LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRO 2013 M. GRUODŽIO 20 D. ĮSAKYMO NR. 4-1100 „DĖL VALSTYBĖS VALDOMŲ ĮMONIŲ SPECIALIŲJŲ ĮPAREIGOJIMŲ NUSTATYMO IR INFORMACIJOS PATEIKIMO REKOMENDACIJŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2018 m. gegužės 7 d. Nr. 4-270

Vilnius

 

 

Pakeičiu Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2013 m. gruodžio 20 d. įsakymą Nr. 4-1100 „Dėl Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijų patvirtinimo“:

1. Pakeičiu nurodytą įsakymą ir jį išdėstau nauja redakcija (Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijos nauja redakcija nedėstomos):

LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijų PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. liepos 14 d. nutarimo Nr. 1052 „Dėl Valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumo užtikrinimo gairių aprašo patvirtinimo“ 4 punktu,

tvirtinu Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijas (pridedama).“

2. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintas Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijas:

2.1. Pakeičiu I skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS“.

2.2. Pakeičiu 1 punktą ir jį išdėstau taip:

1. Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijos (toliau – Rekomendacijos) skirtos padėti ūkinę komercinę veiklą vykdančioms valstybės valdomoms įmonėms (toliau – VVĮ), taip pat valstybės įmonės savininko teises ir pareigas įgyvendinančioms institucijoms, akcijų valdytojams (toliau – valstybei atstovaujanti institucija) identifikuoti VVĮ vykdomus specialiuosius įpareigojimus ir atskirai įvertinti finansinius rezultatus (pelną ar nuostolius), gautus VVĮ atliekant jai įstatymais ir kitais teisės aktais pavestas funkcijas (specialiuosius įpareigojimus ir valstybės pavestą komercinę funkciją).“

2.3. Pakeičiu 2 punktą ir jį išdėstau taip:

2. Komercinės veiklos ir specialiųjų įpareigojimų atskyrimas atliekant finansinės informacijos analizę pagal VVĮ funkcijas suteikia galimybę VVĮ valdymo organams, akcininkams ir kitiems finansinės informacijos naudotojams geriau suprasti VVĮ atliekamų įvairių funkcijų tipų įtaką VVĮ finansiniams rodikliams (pelningumui, efektyvumui ir kt.) ir šios informacijos pagrindu priimti kokybiškus valdymo sprendimus, skirtus veiklos skaidrumui ir efektyvumui didinti. Todėl VVĮ rekomenduojama įtraukti į apskaitą specialiųjų įpareigojimų finansinius rezultatus ir atskleisti specialiųjų įpareigojimų, valstybės pavestų komercinių funkcijų ir komercinės veiklos finansinę informaciją vadovaujantis Rekomendacijomis ir Valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumo užtikrinimo gairių aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. liepos 14 d. nutarimu Nr. 1052 „Dėl Valstybės valdomų įmonių veiklos skaidrumo užtikrinimo gairių aprašo patvirtinimo“, taip pat tobulinti savo finansinės informacijos paskirstymo pagal atliekamas funkcijas ir specialiųjų įpareigojimų finansinės informacijos atskleidimą įtvirtinančią apskaitos politiką, atsižvelgiant į poreikį įvertinti atskirų VVĮ atliekamų funkcijų finansinius rezultatus, ir, esant galimybei, plėtoti informacijos, reikalingos VVĮ atliekamoms funkcijoms, rinkimo, sisteminimo, valdymo, įvertinimo ir pateikimo (toliau – valdymo apskaita) sistemą.“

2.4. Pakeičiu 3 punktą ir jį išdėstau taip:

3. Rekomendacijos parengtos atsižvelgiant į Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos (toliau – EBPO) parengtas gaires ir rekomendacijas, skirtas VVĮ valdymui gerinti, valdymo apskaitos organizavimo gerąją praktiką bei Tarptautinės apskaitos standartų valdybos leidžiamus Tarptautinės finansinės atskaitomybės standartus (toliau – TFAS).“

2.5. Pakeičiu 6 punktą ir jį išdėstau taip:

6. Informacija apie dvi ar daugiau funkcijų, kurios atskirai nėra laikytinos reikšmingomis vadovaujantis Rekomendacijų 5 punktu, gali būti sujungiama tol, kol atitiks bent vieną iš trijų kriterijų, nurodytų Rekomendacijų 5 punkte.“

2.6. Pakeičiu 7 punktą ir jį išdėstau taip:

7. Rekomendacijose vartojamos sąvokos:

7.1. Akcijų valdytojas kaip apibrėžta Valstybės turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo valstybės valdomose įmonėse tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 665 „Dėl Valstybės turtinių ir neturtinių teisių įgyvendinimo valstybės valdomose įmonėse tvarkos aprašo patvirtinimo“.

