LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 2003 M. VASARIO 20 D. ĮSAKYMO NR. 3-79 „DĖL GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMO ĮVYKIŲ TYRIMO IR JŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO“ IR LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 2006 M. LIEPOS 17 D. ĮSAKYMO NR. 3-297 „DĖL REIKALAVIMŲ GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMO SAUGOS VALDYMO SISTEMOMS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2006 m. spalio 2 d. Nr. 3-378

Vilnius

 

1. Pakeičiu Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2003 m. vasario 20 d. įsakymą Nr. 3-79 „Dėl Geležinkelių transporto eismo įvykių tyrimo ir jų padarinių likvidavimo nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 26-1066) ir išdėstau jį nauja redakcija:

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRAS

ĮSAKYMAS

 

DĖL GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMO ĮVYKIŲ TYRIMO IR JŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMO NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo (Žin., 2004, Nr. 4-27; 2006, Nr. 42-1505) 16 straipsnio 3 dalimi:

1. Tvirtinu Geležinkelių transporto eismo įvykių tyrimo ir jų padarinių likvidavimo nuostatus (pridedama).

2. Nustatau, kad Geležinkelių transporto eismo įvykių tyrimo ir jų padarinių likvidavimo nuostatai įsigalioja nuo 2006 m. lapkričio 1 d.“

 

2. Pakeičiu Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2006 m. liepos 17 d. įsakymo Nr. 3-297 „Dėl Reikalavimų geležinkelių transporto eismo saugos valdymo sistemoms patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 81-3231) 22 punktą ir jį išdėstau taip:

„22. Geležinkelių infrastruktūros valdytojų ir geležinkelio įmonių (vežėjų) vadovai turi paskirti asmenis, atsakingus už skubaus pranešimo apie eismo įvykius ir avarines situacijas schemos, kuri turi būti parengta vadovaujantis teisės aktais bei suderinta su Inspekcija bei viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytoju, sudarymą. Pasikeitus pranešimų apie eismo įvykius ir avarines situacijas tvarkai, schema turi būti nedelsiant ištaisyta ir išsiunčiama visiems jos turėtojams. Asmenys, atsakingi už skubaus pranešimo apie eismo įvykius ir avarines situacijas schemos sudarymą, taip pat privalo užtikrinti, kad būtų parengti ir šių įmonių vadovų patvirtinti sąrašai, kuriuose būtų nurodytos darbuotojų, atsakingų už pranešimą apie eismo įvykius ir avarines situacijas, pareigos, jų telefonų numeriai.“

 

 

Susisiekimo ministras                                                              Algirdas Butkevičius


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2003 m. vasario 20 d. įsakymu Nr. 3-79

(Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2006 m. spalio 2 d. įsakymo Nr. 3-378

redakcija)

 

GELEŽINKELIŲ TRANSPORTO EISMO ĮVYKIŲ TYRIMO IR JŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMO NUOSTATAI

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Geležinkelių transporto eismo įvykių tyrimo ir jų padarinių likvidavimo nuostatai (toliau – Nuostatai) nustato geležinkelių transporto eismo įvykių (toliau –eismo įvykiai) pranešimo, eismo įvykių tyrimo, ataskaitų apie eismo įvykius rengimo bei geležinkelių infrastruktūros valdytojų, geležinkelio įmonių (vežėjų), civilinės saugos ir gelbėjimo sistemos pajėgų, kitų asmenų tarpusavio sąveikos tvarką likviduojant eismo įvykių pasekmes geležinkelių transporte, katastrofų tyrimų vadovo pareigas ir teises, taip pat eismo įvykių apskaitą.

2. Šie Nuostatai taikomi visoms geležinkelio įmonėms (vežėjams), geležinkelių infrastruktūros valdytojams ir kitiems asmenims, susijusiems su eismo įvykiu.

3. Eismo įvykiai, susiję su pavojingų krovinių vežimu, tiriami ir jų padariniai likviduojami Pavojingų krovinių vežimo automobilių, geležinkelių ir vidaus vandenų transportu įstatymo (Žin., 2001, Nr. 111-4022), kitų įstatymų, teisės aktų bei šių Nuostatų nustatyta tvarka.

4. Šiuose Nuostatuose vartojamos sąvokos:

Eismo saugos rekomendacija – katastrofų tyrimų vadovo pasiūlymas, pateiktas eismo saugos institucijai ar šiuose Nuostatuose nustatyta tvarka valstybės įstaigoms bei institucijoms arba kitoms valstybėms, kitiems asmenims remiantis eismo įvykio tyrimo metu gauta informacija ir skirtas užtikrinti eismo įvykių prevenciją.

Specialiosios tarnybos – tarnybos (policijos, priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo, greitosios medicinos pagalbos, aplinkos apsaugos, civilinės saugos, dujų, elektros tinklų ir kt.), kurios gali būti pasitelktos eismo įvykiams ir jų padariniams likviduoti.

5. Kitos šiuose Nuostatuose vartojamos sąvokos paaiškintos Geležinkelių transporto kodekse (Žin., 2004, Nr. 72-2489), Geležinkelių transporto eismo saugos įstatyme (Žin., 2004, Nr. 4-27; 2006, Nr. 42-1505) ir kituose teisės aktuose.

 

II. SKUBAUS PRANEŠIMO APIE EISMO ĮVYKĮ PATEIKIMO TVARKA ir pirminiai veiksmai

 

6. Darbuotojai, susiję su geležinkelių transporto eismu, viešojoje geležinkelių infrastruktūroje pastebėję geležinkelių transporto eismo įvykį arba gavę pranešimą apie tai iš pašalinio asmens, turi nedelsdami pranešti geležinkelio stoties budėtojui arba viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo eismo valdymo padalinio traukinių eismo tvarkdariui.

7. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas apie eismo įvykį informuoja Valstybinę geležinkelio inspekciją prie Susisiekimo ministerijos (toliau – Inspekcija), Vidaus reikalų ministerijos, Sveikatos apsaugos ministerijos Ekstremalių sveikatai situacijų centro, Aplinkos ministerijos, Valstybės saugumo departamento ir Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos bei kitų suinteresuotų ministerijų, institucijų ir įstaigų vadovus.

8. Priešgaisrinėms gelbėjimo tarnyboms pranešti nebūtina, jeigu eismo įvykio židinyje nėra pavojingų krovinių arba čia esančių vagonų, konteinerių ar kitų pakuočių būklė tokia, kad likviduojant eismo įvykio padarinius pavojingi kroviniai nesukels avarinės situacijos, išskyrus atvejus, kai yra žuvusių ar sužeistų žmonių.

9. Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos pranešama apie eismo įvykį, kai pasiekti ekstremalaus eismo įvykio kriterijai arba prognozuojama, kad bus pasiekti ir viršyti ekstremalaus eismo įvykio kriterijai.

10. Ekstremalių sveikatai situacijų centrui pranešama apie eismo įvykius, kuriuose yra sužeistų arba žuvusių žmonių, arba dėl eismo įvykio židinyje esančių pavojingų krovinių arba vagonų, konteinerių ar kitų pakuočių būklės kilo arba gali kilti pavojus visuomenės sveikatai.

11. Šio skyriaus nustatyta tvarka perduodant informaciją, draudžiama perduoti eismo įvykio aplinkybių ir priežasčių prielaidas.

12. Inspekcija, gavusi pranešimą iš viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo budėtojo apie eismo įvykį, informuoja Susisiekimo ministeriją ir katastrofų tyrimų vadovą.

13. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai) skubaus pranešimo apie eismo įvykį schemą sudaro ir aprašo pirminius veiksmus vadovaudamiesi teisės aktais, šio skyriaus nuostatomis, atsižvelgdami į įmonės organizacinę struktūrą bei suderina ją su Inspekcija ir viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytoju.

