JONIŠKIO RAJONO SAVIVALDYBĖS

TARYBA

 

SPRENDIMAS

DĖL PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS TEIKIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2015 m. vasario 12 d. Nr. T-13

Joniškis

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo 16 straipsnio 2 dalies 38 punktu, 18 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatymo 4 straipsnio 2 dalimi, Joniškio rajono savivaldybės taryba nusprendžia:

1. Patvirtinti pridedamą Piniginės socialinės paramos teikimo tvarkos aprašą.

2. Pripažinti netekusius galios:

2.1. Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2013 m. gruodžio 19 d. sprendimą Nr. T-222 „Dėl Būsto šildymo išlaidų, išlaidų geriamajam vandeniui ir išlaidų karštam vandeniui kompensacijų nepasiturintiems gyventojams Joniškio rajono savivaldybėje skyrimo ir teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais;

2.2. Joniškio rajono savivaldybės tarybos 2014 m. birželio 19 d. sprendimą Nr. T-86 „Dėl Socialinės pašalpos teikimo Joniškio rajono savivaldybėje tvarkos aprašo patvirtinimo“ su visais pakeitimais ir papildymais.

Šis sprendimas gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo ar Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka ir sąlygomis.

 

 

 

Savivaldybės meras                                                                                         Gediminas Čepulis


 

PATVIRTINTA

Joniškio rajono savivaldybės tarybos

2015 m. vasario 12 d. sprendimu Nr. T-13

 

 

PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS TEIKIMO

TVARKOS APRAŠAS

 

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Piniginės socialinės paramos teikimo tvarkos aprašas  (toliau – tvarkos aprašas) reglamentuoja piniginės socialinės paramos skyrimo ir mokėjimo tvarką, pagrindus, kai socialinė parama skiriama Lietuvos Respublikos piniginės socialinės paramos nepasiturintiems gyventojams įstatyme (toliau – Įstatymas) nenumatytais atvejais ir kuriems esant ši parama didinama, mažinama, skiriama ne visiems bendrai gyvenantiems asmenims, sustabdomas, nutraukiamas ar atnaujinamas jos mokėjimas; bendruomeninių organizacijų ir (ar) kitų nevyriausybinių organizacijų atstovų, ir (ar) gyvenamosios vietovės bendruomenės narių, ir (ar) kitų suinteresuotų asmenų pasitelkimo dalyvauti svarstant klausimus dėl piniginės socialinės paramos skyrimo tvarką bei jų teises ir pareigas.

2. Piniginė socialinė parama vykdant savarankiškąją savivaldybės funkciją finansuojama iš Joniškio rajono savivaldybės (toliau – savivaldybė) biudžeto. Savivaldybės biudžeto lėšos naudojamos:

2.1. socialinėms pašalpoms mokėti;

2.2. būsto šildymo išlaidų, geriamojo vandens išlaidų ir karšto vandens išlaidų kompensacijoms mokėti;

2.3. piniginei socialinei paramai administruoti (savivaldybės administracijos darbuotojų, organizuojančių piniginės socialinės paramos teikimą, darbo užmokesčiui, socialinio draudimo įmokoms, kvalifikacijai kelti, darbuotojų darbo sąlygoms gerinti ir skatinti, komunalinėms paslaugoms, ryšių paslaugoms, spaudiniams, biuro, apskaitos ir kompiuterinei įrangai ir jos licencijoms įsigyti, kitoms prekėms ir paslaugoms, reikalingoms piniginei socialinei paramai administruoti) – 8 procentai nuo skirtų lėšų piniginei socialinei paramai mokėti.

3. Nepanaudotos lėšos piniginei socialinei paramai mokėti, atsižvelgiant į poreikį,  pirmiausia naudojamos kitai socialinei paramai finansuoti savivaldybės tarybos nustatyta tvarka.

4. Piniginė socialinė parama teikiama vadovaujantis Įstatymu ir šiuo tvarkos aprašu.

5. Šis tvarkos aprašas taikomas asmenims, deklaravusiems gyvenamąją vietą arba įtrauktiems į gyvenamosios vietos neturinčių asmenų apskaitą savivaldybėje ir faktiškai gyvenantiems ar nuomojantiems būstą savivaldybėje, išskyrus dieninių studijų studentus jų mokymosi laikotarpiu.

6. Tvarkos apraše vartojamos sąvokos atitinka Įstatyme vartojamas sąvokas.

 

II. PRAŠYMŲ-PARAIŠKŲ PRIĖMIMAS

 

7. Savivaldybės gyventojai dėl piniginės socialinės paramos kreipiasi į jų deklaruotos gyvenamosios vietos seniūnijos socialinio darbo organizatorių ar socialinių išmokų specialistą (toliau – seniūnijos darbuotojas) ir pateikia Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro įsakymu patvirtintos formos prašymą-paraišką piniginei socialinei paramai gauti (toliau – prašymas-paraiška), kuriame nurodo piniginei socialinei paramai skirti ir apskaičiuoti būtinus duomenis. Prie prašymo-paraiškos pridedamos bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens pažymos apie Įstatymo 17 straipsnyje nurodytas pajamas, išskyrus atvejus, kai savivaldybės administracija duomenis gauna iš valstybės ir žinybinių registrų bei valstybės informacinių sistemų. Visų prašyme-paraiškoje pateiktų duomenų teisingumą prašymą-paraišką pateikęs asmuo patvirtina savo parašu.

