PRIEŠGAISRINĖS APSAUGOS IR GELBĖJIMO DEPARTAMENTO

PRIE VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJOS DIREKTORIAUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL CIVILINĖS SAUGOS BŪKLĖS SAVIVALDYBĖSE, MINISTERIJOSE IR KITOSE VALSTYBĖS INSTITUCIJOSE IR ĮSTAIGOSE PATIKRINIMŲ ORGANIZAVIMO IR ATLIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2010 m. rugsėjo 16 d. Nr.1-263

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2009, Nr. 159-7207) 12 straipsnio 5 dalies 7 punktu,

tvirtinu Civilinės saugos būklės savivaldybėse, ministerijose ir kitose valstybės institucijose ir įstaigose patikrinimų organizavimo ir atlikimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

Direktorius

vidaus tarnybos generolas                                                Remigijus Baniulis


PATVIRTINTA

Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo

departamento prie Vidaus reikalų

ministerijos direktoriaus

2010 m. rugsėjo 16 d. įsakymu Nr. 1-263

 

CIVILINĖS SAUGOS BŪKLĖS SAVIVALDYBĖSE, MINISTERIJOSE IR KITOSE VALSTYBĖS INSTITUCIJOSE IR ĮSTAIGOSE PATIKRINIMŲ ORGANIZAVIMO IR ATLIKIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Civilinės saugos būklė – ministerijų ir kitų valstybės institucijų ir įstaigų, savivaldybių administracijų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų vykdomos veiklos įgyvendinant teisės aktų jiems pavestas funkcijas civilinės saugos srityje atitiktis Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2009, Nr. 159-7207) ir kituose civilinę saugą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytiems reikalavimams.

2. Civilinės saugos būklės savivaldybėse, ministerijose ir kitose valstybės institucijose ir įstaigose patikrinimų organizavimo ir atlikimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja civilinės saugos būklės patikrinimų (toliau – patikrinimai) ministerijose ir kitose valstybės institucijose ir įstaigose, savivaldybių administracijose, kitose įstaigose ir ūkio subjektuose formas, periodiškumą, patikrinimus atliekančius subjektus, civilinės saugos būklės kriterijus ir vertinimo tvarką, ataskaitų rengimo ir tvirtinimo tvarką.

3. Apraše vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatyme (Žin., 1998, Nr. 115-3230; 2009, Nr. 159-7207) ir kituose civilinę saugą reglamentuojančiuose teisės aktuose.

 

II. CIVILINĖS SAUGOS BŪKLĖS PATIKRINIMŲ FORMOS, ATLIKIMO PERIODIŠKUMAS IR PATIKRINIMUS ATLIEKANTYS SUBJEKTAI

 

4. Civilinės saugos būklės patikrinimai yra kompleksiniai (planiniai) ir tiksliniai (neplaniniai).

5. Kompleksiniai (planiniai) patikrinimai atliekami Apraše nustatytu periodiškumu siekiant patikrinti ministerijai ar kitai valstybės institucijai ar įstaigai, savivaldybės administracijai, kitai įstaigai ar ūkio subjektui teisės aktų pavestų funkcijų civilinės saugos srityje vykdymą pagal Apraše nustatytus civilinės saugos būklės kriterijus.

6. Tiksliniai (neplaniniai) patikrinimai gali būti atliekami:

6.1. siekiant patikrinti teisės aktų ministerijai ar kitai valstybės institucijai ar įstaigai, savivaldybės administracijai, kitai įstaigai ar ūkio subjektui pavestų funkcijų civilinės saugos srityje vykdymą pagal Apraše nustatytus civilinės saugos būklės kriterijus, kurie kompleksinio (planinio) ar Aprašo 6.2 punkte nustatytu atveju atlikto tikslinio (neplaninio) patikrinimo metu buvo įvertinti nepatenkinamai ar patenkinamai;

