VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TARNYBOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS DIREKTORIAUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL PREKIŲ, PASLAUGŲ IR DARBŲ VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TAIKANT ĮPRASTĄ KOMERCINĘ PRAKTIKĄ TAISYKLIŲ RENGIMO METODINIŲ REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO

 

2003 m. gegužės 22 d. Nr. 1S-60

Vilnius

 

Vadovaudamasis 2002 m. gruodžio 3 d. Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. IX-1217 (Žin., 2002, Nr. 118-5296) 7 straipsnio 2 dalies 2 punktu,

tvirtinu Prekių, paslaugų ir darbų viešųjų pirkimų taikant įprastą komercinę praktiką taisyklių rengimo metodines rekomendacijas (pridedamos).

 

 

DIREKTORIUS                                                                                      RIMGAUDAS VAIČIULIS

______________


PATVIRTINTA

Viešųjų pirkimų tarnybos prie Lietuvos

Respublikos Vyriausybės direktoriaus

2003 m. gegužės 22 d. įsakymu Nr. 1S-60

 

PREKIŲ, PASLAUGŲ IR DARBŲ VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TAIKANT ĮPRASTĄ KOMERCINĘ PRAKTIKĄ TAISYKLIŲ RENGIMO METODINĖS REKOMENDACIJOS

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Šis dokumentas nėra privalomas. Juo patariama vadovautis rengiant 2002 m. gruodžio 3 d. Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. IX-1217 (Žin., 2002, Nr. 118-5296) 99 straipsnio 1 dalyje nustatytas prekių, paslaugų ir darbų viešųjų pirkimų taikant įprastą komercinę praktiką taisykles (toliau tekste – Taisyklės).

2. Šiame dokumente vartojamos pagrindinės sąvokos atitinka Viešųjų pirkimų įstatyme vartojamas sąvokas.

3. Perkančioji organizacija rengdama Taisykles siekia, kad jos:

3.1. sudarytų prielaidas laikytis Viešųjų pirkimų įstatymo 4 straipsnyje nustatytų viešųjų pirkimų principų, taip pat siekti tame pačiame straipsnyje nustatyto tikslo;

3.2. būtų aiškios ir paprastos taikyti;

3.3. leistų taupyti pirkimo procedūroms skirtą laiką, lėšas ir kitus išteklius;

3.4. užtikrintų efektyvų pirkimų organizavimą, valdymą ir kontrolę;

3.5. nustatytų, kad sprendimus dėl pirkimo tvirtina perkančiosios organizacijos vadovas arba jo įgaliotas valstybės tarnautojas ar darbuotojas;

3.6. nustatytų, kad pirkimus gali atlikti tik perkančiosios organizacijos vadovo paskirti nepriekaištingos reputacijos, pasirašę nešališkumo deklaraciją ir konfidencialumo pasižadėjimą valstybės tarnautojai ar darbuotojai arba Viešųjų pirkimų įstatymo 68 straipsnyje nurodyta viešojo pirkimo komisija;

3.7. užtikrintų, kad prekės, paslaugos ar darbai būtų perkami iš to tiekėjo, kuris pasiūlė mažiausią kainą ar pateikė ekonomiškiausią pasiūlymą;

3.8. nustatytų informacijos apie viešuosius pirkimus, taikant įprastą komercinę praktiką, kaupimą ir laikymą. Ši informacija turi leisti perkančiąją organizaciją kontroliuojančioms institucijoms įrodyti priimtų sprendimų atitikimą Viešųjų pirkimų įstatymo nustatytiems reikalavimams ir pagrįsti sprendimų efektyvumą.

4. Rekomenduojama, kad sudėtingesnių objektų (pvz., kompiuteriai, konsultacinės paslaugos, statybos darbai) pirkimą vykdytų viešojo pirkimo komisija. Vykdant šiuos pirkimus turėtų būti atskirtas techninių specifikacijų rengimas nuo kitų pirkimo sąlygų formulavimo ir procedūrų vykdymo. Specialistai parengtas technines specifikacijas turėtų perduoti pirkimo komisijai, kuri šiems specialistams nedalyvaujant atliktų pirkimą. Technines specifikacijas rengę specialistai gali dalyvauti tik vertinant gautus siūlymus.