8. Savivaldybės gyventojai, kurių deklaruota gyvenamoji vieta nesutampa su faktine gyvenamąja vieta savivaldybėje, dėl piniginės socialinės paramos gali kreiptis pagal savo faktinę gyvenamąją vietą.

9. Įsiskolinę už būsto šildymą, karštą ir (ar) geriamąjį vandenį asmenys kreipdamiesi dėl būsto šildymo išlaidų, geriamojo vandens išlaidų ir karšto vandens išlaidų kompensacijų (toliau – kompensacijos) turi pateikti dalies skolos apmokėjimo dokumentus.

10. Prašymas-paraiška gali būti pateikta asmeniškai, per atstovą, paštu ar elektroniniu būdu:

10.1. jeigu prašymas-paraiška pateikiama asmeniškai, pareiškėjas kreipimosi metu pateikia galiojantį asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą (kuriame yra asmens nuotrauka, vardas, pavardė ir asmens kodas);

10.2. jeigu prašymas-paraiška pateikiama per atstovą, pateikiami galiojantys atstovo asmens tapatybę ir atstovavimą patvirtinantys dokumentai;

10.3. jeigu užpildytas ir pasirašytas prašymas-paraiška siunčiama paštu, prie jos pridedama asmens tapatybę patvirtinančio dokumento kopija, patvirtinta įstatymų nustatyta tvarka, ir visų reikiamų dokumentų originalai arba jų kopijos, patvirtintos notaro ar kita Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka;

10.4. jeigu prašymas-paraiška pateikiama elektroniniu būdu, asmuo turi nurodyti, kokios įstaigos gali patvirtinti jo prašyme-paraiškoje pateiktą informaciją. Asmuo, pateikdamas prašymą-paraišką elektroniniu būdu, patvirtina savo tapatybę elektroniniu parašu arba kitais būdais, nustatytais Lietuvos Respublikos teisės aktuose.

11. Seniūnijos darbuotojas, gavęs prašymą-paraišką:

11.1. tikrina duomenis apie asmens gaunamas pajamas, deklaruotą gyvenamąją vietą, užimtumą, turimą turtą ir kitą informaciją, būtiną piniginei socialinei paramai gauti, išspausdina reikiamus dokumentus ir patvirtina savo parašu;

11.2. užregistruoja prašymą-paraišką jo pateikimo dieną ir pateikusiam asmeniui įteikia informacinį lapelį. Kai prašymas-paraiška siunčiama paštu arba per pasiuntinį, informacinis lapelis išsiunčiamas pareiškėjui prašyme-paraiškoje nurodytu informavimo būdu (jeigu pareiškėjas nenurodė informavimo būdo – paštu). Jeigu pateikti ne visi reikiami dokumentai, informacija apie trūkstamus dokumentus įrašoma į informacinį lapelį;

11.3. surašo buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą ir prašymą-paraišką teikia seniūnijos socialinės paramos teikimo komisijai (toliau – seniūnijos komisija), jei piniginė socialinė parama gali būti skiriama Įstatymo 23 straipsnio 1 dalies 1 punkte ir šio tvarkos aprašo 35.1–35.4 punktuose ir 36 punkte nustatytais atvejais;

11.4. pateikia prašymą-paraišką su pridėtais dokumentais savivaldybės administracijos Socialinės paramos ir sveikatos skyriui (toliau – Skyrius)  iki mėnesio 23 d. 

12. Jeigu piniginės socialinės paramos gavėjas prašymą-paraišką pateikia seniūnijai iki mėnesio 20 dienos, sprendimas dėl paramos skyrimo yra priimamas kreipimosi mėnesį. Dokumentai, pateikti po mėnesio 20 dienos, įtraukiami į kito mėnesio žiniaraščius.

13. Buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktas yra vienas iš dokumentų teisei į piniginę socialinę paramą nustatyti.

14. Seniūnijos darbuotojas pirmą kartą besikreipiantiems piniginės socialinės paramos asmenims surašo buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą, kurio pagrindu piniginė socialinė parama gali būti skiriama, neskiriama ar nutraukiamas jos mokėjimas, per 1 mėnesį nuo prašymo-paraiškos įregistravimo dienos

 

III. TRŪKSTAMŲ DOKUMENTŲ PATEIKIMAS

 

15. Jeigu prašyme-paraiškoje nurodyti ne visi piniginei socialinei paramai skirti ir apskaičiuoti būtini dokumentai (duomenys) ir (ar) nurodyti netikslūs duomenys ir (ar) pateikti ne visi dokumentai:

15.1. informacija apie trūkstamus dokumentus (duomenis) ir jų pateikimo terminas įrašomi į informacinį lapelį, kuris įteikiamas pareiškėjui ar atstovui, kai prašymas-paraiška pateikiami asmeniškai ar per atstovą;

15.2. informacinis lapelis prašyme-paraiškoje nurodytu informavimo būdu (jeigu pareiškėjas nenurodė informavimo būdo – paštu) pateikiamas pareiškėjui per 10 darbo dienų nuo prašymo-paraiškos užregistravimo seniūnijoje dienos, kai prašymas-paraiška pateikiama paštu.

