Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS ResPUBLIKOS DALYVAVIMO TARPTAUTINĖS BENDRUOMENĖS VEIKLOJE AFGANISTANO ISLAMO RESPUBLIKOJE

2009–2013 METŲ STRATEGIJOS PATVIRTINIMO

 

2009 m. rugpjūčio 19 d. Nr. 989

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Lietuvos Respublikos dalyvavimo tarptautinės bendruomenės veikloje Afganistano Islamo Respublikoje 2009–2013 metų strategiją (pridedama).

2. Pavesti Užsienio reikalų ministerijai kartu su Krašto apsaugos ministerija, Vidaus reikalų ministerija ir Finansų ministerija per 6 mėnesius nuo šio nutarimo įsigaliojimo parengti ir Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikti Lietuvos Respublikos dalyvavimo tarptautinės bendruomenės veikloje Afganistano Islamo Respublikoje 2009–2013 metų strategijos įgyvendinimo priemonių planą.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

UŽSIENIO REIKALŲ MINISTRAS                                              VYGAUDAS UŠACKAS

 

_________________


Patvirtinta

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2009 m. rugpjūčio 19 d. nutarimu Nr. 989

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS DALYVAVIMO TARPTAUTINĖS BENDRUOMENĖS VEIKLOJE AFGANISTANO ISLAMO RESPUBLIKOJE 2009-2013 METŲ STRATEGIJA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Siekdama užtikrinti nacionalinį ir visos tarptautinės bendruomenės saugumą ir stiprinti NATO, Lietuva prisideda prie tarptautinės bendruomenės pastangų Afganistane.

2. Kova su tarptautinio terorizmo keliama grėsme pasaulio, regioniniam ir nacionaliniam saugumui – svarbiausias Afganistano Islamo Respublikos (toliau vadinama – Afganistanas) Vyriausybės ir tarptautinės bendruomenės uždavinys Afganistane. Tarptautinės bendruomenės pastangomis būtina kovoti su narkotikų gamyba ir platinimu, plėtoti regioninį bendradarbiavimą, ypač skatinti Afganistano ir Pakistano draugiškus santykius, mažinti korupciją, užtikrinti moterų ir vaikų teises, spręsti pabėgėlių klausimus.

3. Afganistano Vyriausybės prašymu šalies stabilizavimo ir atkūrimo veikloje aktyviai dalyvauja daug tarptautinės bendruomenės veikėjų – NATO, Europos Sąjunga, Jungtinės Tautos, kitos tarptautinės, regioninės ir nevyriausybinės organizacijos, pavienės valstybės. Afganistano valdžios kvietimu Jungtinių Tautų Saugumo Taryba suteikia tarptautinį mandatą NATO tarptautinių saugumo paramos pajėgų (angl. International Security Assistance Force) (toliau vadinama – tarptautinės saugumo paramos pajėgos) operacijai Afganistane. Paramos pajėgų operacija Afganistane – didžiausia ir svarbiausia NATO operacija. Lietuva aktyviai prisideda prie šios operacijos.

4. Lietuvos Respublikos dalyvavimo tarptautinės bendruomenės veikloje Afganistano Islamo Respublikoje 2009–2013 metų strategijos (toliau vadinama – ši strategija) paskirtis – nustatyti efektyvaus ir sėkmingo Lietuvos dalyvavimo tarptautinės bendruomenės veikloje Afganistane tikslus, uždavinius, principus ir priemones, apibrėžti Lietuvos veiklą Afganistane bendrųjų NATO, Europos Sąjungos, JAV ir kitų valstybių sąjungininkių strategijų kontekste, atsižvelgiant į Lietuvos galimybes prisidėti prie tarptautinės bendruomenės ir Afganistano Vyriausybės pastangų šalyje atkurti taiką, saugumą ir stabilumą, užtikrinti darnią plėtrą.

5. Ši strategija numato Lietuvos veiklą Afganistane iki 2013 metų pabaigos, nes šis terminas numatytas Afganistano nacionalinėje plėtros strategijoje, kurioje nustatytos esminės tarptautinės bendruomenės paramos gairės. NATO veiklos Afganistane rezultatai taip pat projektuojami iki 2013 metų pabaigos.

 

II. LIETUVOS veikla AFGANISTANE

 

6. Lietuvos (ir tarptautinės bendruomenės) veiklos Afganistane kryptys:

6.1. darbas dvišalio ir daugiašalio politinio bendradarbiavimo pagrindu;

6.2. tarptautinės saugumo operacijos (operacija „Tvirta taika“, tarptautinių saugumo paramos pajėgų operacija);

6.3. Afganistano nacionalinių saugumo pajėgų mokymo ir priežiūros veikla (NATO, Europos Sąjungos policijos misija EUPOL, pavienių valstybių iniciatyvos);

6.4. atkūrimo, vystymosi, institucijų stiprinimo ir gero valdymo diegimo veikla (Jungtinių Tautų misija UNAMA šią veiklą koordinuoja).