 

III. EISMO ĮVYKIŲ PADARINIŲ LIKVIDAVIMAS

 

14. Katastrofų, avarijų, prireikus ir riktų padariniams likviduoti geležinkelių infrastruktūros valdytojas sudaro operatyvinę grupę iš geležinkelių infrastruktūros valdytojo ir geležinkelio įmonės (vežėjo) atstovų. Operatyvinės grupės atstovui pareikalavus, geležinkelių infrastruktūros valdytojo padaliniai privalo nedelsdami suteikti informaciją, reikalingą likviduojant eismo įvykio padarinius.

15. Operatyvinė grupė:

15.1. organizuoja laikinąjį geležinkelių transporto eismą, medžiagų, maisto, įrenginių, mechanizmų ir papildomų darbininkų atvežimą į eismo įvykio vietą;

15.2. sudaro atstatomųjų darbų planą;

15.3. skiria atstatomųjų darbų vadovą, sprendžia kitus klausimus, susijusius su eismo įvykio padarinių likvidavimu ir darbų koordinavimu;

15.4. vykdydama eismo įvykių padarinių likvidavimo darbus, turi teisę naudotis visomis ryšių priemonėmis ir tarnybiniais automobiliais;

15.5. jeigu nurieda vagonai su pavojingais kroviniais:

15.5.1. nustato tikslų krovinio pavadinimą, apie tai informuoja viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo eismo valdymo padalinio traukinių eismo tvarkdarių skyriaus budėtoją, o pastarasis – specialiųjų tarnybų atstovus, organizuoja darbuotojų ir apsauginių priemonių atvežimą į eismo įvykio vietą, aiškinasi su krovinių siuntėjais pavojingų krovinių charakteristikas;

15.5.2. atstatomuosius darbus pradeda tik atvykus specialiųjų tarnybų atstovams ir gavus jų leidimą bei surengus atstatomųjų darbų dalyviams instruktažą, taip pat aprūpinus darbų dalyvius būtinomis asmeninėmis apsaugos priemonėmis.

16. Jei nuriedėjusiuose vagonuose pavojingų krovinių nėra, atstatomiesiems darbams savarankiškai vadovauja atstatomųjų darbų vadovas, kuris, baigus darbus, praneša viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo budėtojui apie galimą geležinkelių transporto eismo atnaujinimą.

17. Atstatomųjų darbų vadovo ir pagalbinio traukinio viršininko reikalavimai ir nurodymai vykdant atstatomuosius darbus privalomi visiems asmenims, kurie dalyvauja eismo įvykio padarinių likvidavimo darbuose.

18. Atstatomųjų darbų vadovas yra:

18.1. jeigu eismo įvykio padarinius likviduoja avarinė komanda, – avarinės komandos viršininkas;

18.2. jeigu eismo įvykio padarinius likviduoja pagalbinis traukinys arba ir pagalbinis traukinys, ir avarinė komanda, – pagalbinio traukinio viršininkas;

18.3. jeigu eismo įvykio padarinius likviduoja keli pagalbiniai traukiniai (avarinės komandos) – atstatomųjų darbų vadovas (viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo atstovas).

 

19. Eismo įvykių padarinius likviduoja viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo pagalbiniai traukiniai arba avarinės komandos, naudodamos tam tikslui specialią įrangą. Esant būtinybei, geležinkelių infrastruktūros valdytojas eismo įvykių padariniams likviduoti gali kviesti kitus asmenis.

20. Pagalbinio traukinio darbo organizavimo tvarką nustato viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas, o pagalbinių traukinių eismą – Geležinkelių eismo taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1999 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 452 (Žin., 2000, Nr. 2-47).

21. Kai reikia likviduoti eismo įvykių padarinius kaimyninių valstybių geležinkeliuose, pagalbinis traukinys ar pavienis kranas siunčiami, vadovaujantis tarptautiniais susitarimais, gavus jų raštišką laisvos formos paraišką.

22. Jeigu eismo įvykio padarinius likviduoja viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas, patirtų išlaidų apmokėjimo sąlygos nustatomos viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo ir geležinkelių infrastruktūros valdytojo ar geležinkelio įmonės (vežėjo) susitarimu.

23. Atvykusi į eismo įvykio vietą avarinė komanda pradeda šiuos atstatomuosius darbus:

23.1. pašalina eismui trukdančius nukritusius krovinius ar sulūžusių vagonų detales;

23.2. patikrina galimybę važiuoti gretimu keliu;

23.3. atlieka kitus darbus, būtinus greičiau atnaujinti geležinkelių transporto eismą, o jei to padaryti negali, ruošiasi bendram darbui su pagalbiniu traukiniu.

 

24. Eismo įvykių padarinių likvidavimo darbų vietos atitvėrimą organizuoja atstatomųjų darbų vadovas arba viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo struktūrinio padalinio, kurio teritorijoje įvyko eismo įvykis, vadovas.

25. Atstatomųjų darbų vadovas, atvykęs į darbų vietą, privalo:

25.1. kartu su pagalbinio traukinio viršininku ir geležinkelių infrastruktūros valdytojo struktūrinių padalinių vadovais parengti operatyvinį pagalbinio traukinio darbų planą. Plane numatomas geležinkelio technikos ir įrangos panaudojimas bei papildomų darbininkų ir technikos pasitelkimas iš asmenų atstatomiesiems darbams atlikti, pirmosios medicinos pagalbos suteikimas nukentėjusiesiems;

25.2. organizuoti eismo įvykio vietos fotografavimą, filmavimą ir kitos informacijos rinkimą;

25.3. nuolat informuoti operatyvinės grupės vadovą apie atstatomųjų darbų eigą;

25.4. jei reikia, prašyti operatyvinės grupės įrengti laikinąjį postą geležinkelių transporto eismui organizuoti;

25.5. nedelsiant imtis priemonių pavojingų medžiagų, patekusių į aplinką, sklidimui lokalizuoti, neleisti joms patekti į atvirus vandens telkinius, preliminariai nustato į aplinką patekusių pavojingų medžiagų kiekį.

26. Atstatomųjų darbų vadovas atsako už nuriedėjusių geležinkelių riedmenų pakėlimą ir atstatomųjų darbų plano vykdymą. Geležinkelių riedmenys nukeliami ir nuverčiami nuo geležinkelio kelio tik leidus operatyvinės grupės vadovui.

27. Nuriedėjusių geležinkelių riedmenų kėlimo darbai pradedami nedelsiant (jei yra pavojingų krovinių – tik gavus specialiųjų tarnybų leidimą), stengiantis išvengti aplinkos užteršimo.

28. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas privalo paskirti atsakingus asmenis geležinkelių transportui organizuoti tarpstotyje, jį ribojančiose geležinkelio stotyse bei laikinuosiuose postuose.

29. Geležinkelių infrastruktūros valdytojas ir geležinkelio įmonė (vežėjas) privalo skirti specialistus apžiūrėti vagonus, esamą krovinį, patikrinti, ar taisyklingai pakrauti ir įtvirtinti kroviniai, duoti nurodymą atvežti į darbų vietą reikiamą darbininkų skaičių kroviniams perkrauti, iškrauti ir jiems įtvirtinti, organizuoti krovinių apsaugą. Jeigu geležinkelių infrastruktūros valdytojas reikiamų specialistų neturi, šiame punkte nurodytus darbus gali atlikti viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo specialistai. Tokiu atveju viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo ir geležinkelių infrastruktūros valdytojo santykiai reguliuojami sutartimi.

30. Geležinkelių infrastruktūros valdytojo ir geležinkelių įmonės (vežėjų) vadovai (arba struktūrinių padalinių vadovai), atvykę į eismo įvykio vietą, privalo:

30.1. kartu su atstatomųjų darbų vadovu nustatyti reikiamą darbininkų skaičių, medžiagų, įrangos kiekį ir organizuoti jų pristatymą laiku į numatytą darbų vietą;

30.2. organizuoti sugadinto geležinkelio kelio, lokomotyvų, vagonų, signalizacijos ir ryšių, elektros tiekimo linijų atstatomuosius darbus bei jiems vadovauti. Šie darbai, suderinti su atstatomųjų darbų vadovu, dažniausiai atliekami kartu su geležinkelio riedmenų kėlimo darbais;

30.3. operatyviai organizuoti nuriedėjusių ir sugadintų geležinkelių riedmenų, signalizacijos ir ryšių, kontaktinio tinklo ir elektros tiekimo įrenginių apžiūrą ir surašyti reikiamus dokumentus.

31. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo eismo saugos padalinio vadovas, atvykęs į eismo įvykio, įvykusio viešojoje geležinkelių infrastruktūroje, vietą, kontroliuoja nukritusių geležinkelių riedmenų pakėlimo ir išvežimo darbus, siekdamas per trumpiausią laiką atnaujinti geležinkelių transporto eismą.

32. Įvykus eismo įvykiui su pavojingu kroviniu ir kilus grėsmei žmonių sveikatai ar gyvybei, atstatomieji darbai atliekami vadovaujantis teisės aktų, reglamentuojančių pavojingų krovinių vežimą, reikalavimais bei viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo patvirtintomis taisyklėmis, prižiūrint Valstybinės priešgaisrinės gelbėjimo tarnybos darbuotojams, kurių nurodymai visiems atstatomųjų darbų dalyviams yra privalomi.

33. Viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas privalo informuoti visuomenę, jeigu geležinkelių transporto eismas stabdomas daugiau negu 12 valandų.

 

IV. tarnybinis eismo įvykių Tyrimas

 

34. Tarnybinį eismo įvykių tyrimą atlieka Tarnybinio tyrimo komisija (toliau –komisija), kuri sudaroma geležinkelių infrastruktūros valdytojo vadovo įsakymu. Komisiją sudaro po lygiai geležinkelių infrastruktūros valdytojo ir geležinkelio įmonių (vežėjų) atstovų. Komisijos pirmininku skiriamas geležinkelių infrastruktūros valdytojo atstovas. Jeigu komisijos nariai nepriima sprendimo bendru sutarimu, lemia komisijos pirmininko balsas.

35. Jeigu įtariama, kad eismo įvykis įvyko dėl projektavimo, gamybos, statybos, montavimo ir remonto darbų defektų, komisija privalo kviesti šiuos darbus atlikusių asmenų atstovus dalyvauti tyrime ir gauti jų paaiškinimus.

36. Jeigu eismo įvykio metu į aplinką pateko pavojingos medžiagos, į komisijos sudėtį privalo būti įtraukti aplinkos apsaugos tarnybų atstovai.

37. Jeigu eismo įvykis įvyko dėl kitos valstybės geležinkelio įmonės (vežėjo) ir (ar) geležinkelių riedmenų savininkų ar valdytojų kaltės, komisija per 3 kalendorines dienas apie tai informuoja tos valstybės geležinkelio įmonę (vežėją) ir (ar) geležinkelių riedmenų savininkus ar valdytojus. Šių geležinkelio įmonės (vežėjo) ir (ar) geležinkelių riedmenų savininkų ar valdytojų įgalioti atstovai kviečiami dalyvauti tiriant eismo įvykį. Jeigu per 1 kalendorinę dieną negaunama informacijos apie atstovų atvykimą, tarnybinis eismo įvykio tyrimas atliekamas be tos valstybės geležinkelio įmonių (vežėjų) ir (ar) geležinkelių riedmenų savininkų ar valdytojų atstovų.

38. Komisijos pirmininkas turi teisę pakviesti ekspertus ir kitus specialistus (Aplinkos ministerijos, Technikos priežiūros tarnybos, civilinės saugos ir kt. specialistus) dalyvauti tyrime.

39. Komisija atlieka riktų, kurie sukėlė šį neigiamą poveikį eismo saugos kontrolei ir valdymui eksploatavimo metu, tarnybinius tyrimus:

39.1. traukinys priimamas arba duodamas leidimas priimti traukinį į užimtą kelią, išskyrus leistinus atvejus, numatytus Geležinkelių eismo taisyklėse;

39.2. traukinys išleidžiamas arba duodamas leidimas išleisti traukinį į užimtą tarpstotį, išskyrus leistinus atvejus, numatytus Geležinkelių eismo taisyklėse;

39.3. traukinys priimamas arba išleidžiamas neparengtu maršrutu;

39.4. lokomotyvo mašinistas pravažiuoja draudžiamąjį signalą arba riboženklį, negavęs leidimo;

39.5. iešmas perjungiamas po traukiniu, manevriniu sąstatu arba pavieniais geležinkelių riedmenimis;

39.6. geležinkelių riedmenys išrieda į parengtą traukiniui priimti arba išleisti maršrutą arba į tarpstotį;

39.7. lūžta aširačio ašis, ašies kakliukas, ratas, vežimėlio šoninė, viršlinginė sija;

39.8. traukinys išleidžiamas su užsklęstu traukinio automatinių stabdžių vamzdynu;

39.9. dirbama neatitvėrus traukinių eismui pavojingos darbo vietos;

39.10. lūžta bėgis, išmetama (bėgių) vėžė arba nutrūksta bėgių sandūra;

39.11. kelio šviesoforas signalizuoja klaidingai (vietoj draudžiamojo –leidžiamasis);

39.12. ruožuose, kuriuose geležinkelių transporto eismo intensyvumas didesnis kaip 8 poros, ilgiau kaip 8 val., ruožuose, kuriuose geležinkelių transporto eismo intensyvumas mažesnis –ilgiau kaip 24 val., nesutaisomi signalizacijos, ryšių, kelio, energijos tiekimo ir kontaktinio tinklo įrenginiai, dėl kurių gedimų sutriko geležinkelių transporto eismas, geležinkelių riedmenų remonto technologija ir traukinių formavimas, išskyrus gedimus, įvykusius dėl stichinių nelaimių, grobstymų ir gadinimų, kai įrenginiams padaryta didelė žala;

39.13. atlenkiamos iešmų smailės ar slankioji kryžmės šerdis;

39.14. savaime atsikabina traukinio vagonų automatinė sankaba;

39.15. trūksta automatinė sankaba arba vagono vidurinė sija;

39.16. nuo traukinio tarpinėje stotyje atkabinamas vagonas dėl įkaitusios ašidėžės ir kitų techninių priežasčių;

39.17. nuo traukinio tarpinėje stotyje atkabinamas vagonas dėl Krovinių krovimo ir tvirtinimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2003 m. lapkričio 5 d. įsakymu Nr. 3-611 (Žin., 2003, Nr. 117-5366), pažeidimo;

39.18. sugenda geležinkelių riedmenys, geležinkelio kelias, signalizacijos, ryšių, kontaktinio tinklo, elektros energijos tiekimo įrenginiai ar kiti techniniai įrenginiai, dėl ko susidaro geležinkelių transporto eismo pertrauka tarpstočiuose arba traukinys sulaikomas stotyje vieną valandą ilgiau, negu nustatyta pagal traukinių eismo grafiką, išskyrus atvejus, kai keičiamas defektuotas bėgis ar keleivinio vagono aširatis.

40. Tirdama eismo įvykį, komisija:

40.1. apžiūri eismo įvykio vietą, fiksuoja situaciją, daro geležinkelių riedmenų išsidėstymo schemą, nuotraukas;

40.2. apklausia su eismo įvykiu susijusius ir jį mačiusius asmenis bei gauna jų raštiškus paaiškinimus;

40.3. atlieka su eismo įvykiu susijusių geležinkelių riedmenų, geležinkelio kelio, iešmų, kitų įrenginių apžiūrą, reikiamus jų matavimus;

40.4. nustato, ar geležinkelių infrastruktūros valdytojo ir (ar) geležinkelio įmonių (vežėjų) darbuotojai nepažeidė geležinkelių riedmenų įrenginių priežiūros bei naudojimo tvarkos, eismo organizavimo reikalavimų;

40.5. atlieka kitus veiksmus, būtinus siekiant tinkamai atlikti eismo įvykio tarnybinį tyrimą.