16. Piniginei socialinei paramai gauti trūkstami dokumentai pateikiami ne vėliau kaip per mėnesį nuo prašymo-paraiškos pateikimo dienos, o tais atvejais, kai pajamos piniginei socialinei paramai gauti apskaičiuojamos Įstatymo 18 straipsnio 1 dalies 2 punkte nustatyta tvarka, – ne vėliau kaip per 2 mėnesius nuo prašymo-paraiškos pateikimo dienos.

17. Jeigu asmuo nustatytu laiku nepateikia trūkstamų dokumentų, per 5 darbo dienas Skyrius priima sprendimą neskirti piniginės socialinės paramos. Prašymą-paraišką pateikęs asmuo apie priimtą sprendimą informuojamas šio tvarkos aprašo 30 punkte nustatyta tvarka.       

 

IV. DUOMENŲ APIE TURTĄ PATEIKIMAS

 

18. Kreipdamasis dėl piniginės socialinės paramos asmuo pateikia prašymą-paraišką, nurodydamas duomenis apie mėnesio, einančio prieš prašymo-paraiškos pateikimo mėnesį, paskutinę dieną turimą turtą, nurodytą Įstatymo 14 straipsnyje, ir pateikia tai patvirtinančius dokumentus, išskyrus atvejus, kai savivaldybės administracija duomenis gauna iš valstybės ir žinybinių registrų bei valstybės informacinių sistemų. Šie duomenys, jeigu nėra pasikeitimų, pateikiami kas 12 mėnesių. Šiam terminui pasibaigus, piniginės socialinės paramos teikimo laikotarpiu iki paramos teikimo laikotarpio pabaigos naujų duomenų apie turimą turtą pateikti nereikia.

19. Skyriaus socialinių išmokų specialistas, naudodamasis piniginės socialinės paramos apskaitos sistema „Parama“, nustato vieno gyvenančio asmens arba bendrai gyvenančių asmenų turto, nurodyto Įstatymo 14 straipsnyje, vertę.

 

V. Piniginės socialinės paramos teikimas

 

20. Socialinė pašalpa gali būti teikiama:

20.1. pinigais:

20.1.1. pervedimu į asmens atsiskaitomąją sąskaitą banke;

20.1.2. per grynųjų pinigų išmokėjimo paslaugas teikiančią įstaigą;

20.2. nepinigine forma:

20.2.1. socialinėmis kortelėmis;

20.2.2. pervedimu į parduotuvę pirkti maisto produktų ir kitų vartojamųjų prekių, išskyrus alkoholio, tabako gaminius ir loterijos bilietus;

20.2.3. apmokant vaikų išlaikymo ikimokyklinėse įstaigose išlaidas;

20.2.4. apmokant vaikų maitinimo išlaidas mokyklose ar dienos centruose;

20.2.5. apmokant suaugusių asmenų gydymosi nuo priklausomybių ligų išlaidas;

20.2.6. apmokant už teikiamas socialines paslaugas;

20.2.7. apmokant įsiskolinimą už socialinio būsto nuomą;

20.2.8. pavedant skiriamus pinigus disponuoti seniūnijų socialinio darbo organizatoriams, kurie nuperka asmenims maisto produktų, drabužių ir kitų reikalingų prekių bei apmoka reikalingas paslaugas;

20.3. pinigais, neviršijant 50 procentų paskirtos socialinės pašalpos dydžio, ir nepinigine forma, kontroliuojant socialinės pašalpos naudojimą seniūnijos socialinio darbo organizatoriaus ar socialinio darbuotojo, dirbančio su socialinės rizikos šeimomis.

21. Kompensacijos gali būti teikiamos:

21.1. pinigais:

21.1.1. pervedimu į asmens atsiskaitomąją sąskaitą banke;

21.1.2. per grynųjų pinigų išmokėjimo paslaugas teikiančią įstaigą;

21.2. pervedimu į energiją, kurą, geriamąjį ir karštą vandenį tiekiančių įmonių ar fizinių asmenų atsiskaitomąsias sąskaitas bankuose;

21.3. bendrai gyvenantiems asmenims ar vieniems gyvenantiems asmenims, patyrusiems socialinę riziką, kompensacija už kieto kuro įsigijimo išlaidas mokama pervedant šią kompensaciją pagal asmens pateiktą sąskaitą-faktūrą į nurodytą įmonės, parduodančios kurą, sąskaitą.

