LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL HIGIENINĖS (VISUOMENĖS SVEIKATOS SAUGOS) EKSPERTIZĖS ATLIKIMO TVARKOS

 

1999 m. kovo 8 d. Nr. 108

Vilnius

 

 

Vykdydamas Sveikatos priežiūros įstaigų įstatymą (Žin., 1998, Nr. 109-2995) ir Konkurencijos tarybos prie Valstybinės konkurencijos ir vartotojų teisių gynimo tarnybos 1996 12 19 nutarimą Nr. 42 „Dėl norminių aktų higieninės ekspertizės ir darbo vietų higieninio įvertinimo klausimais atitikimo Konkurencijos įstatymo 6 straipsnio nuostatoms“,

1. Tvirtinu Higieninės (visuomenės sveikatos saugos) ekspertizės atlikimo ir įteisinimo tvarką (pridedama).

2. Laikau netekusiais galios:

2.1. Sveikatos apsaugos ministerijos 1994 04 18 įsakymą Nr. 161 „Dėl higieninės ekspertizės išvadų įteisinimo“.

2.2. Sveikatos apsaugos ministerijos 1996 09 13 įsakymo Nr. 473 „Dėl pelno siekiančių įmonių teikiamų visuomenės sveikatos priežiūros paslaugų“ 3 priedo 6 punktą.

2.3. Sveikatos apsaugos ministerijos 1996 11 27 įsakymo Nr. 618 „Dėl valstybinės higieninės kontrolės nuostatų patvirtinimo“ priedo 7 punkto 2) ir 10) papunkčius, 12 punkto 3), 6), 12) ir 13) papunkčius, 13 punkto 8) papunktį.

2.4. Sveikatos apsaugos ministerijos 1997 02 27 įsakymą Nr. 84 „Dėl higieninės ekspertizės rūšių, kurių negali atlikti pelno siekiančios įmonės, teikiančios visuomenės sveikatos priežiūros paslaugas, atlikimo“.

3. Įsakymo vykdymo kontrolę pavedu sveikatos apsaugos viceministrui V. Kriauzai.

 

 

 

SVEIKATOS APSAUGOS MINISTRAS                                    MINDAUGAS STANKEVIČIUS

 

PATVIRTINTA

sveikatos apsaugos ministro

1999 03 08 įsakymu Nr. 108

 

HIGIENINĖS (VISUOMENĖS SVEIKATOS SAUGOS) EKSPERTIZĖS ATLIKIMO IR ĮTEISINIMO TVARKA

 

TAIKYMO SRITIS

 

1. Ši Tvarka reglamentuoja higieninės (visuomenės sveikatos saugos) ekspertizės (toliau – ekspertizės) objektus, ekspertizės organizavimo ir atlikimo tvarkos pagrindus, nustato ekspertizių organizatorius, užsakovus ir vykdytojus bei jų kompetenciją, teises ir atsakomybę.

2. Šios Tvarkos pagrindu gali būti parengti tam tikrų objektų ar specialiosios ekspertizės atlikimo reglamentai.

3. Šia Tvarka turi vadovautis ekspertizių organizatoriai, užsakovai ir vykdytojai.

 

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

4. Atliekant ekspertizę, privalo būti vadovaujamasi šiais principais:

4.1. teisiniu pagrįstumu – ekspertizė atliekama vadovaujantis įstatymais, visuomenės sveikatos priežiūros teisės norminiais aktais;

4.2. objektyvumu – ekspertizė atliekama be išankstinio nusistatymo ginti kurios nors šalies interesus;

4.3. ekspertų kompetencija ir nepriklausomumu – ekspertizę gali atlikti tiktai atitinkamai pasirengę ir įgaliojimus šiai veiklai gavę visuomenės sveikatos priežiūros specialistai;

4.4. finansavimo nepriklausomumu.

 

TERMINAI IR APIBRĖŽIMAI

 

5. Šioje Tvarkoje vartojami terminai, sąvokos ir apibrėžimai:

5.1. Ekspertizė (visuomenės sveikatos saugos ekspertizė) – objektų tyrimas bei išvadų pateikimas pagal suteiktus įgaliojimus ir nustatytą metodiką bei nustatymas, ar minėtieji objektai atitinka visuomenės sveikatos priežiūros teisės norminių aktų reikalavimus.

5.2. Privalomoji ekspertizė – ekspertizė, kaip pavojaus ir žalos sveikatai ribojimo priemonių sistemos dalis atliekama pagal valstybinio reguliavimo (Sveikatos sistemos įstatymo, Vartotojų teisių gynimo įstatymo) nustatytą prievolę.