6.2. po įvykusio įvykio, ekstremaliojo įvykio ar ekstremaliosios situacijos, siekiant patikrinti teisės aktų ministerijai ar kitai valstybės institucijai ar įstaigai, savivaldybės administracijai, kitai įstaigai ar ūkio subjektui pavestų tam tikrų funkcijų civilinės saugos srityje vykdymą pagal Apraše nustatytus civilinės saugos būklės kriterijus, taip pat turint informacijos ar kilus pagrįstiems įtarimams, kad įvykusio įvykio, ekstremaliojo įvykio ar ekstremaliosios situacijos likvidavimas ar jų padarinių šalinimas, gelbėjimo, paieškos ir neatidėliotinų darbų organizavimas buvo vykdomas nesilaikant teisės aktuose nustatytų reikalavimų arba nevykdomas, kai šių veiksmų atlikimas priskirtinas šio civilinės saugos sistemos subjekto kompetencijai.

7. Kompleksinius (planinius) patikrinimus atlieka:

7.1. Priešgaisrinės apsaugos ir gelbėjimo departamento prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – departamentas) valstybės tarnautojas (-ai) – Civilinės saugos įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 7 punkte nurodytuose civilinės saugos sistemos subjektuose – ne rečiau kaip kas 5 metus;

7.2. apskričių priešgaisrinių gelbėjimo valdybų valstybės tarnautojas (-ai) ir (ar) darbuotojas (-ai), dirbantis (-ys) pagal darbo sutartį (-is) (toliau – darbuotojas (-ai)) – toje apskrityje esančių savivaldybių administracijose – ne rečiau kaip kas 4 metus;

7.3. savivaldybių administracijų valstybės tarnautojas (-ai) ir (ar) darbuotojas (-ai) – ūkio subjektuose ir kitose įstaigose – ne rečiau kaip kas 4 metus.

8. Tikslinius (neplaninius) patikrinimus valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos vadovo sprendimu, pasibaigus paskutinio patikrinimo metu nustatytiems pažeidimams ištaisyti nurodytam terminui ar Aprašo 6.2 punkte nustatytu atveju, atlieka:

8.1. departamento valstybės tarnautojas (-ai) Civilinės saugos įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 7 punkte nurodytuose civilinės saugos sistemos subjektuose, savivaldybių administracijose;

8.2. apskrities priešgaisrinės gelbėjimo valdybos valstybės tarnautojas (-ai) ir (ar) darbuotojas (-ai) atitinkamos apskrities teritorijoje esančiose savivaldybių administracijose. Planuojant atlikti tikslinį (neplaninį) patikrinimą Aprašo 6.2 punkte nustatytu atveju, sprendimas dėl tikslinio (neplaninio) patikrinimo atlikimo turi būti suderintas su departamentu;

8.3. savivaldybių administracijų valstybės tarnautojas (-ai) ir (ar) darbuotojas (-ai) atitinkamos savivaldybės teritorijoje esančiuose ūkio subjektuose ir kitose įstaigose.

9. Atsižvelgdamas į civilinės saugos būklės patikrinimo formą, tikslus, numatomo tikrinti civilinės saugos sistemos subjekto veiklos pobūdį ir (ar) kitas aplinkybes, susijusias su patikrinimu, departamento direktorius, apskrities priešgaisrinės gelbėjimo valdybos viršininkas ar savivaldybės administracijos direktorius gali sudaryti komisiją (toliau – Komisija) patikrinimui atlikti. Komisiją sudaro Komisijos pirmininkas ir nariai.

10. Kompleksiniai (planiniai) patikrinimai įtraukiami į valstybės ar savivaldybių institucijos ar įstaigos metų veiklos priemonių planą arba ne vėliau kaip iki sausio 31 d. parengiamas tų metų kompleksinių (planinių) patikrinimų planas, kurį tvirtina valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos vadovas. Numatomi tikrinti civilinės saugos sistemos subjektai apie jų įtraukimą į minėtus planus informuojami ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo atitinkamo plano patvirtinimo ar pakeitimo dienos. Kompleksinių (planinių) patikrinimų planai gali būti skelbiami atitinkamos valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos interneto svetainėje.

