LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL ŠVIETIMO ĮSTAIGOS SPECIALIOJO UGDYMO KOMISIJOS SUDARYMO IR DARBO ORGANIZAVIMO TVARKOS

 

2000 m. rugpjūčio 17 d. Nr. 1057

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos specialiojo ugdymo įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115-3228) 7 straipsnio 2 dalimi,

1. Tvirtinu Švietimo įstaigos specialiojo ugdymo komisijos sudarymo ir darbo organizavimo tvarką (pridedama).

2. Nustatau, kad ši Tvarka įsigalioja nuo 2000 m. rugsėjo 1 d.

3. Laikau netekusiu galios Specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo specialiųjų poreikių vaikams bendrojo ugdymo įstaigose tvarkos, patvirtintos 1993 05 27, 17 punktą.

 

 

 

KULTŪROS MINISTRAS,

PAVADUOJANTIS ŠVIETIMO

IR MOKSLO MINISTRĄ                                                                                    ARŪNAS BĖKŠTA

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

švietimo ir mokslo ministro

2000 08 18 įsakymu Nr. 1057

 

ŠVIETIMO ĮSTAIGOS SPECIALIOJO UGDYMO KOMISIJOS SUDARYMO IR DARBO ORGANIZAVIMO TVARKA

 

I. BendrOSIOS NUOSTATOS

 

1. Ši Tvarka nustato švietimo įstaigos specialiojo ugdymo komisijos sudarymą, veiklos turinį ir darbo organizavimą.

2. Švietimo įstaigos specialiojo ugdymo komisijos (toliau vadinama – Komisija) paskirtis – spręsti asmens specialiųjų ugdymosi poreikių pradinio vertinimo, jų siuntimo į pedagoginę psichologinę tarnybą, ugdymo organizavimo ir ugdymo turinio klausimus švietimo įstaigoje.

3. Komisija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos švietimo ir specialiojo ugdymo įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Švietimo ir mokslo ministerijos teisės aktais ir šia Tvarka.

 

II. KOMISIJOS SUDARYMAS

 

4. Komisija sudaroma švietimo įstaigoje, kurioje dirba ne mažiau kaip 5 pedagogai:

4.1. ikimokyklinio ugdymo įstaigoje;

4.2. specialiojoje ikimokyklinio ugdymo įstaigoje;

4.3. bendrojo lavinimo mokykloje;

4.4. specialiojoje mokykloje;

4.5. ugdymo centre.

5. Komisija sudaroma iš 5–9 narių: švietimo įstaigos vadovo ar vadovo pavaduotojo ugdymui; specialistų – psichologo, specialiojo pedagogo, logopedo. Į komisijos sudėtį ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje ir specialiojoje ikimokyklinio ugdymo įstaigoje įeina grupės auklėtojai, pradinėje mokykloje – klasės mokytojai, pagrindinėje ir vidurinėje mokykloje – klasės ir dalykų mokytojai, specialiojoje mokykloje ir ugdymo centre – vaiką ugdantys pedagogai. Pageidautina, kad komisijoje dalyvaujantys pedagogai turėtų kvalifikacines kategorijas ir ne mažesnį kaip 5 metų pedagoginį darbo stažą, o dirbantys bendrojo ugdymo įstaigoje būtų tobulinę pedagoginę kvalifikaciją specialiojo ugdymo srityje. Į komisiją gali būti įrašyti švietimo įstaigoje dirbantis socialinis pedagogas bei sveikatos priežiūros darbuotojas.

5.1. Jei švietimo įstaigoje nėra vieno, kelių ar nė vieno specialisto (psichologo, specialiojo pedagogo, logopedo), sudaroma specialiojo ugdymo komisija iš 3 ar 5 narių. Į komisiją gali būti įtraukiami pedagoginėje psichologinėje tarnyboje dirbantys specialistai, gavus jų sutikimą.

6. Komisijai vadovauja švietimo įstaigos vadovo įgaliotas asmuo.

7. Komisijos sudėtį įsakymu tvirtina švietimo įstaigos vadovas.

 

III. KOMISIJOS FUNKCIJOS

 

8. Bendrojo ugdymo įstaigos specialiojo ugdymo komisija, kurios sudėtyje yra visi specialistai ar bent vienas iš jų:

8.1. gavusi tėvų (ar vaiko globėjų) sutikimą (1 priedas), atlieka vaiko, turinčio ugdymosi sunkumų, pradinį vertinimą ir pildo pažymą dėl specialiųjų ugdymosi poreikių pradinio vertinimo (2 priedas);

8.2. kolegialiai aptaria individualaus darbo su vaiku planus, programas, būdus, metodus, tempą, teikia rekomendacijų su vaiku dirbančiam pedagogui;

8.3. konsultuoja pedagogą, kurio klasėje (grupėje) yra vaikas, turintis specialiųjų ugdymosi poreikių;

