AUDITO, APSKAITOS, TURTO VERTINIMO IR NEMOKUMO VALDYMO TARNYBOS

prie LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ ministerijos DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL JURIDINIO ASMENS RESTRUKTŪRIZAVIMO PLANO RENGIMO METODINIŲ REKOMENDACIJŲ IR RESTRUKTŪRIZAVIMO PLANO VYKDYMO ATASKAITOS TVIRTINIMO

 

2020 m. sausio 10 d. Nr. V4-6

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo 103 straipsnio 1 dalies 9 papunkčiu ir 104 straipsnio 3 dalimi:

T v i r t i n u pridedamas: 

1.  Juridinio asmens restruktūrizavimo plano rengimo metodines rekomendacijas;

2. Juridinio asmens restruktūrizavimo plano vykdymo ataskaitos rengimo tvarkos aprašą.

 

 

 

Direktoriaus  pavaduotojas                                                                                              Jovaldas Černiauskas

 

 

PATVIRTINTA

Audito, apskaitos, turto vertinimo ir

nemokumo valdymo tarnybos prie

Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

direktoriaus 2020 m. sausio 10 d.

įsakymu Nr. V4-6

 

 

JURIDINIO ASMENS RESTRUKTŪRIZAVIMO PLANO RENGIMO METODINĖS REKOMENDACIJOS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

Juridinio asmens restruktūrizavimo plano rengimo metodinės rekomendacijos (toliau – Metodinės rekomendacijos) parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatymo (toliau – JANĮ) 104 straipsnio 3 dalimi ir skirtos su finansiniais sunkumais susidūrusiam juridiniam asmeniui padėti pasirengti restruktūrizavimo procesui bei parengti Juridinio asmens restruktūrizavimo planą.

Juridinio asmens restruktūrizavimo planas (toliau – Planas) – tai pagrindinis dokumentas, nustatantis restruktūrizuojamo juridinio asmens tikslus ir patį procesą, kurio įgyvendinimas laiku ypač svarbus juridinio asmens mokumui ir gyvybingumui atkurti, jis skirtas nustatyti restruktūrizavimo procese dalyvaujančių subjektų tarpusavio susitarimą ar įstatymu nustatytų teisių ir pareigų visumą sudarant, tvirtinant ir vykdant Planą.

Metodinėse rekomendacijose vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos JANĮ.

 

II. PASIRENGIMAS RENGTI RESTRUKTŪRIZAVIMO PLANĄ

 

Praktika rodo, kad restruktūrizavimo procesas įmonėse pradedamas gerokai pavėlavus, todėl tokiais atvejais bankrotas yra neišvengiamas. Šie procesai dažniausiai vyksta tose įmonėse, kuriose silpna vidaus kontrolės sistema ir kuriose neatliekama įmonės veiklos analizė. Kiekvienas juridinio asmens vadovas turi turėti tam tikrą supratimą apie pelningumą, mokumą, pinigų srautus ir kitus finansinius rodiklius. Juridinių asmenų vadovai turi nuolat stebėti kapitalo struktūrą – finansinį svertą, kurio reikiamas dydis garantuoja veiklos stabilumą. Norint išvengti bankroto reikia nustatyti, įvertinti ir spręsti juridiniame asmenyje iškilusias finansines problemas gerokai anksčiau nei paaiškėja, kad jis yra nemokus. Neatsitiktinai įstatymų leidėjas numatė, kad finansiniai sunkumai yra ne tik tada, kai juridinis asmuo yra nemokus, bet ir tuo atveju, kai yra reali tikimybė, kad taps nemokus per artimiausius tris mėnesius. Tinkamai nustačius nemokumo ir kitų finansinių problemų priežastis ir laiku padarius atitinkamus pakeitimus juridinio asmens veikloje, jis gali ir toliau sėkmingai funkcionuoti, generuoti solidžius pelnus ir iš to turėti naudą tiek pats juridinis asmuo ir jo darbuotojai, tiek kreditoriai.

 

Juridinių asmenų restruktūrizavimo esmė apibrėžta JANĮ 2 straipsnio 10 dalyje, tačiau bet kokiu atveju juridinio asmens restruktūrizavimas reiškia formalų jo ir kreditorių daugumos susitarimą realiai pertvarkyti juridinio asmens veiklą, įveikti iškilusius finansinius sunkumus ir išvengti juridinio asmens likvidavimo dėl bankroto. Šis susitarimas įforminamas Plane nustatant restruktūrizavimo procese dalyvaujančių subjektų teisių ir pareigų visumą atitinkamam laikotarpiui. 

 

Iškėlus juridiniam asmeniui restruktūrizavimo bylą terminas Planui parengti yra ganėtinai trumpas (Plano projektui parengti, dalyvių ir kreditorių pritarimui numatytas 4 mėnesių terminas, kuris  tam tikrais atvejais gali būti pratęstas, tačiau bendras Plano projekto pateikimo teismui terminas negali viršyti 6 mėnesių nuo nutarties iškelti restruktūrizavimo bylą įsiteisėjimo dienos). Tuo atveju, jei restruktūrizavimo procesą inicijuoja juridinis asmuo, Plano projektas, kuriam pritarė juridinio asmens dalyviai, turi būti pateiktas teismui kartu su pareiškimu dėl nemokumo bylos iškėlimo.

 

Plano rengimas yra sudėtingas procesas, todėl tam būtina pasirengti. Pagrindiniai pasirengimo darbai tenka juridinio asmens vadovui, kadangi būtent jis atsakingas už Plano parengimą, o JANĮ numatytais atvejais nesant nemokumo administratoriaus, juridinio asmens vadovas prižiūri Plano vykdymą, rengia plano vykdymo ataskaitas ir atlieka kitas nemokumo administratoriui priskirtas funkcijas. Pasirengimas Planui dažniausiai apima:

1.         duomenų, apibūdinančių juridinio asmens būklę, finansinę analizę;

2.         išankstines derybas su esamais kreditoriais dėl pagalbos suteikimo, taip pat derybas su esamais ar naujais kreditoriais dėl tarpinio ar naujo finansavimo suteikimo, kadangi kreditorių suteikiamos pagalbos pobūdis ir apimtis yra derybų objektas;

3.         nemokumo administratoriaus paiešką ir išankstines derybas su juo, jei nusprendžiama teismui teiki nemokumo administratoriaus kandidatūrą;

4.         organizacines priemones Planui parengti (reikiamų dokumentų parengimas ir pan.).

 

Finansinė įmonės analizė teikia gana daug išsamios informacijos apie juridinio asmens finansinę būklę ir veiklos rezultatus, jų vietą rinkoje ir konkurencingumo plėtros galimybes bei ateities perspektyvas. Finansinės analizės informacija padeda nustatyti, ar praeityje juridinio asmens vadovų priimti sprendimai buvo tinkami ir tikslūs, taip pat pagrįsti esamus ir būsimus valdymo sprendimus. Būtina nepamiršti, kad pagrindiniai veiksniai, lemiantys juridinio asmens sėkmę, yra jo vykdoma veikla (gaminami produktai, teikiamos paslaugos ir pan.). Rekomenduojama, nepriklausomai nuo juridinio asmens dydžio, juridinio asmens veiksnių ir išteklių panaudojimo analizę atlikti naudojant SSGG (SWOT) analizės metodą:

 

Juridinio asmens vidinės stiprybės ir silpnybės

Stiprybės

(ką juridinis asmuo gali (pajėgia) atlikti)

Silpnybės

(ko juridinis asmuo negali (negalės) atlikti)

-     Ką juridinis asmuo daro išskirtinai gerai?

-     Kokie yra juridinio asmens privalumai?

-     Kokie juridinio asmens ištekliai?

-     Kas daro juridinį asmenį pranašesniu už konkurentus? Ir kt.

-     Ką juridinis asmuo galėtų daryti geriau?

-     Kokia juridinio asmens veikla yra nenaudingiausia (neefektyviausia)?

-     Kur juridinis asmuo yra pažeidžiamas?

-     Ką juridinio asmens konkurentai daro geriau?

Juridinio asmens išorinės galimybės ir grėsmės

Galimybės

(potencialiai naudingos sąlygos juridiniam asmeniui)

Grėsmės

(potencialiai nenaudingos sąlygos juridiniam asmeniui)

-     Kokiomis priemonėmis būtų galima atkurti juridinio asmens mokumą, išlaikyti gyvybingumą?

