LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2007–2013 METŲ PROGRAMOS PRIEMONĖS „ŽEMĖS ŪKIO VALDŲ MODERNIZAVIMAS“ ANTROSIOS VEIKLOS SRITIES (GYVULININKYSTĖS SEKTORIUS) ĮGYVENDINIMO TAISYKLIŲ, TAIKOMŲ NUO 2013 METŲ, PATVIRTINIMO

 

2013 m. rugsėjo 3 d. Nr. 3D-596

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1998 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1120 (Žin., 1998, Nr. 83-2327; 2010, Nr. 125-6405), 9.2 ir 9.10 punktais ir atsižvelgdamas į 2005 m. rugsėjo 20 d. Tarybos reglamento (EB) Nr. 1698/2005 dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) paramos kaimo plėtrai (OL 2005 L 277, p. 1) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2011 m. gruodžio 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1312/2011 (OL 2011 L 339, p. 1), ir į 2006 m. gruodžio 15 d. Komisijos reglamento (EB) Nr. 1974/2006, nustatančio išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1698/2005 dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) paramos kaimo plėtrai taikymo taisykles (OL 2006 L 368, p. 15), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2013 m. balandžio 12 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 335/2013 (OL 2013 L 105, p. 1), nuostatas ir siekdamas efektyviai panaudoti EŽŪFKP lėšas,

t v i r t i n u Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonės „Žemės ūkio valdų modernizavimas“ antrosios veiklos srities (gyvulininkystės sektorius) įgyvendinimo taisykles, taikomas nuo 2013 metų (pridedama).

 

 

 

Žemės ūkio ministras                                                                     Vigilijus Jukna


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2013 m. rugsėjo 3 d. įsakymu Nr. 3D-596

 

LIETUVOS KAIMO PLĖTROS 2007–2013 METŲ PROGRAMOS PRIEMONĖS „ŽEMĖS ŪKIO VALDŲ MODERNIZAVIMAS“ ANTROSIOS VEIKLOS SRITIES (GYVULININKYSTĖS SEKTORIUS) ĮGYVENDINIMO TAISYKLĖS, TAIKOMOS NUO 2013 METŲ

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemonės „Žemės ūkio valdų modernizavimas“ antrosios veiklos srities (gyvulininkystės sektorius) įgyvendinimo taisyklės, taikomos nuo 2013 metų (toliau – Taisyklės), parengtos vadovaujantis 2005 m. rugsėjo 20 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1698/2005 dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) paramos kaimo plėtrai (OL 2005 L 277, p. 1) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2011 m. gruodžio 19 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1312/2011 (OL 2011 L 339, p. 1), 2006 m. gruodžio 15 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1974/2006, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1698/2005 dėl Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai (EŽŪFKP) paramos kaimo plėtrai taikymo taisykles (OL 2006 L 368, p. 15), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2013 m. balandžio 12 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 335/2013 (OL 2013 L 105, p. 1) (toliau – Komisijos reglamentas (EB) Nr. 1974/2006), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. vasario 13 d. nutarimu Nr. 189 „Dėl valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių ir kitų juridinių asmenų, atsakingų už Europos žemės ūkio fondo kaimo plėtrai priemonių įgyvendinimą, paskyrimo“ (Žin., 2007, Nr. 22-839; 2009, Nr. 43-1667), Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 m. programa, patvirtinta 2007 m. spalio 19 d. Komisijos sprendimu Nr. C (2007) 5076 (su paskutiniais pakeitimais, patvirtintais 2009 m. gruodžio 14 d. Europos Komisijos sprendimu Nr. C (2009) 10216) (toliau – Programa), Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos administravimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 6 d. įsakymu Nr. 3D-153 (Žin., 2007, Nr. 41-1562; 2012, Nr. 18-830) (toliau – Administravimo taisyklės).

2. Šios Taisyklės taikomos pareiškėjams, teikiantiems paramos paraiškas nuo 2013 m. pagal priemonės „Žemės ūkio valdų modernizavimas“ antrąją veiklos sritį, kai vykdoma gyvulininkystės veikla ir prašoma paramos suma yra didesnė kaip 250 000 Lt (du šimtai penkiasdešimt tūkstančių litų).

3. Šios Taisyklės taikomos ir pareiškėjams, teikiantiems paramos paraiškas nuo 2013 m. pagal priemonės „Žemės ūkio valdų modernizavimas“ antrąją veiklos sritį, kai vykdoma gyvulininkystės veikla ir prašoma paramos suma yra ne didesnė kaip 250 000 Lt (du šimtai penkiasdešimt tūkstančių litų).

 

II. SUTRUMPINIMAI IR SĄVOKOS

 

4. Šiose Taisyklėse vartojami sutrumpinimai:

Agentūra – Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos.

BPD  Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumentas.

EŽŪFKP  Europos žemės ūkio fondas kaimo plėtrai.

Ministerija – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija.

5. Taisyklėse vartojamos sąvokos:

Didžiausiasis įkainis – Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. liepos 11 d. įsakymu Nr. 3D-330 „Dėl Tinkamų finansuoti išlaidų pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemones didžiausiųjų įkainių nustatymo metodikos patvirtinimo“ (Žin., 2007, Nr. 78-3158, Nr. 103-4234; 2008, Nr. 122-4638) nustatytas įkainis, pagal kurį apskaičiuojama didžiausia mokėtina paramos suma. Didžiausiasis įkainis nustatomas litais be pridėtinės vertės mokesčio.

Projektas – visuma dokumentų, kuriuose nurodomi verslo plane (projekto apraše) numatyti veiksmai, pagrįsti paramos paraiškoje, jos prieduose ir tam tikrose duomenų bazėse esama informacija ir pinigų suma numatytiems projekto tikslams pasiekti.

Projekto bendrosios išlaidos (toliau – bendrosios išlaidos) – atlyginimas architektams, inžinieriams ir konsultantams, konsultuojantiems techniniais, ekonominiais ir organizaciniais projekto rengimo ir įgyvendinimo klausimais, kai tokios paslaugos nėra tęstinė ar periodinė veikla, susijusi su asmens įprastine veikla ir išlaidomis, taip pat statinio projekto (įskaitant ekspertizę) rengimo išlaidos, projekto techninio tyrimo, patentų ir licencijų įsigijimo išlaidos.

Projekto kontrolės laikotarpis – penkerių metų laikotarpis nuo paramos sutarties pasirašymo arba nuo sprendimo skirti paramą datos, per kurį tikrinama, kaip paramos gavėjas laikosi projekte ir paramos sutartyje numatytų įsipareigojimų.

Žemės ir miškų ūkio inovacija (toliau – inovacija) – nauja technologija, idėja, metodas naujiems žemės ir miškų ūkio procesams, technologijoms, techninėms priemonėms, žaliavoms ir produktams kurti arba esamiems tobulinti.

Žemės ūkio valda (toliau – valda) – žemės ūkio veiklos ar alternatyviosios veiklos subjekto plėtojamos žemės ūkio veiklos ir (arba) alternatyviosios veiklos gamybos vienetų visuma, susijusi bendrais teisiniais, techniniais ir ekonominiais santykiais.

Žemės ūkio naudmenos (toliau – ŽŪN) – dirbamoji žemė, sodai, pievos, ganyklos, naudojamos arba tinkamos naudoti žemės ūkio augalams auginti.

6. Kitos šiose Taisyklėse vartojamos sąvokos apibrėžtos Programoje, Administravimo taisyklėse ir kituose teisės aktuose.

 

III. PRIEMONĖS TIKSLAI

 

7. Bendrasis tikslas – didinti žemės ūkio konkurencingumą, diegiant naujus procesus, naujas technologijas ir inovacijas.

8. Specialieji tikslai:

8.1. modernizuoti ir restruktūrizuoti fizinį potencialą;

8.2. didinti ūkininkų pajamas iš žemės ūkio ir su juo susijusios veiklos;

8.3. skatinti didesnę žemės ūkio produktų gamybos pridėtinę vertę.