 

Dvišalis politinis ir diplomatinis bendradarbiavimas

 

7. Lietuvos ir Afganistano santykiai tradiciškai draugiški. 1930 metais pasirašyta abiejų valstybių draugiškų santykių sutartis ir užmegzti diplomatiniai santykiai.

8. 2005 metais atkurti Lietuvos Respublikos ir Afganistano Islamo Respublikos diplomatiniai santykiai, vėl plėtojamas dvišalis bendradarbiavimas, lemiantis ir misijos sėkmę, prisidedantis prie karių saugumo.

9. 2005 metais įsteigta Lietuvos Respublikos specialioji misija Afganistano Islamo Respublikoje (toliau vadinama – Specialioji misija) remia Lietuvos vadovaujamą Afganistano Goro provincijos atkūrimo grupę (toliau vadinama – provincijos atkūrimo grupė), stiprina civilinę veiklą ir vystomojo bendradarbiavimo projektų įgyvendinimą šioje provincijoje, atlieka kitas diplomatinio atstovavimo funkcijas.

10. 2009 metais Lietuvos Respublikos Seime įsteigta tarpparlamentinių ryšių su Afganistanu grupė plečia politinį abiejų valstybių bendradarbiavimą ir skatina politikus prisidėti prie aktualių Afganistanui klausimų sprendimo.

11. Per aukštų pareigūnų ir darbo vizitus aktyvinami dvišaliai santykiai: 2005 metais Afganistane su valstybiniu vizitu lankėsi Respublikos Prezidentas Valdas Adamkus, pas karius nuolat vyksta užsienio reikalų ministras ir krašto apsaugos ministras, Lietuvos Respublikos Seimo nariai. Lietuvoje lankosi Goro provincijos ir Afganistano valdžios pareigūnai.

12. Atsižvelgdama į ypatingą strateginį Afganistano vaidmenį pasaulyje, Lietuva suinteresuota šios valstybės atkūrimu ir demokratine raida, įvairiapusių politinių ir ekonominių ryšių su ja palaikymu ir dalyvavimu tarptautinės bendruomenės veikloje, skirtoje Afganistanui, saugumui ir stabilumui jame atkurti.

 

Indėlis į tarptautines operacijas

 

13. Lietuvos Respublikos Seimo suteiktas mandatas leidžia Lietuvos Respublikos kariams dalyvauti tarptautinėse operacijose Balkanų, Centrinės ir Pietų Azijos, Pietų Kaukazo ir Persijos įlankos regionuose iki 2010 m. gruodžio 31 dienos.

14. Lietuvos kariai dalyvauja tarptautinėse operacijose Afganistane nuo 2002 metų. Nuo 2002 metų lapkričio iki 2004 metų pabaigos jie dalyvavo JAV vadovaujamoje karinėje operacijoje „Tvirta taika“, kuri pradėta 2001 metų spalį kaip atsakas į teroro aktus, įvykdytus JAV 2001 m. rugsėjo 11 dieną.

15. Nuo 2005 metų Lietuva ėmėsi vadovauti vienai iš atkūrimo grupių – pagrindinių NATO vadovaujamos tarptautinių saugumo paramos pajėgų operacijos įgyvendinimo priemonių. Lietuvos vadovaujama provincijos atkūrimo grupė įkurta 2005 metų birželį Goro provincijos sostinėje Čagčarane. Tai bendra civilinė ir karinė misija, kurios svarbiausios užduotys – stiprinti centrinės Afganistano valdžios įtaką Goro provincijoje, padėti vietinėms saugumo struktūroms kurti saugią ir stabilią aplinką, sudaryti tinkamas sąlygas atkurti Goro provinciją, tarpininkauti, skatinti įvairių valstybinių ir nevyriausybinių organizacijų vystomojo bendradarbiavimo veiklą provincijoje. Lietuva apsiėmė vadovauti provincijos atkūrimo grupei su sąlyga, kad sąjungininkai savo ištekliais prisidės prie provincijos atkūrimo grupės tikslų, ypač civilinių, įgyvendinimo. Lietuvos vadovaujamoje provincijos atkūrimo grupėje tarnauja Lietuvos, Kroatijos, Danijos, Gruzijos, JAV ir Ukrainos kariai, dirba Lietuvos, JAV ir Japonijos civiliai, Europos Sąjungos vadovaujamos policijos misijos (toliau vadinama – EUPOL) atstovai.

16. Nors saugumo tendencijos Afganistane ir šiaurės vakarų Pakistano regione neigiamos, Goro provincijoje provincijos atkūrimo grupės pastangomis išlaikoma saugumo padėtis, leidžianti vykdyti atkuriamąją veiklą, įgyvendinti vystomojo bendradarbiavimo projektus.

17. Lietuvos specialiųjų operacijų pajėgų junginys 2007 metų liepą atnaujino dalyvavimą operacijoje Afganistano pietų regione, kuriame didžiausi kariniai išpuoliai prieš tarptautines saugumo paramos pajėgas, Afganistano valdžios atstovus, vietos gyventojus ir tarptautines organizacijas.