5.3. Valstybinė ekspertizė – valstybinių institucijų užsakymu atliekama objekto ekspertizė, ar jis atitinka visuomenės sveikatos priežiūros teisės norminių aktų reikalavimus.

5.4. Savanoriška ekspertizė – suinteresuoto fizinio ar juridinio asmens pasirinkto eksperto (ekspertų) atliekamas objekto tyrimas.

5.5. Ekspertizės organizatorius – valstybinė ar savivaldos institucija, paskyrusi atlikti ekspertizę.

5.6. Ekspertizės užsakovas (toliau – užsakovas) – suinteresuotas juridinis ar fizinis asmuo, nustatyta tvarka pateikęs paraišką ar davęs pavedimą ekspertizei atlikti.

5.7. Ekspertizės vykdytojas (toliau – vykdytojas) – juridinis asmuo, atliekantis ekspertizę pagal užsakymą ir suteiktus įgaliojimus bei kompetenciją.

5.8. Ekspertas – asmuo, kurio profesinis pasirengimas bei kvalifikacija suteikia teisę atlikti leidime (licencijoje) nurodytos srities ekspertizę.

5.9. Higienos pažymėjimas – išduodamas užsakovams patvirtintos statistinės formos dokumentas, liudijantis, kad reikiamu būdu identifikuotas objektas atitinka visuomenės sveikatos priežiūros teisės norminius aktus ir kitus nekenksmingumo sveikatai reikalavimus.

5.10. Ekspertizės metodika – visuomenės sveikatos priežiūros teisės norminiuose aktuose apibrėžta objekto ekspertizės darbų seka ir būdai.

5.11. Ekspertizės išvada – kenksmingumo ar nekenksmingumo sveikatai ekspertizės tyrimų duomenų bei jų atitikimo visuomenės sveikatos teisės norminius aktus apibendrinimas, kuris įforminamas patvirtintos statistinės formos protokolu (pažymėjimu), kurį pasirašo ekspertas (ekspertai).

 

EKSPERTIZĖS RŪŠYS

 

6. Ekspertizė gali būti specialioji arba kompleksinė:

6.1. specialioji ekspertizė – ekspertizės objekto vienos srities (aspekto) tyrimas ir ekspertizės išvadų pateikimas;

6.2. kompleksinė ekspertizė – ekspertizės objekto kelių sričių (aspektų) tyrimas ir ekspertizės išvadų pateikimas.

 

EKSPERTIZĖS TIKSLAI

 

7. Atliekant ekspertizę, siekiama šių tikslų:

7.1. nustatyti ekspertizės objekto galimą ar faktišką poveikį arba kenksmingumą (nekenksmingumą) asmens sveikatai ir(arba) visuomenės sveikatai bei pateikti atitinkamą ekspertizės išvadą;

7.2. įvertinti, ar visuomenės sveikatos priežiūros teisės norminiai aktai atitinka valstybės politiką visuomenės sveikatos priežiūros srityje ir atitinkamus galiojančius dokumentus;

7.3. įvertinti nuostolius, susidariusius pažeidus visuomenės sveikatos priežiūros teisės norminius aktus, arba įvertinti sąnaudas, reikalingas pažeidimų pasekmėms pašalinti;

7.4. nustatyti sąlygas, kurias įvykdžius, ekspertizės objektas gali būti pripažintas tinkamu konkrečiai paskirčiai.

 

EKSPERTIZĖS OBJEKTAI

 

8. Ekspertizės objektas – sveikata, sveikatos netekimo nuostoliai, sveikatos išsaugojimo ir stiprinimo sąnaudos, dokumentas, statinys, ekonominė veikla, aplinka (aplinkos dalis), veiksmas arba procesas, produktas ar išvardytų objektų derinys, kurį ištyrus pagal ekspertizės metodikas pateikiamos ekspertizės išvados. Be to, ekspertizės objektu gali būti:

8.1. teisės norminiai aktai, valstybės, regiono, savivaldybės programos bei kitų dokumentų projektai;

8.2. teritorinio planavimo, statybų projektavimo technologiniai ir techniniai dokumentai;

8.3. planuojama ir vykdoma ekonominė veikla;

8.4. gyvenamoji, rekreacinė, darbo, ugdymo ir mokymo aplinka, veiksniai ir sąlygos;

8.5. baigti statyti (rekonstruoti) ar naudojami statiniai;

8.6. cheminės ir biologinės medžiagos, technologinės ir maisto žaliavos;

8.7. darbo priemonės;