-     Kokios galimybės nebuvo išnaudotos?

-     Kokie nauji pokyčiai, tendencijos suteiks naujų galimybių juridiniam asmeniui?

-     Kokios išorinės kliūtys gali trukdyti juridiniam asmeniui?

-     Kaip ekonominės sąlygos gali paveikti juridinį asmenį?

-     Kaip juridinio asmens pokyčiais gali pasinaudoti konkurentai?

 

SSGG (SWOT) analizės rezultatas yra vidinių ir išorinių verslo veiksnių išnagrinėjimas, jis nėra viešinamas. Šis analizės metodas gali padėti grėsmes paversti galimybėmis, o vidinius trūkumus – konkurenciniais privalumais. Taip pat šis metodas gali padėti identifikuoti pagrindines juridinio asmens restruktūrizavimui reikalingas priemones.

 

Rengiantis restruktūrizavimo procesui taip pat būtų tikslinga išanalizuoti (įvertinti):

1)         paskutinių 3 metų finansinių ataskaitų duomenis;

2)         paskutinių 3 metų įmonės veiklos efektyvumą (gali būti naudojami pelningumo rodiklių, mokumo, veiklos efektyvumo analizės metodai);

3)         finansavimo poreikį, jo patenkinimo galimybes;

4)         pirkėjų ir tiekėjų sąrašus, jų patikimumą, sutartis su jais, baudų ir delspinigių skaičiavimo sąlygas dėl sutarčių nevykdymo;

5)         santykius su debitoriais ir kreditoriais, jų lūkesčius ir galimybes;

6)         teisminius ginčus;

7)         juridinio asmens verslo ir jo finansavimo rizikos laipsnį, apsidraudimo galimybes ir kaštus;

8)         juridinio asmens veiklos organizavimo bei valdymo struktūrą, jų keitimo galimybes;

9)         personalo poreikį ir struktūrą, personalo kvalifikacijos ir skatinimo sistemą, vadovaujančių darbuotojų atitiktį esamoms sąlygoms.

 

Pasirengimo restruktūrizavimui stadijoje taip pat svarbu identifikuoti kreditorių lūkesčius bei pradėti derybas dėl jų realios pagalbos juridinio asmens restruktūrizavimo procese suteikimo, taip pat susitarti dėl tarpinio finansavimo, pradėti derybas dėl naujo finansavimo, jo sąlygų. Tarpinio juridinio asmens finansavimo metu papildomų lėšų suteikiama dar iki Plano patvirtinimo, kad būtų išlaikytas juridinio asmens gyvybingumas bei nesumažėtų juridinio asmens vertė. Tuo tarpu naujas finansavimas suteikiamas Plano vykdymo metu. Juridinis asmuo turi įvertinti poreikį jo veiklai finansuoti ir pradėti derybas tiek su naujais, tiek su esamais kreditoriais.

 

Nemokumo administratorius, jei restruktūrizavimo procesas pradedamas nuo pradžių, nėra privalomas. Kiekvienas juridinis asmuo turi apsvarstyti ir įvertinti, ar yra poreikis restruktūrizavimo procese dalyvauti nemokumo administratoriui. Jei juridinis asmuo neturi labai didelių įsiskolinimų, daug kreditorių, su kreditoriais pavyksta rasti kompromisą, tarp juridinio asmens vadovo ir dalyvių taip pat nėra didelių ginčų, nemokumo administratorius gali būti ir nesiūlomas. Tokiu atveju, nemokumo administratoriaus teises ir pareigas įgyvendina juridinio asmens vadovas.

 

Nemokumo administratoriaus pagrindinis vaidmuo ir restruktūrizavimo metu atliekamos funkcijos nurodytos JANĮ 103 straipsnyje: nemokumo administratorius imasi priemonių, kad būtų parengtas, pateiktas tvirtinti ir įgyvendintas Planas; konsultuoja Plano projekto rengimo klausimais; prižiūri Plano vykdymą ir pan. Nemokumo administratorius didesnėse įmonėse yra ganėtinai svarbus, kadangi jis gali padėti derinti skirtingus interesus, spręsti iškylančius nesutarimus ir problemas, derėtis dėl palankesnių sąlygų, konsultuoti įvairiais juridinio asmens veiklos klausimais bei prižiūrėti, kad Plano būtų laikomasi. Restruktūrizavimo procese nulemti tam tikri juridinio asmens pokyčiai, todėl šiuos pokyčius reikia ne tik suplanuoti, bet juos ir įgyvendinti. Nemokumo administratorius gali padėti šiuos pokyčius įgyvendinti sklandžiau.

 

Be aukščiau nurodytų pasirengimo darbų, labai svarbu juridinio asmens vadovams ir dalyviams atsikratyti įvairių psichologinių barjerų (pavyzdžiui, kad verslo nesėkmė nėra asmeninė nesėkmė), kadangi tokie įsitikinimai gali stabdyti reikiamų sprendimų inicijavimą laiku ar apskritai nuo reikšmingų juridiniam asmeniui sprendimų priėmimo bei įgyvendinimo.

 

Neatlikus šių veiksmų, Plano parengimas gali užtrukti ilgiau nei numatyta JANĮ ir nustato teismas, o tai gali turėti įtakos (ne)sėkmingai restruktūrizavimo pradžiai. Be to, tam, kad būtų parengtas efektyvus Planas, atitinkantis verslo aplinką ir juridinio asmens galimybes, taip pat turi būti tinkamai akumuliuotas ir apskaitytas visas juridinio asmens turtas, kadangi neįmanoma sudaryti veiksmingo verslo gelbėjimo plano nežinant, kokiais ištekliais juridinis asmuo gali disponuoti. Tik nustačius įmonės stipriąsias ir silpnąsias vietas, išanalizavus įmonės būklę, apskaičius visą turtą, galima pradėti kurti juridinio asmens strategiją, įvardyti konkrečias priemones, kaip ateityje įveikti finansinius sunkumus, atsiskaityti su kreditoriais bei tapti vėl konkurencinga. Tai yra procesas, kuriam vykstant būtina numatyti įvykius ir spręsti, kas įmanoma ir būtina padaryti, kad juridinis asmuo pasinaudotų galimybėmis ir gautų naudos ir apsisaugotų nuo visko, kas trukdo jo sėkmei ir gresia išlikimui.

 

III. RESTRUKTŪRIZAVIMO PLANAS

 

Verslo rinkoje kiekviena įmonė skirstoma pagal jos dydį, t. y. labai maža, maža, vidutinė ir didelė. Be to, įmonės vykdoma veikla, jos pobūdis ir specifika yra individuali ir neretai skiriasi nuo kitų įmonių. Rengiant Planą, kurio turinys pateiktas JANĮ 104 straipsnyje, minėti įmonės kriterijai turi įtakos Plano dalių taikymo poreikiui ir leidžia kai kurias Plano dalis sujungti į vieną. Taip pat rengiant Planą labai svarbu nepamiršti vadovautis ir atsižvelgti į bendrųjų teisės principų – protingumo, teisingumo, sąžiningumo – reikalavimus.

Toliau pateikiama rekomenduojama Plano struktūra, kurioje nurodomos būtinos Plano dalys. Pateikta Plano struktūra nėra privalomojo pobūdžio ir gali būti keičiama. Plano rengėjas gali JANĮ 104 straipsnyje nurodytas Plano dalis sujungti, išskaidyti, atsižvelgiant į poreikį ir vykdomos veiklos specifiką. Jei Plane pateikiama juridinio asmens konfidenciali informacija, ji gali būti pažymėta specialia žyma „Konfidencialu“.

Rekomenduojama Plano struktūra

 

1. Bendra informacija

Rengiamas Planas turėtų prasidėti nuo pagrindinių duomenų, kurie pristatytų juridinį asmenį. Šie duomenys leis susidaryti įspūdį apie juridinį asmenį ir atsakys į klausimą, kodėl šis Planas yra rengiamas.