 

Afganistano nacionalinių saugumo pajėgų mokymas ir priežiūra

 

18. Afganistano nacionalinės saugumo pajėgos, pirmiausia kariuomenė ir policija, nepakankamai sukomplektuotos, aprūpintos ir parengtos, negeba visiškai savarankiškai vykdyti saugumo operacijų ir kitų savo funkcijų. Efektyvi ir savarankiška kariuomenės ir policijos veikla labiausiai lemia tvarią ilgalaikio saugumo aplinką ir mažesnius NATO karinius įsipareigojimus Afganistane. Taigi ekspertinės ir finansinės paramos teikimas joms, jų mokymas – vienas iš NATO ir Europos Sąjungos prioritetų.

19. Lietuva per NATO įkurtą Patikos fondą parėmė Afganistano kariuomenę finansiškai ir perdavė jai amunicijos.

20. Nuo 2005 metų misiją Afganistane sėkmingai vykdo Lietuvos policijos pareigūnai (iš pradžių – Specialiosios misijos, nuo 2007 metų – EUPOL sudėtyje), jie moko Goro provincijos policijos pajėgas, atsižvelgdami į jų veiklą ir poreikius.

21. Šiuo metu Lietuvos policijos pareigūnai ir teisėtvarkos ekspertai dirba Kabule ir Goro provincijoje Lietuvos vadovaujamoje provincijos atkūrimo grupėje – prisideda prie policijos rengimo, kad ši galėtų savarankiškai užtikrinti Afganistano gyventojų saugumą.

22. Goro provincijos policijos mokymo procese taip pat aktyviai dalyvauja JAV policijos priežiūros grupė, JAV kompanijos DYNCORP atstovai, jiems padeda provincijos atkūrimo grupėje tarnaujantys kariai.

 

Vystomasis bendradarbiavimas

 

23. Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo programa įgyvendina Londone priimtą Afganistano susitarimą, Paryžiaus konferencijos deklaraciją, Afganistano nacionalinę plėtros strategiją. Ji dera su Goro provincijos vystymo planu.

24. Nuo 2006 metų Lietuva prisideda prie provincijos atkūrimo grupės tikslų įgyvendinimo ir tarptautinės bendruomenės pastangų atkurti Goro provinciją, finansuodama ir įgyvendindama vystomojo bendradarbiavimo projektus gero valdymo, teisės viršenybės, infrastruktūros, švietimo, gyventojų socialinio saugumo užtikrinimo, sveikatos apsaugos ir kultūros paveldo apsaugos srityse. 2006–2008 metais įgyvendinti 68 Lietuvos finansuoti projektai.

25. Lietuva aktyviai ieško tarptautinių donorų ir partnerių Goro provincijai. Nuolat kalbama su JAV, Kanada, Europos Sąjungos, Persijos įlankos valstybėmis. Lietuvos pastangomis gautas finansavimas plėtros programoms iš Europos Komisijos fondo, skirto viešojo administravimo pajėgumams stiprinti, Jungtinių Tautų vaikų fondo. Kitos valstybės donorės (JAV, Islandija, Japonija) skatinamos didinti indėlį į provinciją, randama naujų partnerių.

26. Glaudžiai bendradarbiaujant su centrine valdžia ir vietos administracija, įtraukiant į projektų įgyvendinimą vietos gyventojus, užtikrinamas projektų efektyvumas, ilgalaikis poveikis, matomumas ir palankumas Lietuvos kariams.

27. Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo veikla Afganistane padeda didinti Lietuvos autoritetą tarptautinėje bendruomenėje, atveria naujas galimybes nevyriausybinėms organizacijoms, ugdo nacionalinius ekspertus.

 

III. SSGG ANALIZĖ

 

Stiprybės

 

28.Pagrindinės Lietuvos institucijos, atsakingos už šalies dalyvavimą tarptautinių saugumo paramos pajėgų operacijoje, iš esmės sutaria dėl strateginių šio dalyvavimo elementų.

29.Dalyvavimas tarptautinėje misijoje Afganistane stiprina Lietuvos, kaip patikimos partnerės, autoritetą NATO, Europos Sąjungoje, Jungtinėse Tautose, Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijoje.

30.Misijoje Afganistane sujungiamos karinės, politinės ir civilinės priemonės. Provincijos atkūrimo grupės civilinė ir karinė veikla integruota ir glaudžiai koordinuojama.

31.Provincijos atkūrimo grupėje sudarytos palankios sąlygos tarnauti tarptautiniam civiliniam ir kariniam personalui. Tarptautiniai partneriai padeda įgyvendinti šios grupės tikslus.

32.Lietuva geba bendradarbiauti su centrine Afganistano Vyriausybe, galimais donorais, projektų partneriais, taip pritraukdama į Goro provinciją lėšų.