8.8. vartojimo produktai (maisto ir ne maisto produktai) ir paslaugos;

8.9. radioaktyviosios medžiagos, jonizuojančiosios ir nejonizuojančiosios spinduliuotės, triukšmo ir vibracijos šaltiniai;

8.10. profesinių ligų atvejai, individualios ir kolektyvinės prevencijos priemonės;

8.11. hospitalinės infekcijos ir jų prevencijos priemonės;

8.12. užkrečiamųjų ligų atvejai, epidemijos, užkrečiamųjų ligų prevencijos priemonės, vakcinų, diagnostikumų ir kitų imunobiologinių preparatų gabenimo, saugojimo ir naudojimo sąlygos;

8.13. pavojingos atliekos, jų tvarkymo priemonės ir objektai;

8.14. gyventojų demografiniai rodikliai, fizinio išsivystymo, sveikatos būklės, sergamumo ir invalidumo rodikliai;

8.15. kiti objektai, kuriuos nustato Sveikatos apsaugos ministerija.

 

EKSPERTIZĖS ORGANIZAVIMAS

 

9. Bet kuris ekonominės veiklos subjektas, organizuodamas, vykdydamas statybas, gamindamas, importuodamas, realizuodamas prekes, teikdamas paslaugas ar kitaip dalyvaudamas jas pateikiant visuomenei, privalo įsitikinti pats ir užtikrinti vartotoją, kad prekė ar paslauga atitinka privalomus nekenksmingumo sveikatai reikalavimus.

10. Juridiniai ir fiziniai asmenys gali gaminti ar įvežti iš kitų šalių produkciją, statyti, rekonstruoti, plėsti, pradėti naudoti ekonominės veiklos objektus, tik turėdami teigiamą privalomosios ekspertizės išvadą.

11. Juridiniai ir fiziniai asmenys, norintys užsiimti ekonomine veikla, turi parengti ir pateikti ekspertizei dokumentus apie galimą planuojamos veiklos poveikį visuomenės sveikatai. Ekonominės komercinės veiklos rūšis, kurias galima planuoti be ekspertizės, tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.

12. Dėl savanoriškos ar privalomosios ekspertizės užsakovas gali kreiptis į pelno siekiančias įmones ar Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos įstaigas pagal jų kompetenciją, kurią tvirtinta Sveikatos apsaugos ministerija.

13. Valstybinę ekspertizę pagal kompetenciją gali atlikti Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos įstaigos.

14. Valstybinės ekspertizės užsakovai:

14.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybė,

14.2. Sveikatos apsaugos ir kitos ministerijos,

14.3. Valstybinė higienos inspekcija,

14.4. Vyriausybės įstaigos, teisėsaugos ir kitos kompetentingos institucijos.

15. Kompleksinė ir specialioji ekspertizė atliekama pagal atitinkamos ekspertizės metodiką, kurią tvirtina Valstybinis visuomenės sveikatos centras.

16. Valstybinę kompleksinę ekspertizę pagal kompetenciją organizuoja, ekspertų darbo grupę ir jos vadovą skiria Valstybinis visuomenės sveikatos centras arba teritorijų visuomenės sveikatos centrai.

17. Valstybinę specialiąją ekspertizę organizuoja, ekspertą ar ekspertų grupę skiria Valstybinės visuomenės sveikatos priežiūros tarnybos įstaigos.

18. Sveikatos apsaugos ministerijos 1996 09 13 įsakymu Nr. 473 įvardytas ekspertizės rūšis, kurių neleidžiama atlikti pelno siekiančioms įmonėms, teikiančioms visuomenės sveikatos priežiūros paslaugas, turi teisę atlikti:

18.1. Valstybinis visuomenės sveikatos centras – ekonominės veiklos, susijusios su I ir II kenksmingumo cheminių medžiagų, produktų, augalų apsaugos, biologinių preparatų, taip pat kosmetikos, dezinfekcijos, dezinsekcijos, deratizacijos priemonių gamyba, naudojimu ir importu, šalies, apskričių, karstinio regiono, kurortų planavimo projektų, šalies ir regionų plėtros schemų, valstybinių programų projektų, valstybinės reikšmės objektų, statybos (rekonstrukcijos) projektų ekspertizę.

18.2. Respublikinis mitybos centras – specialios paskirties maisto produktų ir maisto priedų gamybos ir importo sąlygų ekspertizę.

18.3. Radiacinės saugos centras – radioaktyviųjų, jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinių gamybos, naudojimo, prekybos, importo, radioaktyviųjų atliekų gabenimo ir saugojimo, atominės energetikos objektų statybos ir eksploatavimo sąlygų ekspertizę.