8.4. konsultuoja tėvus (ar vaiko globėjus) ir teikia jiems metodinę pagalbą jų vaiko ugdymo klausimais;

8.5. nesant akivaizdaus vaiko raidos sutrikimo, skiria 3 mėnesių stebėjimo laikotarpį, įvertina vaiko pasiektus mokymosi rezultatus ir priima sprendimus dėl tolesnio vaiko ugdymo būdų ir metodų;

8.6. konsultuoja vaikus, tėvus (ar vaiko globėjus), pedagogus dėl vaikų specifinių psichologinių problemų: elgesio ir emocijų sutrikimų, adaptacijos ugdymo įstaigoje, paauglystės krizių, padidėjusios rizikos įsitraukti į nusikalstamų grupuočių veiklą, įprasti prie alkoholio ir (ar) narkotikų (jei komisijoje dirba psichologas);

8.7. rekomenduoja modifikuoti bendrąsias mokomųjų dalykų programas (jei komisijoje dirba specialusis pedagogas ir (ar) logopedas);

8.8. aprobuoja pedagogų parengtas modifikuotas, adaptuotas bei individualias programas;

8.9. gavusi tėvų (ar vaiko globėjų) sutikimą (3 priedas), siunčia vaiką nuodugniai įvertinti į pedagoginę psichologinę tarnybą (toliau vadinama Tarnyba), kurios aptarnavimo teritorijoje yra švietimo įstaiga;

8.10. tvarko specialiųjų poreikių vaikų apskaitą švietimo įstaigoje, nustato specialiosios pedagoginės pagalbos teikimo prioritetus, optimalų pratybų skaičių vaikui, jų trukmę;

8.11. aprobuoja sutrikusios kalbos ir komunikacijos vaikų sąrašą, teikia jį derinti Tarnybai, kurios aptarnavimo teritorijoje yra švietimo įstaiga, ir švietimo įstaigos vadovui tvirtinti (bendrojo lavinimo mokyklos);

8.12. kaupia metodinę medžiagą ir literatūrą apie specialųjį ugdymą;

8.13. tėvams (ar vaiko globėjams) sutikus, perduoda žinias apie vaiko specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimą ir taikytą specialųjį ugdymą švietimo įstaigos, į kurią išvyksta vaikas, specialiojo ugdymo komisijai ir tą įstaigą aptarnaujančiai Tarnybai (jei švietimo įstaigą, kurioje bus ugdomas vaikas, aptarnauja kita Tarnyba);

8.14. teikia siūlymų švietimo įstaigos vadovui, pedagogų tarybai, švietimo įstaigos tarybai dėl specialiųjų poreikių vaikų ugdymo organizavimo tobulinimo ir jų specialiųjų ugdymosi poreikių tenkinimo;

8.15. bendradarbiauja su savivaldybės, apskrities tarnybų, Švietimo ir mokslo ministerijos Pedagoginio psichologinio centro ar jo skyriaus specialistais.

9. Specialiojo ugdymo komisija, kurioje nėra nė vieno specialisto:

9.1. vykdo 8.1, 8.5, 8.8, 8.9, 8.12, 8.13, 8.14, 8.15 punktuose nustatytas funkcijas;

9.2. kolegialiai aptaria individualaus darbo su vaiku planus, programas, būdus, metodus ir tempą;

9.3. tvarko specialiųjų poreikių vaikų apskaitą švietimo įstaigoje.

10. Specialiojo ugdymo įstaigos specialiojo ugdymo komisija:

10.1. prireikus kolegialiai aptaria individualius darbo su vaiku, turinčiu didelių ugdymosi sunkumų, planus, būdus, metodus, programas;

10.2. nustačiusi, kad vaikas padarė didelę pažangą kalbos raidoje, siunčia jį ugdytis į bendrojo ugdymo įstaigą (specialiojo ikimokyklinio ugdymo įstaigos, mokyklos, skirtų sutrikusios kalbos ir komunikacijos vaikams);

10.3. vykdo 8.8, 8.9, 8.10, 8.11, 8.12, 8.13, 8.14, 8.15 punktuose nustatytas funkcijas.

 

IV. Specialiojo ugdymo komisijos darbo organizavimas

 

12. Planuoja veiklą mokslo metams.

13. Organizuoja posėdžius ne rečiau kaip 1 kartą per mėnesį, rašo jų protokolus. Posėdžiai yra teisėti, jei juose dalyvauja ne mažiau kaip pusė komisijos narių. Nutarimai priimami dalyvaujančiųjų posėdyje balsų dauguma. Jei Komisijoje svarstomi vaiko ugdymosi sunkumai, kviečiamas grupės auklėtojas, klasės ar dalyko mokytojas, tėvai (ar vaiko globėjai).