 

Silpnybės

 

33.Nors siekiama, kad Lietuvos veikla Afganistane taptų vienu iš Lietuvos užsienio, saugumo ir vystomojo bendradarbiavimo politikos prioritetų, o Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Lietuvos Respublikos Seimo, Respublikos Prezidento institucijos savo veikla remtų ir stiprintų sėkmingą Lietuvos įsipareigojimo Afganistane vykdymą, dabar į šį procesą aktyviai įsitraukusios tik Krašto apsaugos ministerija, Užsienio reikalų ministerija ir Vidaus reikalų ministerija. Naudojami ne visi galimi nacionaliniai ištekliai.

34.Lietuva 2003 metais, iki tol buvusi paramos gavėja, tapo valstybe donore. Kadangi Lietuvoje nėra donorystės tradicijų, vis dar tobulinami paramos teikimo mechanizmai, rengiami specialistai, ieškoma partnerių.

35.Lietuva negali skirti užtektinai vidaus ekonominių išteklių civilinei veiklai Afganistane, Lietuvos ekonominį pajėgumą taip pat neigiamai veikia ir pasaulio finansų sunkmetis.

 

Galimybės

 

36.Goro provincijoje pavyksta išlaikyti saugumo padėtį, leidžiančią vykdyti atkuriamąją veiklą ir įgyvendinti projektus. Šioje neišvystytoje ir izoliuotoje provincijoje matomi net nedideli vystomojo bendradarbiavimo projektai, todėl ir nedidelėmis sąnaudomis galima pasiekti jos gyventojams svarbių rezultatų.

37. Naudojamasi visomis diplomatinėmis priemonėmis pritraukti į provinciją ir atkūrimo grupę daugiau kitų šalių finansinių išteklių ir specialistų.

38. Stiprinami koordinaciniai Lietuvos dalyvavimo Afganistane mechanizmai.

39. Ugdomi Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo ir humanitarinės pagalbos veiklos po žmogaus ar gamtos sukeltų konfliktų pajėgumai, gerinamas Lietuvos karių rengimas dalyvauti tarptautinėse operacijose.

40. Diegiamas platesnis valstybinis požiūris į dalyvavimą karinėse, mišraus pobūdžio ir civilinėse operacijose kaip vieną iš esminių valstybės užsienio ir saugumo politikos priemonių.

41. Lietuvos visuomenė ir žiniasklaida skatinamos labiau domėtis Lietuvos užsienio ir saugumo politika.

 

Grėsmės

 

42. Provincija nėra strategiškai svarbioje vietoje, nekelia saugumo ir stabilumo problemų valstybės ir tarptautinių saugumo paramos pajėgų operacijos mastu, dėl to gali ir toliau nesulaukti deramos Afganistano centrinės valdžios ir tarptautinės bendruomenės paramos, o tai mažintų vietos gyventojų pasitikėjimą Afganistano valdžia ir tarptautine bendruomene, neigiamai veikti saugumo būklę.

43. Per mažas Afganistano centrinės valdžios dėmesys Goro provincijos plėtrai ilgainiui gali neigiamai veikti provincijos administracijos veiklą, dėl to didėtų jos atotrūkis nuo sparčiau plėtojamų provincijų.

44. Nepakankamas provincijos atkūrimo grupės civilinės dimensijos aprūpinimas finansiniais, materialiniais ir žmogiškaisiais ištekliais kliudytų plėtoti Lietuvos veiklą Afganistane, užtikrinti čia dirbančių Lietuvos valstybės piliečių saugumą, įgyvendinti tikslus.

45. Nors sugebama pritraukti tarptautinių fondų ir naujų valstybių donorių paramą, yra pavojus, kad procesas bus per lėtas, valstybių donorių parama trumpalaikė, partneriai nesuteiks trūkstamos civilinės ekspertinės ir finansinės paramos. Mažinamas partnerių karinis dalyvavimas atkūrimo grupės veikloje apsunkintų šios strategijos tikslų įgyvendinimą.

 

IV. TIKSLAI IR UŽDAVINIAI

 

46. Pagrindinis tarptautinės bendruomenės tikslas Afganistane – neleisti šaliai vėl tapti teroristų prieglobsčiu ir nestabilumo židiniu, užkirsti kelią religiniam ekstremizmui, teroristinių grupuočių ir jų rėmėjų veiklai šalyje, sukurti šalies stabilumo ir gerovės pagrindus, sąlygas diegti gero viešojo valdymo ir politinio atstovavimo principus.

47. Šioje strategijoje nurodyti Lietuvos dalyvavimo Afganistane tikslai ir uždaviniai – ilgalaikiai. Jie gali būti įgyvendinami ir po 2013 metų.

48. Lietuva, įsipareigojusi vadovauti provincijos atkūrimo grupei, daugiausia pastangų skiria Afganistano Goro provincijai. Lietuvos uždaviniai glaudžiai susiję su šiuo mūsų valstybės veiklos Afganistane prioritetu.

