LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL REIKALAVIMŲ MOKYTOJŲ KOMPIUTERINIO RAŠTINGUMO PROGRAMOMS PATVIRTINIMO

 

2007 m. kovo 29 d. Nr. ISAK-555

Vilnius

 

 

Įgyvendindama Visuotinio kompiuterinio raštingumo programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1176 (Žin., 2004, Nr. 140-5124), priedo 5 punktą:

1. Tvirtinu Reikalavimus mokytojų kompiuterinio raštingumo programoms (pridedama).

2. Pavedu:

2.1. Švietimo informacinių technologijų centrui (direktorius Vainas Brazdeikis) organizuoti vienos dienos seminarus edukacinės Informacinių ir komunikacinių technologijų taikymo kompetencijos lektoriams;

2.2. Mokytojų kompetencijos centrui, Švietimo informacinių technologijų centrui (direktorius Vainas Brazdeikis), Pedagogų profesinės raidos centrui (direktorius Gintautas Rudzinskas) ir kitoms Švietimo ir mokslo ministerijai pavaldžioms mokytojų kvalifikacijos tobulinimo institucijoms organizuojant mokytojų kompiuterinio raštingumo kvalifikacijos tobulinimą vadovautis Reikalavimais mokytojų kompiuterinio raštingumo programoms.

3. Rekomenduoju aukštosioms mokykloms, sudarant pedagogų rengimo studijų programas, ir kitoms mokytojų kvalifikacijos tobulinimo institucijoms, išskyrus nurodytoms šio įsakymo 2.2 punkte, organizuojant mokytojų kompiuterinio raštingumo kvalifikacijos tobulinimą, atsižvelgti į Reikalavimus mokytojų kompiuterinio raštingumo programoms.

4. Nustatau rengiant pedagogų kvalifikacijos tobulinimo programas, atestaciją ir kvalifikacijos tobulinimą reglamentuojančius dokumentus atsižvelgti į Reikalavimus mokytojų kompiuterinio raštingumo programoms (atsakingas Pedagogų rengimo ir kvalifikacijos tobulinimo skyriaus vedėjas Mindaugas Briedis).

5. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2001 m. gruodžio 21 d. įsakymą Nr. 1694 „Dėl Pedagogų kompiuterinio raštingumo standarto“.

 

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRĖ                                                            ROMA ŽAKAITIENĖ

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo

ministro 2007 m. kovo 29 d. įsakymu

Nr. ISAK-555

 

REIKALAVIMAI MOKYTOJŲ KOMPIUTERINIO RAŠTINGUMO PROGRAMOMS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Reikalavimai mokytojų kompiuterinio raštingumo programoms (toliau vadinama – Reikalavimai programoms) nustato reikalavimus mokytojų mokymo programoms, vykdomoms mokytojų profesinei grupei pagal Visuotinio kompiuterinio raštingumo standartą, patvirtintą Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. gruodžio 14 d. įsakymu Nr. ISAK-2016 (Žin., 2005, Nr. 7-218).

2. Reikalavimų programoms objektas – mokytojų informacinių ir komunikacinių technologijų (toliau vadinama – IKT) taikymo profesinės kompetencijos plėtojimas.

3. Reikalavimų programoms paskirtis – nustatyti vienodus reikalavimus ir rekomendacijas mokytojų IKT kompetencijai įgyti, tobulinti ir vertinti.

4. Reikalavimai programoms nustato reikalavimus:

4.1. visų lygių mokytojų rengimo ir perkvalifikavimo studijų, kvalifikacijos tobulinimo programoms, jų sudarymui ir įgyvendinimui;

4.2. mokytojų atestacijai.

5. Reikalavimai programoms yra neatsiejama mokytojų kvalifikacijos tobulinimo dalis.

6. Reikalavimai programoms parengti vadovaujantis Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2004 m. gruodžio 14 d. įsakymu Nr. ISAK-2015 „Dėl informacinių ir komunikacinių technologijų diegimo į Lietuvos švietimą 2005–2007 metų strategijos ir Informacinių ir komunikacinių technologijų diegimo į Lietuvos švietimą 2005–2007 metų programos patvirtinimo“ (Žin., 2005, Nr. 7-217).

7. Reikalavimai programoms keičiami ar pildomi įvykus kokybiniams ir kiekybiniams IKT raidos pokyčiams ar iš esmės pasikeitus mokyklų kompiuterizavimo lygiui bei nuostatoms.