14. Pirmos klasės mokinį į Tarnybą nuodugniai įvertinti jo specialiųjų ugdymosi poreikių siunčia ne anksčiau kaip antrame trimestre.

15. Pakartotinai vaiką įvertinti siunčia, jei vaikas nesugeba mokytis pagal Tarnybos rekomenduotą programą (bet ne anksčiau kaip po metų po įvertinimo Tarnyboje) arba jei pakartotinis įvertinimas yra numatytas Tarnybos pažymoje dėl pedagoginio psichologinio asmens specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo (4 priedas).

16. Tarnybai pateikia: tėvų (ar vaiko globėjų) sutikimą (raštu) vertinti vaiką Tarnyboje (3 priedas), pažymą dėl specialiųjų ugdymosi poreikių pradinio vertinimo (2 priedas), lietuvių kalbos, matematikos kontrolinių darbų sąsiuvinius, piešinius, pakartotiniam įvertinimui pateikia ir Tarnybos pažymą dėl pedagoginio psichologinio asmens specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo (4 priedas).

17. Ne rečiau kaip kartą per ketvirtį aptaria namuose mokomų moksleivių rezultatus.

18. Apie savo veiklą atsiskaito švietimo įstaigos pedagogų tarybos posėdžiuose.

19. Komisijos dokumentaciją sudaro:

19.1. veiklos planas;

19.2. specialiųjų poreikių vaikų sąrašas (išskyrus specialiojo ugdymo įstaigas);

19.3 sutrikusios kalbos ir komunikacijos vaikų sąrašas (išskyrus specialiojo ugdymo įstaigas, kuriose ugdomi sutrikusios kalbos ir komunikacijos vaikai);

19.4. pasitarimų protokolai;

19.5. tėvų (ar vaiko globėjų) sutikimai dėl ugdymosi sunkumų priežasčių išaiškinimo ir gebėjimų įvertinimo (1 priedas);

19.6. pažymos (arba jų kopijos) dėl specialiųjų ugdymosi poreikių pradinio vertinimo (2 priedas).

20. Komisijos pirmininkas:

20.1. kviečia komisijos posėdžius ir atsako už dokumentų tvarkymą ir dokumentų apie asmens įvertinimą (4 priedas, 2 priedas) konfidencialumą, jų perdavimą asmeniui išvykus į kitą švietimo įstaigą;

20.2. sudaro galimybę susipažinti su vaiko įvertinimo ir specialiojo ugdymo skyrimo dokumentais vaiką ugdantiems pedagogams, tėvams (ar vaiko globėjams), švietimo įstaigos steigėjo administracijos padalinio, kuruojančio švietimo įstaigą pedagoginiams darbuotojams, pedagoginei psichologinei tarnybai, Švietimo ir mokslo ministerijos Pedagoginiam psichologiniam centrui, Valstybinei švietimo inspekcijai.

______________

 

Švietimo įstaigos specialiojo

ugdymo komisijos sudarymo

ir darbo organizavimo tvarkos

1 priedas

 

2 forma

 

______________________________                                  SUTIKIMAS

(Vardas, pavardė)

______________________________                                  ___________________

______________________________                                  (Data)

(Gyvenamoji vieta)

______________________________

______________________________

______________________________

(Adresatas)

 

Sutinku, kad būtų išaiškintos mano sūnaus (dukters) ar globotinio (-ės)....................................

............ ....................................... ugdymosi sunkumų priežastys ir įvertinti jo (jos) gebėjimai švietimo

įstaigos specialiojo ugdymo komisijoje.

 

 

Tėvai (ar vaiko globėjai)                                                                                              

(Parašas)                             (Vardas, pavardė)

 

PASTABA. Pildo tėvai (ar vaiko globėjai).

______________

 

Švietimo įstaigos specialiojo

ugdymo komisijos sudarymo

ir darbo organizavimo tvarkos

2 priedas

 

4 forma

 

______________________                                                 PAŽYMA

(Švietimo įstaigos pavadinimas)

__________________              Nr.______

Specialiojo ugdymo komisija                         (Data)

__________________

(Parengimo vieta)

 

Dėl specialiųjų ugdymosi poreikių

pradinio vertinimo

 

1. Bendri duomenys apie vaiką

 

Vardas, pavardė_____________________________________ gimimo data ___________________

asmens kodas ____________________________________________________________________

gimtoji kalba _____________________________________________________________________

adresas, telefonas__________________________________________________________________

gyvenimo ir ugdymo sąlygos šeimoje__________________________________________________

________________________________________________________________________________

vaiko sveikatos problemos (gimimo ir ankstyvosios raidos ypatumai, persirgtos ar lėtinės ligos); naudojimasis kompensacine technika_____________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

klasė (jei moksleivis) ___________ kurso kartojimas ar mokyklos keitimas ____________________

 

2. Vaiko gebėjimai____________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

3. Problemos (-ų) apibūdinimas ______________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

4. Vertinimas

psichologo _______________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

spec. pedagogo____________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

logopedo ________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

kitų ____________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

5. išvada APIE SPECIALIUOSIUS UGDYMOSI POREIKIUS

(siūlomos ugdymo programos, alternatyvūs mokymo būdai, atraminė medžiaga ir kt.)