49. Pirmasis Lietuvos – aktyvios ir atsakingos tarptautinės bendruomenės narės – tikslas – užtikrinti nacionalinį ir sąjungininkų saugumą, stiprinti NATO patikimumą, prisidėti prie saugumo ir stabilumo regione ir pasaulyje. Uždaviniai šiam tikslui pasiekti:

49.1. dalyvauti tarptautinių saugumo paramos pajėgų veikloje – vadovauti provincijos atkūrimo grupei ir skirti kitus pajėgumus, užtikrinančius stabilias saugumo sąlygas ir sėkmingą tarptautinių saugumo paramos pajėgų tikslų įgyvendinimą, vadovauti provincijos atkūrimo grupei iki 2010 metų pabaigos, vėliau, esant Lietuvos Respublikos Seimo mandatui, toliau savarankiškai ar kartu su kita valstybe (tai priklausys nuo turimų išteklių ir partnerių valios) vadovauti šiai grupei iki 2013 metų pabaigos;

49.2. Goro provincijoje ir kitose vietose, kur Lietuva turi įsipareigojimų, prisidėti prie NATO, Europos Sąjungos ir kitų tarptautinių iniciatyvų remti Afganistano saugumo sektoriaus reformą, pirmenybę teikti nacionalinių saugumo pajėgų plėtrai ir stiprinimui – aprūpinti ir mokyti jas, kad ilgainiui jos galėtų su minimalia tarptautine parama pačios užtikrinti šalies saugumą;

49.3. stiprinti Lietuvos gebėjimą dalyvauti NATO, Europos Sąjungos ir kitose karinėse, civilinėse ir mišriose operacijose.

50. Antrasis Lietuvos tikslas – prisidėti prie tarptautinės bendruomenės pastangų atkurti Afganistano valstybę, užtikrinti stabilią ir nuoseklią jos ekonomikos ir infrastruktūros plėtrą, gerinti jos žmonių gyvenimo sąlygas, skatinti teisės viršenybės, gero valdymo, pagarbos žmogaus teisėms ir laisvėms įtvirtinimą. Uždaviniai šiam tikslui pasiekti:

50.1. stiprinti dvišalius Lietuvos ir Afganistano santykius;

50.2. tose provincijose, kur Lietuva turi įsipareigojimų, prisidėti prie Afganistano valdžios stiprinimo – diegti gero valdymo ir teisės viršenybės, kovos su korupcija principus; skatinti ekonominę ir socialinę Goro provincijos plėtrą, ypač daug dėmesio skirti švietimo, sveikatos, žemės ūkio ir alternatyvios žemės ūkio veiklos sektoriams;

50.3. atstovauti Goro provincijos vystymo interesams tarptautinėje donorų bendruomenėje – siekti užtikrinti provincijai reikiamą finansinę paramą Afganistano ir tarptautiniu lygiu, išlaikyti esamus ir surasti naujus nuolatinius civilinius užsienio partnerius ir donorus;

50.4. užtikrinti tinkamą Lietuvos veiklos Afganistane finansavimą, prilyginus šią veiklą tęstiniam įsipareigojimui;

50.5. užtikrinti Lietuvos visuomenės, tarptautinės bendruomenės ir Afganistano žmonių supratimą ir paramą Lietuvos veiklai Afganistane, siekti, kad Lietuvos veikla Goro provincijoje būtų matoma.

51. Šie tikslai ir uždaviniai – kompleksinio pobūdžio, taigi reikia diplomatinių, politinių, komunikacinių, karinių ir vystomojo bendradarbiavimo priemonių jiems įgyvendinti.

 

V. LIETUVOS DALYVAVIMO AFGANISTANE PRINCIPAI

 

52. Lietuva, dalyvaudama Afganistano atkūrimo ir saugumo stiprinimo veikloje, vadovaujasi šiais principais:

52.1. Tarptautiškumas. Būdama tarptautinės bendrijos dalis ir tarptautinių organizacijų narė, Lietuva dalijasi tarptautinių įsipareigojimų našta ir savo veiklą vykdo kartu su valstybėmis sąjungininkėmis ir partnerėmis. Kartu Lietuva, vykdydama NATO narės įsipareigojimus, prisideda prie didžiausios ir svarbiausios NATO operacijos.

52.2. Afganų visapusiška atsakomybė. Lietuva derina ir koordinuoja savo veiksmus su Afganistano centrinės ir provincijos valdžios institucijomis, atsižvelgdama į Afganistano nacionalinės vystymo strategijos principus, Goro provincijos vystymo planą, vietos gyventojų interesus, ir siekia suteikti afganams galimybę patiems rinktis projektus ir dalyvauti juos įgyvendinant.

52.3. Visapusiškas požiūris. Siekdama kuo efektyviau naudoti turimus išteklius ir pasiekti užsibrėžtus tikslus, Lietuva vykdo visiškai integruotą civilinę ir karinę veiklą. Savarankiškas Afganistano nacionalinių saugumo ir viešojo administravimo institucijų gebėjimas užtikrinti Goro provincijos saugumą ir plėtrą – esminė sąlyga įgyvendinti provincijos atkūrimo grupės tikslus ir mažinti Lietuvos įsipareigojimų. Šių institucijų gebėjimai gali būti stiprinami visų pirma plečiant civilinę veiklą. Taigi turėtų būti plečiami tarptautiniai, kartu ir Lietuvos, civiliniai pajėgumai, o karinės dimensijos svarba palaipsniui galėtų mažėti.