7.2. Funkcija – VVĮ vykdoma veikla, kuriai valstybei atstovaujanti institucija nustato atskirus veiklos vykdymo reikalavimus, o jos finansiniai rezultatai įvertinami atskirais rodikliais, kuriai vykdyti skiriami reikšmingi VVĮ materialiniai, finansiniai ir (arba) žmogiškieji ištekliai ir kurios vykdymas turi esminę įtaką VVĮ veiklos rezultatams ir kurios kainodara iš esmės skiriasi nuo kitos VVĮ vykdomos veiklos kainodaros.

7.3. Nepriklausomas reguliatorius valstybės institucija, kuri neįgyvendina VVĮ savininko teisių ir kuriai teisės aktais yra pavesta reguliuoti tam tikrų veiklų kainas bei vykdymo sąlygas.

7.4. Sąnaudų apskaitos sistema – valdymo apskaitos dalis, apimanti VVĮ sąnaudų apskaitą ir paskirstymą, taip pat sąnaudų apskaitos ir paskirstymo principus, metodus ir taisykles, skirtas VVĮ sąnaudų apskaitai ir paskirstymui tarp įvairių VVĮ atliekamų funkcijų tvarkyti ir finansinėms ataskaitoms sudaryti ir pateikti.

7.5. Valstybės pavesta komercinė funkcija – funkcija, kurią atlikti VVĮ, vadovaudamasi įstatymais arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, turi išskirtines teises ir už kurios atlikimą pajamos yra gaunamos tiesiogiai iš paslaugos vartotojų, o paslaugos įkainius nustato nepriklausomas reguliatorius, įtraukęs pelno maržą, kuri leidžia padengti įmonės alternatyviuosius kaštus.

7.6. Valstybės valdoma įmonė – kaip apibrėžta Kandidatų į valstybės įmonės ar savivaldybės įmonės valdybą ir kandidatų į valstybės ar savivaldybės valdomos bendrovės visuotinio akcininkų susirinkimo renkamą kolegialų priežiūros ar valdymo organą atrankos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2015 m. birželio 17 d. nutarimu Nr. 631 „Dėl Kandidatų į valstybės įmonės ar savivaldybės įmonės valdybą ir kandidatų į valstybės ar savivaldybės valdomos bendrovės visuotinio akcininkų susirinkimo renkamą kolegialų priežiūros ar valdymo organą atrankos aprašo patvirtinimo.“

2.7. Pakeičiu II skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:

II SKYRIUS

VVĮ vykdomų specialiųjų įpareigojimų nustatymo kriterijai“.

2.8. Pakeičiu 8 punktą ir jį išdėstau taip:

8. Laikoma, kad VVĮ vykdo specialųjį įpareigojimą, jeigu pareiga atlikti tam tikrą aiškiai apibrėžtą funkciją yra nustatyta įstatymuose arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimuose ir atliekant šią funkciją yra tenkinamas bent vienas iš šių kriterijų:

8.1. funkcijai atlikti yra skiriami valstybės biudžeto asignavimai;

8.2. funkcijos atlikimas finansuojamas Europos Sąjungos ir (arba) kitų fondų lėšomis.