Pristatant juridinį asmenį turėtų būti pateikiami šie duomenys: juridinio asmens pavadinimas, juridinio asmens kodas, registracijos ir buveinės adresas, kontaktai, atsiskaitomoji sąskaita banke, įstatinis kapitalas, informacija apie juridinio asmens vadovą, akcininkus ir jų turimų akcijų skaičių. Svarbu nepamiršti trumpai pristatyti juridinio asmens istoriją, kada susikūrė ir pradėjo veikti, o taip pat trumpai aprašyti juridinio asmens vykdomą pagrindinę (šalutinę) veiklą, trumpai įvardyti turimą turtą, skolas ir finansinius įsipareigojimus, darbuotojų skaičių. Šiems duomenims pagrįsti siūloma prie Plano kaip priedus pridėti juridinio asmens balansą, pelno (nuostolių), pinigų srautų ir nuosavo kapitalo pokyčių ataskaitas už paskutiniųjų 3 metų laikotarpį.

Taip pat yra reiktų įvertinti ar dėl įmonės verslo specifikos nėra tikslinga pateikti informaciją apie juridinio asmens užimamą ir veiklos pertvarkymo metu planuojamą užimti rinkos dalį Lietuvoje ir Europos Sąjungoje. Tai ypatingai svarbu  tais atvejais, kai restruktūrizuojama įmonė tikisi gauti valstybės pagalbą, apie kurią Europos Sąjungos teisės aktų nustatytais atvejais privaloma pranešti Europos Komisijai. Tokiu atveju juridinio asmens restruktūrizavimo plano projektas turi atitikti ir Europos Komisijos Komunikato „Gairės dėl valstybės pagalbos sunkumus patiriančioms ne finansų įmonėms sanuoti ir restruktūrizuoti“ Nr. 2014/C 249/01 nuostatas. Įgyvendinant valstybės pagalbos teikimo reikalavimus šiuo atveju turi būti pateikiama informacija apie juridinio asmens įtaką bendrajai rinkai.

Pristačius juridinį asmenį ir jo pagrindinius duomenis turėtų būti trumpai pateikiamos atsiradusių finansinių sunkumų priežastys, dėl kurių juridiniam asmeniui reikalingas restruktūrizavimas. Finansiniai sunkumai neatsiranda iš niekur, sunkią situaciją gali sąlygoti įvairios priežastys, kurios priklauso nuo aplinkos, kurioje įmonės veikia. Tad norint priimti tinkamus sprendimus atsiradusiems finansiniams sunkumams pašalinti, pirmiausia reikia išsiaiškinti šių sunkumų atsiradimo priežastis. Rekomenduojama nurodyti pagrindines priežastis ir veiksnius, kurie lėmė juridinio asmens finansinių sunkumų atsiradimą (planuojamą atsiradimą) (pvz., ekonominė ir rinkos situacija, debitorinės skolos, patirti nuostoliai, vidaus organizavimo problemos, nepavykę sandoriai ir t. t.) ir sprendimo priėmimą kreiptis dėl restruktūrizavimo bylos iškėlimo lėmusias aplinkybes. Rekomenduojama aprašyti kiekvienos priežasties ar veiksnio pasireiškimo aplinkybes, pobūdį ir mastą, kokią įtaką tai darė juridinio asmens vykdomai veiklai. Taip pat trumpai nurodyti, kokias priemones bandyta taikyti iki restruktūrizavimo bylos inicijavimo, kodėl jos buvo nesėkmingos, trumpai įvardyti priemones, kurios padėtų įveikti nurodytus finansinius sunkumus.

Įvertinus esamą juridinio asmens situaciją pagrindinis uždavinys rengiant Planą yra išsikelti tikslus, kuriuos bus ketinama pasiekti restruktūrizavimo laikotarpiu ir kuriais realiai siekiama persitvarkyti. Formuluojant tikslus pirmiausia reikia turėti realų juridinio asmens veiklos perspektyvų įvertinimą, kuris neturėtų būti pagražintas ar nerealus. Jis turi atspindėti pagrindinio juridinio asmens tikslo rezultatą. Jei juridinis asmuo negali aiškiai suformuluoti veiklos perspektyvų įvertinimo, tuomet labai sunku nustatyti pagrindinį ilgalaikį tikslą ir kitus tikslus.

Restruktūrizavimo tikslai turėtų skatinti ir svarbiausia motyvuoti juridinio asmens valdymo organus ir darbuotojus įgyvendinti užsibrėžtus ilgalaikius strateginius tikslus ir toliau vykdyti veiklą. Tikslai turėtų būti realūs – nustatyti atsižvelgiant į išorinius ir vidinius veiksnius. Jų formuluotės turi būti trumpos, aiškios ir visiems suprantamos. Tikslai turi atspindėti visą juridinio asmens veiklos esmę, o taip pat orientuoti į juridinio asmens valdymo organų realų norą vykdyti juridinio asmens pertvarką.

Toliau reikėtų įvertinti užsibrėžtų tikslų įgyvendinimo galimybes ir kokių išteklių (piniginių lėšų, darbuotojų, patirties ir kt.) gali prireikti tam, kad šie tikslai būtų pasiekti (įgyvendinti). Esant reikalui juridinio asmens vadovas gali užduoti šiuos klausimus:

·                           Kokių išteklių (žinių, kompetencijos, pagalba, piniginių lėšų) mums gali prireikti?

·                           Kiek turiu patirties spręsti tokius klausimus?

·                           Kokios kliūtys gali iškilti? Kaip tas kliūtis galima būtų įveikti?

·                           Kodėl gali būti naudinga nedaryti?

 

Svarbu nepamiršti, kad pagrindinis restruktūrizuojamos įmonės tikslas restruktūrizavimo laikotarpiui iš esmės negali būti kitoks nei grąžinti skolas kreditoriams sutartu ir Plane numatytu laiku bei tapti konkurencinga įmone.

Šioje Plano dalyje taip pat svarbu nurodyti trukmę, per kurią numatoma įgyvendinti Planą ir jame išsikeltus tikslus. Primintina, jog nurodytas laikotarpis neturėtų būti ilgesnis kaip 4 metai[1], kuris pradedamas skaičiuoti nuo teismo nutarties patvirtinti Planą priėmimo dienos. Jei Plano įgyvendinimo laikotarpiu[2] juridinio asmens vadovas mano, jog per nustatytą terminą nepavyks įgyvendinti Plano, šį terminą vieną kartą teismas gali pratęsti, tačiau ne ilgiau kaip vieniems metams.

 

2. Juridinio asmens kreditoriai, teisminiai ginčai, kuriuose pareikšti turtiniai reikalavimai, ir kreditorių pagalba

 

2.1. Juridinio asmens kreditoriai

Juridinio asmens kreditoriai – fiziniai ir juridiniai asmenys, turintys teisę reikalauti iš įmonės įvykdyti prievoles ir įsipareigojimus, taip pat fiziniai ir juridiniai asmenys, kuriems įsipareigojimų vykdymo terminai dar nesuėję.

Šioje dalyje pirmiausia reikėtų identifikuoti kreditorius, sudaryti jų sąrašą, o taip pat nurodyti pagrindinę informaciją apie juridinio asmens įsiskolinimus šiems kreditoriams, terminus įvykdyti prievoles, prievolių įvykdymo užtikrinimo būdus, pradelstą įsiskolinimų sumą, už prievolių nevykdymą priskaičiuotas sankcijas (baudas, delspinigius, palūkanas ir pan.). Į minėtą sąrašą taip pat reikėtų įtraukti ir tuos kreditorius, su kuriais Plano rengimo metu vyksta teisminiai ginčai. Žemiau pateikiamas rekomenduojamos formos lentelė juridinio asmens kreditorių sąrašui pateikti su reikalinga nurodyti pagrindine informacija. Esant poreikiui nurodytas sąrašas gali būti koreguojamas ir (ar) įtraukiama kita, juridinio asmens nuomone, reikalinga ir svarbi informacija.

 

1 lentelė. Juridinio asmens kreditorių sąrašas

Eil.

Nr.

Kreditorius

Reikalavimo suma

Įvykdymo terminas

Įvykdymo užtikrinimo būdas (-ai)

Pradelsta mokėti suma

Delspinigiai, baudos ir kt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2.2. Informacija apie bylas, kuriose juridiniam asmeniui pareikšti turtiniai reikalavimai

Rengiant šį Planą, būtina nepamiršti nurodyti Plano rengimo dienos duomenimis sudarytą teismuose nagrinėjamų civilinių bylų, kuriose juridiniam asmeniui yra pareikšti turtiniai reikalavimai, sąrašą.

