LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO
IR LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS APLINKOS MINISTRO IR LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO 2007 M. RUGSĖJO 27 D. ĮSAKYMO
Nr. D1-495/3-310 „DĖL METEOROLOGIJOS PASLAUGŲ TEIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO
2011 m. balandžio 18 d. Nr. D1-332/3-229
Vilnius
Pakeičiame Meteorologijos paslaugų teikimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2007 m. rugsėjo 27 d. įsakymu Nr. D1-495/3-310 „Dėl Meteorologijos paslaugų teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2007, Nr. 103-4227), ir išdėstome jį nauja redakcija (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2007 m. rugsėjo 27 d.
įsakymu Nr. D1-495/3-310
(Lietuvos Respublikos aplinkos ministro ir
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2011 m. balandžio 18 d.
įsakymo Nr. D1-332/3-229 redakcija)
METEOROLOGIJOS PASLAUGŲ TEIKIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Meteorologijos paslaugų teikimo civilinės aviacijos reikmėms tvarkos aprašas (toliau – Tvarkos aprašas) parengtas atsižvelgiant į Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos (toliau – ICAO) 3 priedo „Meteorologijos paslaugos tarptautinei oro navigacijai“ ir Pasaulinės meteorologijos organizacijos (toliau – WMO) leidinio Nr. 49 „Techninis reglamentas“ standartus ir rekomenduojamąją praktiką.
2. Šis Tvarkos aprašas nustato meteorologijos paslaugų, teikiamų civilinės aviacijos reikmėms, rūšis, mastą, šių paslaugų teikėjus ir vartotojus. Meteorologijos paslaugų teikimo tvarka ir periodiškumas yra nustatyti šio Tvarkos aprašo priede.
3. Šiame Tvarkos apraše vartojamos sąvokos ir santrumpos:
Aerodromo prognozė (TAF) – tam tikru laikotarpiu aerodromo rajone numatomų meteorologinių sąlygų glaustas pranešimas.
AIRMET informacija – meteorologijos tarnybos išleidžiama informacija apie faktinius ar numatomus maršrute tam tikrus orų reiškinius, kurie gali turėti įtakos orlaivių skrydžių mažuose aukščiuose saugai, tačiau šie reiškiniai dar neįtraukti į skrydžių informacijos rajone sudarytą skrydžių mažuose aukščiuose prognozę.
ATIS – automatinė aerodromo informacijos sistema.
Meteorologinė informacija – meteorologinis pranešimas, analizė, prognozė ir kita informacija apie faktines arba numatomas meteorologines sąlygas.
NOTAM – telekomunikaciniais ryšiais platinamas pranešimas, kuriame yra informacija apie oro navigacijos priemones, paslaugas ir procedūras, jų būklę ir pasikeitimus, taip pat pavojus, apie kuriuos svarbu pranešti personalui, susijusiam su skrydžių operacijomis.
METAR – reguliarusis orų pranešimas, skirtas aviacijai, kodo forma.
METAR AUTO – reguliarusis automatinis orų pranešimas, skirtas aviacijai, kodo forma.
MET REPORT – reguliarusis vietinis orų pranešimas, skirtas aviacijai, atvirų santrumpų tekstu.
MET REPORT AUTO – reguliarusis automatinis vietinis orų pranešimas, skirtas aviacijai, atvirų santrumpų tekstu.
Oro navigacijos paslaugos – oro eismo paslaugos, ryšių, navigacijos ir stebėjimo paslaugos, meteorologijos paslaugos oro navigacijai, oro navigacijos informacijos paslaugos.
SIGMET informacija – meteorologijos tarnybos išleidžiama informacija apie faktinius ar numatomus maršrute tam tikrus orų reiškinius, kurie gali turėti įtakos orlaivių skrydžių saugai.
Skrydžių informacijos rajonas/viršutinės erdvės skrydžių informacijos rajonas (FIR/UIR) – nustatyto dydžio oro erdvė, kurioje teikiamos skrydžių informacijos ir aliarmo skelbimo paslaugos.
Skrydžio įgula – asmenys, kuriems nustatyta tvarka suteikta teisė eksploatuoti orlaivį.
SPECI – specialusis orų pranešimas, skirtas aviacijai, kodo forma.
SPECI AUTO – specialusis automatinis orų pranešimas, skirtas aviacijai, kodo forma.
SPECIAL – specialusis orų pranešimas, skirtas aviacijai, atvirų santrumpų tekstu.
SPECIAL AUTO – specialusis automatinis vietinis orų pranešimas, skirtas aviacijai, atvirų santrumpų tekstu.
TREND – aerodromo meteorologinių sąlygų tendencijos prognozė, pridedama prie reguliariojo ar specialiojo pranešimo; jos galiojimo periodas trunka 2 valandas nuo to laiko, kada sudarytas pranešimas.
UTC – suderintasis pasaulinis laikas.
GAMET prognozė – prognozė teritorijai atviru tekstu su santrumpomis skrydžiams žemuose lygiuose, kurią rengia atitinkamos įgaliotosios meteorologijos tarnybos paskirta meteorologijos tarnyba ir teikia skrydžių informacijos regionui ir jo subregionams bei perduoda jas kaimyninėms skrydžių informacijos regionų meteorologijos tarnyboms pagal sutartis.