8.3. funkcijos atlikimo sąnaudos yra dengiamos kitų VVĮ vykdomų veiklų pajamomis;

8.4. su funkcijos atlikimu susijusią kainodarą reglamentuoja įstatymai, Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija, o į nustatomą prekės ar paslaugos kainą pelno marža neįskaičiuojama arba ribojama taip, kad neleidžia padengti alternatyviųjų kaštų;

8.5. funkcijos atlikimas yra viešojo administravimo funkcija.“

2.9. Papildau 81 punktu:

81. Funkcijos priskyrimas specialiesiems įpareigojimams, sprendžiant, ar funkcija atitinka bent vieną iš Rekomendacijų 8.1–8.5 nurodytų kriterijų, galimas tik gavus raštišką VšĮ „Stebėsenos ir prognozių agentūra“ suderinimą. Valstybės pavesta komercinė funkcija nelaikoma specialiuoju įpareigojimu.“

2.10. Pakeičiu III skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:

Iii SKYRIUS

VVĮ vykdomų Specialiųjų įpareigojimų požymiai“.

2.11. Pakeičiu IV skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:

IV SKYRIUS

Informacijos apie VVĮ ATLIEKAmas funkcijas pateikimas“.

2.12. Pakeičiu 12 punktą ir jį išdėstau taip:

12. Pildant Formą, konkreti VVĮ funkcija gali būti priskirta tik vienam funkcijų tipui (specialiajam įpareigojimui, valstybės pavestai komercinei funkcijai arba komercinei funkcijai). Jeigu nėra aišku, kuriam funkcijų tipui priskirti konkrečią funkciją, ji gali būti skaidoma į atskiras smulkesnes funkcijas, kurios pagal savo savybes aiškiai atitiktų vieną iš funkcijos tipų.“

2.13. Pripažįstu netekusiu galios 13 punktą.

2.14. Pakeičiu V skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:

V SKYRIUS

FINANSINĖS INFORMACIJOS PASKIRSTYMAS PAGAL VVĮ ATLIEKAMAS FUNKCIJAS IR ŠIOS INFORMACIJOS PATEIKIMAS.

2.15. Pakeičiu 14 punktą ir jį išdėstau taip:

14. Finansinės informacijos paskirstymas pagal VVĮ atliekamas funkcijas ir tokia finansinė informacija atskleidžiama laikantis Lietuvos Respublikos įmonių finansinės atskaitomybės įstatyme įtvirtintų bendrųjų apskaitos principų.“

 

2.16. Pakeičiu 17.1 papunktį ir jį išdėstau taip:

17.1. Pajamų priskyrimas. Kiekvienam funkcijų tipui priskiriamos tiesiogiai su jų atlikimu susijusios pajamos (pvz., atliekant komercines funkcijas, valstybės pavestas komercines funkcijas ar specialiuosius įpareigojimus gautos pajamos už suteiktas paslaugas ar parduotą produkciją). Jeigu VVĮ:

17.1.1. vykdydama specialųjį įpareigojimą teikia tam tikras paslaugas be užmokesčio ir negauna jokios kompensacijos, tokiai funkcijai pajamos nėra priskiriamos;

17.1.2. vykdo specialųjį įpareigojimą ir šią funkciją atliekant jos patiriami nuostoliai yra kompensuojami, kompensacijos įtraukimas į finansinės informacijos paskirstymą pagal atliekamas funkcijas turėtų atitikti VVĮ finansinėse ataskaitose taikomus tokios kompensacijos įtraukimo į apskaitą principus;

17.1.3. teikia kompleksines paslaugas, kurios pagal savo pobūdį priskirtinos skirtingų tipų funkcijoms, ir už tokias paslaugas nustatomas vienas kompleksinis įkainis, VVĮ pajamos turėtų būti paskirstomos pagal skirtingų tipų funkcijas, atsižvelgiant į įkainio struktūrą (t. y. išskaidžius kompleksinės paslaugos įkainio dalis į dedamąsias pagal skirtingus funkcijų tipus);

17.1.4. konsoliduoja dukterinių įmonių finansinę informaciją, ši finansinė informacija taip pat skirstoma pagal funkcijų tipus, t. y. konsolidavimo metu neeliminuotos dukterinių VVĮ pajamos, įtrauktos į konsoliduotąją finansinę ataskaitą, priskiriamos atitinkamam (konsoliduotos grupės) verslo segmentui.“