18.4. Ekstremalių sveikatai situacijų centras – krašto apsaugos ir civilinės saugos objektų statybos ir eksploatavimo sąlygų ekspertizę.

 

EKSPERTIZĖS ATLIKIMAS

 

19. Šios tvarkos 14 punkte nurodytų institucijų pavedimas arba ekspertizės atlikimo sutartis, pagal užsakovo paraišką sudaroma tarp užsakovo ir vykdytojo, yra pagrindas bet kurios rūšies ekspertizei atlikti.

20. Ekspertizės organizatorius arba užsakovas gali parengti paraišką arba techninę užduotį ekspertizei atlikti.

21. Ekspertizei atlikti paskirtas ekspertas arba ekspertų grupė turi parengti ekspertizės atlikimo programą, jei tai nurodyta paraiškoje ar techninėje ekspertizės užduotyje.

22. Ekspertizės atlikimo programoje būtina nurodyti ekspertizės tikslą, darbų kryptis, apimtį, etapus, reikalingus laboratorinius ir kitus papildomus tyrimus, išvadų pateikimo terminus, darbų kaštus.

23. Ekspertizės darbų kaina nustatoma pagal sutartį su užsakovu, atsižvelgus į numatomų atlikti darbų sąmatą.

24. Ekspertizės vykdytojas ekspertizės darbų sąmatą turi pridėti prie ekspertizės atlikimo sutarties.

25. Atlikdamas ekspertizę, ekspertas arba ekspertų grupės vadovas gali iš užsakovo pareikalauti papildomos informacijos, reikalingos ekspertizės išvadoms parengti.

26. Laboratorinius ir kitus tyrimus gali atlikti atitinkamai veiklai akredituotos (atestuotos, licencijuotos) laboratorijos.

27. Ekspertizės atlikimo terminai paprastai nustatomi ekspertizės atlikimo sutartyje. Ekspertizės metu prireikus atlikti programoje nenumatytus tyrimus ar paaiškėjus, kad būtina atlikti kitus papildomus darbus, ekspertizės atlikimo terminai šalių susitarimu gali būti koreguojami. Ekspertizės terminai nustatomi ir koreguojami, suderinus su ekspertizę skyrusiomis institucijomis.

28. Atlikus ekspertizę, surašomas nustatytos formos dokumentas – aktas arba protokolas.

29. Esant nesutarimų tarp ekspertų darbo grupės narių, ekspertizės dokumente gali būti pateikta ir atskirų ekspertų nuomonė.

 

EKSPERTŲ KOMPETENCIJA, TEISĖS IR ATSAKOMYBĖ

 

30. Ekspertu gali būti specialistas, nustatyta tvarka įgijęs higienos (visuomenės sveikatos saugos) eksperto licenciją.

31. Eksperto liudijimus (licencijas) išduoda Visuomenės sveikatos saugos ekspertų atestacijos komisija prie Valstybinio visuomenės sveikatos centro (toliau – atestacijos komisija).

32. Ekspertų atestacijos komisijos nuostatus, sudėtį, eksperto (ekspertų grupės) nuostatus, ekspertų atestavimo tvarką reglamentuojantį dokumentą tvirtina Sveikatos apsaugos ministerija.

33. Ekspertai nustatyta tvarka privalo Valstybiniam visuomenės sveikatos centrui kasmet pagal oficialią statistinės ataskaitos formą pateikti ataskaitą apie savo veiklą.

34. Valstybinis visuomenės sveikatos centras kaupia duomenis apie ekspertus, analizuoja jų atliktą darbą, organizuoja ekspertų kvalifikacijos kėlimą.

35. Ekspertas arba ekspertų darbo grupė, atlikdami ekspertizę, privalo:

35.1. išnagrinėti visus ekspertizei pateiktus dokumentus, įvertinti objekto bandinių tyrimų rezultatus;

35.2. prireikus nustatyta tvarka iš užsakovo pareikalauti papildomų duomenų apie ekspertizės objektą;

35.3. laikytis sutartyje nustatytų ekspertizės atlikimo terminų;

35.4. neatskleisti užsakovo komercinių bei technologinių paslapčių, laikytis tarnybinės etikos reikalavimų;

35.5. atlikus ekspertizę ir parengus išvadas bei rekomendacijas, užsakovui (ekspertizę skyrusiai institucijai) pateikti nustatytą dokumentą.