II. METEOROLOGIJOS PASLAUGŲ RŪŠYS IR MASTAI
4. Civilinės aviacijos reikmėms Lietuvos Respublikos oro erdvės naudotojams ir Kauno, Palangos, Vilniaus ir Šiaulių aerodromams turi būti teikiamos šios meteorologijos paslaugos:
4.18. informacija apie į atmosferą patekusius radioaktyviuosius ir toksinius išmetamuosius teršalus;
4.19. meteorologinė informacija orlaivių skrydžiams: prognozuojamų ypatingųjų meteorologinių reiškinių ir aukštuminio vėjo bei temperatūros žemėlapiai pagal skrydžių lygius, prognozės orlaiviams kilti, paskirties ir atsarginių aerodromų prognozės (TAF) ir orų pranešimai METAR/SPECI, AIRMET ir SIGMET informacija Vilniaus ir kaimyninių FIR/UIR;
4.20. oro eismo paslaugų oro erdvės meteorologinės prognozės, pranešimai ir žemėlapiai, sudaromi Lietuvos Respublikos teritorijai, įskaitant teritoriją virš Baltijos jūros pagal Vilniaus skrydžių informacijos rajono ribas;
III. METEOROLOGIJOS PASLAUGŲ TEIKĖJAI IR VARTOTOJAI
5. Meteorologijos paslaugas civilinės aviacijos reikmėms šio Tvarkos aprašo priede nustatyta tvarka teikia Lietuvos Respublikos aplinkos ministro paskirtas juridinis asmuo, turintis atitinkamą oro navigacijos paslaugų teikėjo pažymėjimą.
6. Meteorologijos paslaugų aviacijos reikmėms vartotojai yra Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro paskirtas ir turintis oro navigacijos paslaugų teikėjo pažymėjimą oro eismo paslaugų (toliau – OEP) teikėjas, Civilinės aviacijos administracija, valstybės įmonė Tarptautinis Vilniaus oro uostas, valstybės įmonė „Kauno aerouostas“, valstybės įmonė Tarptautinis Palangos oro uostas, savivaldybės įmonė Šiaulių oro uostas ir orlaivių naudotojai. Meteorologijos paslaugos šių paslaugų vartotojams teikiamos pagal tarp jų ir meteorologijos paslaugų teikėjo sudarytas sutartis.
7. Specialiuosius pranešimus, gautus iš skrydžių įgulų, OEP teikėjo padalinių (regiono skrydžių valdymo centro ir Vilniaus aerodromo, Kauno, Palangos ir Šiaulių skrydžių valdymo centrų) skrydžių vadovai turi nedelsdami perduoti meteorologijos paslaugų teikėjo paskirtoms tarnyboms pagal OEP teikėjo ir meteorologijos paslaugų teikėjo pasirašytas sutartis tiesioginio kalbinio ryšio priemonėmis ar automatine meteorologinių matavimų sistema.
8. Meteorologijos paslaugos, teikiamos vartotojams pagal tarp jų ir meteorologijos paslaugų teikėjo sudarytas sutartis, turi atitikti ICAO 3 priedo „Meteorologijos paslaugos tarptautinei oro navigacijai“ standartus ir rekomenduojamąją praktiką bei kitus ICAO dokumentus, reglamentuojančius meteorologijos paslaugų teikimą, ir WMO leidinio Nr. 49 „Techninis reglamentas“ standartus ir rekomenduojamąją praktiką.