41. Ne vėliau kaip per 48 valandas po eismo įvykio komisija surašo:

41.1. katastrofos ar avarijos atveju – katastrofos, avarijos tarnybinio tyrimo aktą (1 priedas);

41.2. rikto atveju – rikto tarnybinio tyrimo aktą (2 priedas).

42. Šių Nuostatų 41 punkte nurodytus aktus turi pasirašyti visi komisijos nariai.

43. Komisijos narys, nesutinkantis su eismo įvykio tarnybinio tyrimo rezultatais ar išvadomis, turi teisę raštu pareikšti savo atskirąją nuomonę, kuri pridedama prie šių Nuostatų 41 punkte nurodytų aktų.

44. Katastrofų, avarijų tarnybinio tyrimo bylas (6 egzemplioriais) ar riktų tarnybinio tyrimo bylas (3 egzemplioriais) formuoja geležinkelių infrastruktūros valdytojas, kurio teritorijoje įvyko eismo įvykis.

45. Katastrofų, avarijų tarnybinio tyrimo byloje turi būti šie dokumentai:

45.1. geležinkelių infrastruktūros valdytojo įsakymas dėl komisijos sudarymo;

45.2. dokumentų apyrašas;

45.3. katastrofos ar avarijos tarnybinio tyrimo aktas;

45.4. Eismo įvykio techninės priežasties išvados;

45.5. dokumentai, padedantys nustatyti katastrofos ar avarijos priežastis (pvz., geležinkelio kelio, lokomotyvų, vagonų, automatinės lokomotyvo signalizacijos, radijo ryšių, važiuojančio traukinio techninės būklės automatinės kontrolės priemonių apžiūros aktai);

45.6. patekusio į katastrofą arba avariją traukinio automatinių stabdžių veikimo pažyma (forma V-45), kurią tvirtina viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojas;

45.7. viešosios geležinkelių infrastruktūros valdytojo patvirtintos formos traukinio lapas;

45.8. patekusio į katastrofą arba avariją traukinio lokomotyvo greitmačio juostos iššifravimo duomenys (nurodant, kur yra originalas);

45.9. atliktų bandymų rezultatai ir apskaičiavimo duomenys (jei tai buvo atlikta);

45.10. traukinių eismo grafiko išrašas;

45.11. duomenys apie sulaikytus traukinius;

45.12. traukinių eismo tvarkdario žurnalo, apžiūros žurnalo, taip pat stoties knygos ir revizorių nurodymų knygos įrašų, susijusių su katastrofa arba avarija, išrašai;

45.13. katastrofos arba avarijos vietos schema, kurioje parodyta, kaip buvo išsidėstę geležinkelių riedmenys ir kiti daiktai; eismo įvykio bendrojo vaizdo, sugadintų geležinkelių riedmenų, geležinkelio kelio, atskirų mazgų ir detalių, susijusių su eismo įvykiu, eismo įvykio vietoje rastų pašalinių daiktų, ne pagal reikalavimus pakrautų vagonų nuotraukos;

45.14. geležinkelio kelio, kuriame įvyko katastrofa arba avarija, matavimo ir defektoskopijos pažymos su pridėtomis geležinkelio kelio matavimo juostomis, taip pat apžiūros žurnalų išrašai;

45.15. meteorologijos tarnybos pažyma;

45.16. kiti tyrimui reikalingi dokumentai ir pažymos;

45.17. jeigu eismo įvykio metu į aplinką pateko pavojingos medžiagos, aktas apie jų kiekį ir eismo įvykio padarinių likvidavimo metu surinktą pavojingų medžiagų kiekį;

45.18. dokumentai, apibūdinantys darbuotojus, susijusius su katastrofa arba avarija:

45.18.1. charakteristikos;

45.18.2. paaiškinimai;

45.18.3. darbo ir poilsio režimo duomenys;

45.18.4. Techninio geležinkelių naudojimo nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1996 m. rugsėjo 20 d. įsakymu Nr. 297 (Žin., 1996, Nr. 98-2251), Geležinkelių eismo taisyklių, Geležinkelių signalizacijos taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 1997 m. gruodžio 30 d. įsakymu Nr. 483 (Žin., 2001, Nr. 93-3290), ir kitų norminių aktų žinių patikrinimo rezultatų duomenys;

45.19. įtariamų sukėlusių eismo įvykį asmenų sveikatos patikrinimo pažymos;

45.20. dokumentai apie katastrofos ar avarijos pasekmes:

45.20.1. nukentėjusių asmenų sąrašas, jų gyvenamoji vieta, darbo vieta ir pilietybė, pažymos apie nukentėjusių asmenų sužeidimus;

45.20.2. žuvusiųjų asmenų sąrašas, jų gyvenamoji vieta, darbo vieta ir pilietybė;

45.20.3. geležinkelio kelio, pastatų, signalizacijos, ryšių, kontaktinio tinklo, elektros tiekimo įrenginių patikrinimo aktai;

45.20.4. pažymos apie krovinių sugadinimą arba praradimą;

45.21.5. pažymos apie katastrofų arba avarijų padarinių likvidavimo sąnaudas, taip pat apie žalą dėl krovinių sugadinimo ar praradimo;

45.21.6. sugadintų vagonų patikrinimo aktai.

46. Riktų tarnybinio tyrimo byloje turi būti šie dokumentai:

46.1. geležinkelių infrastruktūros valdytojo įsakymas dėl komisijos sudarymo;

46.2. dokumentų apyrašas;

46.3. rikto tarnybinio tyrimo aktas;

46.4. rikto schema, kurioje parodyta, kaip buvo išsidėstę geležinkelių riedmenys ir kiti daiktai;

46.5. rikto nagrinėjimo protokolai;

46.6. įsakymai dėl riktų tyrimo išvadų ir priemonių eismo saugai užtikrinti įgyvendinimo;

46.7. darbuotojų, susijusių su riktu, pasiaiškinimai;

46.8. kiti, su riktu susiję, dokumentai.

47. Komisija, atlikusi tarnybinį eismo įvykio tyrimą ir pasirašiusi katastrofos, avarijos tarnybinio tyrimo aktą ar rikto tarnybinio tyrimo aktą, ne vėliau kaip per 5 kalendorines dienas surašo eismo įvykio priežasties techninę išvadą ir katastrofų, avarijų tarnybinio tyrimo bylą ar rikto tarnybinio tyrimo bylą perduoda geležinkelių infrastruktūros valdytojui ir geležinkelio įmonei (vežėjui).

48. Katastrofos, avarijos tarnybinio tyrimo byla ar riktų tarnybinio tyrimo byla per 5 kalendorines dienas nuo suformavimo pateikiama geležinkelių infrastruktūros valdytojui ir geležinkelio įmonei (vežėjui), kurie ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų nuo bylos gavimo privalo ją išnagrinėti pasitarime, dalyvaujant komisijai ir darbuotojams, susijusiems su nagrinėjamu eismo įvykiu.

49. Komisija nedelsdama, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo bylos gavimo, katastrofų, avarijų tarnybinio tyrimo bylą po vieną egzempliorių išsiunčia Lietuvos Respublikos generalinei prokuratūrai, Policijos departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos, Inspekcijai ir katastrofų tyrimų vadovui, o riktų tarnybinio tyrimo bylą po vieną egzempliorių – Inspekcijai ir katastrofų tyrimų vadovui, jam pareikalavus.

50. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonių (vežėjų) vadovai savo teritorijoje ir padaliniuose atsako už eismo įvykio vietoje esančių bėgių, geležinkelių riedmenų, automatikos įrenginių, darbuotojų, susijusių su geležinkelių transporto eismu, pokalbių magnetofoninių ar kompiuterinių įrašų, greičio matavimo juostų, kitų dokumentų ar priemonių, reikalingų nustatant eismo įvykio priežastis, išsaugojimą tyrimo metu.