 

2 lentelė. Nagrinėjamų civilinių bylų sąrašas

Eil.

Nr.

Bylos tipas

Bylos Nr.

Teismo pavadinimas

Kita ginčo šalis

Procesinis statusas byloje

Pareikšto turtinio reikalavimo dydis (suma)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Primintina, kad įsiteisėjus kitų teismų sprendimams, kuriuose juridiniam asmeniui buvo pareikšti turtiniai reikalavimai, apie tai turi būti informuojamas nemokumo bylą nagrinėjantis teismas.

 

2.3. Kreditorių pagalba

Šioje dalyje turėtų būti nurodyti tie kreditoriai, kurie suteikė juridiniam asmeniui pagalbą finansiniams sunkumams įveikti, o taip pat įvardyta, kokia tai buvo pagalba.       

Juridinio asmens restruktūrizavimo procese su įmonės kreditorių pagalba įgyvendinamos techninės, ekonominės, organizacinės ir kitos priemonės, skirtos skoloms sumokėti, mokumui atkurti ir bankrotui išvengti (pvz., gali būti pakeista ūkinės veiklos rūšis, modernizuojama gamyba, tobulinamas darbo organizavimas, parduodamas įmonės turtas ar jo dalis ir pan.). Restruktūrizavimas grindžiamas idėja, kad tiek iškeliant restruktūrizavimo bylą, tiek ir restruktūrizavimo proceso metu būtų visų suinteresuotų asmenų – įmonės dalyvių ir kreditorių – sutarimas dėl įmonės veiklos perspektyvų, nes priešingu atveju būtų sudėtinga pasiekti restruktūrizavimui keliamų tikslų.

Restruktūrizavimo proceso kaip juridinio asmens veiklos pertvarkymo bei jos įsipareigojimų kreditoriams modifikavimo prigimtis lemia tam tikro paties juridinio asmens dalyvių ir kreditorių susitarimo būtinybę, šis susitarimas pasiekiamas įgyvendinant teisės aktuose nustatytas procedūras, o taip pat svarstant ir tvirtinant restruktūrizavimo planą. Tam, kad vyktų restruktūrizavimo procesas, Planui turi pritarti kreditoriai. Šis procesas yra gan sudėtingas, reikalaujantis abipusio sutarimo, nuolaidų ir garantijų. Todėl turėtų būti sudarytas (aptartas įtvirtinant ketinimų raštais) dar iki kreipimosi į teismą dienos, kai pareiškimą dėl restruktūrizavimo bylos iškėlimo pateikia pats juridinis asmuo.

Plane, be kitų priemonių, numatoma kreditorių pagalba dėl skolinių įsipareigojimų, susidariusių iki įmonės restruktūrizavimo bylos iškėlimo teisme, vykdymo: reikalavimų vykdymo terminų atidėjimas, reikalavimų (jų dalies) atsisakymas, piniginės prievolės pakeitimas kita prievole ir kt. Šis juridinio asmens kreditorių interesų ribojimas reiškia, kad kreditoriai sutinka atsisakyti nedelsiamo savo reikalavimų dalies patenkinimo, kad vėliau galėtų atgauti didesnę skolos dalį. 

Plano paveikiami kreditoriai, priešingai nei jokios pagalbos nesuteikę kreditoriai, atskirose kreditorių grupėse balsuoja dėl Plano patvirtinimo. Kreditorių grupės yra išskiriamos pagal objektyvius požymius, grindžiančius jų interesų skirtumus. Vieną grupę sudarytų kreditoriai, kurių reikalavimai užtikrinti įkeitimu ir (ar) hipoteka, antrą grupę – kiti kreditoriai. Balsuojant dėl Plano kiekvienoje grupėje reikės kreditorių, kurių reikalavimų suma vertine išraiška sudaro daugiau kaip 1/2 visų teismo patvirtintų šios grupės kreditorių reikalavimų sumos, palaikymo.

Siūlytina šioje dalyje sudaryti juridinio asmens Plano paveikiamų kreditorių, su kuriais sudarytas susitarimas dėl pagalbos finansiniams sunkumams įveikti, sąrašą su detalia suteiktos pagalbos informacija.

 

 

3 lentelė. Plano paveikiamų kreditorių sąrašas

Eil.

Nr.

Kreditorius

Kreditorių grupė

Sudaryto susitarimo data

Pagalbos pavadinimas

Papildoma informacija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

3. Prievolių įvykdymo užtikrinimo priemonės

Identifikavus juridinio asmens kreditorius, ne ką mažiau svarbu įvardyti trečiuosius asmenis, kuriems juridinis asmuo yra suteikęs prievolių įvykdymo užtikrinimo priemonių, pvz., laidavimą, garantiją, rankpinigius ir kt. Šioje dalyje siūlytina sudaryti trečiųjų asmenų sąrašą su detalia suteiktų priemonių informacija.

4 lentelė. Prievolių įvykdymo užtikrinimo priemonių sąrašas

Eil.

Nr.

Priemonės rūšis

Gavėjas

Suma

Terminas

Papildoma informacija, pastabos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Tuo atveju, jei restruktūrizavimo laikotarpiui juridinis asmuo numato (ketina) prievolių įvykdymo užtikrinimo priemones suteikti tretiesiems asmenims, rekomenduojama sudaryti atskirą potencialių gavėjų sąrašą su detalia informacija ir pateikti trumpą prievolių įvykdymo užtikrinimo priemonių aprašymą.

 

5 lentelė. Planuojamų prievolių įvykdymo užtikrinimo priemonių suteikimas tretiesiems asmenims sąrašas

Eil.

Nr.

Priemonės rūšis

Potencialus gavėjas

Suma

Terminas

Papildoma informacija/pastabos

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4. Juridinio asmens turtas, pajamos, naujas finansavimas

Šioje Plano dalyje turi būti pateikiama išsami ir aiški informacija apie juridiniam asmeniui priklausantį turtą, gaunamas (planuojamas) gauti pajamas iš veiklos, taip pat naują finansavimą. Piniginių lėšų šaltinių planavimas restruktūrizavimo procese yra ypač svarbus, kadangi nuo jų priklausys, kaip lėšos bus sukauptos atsiskaitymui su kreditoriais ir kaip bus dengiami einamieji mokėjimai, užtikrinantys juridinio asmens veiklos tęstinumą ir gyvybingumą. Todėl šiai Plano daliai turi būti skirtas didelis dėmesys.

 

4.1. Juridinio asmens turtas

Plane yra svarbu pateikti informaciją ne tik apie įsipareigojimus kreditoriams, bet ir apie juridinio asmens turtą, kadangi būtent iš turto pardavimo, gaunamų pajamų bei piniginių lėšų bus dengiami kreditorių reikalavimai bei atstatomas juridinio asmens mokumas. Pačiame Plane galėtų būti pateikiamas struktūrizuotas turto sąrašas pagal balanso straipsnius (pavyzdžiui, išskiriant ilgalaikį turtą, trumpalaikį turtą, pinigus ir jų ekvivalentus) detalizuojant (aprašant) pagrindinį (vertingiausią) juridinio asmens turtą. Smulkaus, nedidelės vertės turto (pavyzdžiui, atsargų, kito trumpalaikio turto) sąrašai gali būti pridėti prie Plano.

Plane rekomenduojama pateikti ne tik balansinę turto vertę (tokią, kokia ji nurodyta balanse), bet ir galimą jo rinkos vertę.

6 lentelė. Juridinio asmens turto sąrašas

Eil. Nr.

Turtas

Balansinė vertė

Galima rinkos vertė

 

Ilgalaikis turtas

 

 

 

Nematerialusis turtas

 

 

 

 

 

 

 

Materialusis turtas

 

 

 

 

 

 

 

Finansinis turtas

 

 

 

 

 

 

 

Kitas ilgalaikis turtas

 

 

 

 

 

 

 

Trumpalaikis turtas

 

 

 

Atsargos

 

 

 

Per vienus metus gautinos sumos

 

 

 

Trumpalaikės investicijos

 

 

 

Pinigai ir pinigų ekvivalentai

 

 

 

 

 

 

 

Kitas turtas

 

 

 

Turto iš viso:

 

 

 

Šioje Plano dalyje taip pat siūlytina atskirai pateikti informaciją ir (ar) sudaryti sąrašą to juridinio asmens turto, kuriam Plano rengimo dieną yra taikomi laikini nuosavybės teisės apribojimai (pvz., areštas) ar vykdomas išieškojimas.