5. Taisykles tvirtina kompetentingas perkančiosios organizacijos valdymo arba atstovavimo organas.

6. Rekomendacijų 1 priede pateiktos Prekių, paslaugų ir darbų viešųjų pirkimų taikant įprastą komercinę praktiką pavyzdinės taisyklės, o 2 priede – Tiekėjų apklausos pavyzdinė pažyma. Šiais dokumentais perkančioji organizacija gali naudotis rengdama savo Viešųjų pirkimų taikant įprastą komercinę praktiką taisykles, minėtus dokumentus keisdama ir pritaikydama savo ypatybėms.

______________


Prekių, paslaugų ir darbų viešųjų pirkimų

taikant įprastą komercinę praktiką taisyklių

rengimo metodinių rekomendacijų

1 priedas

 

PREKIŲ, PASLAUGŲ IR DARBŲ VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ TAIKANT ĮPRASTĄ KOMERCINĘ PRAKTIKĄ PAVYZDINĖS TAISYKLĖS

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Perkančiosios organizacijos* prekių, paslaugų ir darbų viešųjų pirkimų taikant įprastą komercinę praktiką taisyklėmis (toliau – Taisyklės) vadovaujasi Perkančioji organizacija vykdydama prekių, paslaugų ar darbų viešąjį pirkimą (toliau – pirkimą) taikant įprastą komercinę praktiką.

2. Perkančioji organizacija pirkimą taikant įprastą komercinę praktiką gali vykdyti 2002-12-03 Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo Nr. IX-1217 65 straipsnio 11 dalyje nustatytais atvejais (kai prekių ar paslaugų vertė mažesnė kaip 75 tūkst. Lt, o darbų – 300 tūkst. Lt be pridėtinės vertės mokesčio, arba, kai dėl susidariusių ypatingų aplinkybių (avarija, stichinė nelaimė, epidemija ar kitoks nenugalimos jėgos poveikis) pirkimo neįmanoma įvykdyti kitais Viešųjų pirkimų įstatyme nustatytais supaprastinto pirkimo būdais, nepažeidžiant nustatytų procedūrų atlikimo tvarkos.

3. Pirkimas atliekamas laikantis lygiateisiškumo, nediskriminavimo, skaidrumo principų siekiant sudaryti pirkimo sutartį, o jeigu pirkimo vertė maža – žodžiu sudaromą sandorį, leidžiančius racionaliai naudojant tam skirtas lėšas įsigyti Perkančiajai organizacijai reikalingų prekių, paslaugų ar darbų.

4. Pirkimų vykdytojai turi skatinti tiekėjų konkurenciją siekdami kuo naudingesnių perkančiajai organizacijai tiekėjų siūlymų.

5. Šiose Taisyklėse vartojamos pagrindinės sąvokos apibrėžtos Viešųjų pirkimų įstatyme.

 

II. Pirkimų vykdytojai

 

6. Pirkimų vertes vadovaujantis Viešųjų pirkimų įstatymo 8 straipsnio nuostatomis apskaičiuoja Perkančiosios organizacijos vadovo įsakymu paskirtas asmuo (toliau tekste – pirkimų verčių apskaitą vedantis asmuo). Šis asmuo pirkimų vertes apskaičiuoja kartu su pirkimų organizatoriumi, remdamasis sudarytų sutarčių faktinėmis ir numatomų sudaryti sutarčių planuojamomis vertėmis.

7. Pirkimą gali vykdyti tik pirkimų organizatorius ar Viešojo pirkimo komisija (toliau – komisija). Pirkimų organizatorių skiria ir komisiją sudaro Perkančiosios organizacijos vadovas. Tuo pačiu metu atliekamiems keliems pirkimams gali būti paskirti keli pirkimų organizatoriai.