 

V. Katastrofų tyrimų vadovo TEISĖS IR PAREIGOS TIRIANT Eismo įvykiUs

 

51. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro paskirtas katastrofų tyrimų vadovas tiria katastrofas ir Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymo bei šių Nuostatų nustatyta tvarka kitus eismo įvykius, siekdamas pagerinti eismo saugą ir užtikrinti eismo įvykių prevenciją. Šiuo tyrimu nesiekiama nustatyti kieno nors kaltės ar atsakomybės. Katastrofų tyrimų vadovas, tirdamas eismo įvykius, vadovaujasi Geležinkelių transporto eismo saugos įstatymu, šiais Nuostatais, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro patvirtintais Katastrofų tyrimų vadovo nuostatais ir kitais teisės aktais. Katastrofų tyrimų vadovo atliekamas tyrimas nesusijęs su teisminiu tyrimu.

52. Katastrofų tyrimų vadovas tiria eismo įvykius, kurie įvyko Lietuvos Respublikos teritorijoje. Jeigu eismo įvykis įvyko Lietuvos Respublikos ir kitos Europos Sąjungos valstybės narės pasienyje arba netoli jo, atitinkamos šių valstybių eismo įvykių tyrimo įstaigos susitaria, kuri iš jų atliks eismo įvykio tyrimą, arba susitaria jį atlikti kartu. Jeigu eismo įvykių tyrimo įstaigos susitaria, kad eismo įvykį atliks viena iš jų, kitai eismo įvykių tyrimų įstaigai leidžiama dalyvauti tyrime ir susipažinti su visais tyrimo rezultatais.

53. Kitos Europos Sąjungos valstybės narės eismo įvykių tyrimo įstaigos kviečiamos dalyvauti tyrime tik tada, kai toje Europos Sąjungos valstybėje narėje įregistruota ir licencijuota geležinkelio įmonė (vežėjas) yra susijusi su eismo įvykiu. Tokiu atveju Lietuvos Respublikos ir kitos Europos Sąjungos valstybės narės eismo įvykių tyrimų įstaigos gali kartu atlikti eismo įvykio tyrimą.

54. Katastrofų tyrimų vadovas, gavęs pranešimą apie eismo įvykį ir nustatęs, kad eismo įvykis turi katastrofos požymių, nedelsdamas turi pradėti katastrofos tyrimą bei ne vėliau kaip per 1 valandą nuo pranešimo apie eismo įvykį gavimo išvykti į eismo įvykio vietą.

55. Katastrofų tyrimų vadovas, gavęs pranešimą apie eismo įvykį ir nustatęs, kad eismo įvykis neturi katastrofos požymių, nedelsdamas nusprendžia atlikti arba neatlikti eismo įvykio tyrimą, atsižvelgdamas į:

55.1. tai, kad avarija ar riktas esant kitokioms sąlygoms būtų sukėlusi katastrofą;

55.2. avarijos ar rikto rimtumą;

55.3. tai, kad avarija ar riktas turėjo įtakos kitiems eismo įvykiams atsirasti;

55.4. avarijos ar rikto poveikį geležinkelių transporto eismo saugai Europos Sąjungoje;

55.5. geležinkelių infrastruktūros valdytojų, geležinkelio įmonių (vežėjų), eismo saugos institucijų ar kitų Europos Sąjungos valstybių prašymus.

56. Katastrofų tyrimų vadovas, vadovaudamasis šių Nuostatų 55 punktu priėmęs sprendimą atlikti eismo įvykio tyrimą, nedelsdamas informuoja apie tai geležinkelių infrastruktūros valdytoją, geležinkelio įmones (vežėjus), susijusias su eismo įvykiu, ir Inspekciją bei ne vėliau kaip per 1 valandą nuo pranešimo apie eismo įvykį gavimo išvyksta į eismo įvykio vietą.

57. Katastrofų tyrimų vadovas nustato šių Nuostatų 55 punkte nurodytų eismo įvykių tyrimo apimtį, atsižvelgdamas į tyrimo tikslus ir siekius gerinti geležinkelių transporto eismo saugą.

58. Ne vėliau kaip po 7 kalendorinių dienų nuo sprendimo atlikti eismo įvykio tyrimą priėmimo katastrofų tyrimų vadovas praneša Europos geležinkelių agentūrai (Bendrijos geležinkelių transporto eismo saugos ir sąveikos agentūrai) apie sprendimą atlikti eismo įvykio tyrimą. Pranešime turi būti nurodyta eismo įvykio data, laikas ir vieta, eismo įvykio rūšis ir pasekmės, susijusios su mirties atvejais, sužalojimais ir materialine žala.

59. Katastrofų tyrimų vadovas, atvykęs į eismo įvykio vietą, išsiaiškina eismo įvykio aplinkybes, nustato geležinkelių riedmenų, statinių ir kelių būklę, organizuoja eismo įvykio tyrimo bylai reikalingų dokumentų surinkimą.

60. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai ir geležinkelio įmonės (vežėjai) turi teikti visą pagalbą katastrofų tyrimų vadovui jo uždaviniams įgyvendinti.

61. Katastrofų tyrimų vadovas, atlikdamas eismo įvykio tyrimą, turi teisę:

61.1. apžiūrėti eismo įvykio vietą, su eismo įvykiu susijusius geležinkelių riedmenis, geležinkelių infrastruktūrą, traukinių eismo valdymo, kontrolės ir signalizacijos prietaisus;

61.2. sudaryti daiktinių įrodymų sąrašą ir apžiūros ar analizės tikslais paimti nuolaužas, geležinkelių infrastruktūros prietaisus ar komponentus;

61.3. suderinęs su teisėsaugos institucijomis ir geležinkelių infrastruktūros valdytoju ar geležinkelio įmonės (vežėjo) vadovais, apžiūrėti ir naudoti traukinyje ir geležinkelių infrastruktūros valdytojo patalpose esančiais įrašymo prietaisais bei aparatūra, skirta įrašyti pranešimus žodžiu ir registruoti traukinio valdymo, signalizacijos ir traukinių eismo valdymo ir kontrolės sistemos veiklą;

61.4. suderinęs su teisėsaugos institucijomis, susipažinti su žuvusiųjų kūnų apžiūros rezultatais;

61.5. suderinęs su teisėsaugos institucijomis, susipažinti su fizinių asmenų, susijusių su eismo įvykiu, apklausos rezultatais;

61.6. apklausti į eismo įvykį patekusius fizinius asmenis ir kitus liudininkus;

61.7. susipažinti su bet kokia geležinkelių infrastruktūros valdytojo, geležinkelio įmonių (vežėjų), susijusių su eismo įvykiu, ir Inspekcijos turima informacija ar įrašais;

61.8. gavęs eismo įvykio tarnybinio tyrimo bylą ir nustatęs, kad joje yra ne visi katastrofų tyrimų vadovo ataskaitai parengti būtini duomenys, reikalauti geležinkelių infrastruktūros valdytojo ar geležinkelio įmonės (vežėjo) trūkstamų duomenų;

61.9. prašyti kitų Europos Sąjungos eismo įvykių tyrimo įstaigų ar Europos geležinkelių agentūros (Bendrijos geležinkelių transporto eismo saugos ir sąveikos agentūros) pagalbos atliekant eismo įvykių apžiūras, analizes ar vertinimus.

62. Katastrofų tyrimų vadovas, atlikdamas eismo įvykio tyrimą, privalo:

62.1. objektyviai atlikti eismo įvykio tyrimą;

62.2. teisingai įforminti eismo įvykio dokumentus;

62.3. eismo įvykio vietos apžiūrą atlikti per kuo trumpesnį laiką, kad geležinkelių infrastruktūros valdytojas galėtų atstatyti geležinkelių transporto eismą;

62.4. šių nuostatų 63 punkte išvardytų asmenų prašymu pateikti Katastrofų tyrimų vadovo eismo įvykio tyrimo ataskaitos kopiją.