22. Socialinė parama nepinigine forma nustatoma ir mokama savivaldybės tarybos nustatyta tvarka.

23. Piniginė socialinė parama teikiama už kiekvieną praėjus į mėnesį.

24. Skyrius duomenis apie bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens teisę į kompensacijas perduoda raštu ir kompiuterinėje laikmenoje kiekvieno mėnesio pirmą darbo dieną paslaugas teikiančioms įmonėms.

25. Paslaugas teikiančios įmonės:

25.1. apskaičiuoja kompensacijas tik tiems bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui, kuriems paskirtos kompensacijos, atsižvelgdamos į nurodytą kompensacijų skyrimo laikotarpį. Kompensacijos dalimi sumažinamas mokestis gyventojui;

25.2. per einamojo mėnesio 5 darbo dienas raštu ir kompiuterinėje laikmenoje pateikia Skyriui duomenis apie suskaičiuotas kompensacijas ir paraišką dėl lėšų kompensacijoms gavimo;

25.3. kiekvienam ketvirčiui pasibaigus pateikia Skyriui gyventojų, kurie skolingi už suteiktas paslaugas, sąrašus ir nurodo skolų sumas.

26. Skyrius, naudodamasis socialinės paramos apskaitos sistema „Parama“, už praėjusį mėnesį apskaičiuotas kompensacijų sumas importuoja į duomenų bazę, patikrina paslaugas teikiančių įmonių pateiktas paraiškas ir kompensuojamų lėšų sumą perveda į įmonių atsiskaitomąsias sąskaitas.

 

VI. PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS SKYRIMAS IR MOKĖJIMAS

 

                27. Socialinės paramos skyrimas:

                              27.1. Skyriaus socialinių išmokų specialistas patikrina prašyme-paraiškoje ir pažymose pateiktus bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens duomenis, suveda į socialinės paramos apskaitos sistemą „Parama“, kurioje:

27.1.1. apskaičiuoja socialinės pašalpos dydį, nustato teikimo laikotarpį bei parengia sprendimą dėl socialinės pašalpos skyrimo / neskyrimo;

27.1.2. apskaičiuoja paramos gavėjų vidutines pajamas, nustato kompensacijų teikimo / neteikimo laikotarpį.

27.1.3. vadovaudamasis savivaldybėje nustatytomis vidutinėmis kietojo kuro kainomis,  apskaičiuoja kompensacijų dydį, kai būstui šildyti ir (ar) karštam vandeniui ruošti naudojamas kietasis kuras.

28. Skyriaus socialinių išmokų specialistas, nustatęs, kad prie prašymo-paraiškos pateikti ne visi dokumentai arba sprendimo priėmimo metu gauta informacija iš valstybės ir žinybinių registrų bei valstybės informacinių sistemų yra pasikeitusi nuo prašymo-paraiškos priėmimo dienos ir dėl to reikia pateikti papildomų dokumentų, grąžina prašymą-paraišką priėmusiam seniūnijos darbuotojui, nurodydamas prašymo-paraiškos grąžinimo priežastį socialinės paramos apskaitos sistemoje „Parama“.

29. Skyriaus socialinių išmokų specialistas parengia (atspausdina) sprendimą dėl piniginės socialinės paramos neskyrimo, nustatęs, kad prašymo-paraiškos pateikimo metu ir sprendimo priėmimo metu gauta informacija iš valstybės ir žinybinių registrų bei valstybės informacinių sistemų yra pasikeitusi nuo prašymo-paraiškos priėmimo dienos ir dėl to bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo neturi teisės į piniginę socialinę paramą, nurodydamas neskyrimo priežastis ir šio sprendimo apskundimo tvarką.

30. Prašymą-paraišką pateikęs asmuo apie priimtą sprendimą dėl piniginės socialinės paramos skyrimo ar neskyrimo yra informuojamas asmens prašyme-paraiškoje nurodytu informavimo būdu (jeigu pareiškėjas nenurodė informavimo būdo, – paštu) ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo sprendimo priėmimo dienos.

31. Savivaldybės administracija, priėmusi sprendimą dėl elektroniniu būdu pateikto prašymo-paraiškos, tą pačią dieną priimtą sprendimą pateikia elektroninių paslaugų sistemos paslaugos teikimo eigos stebėsenos modulyje.

32. Sprendimas dėl piniginės socialinės paramos skyrimo priimamas ne vėliau kaip per mėnesį nuo prašymo-paraiškos ir visų reikalingų dokumentų gavimo dienos.

33. Sprendimą dėl socialinės paramos skyrimo / neskyrimo priima skyriaus socialinių išmokų specialistas. Sprendimą tvirtina savivaldybės administracijos direktorius ar jo įgaliotas asmuo.

34. Socialinė pašalpa ir kompensacija kietam kurui įsigyti mokama už kiekvieną praėjusį mėnesį pagal skyriaus sudarytus žiniaraščius kiekvieno mėnesio 1520 d.