8. Pirkimų organizatorius pirkimą gali atlikti tik tuomet, kai numatomos sudaryti prekių ar paslaugų viešojo pirkimo-pardavimo sutarties vertė be PVM neviršija XXX* litų, arba darbų viešojo pirkimo-pardavimo sutarties vertė be PVM neviršija YYY litų. Jeigu nurodytos sumos viršijamos, pirkimą atlieka komisija. Perkančiosios organizacijos vadovas turi teisę priimti sprendimą pavesti pirkimą atlikti pirkimų organizatoriui arba komisijai neatsižvelgiant į šiame punkte nustatytas vertes.

9. Pirkimų organizatorius ir komisijos narys prieš pradėdamas pirkimus turi pasirašyti nešališkumo deklaraciją ir konfidencialumo pasižadėjimą.

10. Komisija veikia pagal Perkančiosios organizacijos vadovo patvirtintą darbo reglamentą.

 

III. Pirkimų vykdymas

 

11. Pirkimas vykdomas šiais etapais:

11.1. pirkimų organizatorius išsiaiškina reikalingas pirkti prekes, paslaugas ar darbus, jų technines, eksploatacines ir kt. savybes;

11.2. pirkimų organizatorius suderina numatomą sutarties vertę su pirkimų verčių apskaitą vedančiu asmeniu;

11.3. pirkimų organizatorius arba komisija suformuluoja pirkimo sąlygas ir suderina pirkimą su Perkančiosios organizacijos vadovu;

11.4. pirkimų organizatorius arba komisija atlieka tiekėjų apklausą;

11.5. pirkimų organizatorius arba komisija išrenka geriausią siūlymą pateikusį tiekėją, su kuriuo bus sudaroma sutartis (sutartys);

11.6. Perkančiosios organizacijos vadovas arba jo įgaliotas asmuo patvirtina (įsakymu, rezoliucija ar kt.) pirkimų organizatoriaus ar komisijos sprendimą;

11.7. Perkančioji organizacija su geriausią siūlymą pateikusiu tiekėju sudaro sutartį;

11.8. pirkimų organizatorius ar komisija perduoda visus su pirkimu susijusius dokumentus Perkančiosios organizacijos archyvų padaliniui, o mokėjimų dokumentų originalus – Perkančiosios organizacijos Finansų ir apskaitos padaliniui.

 

IV. Prekių, paslaugų ar darbų poreikio išsiaiškinimas

 

12. Pirkimų organizatorius prieš pradėdamas pirkimą turi išsiaiškinti, kokias prekes, paslaugas ar darbus reikės pirkti, taip pat reikalingus šių prekių, paslaugų ar darbų kiekius. Tam pirkimų organizatorius gali apklausti Perkančiosios organizacijos valstybės tarnautojus ar darbuotojus, remtis defektiniais aktais, naudojimo instrukcijomis, Perkančiosios organizacijos planais ar kompetentingų valstybės tarnautojų arba darbuotojų sprendimais. Taip pat pirkimų organizatorius turi nustatyti perkamų prekių, paslaugų ar darbų savybes. Nustatydamas šias savybes pirkimų organizatorius remiasi Perkančiosios organizacijos valstybės tarnautojų ar darbuotojų pateiktais pasiūlymais, turimais techniniais aprašymais, savo patirtimi. Jeigu reikia, pirkimų organizatorius gali konsultuotis su atitinkamos srities specialistais. Jeigu pirkimą atlieka komisija, pirkimų organizatorius perkamų prekių, paslaugų ar darbų savybes praneša komisijai. Pirkimų organizatorius taip pat apibrėžia ir svarbiausias sutarties sąlygas: prekių, paslaugų ar darbų vykdymo terminus, atsiskaitymo ir apmokėjimo laikotarpius, kokybės ir specifikacijų kontrolę, netesybas ir pan.

13. Tiekėjams nurodant perkamų prekių, paslaugų ar darbų savybės neturi būti dirbtinai ribojama tiekėjų konkurencija (nurodant savybes neturi būti sudaroma situacija, kad tik konkretus tiekėjas galėtų pateikti prekes, atlikti paslaugas ar darbus, išskyrus atvejį, kai tai būtina siekiant patenkinti Tarnybos poreikius perkamoms prekėms, paslaugoms ar darbams ir nėra kitos alternatyvos).

