LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO REFORMOS KONCEPCIJOS PATVIRTINIMO

 

2002 m. vasario 6 d. Nr. 171

Vilnius

 

Įgyvendindama Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. spalio 4 d. nutarimu Nr. 1196 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001–2004 metų programos įgyvendinimo priemonių patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 86-3015), 25 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Patvirtinti Socialinių paslaugų teikimo reformos koncepciją (pridedama).

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRĖ                           VILIJA BLINKEVIČIŪTĖ

______________

 

 

 

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2002 m. vasario 6 d. nutarimu

Nr. 171

 

SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO REFORMOS KONCEPCIJA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

 1. Pastarąjį dešimtmetį Lietuvoje vykę reikšmingi socialiniai ir ekonominiai pokyčiai paveikė įvairias mūsų šalies gyvenimo sritis ir įvairias socialines žmonių grupes. Bendrosios, iš tarybinių laikų paveldėtos socialinės apsaugos priemonės rinkos ekonomikos sąlygomis tapo neefektyvios ir nepakankamos specialius poreikius turintiems asmenims – žmonėms su negalia, vaikams ir jų šeimoms, pagyvenusiems bei socialinės rizikos grupių asmenims. Siekiant užtikrinti kuo greitesnę socialinę pagalbą, socialinės paslaugos buvo plėtojamos kiekybiškai, neišskiriant prioritetinių žmonių grupių, neatsižvelgiant į finansines galimybes. Socialinių paslaugų kokybei nebuvo skiriama reikiamo dėmesio: orientuotasi į pasyvią valstybės (savivaldybių) pagalbą, neskatinant socialinėmis paslaugomis žmogaus pagelbėti pačiam sau.

2. Socialinių paslaugų poreikis vis didėja. Jų teikiama nepakankamai, todėl socialinių paslaugų sistemą bendruomenėse būtina plėtoti. Norint pasiekti galutinį socialinių paslaugų tikslą – grąžinti asmenims gebėjimą pasirūpinti savimi, išsaugant garbę ir orumą, ir integruotis į visuomenę – būtina nustatyti socialinių paslaugų sistemos plėtros prioritetus, tolesnes socialinių paslaugų kryptis, atitinkančias šių dienų poreikius, tendencijas ir suteikiančias galimybę efektyviau plėtoti ir išlaikyti socialinių paslaugų sistemą.

3. Šiuo metu efektyviai plėtoti socialinių paslaugų sistemą kliudo tai, kad:

3.1. galiojančiuose teisės aktuose aiškiai nenustatyta atskirų valdymo (valstybės, apskričių viršininkų, savivaldybių) lygių atsakomybė, tarpusavyje nesuderintos šių lygių funkcijos organizuojant socialinių paslaugų teikimą;

3.2. savivaldybėse ir apskrityse ne visada skiriama pakankamai dėmesio socialinių paslaugų planavimui, socialinės paslaugos teikiamos gerai nežinant bendruomenės poreikių, prioritetai ne visada nustatomi pagal esamus finansinius išteklius;

3.3. savivaldybės ir apskričių viršininkai, organizuodami socialinių paslaugų teikimą, pirmenybę teikia stacionariai globai. Stacionariose įstaigose gyvena dalis asmenų, kurie sugebėtų savarankiškai gyventi savo namuose, gaudami bendrąsias socialines paslaugas. Ne visada tiksliai nustatoma, kokių socialinių paslaugų reikia asmeniui, todėl jos ne visada paskiriamos pagrįstai;

3.4. esama įstaigų, teikiančių socialines paslaugas, finansavimo iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto (savivaldybių biudžetų) tvarka neskatina efektyviai naudoti turimus išteklius, taupyti lėšas, užkerta kelią socialines paslaugas teikiančių įstaigų konkurencijai, nesudaro galimybių aktyviau į šį procesą įsitraukti nevyriausybinėms organizacijoms;

3.5. esamas mokėjimo už socialines paslaugas dydis nesusietas su realiomis sąnaudomis ir yra santykinai per mažas. Apmokėjimas už paslaugas nediferencijuojamas priklausomai nuo asmens turto, pajamų, paslaugų rūšies (bazinės, papildomos) ir kokybės;

3.6. nėra socialinių paslaugų vertinimo, kontrolės ir kokybės užtikrinimo mechanizmo. Teikiant socialines paslaugas, nėra pakankamo ryšio su socialinių paslaugų gavėjais, informacija apie galimybes pasinaudoti socialinėmis paslaugomis dažnai nepasiekia asmenų, kuriems jų reikėtų. 