 

II. KVALIFIKACINIAI REIKALAVIMAI

 

8. Mokytojas, siekdamas plėtoti IKT taikymo kompetenciją, turi įgyti:

8.1. technologinio raštingumo pagrindus, atitinkančius visuotinio kompiuterinio raštingumo standarto bazinį lygmenį, nurodytą Visuotinio kompiuterinio raštingumo standarte;

8.2. edukacinę IKT taikymo kompetenciją, kurią sudaro mokymo ir vadybos komponentės.

9. Technologinis raštingumas atitinka Europos kompiuterinio raštingumo programos (toliau vadinama – ECDL programa) pradmenų lygį; mokytojų technologinio raštingumo kvalifikacijos tobulinimo programose rekomenduojama daugiau dėmesio skirti interneto taikymo galimybėms, elektroninio pašto naudojimui (t. y. informacijai ir komunikacijai) bei pateiktims rengti ir taikyti mokant įvairių dalykų.

10. Mokytojas, siekdamas įgyti edukacinę IKT taikymo kompetenciją, turi:

10.1. dalyvaudamas ugdymo procese ir naudodamas šiuolaikines technologijas mokėti ir gebėti:

10.1.1. kūrybiškai individualizuoti savo dalyko ugdymo turinį;

10.1.2. tikslingai naudoti kompiuterines priemones;

10.1.3. sistemingai, pagrįstai taikyti mokymo ir mokymosi metodus;

10.2. organizuodamas IKT taikymą mokėti ir gebėti:

10.2.1. planuoti šių technologijų panaudojimo veiklą;

10.2.2. organizuoti technologinių išteklių valdymą ugdymo procese;

10.2.3. vertinti ir reflektuoti IKT panaudojimą.

11. Įgyvendinant technologinį raštingumą, nustatoma minimali ne mažesnė kaip 40 valandų mokymų (1 studijų kreditas) apimties programa.

12. Įgyvendinant edukacinę IKT taikymo kompetenciją:

12.1. nustatoma minimali ne mažesnė kaip 40 valandų mokymų (1 studijų kreditas) apimties programa;

12.2. mokymai išdėstomi per dvi sesijas (įvadinė ir baigiamoji), tarp sesijų skiriant laiką namų darbams mokytojo darbo vietoje atlikti (siūloma naudoti elektroninio aplanko (el. portfelio) metodiką);

12.3. mokymasis ir konsultacijos tarp sesijų organizuojamos naudojant virtualiąsias mokymosi aplinkas;

12.4. baigiamojoje sesijoje aptariami namų darbai, jų atitiktis šių reikalavimų 14 punkte numatytiems lygmenims.

13. Mokytojo kompiuterinio raštingumo programas gali organizuoti švietimo teikėjai, turintys teisę organizuoti mokytojų kvalifikacijos tobulinimą. Edukacinės IKT taikymo kompetencijos tobulinimo programų lektoriai turi būti išklausę vienos dienos seminarą, skirtą lektoriams rengti. Technologinio raštingumo tobulinimo programų lektoriai turi būti įgiję mokytojų kompiuterinio raštingumo programos atitinkamus reikalavimus, rekomenduojama technologinio raštingumo kompetenciją patvirtinti ECDL pradmenų pažymėjimu.

 

III. VERTINIMAS

 

14. Mokytojų edukacinė IKT kompetencija vertinama 3 lygmenimis:

14.1. mokytojas žino IKT priemones ir geba jas taikyti, siekdamas praturtinti tradicinį edukacinį procesą (I lygmuo);

14.2. mokytojas tikslingai planuoja, organizuoja ir vertina savo veiklą taikydamas IKT, tobulindamas edukacinį procesą tikslingai naudoja IKT, daug dėmesio skiria kompiuterių tinklams ir konstruktyvistinei mokymosi paradigmai (integracinis, projektinis mokymas, mokymas bendradarbiaujant) (II lygmuo);

14.3. mokytojas teikia paramą kolegoms, aktyviai dalyvauja vykdant mokyklos, miesto, rajono ar šalies mokytojų IKT taikymo ugdymui patirties sklaidą (III lygmuo).

15. Vertinimo lygmenų rodikliai pateikiami priede. Vertinimo II lygmuo apima ir I lygmens reikalavimus, o III lygmuo apima ir I bei II lygmenų reikalavimus.