 

VII. SAVIVALDYBĖS ADMINISTRACIJOS TEISĖS IR PAREIGOS, TEIKIANT PINIGINĘ SOCIALINĘ PARAMĄ

 

35. Savivaldybės administracija, teikdama piniginę socialinę paramą, turi teisę:

35.1. pasitelkti visuomenei naudingai veiklai atlikti darbingus nedirbančius ar dirbančius asmenis, nurodytus Įstatymo 23 straipsnio 2 dalies 1 punkte, kuriems piniginė socialinė parama buvo išmokėta už praeitą paramos gavimo laikotarpį, Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka, išskyrus atvejus, kai:

35.1.1. socialinės paramos asmeniui dydis yra mažesnis kaip 15 Eur per mėnesį;

35.1.2. visuomenei naudingos veiklos organizatorius nepasiūlė jokios veiklos ir (ar)  nesudarė nustatytos formos rašytinės visuomenei naudingos veiklos atlikimo sutarties.        

Visuomenei naudingos veiklos trukmę nustato seniūnijos darbuotojas. Visuomenei naudingos veiklos trukmė proporcinga  išmokėtos piniginės socialinės paramos, skirtos suaugusiam šeimos nariui, kuris gali būti pasitelktas visuomenei naudingai veiklai atlikti, dydžiui. Viena visuomenei naudingos veiklos valanda įvertinama 5 Eur. Visuomenei naudingos veiklos atlikimo laiką ir vietą nustato visuomenei naudingos veiklos organizatorius.

35.2. 3 mėnesius neteikti piniginės socialinės paramos arba 3 mėnesius nutraukti jos teikimą bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui, jeigu bent vienas iš bendrai gyvenančių asmenų nevykdo Įstatymo 25 straipsnio 2 ir (ar) 3 punktuose nustatytų pareigų, išskyrus atvejus:

35.2.1. kai nesusidarė piniginės socialinės paramos permoka;

35.2.2. kai permoka yra grąžinama iki sprendimo priėmimo skirti socialinę piniginę paramą;

35.2.3.   jei susidarė permoka, surašęs buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą ir įvertinęs  atsiradusias aplinkybes, Skyrius turi teisę skirti piniginę socialinę paramą bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui, jei jis prašo, kad permoka būtų išskaičiuota ar grąžina ją dalimis, didesnėmis, negu numatyta Įstatymo 26 straipsnio 2 dalyje.

Kompensacijos 3 mėnesius neteikiamos, o socialinė pašalpa skiriama vaikams, įskaitant pilnamečius vaikus, kai jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos, jeigu bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo negrąžina neteisėtai gautos piniginės socialinės paramos;       

35.3. socialinę pašalpą skirti tik vaikams, įskaitant pilnamečius vaikus, kai jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos, jeigu bent vienas iš bendrai gyvenančių asmenų nevykdo Įstatymo 25 straipsnio 1, 4, 5 ir 6 punktuose nustatytų pareigų, pasirenkant ar derinant jos teikimo formą (pinigais ir (ar) nepinigine forma), atsižvelgdamas į seniūnijos komisijos rekomendaciją, iki pareigos bus įvykdytos. Šiuo atveju kompensacija neskiriama arba nutraukiamas jos mokėjimas, iki pareigos bus įvykdytos;

35.4. neteikti piniginės socialinės paramos ar nutraukti jos teikimą, jeigu vienas gyvenantis asmuo nevykdo Įstatymo 25 straipsnio 1, 4, 5 ir 6 punktuose nustatytų pareigų, iki pareigos bus įvykdytos, atsižvelgiant į seniūnijos komisijos rekomendaciją;

35.5. 6 mėnesius neteikti piniginės socialinės paramos, jeigu bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens turimų piniginių lėšų dydis daugiau negu 10 proc. viršija Įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje nustatytų piniginių lėšų normatyvą. Šiuo atveju surašomas buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktas;

35.6. 6 mėnesius neteikti piniginės socialinės paramos, jeigu bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo per 6 mėnesius iki kreipimosi dėl piniginės socialinės paramos perleido nuosavybėn kitam asmeniui Įstatymo 14 straipsnio 1 dalies 18 punktuose nurodytą turtą ir kreipdamiesi dėl piniginės socialinės paramos prašyme-paraiškoje nenurodė gautų piniginių lėšų ar už jas įsigyto naujo turto;

35.7. 6 mėnesius neteikti piniginės socialinės paramos ar 6 mėnesiams nutraukti jos teikimą darbingo amžiaus darbingam vienam gyvenančiam asmeniui arba darbingo amžiaus bendrai gyvenantiems asmenims, kurie paramos teikimo laikotarpiu nepertraukiamai dirba savarankiškai ir (ar) vykdo nekilnojamųjų daiktų pardavimo ir (ar) nuomos veiklą ir kuriems ilgiau kaip 6 mėnesius buvo teikiama piniginė socialinė parama, jeigu jie prašyme-paraiškoje nurodo, kad šiuo laikotarpiu iš vykdomos veiklos gavo mažesnes kaip minimalioji mėnesinė alga vidutines pajamas per mėnesį.