36. Ekspertas turi teisę:

36.1. susipažinti su ekspertizės objekto medžiaga;

36.2. gauti iš užsakovų, pateikusių objektą ekspertizei, papildomus duomenis, kurie yra būtini ekspertizės išvadoms;

36.3. konsultuotis su kitais ekspertais;

36.4. savarankiškai išdėstyti išvadas;

36.5. ekspertizės metodikoje nustatyta tvarka prireikus imti tirti bandinius ir dalyvauti juos tiriant, jei tuos darbus atlieka akredituotos (atestuotos, licencijuotos) laboratorijos;

36.6. įstatymų nustatyta tvarka apskųsti su ekspertize susijusių pareigūnų veiksmus, jeigu jie pažeidžia eksperto teises ir teisėtus interesus;

36.7. ekspertizės organizatorės vadovybei teikti pasiūlymus dėl ekspertų įgaliojimų nustatymo ir informacijos apie ekspertizės objektą bei būtinos ekspertizei medžiagos pateikimo.

37. Eksperto atsakomybė:

37.1. ekspertas už savo pateiktą išvadą atsako teisės aktų nustatyta tvarka;

37.2. už ekspertizės vykdymo tvarkos pažeidimus, įmonių komercinių ir technologinių paslapčių skleidimą ir už tyčinę melagingą išvadą ekspertas atsako įstatymų nustatyta tvarka.

38. Eksperto (ekspertų) išvadų statusas:

38.1. vykdyti valstybinės ekspertizės išvadą privaloma, jeigu šios Tvarkos 14 punkte išvardytos institucijos pagal joms suteiktą kompetenciją priima tokį sprendimą;

38.2. privalomosios ekspertizės išvados yra įteisinamos higienos pažymėjimu ir išvados tampa privalomos, kai higienos pažymėjimus išduoda visuomenės sveikatos centrai, kiti juridiniai asmenys, turintys Sveikatos apsaugos ministerijos licenciją ir(ar) leidimą visuomenės sveikatos priežiūrai, o užsakovas, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu, raštiškai įsipareigoja privaloma tvarka laikytis higienos pažymėjimo išvadų;

38.3. savanoriškos ekspertizės išvados yra rekomendacinės, tačiau kai jos įteisinamos laikantis 38.2 punkte numatytos tvarkos, jos tampa privalomos.

39. Ekspertai gali bendradarbiauti su kitų sričių specialistais (ekspertais) ir analogiškomis institucijomis užsienyje.

 

EKSPERTIZĖS IŠLAIDŲ KOMPENSAVIMAS

 

40. Ekspertizės išlaidos kompensuojamos iš užsakovų ar valstybės biudžeto, valstybinio ar savivaldybių sveikatos fondo ar kitų organizacijų, užsakiusių ekspertizę, lėšų.

41. Savivaldybės vykdomai pirminei visuomenės sveikatos priežiūrai reikalingas ekspertizes ir vykdytojus nustato visuomenės sveikatos priežiūros teisės aktai, o užsakovo funkcijas vykdo savivaldybė.

42. Iš valstybės ar savivaldybių biudžeto kompensuojami tokie ekspertizės darbai:

42.1. valstybinių institucijų parengtų teisės aktų projektų ekspertizė;

42.2. valstybinės ekspertizės darbai, dalyvaujant tarpžinybinėse komisijose, darbo grupėse valstybinės valdymo ar savivaldos vykdomųjų institucijų pavedimu;

42.3. ekspertizė, atliekama valstybės ar savivaldos vykdomųjų institucijų skyrimu;

42.4. valstybinė ekspertizė pagal fizinių asmenų skundus;

42.5. teritorijų planavimo projektų ekspertizė;

42.6. šalies teritorijų, savivaldybių plėtros schemų, programų projektų ekspertizė;

42.7. valstybės ar savivaldybių įmonių ir įstaigų statybos (rekonstrukcijos, plėtros) projektų bei ekonominės veiklos ekspertizė.

 

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

43. Ginčus dėl eksperto (ekspertų) parinkimo ar dėl ekspertizės išvadų pripažinimo sprendžia:

43.1. vykdytojas, paskyręs ekspertą ar ekspertų komisiją;

43.2. Valstybinis visuomenės sveikatos centras;

43.3. teismas.

44. Jeigu užsakovas nesutinka su ekspertizę paskyrusios įstaigos sprendimu dėl eksperto (ekspertų) parinkimo, tai jis gali kreiptis į 14 punkte nurodytas institucijas arba į teismą dėl eksperto (ekspertų) nušalinimo. Teismo sprendimas yra galutinis.

_____________