9. Veiklos tikslai:

9.1. paremti ūkininkus ir didinti modernizuotų žemės ūkių skaičių;

9.2. didinti ūkininkų pajamas iš žemės ūkio ir su juo susijusios veiklos;

9.3. gerinti aplinkos apsaugą;

9.4. didinti žemės ūkyje sukuriamą ekonominę vertę ir darbo našumą.

 

IV. REMIAMA VEIKLA

 

10. Pagal Programos priemonės „Žemės ūkio valdų modernizavimas“ (toliau – priemonė) antrąją veiklos sritį remiama veikla: žemės ūkio pirminių produktų (mėsos ir pieno) gamyba.

11. Pagal antrąją veiklos sritį numatyti prioritetiniai sektoriai:

11.1. galvijininkystė;

11.2. kiaulininkystė;

11.3. avininkystė, ožkininkystė, triušininkystė;

11.4. paukštininkystė.

12. Pareiškėjo ūkis priskiriamas gyvulininkystės veiklai, jei:

12.1. pareiškėjo praėjusiais arba ataskaitiniais metais gautos pajamos iš gyvulininkystės veiklos sudaro daugiau kaip 50 proc. visų ūkio veiklos pajamų;

12.2. naujai įsteigto pripažinto žemės ūkio kooperatyvo ne mažiau kaip 50 proc. narių užsiima gyvulininkyste ir kiekvienas kooperatyvo narys, užsiimantis gyvulininkyste, ne mažiau kaip 50 proc. visų ūkio pajamų praėjusiais arba ataskaitiniais metais gavo iš gyvulininkystės veiklos, ir kooperatyvas planuoja vykdyti gyvulininkystės gamybinę veiklą bei realizuoti gyvulininkystės produktus.

V. PARAMOS DYDIS

 

13. Suteikiamos paramos dydis skaičiuojamas atsižvelgiant į tinkamas finansuoti projekto išlaidas.

14. Pagal šios priemonės antrąją veiklos sritį:

14.1. finansuojama iki 40 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų; ūkininkaujantiesiems mažiau palankiose ūkininkauti vietovėse – iki 50 proc. Ūkis laikomas esančiu mažiau palankiose ūkininkauti vietovėse, jei ne mažiau kaip 50 proc. jo žemės ūkio paskirties žemės ploto arba kooperatinės bendrovės (kooperatyvo) narių žemės ūkio paskirties žemės ploto yra mažiau palankiose ūkininkauti vietovėse (Mažiau palankių ūkininkauti vietovių nustatymo tvarka ir mažiau palankios ūkininkauti vietovės patvirtintos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. vasario 27 d įsakymu Nr. 3D-72 (Žin., 2004, Nr. 34-1111). Mažiau palankus ūkininkauti žemės ūkio paskirties žemės plotas nustatomas pagal 2013 metais deklaruotas ŽŪN;

14.2. jauniesiems ūkininkams (asmenys paramos paraiškos pateikimo dieną jaunesni nei 40 metų amžiaus) finansuojama iki 50 proc. visų tinkamų finansuoti projekto išlaidų; ūkininkaujantiesiems mažiau palankiose ūkininkauti vietovėse – iki 60 proc.;

14.3. didžiausia paramos suma vienam paramos gavėjui:

14.3.1. projektui negali viršyti 1 381 120 Lt (vieno milijono trijų šimtų aštuoniasdešimt vieno tūkstančio vieno šimto dvidešimt litų);

14.3.2. 2007–2013 metų laikotarpiu, kai pareiškėjas nepriklauso partnerių ir (arba) susijusių įmonių grupei, negali viršyti 2 416 960 Lt (dviejų milijonų keturių šimtų šešiolikos tūkstančių devynių šimtų šešiasdešimt litų);

14.4. į didžiausią paramos sumą 2007–2013 metų laikotarpiu paramos gavėjui neįskaitoma parama, gaunama pagal Programos priemones:

14.4.1. „Profesinio mokymo ir informavimo veikla“;

14.4.2. „Naudojimasis konsultavimo paslaugomis“;

14.4.3. „Pusiau natūrinis ūkininkavimas“;

14.4.4. „Jaunųjų ūkininkų įsikūrimas“;

14.4.5. Nitratų direktyvos Nr. 91/676/EEB reikalavimų įgyvendinimas;

14.4.6. BPD priemonės „Investicijos į žemės ūkio valdas“ projektai, finansuojami iš EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo Programai skirtų lėšų. Didžiausia paramos suma vienam projektui negali viršyti 1 294 800 Lt (vieno milijono dviejų šimtų devyniasdešimt keturių tūkstančių aštuonių šimtų litų) (Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. birželio 4 d. įsakymas Nr. 3D-278 „Dėl projektų, pateiktų pagal Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento (BPD) kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto priemonę „Investicijos į žemės ūkio valdas“ ir tinkamų gauti paramą iš Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programai skirtų lėšų“ (Žin., 2007, Nr. 63-2432);

14.4.7. „Leader metodo įgyvendinimas“.

15. Partnerių ir (arba) susijusių įmonių (Lietuvos Respublikos smulkiojo ir vidutinio verslo plėtros įstatymas (Žin., 1998, Nr. 109-2993; 2007, Nr. 132-5354), sutuoktinių didžiausia bendra gauta paramos suma:

15.1. 2007–2013 metų laikotarpiu negali viršyti 10 000 000 Lt (dešimt milijonų litų);

15.2. 2007–2013 metų laikotarpiu paukštininkystės ūkiams negali viršyti 19 335 680 Lt (devyniolika milijonų trijų šimtų trisdešimt penkių tūkstančių šešių šimtų aštuoniasdešimt litų).

16. Pareiškėjas per vieną paramos paraiškų priėmimo etapą gali pateikti vieną projektą.

17. Pareiškėjas, paramos gavėjas projekto įgyvendinimo laikotarpiu tuo pačiu metu negali dalyvauti įgyvendinant kitas investicines Programos priemones (netaikoma paukštininkystės ūkiams ir priemonės „Kaimo atnaujinimas ir plėtra“ veiklai „Asbestinių stogų dangos keitimas“).

18. Pakartotinai investicinės paramos galima kreiptis tik įgyvendinus ankstesnįjį Europos Bendrijos (EB) lėšomis finansuojamą projektą, t. y. ne anksčiau kaip pateikus paskutinį mokėjimo prašymą ir galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą (netaikoma priemonės „Kaimo atnaujinimas ir plėtra“ veiklai „Asbestinių stogų dangos keitimas“).

19. Jei pareiškėjas naudojasi kredito įstaigų išduotais kreditais projektui, kuriam prašoma paramos, finansuoti ir pareiškėjui teikiama valstybės pagalba, kompensuojant dalį kredito įstaigai sumokėtų palūkanų ir (arba) dalį garantinio užmokesčio, didžiausia bendra paramos, skiriamos pagal Taisykles, ir valstybės pagalbos lėšų suma bei intensyvumas vienam projektui ir jo tinkamoms finansuoti išlaidoms negali viršyti Taisyklėse nustatytų dydžių. Tokiu atveju tinkamomis finansuoti išlaidomis laikomos Taisyklių reikalavimus atitinkančios ir su projekto įgyvendinimu susijusios išlaidos, patirtos po sprendimo kompensuoti dalį palūkanų ir (arba) dalį garantinio užmokesčio priėmimo dienos.