63. Geležinkelių infrastruktūros valdytojai, su eismo įvykiu susijusios geležinkelio įmonės (vežėjai), Inspekcija, nukentėję fiziniai asmenys, asmenys, turintys giminystės ryšių su eismo įvykyje nukentėjusiais asmenimis, sugadinto turto savininkai, specialiųjų tarnybų, geležinkelio įmonių (vežėjų), geležinkelių infrastruktūros valdytojų darbuotojų atstovai ir geležinkelių transporto paslaugų vartotojų atstovai turi teisę:

63.1. gauti informaciją apie eismo įvykio tyrimą ir jo rezultatus;

63.2. pareikšti nuomonę dėl eismo įvykio tyrimo;

63.3. pareikšti atsiliepimus apie eismo įvykių tyrimo ataskaitų projektuose esančią informaciją.

64. Katastrofų tyrimų vadovas turi ir kitų šiuose nuostatuose ir kituose teisės aktuose nustatytų teisių bei pareigų.

 

VI. INSPEKCIJOS VEIKSMAI TIRIANT EISMO ĮVYKIUS

 

65. Inspekcija tiria visus eismo įvykius, siekdama nustatyti asmenis, pažeidusius eismo saugos reikalavimus, ir teisės aktų nustatyta tvarka traukti juos atsakomybėn.

66. Inspekcija, gavusi pranešimą apie eismo įvykį ir nustačiusi, kad eismo įvykis turi katastrofos ar avarijos požymių, paskiria atstovą, kuris ne vėliau kaip per 1 valandą nuo pranešimo apie eismo įvykį gavimo privalo išvykti į eismo įvyko vietą ir dalyvauti atliekant eismo įvykio tarnybinį tyrimą.

67. Inspekcija, gavusi pranešimą apie eismo įvykį ir nustačiusi, kad eismo įvykis neturi katastrofos ir avarijos požymių, į eismo įvykio vietą išvyksta ir dalyvauja atliekant eismo įvykio tarnybinį tyrimą atsižvelgdama į eismo įvykio sukeltų neigiamų pasekmių sunkumą.

68. Inspekcija, išnagrinėjusi geležinkelių infrastruktūros valdytojo pateiktoje eismo įvykio tarnybinio tyrimo byloje esamą medžiagą, nustatytus faktus ir aplinkybes, nustato kaltus asmenis ir pagal savo kompetenciją traukia juos atsakomybėn.

 

VII. Katastrofų tyrimų vadovo ataskaitos

 

69. Katastrofų tyrimų vadovas, atlikęs eismo įvykio tyrimą, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo eismo įvykio tarnybinio tyrimo bylos gavimo parengia eismo įvykio tyrimo ataskaitą ir ją paskelbia Lietuvos Respublikos susisiekimo ministerijos interneto puslapyje www. transp. lt.

70. Katastrofų tyrimų vadovo ataskaitoje turi būti:

70.1. eismo įvykio tyrimo ataskaitos santrauka, kurioje išdėstomi tyrimo tikslai, trumpai apibūdinamas eismo įvykis, kada ir kur jis įvyko, nurodomos eismo įvykio pasekmės, tiesioginės priežastys, kiti veiksniai bei tyrimo metu nustatytos netiesioginės priežastys. Taip pat santraukoje nurodomos pagrindinės rekomendacijos ir kam skirta ši ataskaita;

70.2. nurodyti tiesioginiai faktai apie eismo įvykį:

70.2.1. eismo įvykis:

70.2.1.1. eismo įvykio data, tikslus laikas ir vieta;

70.2.1.2. eismo įvykio vietos apibūdinimas;

70.2.1.3. informacija apie sprendimą atlikti eismo įvykio tyrimą, tyrimo eigą;

70.2.2. eismo įvykio aplinkybės:

70.2.2.1. į eismo įvykį patekę fiziniai asmenys ir liudininkai;

70.2.2.2. į eismo įvykį patekusių traukinių duomenys, taip pat geležinkelių riedmenų registracijos numeriai;

70.2.2.3. geležinkelių infrastruktūros ir signalizacijos sistemos apibūdinimas (bėgių rūšys, iešmai, blokavimai, signalai, traukinių apsaugos sistemos);

70.2.2.4. ryšio priemonės;

70.2.2.5. eismo įvykio vietoje ar netoli jos atlikti darbai;

70.2.2.6. specialiųjų tarnybų iškvietimo priežastys ir jų veiksmai;

 

70.2.3. mirties atvejai, sužalojimai ir materialinė žala:

70.2.3.1. eismo įvykyje nukentėję fiziniai asmenys;

70.2.3.2. duomenys apie eismo įvykio metu sugadintus krovinius, bagažą ir kitą turtą;

70.2.3.3. duomenys apie eismo įvykio metu sugadintus geležinkelių riedmenis, geležinkelių infrastruktūrą ir bei žalą aplinkai;

70.2.4. išorinės aplinkybės (oro sąlygos ir geografinės koordinatės);

70.3. tyrimo faktų aprašymas ir apklausos:

70.3.1. asmenų, susijusių su geležinkelių transporto eismu, ir liudininkų parodymų santrauka;

70.3.2. informacija apie eismo saugos valdymo sistemą:

70.3.2.1. organizacinės sistemos bei pavaldumo ir atskaitomybės aprašymas;

70.3.2.2. informacija apie reikalavimus darbuotojams, susijusiems su geležinkelių transporto eismu, ir jų vykdymą;

70.3.2.3. vidinių patikrinimų ir auditų tvarkos bei jų rezultatų aprašymas;

70.3.2.4. įvairių geležinkelių infrastruktūroje veikiančių subjektų sąveika;

70.3.3. su eismo įvykio tyrimu susiję Europos Sąjungos ir nacionaliniai teisės aktai;

70.3.4. geležinkelių riedmenų ir techninės įrangos funkcionavimas:

70.3.4.1. signalizacijos ir kontrolės komandų sistemos aprašymas, įskaitant įrašus iš automatinių duomenų įrašymo prietaisų;

70.3.4.2. geležinkelių infrastruktūros aprašymas;

70.3.4.3. ryšio įrangos aprašymas;

70.3.4.4. geležinkelių riedmenys, įskaitant įrašus iš automatinių duomenų įrašymo prietaisų;

70.3.5. eksploatuojamos geležinkelių sistemos dokumentacija apie:

70.3.5.1. priemones, kurių ėmėsi darbuotojai, susiję su geležinkelių transporto eismu, eismui kontroliuoti ir signalams siųsti;

70.3.5.2. pasikeitimą žodinėmis žinutėmis, susijusiomis su eismo įvykiu, taip pat dokumentuoti įrašai;

70.3.5.3. priemones, kurių buvo imtasi siekiant apsaugoti ir išlaikyti saugią eismo įvykio vietą;

70.3.6. žmogaus, įrenginio ir organizacijos sąveikos aprašymas:

70.3.6.1. informacija apie į eismo įvykį patekusio darbuotojo, kurio darbas susijęs su geležinkelių transporto eismu, darbo laiką;

70.3.6.2. duomenys apie sveikatos ir asmeninio pobūdžio aplinkybes (taip pat fizinis ar psichologinis stresas), turėjusias įtakos eismo įvykiui;

70.3.6.3. duomenys apie naudojamos įrangos ypatumus, darančius įtaką žmogaus ir įrangos sąveikai;

70.3.7. informacija apie anksčiau buvusius panašaus pobūdžio įvykius;

70.4. analizė ir išvados:

70.4.1. galutinė ataskaita apie įvykių seką (išvadų dėl eismo įvykio, grindžiamo faktais, nustatymas);

70.4.2. faktų analizė, siekiant padaryti išvadas apie eismo įvykio priežastis ir specialiųjų tarnybų veiklą;

70.4.3. tiesioginių eismo įvykio priežasčių, taip pat eismo įvykiui įtakos turėjusių veiksnių, susijusių su veiksmais, kurių ėmėsi eismo įvykyje dalyvavę asmenys, arba geležinkelių riedmenų ar techninės įrangos būklės aprašymas;

70.4.4. netiesioginių priežasčių, susijusių su darbuotojų, kurių darbas susijęs su geležinkelių transporto eismu, įgūdžiais, darbo procedūromis ir eksploatavimu aprašymas;

70.4.5. pagrindinės priežastys, susijusios su eismo saugos valdymo sistemos taikymu;

70.4.6. kitos pastabos;

70.5. duomenys apie priemones, kurių jau buvo imtasi ar kurios buvo patvirtintos kaip eismo įvykio pasekmė;

70.6. eismo saugos rekomendacijos.