52.4. Tiesioginė vystomojo bendradarbiavimo parama Goro provincijai. Goro provincija smarkiai atsilieka nuo kitų besivystančių provincijų, taigi jai reikia didesnio Afganistano centrinės valdžios ir donorų dėmesio ir finansavimo. Lietuva, siekdama spartinti Goro provincijos atkūrimą, vystomojo bendradarbiavimo lėšas skiria ne per centrinį valstybės biudžetą, bet tiesiogiai veiklai šioje provincijoje.

 

VI. STRATEGIJOS ĮGYVENDINIMO BŪDAI IR PRIEMONĖS

 

Civilinė veikla

 

53. Lietuvos civilinė veikla Afganistane apima diplomatinio, politinio, valstybės valdymo stiprinimo, vystomojo bendradarbiavimo priemones. Civiliniams Lietuvos veiklos Afganistane uždaviniams įgyvendinti reikia šių priemonių Lietuvoje, Afganistane ir tarptautiniuose forumuose:

53.1. pagal galimybes skirti finansavimą Lietuvos civilinei veiklai Afganistane šios strategijos įgyvendinimo laikotarpiu. Tai apimtų ne tik Vystomojo bendradarbiavimo programą, bet ir lėšas, skirtas civiliams ekspertams deleguoti dirbti tarptautinėse misijose Afganistane. Vystomojo bendradarbiavimo programai skiriamo finansavimo turi pakakti tęstiniams įsipareigojimams įvykdyti;

53.2. išplėsti ir optimizuoti Specialiosios misijos struktūrą – siųsti politinius, vystomojo bendradarbiavimo, teisės, viešojo administravimo, sveikatos apsaugos, žemės ūkio patarėjus, infrastruktūros inžinierius ir kitus specialistus. Įpareigoti valstybės institucijas sudaryti kompetentingų specialistų (valstybės tarnautojų ir nevyriausybinių organizacijų savanorių) rezervą ir parengti jį dirbti Afganistane;

53.3. sudaryti tarpinstitucinę darbo grupę Lietuvos dalyvavimo Afganistane klausimams spręsti ir taip geriau koordinuoti šiuos klausimus;

53.4. priimti teisės aktų pakeitimus, kurie leistų užtikrinti vystomojo bendradarbiavimo projektų tęstinumą, lėšų naudojimo efektyvumą ir suteiktų civiliams ekspertams saugumo, socialines ir medicinos garantijas;

53.5. nuolat glaudžiai bendradarbiauti su aukščiausiais Afganistano vadovais, parlamentu ir vyriausybe, Goro provincijos gubernatoriumi, provincijos administracija ir taryba, genčių senoliais ir gyventojais, užsitikrinti jų paramą Lietuvos vadovaujamai provincijos atkūrimo grupei, provincijos atkūrimui;

53.6. siekti užtikrinti didesnį Afganistano centrinės valdžios dėmesį Goro provincijai, stiprinti centrinės ir vietos valdžios bendradarbiavimą ir ryšius;

53.7. aktyviai dalyvauti formuojant ir įgyvendinant Lietuvos ir tarptautinės bendruomenės politiką Afganistanui NATO, Europos Sąjungos, Jungtinių Tautų ir kitais formatais. Didinti tarptautinės bendruomenės pagalbos veiksmingumą Goro provincijoje ir koordinuojantį Jungtinių Tautų misijos UNAMA vaidmenį;

53.8. diplomatinėmis ir politinėmis priemonėmis aktyviai bendradarbiauti su kitomis valstybėmis ir tarptautinėmis organizacijomis, siekiant pritraukti kuo daugiau finansinių ir žmogiškųjų išteklių;

53.9. įtraukti kuo daugiau Lietuvos valdžios institucijų, nevyriausybinių organizacijų, visuomenę į Lietuvos vykdomus projektus Goro provincijoje, skatinti dalyvauti juos įgyvendinant.