 

VI. GALIMI PAREIŠKĖJAI

 

20. Pagal antrąją veiklos sritį paramos gali kreiptis šie pareiškėjai, užsiimantys žemės ūkio produktų gamyba ir (arba) paslaugų žemės ūkiui teikimu ir nustatyta tvarka įregistravę valdą: ūkininkai ir juridiniai asmenys, taip pat mokslo ir mokymo institucijos, turinčios eksperimentinius, parodomuosius, mokomuosius, bandymų ūkius, kuriuose vykdoma žemės ūkio produktų gamyba ir (arba) žemės ūkiui teikiamos paslaugos.

21. Paramos besikreipiantys fiziniai asmenys turi būti ne jaunesni kaip 18 metų amžiaus.

22. Paramos paraiškos, pateiktos fizinio ar juridinio asmens kartu su partneriais, nepriimamos.

23. Jei pareiškėjas mirė po paramos paraiškos pateikimo, bet prieš sprendimo skirti paramą priėmimą, paramos paraiška išregistruojama.

24. Suderinus su Agentūra, pareiškėjo prisiimti įsipareigojimai po sprendimo skirti paramą priėmimo galės būti perduoti asmeniui, perimančiam paramos gavėjo įsipareigojimus ir tęsiančiam veiklą, jei jis atitiks pareiškėjo tinkamumo kriterijus ir paramos paraiškų pirmumo atrankos kriterijus įsipareigojimų perėmimo metu.

 

VII. NETINKAMI PAREIŠKĖJAI

 

25. Pareiškėjui parama negali būti suteikiama, jei:

25.1. pareiškėjas yra bankrutuojanti įmonė arba jis yra likviduojamas;

25.2. paramos paraiškoje arba pridedamuose dokumentuose ar pagal Agentūros užklausą pateiktuose dokumentuose Agentūrai pateikė neteisingą informaciją;

25.3. yra priimtas galutinis sprendimas dėl:

25.3.1. pareiškėjo kitos sutarties dėl paramos skyrimo iš EB ir (arba) Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto lėšų pažeidimo. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į paramą vienerius metus nuo galutinio sprendimo priėmimo;

25.3.2. paramos mokėjimo nutraukimo dėl padaryto pažeidimo. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į paramą vienerius metus nuo galutinio sprendimo priėmimo;

25.3.3. pareiškėjo įvykdytos nusikalstamos veikos ar administracinio teisės pažeidimo, susijusių su parama. Tokiu atveju pareiškėjas neturi teisės pretenduoti į paramą dvejus metus nuo galutinio sprendimo priėmimo;

25.4. siekdamas palankaus sprendimo bandė daryti įtaką Agentūrai arba Ministerijai;

25.5. dėl subjektyvių priežasčių neįvykdęs ankstesnio projekto verslo plane užsibrėžtų tikslų ir priežiūros rodiklių netenka teisės kreiptis paramos pagal investicines priemones iki tol, kol bus pašalinti veiklos trūkumai.

 

VIII. TINKAMUMO GAUTI PARAMĄ KRITERIJAI IR ĮSIPAREIGOJIMAI

 

26. Pareiškėjas laikomas tinkamu gauti paramą, jei atitinka šiame Taisyklių punkte išvardytus tinkamumo gauti paramą kriterijus ir prisiima nurodytus įsipareigojimus:

26.1. tinkamumo gauti paramą kriterijai yra šie:

26.1.1. paraišką teikia subjektas, įvardytas tinkamu pareiškėju šių Taisyklių VI skyriuje;

26.1.2. projektas atitinka šių Taisyklių III skyriuje nurodytus tikslus;

26.1.3. projekto veikla ir išlaidos yra susijusios su remiama priemonės veikla, nurodyta šių Taisyklių IV skyriuje;

26.1.4. pareiškėjas užtikrina, kad išlaidos, kurioms finansuoti prašoma paramos, nebuvo, nėra ir nebus finansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir EB fondų;

26.1.5. pareiškėjas užtikrina tinkamą projekto finansavimo šaltinį – skolintas lėšas, paramos lėšas, iš veiklos gautinas lėšas – kuris turi būti pagrįstas verslo plano (projekto aprašo) finansinių ataskaitų duomenimis ir (arba) nurodytas paramos paraiškoje. Skolintos lėšos pagrindžiamos kartu su paramos paraiška pateiktais paskolos suteikimo galimybę patvirtinančiais dokumentais, o iki mokėjimo prašymo pateikimo paramos gavėjas turi pateikti pasirašytą paskolos sutartį arba raštu patvirtinti, kad atitinkamą projekto dalį įgyvendins nuosavomis lėšomis. Skolintos lėšos finansuojant projektą negali sudaryti daugiau kaip 90 proc. projekto vertės (su PVM). Agentūra neatsako už kreditoriaus turimų lėšų patikimumą, realumą, prievolių vykdymą Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka ir už kreditoriaus ir paskolos gavėjo įsipareigojimų vykdymą;

26.1.6. pareiškėjas neturi įsiskolinimų Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui ir Valstybinio socialinio draudimo fondui (atitiktis šiam kriterijui gali būti tikslinama paramos paraiškos vertinimo metu);

26.1.7. pareiškėjas savo vardu yra įregistravęs valdą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre teisės aktų nustatyta tvarka (Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2008 m. gegužės 15 d. įsakymas Nr. 3D-278 „Dėl žemės ūkio valdų registravimo Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo verslo registre“ (Žin., 2008, Nr. 58-2192);

26.1.8. pareiškėjas, vykdantis ekonominę veiklą, tvarko ir (arba) tvarkys buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus reikalavimus (sudaromas balansas, pelno (nuostolių) ir pinigų srautų ataskaitos arba ūkinės veiklos pradžios balansas). Norintys gauti paramą ūkininkai privalo tvarkyti buhalterinę apskaitą, vadovaudamiesi Ūkininko ūkio ir gyventojų, kurie neįregistravę ūkininko ūkio verčiasi individualia žemės ūkio veikla, veiklos buhalterinės apskaitos tvarkymo dvejybine apskaitos sistema rekomendacijomis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2006 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. 3D-491 (Žin., 2006, Nr. 140-5367). Jeigu pareiškėjas yra įmonė, kuri pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus privalo atlikti auditą, jis turi pateikti audituotas finansines ataskaitas ir audito išvadą už praėjusius finansinius metus;

26.1.9. investicijos turi atitikti EB darbo saugos reikalavimus (Techninis reglamentas „Mašinų sauga“, patvirtintas Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2000 m. kovo 6 d. įsakymu Nr. 28 (Žin., 2000, Nr. 23-601; 2007, Nr. 129-5249), Elektrotechninių gaminių saugos techninis reglamentas, patvirtintas Lietuvos Respublikos ūkio ministro ir Lietuvos Respublikos standartizacijos departamento direktoriaus 1999 m. spalio 19 d. įsakymu Nr. 351/61 (Žin., 1999, Nr. 90-2663; 2001, Nr. 54-1932);