71. Katastrofų tyrimų vadovas ataskaitos kopijas nusiunčia Inspekcijai ir kitoms valstybės institucijoms ir įstaigoms, kurioms skirtos katastrofų tyrimų vadovo ataskaitoje pateiktos eismo saugos rekomendacijos, ir asmenims, pateikusiems prašymus gauti katastrofų tyrimų vadovo ataskaitą.

72. Draudžiama katastrofų tyrimų vadovo ataskaitoje nurodyti liudijusių, nukentėjusių eismo įvykio metu ar teikusių parodymus, asmenų duomenis, pagal kuriuos būtų galima nustatyti jų tapatybę.

73. Katastrofų tyrimų vadovo ataskaitoje pateiktos eismo saugos rekomendacijos nėra skirtos nustatyti kaltus asmenis arba patraukti juos atsakomybėn.

74. Katastrofų tyrimų vadovo ataskaitoje pateiktos eismo saugos rekomendacijos skirtos Inspekcijai ir, atsižvelgiant į konkrečias rekomendacijas, kitoms valstybės institucijoms ir įstaigoms bei kitų Europos Sąjungos valstybių narių institucijoms ir įstaigoms.

75. Inspekcija ir kitos valstybės institucijos ir įstaigos, kurioms buvo skirtos eismo saugos rekomendacijos, iki kiekvienų metų birželio 30 d. pateikia katastrofų tyrimų vadovui ataskaitas apie priemones, kurių pagal eismo saugos rekomendacijas buvo imtasi arba planuojama imtis.

76. Kasmet, ne vėliau kaip iki rugsėjo 30 d., katastrofų tyrimų vadovas paskelbia metinę katastrofų tyrimų vadovo ataskaitą apie praėjusiais metais atliktus eismo įvykių tyrimus, eismo saugos srityje išleistas eismo saugos rekomendacijas ir veiksmus, kurių buvo imtasi vadovaujantis anksčiau išleistomis eismo saugos rekomendacijomis.

77. Katastrofų tyrimų vadovas ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų nuo šių ataskaitų paskelbimo dienos nusiunčia Europos geležinkelių agentūrai (Bendrijos geležinkelių transporto eismo saugos ir sąveikos agentūrai) katastrofų tyrimų vadovo ataskaitos ir jo metinės ataskaitos kopijas.

 

VIII. Baigiamosios nuostatos

 

78. Katastrofų tyrimų vadovas, siekdamas sukurti bendrus tyrimo metodus, nustatyti bendrus paskesnių eismo saugos rekomendacijų principus bei suderinti juos su mokslo ir technikos pažangos raida, keičiasi savo nuomonėmis ir patirtimi dėl eismo įvykių tyrimų su kitomis Europos Sąjungos tyrimo įstaigomis ar kompetentingomis institucijomis.

79. Visų Lietuvos Respublikoje įvykusių eismo įvykių apskaitą tvarko Inspekcija.

80. Eismo įvykių tyrimo medžiaga saugoma teisės aktų nustatyta tvarka.

81. Katastrofų tyrimų vadovo ir Inspekcijos priimti sprendimai gali būti apskųsti Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

82. Fiziniai asmenys, žinoję apie eismo įvykį ir nepranešę apie šį faktą šiuose Nuostatuose nustatyta tvarka, arba asmenys, trukdę atlikti tyrimą, atsisakę pateikti reikalingus įrašus, informaciją ir dokumentus arba slėpę, pakeitę ar sunaikinę juos, atsako įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka.

83. Dėl įvykusio eismo įvykio atsiradus fizinėms kliūtims laisvam prekių judėjimui tarp Europos Sąjungos valstybių narių geležinkelių linijose, priklausančiose Europos Sąjungos transeuropinio transporto tinklui (TEN-T), vadovaujamasi Kliūčių laisvam prekių judėjimui pašalinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos ūkio ministro, Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro ir Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 2006 m. kovo 14 d. įsakymu Nr. 4-79/3-94/1V-106 (Žin., 2006, Nr. 30-1057).

84. Už šiuose Nuostatuose nustatytų reikalavimų nesilaikymą asmenys atsako Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

______________


Geležinkelių transporto eismo įvykių tyrimo ir

jų padarinių likvidavimo nuostatų

1 priedas

 

KATASTROFOS, AVARIJOS[1] tarnybinio TYRIMO

AKTAS

 

____________ Nr. _______

                                                                  (data)

 

________________________________________________________________________________

(pareigų pavadinimas, v., pavardės asmenų, atlikusių tarnybinį tyrimą eismo įvykio vietoje)

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

200__m._______________d.________________________________________________________

                                                                                       (geležinkelio stoties, tarpstočio, ruožo, depo pavadinimas)

______________________________________________________ , atlikę tarnybinį tyrimą, nustatė:

 

I. EISMO ĮVYKIO APLINKYBĖS

 

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

II. KONTROLINIAI DUOMENYS

1. Eismo įvykio vietoje buvę traukiniai:

Traukinio

Lokomotyvo

 

Traukinio sąstatas

Pastaba

Nr.

rūšis

serija

Nr.

Ašių skaičius

Vagonų skaičius

 

 

 

 

8-ių ašių

4-ių ašių

pakrautų

tuščių

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2. Eismo įvykio padariniai:

Aukos

Geležinkelių riedmenų pavadinimas

Sudaužyta

Reikalingas remontas

1. Sugadinta _____ m kelio, _____ iešmų.

2. Nuostoliai (sugadinti geležinkelių riedmenys, geležinkelio kelias, prarastas krovinys, padaryta ekologinė žala ir atstatymo darbų kaina) __________________ Lt.

3. Eismo pertrauka:

a) abiejuose dvikelio ruožo keliuose

_____ h _____ min;

b) viename dvikelio ruožo kelyje

_____ h _____ min;

c) vienkeliame ruože

_____ h _____ min.

kapitalinis

vidutinis

einamasis

žuvo ____ žm.

 

Sužeista:

sunkiai ____ žm.

lengvai ____ žm.