 

Afganistano nacionalinių saugumo pajėgų mokymas

 

54. Afganistano nacionalinių saugumo pajėgų parengimas – viena svarbiausių tarptautinės bendruomenės užduočių Afganistane. Lietuva siekia pagal galimybes prisidėti prie šios veiklos:

54.1. dalyvauti šių pajėgų mokymo ir rengimo procese, pagal galimybes skirti techninę paramą ir ekspertus; stiprinti Goro provincijos saugumo pajėgų institucijas, didinti jų veiklos efektyvumą;

54.2. siekti, kad Lietuvos institucijos kuo aktyviau įsitrauktų į EUPOL misiją, siųsti į ją nacionalinius ekspertus;

54.3. svarstyti galimybę prisidėti prie steigiamos NATO mokymo misijos, skirtos Afganistano nacionalinėms saugumo pajėgoms mokyti;

54.4. spręsti klausimą dėl viešojo saugumo tarnybos būrio, atsižvelgiant į misijos tipą, prisijungimo prie Europos žandarmerijos pajėgų, atliekančių Europos Sąjungos, NATO ar kitų tarptautinių organizacijų misiją;

54.5. esant finansavimui, siūlyti Lietuvos policijos pareigūnams Goro provincijoje vykdyti policijos mokymo projektus ir dalyvauti įgyvendinant kitus vystomojo bendradarbiavimo projektus, kuriems įgyvendinti reikia policijos ekspertų kompetencijos.

 

Karinė veikla ir saugumo užtikrinimas

 

55. Krašto apsaugos ministerija su Užsienio reikalų ministerijos politine parama tiesiogiai atsakinga už Lietuvos karinę veiklą Afganistane. Siekiant užtikrinti šioje strategijoje nurodytų su šia sritimi susijusių tikslų ir uždavinių įgyvendinimą, reikia:

55.1. atsižvelgiant į tarptautinių saugumo paramos pajėgų operacijos prioritetus, užtikrinti nuoseklų Lietuvos karinį dalyvavimą Afganistane iki 2013 metų pabaigos, išlaikant panašų karinį indėlį;

55.2. padėti vietos saugumo pajėgoms užtikrinti saugumo būklės stabilumą visoje Goro provincijoje;

55.3. diplomatinėmis priemonėmis siekti, kad Afganistano kariuomenės vienetas būtų nuolat dislokuotas Goro provincijoje;

55.4. nuolat glaudžiai bendradarbiauti su Goro provincijos saugumo pajėgų vadovais, užsitikrinti jų paramą Lietuvos vadovaujamai provincijos atkūrimo grupės veiklai, vykdyti bendrą veiklą, siekiant užtikrinti provincijos saugumą;

55.5. siekiant užtikrinti Lietuvos karių saugumą ir stiprinti vietos gyventojų pasitikėjimą jais, vykdyti greitojo poveikio projektus Lietuvos kariuomenės operacinių pajėgų atsakomybės rajonuose;

55.6. užtikrinti pakankamus išteklius (taip pat ir reikiamas individualaus ir kolektyvinio saugumo priemones) Lietuvos kariams dalyvauti tarptautinių saugumo paramos pajėgų operacijoje;

55.7. sudaryti sąlygas kitoms valstybėms išlaikyti ir didinti savo indėlį į provincijos atkūrimo grupės karinę ir civilinę veiklą.

 

Komunikacinė ir viešųjų ryšių veikla

 

56. Siekiant efektyviai įgyvendinti šios strategijoje tikslus, būtina koordinuota ir kryptinga viešųjų ryšių veikla. Tai leistų racionaliai naudoti turimus išteklius, užtikrintų operatyvų visuomenės informavimą, tvarius ryšius su tikslinėmis auditorijomis.

57. Kad Lietuvos visuomenė suprastų ir palaikytų veiklą Afganistane, reikia:

57.1. užtikrinti, kad Lietuvos visuomenei, politikams ir žiniasklaidai būtų prieinama išsami informacija apie visapusišką Lietuvos veiklą ir tarptautinės bendruomenės pastangas Afganistane;

57.2. skatinti valstybės institucijų, nevyriausybinių organizacijų, visuomenės dialogą apie Lietuvos veiklos Afganistane svarbą, naudą, pažangą ir rezultatus, įtraukti į projektų vykdymą ir viešinimą įvairias visuomenės grupes, akademinius sluoksnius, organizacijas.

58. Siekiant užsitikrinti sąjungininkų ir partnerių, tarptautinių organizacijų, esamų ir galimų donorų paramą Lietuvos veiklai Afganistane, nuolat informuoti juos apie Lietuvos politinę, karinę ir civilinę veiklą Afganistane – išryškinti teigiamus aspektus ir rezultatus, aptarti iššūkius, ieškoti palaikymo ir paramos Lietuvos veiklai.

59. Kad Lietuvos pastangos būtų matomos, įvertintos, o veikla Afganistane efektyvi, reikia:

59.1. nuolat teikti aktualią vaizdinę, rašytinę ir žodinę informaciją apie Lietuvą, jos politinę, karinę ir civilinę veiklą Afganistane centrinei ir vietinei Afganistano valdžiai, administracinių ir geografinių vienetų bendruomenėms, žiniasklaidai; ypač daug dėmesio skirti darbui su vietiniais nuomonių formuotojais – per juos paveikti priešiškai nusiteikusias grupes, kurstančias nesantaiką Goro provincijoje;

59.2. skleisti kuo daugiau informacijos per Afganistano žiniasklaidos kanalus Kabule, Goro provincijoje, NATO informacinius kanalus, prisidėti prie darnaus bendros situacijos Afganistane vaizdo kūrimo.