 

II. REFORMOS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI

 

4. Socialinių paslaugų teikimo reformos tikslas – sudaryti teisines, administracines, finansines sąlygas veiksmingiau planuoti, teikti ir organizuoti socialines paslaugas taip, kad būtų užtikrinti būtinieji asmens poreikiai ir pats asmuo skatinamas aktyviai pagelbėti pats sau.

5. Siekiant numatyto reformos tikslo, reikės įgyvendinti šiuos uždavinius:

5.1. paskirstyti funkcijas ir atsakomybę atskiriems valdymo lygiams (ministerijoms, apskričių viršininkams, savivaldybėms) socialinių paslaugų organizavimo srityje;

5.2. sukurti sąlygas savivaldybėms ir apskričių viršininkams planuoti socialinių paslaugų teikimą užtikrinant, kad bendruomenės poreikiai atitiktų finansinius išteklius;

5.3. sukurti bendrą asmens socialinių paslaugų poreikio nustatymo sistemą, įteisinti atsakomybę už šio poreikio nustatymą;

5.4. skatinti socialinių paslaugų teikėjų konkurenciją:

5.4.1. keisti socialinių paslaugų finansavimo tvarką – finansuoti socialines paslaugas, o ne jas teikiančias įstaigas, laikantis bendro principo – socialinių paslaugų poreikio ir lygio priklausomai nuo sąnaudų nustatymo;

5.4.2. įdiegti socialinių paslaugų pirkimo modelį;

5.5. diferencijuoti apmokėjimą už socialines paslaugas pagal socialinio solidarumo principą – Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto (savivaldybių biudžetų) lėšomis sumokama už socialines paslaugas asmenims, kuriems jos būtinos, bet jie neturi kuo už jas susimokėti;

5.6. sukurti bendrą minimalių reikalavimų socialinėms paslaugoms sistemą, socialinių paslaugų kokybės vertinimo ir kontrolės mechanizmą, įtraukti į šį procesą socialinių paslaugų gavėjus;

5.7. skatinti apskričių viršininkus, savivaldybes ir socialinių paslaugų teikėjus skleisti visuomenei informaciją apie teikiamas paslaugas.

 

III. REFORMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS IR JŲ VYKDYMAS

 

6. Būtina numatyti reformos įgyvendinimo priemones. Šios priemonės vykdomos etapais. Pirmajame etape (2002–2004 metais) bus parengtos pagrindinės reformos įgyvendinimo priemonės, nurodytos priede.

7. Baigus pirmąjį etapą, būtina išanalizuoti 2002–2004 metais įvykdytas priemones ir parengti antrojo etapo (2005–2010 metų) priemones (atsakingas vykdytojas – Socialinės apsaugos ir darbo ministerija).

 

IV. REFORMOS REZULTATAI

 

8. Tikimasi, kad įvykdžius numatytus uždavinius ir priemones:

8.1. bus sudarytos geresnės sąlygos didinti socialinių paslaugų gavėjų savarankiškumą ir tenkinti jiems būtinų socialinių paslaugų poreikius;

8.2. apskričių viršininkai, savivaldybės efektyviau organizuos socialinių paslaugų teikimą ir racionaliau naudos turimus išteklius;

8.3. mažės stacionarių socialinių paslaugų bendroje socialinių paslaugų struktūroje, mažės socialinių paslaugų sąnaudos;

8.4. plėsis socialinių paslaugų teikėjų rinka, didės socialinių paslaugų įvairovė;

8.5. bus užtikrintos geros kokybės ir nustatytuosius reikalavimus atitinkančios socialinės paslaugos;

8.6. socialinių paslaugų gavėjai, dalyvaudami organizuojant socialinių paslaugų teikimą ir mokėdami už socialines paslaugas, galės įtakoti geros kokybės socialinių paslaugų teikimą.