Šiuo atveju kompensacijos neskiriamos, o socialinė pašalpa, surašius buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą, skiriama tik vaikams, įskaitant pilnamečius vaikus, kai jie mokosi pagal bendrojo ugdymo programą ir laikotarpiu nuo bendrojo ugdymo programos baigimo dienos iki tų pačių metų rugsėjo 1 dienos;

35.8. 12 mėnesių neteikti piniginės socialinės paramos ar 12 mėnesių nutraukti jos teikimą, jeigu bendrai gyvenantys arba vienas gyvenantis asmuo piniginės socialinės paramos teikimo laikotarpiu nuosavybės teise įgijo privalomą registruoti turtą, kurio vertė didesnė kaip piniginių lėšų normatyvas, nustatytas Įstatymo 16 straipsnio 5 dalyje, išskyrus atvejį, kai turtas buvo įgytas paveldėjimo ar dovanojimo būdu ir tai yra vienintelis nuosavybės teise turimas gyvenamasis būstas (privalomas registruoti gyvenamosios paskirties statinys su priklausiniais), kuriame asmuo faktiškai gyvena, ir gyvenamosios teritorijos žemė. Šiuo atveju surašomas buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktas;

35.9. 12 mėnesių neteikti piniginės socialinės paramos ar 12 mėnesių nutraukti jos teikimą, jeigu bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo piniginės socialinės paramos teikimo laikotarpiu nuosavybės teise turimą privalomą registruoti turtą perleido nuosavybėn kitam asmeniui už lėšų sumą, mažesnę kaip pusė šio turto vertės, apskaičiuotos vadovaujantis Įstatymo 20 straipsnio 5 dalimi; 

35.10. neteikti kompensacijų ar nutraukti jų teikimą, patikrinus gyvenimo sąlygas ir surašius buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą, jei:

35.10.1. bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo deklaruoja gyvenamąją vietą būste arba jį išsinuomoja, bet jame faktiškai negyvena (ne mažiau kaip 2 kartus per mėnesį apsilankius ir asmens neradus  prašyme-paraiškoje nurodytu adresu);

35.10.2. kartu su vienu gyvenančiu asmeniu arba bendrai gyvenančiais asmenimis būste nuolat faktiškai gyvena asmuo (asmenys), kuris (kurie) nėra deklaravę gyvenamosios vietos būste arba jo nesinuomoja (gavus papildomos informacijos iš kaimynų ar kitų asmenų, įstaigų, institucijų);

35.11. papildomai apklausti asmenis, kurie kreipiasi dėl piniginės socialinės paramos skyrimo ar gauna šią paramą, tikrinti jų pateiktus dokumentus ir reikalauti papildomų duomenų, įrodančių bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens teisę į piniginę socialinę paramą;

35.12. periodiškai tikrinti piniginės socialinės paramos gavėjų gyvenimo sąlygas, turimą turtą ir užimtumą, kai bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo:

35.12.1. dėl piniginės socialinės paramos kreipėsi pirmą kartą;

35.12.2. priskiriami didelės rizikos asmenų grupei (ilgalaikiai paramos gavėjai ir ilgalaikiai bedarbiai, asmenys, slaugantys artimuosius, vykdantys turtinius sandorius, dirbantys studentai, asmenys, kurių šeimos sudėtis nėra stabili, dirbantys ne visą darbo dieną, dažnai keičiantys deklaruotą gyvenamąją vietą, asmenys, vykdantys individualią veiklą, pelno siekiančių juridinių asmenų savininkai, kurie deklaruoja mažas pajamas). Šie asmenys tikrinami  ne rečiau kaip kas 3 mėnesius;

35.12.3. priskiriami mažos rizikos asmenų grupei (nedirbantys pensininkai, neįgalieji, kuriems nustatytas  60 ir daugiau procentų netektas darbingumas). Šie asmenys tikrinami ne rečiau kaip kartą per metus;

35.12.4. nepriskiriami didelės ar mažos rizikos grupėms. Šie asmenys tikrinami ne rečiau kaip du kartus per metus;

35.13. neteikti piniginės socialinės paramos, jos teikimą sustabdyti arba nutraukti, jei piniginės socialinės paramos gavėjas atsisako dalyvauti seniūnijos komisijos posėdyje ar neatvyksta į komisijos posėdį be svarbios priežasties.

36. Patikrinus bendrai gyvenančių asmenų arba vieno gyvenančio asmens gyvenimo sąlygas, surašius buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą ir atsižvelgus į seniūnijos komisijos rekomendaciją, savivaldybės administracija turi teisę išimties tvarka:

36.1. skirti piniginę socialinę paramą ar jos nemažinti Įstatymo 23 straipsnio 3 dalyje numatytais atvejais;

36.2. skirti piniginę socialinę paramą Įstatyme nenumatytais atvejais:

36.2.1. skirti kompensacijas, kai bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo dėl objektyvių priežasčių (ligos, nelaimės, skurdo ir kt.) yra įsiskolinęs už būsto šildymą, geriamąjį ir karštą vandenį ir nesudaręs sutarties su šių paslaugų teikėjais dėl dalies įsiskolinimo grąžinimo, bet pagal galimybes mažina įsiskolinimą;