14. Apibūdinant pirkimo objekto savybes negali būti nurodyta konkreti prekė, gamintojas ar tiekimo šaltinis, gamybos procesas, prekės ženklas, patentas, kilmės šalis, išskyrus atvejus, kai neįmanoma tiksliai ir suprantamai apibūdinti pirkimo objekto arba reikalingą pirkimo objektą gali pasiūlyti tik vienintelis tiekėjas. Šiuo atveju tiekėjams būtina nurodyti, kad priimtini ir savo savybėmis lygiaverčiai objektai.

15. Pirkimo objekto savybės turi būti apibūdintos taip, kad jas glaustai ir aiškiai būtų galima pateikti apklausiamiems tiekėjams. Jeigu pirkimą atlieka komisija, suderintą dokumentaciją pirkimų organizatorius perduoda jai.

16. Jeigu pirkimo objektui pagal Lietuvos Respublikos įstatymus turi būti parengta projektinė dokumentacija, šios dokumentacijos parengimą, tvirtinimą ir/ar suderinimą organizuoja pirkimų organizatorius.

17. Nustatytos pirkimo objekto savybės turi būti suderintos su pirkimo iniciatoriumi – Perkančiosios organizacijos valstybės tarnautoju arba darbuotoju, kuris nurodė reikalingas prekes, paslaugas arba darbus, taip pat su Perkančiosios organizacijos vadovu, jeigu jis priima atskirą sprendimą derinti pirkimo objekto savybes.

18. Jeigu numatomos sudaryti sutarties vertė neviršija 8 punkte nustatytų verčių, pirkimo objekto savybės tiekėjams gali būti nurodomos žodžiu arba raštu, o jeigu vertė didesnė – raštu.

 

V. Pirkimų verčių derinimas

 

19. Pirkimų organizatorius prieš pradėdamas pirkimą numatomą pirkimo sutarties vertę privalo suderinti su pirkimų verčių apskaitą vedančiu asmeniu, kuris vadovaudamasis Viešųjų pirkimų įstatymo nuostatomis dėl pirkimų verčių nusprendžia, ar pirkimas gali būti vykdomas taikant įprastą komercinę praktiką.

 

VI. Tiekėjų apklausa

 

20. Siekiant nustatyti tiekėją, su kuriuo bus sudaroma pirkimo sutartis, apklausiami potencialūs tiekėjai.

21. Tiekėjus apklausia pirkimų organizatorius arba komisija.

22. Tiekėjai apklausiami žodžiu arba raštu. Sprendimą dėl apklausos formos priima pirkimų organizatorius arba komisija. Tame pačiame pirkime dalyvaujantys tiekėjai turi būti apklausiami ta pačia forma.

23. Apklausiant žodžiu su tiekėjais bendraujama asmeniškai arba telefonu. Apklausiant raštu paklausimai tiekėjams pateikiami paštu, faksu, elektroniniu paštu arba asmeniškai.

24. Apklausos metu tiekėjams turi būti pateikiama bent jau ši informacija:

24.1. pageidaujamos pirkimo objekto savybės ir svarbiausios pirkimo sutarties sąlygos;

24.2. kokiais kriterijais vadovaujantis bus pasirenkamas tiekėjas, su kuriuo sudaroma sutartis;

24.3. kokius dalykus turi nurodyti siūlantis savo prekes, paslaugas ar darbus tiekėjas, kokia forma (rašytine ar žodine) ir iki kada jis tai turi padaryti;

24.4. kaip Perkančioji organizacija informuos apklausiamą tiekėją apie sprendimą su juo sudaryti pirkimo sutartį.

25. Taisyklių 24 punkte nustatyta informacija tiekėjams gali būti neteikiama tik tuo atveju, jeigu dėl Taisyklių 32 punkte nurodytų priežasčių apklausiamas tik vienas tiekėjas.

26. Perkančioji organizacija turi įsitikinti, kad siūlymą pateikęs tiekėjas yra pajėgus įvykdyti pirkimo sutartį. Tam Pirkimų organizatorius arba komisija gali kelti reikalavimus tiekėjų kvalifikacijai ir prašyti informacijos apie kvalifikaciją. Visiems tiekėjams turi būti keliami vienodi reikalavimai ir prašoma pateikti to paties pobūdžio informaciją. Nei keliami reikalavimai, nei prašoma informacija negali dirbtinai diskriminuoti tiekėjų.