26.1.10. nekilnojamasis turtas (statinys), į kurį investuojama, paramos paraiškos pateikimo dieną turi priklausyti pareiškėjui, pareiškėjo sutuoktiniui arba pareiškėjui ir jo sutuoktiniui nuosavybės teise, arba pareiškėjui bendrosios dalinės nuosavybės teise, kai naudojimo nekilnojamuoju turtu tvarka nustatyta notariškai patvirtintoje sutartyje ir pareiškėjas investuoja į savo dalį. Tokiu atveju, kai nekilnojamasis turtas (statinys), į kurį investuojama, priklauso sutuoktiniui asmeninės nuosavybės teise, pateikiamas rašytinis sutuoktinio sutikimas investuoti į jam priklausantį nekilnojamąjį turtą (statinį) ir vykdyti verslo plane numatytą veiklą ne trumpiau kaip 10 metų nuo sprendimo skirti paramą datos. Statiniai ir žemė po esamais ir (arba) numatomais statyti statiniais pareiškėjo gali būti nuomojami arba kitaip užtikrinamas teisėtas naudojimasis jais ne trumpesniam kaip 10 metų laikotarpiui nuo sprendimo skirti paramą datos. Jei statiniai ir žemė yra valdomi nuomos, panaudos ar kitais pagrindais, nuomos, panaudos sutartys turi būti įregistruotos VĮ Registrų centre. Nuomos, panaudos sutartyje ar kitais pagrindais naudojamos žemės valdymo ir naudojimo teisę suteikiančiuose dokumentuose turi būti aptarta statybų galimybė;

26.1.11. investicijos turi atitikti gyvūnų gerovės, veterinarijos, higienos, maisto kokybės reikalavimus (šis reikalavimas netaikomas, jei numatytos investicijos neturi įtakos minėtų reikalavimų laikymuisi);

26.1.12. pareiškėjas privalo būti įgijęs žemės ūkio srities specialybę (įgytas arba nebaigtas (mokosi, jei toliau nesimoko, turi būti surinkta ne mažiau kaip 80 kreditų arba 3200 akademinių valandų) žemės ūkio srities profesinis, aukštasis neuniversitetinis (arba jam prilygintas), aukštasis universitetinis išsilavinimas) arba būti išklausęs pagrindinių ūkininkavimo žinių kursus (išklausyta ūkininkavimo žinių pagrindų arba ūkininkavimo pradmenų mokymo programos (programų kodai 1620205, 261062102, 261062110), arba išklausyta žemės ūkio ministro ir Žemės ūkio rūmų pirmininko 1992 m. lapkričio 6 d. patvirtinta ūkininkavimo žinių minimumo programa, arba išklausyta ūkininko ūkio šakų tvarkymo mokymo programa ar kitos darbo rinkos formaliojo profesijos mokymo programos, susijusios su žemės ir (ar) miškų ūkio veikla, kurių trukmė ne mažiau kaip 320 val.), arba turėti didesnę kaip 2 metų ūkininkavimo patirtį. Šis reikalavimas netaikomas juridiniams asmenims;

26.1.13. ūkis (ūkininko ar juridinio asmens) nėra naujai besikuriantis ir iki paramos paraiškos pateikimo turi veikti ne trumpiau kaip 2 metus. Šis reikalavimas netaikomas naujai įsteigtiems pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams, jei ne mažiau kaip 50 proc. jo narių užsiima gyvulininkystės veikla ir kiekvienas narys, užsiimantis gyvulininkyste, ne mažiau kaip 50 procentų visų ūkio pajamų gauna iš gyvulininkystės veiklos;

26.1.14. pateiktas verslo planas, parengtas pagal šių Taisyklių 3 priede nustatytą formą (taikoma, kai prašoma daugiau kaip 250 000 Lt paramos) arba pagal paramos paraiškoje pateiktą formą (taikoma, kai prašoma ne daugiau kaip 250 000 Lt paramos). Mokslo ir mokymo institucijos pateikia projekto aprašą, kuriame būtų pagrįsti investavimo tikslai, numatytos ir pagrįstos investicijos (be PVM), būtinos projektui įgyvendinti, projektui įgyvendinti reikalingos lėšos ir jų finansavimo būdas bei projekto įgyvendinimo terminai;

26.1.15. pateiktame verslo plane pareiškėjas turi įrodyti, kad ūkio subjektas atitinka ekonominio gyvybingumo kriterijus, kaip nurodyta Ūkio subjektų, siekiančių pasinaudoti parama pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemones, ekonominio gyvybingumo nustatymo taisyklėse, patvirtintose Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2009 m. gegužės 15 d. įsakymu Nr. 3D-350 (Žin., 2009, Nr. 59-2335; 2010, Nr. 48-2364). Šis reikalavimas netaikomas mokslo ir mokymo institucijoms;

26.1.16. investicija turi pagerinti bendrus žemės ūkio valdos veiklos rezultatus (pvz., įdiegti naujas gamybos technologijas, didinti gyvūnų produktyvumą, kurti geresnės kokybės maisto produktus ir plėsti pardavimo rinkas, mažinti neigiamą poveikį aplinkai) ir padėti didinti žemės ūkio valdos konkurencingumą;

26.1.17. jei projekte numatyti statybos (rekonstravimo) ar infrastruktūros įrengimo darbai, kartu su paramos paraiška pateikiamas statinio techninis projektas arba projektiniai pasiūlymai su statybos (rekonstravimo) vertės skaičiavimu. Statinių techninis projektas (pateikiamos statinio techninio projekto, bendroji, sklypo sutvarkymo (sklypo plano), architektūros, technologijos, statybos skaičiuojamosios kainos nustatymo dalys) ir statybą (rekonstravimą) leidžiantis dokumentas turi būti pateikti iki pirmojo mokėjimo prašymo, išskyrus nesudėtingus statinius ir įrenginius (Statybos techninis reglamentas STR 1.01.07:2010 „Nesudėtingi statiniai“, patvirtintas Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2010 m. rugsėjo 27 d. įsakymu Nr. D1-812 (Žin., 2010, Nr. 115-5903). Žemės ūkio paskirties statinių projektams, kurių sąmatinė vertė 500 tūkst. Lt ir daugiau, turi būti atlikta statinio techninio projekto statybos skaičiuojamosios kainos dalies ekspertizė, vadovaujantis Statybos techniniu reglamentu STR.1.06.03:2002 „Statinio projekto ekspertizė ir statinio ekspertizė“, patvirtintu Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. balandžio 30 d. įsakymu Nr. 214 (Žin., 2002, Nr. 55-2200). Ekspertizės išvada turi būti parengta įstaigos, turinčios teisę užsiimti šia veikla. Jei projekte numatyta statyba ir (ar) rekonstravimas, bet jai paramos neprašoma, šie dokumentai neteikiami;

26.1.18. pareiškėjas, investuojantis į pienininkystės sektorių, privalo turėti pieno kvotą, atitinkančią esamus gamybinius pajėgumus. Jei pareiškėjas yra kooperatyvas, jo nariai privalo turėti pieno kvotą, atitinkančią esamus gamybinius pajėgumus. Jeigu pareiškėjo projekte numatytas gamybinių pajėgumų didinimas, turi būti numatyta bei pagrįsta ir pieno kvotos didinimo galimybė (šio punkto reikalavimas taikomas pieninei galvijininkystei);

26.1.19. parama teikiama žemės ūkio produktams, kurie išvardyti EB Steigimo sutarties I priede, gaminti, išskyrus žuvininkystės produktus ir apynius;

26.1.20. ūkiams, kurie yra mažesni kaip 4 ekonominio dydžio vienetai (EDV), parama neskiriama (Ūkio ekonominis dydis skaičiuojamas pagal Žemės ūkio valdos ar ūkio bendrojo standartinio gamybinio pelno ir ekonominio dydžio, išreiškiamo ekonominio dydžio vienetais, apskaičiavimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2010 m. gruodžio 23 d. įsakymu Nr. 3D-1106 (Žin., 2010, Nr. 155-7882);

26.1.21. pajamos iš žemės ūkio veiklos per 2 metų laikotarpį iki paramos paraiškos pateikimo kasmet turi sudaryti ne mažiau kaip 50 proc. visų valdos veiklos pajamų (šis reikalavimas netaikomas mokslo ir mokymo institucijoms, pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams);