36.2.2. skirti socialinę pašalpą tik vaikams, jeigu bendrai gyvenantys asmenys piniginės socialinės paramos teikimo laikotarpiu nuosavybės teise turimą privalomą registruoti turtą perleido nuosavybėn kitam asmeniui už lėšų sumą, mažesnę kaip pusė šio turto vertės, apskaičiuotos vadovaujantis Įstatymo 20 straipsnio 5 dalimi, kai:

36.2.2.1. pateikti dokumentai, įrodantys, kad perleisto turto faktinė vertė buvo mažesnė nei pusė apskaičiuotos vertės;

36.2.2.2. išnaudotos visos teisėtos lėšų gavimo galimybės, tačiau nėra tai patvirtinančių dokumentų, pateikus buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktą ir seniūnijos rekomendaciją. 

37. Savivaldybės administracijos pareigos teikiant piniginę socialinę paramą yra nurodytos Įstatymo 23 straipsnio 1 dalyje.

 

 

VIII. NETEISĖTAI GAUTOS AR IŠMOKĖTOS PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS IŠSKAIČIAVIMAS

 

38. Nustačius, kad bendrai gyvenantys asmenys arba vienas gyvenantis asmuo piniginę socialinę paramą gavo neteisėtai, jie privalo grąžinti visą neteisėtai gautą pinigų sumą.

39. Skyrius raštu informuoja piniginę socialinę paramą gavusį asmenį apie privalomą grąžinti neteisėtai gautą pinigų sumą, nurodydamas neteisėtai gautos piniginės paramos laikotarpį ir priežastis bei lėšų grąžinimo terminą ir galimus grąžinimo būdus.

40. Neteisėtai gautos piniginės socialinės paramos grąžinimo būdai:

40.1. paramos gavėjas sumoka visą apskaičiuotą sumą į nurodytą Skyriaus sąskaitą per nurodytą terminą;

40.2. paramos gavėjas pateikia Skyriui prašymą leisti grąžinti permoką dalimis ir sudaryti permokos grąžinimo grafiką, kuriame nurodomos mokėjimo sumos ir terminai;

40.3. paramos gavėjas pateikia sutikimą išskaičiuoti iš gaunamos socialinės piniginės paramos nurodytą, bet ne mažesnę kaip 20 proc. gaunamų lėšų, sumą kas mėnesį, iki bus grąžinta visa permoka.

41. Negrąžinta neteisėtai gauta piniginė socialinė parama išskaičiuojama iš piniginę socialinę paramą gaunančiam asmeniui paskirtos socialinės pašalpos sumos savivaldybės administracijos sprendimu (ne daugiau kaip po 20 procentų mokėtinos sumos per mėnesį). Paramos gavėjas apie tai informuojamas raštu per 5 dienas nuo sprendimo priėmimo dienos.

42. Jeigu neteisėtai gautos piniginės socialinės paramos asmuo negrąžina ir nėra galimybės išmokėtos sumos išskaičiuoti šio tvarkos aprašo 41punkte nustatytu būdu ir (ar) asmuo daugiau kaip 3 mėnesius nesilaiko skolos grąžinimo grafiko, Skyrius raštu kreipiasi į jį dėl skolos grąžinimo.

43. Jei asmuo per 3 mėnesius nuo rašto dėl skolos grąžinimo gavimo dienos negrąžina neteisėtai gautos pinigų sumos iš karto arba 3 mėnesius nemoka įmokų pagal sudarytą neteisėtai gautos socialinės paramos grąžinimo grafiką, likusi skola išieškoma Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka, jeigu su išieškojimu susijusios administravimo išlaidos neviršija išieškotinos sumos.

44. Dėl savivaldybės administracijos valstybės tarnautojų ir (ar) darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, kaltės neteisėtai išmokėtos piniginės socialinės paramos lėšos išieškomos Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

IX. DĖL OBJEKTYVIŲ APLINKYBIŲ NEIŠMOKĖTOS PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS IŠMOKĖJIMO PROCEDŪRA

 

45. Paskirta, bet laiku neatsiimta piniginė socialinė parama išmokama, jeigu dėl jos buvo kreiptasi ne vėliau kaip per 3 mėnesius nuo paskutinio mėnesio, už kurį socialinė pašalpa ir (ar) kompensacijos buvo paskirtos.

46. Mirus asmeniui, kurio vardu bendrai gyvenantiems asmenims mokama socialinė pašalpa ir (ar) kompensacijos, šiems bendrai gyvenantiems asmenims paskirta ir iki kito mėnesio po jo mirties neišmokėta pašalpa ir (ar) kompensacijos, jeigu dėl jos buvo kreiptasi ne vėliau kaip per 3 mėnesius po socialinę pašalpą ir (ar) kompensacijos gavusio asmens mirties dienos, išmokamos mirusįjį laidojusiam vienam iš bendrai gyvenančių asmenų, pateikus laisvos formos prašymą ir mirties liudijimo originalą, o jeigu tokio bendrai gyvenančio asmens nėra, pervedamos į vaiko (įvaikio) ar vaikų (įvaikių) vardu atidarytą sąskaitą banke.