27. Apklausiant tiekėją ar tiekėjui atskirai kreipiantis pirkimų organizatorius arba komisija turi atsakyti į visus tiekėjo klausimus, kurie liečia pirkimą ir tiekėjui reikalingi geriau suprasti Perkančiosios organizacijos poreikius ir galimybes, tačiau tiekėjui negali būti pateikta tokia informacija, kuri pažeistų Perkančiosios organizacijos įsipareigojimus neatskleisti komercine, tarnybos ar valstybės paslaptimi laikomos informacijos arba informacijos, kurios atskleidimas pakenktų viešiesiems interesams.

28. Tame pačiame pirkime apklausiamiems tiekėjams turi būti pateikta tokia pati informacija.

29. Apklausiant tiekėjus, jeigu tai nesukelia pernelyg didelių organizacinių sunkumų, reikia derėtis dėl palankesnių tiekėjo siūlomų sąlygų.

30. Jeigu apklausiant tiekėjus paaiškėja, kad reikia pakeisti Perkančiosios organizacijos pageidaujamas pirkimo objekto savybes arba kitas pirkimo sąlygas, pirkimų organizatorius arba komisija turi tai padaryti, esant reikalui derindami su šiose Taisyklėse nustatytais asmenimis, iš naujo apklausti jau anksčiau apklaustus tiekėjus.

31. Žodžiu pateikti tiekėjų atsakymai fiksuojami apklausos pažymoje.

32. Apklausti reikia tokį tiekėjų skaičių, kad būtų galima palyginti ir įvertinti bent 3 tiekėjų siūlymus. Mažiau tiekėjų gali būti apklausiama šiais atvejais:

32.1. pirkimų organizatorius arba komisija normaliomis priemonėmis sužino, kad yra mažiau tiekėjų, kurie gali patiekti reikalingas prekes, atlikti paslaugas ar darbus;

32.2. didesnio tiekėjų skaičiaus apklausa reikalautų neproporcingai didelių pirkimų organizatoriaus arba komisijos pastangų, laiko ir/ar lėšų sąnaudų;

32.3. pirkimą būtina atlikti labai greitai;

32.4. esant kitoms objektyviai pateisinamoms aplinkybėms, dėl kurių neįmanoma apklausti daugiau tiekėjų. Šios aplinkybės negali priklausyti nuo Perkančiosios organizacijos delsimo arba neveiklumo.

 

VII. Tiekėjų siūlymų tikrinimas ir vertinimas

 

33. Tiekėjo siūlymo tikrinimo tikslas – įsitikinti, ar siūlymas atitinka Perkančiosios organizacijos poreikius ir iškeltus reikalavimus, o tiekėjų siūlymų vertinimo tikslas – išrinkti geriausią siūlymą, kurį pateikusiam tiekėjui Perkančioji organizacija siūlys sudaryti pirkimo sutartį.

34. Vertinami tik Perkančiosios organizacijos poreikius ir iškeltus reikalavimus atitinkantys tiekėjų siūlymai. Vertinama tik pagal tiekėjams apklausos metu nurodytus kriterijus. Geriausiu laikomas ekonomiškiausias siūlymas arba tas siūlymas, kuriame nurodyta mažiausia kaina.

35. Tiekėjų siūlymus vertina pirkimų organizatorius arba komisija.

 

VIII. Pirkimo sutartis

 

36. Pirkimo sutartis sudaroma su geriausią siūlymą pateikusiu tiekėju.

37. Jeigu sandorio vertė ne didesnė kaip 100 Lt, vietoje raštu sudaromos sutarties sandoris gali būti sudaromas žodžiu.

38. Sąskaita faktūra arba PVM sąskaita faktūra laikoma raštu sudarytą sandorį patvirtinančiu dokumentu.

39. Pirkimų vykdytojai turi stengtis sudaryti ilgalaikes sutartis su tiekėjais. Sutarties terminas ir vertė turi skatinti tiekėjus siūlyti kuo geresnes sąlygas, tačiau tuo pačiu neturi būti perkančiajai organizacijai nepriimtinos rizikos (pvz., kainų, valiutų kursų, sutartimi tiekėjų prisiimamų įsipareigojimų neįvykdymo sukeliamų pasekmių) šaltiniu.