26.2. tinkamumo gauti paramą įsipareigojimai yra šie:

26.2.1. pareiškėjas įsipareigoja apdrausti turtą, kuriam įsigyti ar sukurti bus panaudota parama, ne trumpesniam kaip 5 metų laikotarpiui nuo paramos sutarties pasirašymo arba nuo sprendimo skirti paramą datos (didžiausiu turto atkuriamosios vertės draudimu nuo visų galimų rizikos atvejų (išskyrus vagystę) projekto įgyvendinimo laikotarpiui, o įgyvendinus projektą – likutinei vertei, atsižvelgiant į atitinkamos rūšies turto naudojimo laiką ir taikomas turto nusidėvėjimo normas). Reikalavimas gali būti netaikomas, jei pareiškėjas įrodo, kad apdrausti paramos lėšomis įgytą ar sukurtą turtą nėra galimybių, ir kartu su mokėjimo prašymu pateikia bent tris šio fakto patvirtinimo oficialius skirtingų draudimo įmonių atsisakymo suteikti draudimo paslaugas raštus;

26.2.2. pareiškėjas be rašytinio Agentūros sutikimo įsipareigoja nekeisti projekto įgyvendinimo vietos ir sąlygų (vykdyti verslo plane (projekto apraše) numatytą žemės ūkio veiklą), neparduoti ir kitaip neperleisti kitam asmeniui už paramos lėšas įgyto turto mažiausiai penkerius metus nuo paramos sutarties pasirašymo arba nuo sprendimo skirti paramą datos;

26.2.3. pareiškėjas, vykdantis ekonominę veiklą, įsipareigoja visą projekto kontrolės laikotarpį tvarkyti buhalterinę apskaitą šių Taisyklių 26.1.8 punkte nustatyta tvarka;

26.2.4. pareiškėjas įsipareigoja, kad gyvulių tankis ūkyje yra ir bus ne didesnis kaip 1,7 sutartinio gyvulio vieneto (toliau – SGV) viename hektare ŽŪN (įskaitant žemę, valdomą nuomos, panaudos ar kitais pagrindais, mėšlui ir (arba) srutoms paskleisti ir (arba) įterpti. Mėšlą panaudojančios ir parduodančios įmonės pateikia dokumentus, kuriais patvirtinamas šis faktas. Jei pareiškėjo disponuojamos žemės nepakanka užtikrinti, kad būtų neviršytas 1,7 SGV/1 ha ŽŪN, pareiškėjas turi parduoti mėšlo ar srutų perteklių. Į dirvą patekusio azoto kiekio ir gyvulių tankio žemės ūkio valdoje nustatymo tvarkos aprašas patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro ir Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2007 m. vasario 12 d. įsakymu Nr. 3D-58/D1-82 (Žin., 2007, Nr. 21-808; 2008, Nr. 112-4271). SGV skaičiavimas atliekamas:

26.2.4.1. kai pareiškėjas paramos paraiškos pateikimo dieną turi nebaigtų įsipareigojimų pagal priemonės pirmąją veiklos sritį „Nitratų direktyvos reikalavimų ir naujų privalomų Bendrijos standartų įgyvendinimas“ ir (arba) pagal antrąją veiklos sritį, vadovaujantis Komisijos reglamento (EB) Nr. 1974/2006 V priedu. Tais atvejais, kai gyvūnų perskaičiavimo į SGV normos pagal konkrečius gyvūnų pavadinimus nėra nurodytos Komisijos reglamento (EB) Nr. 1974/2006 V priede, reikia vadovautis Mėšlo ir srutų tvarkymo aplinkosaugos reikalavimų aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2005 m. liepos 14 d. įsakymu Nr. D1-367/3D-342 (Žin., 2005, Nr. 92-3434; 2011, Nr. 118-5583), priede nurodytais SGV skaičiavimo koeficientais;

26.2.4.2. kai pareiškėjas paramos paraiškos pateikimo dieną neturi įsipareigojimų pagal priemonės pirmąją veiklos sritį „Nitratų direktyvos reikalavimų ir naujų privalomų Bendrijos standartų įgyvendinimas“ ir (arba) pagal antrąją veiklos sritį, vadovaujantis Mėšlo ir srutų tvarkymo aplinkosaugos reikalavimų aprašo priede nurodytais SGV skaičiavimo koeficientais;

26.2.5. pareiškėjas, laikantis galvijus, kiaules, avis, ožkas, vykdo arba įsipareigoja vykdyti gyvulių genetinės kokybės gerinimo arba produktyvumo kontrolę, o laikantis triušius, vykdo arba įsipareigoja vykdyti veislinių triušių apskaitą ne mažiau kaip 5 metus nuo paramos sutarties pasirašymo ar nuo sprendimo skirti paramą priėmimo datos. Paramos gavėjui nevykdant prisiimtų įsipareigojimų nustatoma, kad yra padarytas pažeidimas, ir apribojama jo teisė gauti investicinę paramą;

26.2.6. pareiškėjas įsipareigoja, kad pirmais metais po projekto įgyvendinimo metų ir kitais projekto kontrolės laikotarpio metais kooperatyvo ir (arba) jo narių laikomų nuosavų gyvūnų skaičius sudarys ne mažiau kaip 200 SGV (taikoma naujai įsteigtiems pripažintiems žemės ūkio kooperatyvams);

26.2.7. pareiškėjas įsipareigoja viešinti paramą.

 

IX. TINKAMOS IR NETINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS

 

27. Projekto įgyvendinimo terminas turi būti nurodytas verslo plane (projekto apraše) ir negali viršyti 24 mėnesių laikotarpio nuo paramos sutarties pasirašymo arba nuo sprendimo skirti paramą priėmimo dienos. Galutinis mokėjimo prašymas turi būti pateiktas iki 2015 m. birželio 30 d.

28. Projekte turi būti numatytos visos išlaidos, kurios yra susijusios su projekto įgyvendinimu. Perkamos prekės turi būti naujos, nenaudotos, atitinkančios Lietuvos Respublikos ir EB teisės aktų nustatytus reikalavimus. Tačiau paramos lėšomis bus finansuojamos tik tinkamos finansuoti ir projektui įgyvendinti būtinos išlaidos ir ne daugiau nei numatytas paramos dydis ir intensyvumas. Tinkamos finansuoti išlaidos turi būti aiškiai išvardytos pagal išlaidų kategorijas, o ne pateikiamos bendra suma. Jei iki paramos paraiškos pateikimo, prekių paslaugų ir (arba) darbų pirkimai neatlikti, tinkamų finansuoti išlaidų sumai pagrįsti turi būti pateikiamas bent vienas komercinis pasiūlymas.