11. Apie numatomą kompleksinį (planinį) patikrinimą ministerijos ar kitos valstybės institucijos ar įstaigos vadovas, savivaldybės administracijos direktorius, kitos įstaigos ar ūkio subjekto vadovas ar jų įgaliotas asmuo (toliau – atstovas) informuojamas likus ne mažiau kaip 10 darbo dienų iki numatomo patikrinimo pradžios. Raštu ar elektroniniu būdu nurodomas numatomo atlikti patikrinimo pagrindas, terminas, dalykas, preliminarus dokumentų, kuriuos civilinės saugos sistemos subjektas turės pateikti patikrinimo metu, sąrašas.

12. Valstybės tarnautojas (-ai) ir (ar) darbuotojas (-ai), prieš atlikdamas (-i) patikrinimą, turi išanalizuoti prieš tai atliktų šio civilinės saugos sistemos subjekto patikrinimų ataskaitas, kitus su patikrinimu susijusius dokumentus.

13. Patikrinimo metu valstybės tarnautojas (-ai) ir (ar) darbuotojas (-ai), atliekantis (-ys) patikrinimą, atsižvelgdamas (-i) į patikrinimo formą, analizuoja ministerijos ar kitos valstybės institucijos ar įstaigos, savivaldybės administracijos, kitos įstaigos ar ūkio subjekto visų ar pasirinktų teisės aktų pavestų funkcijų civilinės saugos srityje vykdymą pagal Apraše nustatytus civilinės saugos būklės kriterijus.

 


III. CIVILINĖS SAUGOS BŪKLĖS KRITERIJAI IR VERTINIMO TVARKA

 

14. Civilinės saugos būklė ministerijoje ar kitoje valstybės institucijoje ar įstaigoje vertinama pagal šiuos kriterijus:

14.1. ekstremaliųjų situacijų operacijų centro sudarymas, ekstremaliųjų situacijų operacijų centro nuostatai;

14.2. ekstremaliųjų situacijų operacijų centro patalpų ir darbo vietų įrengimo organizavimas, slėptuvių parinkimas ir (ar) įrengimas;

14.3. galimų pavojų ir rizikos analizė, ekstremaliųjų situacijų valdymo planas;

14.4. pasiūlymų dėl ekstremaliojo įvykio kriterijų teikimas departamentui;

14.5. valstybės tarnautojų ir darbuotojų ir ministerijos reguliavimo srities valstybės institucijų ir įstaigų perspėjimo ir informavimo apie gresiančias ar susidariusias ekstremaliąsias situacijas organizavimas;

14.6. ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių planavimas ir vykdymas;

14.7. ministerijos ar kitos valstybės institucijos ar įstaigos valstybės tarnautojų ir (ar) darbuotojų civilinės saugos mokymo organizavimas;

14.8. teisės aktų nustatytų kategorijų ministerijos ar kitos valstybės institucijos ar įstaigos valstybės tarnautojų ir (ar) darbuotojų siuntimas į civilinės saugos mokymo kursus;

14.9. civilinės saugos pratybų rengimas;

14.10. ministerijos ar kitos valstybės institucijos ar įstaigos dalyvavimas tarptautinių institucijų ir organizacijų veikloje civilinės saugos klausimais.