2.17. Pakeičiu 21 punktą ir jį išdėstau taip:

21. VVĮ balanso ir pelno (nuostolių) ataskaitoje pateiktos finansinės informacijos paskirstymo pagal VVĮ atliekamas funkcijas rezultatai pateikiami užpildant Finansinės informacijos (iš balanso) pagal atliekamas funkcijas pateikimo ir Pelno (nuostolių) ataskaitos finansinės informacijos pagal atliekamas funkcijas pateikimo formas (Rekomendacijų 2 ir 3 priedai). Šiose formose nurodant į VVĮ finansines ataskaitas neįskaičiuojamus funkcijų rodiklius, nurodomos sąnaudos arba pajamos, kurios neįtraukiamos į galutinę audituojamą pelno (nuostolių) ataskaitą (pvz., sąnaudos kompensuojamos iš biudžeto), ar turtas, kuris dalyvauja vykdant specialųjį įpareigojimą, bet nėra įtrauktas į galutinį audituojamą balansą (t. y. užbalansinis), ar kitos į galutines finansines ataskaitas neįtraukiamos eilutės.

2.18. Pakeičiu 22 punktą ir jį išdėstau taip:

22. Rekomendacijų 21 punkte nurodytose formose pateikiamų visų VVĮ specialiųjų įpareigojimų, valstybės pavestų komercinių funkcijų, komercinių funkcijų ir nepaskirstytos dalies finansinių rodiklių suma turi būti lygi VVĮ finansinių ataskaitų atitinkamuose straipsniuose pateiktų finansinių rodiklių sumai, t. y. visų specialiųjų įpareigojimų, valstybės pavestų komercinių funkcijų, komercinių funkcijų ir nepaskirstytos dalies pajamos, sąnaudos ir pelnas (nuostoliai) turi būti lygūs atitinkamų pelno (nuostolių) ataskaitos straipsnių, turtas ir įsipareigojimai – atitinkamų balanso straipsnių sumoms.“

2.19. Pripažįstu netekusiu galios 23 punktą.

2.20. Pakeičiu VI skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:

VI SKYRIUS

VVĮ, RENGIANČIŲ ĮMONIŲ GRUPĖS KONSOLIDUOTĄSIAS FINANSINES ATASKAITAS, ATLIEKAMŲ FUNKCIJŲ IŠSKYRIMAS, PASKIRSTYMAS IR FINANSINĖS INFORMACIJOS PATEIKIMAS.

2.21. Pakeičiu VII skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:

VII SKYRIUS

VALDYMO IR SĄNAUDŲ APSKAITOS ORGANIZAVIMAS“.

2.22. Pakeičiu VIII skyriaus pavadinimą ir jį išdėstau taip:

VIIi SKYRIUS

SĄNAUDŲ PRISKYRIMO METODAI.

2.23. Pakeičiu 1 priedą ir jį išdėstau nauja redakcija (pridedama).

2.24. Pakeičiu 2 priedą ir jį išdėstau nauja redakcija (pridedama).

2.25. Pakeičiu 3 priedą ir jį išdėstau nauja redakcija (pridedama).

 

 

 

Ūkio ministras                                                                                           Virginijus Sinkevičius

 

Valstybės valdomų įmonių specialiųjų

įpareigojimų nustatymo ir informacijos

pateikimo rekomendacijų

1 priedas

 

(Atliekamų funkcijų pagal kriterijus ir požymius formos pavyzdys)

 

 

_______________________________________________

(valstybės valdomos įmonės (toliau – VVĮ) pavadinimas)

 

ATLIEKAMŲ FUNKCIJŲ APRAŠYMAS PAGAL KRITERIJUS IR POŽYMIUS

 

Eil. Nr.

Funkcija (nurodyti visas reikšmingas įmonės atliekamas funkcijas)

Funkcijos tipas (įrašyti tik vieną: komercinė funkcija, valstybės pavesta komercinė funkcija arba specialusis įpareigojimas)

Teisės aktas, kuriuo VVĮ įpareigota atlikti funkciją, neprivalomą kitiems ūkio subjektams

Teisės aktas, kuris reguliuoja VVĮ teikiamų prekių ar paslaugų kainodarą

Specialiųjų įpareigojimų kompensavimo būdas

1.

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

3.

 

 

 

 

 

4.

 

 

 

 

 

5.