29. Tinkamomis finansuoti pripažįstamos išlaidos:

29.1. būtinos projektui vykdyti ir numatytos paramos paraiškoje;

29.2. projekto įgyvendinimo ir patirtos nuo paramos paraiškos pateikimo dienos. Tačiau šios išlaidos nefinansuojamos, jeigu parama projektui neskiriama arba išlaidos nėra nurodytos tinkamų finansuoti išlaidų sąraše pagal šių Taisyklių 30 punktą arba jei jos padarytos nesilaikant pirkimo procedūrų, nurodytų Administravimo taisyklėse;

29.3. bendrosios išlaidos, kurios yra tiesiogiai susijusios su projekto parengimu ir administravimu ir kurios yra patirtos ne anksčiau kaip prieš vienerius metus iki paramos paraiškos pateikimo dienos, tačiau, jei parama projektui neskiriama arba jei pirkimai atlikti nesilaikant pirkimo procedūrų, nurodytų Administravimo taisyklėse, nefinansuojamos;

29.4. faktiškai padarytos ir paramos gavėjo apskaitoje užfiksuotos išlaidos, pagrįstos dokumentų originalais arba nustatyta tvarka patvirtintomis kopijomis;

29.5. jei investicijos daromos siekiant laikytis naujai patvirtintų ir privalomų Bendrijos standartų, parama turi būti skiriama tik toms investicijoms, kurios daromos siekiant laikytis naujausių Bendrijos standartų. Šis laikotarpis, skirtas šio standarto laikymuisi, turi būti pratęstas ne ilgiau kaip 36 mėnesiams nuo tos dienos, kurią tas standartas tampa privalomas valdai;

29.6. jauniesiems ūkininkams, gaunantiems paramą pagal priemonę „Jaunųjų ūkininkų įsikūrimas“, parama gali būti patvirtinta investicijoms, skirtoms laikytis esamų Bendrijos standartų, kai tai nurodoma verslo plane. Laikotarpis, per kurį turi būti pradėta laikytis standarto, negali viršyti 36 mėnesių nuo įsikūrimo dienos.

30. Tinkamų išlaidų kategorijos:

30.1. nauja žemės ūkio technika, būtina pašarų gamybai užtikrinti (traktorius, priekaba, sėjamoji, grėblys, vartytuvas, pašarų smulkintuvas ir pan. Pareiškėjas projekte gali numatyti įsigyti tik vieną traktorių ir didžiausia paramos suma jam finansuoti negali viršyti 50 000 Lt. Kitos žemės ūkio technikos, kurios vieneto vertė yra didesnė kaip 70 tūkst. Lt, remiamas kiekvienos rūšies tik vieno vieneto įsigijimas), nauja įranga, tiesiogiai susijusi su pirminių gyvulininkystės produktų gamyba (gyvulių priežiūros įranga, gyvulių šėrimo įranga, gyvulių girdymo įranga, melžimo įranga ir pan.), naujos SL kategorijos specialios transporto priemonės, kaip nurodyta Motorinių transporto priemonių ir jų priekabų kategorijų ir klasių pagal konstrukciją reikalavimuose, patvirtintuose Valstybinės kelių transporto inspekcijos prie Susisiekimo ministerijos viršininko 2008 m. gruodžio 2 d. įsakymu Nr. 2B-479 (Žin., 2008, Nr. 141-5606), skirta projekto reikmėms (išperkamąja nuoma įsigyjamas turtas turi tapti paramos gavėjo nuosavybe iki projekto įgyvendinimo pabaigos). Jei įsigyjama teisės aktų nustatyta tvarka privaloma registruoti nauja žemės ūkio technika ar transporto priemonės buvo įregistruotos juridinio asmens, vykdančio žemės ūkio technikos ar transporto priemonių pardavimo veiklą, vardu, pareiškėjas turi pateikti to juridinio asmens rašytinį patvirtinimą, kad žemės ūkio technika nebuvo eksploatuota;

30.2. statyba ir rekonstravimas:

30.2.1. gyvulininkystės gamybinių statinių, įskaitant biosaugai užtikrinti reikalingus statinius, statyba ir rekonstravimas;

30.2.2. naujos statybinės medžiagos;

30.3. infrastruktūra valdoje prie gyvulininkystės gamybinių statinių, jei ji yra reikalinga gyvulininkystės gamybinių statinių, esančių valdoje, eksploatacijai:

30.3.1. kelių įrengimas ir (arba) rekonstravimas;

30.3.2. vietinio vandentiekio ir vietinės kanalizacijos sistemų įrengimas ir (arba) rekonstravimas;

30.3.3. drenažo įrengimas ir (arba) rekonstravimas;

30.3.4. artezinių gręžinių, laistymo įrenginių įrengimas ir (arba) rekonstravimas;

30.3.5. biodujų, gaminamų iš ūkyje susidarančių atliekų ir naudojamų tik ūkio reikmėms, jėgainių įrengimas ir (arba) rekonstravimas;

30.4. bendrosios išlaidos. Finansuojama bendrųjų išlaidų suma, kai prašoma paramos suma iki 250 000 Lt, be pridėtinės vertės mokesčio (PVM) gali būti ne didesnė kaip 7 proc. kitų tinkamų finansuoti išlaidų, o verslo planui parengti ne daugiau kaip 4 proc. kitų tinkamų finansuoti išlaidų. Kai prašoma paramos suma viršija 250 000 Lt, finansuojama bendrųjų išlaidų suma be pridėtinės vertės mokesčio (PVM) gali būti ne didesnė kaip 5 proc. kitų tinkamų finansuoti išlaidų, o verslo planui parengti ne daugiau kaip 2,5 proc. kitų tinkamų finansuoti išlaidų;

30.5. projekto viešinimo išlaidos, patirtos vadovaujantis Informavimo apie Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programą ir suteiktos paramos viešinimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. balandžio 26 d. įsakymu Nr. 191 (Žin., 2007, Nr. 48-1868).

31. Netinkamos finansuoti išlaidos:

31.1. išlaidos, nesusijusios su projektu ir remiama veikla ir neįvardytos šių Taisyklių 30 punkte;

31.2. trumpalaikis turtas, išskyrus šių Taisyklių 30.2.2 punkte nurodytą turtą;

31.3. paprastoji pakeitimo investicija – investicija turimam statiniui arba įrangai ar jų dalims pakeisti nauju statiniu ar įranga, neišplečiant gamybos pajėgumo daugiau nei 25 proc. ir iš esmės nepakeičiant gamybos ar naudojamos technologijos pobūdžio. Prieš 30 arba daugiau metų pastatyto ūkinio statinio nugriovimas ir jo pakeitimas nauju statiniu nelaikoma pakeitimo investicija. Prieš 5 metus ir seniau įsigytos ir ūkinėje veikloje naudojamos, neatitinkančios saugos reikalavimų ir neigiamą poveikį aplinkai darančios technikos ir (arba) įrangos pakeitimas nauja šiuolaikine technika ir (arba) įranga nelaikoma pakeitimo investicijomis (Lietuvos Respublikos pelno mokesčio įstatymo 1 priedėlis (Žin., 2001, Nr. 110-3992);

31.4. išlaidos ar jų dalis, patirtos perkant prekes, darbus ar paslaugas, nesilaikant pirkimo procedūrų, numatytų Administravimo taisyklėse (jei nenustatyti didžiausieji įkainiai. Žemės ūkio paskirties statinių, statinių kaimo vietovėse ir kitų statinių statybos ir (arba) rekonstravimo finansavimo atveju pareiškėjas arba paramos gavėjas gali vadovautis statinių didžiausiaisiais įkainiais arba ministerijos nustatyta pirkimų tvarka);

31.5. išlaidos, viršijančios Ministerijos nustatytus didžiausiuosius įkainius. Jei pagal pateiktus komercinius pasiūlymus išlaidų vertė yra didesnė už nustatytus didžiausiuosius įkainius, finansuojama pagal nustatytus didžiausiuosius įkainius (ši nuostata netaikoma žemės ūkio paskirties statinių, statinių kaimo vietovėse ir kitų statinių statybos ir (arba) rekonstravimo finansavimo atveju, kai pareiškėjas arba paramos gavėjas gali vadovautis statinių didžiausiaisiais įkainiais arba ministerijos nustatyta pirkimų tvarka). Jei pagal pateiktus komercinius pasiūlymus išlaidų vertė yra mažesnė negu pagal nustatytus didžiausiuosius įkainius, finansuojama pagal pasiūlyme pateiktą kainą;

31.6. išlaidos, susijusios su nuomos sutartimi, pavyzdžiui, nuomos mokestis, palūkanų mokėjimo, netiesioginės išlaidos, draudimo įmokos ar renovacija;

31.7. žemės ūkio gamybos teisių ir licencijų įsigijimo išlaidos;

31.8. gyvūnų įsigijimo išlaidos;

31.9. T3 kategorijos traktoriai, pagaminti keturračių motociklų pagrindu;

31.10. naujų mėšlidžių ir (arba) srutų kauptuvų statybos išlaidos, jei paramos paraiškos pateikimo dieną ūkyje yra laikoma 300 ir daugiau SGV;

31.11. turtas, kurio valdymo (naudojimo) teisė pareiškėjui apribota (turtas areštuotas).