 

4.2. Juridinio asmens skolininkai

Neretai viena iš juridinio asmens restruktūrizavimo bylos iškėlimo priežasčių – nemokūs klientai ar užsakovai, susikaupusios nemažos debitorinės skolos. Debitorinių skolų grąžinimas juridiniam asmeniui restruktūrizavimo laikotarpiu yra viena iš priemonių, padėsiančių padengti juridinio asmens kreditorių reikalavimus.

Šioje dalyje rekomenduotina nurodyti Plano rengimo dienos duomenimis sudarytą fizinių ir juridinių asmenų (ir tų, su kuriais vyksta teisminiai ginčai), turinčių debitorinių įsiskolinimų juridiniam asmeniui, sąrašą. Jeigu juridinis asmuo turi patvirtinančių duomenų, jog restruktūrizavimo laikotarpiui numatomi potencialūs skolininkai, rekomenduojama į minėtą sąrašą įtraukti ir juos arba sudaryti atskirą šių skolininkų sąrašą su detalia informacija.

7 lentelė. Debitorių sąrašas

Eil.

Nr.

(Potencialaus) skolininko vardas, pavardė (pavadinimas)

Reikalavimo suma

Įvykdymo terminas

Įvykdymo užtikrinimo būdas (-ai)

Papildoma informacija

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Rekomenduojamos formos sąrašo skiltyje „Papildoma informacija“ siūlytina nurodyti sudarytus susitarimus dėl debitorinių įsiskolinimų ir (ar) jų dalies grąžinimo terminų (grafiko) nustatymo ir (ar) kitą, juridinio asmens manymu, reikalingą informaciją, padėsiančią įvertinti debitorinių skolų atgavimo realumą.       

 

 

4.3. Informacija apie naują finansavimą

Naujas juridinio asmens finansavimas tai  – esamo ar naujo kreditoriaus papildomų lėšų, patvirtintų juridinio asmens Plane, teikimas juridiniam asmeniui kaip pagalba šio asmens finansiniams sunkumams įveikti. Naujo finansavimo atveju papildomos lėšos yra skirtos padėti įgyvendinti restruktūrizavimo planą bei yra patvirtinamos Plane. JANĮ įtvirtintos apsaugos priemonės – sandoriai, kuriais juridiniam asmeniui suteiktas naujas finansavimas ir (ar) tarpinis finansavimas, negali būti pripažinti negaliojančiais, išskyrus atvejus, kai jie buvo sudaryti pažeidžiant įstatymus arba apgaule (pvz., sukčiavimas ir pan.). Norint motyvuoti naujus kreditorius imtis didesnės rizikos investuoti į gyvybingą, tačiau finansinių sunkumų patiriantį skolininką, imtasi papildomos skatinimo priemonės – kreditorių reikalavimai, kylantys iš tarpinio ar naujo finansavimo, juridinio asmens nemokumo procedūrų metu tenkinami pirmąja eile. Naujo juridinio asmens finansavimo nenumatymas, kai jis yra būtinas, gali neįtikinti teismo ir kreditorių dėl juridinio asmens galimybių išvengti nemokumo ir užtikrinti įmonės gyvybingumą.

Šioje Plano dalyje turėtų atsispindėti informacija apie naujai gautiną finansavimą (paskola, kreditas, lizingas, faktoringas ir kt.), jų šaltinius, taip pat, ar restruktūrizavimo laikotarpiui juridinis asmuo numato galimybę kreiptis į atsakingus asmenis dėl jo suteikimo.

8 lentelė. Naujo juridinio asmens finansavimo sąrašas

Eil.

Nr.

Finansavimo šaltinis

Finansavimo būdas

Numatoma gauti suma

Finansavimo sąlygos

Įvykdymo užtikrinimo būdai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

4.4. Juridinio asmens pajamos

Restruktūrizavimo laikotarpiu juridinis asmuo toliau vykdo savo veiklą, iš kurios yra gaunamos apyvartinės lėšos. Šioje dalyje siūlytina nurodyti prognozuojamų gauti pajamų dydį iš juridinio asmens vykdomos pagrindinės (šalutinės) veiklos.

Be kita ko, juridinis asmuo, vykdydamas veiklą, sudaro sutartis su trečiaisiais asmenimis, pagal kurias gauna arba ateityje gaus papildomų pajamų. Sudarant tokių sutarčių sąrašą rekomenduojama nurodyti tiek esamas, tiek naujai sudarytas sutartis, tiek planuojamas nutraukti sutartis, jų sudarymo datą, šalis, kainas (vertes) ir duomenis apie jų vykdymą (stadiją).

9 lentelė. Juridinio asmens pardavimo sutarčių sąrašas

Eil. Nr.

Sutarties sudarymo data

Sutarties pavadinimas, esmė

Sutarties šalys

Sutarties kaina (vertė)

Sutarties vykdymo stadija (planuojama sudaryti, nepradėta vykdyti, pradėta vykdyti, baigiama vykdyti, ruošiamasi nutraukti ir pan.)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Nurodytas juridinio asmens prognozuojamų gauti pajamų finansavimo šaltinių sąrašas nėra baigtinis, į jį turėtų būti įtraukti ir kiti galimi šaltiniai, iš kurių juridinis asmuo restruktūrizavimo laikotarpiu gali gauti papildomų piniginių lėšų.

 

5. Juridinio asmens išlaidos

Juridinio asmens prognozuojamų išlaidų pateikimas Plane yra vienas iš svarbiausių uždavinių, kadangi restruktūrizuojamo juridinio asmens siekis maksimaliai subalansuoti gaunamas pajamas ir patiriamas išlaidas. Šioje dalyje turėtų būti nurodomos visos numatomos patirti juridinio asmens išlaidos restruktūrizavimo laikotarpiu, pvz., einamieji mokesčiai, įskaitant ir darbo užmokesčius, kreditorių reikalavimų dengimas, administravimo išlaidos ir kt. Atsižvelgiant į tai, kad kiekvienas juridinis asmuo ir jo vykdoma veikla yra skirtingos, patiriamos išlaidos paprastai taip pat yra individualios, dėl to nurodytas išlaidų sąrašas yra rekomendacinio pobūdžio ir gali būti keičiamas bei pildomas.

 

 

5.1. Einamieji mokėjimai

Juridiniam asmeniui iškėlus restruktūrizavimo bylą pastarasis privalo mokėti visus einamuosius mokėjimus, kurie reikalingi jo ūkinei komercinei veiklai užtikrinti, įskaitant ir privalomąsias įmokas. Paprastai juridinio asmens einamuosius mokėjimus sudaro darbo užmokestis darbuotojams, komunaliniai, patalpų, įrangos, nuomos mokesčiai, privalomosios įmokos mokesčių administravimą vykdančioms institucijoms ir kt. Šioje dalyje rekomenduotina sudaryti juridinio asmens einamųjų mokėjimų sąrašą, einamuosius mokėjimus juridinis asmuo turi mokėti kiekvieną pusmetį (mėnesį) nurodydamas konkrečią didžiausią mokėtiną sumą.

 

5.2. Restruktūrizavimo proceso administravimo išlaidos

Šią Plano dalį rekomenduojama įtraukti tuo atveju, jeigu juridinis asmuo restruktūrizavimo procese prašo paskirti nemokumo administratorių administruoti juridinio asmens restruktūrizavimo procesą. Nemokumo administratoriaus atlygis yra derybų klausimas, kuris gali priklausyti nuo juridinio asmens būklės, turto apimties, numatytų priemonių įgyvendinimo. Pažymėtina, kad nemokumo administratoriaus atlygis restruktūrizavimo procese nėra nustatomas atsižvelgiant į tam tikrus valstybės įtvirtintus atlyginimų rekomendacinius dydžius ir (ar) taisykles, teisės aktų reikalavimus.