Meteorologijos paslaugų teikimo
tvarkos aprašo
priedas
METEOROLOGIJOS PASLAUGŲ TEIKIMO TVARKA IR PERIODIŠKUMAS
Rūšys |
Vartotojas |
Periodiškumas |
1 |
2 |
3 |
Meteorologinė (toliau – MET) informacija |
Civilinės aviacijos administracija |
Pagal paklausimą |
METAR /MET REPORT pranešimai (su TREND prognozėmis*) Vilniaus, Kauno, Palangos ir Šiaulių aerodromams |
OEP teikėjas, Europos MET duomenų bankai, kiti vartotojai |
Ne rečiau kaip kas valandą UTC laiku oro uostų darbo metu |
METAR AUTO / MET REPORT AUTO pranešimai (be TREND) Vilniaus, Kauno, Palangos ir Šiaulių aerodromams |
OEP teikėjas, Europos MET duomenų bankai, kiti vartotojai |
Ne rečiau kaip kas valandą oro uostų nedarbo metu |
SPECI /SPECIAL pranešimai (su TREND prognozėmis*) Vilniaus, Kauno ir Palangos aerodromams |
OEP teikėjas, Europos MET duomenų bankai, kiti vartotojai |
Pagal ICAO ir aerodromams nustatytus kriterijus oro uostų darbo metu |
SPECI AUTO/ SPECIAL AUTO pranešimai (be TREND) Vilniaus, Kauno ir Palangos aerodromams |
OEP teikėjas, Europos MET duomenų bankai, kiti vartotojai |
Pagal ICAO ir aerodromams nustatytus kriterijus oro uostų ne darbo metu |
SPECI /SPECIAL pranešimai Šiaulių aerodromui |
OEP teikėjas, Europos MET duomenų bankai, kiti vartotojai |
Pagal ICAO ir aerodromui nustatytus kriterijus oro uosto darbo metu |
TAF |
OEP teikėjas, Europos MET duomenų bankai, |
Oro uostų darbo metu: |
Vilniaus aerodromui |
kiti vartotojai |
kas 6 val. UTC laiku 24 valandoms |
Kauno aerodromui |
|
kas 6 val. UTC laiku 12 valandų |
Palangos aerodromui |
|
kas 3 val. UTC laiku 9 valandoms |
TAF pataisos (TAF COR ir TAF AMD) |
|
Pagal meteorologinę situaciją |
TAF/ TAF pataisos (TAF COR,TAF AMD) Šiaulių aerodromui |
OEP teikėjas, Europos MET duomenų bankai |
Pagal orlaivių skrydžių planus |
SIGMET informacija Vilniaus FIR |
OER teikėjas, Europos MET duomenų bankai, kiti vartotojai |
Pagal meteorologinę situaciją |
SIGMET informacija kaimyninių FIR/UIR (Rygos, Švedijos, Minsko, Varšuvos ir Kaliningrado ir atstumu iki 500 jūrmylių) |
OEP teikėjas |
Gavus tokią informaciją |
AIRMET informacija, įskaitant teritoriją virš Baltijos jūros |
OEP teikėjas, kiti vartotojai |
Pagal meteorologinę situaciją |
GAMET prognozės, įskaitant teritoriją virš Baltijos jūros |
OEP teikėjas, Europos MET duomenų bankai, kiti vartotojai |
Kas 6 val. UTC šviesiuoju paros metu ir kitu paros metu pagal sutartį su vartotojais |
Lietuvos meteorologinio radaro informacija |
OEP teikėjas, kiti vartotojai |
Nuolat |
Informacija apie vulkaninius debesis (SIGMET informacija ir konsultacijos) |
OEP teikėjas, Europos MET duomenų bankai, kiti vartotojai |
Gavus tokią informaciją |
Informaciją apie į atmosferą patekusius radioaktyviuosius ir toksinius išmetamuosius teršalus |
OEP teikėjas, kiti vartotojai |
Gavus tokią informaciją iš nacionalinių ar tarptautinių šaltinių |
Prognozės orlaiviams kilti iš Vilniaus, Kauno, Palangos ir Šiaulių aerodromų |
OEP teikėjas, skrydžių įgulos |
Pagal paklausimą |
Perspėjimai apie vėjo poslinkį Vilniaus aerodromui |
OEP teikėjas |
Pagal meteorologinę situaciją |
Perspėjimai apie pavojingus MET reiškinius aerodromams: |
|
Prireikus sudaromi pagal kriterijus, nustatomus tarpusavio sutartyse |
Vilniaus |
OEP teikėjas VĮ Tarptautinio Vilniaus oro uosto aerodromo tarnyba; |
|
Kauno |
OEP teikėjas VĮ „Kauno aerouostas“ aerodromo tarnyba; |
|
Palangos |
OEP teikėjas VĮ Tarptautinio Palangos oro uosto aerodromo tarnyba |
|
Šiaulių |
OEP teikėjas Savivaldybės įmonė Šiaulių oro uostas |
|
MET informacija orlaivių skrydžiams iš: Vilniaus aerodromo, Kauno aerodromo, Palangos aerodromo, Šiaulių aerodromo |
OEP teikėjas, skrydžių įgulos, aviakompanijų atstovai, kiti vartotojai |
Pagal paros skraidymo planą ir papildomas paraiškas Pagal paklausimą |
MET konsultacija ir (ar) instruktažas |
OEP teikėjas, skrydžių įgulos, kiti vartotojai |
Pagal paklausimą |
1. Informacija apie MET paslaugas tarptautinei oro navigacijai. 2. Informacija, reikalinga NOTAM parengti. 3. Informacija, reikalinga oro navigacijos informacijos aplinkraščiams parengti |
OEP teikėjas |
Pagal paklausimą arba prireikus |
MET informacija, reikalinga paieškos ir gelbėjimo darbams |
Aeronautikos gelbėjimo koordinacinis centras, oro uostų paieškos tarnybos |
Pagal paklausimą |
Aerodromo klimato charakteristika (lentelių ir suvestinės forma): Vilniaus aerodromui, Kauno aerodromui, Palangos aerodromui, Šiaulių aerodromui |
Civilinės aviacijos administracija, OEP teikėjas, VĮ Tarptautinis Vilniaus oro uostas, VĮ „Kauno aerouostas“, VĮ Tarptautinis Palangos oro uostas, savivaldybės įmonė Šiaulių oro uostas |
Sudaromos ir atnaujinamos pagal paskutiniųjų 5 metų MET stebėjimų aerodrome duomenis |