 

 

 

 

 

 

____________________________

 

Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų

nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijų

2 priedas

 

 

(Finansinės informacijos (iš balanso) pagal atliekamas funkcijas pateikimo formos pavyzdys)

 

______________________________________________

(valstybės valdomos įmonės pavadinimas)

 

 

FINANSINĖS INFORMACIJOS (IŠ BALANSO) PAGAL ATLIEKAMAS FUNKCIJAS PATEIKIMAS

 

 

Rodiklis

1 funkcija

n – toji funkcija

Nepaskirstyta dalis, įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

Iš viso įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

Įskaičiuojamos į įmonės finansines ataskaitas

Neįskaičiuojamos į įmonės finansines ataskaitas

Įskaičiuojamos į

įmonės finansines ataskaitas

Neįskaičiuojamos į įmonės finansines ataskaitas

Turtas iš viso

 

 

 

 

 

 

Nuosavas kapitalas

 

 

 

 

 

 

Dotacijos, subsidijos

 

 

 

 

 

 

Iš viso įsipareigojimų

 

 

 

 

 

 

Iš jų ilgalaikių ir trumpalaikių finansinių įsipareigojimų

 

 

 

 

 

 

 

Praėję finansiniai metai

Turtas iš viso

 

 

 

 

 

 

Nuosavas kapitalas

 

 

 

 

 

 

Dotacijos, subsidijos

 

 

 

 

 

 

Iš viso įsipareigojimų

 

 

 

 

 

 

 

Iš jų ilgalaikių ir trumpalaikių finansinių įsipareigojimų

 

 

 

 

 

 

 

 

_____________

 

Valstybės valdomų įmonių specialiųjų įpareigojimų

nustatymo ir informacijos pateikimo rekomendacijų

3 priedas

 

(Pelno (nuostolių) ataskaitos finansinės informacijos pagal atliekamas funkcijas pateikimo formos pavyzdys)

 

______________________________________________

(valstybės valdomos įmonės pavadinimas)

 

PELNO (NUOSTOLIŲ) ATASKAITOS FINANSINĖS INFORMACIJOS PAGAL ATLIEKAMAS FUNKCIJAS PATEIKIMAS

 

 

Rodiklis

1 funkcija

n – toji funkcija

Nepaskirstyta dalis, įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

Iš viso įskaičiuota į įmonės finansines ataskaitas

Įskaičiuojamos į įmonės finansines ataskaitas

Neįskaičiuojamos į įmonės finansines ataskaitas

Įskaičiuojamos į įmonės finansines ataskaitas

Neįskaičiuojamos į įmonės finansines ataskaitas

Pardavimo pajamos

 

 

 

 

 

 

 

Iš jų – vidinių sandorių pardavimo pajamos

 

 

 

 

 

 

Pardavimo savikaina

 

 

 

 

 

 

 

Iš jų – vidinių sandorių pardavimo savikaina

 

 

 

 

 

 

Veiklos sąnaudos

 

 

 

 

 

 

 

Iš jų – vidinių sandorių veiklos sąnaudos

 

 

 

 

 

 

Nusidėvėjimas ir amortizacija

 

 

 

 

 

 

Dotacijos, susijusios su pajamomis

 

 

 

 

 

 

Pelnas prieš apmokestinimą

 

 

 

 

 

 

Grynasis pelnas

 

 

 

 

 

 

Mokestis už valstybės turto naudojimą patikėjimo teise (pildyti tik VĮ teisinę formą turinčioms įmonėms)

 

 

 

 

 

 

 

Praėję finansiniai metai

Pardavimo pajamos

 

 

 

 

 

 

Iš jų – vidinių sandorių pardavimo pajamos

 

 

 

 

 

 

Pardavimo savikaina

 

 

 

 

 

 

Iš jų – vidinių sandorių pardavimo savikaina

 

 

 

 

 

 

Veiklos sąnaudos

 

 

 

 

 

 

Iš jų – vidinių sandorių veiklos sąnaudos

 

 

 

 

 

 

Nusidėvėjimas ir amortizacija

 

 

 

 

 

 

Dotacijos, susijusios su pajamomis

 

 

 

 

 

 

Pelnas prieš apmokestinimą

 

 

 

 

 

 

Grynasis pelnas

 

 

 

 

 

 

Mokestis už valstybės turto naudojimą patikėjimo teise (pildyti tik VĮ teisinę formą turinčioms įmonėms)

 

 

 

 

 

 

 

______________