32. Pirkimo ir (arba) importo pridėtinės vertės mokestis (PVM), kurį paramos gavėjas pagal Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymą (Žin., 2002, Nr. 35-1271) turi ar galėtų turėti galimybę įtraukti į PVM atskaitą (net jei tokio PVM paramos gavėjas į atskaitą neįtraukė), yra netinkamas finansuoti iš paramos lėšų.

 

X. Paramos PARAIŠKOS PILDYMO, TEIKIMo, REGISTRAVIMo IR VERTINIMO TVARKA

 

33. Paramos paraiškos formos pateikiamos šių Taisyklių prieduose (1 priedas, kai prašoma daugiau kaip 250 000 Lt paramos, ir 2 priedas, kai prašoma mažiau kaip 250 000 Lt paramos) ir skelbiamos Ministerijos ir Agentūros interneto svetainėse adresais: www.zum.lt ir www.nma.lt.

34. Paramos paraiška ir (arba) dokumentai turi būti pildomi lietuvių kalba. Kita kalba užpildytos paramos paraiškos ir jų priedai nepriimami.

35. Paramos paraiška ir jos priedai turi būti pateikti spausdintine forma (surinkti kompiuteriu). Ranka užpildytos paramos paraiškos nepriimamos.

36. Paramos paraiškas priima iš pareiškėjų ir registruoja Agentūra Administravimo taisyklėse nurodytais adresais. Paramos paraiška ir (arba) papildomi dokumentai turi būti pateikti asmeniškai ar per įgaliotą asmenį. Kitais būdais (pvz., paštu, per kurjerį, faksu arba elektroniniu paštu ir t. t.) arba kitais adresais pateiktos paraiškos nepriimamos.

37. Turi būti pateikiamas vienas originalus paramos paraiškos egzempliorius ir reikalaujamų dokumentų originalai arba kopijos, patvirtintos Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

38. Pareiškėjas privalo pasirašyti kiekvieną paramos paraiškos ir pridedamų dokumentų lapą.

39. Paramos paraiškų vertinimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

40. Užregistravus paramos paraišką, pirmiausia atliekamas administracinės atitikties tikrinimas, kuris negali trukti ilgiau kaip 3 darbo dienas. Paramos paraiškų administracinės atitikties tikrinimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

41. Paramos paraiškos tinkamumo skirti paramą vertinimo metu nustatoma, ar projektas tinkamas gauti paramą iš EŽŪFKP ir bendrojo finansavimo lėšų, numatytų Lietuvos Respublikos valstybės biudžete, ir galima paramos suma, suapvalinta iki sveikųjų skaičių.

 

XI. PARAMOS PARAIŠKŲ PIRMUMO VERTINIMAS

 

42. Paramos paraiškų pirmumo vertinimas atliekamas Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

43. Pirmumo kriterijai:

43.1. pareiškėjas nėra gavęs EB investicinės paramos žemės ūkiui ir kaimo plėtrai (pagal BPD ir Programą, išskyrus priemonės „Kaimo atnaujinimas ir plėtra“ veiklą „Asbestinių stogų keitimas“);

43.2. pareiškėjas projekto įgyvendinimo laikotarpio pabaigoje įsipareigoja atitinkamai padidinti SGV skaičių (nustatytas pagal Ūkinių gyvūnų registro duomenis 2012 m. gruodžio 31 d. Jei pateikus galutinį mokėjimo prašymą nustatoma, kad numatyti įsipareigojimai neįgyvendinti, taikoma sankcija nurodyta šių Taisyklių 69 punkte): ūkiuose iki 100 SGV – 20 proc., 101–200 SGV – 15 proc., 201–300 SGV – 10 proc., nuo 301 SGV – 5 proc.;

43.3. pareiškėjas, laikantis galvijus, kiaules, avis ar ožkas iki paramos paraiškos pateikimo dienos ilgesnį laiką nepertraukiamai vykdė gyvulių genetinės kontrolės gerinimo arba produktyvumo kontrolę, o laikantis triušius, ilgesnį laiką nepertraukiamai vykdė veislinių triušių apskaitą (kriterijus vertinamas skaičiuojant mėnesiais);

43.4. ūkyje laikoma iki 300 SGV (vertinama pagal 2012 m. gruodžio 31 d. Ūkinių gyvūnų registro duomenis);

43.5. pareiškėjas yra iki 40 metų amžiaus paramos paraiškos pateikimo dieną;

43.6. pareiškėjas vykdo veiklą mažiau palankioje ūkininkauti vietovėje (pirmenybė teikiama, kai ūkininkaujama kuo didesniame mažiau palankiame ūkininkauti vietovės plote, kuris sudaro ne mažiau kaip 50 proc. visų žemės ūkio naudmenų ploto);

43.7. ūkyje diegiamos inovacijos. Projekto inovatyvumas vertinamas, vadovaujantis Projektų inovatyvumo vertinimo metodika pagal Lietuvos kaimo plėtros 2007–2013 metų programos priemones „Žemės ūkio valdų modernizavimas“, „Miškų ekonominės vertės didinimas“, „Žemės ūkio produktų perdirbimas ir pridėtinės vertės didinimas“, „Kaimo turizmo veiklos skatinimas“, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. spalio 22 d. įsakymu Nr. 3D-462 (Žin., 2007, Nr. 110-4528; 2009, Nr. 69-2820);

43.8. projektui įgyvendinti prašoma mažesnio paramos intensyvumo.

44. Jeigu paramos paraiškoje ar jos prieduose nėra duomenų, leidžiančių nustatyti pareiškėjo atitiktį prioritetiniam kriterijui, laikoma, kad pareiškėjas jo neatitinka.

 

XII. PARAMOS PARAIŠKŲ TVIRTINIMAS IR PARAMOS SKYRIMO TVARKA

 

45. Pagal priemonę galimi du paramos paraiškų tvirtinimo būdai:

45.1. kai projekto vertė viršija 1 mln. Lt be PVM:

45.1.1. Agentūra, įvertinusi paramos paraiškas, parengia nustatytos formos paramos paraiškų vertinimo rezultatų suvestinę ir nustatytos formos atskirų paramos paraiškų vertinimo ataskaitas, kurias teikia Ministerijai;

45.1.2. Ministerijos sudarytas Projektų atrankos komitetas (toliau – PAK) svarsto, kuriuos projektus finansuoti, ir priima rekomendacinio pobūdžio sprendimą dėl finansuotinų ir (arba) nefinansuotinų projektų. Vadovaujantis PAK rekomendacijomis, galutinį sprendimą dėl paramos skyrimo ir (arba) neskyrimo priima Ministerija ir informuoja Agentūrą per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos;

45.2. kai projekto vertė yra iki 1 mln. Lt be PVM, sprendimas dėl paramos skyrimo ir (arba) neskyrimo įteisinamas Agentūros direktoriaus įsakymu. Apie priimtą sprendimą Agentūra informuoja Ministeriją per 5 darbo dienas nuo jo priėmimo dienos.