16. Mokytojo, plėtojančio IKT kompetenciją, rekomenduotini vertinimo būdai:

16.1. technologiniam raštingumui nustatyti rekomenduojami technologinio raštingumo programą atitinkantys testai (rekomenduojama patvirtinti ECDL pradmenų pažymėjimu);

16.2. edukacinei IKT kompetencijai patvirtinti mokytojui siūloma rengti elektroninį aplanką (el. portfolio), kuriame būtų surinkti IKT taikymą patvirtinantys veiklos dokumentai. Įrodymai apima mokytojo veiklos metu sukurtus produktus (pvz., pamokos pateiktis, mokinių atliktus darbus ir pan.) ir jo refleksiją į juos. Pateikiamos vertinti mokytojo medžiagos autentiškumą turi patvirtinti mokyklos vadovas. Surinktų įrodymų atitikties edukacinės IKT kompetencijos lygmeniui vertinimas atliekamas per baigiamąją sesiją.

17. Siekiančio atestuotis mokytojo rekomenduotini vertinimo būdai:

17.1. technologinį kompiuterinį raštingumą patvirtinti pagal Visuotinio kompiuterinio raštingumo standarto reikalavimus;

17.2. edukacinį IKT taikymo kompetencijos įrodymų (elektroninio aplanko (el. portfolio)) tinkamumą siekiamai kvalifikacinei kategorijai atestacijos metu rekomenduojama:

17.2.1. mokytojo, siekiančio vyresniojo mokytojo kvalifikacinės kategorijos, edukacinė IKT kompetencija turi atitikti I lygmenį;

17.2.2. mokytojo, siekiančio mokytojo metodininko kvalifikacinės kategorijos, edukacinė IKT kompetencija turi atitikti II lygmenį;

17.2.3. mokytojo, siekiančio mokytojo eksperto kvalifikacinės kategorijos, edukacinė IKT kompetencija turi atitikti III lygmenį.

______________

 

Reikalavimų mokytojų kompiuterinio

raštingumo programoms

priedas

 

VERTINIMO LYGMENŲ RODIKLIAI

 

Gebėjimai (kompetencijos)

Rodikliai

I lygmuo

II lygmuo

III lygmuo

Kūrybiškai individualizuoti savo dalyko ugdymo turinį

Praturtina perteikiamas dalyko žinias Informacijos ir komunikacijos technologijų (toliau – IKT) taikymo galimybėmis

Integruoja dalyko turinyje temas, susijusias su Moksleivių visuotinio kompiuterinio raštingumo standarto, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2002 m. sausio 31 d. įsakymu Nr. 124, reikalavimais

Turi parengęs mokymosi medžiagą susijusią su IKT taikymo galimybėmis

Tikslingai naudoti IKT priemones ugdymo procese

Taiko IKT priemones mokytojo veiklai paįvairinti

Tikslingai naudoja IKT priemones bendravimui: tarp mokinių ir tarp mokinių ir mokytojų

Padeda kolegoms pasirinkti ir taikyti tinkamas IKT priemones

Tikslingai taikyti mokymo ir mokymosi metodus

Naudoja IKT tradiciniams ugdymo metodams pagerinti ar išplėsti, projektų veiklai organizuoti

Naudodamas IKT taiko nuotolinio mokymo(si) galimybes, renkasi konstruktyvistinę paradigmą atitinkančius metodus (integracinis, projektinis mokymasis, mokymas bendradarbiaujant)

Padeda kolegoms tikslingai pasirinkti šiuolaikinius mokymosi metodus

Planuoti IKT panaudojimo veiklą

 

Planuoja IKT taikymą naudoja sukauptą patirtį ir tyrimų medžiagą įvertina jų taikymo tikslingumą

Padeda kolegoms planuoti IKT taikymo veiklą susijusią su mokinių mokymosi gerinimu

Organizuoti IKT išteklių valdymą ugdymo procese

 

Geba organizuoti pamokas, kuriose pagal iš anksto parengtą veiklos planą naudojamos IKT

Organizuoja virtualias mokytojų grupes pamokoms aptarti

Vertinti ir reflektuoti IKT panaudojimą

 

Rengia IKT taikymo asmeninės patirties pristatymus; refleksijoje taiko įvairias priemones (pvz., kompetencijos elektroninius aplankus (el. portfolio), interneto dienoraščius); sukauptą IKT vertinimo medžiagą naudoja tolesnei veiklai planuoti

Bendrauja su kolegomis aptardamas mokymosi pasiekimus; atlieka mokyklos IKT taikymo veiklos vertinimą teikia rekomendacijas tolesnei mokyklos veiklos planavimui

______________