40. Sutartis su teikėju neturi būti sudaroma tol, kol nėra užtikrintas perkančiosios organizacijos įsipareigojimų pagal šią sutartį finansavimas.

 

IX. Pirkimų dokumentavimas

 

41. Pirkimo atlikimo metu sudaromi dokumentai turi leisti Perkančiajai organizacijai pagrįsti priimtų sprendimų atitikimą Viešųjų pirkimų įstatymo ir šios Tvarkos nustatytiems reikalavimams.

42. Visus su pirkimu susijusius dokumentus pirkimų organizatorius ir komisija pasibaigus pirkimui nedelsiant perduoda Perkančiosios organizacijos archyvų padaliniui. Šie dokumentai segami į bylą.

43. Byloje turi būti bent jau ši informacija:

43.1. tiekėjų apklausos pažyma;

43.2. tiekėjų siūlymai (jeigu jie pateikti raštu);

43.3. komisijos posėdžių protokolai;

43.4. pirkimo sutarties arba sąskaitos-faktūros kopija.

44. Su pirkimu susiję dokumentai saugomi Lietuvos Respublikos archyvų įstatymo nustatyta tvarka.

 

X. Ginčų nagrinėjimas

 

45. Perkančiosios organizacijos gautos tiekėjų pretenzijos dėl Perkančiosios organizacijos vykdomų pirkimų nagrinėjamos Viešųjų pirkimų įstatymo nustatyta tvarka.

46. Tiekėjų pretenzijas nagrinėja Perkančiosios organizacijos vadovo paskirtas Perkančiosios organizacijos valstybės tarnautojas. Šis asmuo neturi būti susijęs su pirkimą vykdančiu pirkimų organizatoriumi ar komisija. Sprendimą dėl pretenzijos remdamasis paskirto valstybės tarnautojo išvadomis ir pirkimų organizatoriaus ar komisijos pirmininko paaiškinimais priima Perkančiosios organizacijos vadovas.

______________


* Nurodyti konkrečią perkančiąją organizaciją.

* Sumas nurodo perkančioji organizacija.


Prekių, paslaugų ir darbų viešųjų pirkimų

taikant įprastą komercinę praktiką taisyklių

rengimo metodinių rekomendacijų

2 priedas

 

TIEKĖJŲ APKLAUSOS PAVYZDINĖ PAŽYMA

 

Pirkimo objekto pavadinimas ir trumpas aprašymas:

.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

.........................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

 

Pirkimų organizatorius:

.....................................................................................................

(vardas, pavardė)

Komisija:

.............................................................................................

.............................................................................................

.............................................................................................

(vardas, pavardė)

Tiekėjai apklausti raštu □ ar žodžiu □

Apklausti tiekėjai:

Eil. Nr.

Pavadinimas

Adresas, telefonas, faksas ir pan.

Siūlymą pateikusio asmens pareigos, vardas, pavardė

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tiekėjų siūlymai:

Eil. Nr.

Tiekėjo pavadinimas

Siūlymo data

Pasiūlymo charakteristikos

(nurodyti konkrečias charakteristikas)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tinkamiausiu pripažintas tiekėjas:..........................................................................................

                                                                                                       (tiekėjo pavadinimas ir pasiūlymo numeris)

 

Jeigu įvertinti mažiau nei 3 tiekėjų siūlymai, to priežastys:

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

................................................................................................................................................................

 

Pažymą parengė (pirkimų organizatorius, komisijos pirmininkas):

.....................................................................

.....................................................................

......................................................

(pareigos)

(vardas, pavardė)

(parašas, data)

 

SPRENDIMĄ TVIRTINU:

.....................................................................

.....................................................................

......................................................

(pareigos)

(vardas, pavardė)

(parašas, data)

______________