Nustatant kitoms administravimo išlaidoms skirtiną sumą rekomenduotina įvertinti juridinio asmens veiklos pobūdį, prognozuojamas gauti pajamas, restruktūrizavimo laikotarpiu numatomus atlikti veiksmus, įgyvendinti priemones ir pan. Atsižvelgiant į tai, kad administravimo išlaidų suma yra nustatoma iš anksto, ją rekomenduojama numatyti laikantis protingumo, teisingumo ir sąžiningumo principų. Nemokumo administratorius turėtų pateikti skaičiavimais pagrįstą pagrindimą dėl reikalingų administravimo išlaidų.

 

5.3. Kreditorių reikalavimų tenkinimas

Pagal JANĮ nuostatas, juridinio asmens kreditorių reikalavimai tenkinami dviem eilėmis. Pirmąja eile tenkinami šių kreditorių reikalavimai:

a) suteikusių įmonei įkeitimu ir (ar) hipoteka neužtikrintą naują ir (ar) tarpinį finansavimą, reikalavimai, kilę įmonei negrąžinus paskolų sutartyje nustatytais terminais;

b) darbuotojų finansiniai reikalavimai;

c) reikalavimai dėl valstybinio socialinio draudimo, privalomojo sveikatos draudimo įmokų ir įmokų į Garantinį fondą ir Ilgalaikio darbo išmokų fondą;

d) reikalavimai dėl neįvykdytų prievolių iš bankroto metu vykdytos ūkinės komercinės veiklos.

Antrąja eile tenkinami visi kiti likę kreditorių reikalavimai. Visi išvardyti kreditorių reikalavimai pagal JANĮ nustatytą eiliškumą tenkinami dviem etapais. Pirmuoju etapu tenkinami kreditorių reikalavimai be priskaičiuotų palūkanų ir netesybų. Antruoju etapu tenkinama likusi kreditorių reikalavimų dalis (palūkanos ir netesybos).

Juridinio asmens kreditorių reikalavimų dengimas laikytinas vienomis iš prognozuojamų išlaidų, kurias juridinis asmuo patirs restruktūrizavimo procese. Šioje Plano dalyje rekomenduojama sudaryti grafiką, kuriame pateikiama susisteminta informacija, kokia tvarka bus tenkinami kreditoriniai reikalavimai restruktūrizavimo laikotarpiui. Rengiant šią Plano dalį labai svarbu įsiskolinimų dengimo grafiką sudaryti realų, aiškų ir suprantamą, nes nuo šio grafiko tinkamo parengimo ir laikymosi priklauso pagrindinio restruktūrizavimo tikslo įgyvendinimas. Rekomenduojama kreditorių reikalavimų tenkinimą numatyti pakankamai dažną, pvz., kas ketvirtį, tikslu parodyti realų juridinio asmens norą atsiskaityti su kreditoriais, įgauti jų pasitikėjimą ir neprarasti motyvacijos siekiant pagrindinio juridinio asmens restruktūrizavimo tikslo. Taip pat siūlytina pinigines lėšas, skirtas kreditorių reikalavimams tenkinti atidėti ir kaupti atskiroje banko sąskaitoje taip užtikrinant Plane numatytų įsipareigojimų kreditoriams tinkamą laikymąsi.

Sudarytas kreditorių reikalavimų tenkinimo grafikas gali būti pridedamas prie Plano, kaip priedas arba pateikiamas pačiame Plane. Plane sudarant kreditorių reikalavimų tenkinimo grafiką rekomenduojama terminus nustatyti ne ilgesnius negu Plano įgyvendinimo terminas.

10 lentelė. Juridinio asmens kreditorių reikalavimų tenkinimo grafikas

Kreditorius

Bendra reikalavimo suma

I etapo kreditorių reikalavimai

II etapo kreditorių reikalavimai

Reikalavimo dengimas 1 metai

Reikalavimo dengimas 2 metai

Reikalavimo dengimas 3 metai

Reikalavimo dengimas 4 metai

Bendra padengta(patenkinta) suma

Įkaito turėtojai

 

 

 

 

 

 

 

 

I eilės kreditoriai:

 

 

 

 

 

 

 

 

a) kreditorių, suteikusių įkeitimu ir (ar) hipoteka neužtikrintą naują ir (ar) tarpinį finansavimą, reikalavimai, kilę juridiniam asmeniui negrąžinus paskolų sutartyse nustatytais terminais

 

 

 

 

 

 

 

 

b) su darbo santykiais susiję darbuotojų reikalavimai

 

 

 

 

 

 

 

 

c) reikalavimai dėl valstybinio socialinio draudimo, privalomojo sveikatos draudimo įmokų ir įmokų į Garantinį fondą ir Ilgalaikio darbo išmokų fondą

 

 

 

 

 

 

 

 

d) reikalavimai dėl neįvykdytų prievolių iš bankroto metu vykdytos ūkinės komercinės veiklos

 

 

 

 

 

 

 

 

II eilės kreditoriai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5.4. Kreditorių reikalavimų tenkinimo galimybių vertine išraiška palyginimas juridinio asmens restruktūrizavimo ir bankroto atvejais

Vienas svarbiausių restruktūrizavimo tikslų – padidinti turto vertę ir verslo struktūrinių pokyčių tęsiamos ūkinės komercinės veiklos dėka padidinti kreditorių reikalavimų tenkinimo galimybes. Tuo tarpu bankroto tikslas – likviduoti juridinį asmenį tenkinant kreditorių reikalavimus juridinio asmens turtu.

Šioje Plano dalyje turėtų būtų pateikiamas kreditorių reikalavimų tenkinimas juridinio asmens restruktūrizavimo metu (per visą Plano vykdymo laikotarpį) ir juridinio asmens bankroto metu. Pateikiami duomenys turėtų būti pagrįsti atliktais skaičiavimais, analizėmis ir prognozėmis[3]. Restruktūrizavimo metu numatytos priemonės kreditorių reikalavimams dengti yra žymiai įvairesnės. Tačiau bankroto atveju aktualiausias turto likvidumas, galima atgautina pinigų suma esant priverstinei turto pardavimo procedūrai, kreditorinių reikalavimų tenkinimo procentas ir padengtų reikalavimų dydis diskontuojant juo dabartinei datai, jei numatomas ilgesnis nei 1 metų bankroto procesas. Atkreiptinas dėmesys, kad piniginių srautų diskontavimas aktualus ir restruktūrizavimo proceso metu vykdomam kreditorių reikalavimų tenkinimui, todėl tikrajai, palyginamai gautinų piniginei vertei nustatyti tiek bankroto, tiek restruktūrizavimo proceso metu gaunamoms lėšoms galima taikyti tą pačią pinigų vertės nustatymo metodiką.

Pateiktas palyginimas vertine išraiška, pagrįstas objektyviais skaičiavimais, turėtų rodyti restruktūrizavimo, o ne bankroto proceso naudą kreditoriams.

 

6. Juridinio asmens verslo (pertvarkymo) planas, priemonės finansiniams sunkumams įveikti

Ši Plano dalis skirta aprašyti juridinio asmens verslo (pertvarkymo) planą, kuriame numatoma įgyvendinti užsibrėžtus restruktūrizavimo tikslus bei siekius, numatyti įvairius verslui būtinus poreikius ir prognozuoti laukiamus veiklos rezultatus, konkrečias priemones finansiniams sunkumams įveikti ir juridinio asmens gyvybingumui užtikrinti.

 

6.1. Juridinio asmens ilgalaikiai strateginiai tikslai

Šioje dalyje rekomenduojama nurodyti juridinio asmens ilgalaikius strateginius tikslus, kuriuose turi atsispindėti vartotojai, produktas arba paslauga, rinkos, technologijos, veiklos augimo perspektyvos, juridinio asmens ištekliai ir gebėjimai, personalo politika, visuomeninis juridinio asmens prestižas. Kuriant juridinio asmens ilgalaikius tikslus svarbu apibūdinti juridinio asmens būklę, kurią jis realiai įgaus ateityje, t. y. pasibaigus restruktūrizavimo procesui. Sukūrus ilgalaikius strateginius tikslus rekomenduojama užsibrėžti detalesnius pagrindžiamus juridinio asmens tikslus, padėsiančius pasiekti sukurtus ilgalaikius strateginius tikslus. Pavyzdžiui: sukurti X darbo vietų, grąžinti skolas kreditoriams ir t. t. Verslo plane tikslai turi būti aprašyti glaustai, konkrečiai ir suprantamai.