______________

 

 

 


Socialinių paslaugų teikimo

reformos koncepcijos

priedas

 

SOCIALINIŲ PASLAUGŲ TEIKIMO REFORMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS

 

Priemonės pavadinimas

Įvykdymo terminas

Vykdytojas

Pastabos

1. Parengti valstybinių socialinės globos įstaigų reorganizavimo strategiją

2002 metų I ketvirtis

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Socialinių įstaigų priežiūros ir audito departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos

bus numatytos pagrindinės valstybinių socialinės globos įstaigų (senelių globos namų, globos įstaigų asmenims su proto negalia) reorganizavimo kryptys

2. Parengti vaikų globos sistemos reorganizavimo strategiją

2002 metų II ketvirtis

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Švietimo ir mokslo ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija, Vidaus reikalų ministerija

bus numatytos pagrindinės socialinių paslaugų našlaičiams ir tėvų globos netekusiems vaikams sistemos plėtros kryptys

3. Peržiūrėti ministerijų, apskričių viršininkų ir savivaldybių funkcijas ir atsakomybę organizuojant socialines paslaugas reglamentuojančius teisės aktus, prireikus parengti jų pakeitimo projektus

2002 metų II ketvirtis

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Vidaus reikalų ministerija

bus patikslintos ir suderintos tarpusavyje įvairių valdymo lygių funkcijos organizuojant socialinių paslaugų teikimą

4. Parengti naujos redakcijos Lietuvos Respublikos socialinių paslaugų įstatymo projektą

2002 metų III ketvirtis

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

pagrindinis socialines paslaugas reglamentuojantis įstatymas iš esmės užtikrins koncepcijos nuostatų įgyvendinimą

5. Parengti minimalius reikalavimus įvairių tipų socialinės globos įstaigoms

2002 metų IV ketvirtis

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Socialinių įstaigų priežiūros ir audito departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos

parengti reikalavimai sudarys sąlygas įvertinti esamą socialinių paslaugų įstaigų lygį ir laikinai (iki bus parengti reikalavimai socialinėms paslaugoms) užtikrinti socialinių paslaugų kokybę

6. Papildyti galiojančius teisės aktus, prireikus parengti projektus teisės aktų, keičiančių socialinių paslaugų finansavimo ir apmokėjimo tvarką

2003 metų II ketvirtis

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

bus sudarytos sąlygos finansuoti socialines paslaugas, o ne įstaigas, savivaldybėms ir apskričių viršininkams pirkti ir parduoti socialines paslaugas, diferencijuoti apmokėjimą už socialines paslaugas priklausomai nuo asmens turto, pajamų, socialinių paslaugų rūšies

7. Parengti socialinių paslaugų poreikio asmeniui nustatymo principus ir tvarką

2003 metų II ketvirtis

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

bus sudarytos galimybės nustatyti, kokių asmeniui reikia socialinių paslaugų, ir įvertinti jo savarankiškumo laipsnį

8. Parengti socialinių paslaugų teikimo planavimo rekomendacijas apskričių viršininkams ir savivaldybėms

2004 metų I ketvirtis

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija

bus parengtos rekomendacijos, kaip apskričių viršininkams ir savivaldybėms planuoti socialines paslaugas, paskirstyti turimus išteklius joms teikti, nustatyti poreikį bendruomenėje

9. Parengti reikalavimus socialinėms paslaugoms

2004 metų IV ketvirtis

Socialinės apsaugos ir darbo ministerija, Socialinių įstaigų priežiūros ir audito departamentas prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos

pagal parengtus reikalavimus bus galima vertinti ir kontroliuoti socialinių paslaugų kokybę

______________