15. Civilinės saugos būklė savivaldybės administracijoje vertinama pagal šiuos kriterijus:

15.1. galimų pavojų ir rizikos analizė, savivaldybės ekstremaliųjų situacijų valdymo plano rengimas, jo viešasis svarstymas, tvirtinimas;

15.2. savivaldybės ekstremalių situacijų komisijos sudarymas, savivaldybės ekstremalių situacijų komisijos nuostatai;

15.3. savivaldybės ekstremaliųjų situacijų operacijų centro sudarymas, ekstremaliųjų situacijų operacijų centro nuostatai;

15.4. ekstremaliųjų situacijų operacijų centro patalpų ir darbo vietų įrengimas, slėptuvių parinkimas ir (ar) įrengimas;

15.5. savivaldybės lygio civilinės saugos pratybų organizavimas;

15.6. gyventojų švietimas civilinės saugos klausimais;

15.7. civilinės saugos organizavimo funkcijai vykdyti skirtų lėšų panaudojimas;

15.8. savivaldybės teritorijoje esančių ūkio subjektų ir kitų įstaigų civilinės saugos būklės patikrinimų organizavimas ir atlikimas;

15.9. tarpusavio pagalbos su kaimyninėmis savivaldybėmis planų sudarymas;

15.10. duomenų, reikalingų civilinės saugos uždaviniams vykdyti, rinkimas iš visų savivaldybės teritorijoje esančių civilinės saugos sistemos subjektų ir jų teikimas departamentui;

15.11. gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų perspėjimo ir informavimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją, galimus ekstremaliosios situacijos padarinius bei priemones jiems pašalinti ir apsisaugojimo nuo ekstremaliosios situacijos būdus organizavimas, perspėjimo sistemos priežiūros organizavimas;

15.12. kolektyvinės apsaugos statinių poreikio nustatymas, gyventojų evakavimo organizavimas;

15.13. sutarčių su ūkio subjektais ir kitomis įstaigomis dėl savivaldybės ekstremaliųjų situacijų valdymo plane numatytų užduočių vykdymo sudarymas;

15.14. ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių planavimas ir vykdymas;

15.15. informacijos apie įvykį, ekstremalųjį įvykį ar ekstremaliąją situaciją teikimas.

16. Civilinės saugos būklė ūkio subjekte ar kitoje įstaigoje, kai teisės aktai įpareigoja šiuos ūkio subjektus ar kitas įstaigas vykdyti nustatytas funkcijas civilinės saugos srityje, vertinama pagal šiuos kriterijus:

16.1. ekstremaliųjų situacijų prevencijos priemonių planavimas ir vykdymas;

16.2. civilinės saugos pratybų ir ūkio subjekto ar kitos įstaigos darbuotojų civilinės saugos mokymo organizavimas;

16.3. darbuotojų perspėjimo ir informavimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją organizavimas, gyventojų, valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų, kitų įstaigų ir ūkio subjektų, patenkančių į galimos taršos ar pavojaus zoną, perspėjimo apie gresiančią ar susidariusią ekstremaliąją situaciją organizavimas;

16.4. duomenų apie valstybinės reikšmės ir pavojinguosius objektus teikimas Valstybinės reikšmės ir pavojingų objektų registro tvarkymo įstaigoms;

16.5. duomenų, reikalingų civilinės saugos uždaviniams vykdyti, teikimas savivaldybės administracijos direktoriui;

16.6. ūkio subjekto ekstremaliųjų situacijų operacijų centro sudarymas, ūkio subjekto ekstremaliųjų situacijų operacijų centro nuostatai;

16.7. galimų pavojų ir rizikos analizė, ekstremaliųjų situacijų valdymo plano rengimas, derinimas ir tvirtinimas;

16.8. sutarčių su savivaldybių administracijų direktoriais dėl materialinių išteklių teikimo ekstremaliųjų situacijų atvejais sudarymas;

16.9. ūkio subjekto ar kitos įstaigos darbuotojų evakavimo organizavimas, pagal poreikį aprūpinimas asmeninės apsaugos priemonėmis.

17. Kiekvienas civilinės saugos būklės kriterijus įvertinamas gerai, patenkinamai ar nepatenkinamai:

17.1. kriterijus įvertinamas gerai, kai funkcijos civilinės saugos srityje vykdymas atitinka teisės aktuose nustatytus reikalavimus;

17.2. kriterijus įvertinamas patenkinamai, kai funkcija civilinės saugos srityje vykdoma, tačiau nustatyti tam tikri nežymūs teisės aktuose nustatytų reikalavimų pažeidimai;

17.3. kriterijus įvertinamas nepatenkinamai, kai funkcija civilinės saugos srityje nevykdoma arba vykdoma iš esmės pažeidžiant teisės aktuose nustatytus reikalavimus.