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

6. IŠVADA APIE RAIDOS (VYSTYMOSI) SUTRIKIMUS

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Komisijos pirmininkas                                                                                                 

(Parašas)                          (Vardas, pavardė)

Nariai:                                                                                                                         

                                                                   

                                                                   

                                                                   

Bent vienas iš tėvų (ar vaiko globėjų)                                                                         

(Parašas)                          (Vardas, pavardė)

 

PASTABA. Jei Komisijoje yra bent vienas specialistas, pildo 1, 2, 3, 4 (pastarąjį pasirinktinai) ir 5 punktus. Jei Komisijoje nėra nė vieno specialisto, pildo 1, 2, 3 ir 5 punktus.

______________

 

Švietimo įstaigos specialiojo

ugdymo komisijos sudarymo

ir darbo organizavimo tvarkos

3 priedas

 

3 forma

 

____________________________                                           SUTIKIMAS

(Vardas, pavardė)

____________________________                                           ___________________

____________________________                                           (Data)

(Gyvenamoji vieta)

____________________________

____________________________

____________________________

(Adresatas)

 

Sutinku, kad būtų išaiškintos mano sūnaus (dukters) ar globotinio (-ės)....................................

............................................................................................ ugdymosi sunkumų priežastys ir įvertinti jo (jos) gebėjimai pedagoginėje psichologinėje tarnyboje.

 

Tėvai (ar vaiko globėjai)                                                                                              

(Parašas)                              (Vardas, pavardė)

 

PASTABA. Pildo tėvai (ar vaiko globėjai).

______________

 

Švietimo įstaigos specialiojo

ugdymo komisijos sudarymo

ir darbo organizavimo tvarkos

4 priedas

 

5 forma

 

________________________                                      PAŽYMA

(Pedagoginė psichologinė tarnyba)

________________________                                      ________________                         Nr.______

(Data)

________________

(Parengimo vieta)

 

Dėl pedagoginio psichologinio asmens

specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo

 

Vardas, pavardė __________________________________________________________________

gimimo data __________________________ asmens kodas _______________________________

adresas (telefonas)_________________________________________________________________

ugdymo įstaiga______________________________ klasė__________________________________

kalba, kuria mokosi___________________________gimtoji kalba___________________________

 

1. Psichologinio vertinimo išvada_____________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

2. Logopedinio vertinimo išvada______________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

3. Pedagoginio vertinimo išvada______________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

4. iŠvada APIE SPECIALIUOSIUS UGDYMOSI POREIKIUS

(siūlomos ugdymo programos, alternatyvūs mokymo būdai, atraminė medžiaga ir kt.)

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

5. IŠVADA APIE RAIDOS (VYSTYMOSI) SUTRIKIMUS

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Tarnybos vadovas                                                                                                       

(Parašas)                             (Vardas, pavardė)

Specialistai:                                                                                                                 

                                                                   

                                                                   

                                                                   

                                                                   

Bent vienas iš tėvų (ar vaiko globėjų)                                                                         

(Parašas)                             (Vardas, pavardė)

Ugdantis pedagogas (kai dalyvauja)                                                                           

(Parašas)                             (Vardas, pavardė)

______________

 

Švietimo įstaigos specialiojo

ugdymo komisijos sudarymo

ir darbo organizavimo tvarkos

5 priedas

 

6 forma

 

_______________________________                       PAŽYMA

(Pedagoginė psichologinė tarnyba, mokyklos

_______________________________                       _________________                        Nr.______

specialiojo ugdymo komisija)                                                           (Data)

_________________

(Parengimo vieta)

 

Dėl specialiojo ugdymo skyrimo

specialiųjų poreikių asmeniui

 

Vardas, pavardė __________________________________________________________________

gimimo data __________________________ asmens kodas _______________________________

adresas (telefonas)_________________________________________________________________

švietimo įstaiga____________________________________________________________________

 

IŠVADA APIE RAIDOS (VYSTYMOSI) SUTRIKIMUS________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

iŠvada APIE SPECIALIUOSIUS UGDYMOSI POREIKIUS

(siūlomos ugdymo programos, alternatyvūs mokymo būdai, atraminė medžiaga ir kt.) ____________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Tarnybos (komisijos) vadovas                                                                                     

(Parašas)                          (Vardas, pavardė)

Tėvai (ar vaiko globėjai)                                                                                              

(Parašas)                          (Vardas, pavardė)

______________