 

VII. SIEKIAMI STRATEGIJOS ĮGYVENDINIMO REZULTATAI

 

60. Padarytai pažangai įgyvendinant numatytus tikslus ir uždavinius vertinti nustatomi siektini rezultatai.

61. Pirmojo tikslo ir jo uždavinių rezultatai:

61.1. provincijoje išlaikoma saugumo būklė, leidžianti vykdyti atkuriamąją veiklą, įgyvendinti vystomojo bendradarbiavimo projektus;

61.2. provincijos nacionalinės saugumo pajėgos užtikrina santykinį saugumą provincijoje, jų pajėgumai stiprėja;

61.3. skiriamas pakankamas finansavimas ir pajėgumai Lietuvos kariniam dalyvavimui Afganistane užtikrinti; Lietuvos karinis dalyvavimas tęsiamas pagal operacinį poreikį ir galimybes;

61.4.dalį karinių ir civilinių atkūrimo grupės pajėgumų sudaro valstybių partnerių įnašai.

62. Antrojo tikslo ir jo uždavinių rezultatai:

62.1. gerėja Goro provincijos administracijos įgūdžiai ir veiklos rezultatai;

62.2. Goro provincijos gubernatorius ir dauguma civilinės administracijos dalykiškai bendradarbiauja, teigiamai vertina provincijos atkūrimo grupės ir Lietuvos veiklą;

62.3. Afganistano valdžia nuosekliai plėtoja Goro provinciją;

62.4. kasmet pagal galimybes sistemingai didinamas Lietuvos finansavimas Goro provincijoje vykdomiems projektams;

62.5. provincijos atkūrimo grupės civilinių pajėgumų pakanka šios grupės civiliniams uždaviniams įgyvendinti;

62.6. Lietuvos euroatlantinės saugumo politikos koordinavimo komisijoje atstovaujamos institucijos dalyvauja Lietuvos veikloje Afganistane;

62.7. Lietuvos visuomenės ir daugumos politikų nuomonė apie Lietuvos veiklą Afganistane palanki.

 

VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

63. Ši strategija – konsoliduota Lietuvos įsipareigojimų ir bendradarbiavimo su sąjungininkais ir partneriais, tarptautinėmis organizacijomis Afganistane, taip pat santykių su Afganistano valdžia plėtros vizija.

64. Siekiant įgyvendinti šios strategijos tikslus ir uždavinius, reikia ilgalaikių įsipareigojimų, neatidėliotinų Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimų, papildomų finansinių ir žmogiškųjų išteklių, platesnio institucijų įsitraukimo ir efektyvesnio tarpžinybinio koordinavimo.

65. Lietuvos iniciatyvos grindžiamos nacionaliniais Afganistano plėtros ir saugumo užtikrinimo prioritetais ir papildo visos tarptautinės bendruomenės pastangas. Lietuvos karinis dalyvavimas vyksta atsižvelgiant į NATO poreikius ir tarptautinių saugumo paramos pajėgų operacijos prioritetus, kurie skirti sukurti tokioms sąlygoms, kad NATO karinis indėlis į Afganistano saugumą galėtų mažėti. Lietuvos vystomojo bendradarbiavimo veikla susijusi su Lietuvos kariniu dalyvavimu, tačiau gali būti tęsiama NATO baigus karinę operaciją Afganistane.

66. Po 2013 metų ši strategija bus iš esmės persvarstyta atsižvelgiant į tarptautinės bendruomenės planus ir prioritetus, Afganistano Vyriausybės poreikius. Prireikus arba pasikeitus vidaus ar išorės aplinkybėms ši strategija gali būti persvarstyta ir anksčiau. Iki šioje strategijoje numatyto laikotarpio bus vykdoma nuolatinė jos stebėsena naudojant nacionalines koordinavimo priemones.

67. Lietuva sieks toliau vadovauti provincijos atkūrimo grupei, tačiau kilus grėsmėms, nurodytoms SSGG analizėje, turėtų svarstyti galimybę ieškoti kitų dalyvavimo tarptautinių saugumo paramos pajėgų operacijoje būdų, iš dalies ar visiškai perleisdama savo vadovavimą provincijos atkūrimo grupei Goro provincijoje kitai sąjungininkei dar iki 2013 metų pabaigos.

68. Išėjimo iš Afganistano klausimas šiuo metu nesvarstomas, tai bus bendrai su partneriais priimamo sprendimo dalis.

69. Ši strategija bus įgyvendinama Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšomis. Pagal galimybes bus naudojamasi tarptautinių institucijų, fondų ir donorų parama.

70. Užsienio reikalų ministerija ir Krašto apsaugos ministerija atsakingos už šios strategijos įgyvendinimo koordinavimą, o ją įgyvendinant dalyvaus visos Lietuvos euroatlantinės saugumo politikos koordinavimo komisijoje atstovaujamos institucijos.

71. Šios strategijos įgyvendinimo priemonių planas bus parengtas per 6 mėnesius nuo jos patvirtinimo.

 

_________________