18. Įvertinus ne daugiau kaip 30 procentų patikrinimo metu įvertintų Apraše nustatytų kriterijų patenkinamai, o kitus – gerai, ministerijos ar kitos valstybės institucijos ar įstaigos, savivaldybės administracijos, kitos įstaigos ar ūkio subjekto civilinės saugos būklė įvertinama gerai.

19. Įvertinus daugiau kaip 30 procentų patikrinimo metu įvertintų Apraše nustatytų kriterijų nepatenkinamai, ministerijos ar kitos valstybės institucijos ar įstaigos, savivaldybės administracijos, kitos įstaigos ar ūkio subjekto civilinės saugos būklė įvertinama nepatenkinamai.

20. Kitais, negu nurodyta šio Aprašo 18 ir 19 punktuose, atvejais ministerijos ar kitos valstybės institucijos ar įstaigos, savivaldybės administracijos, kitos įstaigos ar ūkio subjekto civilinės saugos būklė įvertinama patenkinamai.

 

IV. PATIKRINIMO ATASKAITOS RENGIMAS IR TVIRTINIMAS

 

21. Valstybės tarnautojas (-ai) ir (ar) darbuotojas (-ai), atlikęs (-ę) patikrinimą ministerijoje ar kitoje valstybės institucijoje ar įstaigoje, savivaldybės administracijoje, kitoje įstaigoje ar ūkio subjekte, ne vėliau kaip per 10 darbo dienų po patikrinimo parengia patikrinimo ataskaitą (toliau – Ataskaita) (priedas).

22. Ataskaitoje nurodoma:

22.1. kas, kada ir kur atliko patikrinimą, patikrinimo forma;

22.2. kaip įvertinamas kiekvienas Apraše nustatytas civilinės saugos būklės kriterijus, jeigu patikrinimo metu jis buvo tikrinamas;

22.3. jeigu nustatyti civilinę saugą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimai – civilinę saugą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatytais reikalavimais pagrįsta pažeidimo esmė;

22.4. civilinės saugos būklės įvertinimas, įvertinimo motyvai (pagal Aprašo 18–20 punktų nuostatas);

22.5. ar pašalinti ankstesnių patikrinimų metu nustatyti pažeidimai, jeigu tai dar nebuvo patikrinta, ar šie pažeidimai buvo pašalinti per nustatytą terminą;

22.6. nustatomas protingas (ne trumpesnis kaip vieno mėnesio) terminas patikrinimo metu nustatytiems pažeidimams ištaisyti.

23. Prie Ataskaitos, esant galimybei, pridedami dokumentai, patvirtinantys šio Aprašo 22.3 ir 22.5 punktuose nustatytus faktus, ar jų kopijos, taip pat gali būti pridedami kiti su patikrinimu susiję dokumentai ar jų kopijos.

24. Ataskaitą ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo surašymo dienos tvirtina valstybės ar savivaldybių institucijos ar įstaigos, kurios valstybės tarnautojas (-ai) ir (ar) darbuotojas (-ai) atliko patikrinimą, vadovas.

25. Ataskaitos kopija per 3 darbo dienas nuo patvirtinimo dienos išsiunčiama civilinės saugos sistemos subjekto, kuriame buvo atliktas patikrinimas, vadovui ar atstovui.

26. Valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos, kurios valstybės tarnautojas (-ai) ir (ar) darbuotojas (-ai) atliko patikrinimą, teikia tam civilinės saugos sistemos subjektui metodinę pagalbą klausimais, susijusiais su patikrinimo metu nustatytų pažeidimų šalinimu.