 

6.2. Priemonės finansiniams sunkumams įveikti

Šioje dalyje rekomenduojama detaliai aprašyti, kokiomis konkrečiomis priemonėmis ir (ar) veiksmais bus pasiekti juridinio asmens ilgalaikiai strateginiai ir detalūs pagrįsti tikslai, o svarbiausia – užtikrintas juridinio asmens gyvybingumas ir atkurtas mokumas. Labai svarbu nurodytas priemones pateikti nepaviršutiniškai, nedeklaratyviai. Rekomenduojama priemones (ekonomines, technines, organizacines ir kt.) nurodyti atsižvelgiant į šiuos reikalavimus:

-         priemonės turi būti ekonomiškai pagrįstos ir realios[4];

-         priemonės turi būti praktiškai įgyvendinamos[5];

-         priemonės turi padėti atkurti juridinio asmens mokumą ir sumažinti įsiskolinimus kreditoriams[6];

-         priemonės turi būti suprantamos ir aiškios;

-         priemonės neturi būti abstraktaus, formalaus pobūdžio[7].

 

Konkrečios pasirinktos priemonės priklauso nuo kiekvieno juridinio asmens vykdomos veiklos specifikos ir galimybių. Pavyzdinis priemonių sąrašas:

-     nuostolingos veiklos atsisakymas, veiklos įvairinimas, naujų produktų (prekių gamyba ar paslaugų teikimas) kūrimo, esamos ar numatomos pardavimų sutartys ir kitos įmonės ateities perspektyvos;

-     juridinio asmens numatomas įsigyti (parduoti) turtas, kiti veiksmai, susiję su turtu (nuoma, nurašymas (perkainavimas);

-     numatomi juridinio asmens struktūriniai pertvarkymai (verslo dalies pardavimas ir pan.), atleidžiamų ar priimamų darbuotojų skaičius ir su tuo susijusios išlaidos;

-     numatomo gauti finansavimo dydis ir sąlygos bei įvykdymo užtikrinimo būdai ir kiti finansavimo šaltiniai;

-     kitos priemonės.

 

Pažymėtina, kad Plane nurodytos priemonės turi būti susijusios su juridinio asmens veiklos optimizavimu bei padėti atkurti stabilią jo finansinę padėtį.

Verslo (pertvarkymo) plane, atsižvelgiant į juridinio asmens vykdomą veiklą ir numatomus pokyčius, pasirinktinai gali būti atliekamos įvairios analizės, padėsiančios atskleisti restruktūrizavimo metu numatomų pokyčių reikalingumą ir (ar) teigiamą įtaką juridinio asmens veiklai. Gali būti atliekama:

- Pinigų srautų prognozė. Ši prognozė yra viena iš informatyviausių ir reikalingiausių kreditoriams, kadangi ją įvertinę kreditoriai galės spręsti, kaip bus sureguliuoti juridinio asmens pinigų srautai, kadangi pakankama pinigų suma ir teisingas jos valdymas užtikrins juridinio asmens gebėjimą vykdyti Plane numatytus ir einamuosius mokėjimus. Taigi, šios prognozės tikslas – parodyti, ar užteks piniginių lėšų juridiniam asmeniui vykdyti savo veiklą restruktūrizavimo laikotarpiu. Nuolatinis pinigų srautų planavimas bei kontrolė užtikrina galimybę numatyti galimus sunkumus dėl apyvartinių lėšų trūkumo į priekį arba atvirkščiai, galimus nuostolius dėl per didelio kiekio grynųjų pinigų laikymo kasoje ar banko sąskaitoje.

- Juridinio asmens valdymo ir personalo analizė. Ši analizė taip pat laikytina viena iš svarbiausių, nes tik nuo juridinio asmens vadovo pasirinkto vadovavimo stiliaus (modelio) ir kvalifikuotų darbuotojų priklauso juridinio asmens gamyba (paslaugų teikimas ir pan.) ir jos plėtra. Restruktūrizavimo metu numatyti pokyčiai šioje srityje taip pat yra reikšmingi. Siekdamas sutelkti personalą efektyviam darbui restruktūrizuojamas juridinis asmuo susiduria su nemažais iššūkiais, kai yra susikaupusių įsiskolinimų darbuotojams. Todėl atliekant šią analizę turi būti numatyta, kaip bus išlaikytas kvalifikuotas, reikiamas personalas juridinio asmens veiklai tęsti. Šios analizės metu siūlytina nurodyti juridinio asmens valdymo organus, dalyvius, organizacinę juridinio asmens struktūrą (funkcinė, matricinė), vidutinį darbuotojų atlyginimą per pastaruosius 3 metus, planuojamus personalo, valdymo pokyčius ir panašiai.

Plane rekomenduojama nurodyti darbuotojų kvalifikacines grupes, kurios, restruktūrizavimo laikotarpiui ir (ar) restruktūrizavus juridinį asmenį, bus eliminuotos, o taip pat numatomas patirti išlaidas, susijusias su darbuotojų atleidimu. Plane svarbu paminėti reikalingos naujos kvalifikacijos darbuotojų poreikį, jų skaičių, priėmimo į darbą grafiką ir numatomas skirti lėšas naujiems darbuotojams priimti, jų šaltinius. Juridinio asmens vadovai neretai mano, jog naujai priimti darbuotojai dirbs geriau ir efektyviau už esamus ir numatomus atleisti darbuotojus, tačiau ši nuostata vertinama prieštaringai. Juridinį asmenį restruktūrizuojant bene efektyvesnis ir veiksmingesnis būdas yra esamų darbuotojų perkvalifikavimas ir nuolatinis jų mokymas, reikalaujantis mažesnio lėšų poreikio. Tokiu atveju Plane turėtų būti nurodomi numatomi darbuotojų kvalifikacijos mokymai, jų grafikas ir numatomos skirti lėšos.

- Prognozuojamo pelno (nuostolio) analizė. Remiantis juridinio asmens kuriamo produkto ar teikiamos (-ų) paslaugos (-ų) gyvavimo ciklo duomenimis, turi būti numatytos kiekvieno produkto ar paslaugos  (pardavimų) apimtys, šio produkto pagaminimo, paslaugos suteikimo išlaidos ir kainos, bendrųjų išlaidų dalis, tenkanti šiam produktui (paslaugai), jo pelningumas ir bendra pelno suma kiekvienais metais pardavus  produktą, suteikus paslaugą. Šioje Plano dalyje, be kita ko, rekomenduotina numatyti prognozuojamas išlaidas, susijusias su naujo produkto (paslaugos) kūrimu ir įdiegimu į rinką, jeigu tokia priemonė numatoma. Taip pat kokių produktų (paslaugų) bus atsisakyta, kiek bus sutaupyta (sumažinta išlaidų) įvykdžius pokyčius.

- Rinkos analizė. Joje rekomenduojama apibūdinti esamą rinkos situaciją (priklausomai nuo juridinio asmens veiklos) Lietuvoje, jos ypatumus (pasiūla, paklausa), nustatomų potencialių pirkėjų (vartotojų) skaičių, jų charakteristikas, taip pat rinkos plėtotės tendencijas, esamą/būsimą konkurencingumą.

- Rizikos analizė (pavyzdžiui, PEST analizė). Joje rekomenduojama objektyviai išanalizuoti ir pateikti politinius (tarptautinė ir vidinė šalies situacija), ekonominius (ekonominis augimas, infliacija, užimtumas, palūkanų normos, valiutų kursų svyravimai, investicijų klimatas), socialinius ir kultūrinius (gyventojų vartojimo pokyčiai, švietimas, sveikatos apsauga), technologinius (naujos technologinės galimybės), teisinius (šalies ir Europos teisiniai reguliavimai), ekologinius (klimato kitimas, šalies ar regiono ekologiniai pokyčiai) veiksnius, darančius įtaką juridinio asmens veiklai, kaip Plane numatyti pokyčiai darys jai įtaką.