46. Agentūra apie sprendimą dėl paramos skyrimo ar neskyrimo informuoja pareiškėjus registruotu laišku per 5 darbo dienas nuo sprendimo Agentūroje gavimo dienos, pridėdama sprendimo išrašą ir nurodydama sprendimo apskundimo tvarką.

47. Priėmus sprendimą suteikti paramą, Agentūra, vadovaudamasi Administravimo taisyklių nustatyta tvarka, rengia paramos sutartį. Paramos sutartis nesudaroma tuo atveju, kai pareiškėjo prašoma paramos suma pagal priemonės antrąją veiklos sritį buvo ne didesnė kaip 250 000 Lt.

48. Pareiškėjui per Agentūros nustatytą terminą nepasirašius paramos sutarties, parama neskiriama. Agentūra apie tai per 10 darbo dienų informuoja Ministeriją.

49. Pareiškėjas, pasirašęs paramos sutartį, tampa paramos gavėju. Pareiškėjas, kurio pagal priemonės antrąją veiklos sritį prašoma paramos suma buvo ne didesnė kaip 250 000 Lt, tampa paramos gavėju, kai priimtas sprendimas suteikti paramą.

 

XIII. MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMO, ADMINISTRAVIMO IR PARAMOS IŠMOKĖJIMO TVARKA

 

50. Paramos gavėjas po kiekvieno projekto įgyvendinimo etapo, kaip numatyta paramos sutartyje arba paramos paraiškoje (2 priedas), pateikia nustatytos formos mokėjimo prašymą. Jei numatytos statybos, jos turi būti vykdomos vienu etapu be tarpinių mokėjimų, tačiau jei technologiškai statybas galima išskirti į kelis etapus, gali būti pateikiami keli mokėjimo prašymai. Jei numatyta kelių atskirų pastatų statyba, ji gali būti vykdoma etapais ir mokėjimo prašymas pateikiamas užbaigus vieną statybų etapą.

51. Mokėjimo prašymo forma ir informacija apie pridedamus dokumentus pateikiama Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt ir Ministerijos interneto svetainėje www.zum.lt.

52. Paramos gavėjas mokėjimo prašymą ir susijusius dokumentus turi užpildyti lietuvių kalba. Kita kalba užpildyti mokėjimo prašymai ir dokumentai nepriimami.

53. Paramos gavėjas turi pateikti vieną originalų mokėjimo prašymo egzempliorių ir ataskaitinio laikotarpio išlaidų pagrindimo ir išlaidų apmokėjimo įrodymo dokumentų bei kitų reikiamų dokumentų originalus arba kopijas, patvirtintas pareiškėjo parašu arba notaro Lietuvos Respublikos notariato įstatymo (Žin., 1992, Nr. 28-810) nustatyta tvarka. Kiekvienas mokėjimo prašymo ir jo priedų lapas turi būti patvirtintas pareiškėjo parašu.

54. Mokėjimo prašymus kartu su reikalaujamais priedais iš paramos gavėjų priima ir registruoja Agentūra Administravimo taisyklėse nurodytais adresais.

55. Mokėjimo prašymai turi būti pateikti laiku (paramos sutartyje arba paramos paraiškoje (2 priedas) numatytais terminais), asmeniškai ar per įgaliotą asmenį. Kitais būdais (pvz., paštu, faksu arba elektroniniu paštu) arba kitais adresais pateikti mokėjimo prašymai nebus priimami.

56. Pavėluotai pateikus mokėjimo prašymą, taikomos sankcijos, nustatytos Administravimo taisyklėse. Pavėluotai teikiami mokėjimo prašymai priimami 60 darbo dienų nuo paramos sutartyje arba paramos paraiškoje (2 priedas) nustatytos datos. Vėliau pateikti mokėjimo prašymai nepriimami.

57. Jeigu paramos gavėjas dėl pateisinamų priežasčių nori pratęsti mokėjimo prašymo pateikimo terminą, jis iki atitinkamo termino pabaigos turi Agentūrai pateikti argumentuotą prašymą dėl termino pratęsimo arba dėl paramos objektų paskirstymo tarp paramos dalių.

58. Mokėjimo prašymą pateikus pavėluotai dėl nenugalimos jėgos (force majeure) aplinkybių, paramos gavėjas turi Agentūrai raštu paaiškinti vėlavimo priežastis ir pateikti vėlavimo priežasties pagrindimo dokumentus.

59. Paramos gavėjų atsiskaitymai su tiekėjais turi vykti tik per finansines institucijas.

60. Mokėjimo prašymai vertinami Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

61. Šiai priemonei taikomas išlaidų kompensavimo mokėjimo būdas.

62. Taikant išlaidų kompensavimo mokėjimo būdą, paramos gavėjas pradeda įgyvendinti projektą savo lėšomis ir nustatytu periodiškumu Agentūrai teikia mokėjimo prašymus, kuriuose deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas, pridėdamas išlaidų pagrindimo ir apmokėjimo įrodymo dokumentus.

63. Paramos gavėjas gali pateikti iki keturių mokėjimo prašymų.

64. Baigęs įgyvendinti projektą, paramos gavėjas pateikia Agentūrai galutinį mokėjimo prašymą, kuriame deklaruoja visas per laikotarpį nuo paskutinio mokėjimo prašymo patirtas ir apmokėtas tinkamas finansuoti išlaidas bei galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą.

65. Paramos lėšos išmokamos Administravimo taisyklių nustatyta tvarka.

 

XIV. PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO PRIEŽIŪRA IR TIKRINIMAS

 

66. Paramos gavėjas Agentūrai projekto įgyvendinimo ataskaitas ir veiklos pagrindimo dokumentus teikia Administravimo taisyklėse nustatyta tvarka.

67. Patikrų vietoje atlikimo tvarka numatyta Administravimo taisyklėse.

 

XV. SANKCIJOS

 

68. Paramos gavėjui nesilaikant paramos suteikimo reikalavimų ir (arba) pažeidžiant paramos gavimo ir naudojimo sąlygas, ir (arba) nesilaikant paramos paraiškoje numatytų reikalavimų, taikomos sankcijos, numatytos Administravimo taisyklėse.

69. Paramos sumažinimas taip pat taikomas ir tais atvejais, kai paramos gavėjui pateikus galutinį mokėjimo prašymą nustatoma, kad paramos gavėjas neįvykdo įsipareigojimo atitinkamai padidinti SGV skaičių ūkyje Taisyklių 43.2 punkte nustatytais dydžiais ir nevykdant įsipareigojimo, nustatyto Taisyklių 26.2.6 punkte, jei SGV sudaro daugiau kaip 150 SGV. Skirta parama sumažinama 50 proc.

70. Paramos susigrąžinimas taip pat taikomas ir tais atvejais, kai per penkerių metų laikotarpį nuo paramos sutarties pasirašymo arba nuo sprendimo suteikti paramą priėmimo dienos, t. y. projekto kontrolės laikotarpio pabaigoje, paramos gavėjo paramos paraiškoje nurodytas valdos (ūkio) ekonominis dydis, išreiškiamas ekonominio dydžio vienetais (EDV), yra mažesnis kaip 4 EDV ir nevykdant įsipareigojimo, nustatyto Taisyklių 26.2.6 punkte, jei SGV sudaro mažiau kaip 150 SGV.

 

XVI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

71. Projektų dokumentų saugojimo, apskundimo tvarką ir kitą šiose Taisyklėse nepateiktą informaciją reglamentuoja Administravimo taisyklės ir kiti teisės aktai.

72. Šios Taisyklės gali būti keičiamos Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu.

73. Pasikeitus šiose Taisyklėse nurodytiems teisės aktams, tiesiogiai taikomos naujos tų teisės aktų nuostatos.

 

_________________