Lokomotyvai

 

 

 

 

Vagonai

prekiniai

8-ių ašių

 

 

 

 

4-ių ašių

 

 

 

 

keleiviniai

 

 

 

 

 

3. Vietovė (užpildyti):

___________ % įkalnė, _____________ % nuokalnė, aikštelės ilgis ___________ m, kreivės spindulys ___________ m, tiesioji linija ___________ m, _____________________________________________________

                                                                                                        (iškasa, pylimas, gylis, aukštis)

_____________________________________________________________________________  m.

 

4. Oro sąlygos_______________________________________________________________

                                                 (giedra, tamsa, rūkas, vėjas, sniegas, šaltis, pūga, lietus, plikledis)

 

5. Geležinkelių riedmenų išsidėstymas eismo įvykio vietoje (schema pridedama)__________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

6. Viršutinė kelio konstrukcija: bėgių tipas __________, sąvaržos ______________________

                                                                                                                            (pavadinimas)

________________, pabėgių skaičius 1 km _____________, balastas ________________________

                                                                                                                            (pavadinimas)

 

7. Geležinkelio kelio apžiūros rezultatai (būklė ir rasti nuokrypiai nuo normos)

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

8. Geležinkelių riedmenų važiuoklės apžiūros rezultatai (važiuoklės būklė ir rasti nuokrypiai nuo normų)

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

9. Autosankabų ir taukšų apžiūros rezultatai (jų būklė ir rasti nuokrypiai nuo normų)

 

10. Geležinkelio kelio ir traukinių signalinių ženklų būklė, jų matomumas ________________

________________________________________________________________________________

 

11. Ar buvo išduotas mašinisto Įspėjamasis lapelis ir jei buvo, tai dėl ko ________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

12. Nustatytas ir faktinis traukinio greitis, km/h (nurodyti, kaip nustatytas faktinis greitis)___

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

13. Ar taisyklingai buvo suformuotas traukinys (nurodyti, kokių buvo netikslumų)_________

 

14. Stabdžių veikimas: aširačių skaičius su automatiniais stabdžiais, bendras stabdžių slėgis tonomis (trūkus traukiniui atskirai traukinio gale ir pradžioje)

nustatytas________________________ ;

faktinis__________________________ ;

rankinių stabdžių nustatytas______________________________ ;

faktinis________________________________ .

 

15. Aširačių su automatiniais stabdžiais išdėstymas sąstate ___________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

__________________________________________________________________________

 

16. Automatinių stabdžių gedimai ______________________________________________

 

17. Stabdymo čiaupų, keleivinių vagonų stabdų arba prekinių vagonų rankinių stabdžių išdėstymas sąstate ir kuriais iš jų buvo stabdoma

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

18. Lokomotyvų ir vagonų stabdžių trinkelių būklė, jų susidėvėjimas ___________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

19. Automatinių stabdžių žarnų ir galinių čiaupų būklė, ar galiniai čiaupai nebuvo uždaryti __

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

20. Ar buvo įjungti lokomotyvo stabdžiai _________________________________________

________________________________________________________________________________

 

21. Oro slėgis lokomotyvo pagrindiniame rezervuare __________________________  kg/cm2

 

22. Ar buvo patikrinti automatiniai stabdžiai, kas ir kur juos tikrino ____________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

23. Lokomotyvo kontrolerio, reverso ir stabdžių čiaupo padėtis _______________________

________________________________________________________________________________

 

24. Ar lokomotyvo mašinistas bandė sustabdyti traukinį ir kaip (veiksmų nuoseklumas). Kokiu atstumu (m) nuo avarijos vietos pradėta stabdyti ___________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

25. Lokomotyvo gedimai, galėję turėti įtakos eismo įvykiui ___________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

26. Kas davė signalus ir kokius _________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

27. Kiti eismo įvykio duomenys, turėję įtakos nustatant eismo įvykio priežastis

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

28. Geležinkelių infrastruktūros valdytojo pastabos, padarytos atstatomųjų darbų vadovui, _

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

29. Priemonės, kurių buvo imtasi eismo įvykio padariniams likviduoti iki pagalbinio traukinio atvykimo

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

30. Kas ir kada suteikė medicinos pagalbą nukentėjusiesiems _________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

31. Atstatomosios priemonės

Prašymo suteikti pagalbą laikas

Prašyta atsiųsti*

Vieta, iš kurios prašyta suteikti pagalbą

Išvykimo laikas

Atstumas, km

Atvykimo laikas

Pastaba

h

min

h

min

h

min

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

32. Geležinkelių transporto eismas vienu keliu leistas        ______ h ____ min,

abiem keliais –   ______ h ____ min.

 

33. Pastabos apie eismo įvykių padarinių likvidavimą _______________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

34. Ar šioje geležinkelio stotyje, tarpstotyje, depe, ruože anksčiau buvo eismo įvykių ______

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

35. Budėję arba susiję su eismo įvykiu geležinkelių transporto darbuotojai:

Eil. Nr.

Vardas, pavardė

Pareigų pavadinimas

Valandų skaičius

budėjimo

budėtų

poilsio iki budėjimo

1

2

3

4

5

6

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

PASTABA. Žinios apie darbuotojus, susijusius su eismo įvykiu, pateikiamos kaip šio akto priedas, kuriame nurodomas darbuotojų vardas, pavardė, pareigos, nuo kada eina šias pareigas, darbo stažas geležinkelių transporte, kada ir kokiu pažymiu išlaikė Techninio geležinkelių naudojimo nuostatų, Geležinkelių signalizacijos taisyklių ir Geležinkelių eismo taisyklių egzaminus, buvo ar nebuvo patrauktas baudžiamojon atsakomybėn, kokias turėjo drausmines nuobaudas, paskatas. Pridedama kiekvieno darbuotojo tarnybinė charakteristika.

 

 

III. EISMO ĮVYKIO IŠVADOS, TECHNINIO GELEŽINKELIŲ NAUDOJIMO NUOSTATŲ PAŽAIDOS

 

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

Daiktų ir dokumentų, paimtų iš eismo įvykio vietos, turinčių daiktinių įrodymų reikšmę, sąrašas   

________________________________________________________________________________

 

PRIEDAS _________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

________________________________________________________________________________

 

 

Tarnybinio tyrimo komisijos                 _________________________________________________

pirmininkas                                                             (parašas)                               (vardas ir pavardė)

 

Tarnybinio tyrimo komisijos nariai:      

(parašas)                 (vardas ir pavardė)

                                                  _________________________________________________

(parašas)                 (vardas ir pavardė)

                                                  _________________________________________________

(parašas)                 (vardas ir pavardė)

______________


Geležinkelių transporto eismo įvykių tyrimo ir

jų padarinių likvidavimo nuostatų

2 priedas

 

RIKTO TARNYBINIO TYRIMO

AKTAS

 

____________ Nr. ______

                                                                  (data)

 

________________________________________________________________________________

(pareigų pavadinimas, v., pavardės asmenų, tyrusių eismo įvykį vietoje)

____________________________________________________________________  surašė šį aktą.

(geležinkelio stoties, tarpstočio pavadinimas)

_________________________ traukinys Nr. ______ 200__m. ___________d. ___ h ___ min, esant

(važiuodamas, manevruodamas)

oro temperatūrai _________ °C, pučiant ___________________________________________ vėjui,

                                                                                  (stipriam, vidutinio stiprumo, silpnam)

matomumui______________________________________________________________________

(giedra, rūkas, lietus, sniegas)

________________________________________________________________________________

(geležinkelio stoties, tarpstočio pavadinimas, kilometras, piketas)

________________________________________________________________________________

(rikto aprašymas)

 

Priežastys _______________________________________________________________________

Dėl to __________________________________________________________________________

(išvardyti eismo įvykio padarinius)

Atlikus rikto tarnybinį tyrimą, nustatyta, jog nesilaikyta_____________________________

                                                                                                                                                      (teisės aktų punktai)

________________________________________________________________________________

Aktas surašytas _______________ egzemplioriais.

 

PASTABA. Prie akto pridedami dokumentai apie geležinkelio kelio, geležinkelių riedmenų, automatikos, ryšių ir elektros tiekimo įrenginių apgadinimo pobūdį, nuostolius ir įvykio schema.

 

Tarnybinio tyrimo komisijos                 _________________________________________________

pirmininkas                                                             (parašas)                    (vardas ir pavardė)

 

Tarnybinio tyrimo komisijos nariai:       _________________________________________________

                                                                               (parašas)                    (vardas ir pavardė)

                                                              _________________________________________________

                                                                                (parašas)                   (vardas ir pavardė)

                                                              _________________________________________________

                                                                                (parašas)                   (vardas ir pavardė)

______________



[1] Priskyrus eismo įvykį katastrofai ar avarijai, akto pavadinime išbraukiamas vienas nereikalingas žodis („katastrofa“ arba „avarija“).

* Lokomotyvą (L), avarinę komandą (AK), pagalbinį traukinį (PT), gaisrinį traukinį (GT), galingą kraną (GK)