 

7. Kita svarbi informacija

 

7.1. Nenumatytų nuostolių padengimo tvarka

Jeigu juridinis asmuo vykdo veiklą, kurioje ypač aktuali piniginių srautų sureguliavimo problema (klientų ne laiku atsiskaitymas už prekes (paslaugas), juridinio asmens veiklą veikia sezoniškumo veiksnys ir kt.), o taip pat pasibaigus teisminiams ginčams, dėl kurių atsiranda papildomos mokėtinos sumos, svarbu numatyti finansų rezervą, skirtą šiems nuostoliams padengti. Šioje dalyje taip pat svarbu numatyti atskirą banko sąskaitą, kurioje būtų kaupiamos piniginės lėšos, skirtos nenumatytiems nuostoliams padengti. Sukurtas juridinio asmens finansinis rezervas užtikrins juridinio asmens veiklos stabilumą, padės laiku atsiskaityti su darbuotojais bei kreditoriais, apsaugos juridinį asmenį nuo trumpalaikės klientų nemokumo rizikos bei užtikrins restruktūrizavimo laikotarpiui sudaryto kreditorių reikalavimų tenkinimo grafiko laikymąsi.

 

7.2. Kita informacija

Šioje Plano dalyje gali būti pateikiama ir kita juridinio asmens vadovo manymu svarbi ir reikalinga informacija. Ši informacija turėtų būti nurodoma atsižvelgiant į juridinio asmens vykdomą veiklą, jos specifiką, pobūdį (frančizės sutartys, licencijos, leidimai, schemos ir kt.).

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

Šios Metodinės rekomendacijos taikomos juridinių asmenų restruktūrizavimo procesams, pradėtiems nuo 2020 m. sausio 1 d.

______________

 

 

PATVIRTINTA

Audito, apskaitos, turto vertinimo ir

nemokumo valdymo tarnybos prie

Lietuvos Respublikos finansų ministerijos

direktoriaus 2020 m. sausio 10 d.

įsakymu Nr. V4-6

 

 

JURIDINIO ASMENS RESTRUKTŪRIZAVIMO PLANO VYKDYMO ATASKAITOS RENGIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Juridinio asmens restruktūrizavimo plano vykdymo ataskaitos rengimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato restruktūrizavimo plano vykdymo ataskaitos rengimo ir teikimo reikalavimus, kurie taikomi nemokumo administratoriams ir restruktūrizuojamo juridinio asmens valdymo organams (jeigu nemokumo administratorius nėra paskirtas), rengiantiems šias ataskaitas pagal Juridinių asmenų nemokumo įstatymo 103 str. 1 d. 9 punktą ne rečiau kaip už kiekvieną juridinio asmens finansinių metų ketvirtį[8]

2. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Lietuvos Respublikos juridinių asmenų nemokumo įstatyme.

 

II SKYRIUS

RESTRUKTŪRIZAVIMO PLANO VYKDYMO ATASKAITOS PATEIKIMO REIKALAVIMAI

 

3Restruktūrizavimo plano vykdymo ataskaita turi būti parengta ne vėliau kaip per 30 kalendorinių dienų po juridinio asmens praėjusio finansinio ketvirčio paskutinės dienos.

4. Restruktūrizavimo plano vykdymo ataskaita teikiama pagal kreditorių susirinkimo patvirtintą informacijos apie nemokumo procesą, juridinio asmens finansinę būklę ir nemokumo proceso administravimo išlaidų pagrindimo dokumentų teikimo tvarką.

5. Jei informacijos apie nemokumo procesą, juridinio asmens finansinę būklę ir nemokumo proceso administravimo išlaidų pagrindimo dokumentų teikimo tvarka nebuvo patvirtinta, nemokumo administratorius ar valdymo organai restruktūrizavimo plano ataskaitą turi pateikti elektroniniu būdu asmenims, turintiems teisę dalyvauti kreditorių susirinkimuose, išreiškusiems norą žodžiu ar raštu susipažinti, arba sudaryti tinkamas sąlygas susipažinti nemokumo administratoriaus ar valdymo organų patalpose, jei to pageidauja asmenys, turintys teisę dalyvauti kreditorių susirinkimuose.

6. Nemokumo administratorius ar valdymo organas asmenims, turintiems teisę dalyvauti kreditorių susirinkimuose ar išreiškusiems norą susipažinti su restruktūrizavimo plano vykdymo ataskaitomis žodžiu ar raštu, privalo leisti susipažinti su bet kuria (-iomis) iš pageidaujamų restruktūrizavimo plano vykdymo ataskaitų (-omis) nepriklausomai nuo jų aktualumo, parengimo datos ar kitų aplinkybių.

 

III SKYRIUS

RESTRUKTŪRIZAVIMO PLANO VYKDYMO ATASKAITOS TURINIO REIKALAVIMAI 

 

7. Restruktūrizavimo plano vykdymo ataskaita yra laisvos formos, tačiau ją rengiant būtina išlaikyti turinio ir formos tęstinumą, kad suinteresuotieji asmenys turėtų maksimalias galimybes palyginti ataskaitas, gauti nuoseklią informaciją apie restruktūrizavimo plano vykdymo eigą.

8. Restruktūrizavimo plano vykdymo ataskaitos minimalūs turinio reikalavimai:

8.1. Turto ar įsipareigojimų struktūros pokyčiai:

8.1.1. Juridinio asmens turtas ir su juo susiję pokyčiai;

8.1.2. Juridinio asmens skolininkų (debitorių) informacija ir su jais susiję pokyčiai;

8.1.3. Naujai gautas (gautinas) finansavimas (paskola, kreditas, lizingas, faktoringas ir kt.);

8.1.4. Juridinio asmens pajamos iš veiklos.

8.2. Išlaidos:

8.2.1. Einamieji mokėjimai ir svarbiausi pokyčiai;

8.2.2. Restruktūrizavimo proceso administravimo išlaidos;

8.2.3. Kreditorių reikalavimų tenkinimas;

8.3. Priemonės:

8.3.1. Juridinio asmens strateginių tikslų pokyčiai;

8.3.2. Priemonės finansiniams sunkumams įveikti akcentuojant naujas arba neaktualias, kurios buvo numatytos restruktūrizavimo plane.

8.4. Rengiamos ataskaitos metu išskirti esminiai pokyčiai, lyginant su praėjusia rengta ataskaita.

8.5. Kiti, administratoriaus ar valdymo organo nuomone, svarbūs pokyčiai, kurie gali turėti įtakos restruktūrizavimo plano vykdymui.        

9. Restruktūrizavimo plano vykdymo ataskaitoje rodikliai pateikiami kaupiamuoju principu neapribojant galimybės kartu pateikti ir aktualią informaciją, susijusią tik su ataskaitiniu laikotarpiu (finansinių metų ketvirčiu).

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

10. Visos restruktūrizavimo plano vykdymo ataskaitos turi būti pasirašytos jas rengusio nemokumo administratoriaus ar valdymo organo narių.

_______________________

 

 



[1] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo Civilinių bylų skyriaus teisėjų kolegijos 2015 m. sausio 9 d. nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-67/2015.

[2] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2019 m. birželio 26 d. nutartis, civ. byloje Nr. 3K-3-175-403/2019.

[3] Remiantis AVNT duomenimis, kreditorių reikalavimų tenkinimas bankroto procesu metu nėra didelis (2018 m. baigtų bankroto procesų metu kreditorių reikalavimai buvo patenkinti 9,9 proc.). Restruktūrizavimo proceso metu statistiškai kreditorių reikalavimai dengiami didesne apimtimi (2018 m. baigtų restruktūrizavimo proceso metu kreditorinių reikalavimų patenkinta 20,1 proc.; atsisakyta tenkinti 38,4 proc.; atidėta 0,3 proc.)

 

[4] Šiaulių apygardos teismo 2015-02-25 nutartis civilinėje byloje Nr. B2-597-124/2015.

[5] Lietuvos Aukščiausiojo Teismo 2010-05-28 nutartis civilinėje byloje Nr. 3K-3-263/2010.

[6] Kauno apygardos teismo 2016-06-20 nutartis civilinėje byloje Nr.  B2-1721-924/2019.

[7] Šiaulių apygardos teismo 2016-07-07 nutartis civilinėje byloje Nr. B2-764-883/2016.

[8] 2019-06-13 Juridinių asmenų nemokumo įstatymo Nr. XIII-2221 103 str. 1 d. 9 p.