietimo įstaigos pedagogams, studentams

49.

Švietimo įstaigos pedagogo pamokos, veiklos stebėjimas ir aptarimas

50.

Pranešimas švietimo įstaigos metodiniame būrelyje, metodinėje taryboje

51.

Paskaita mokinių tėvams, visuomenei

52.

Kita metodinė veikla

______________