27. Savivaldybių administracijos per 3 darbo dienas nuo Ataskaitos patvirtinimo dienos Ataskaitos kopiją ir kitus dokumentus, susijusius su patikrinimo atlikimu ūkio subjekte ar kitoje įstaigoje, išsiunčia atitinkamos apskrities priešgaisrinei gelbėjimo valdybai.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

28. Aprašo nuostatos netaikomos:

28.1. pavojingiesiems objektams, kuriems taikomi Pramoninių avarijų prevencijos, likvidavimo ir tyrimo nuostatai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 17 d. nutarimu Nr. 966 (Žin., 2004, Nr. 130-4649; 2008, Nr. 109-4159);

28.2. civilinės saugos sistemos subjektams, kurie nėra minimi Lietuvos Respublikos civilinės saugos įstatymo 13 straipsnio 4 dalies 7 punkte;

28.3. ūkio subjektams ir kitoms įstaigoms, kurie neatitinka Kriterijų ūkio subjektams ir kitoms įstaigoms, kurių vadovai turi organizuoti ekstremaliųjų situacijų valdymo planų rengimą, derinimą ir tvirtinimą, ir ūkio subjektams, kurių vadovai turi sudaryti ekstremaliųjų situacijų operacijų centrą, patvirtintų departamento direktoriaus 2010 m. balandžio 19 d. įsakymu Nr. 1-134 (Žin., 2010, Nr. 46-2236).

29. Ataskaitos ir kiti su patikrinimais susiję dokumentai saugomi teisės aktų nustatyta tvarka.

30. Ginčai dėl patikrinimų organizavimo ir atlikimo sprendžiami Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

_________________


Civilinės saugos būklės savivaldybėse,

ministerijose ir kitose valstybės

institucijose ir įstaigose, ūkio subjektuose

ir įstaigose patikrinimų organizavimo

ir atlikimo tvarkos aprašo

priedas

 

TVIRTINU

Valstybės ar savivaldybės institucijos ar įstaigos vadovas

(Parašas)

(Vardas ir pavardė)

(Data)

 

(Civilinės saugos būklės patikrinimo ataskaitos forma)

 

__________________________________________________________________________

(patikrinimą atliekančios institucijos ar įstaigos pavadinimas)

 

__________________________________________________________________________

(tikrinamo civilinės saugos sistemos subjekto pavadinimas ir adresas)

 

CIVILINĖS SAUGOS BŪKLĖS PATIKRINIMO

ATASKAITA

 

20______ m. _________ d. Nr. _________

 

__________________

(surašymo vieta)

 

Vykdydami ____________________________________________________________

___________________________________________________________________________ ,

(patikrinimo pagrindas – nurodymas, planavimo dokumentas, pavedimas)

20______ m. ____________ mėn. _____d. ________________________________________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

(patikrinimą atliekančio (-ių) valstybės tarnautojo (-ų) ir (ar) darbuotojo (-ų) pareigos, vardas (-ai) ir pavardė (-ės)

 

atliko civilinės saugos būklės kompleksinį (planinį), tikslinį (neplaninį) patikrinimą (pabraukti).

Paskutinio patikrinimo data _____________________________________________________

Informacija apie ankstesnio patikrinimo metu pateiktų reikalavimų įvykdymą _____________

___________________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

Patikrinimo metu nustatyta:

 

Kriterijus pagal Aprašo numeraciją

Kriterijaus pavadinimas

Vertinimas

Pastabos

 

 

 

 

 

Vertinimo galutinė išvada: Civilinės saugos būklė vertinama ______ vertinimo motyvai

___________________________________________________________________________

 

Pasiūlymai: _________________________________________________________________

___________________________________________________________________________

 

 

 

 

Patikrinimą atlikusio (-ių) valstybės tarnautojo (-ų) ir (ar) darbuotojo (-ų) vardas (-ai), pavardė (-ės), parašas (-ai):

 

 

 

 

 

Pridedama (pridedamų dokumentų kopijų sąrašas)

 

 

 

_________________