47. Mirus vienam gyvenančiam asmeniui, socialinės pašalpos ir (ar) kompensacijų teikimas nutraukiamas nuo jo mirties mėnesio pirmos dienos, o už praėjusį laikotarpį paskirta ir neatsiimta socialinė pašalpa ir (ar) kompensacijos neišmokamos.

 

X. BENDRUOMENINIŲ ORGANIZACIJŲ IR KITŲ SUINTERESUOTŲ ASMENŲ PASITELKIMO DALYVAUTI SVARSTANT KLAUSIMUS DĖL PINIGINĖS SOCIALINĖS PARAMOS SKYRIMO TVARKA

 

48. Kiekvienoje seniūnijoje sudaroma seniūnijos komisija. Komisijos nariais gali būti bendruomeninių organizacijų ir (ar) religinių bendruomenių, kitų nevyriausybinių organizacijų deleguoti atstovai, gyvenamosios vietos bendruomenės nariai, seniūnaičiai ir kitus suinteresuoti asmenys, pareiškę norą dalyvauti seniūnijos komisijos veikloje.

49. Seniūno teikimu seniūnijos komisijos sudėtį ir veiklos nuostatus tvirtina savivaldybės administracijos direktorius.

50. Seniūnijos komisija:

50.1. svarstydama klausimus dėl piniginės socialinės paramos skyrimo nepasiturintiems gyventojams vadovaujasi pagrindiniais piniginės socialinės paramos teikimo principais, nurodytais Įstatymo 3 straipsnyje;

50.2. svarsto klausimus ir priima rekomendacinio pobūdžio sprendimus dėl piniginės socialinės paramos skyrimo, neskyrimo, nutraukimo ar sustabdymo Įstatymo 23 straipsnio 1 dalies 1 punkte ir šio tvarkos aprašo 35.1–35.4 ir 36 punktuose nustatytais atvejais;

50.3. svarsto klausimus dėl socialinės pašalpos mokėjimo nepinigine forma.

51. Seniūnijos komisija, vykdydama jai pavestus uždavinius ir funkcijas, turi teisę:

51.1.susipažinti su piniginės socialinės paramos gavėjų buities ir gyvenimo sąlygų patikrinimo aktu;

51.2. nagrinėti pateiktą informaciją apie piniginės socialinės paramos gavėją, susijusią su piniginės socialinės paramos teikimu;

51.3. papildomai apklausti asmenis, kurie kreipiasi dėl piniginės socialinės paramos skyrimo ar gauna šią paramą, tikrinti jų pateiktus dokumentus;

51.4. siūlyti laikinai sustabdyti ar nutraukti piniginės socialinės paramos teikimą, jei paaiškėja, kad piniginės socialinės paramos gavėjas pateikė klaidingus duomenis, reikalingus paramai gauti, naudoja gautą paramą ne pagal paskirtį, dirba nelegaliai ir gauna neoficialias pajamas bei kitais atvejais.

52. Komisijos narių teisės ir pareigos:

52.1. susipažinti su informacija svarstomais klausimais;

52.2. teikti komisijai ar seniūnijos darbuotojui, turimą informaciją apie piniginės socialinės paramos gavėją, turinčią įtaką sprendimui priimti;

52.3. siūlyti taikyti piniginės socialinės paramos gavėjui paramos teikimo formą, skirti, sustabdyti, nutraukti paramą ar jos neskirti;

52.4. atsisakyti dalyvauti komisijos veikloje;

52.5. užtikrinti informacijos ir duomenų apie piniginės socialinės paramos gavėjus konfidencialumą ir neteikti žiniasklaidai informacijos, dėl kurios gali būti pažeistos žmogaus teisės ir saugumas.

53. Seniūnijos komisijos posėdžiai protokoluojami ir dėl kiekvieno svarstyto atvejo priimamas motyvuotas sprendimas apie piniginės socialinės paramos skyrimą, neskyrimą, sustabdymą ar atnaujinimą.

54. Seniūnija pateikia Skyriui seniūnijos komisijos rekomendacijas (seniūnijos komisijos posėdžio protokolo išrašą) ne vėliau kaip iki einamojo mėnesio 23 d.  Komisijos rekomendacija yra patariamojo pobūdžio. 

 

XI. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

55. Jeigu piniginė socialinė parama bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui priklauso pagal dvi ar daugiau šio tvarkos aprašo nuostatų, taikoma ta nuostata, kuri bendrai gyvenantiems asmenims arba vienam gyvenančiam asmeniui yra palankiausia.

56. Savivaldybės administracija užtikrina nepasiturinčių gyventojų pateiktų piniginei socialinei paramai gauti duomenų konfidencialumą.

57. Šio tvarkos aprašo vykdymo kontrolę atlieka savivaldybės administracijos Centralizuotas vidaus audito skyrius.

58. Sprendimas dėl piniginės socialinės paramos skyrimo ar neskyrimo gali būti skundžiamas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

59. Šis tvarkos aprašas keičiamas savivaldybės tarybos sprendimu.

 

____________________