Lietuvos Respublikos Vyriausybė

 

nutarimas

DĖL Baudų už VARTOTOJŲ INTERESŲ APSAUGOS EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTŲ PLAČIAI PAPLITUSIUS PAŽEIDIMUS IR SĄJUNGOS MASTU PLAČIAI PAPLITUSIUS PAŽEIDIMUS DYDŽIO nustatymo tvarkos aprašO PATVIRTINIMO

 

2022 m. gegužės 4 d. Nr. 456

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo 40 straipsnio 11 dalimi ir Lietuvos Respublikos nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo 13 straipsnio 2 ir 4 dalimis, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Baudų už vartotojų interesų apsaugos Europos Sąjungos teisės aktų plačiai paplitusius pažeidimus ir Sąjungos mastu plačiai paplitusius pažeidimus dydžio nustatymo tvarkos aprašą (pridedama).

2. Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja 2022 m. gegužės 28 d.

 

 

 

Ministrė Pirmininkė                                                                        Ingrida Šimonytė

 

 

 

Teisingumo ministrė                                                                       Evelina Dobrovolska

 

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2022 m. gegužės 4 d. nutarimu Nr. 456

 

Baudų už VARTOTOJŲ INTERESŲ APSAUGOS EUROPOS SĄJUNGOS TEISĖS AKTŲ PLAČIAI PAPLITUSIUS PAŽEIDIMUS IR SĄJUNGOS MASTU PLAČIAI PAPLITUSIUS PAŽEIDIMUS DYDŽIO nustatymo tvarkos APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Baudų už vartotojų interesų apsaugos Europos Sąjungos teisės aktų plačiai paplitusius pažeidimus ir Sąjungos mastu plačiai paplitusius pažeidimus dydžio nustatymo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja baudų, kurios skiriamos 2017 m. gruodžio 12 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) 2017/2394 dėl nacionalinių institucijų, atsakingų už vartotojų apsaugos teisės aktų vykdymo užtikrinimą, bendradarbiavimo, kuriuo panaikinamas Reglamentas (EB) Nr. 2006/2004, 21 straipsnyje nustatytais atvejais už Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo 40 straipsnio 1 dalyje ir Lietuvos Respublikos nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje nurodytus pažeidimus, kurie yra plačiai paplitę pažeidimai ar Sąjungos mastu plačiai paplitę pažeidimai, kaip jie apibrėžti Reglamento (ES) 2017/2394 3 straipsnyje, dydžio apskaičiavimo tvarką.

2. Aprašo tikslas – nustatyti veiksmingų, proporcingų ir atgrasančių baudų už plačiai paplitusius pažeidimus ir Sąjungos mastu plačiai paplitusius pažeidimus apskaičiavimo tvarką.

3. Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos Vartotojų teisių apsaugos įstatyme, Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatyme ir Reglamente (ES) 2017/2394.

 

II SKYRIUS

BAUDŲ DYDŽIO APSKAIČIAVIMO TVARKA

 

4. Pagal Aprašą baudos dydis apskaičiuojamas trimis etapais:

4.1. pirmajame etape, vadovaujantis Aprašo 5 punktu, apskaičiuojamas pradinis baudos dydis;

4.2. antrajame etape, vadovaujantis Aprašo 6 punktu, apskaičiuojamas bazinis baudos dydis;

4.3. trečiajame etape, vadovaujantis Aprašo 7 ir 8 punktais, apskaičiuojamas skiriamos baudos dydis.

5. Pradinis baudos dydis už plačiai paplitusį pažeidimą yra lygus 1,5 procento verslininko (komercinės veiklos subjekto) metinių pajamų praėjusiais finansiniais metais valstybėse narėse, kuriose padarytas pažeidimas. Pradinis baudos dydis už Sąjungos mastu plačiai paplitusį pažeidimą lygus 2 procentams verslininko metinių pajamų praėjusiais finansiniais metais valstybėse narėse, kuriose padarytas pažeidimas. Jeigu verslininkas (komercinės veiklos subjektas) nepateikia informacijos apie savo metines pajamas, pradinis baudos dydis už plačiai paplitusį pažeidimą yra lygus 750 tūkstančių eurų, o už Sąjungos mastu plačiai paplitusį pažeidimą – vienam milijonui eurų.

6. Bazinis baudos dydis apskaičiuojamas mažinant arba didinant pradinį baudos dydį, atsižvelgiant į:

6.1. pažeidimo pobūdį (pažeistus vartotojų kolektyvinius interesus ir kitas pažeidimo pobūdžio atžvilgiu reikšmingas aplinkybes). Atsižvelgiant į pažeidimo pobūdį, pradinis baudos dydis didinamas arba mažinamas iki 20 procentų;

6.2. pažeidimo sunkumą (pažeidimo sukeltų padarinių, įskaitant žalą, vartotojų kolektyviniams interesams svarbą ir kitas pažeidimo sunkumo atžvilgiu reikšmingas aplinkybes). Atsižvelgiant į pažeidimo sunkumą, pradinis baudos dydis didinamas arba mažinamas iki 20 procentų;

6.3. pažeidimo trukmę (į konkrečias su pažeidimo terminu susijusias aplinkybes). Atsižvelgiant į pažeidimo trukmę, pradinis baudos dydis didinamas arba mažinamas iki 20 procentų:

6.3.1. jeigu pažeidimas truko iki 30 dienų, pradinis baudos dydis mažinamas iki 20 procentų;

6.3.2. jeigu pažeidimas truko daugiau nei 90 dienų, pradinis baudos dydis didinamas iki 20 procentų;

6.4. pažeidimo mastą (valstybių narių, kuriose padarytas pažeidimas, skaičių, pažeidimo geografinį mastą, informacijos perdavimo priemonių skaičių, nukentėjusių vartotojų skaičių ir kitas pažeidimo masto atžvilgiu reikšmingas aplinkybes). Atsižvelgiant į pažeidimo mastą, pradinis baudos dydis didinamas arba mažinamas iki 20 procentų;

6.5. komercinės veiklos subjekto gautą finansinę naudą ar išvengtus nuostolius (dėl neteisėtų veiksmų atsiradusį faktinį verslininko (komercinės veiklos subjekto) turtinės padėties pagerėjimą ar išvengtus nuostolius):

6.5.1. jeigu verslininkas (komercinės veiklos subjektas) gavo finansinę naudą, pradinis baudos dydis didinamas iki 20 procentų;

6.5.2. jeigu verslininkas (komercinės veiklos subjektas) negavo jokios finansinės naudos, įskaitant išvengtus nuostolius, pradinis baudos dydis mažinamas iki 20 procentų.

7. Nustačius bazinį baudos dydį, apskaičiuojamas skiriamos baudos dydis, atsižvelgiant į Vartotojų teisių apsaugos įstatymo 40 straipsnio 5 ir 6 dalyse arba į Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo 13 straipsnio 5 ir 6 dalyse nustatytas atsakomybę lengvinančias arba sunkinančias aplinkybes. Jeigu yra atsakomybę lengvinančių aplinkybių, skiriamos baudos dydis, įvertinus lengvinamųjų aplinkybių skaičių, reikšmingumą ir pobūdį, mažinamas iki 40 procentų apskaičiuoto bazinio baudos dydžio. Jeigu yra atsakomybę sunkinančių aplinkybių, skiriamos baudos dydis, įvertinus sunkinamųjų aplinkybių skaičių, reikšmingumą ir pobūdį, didinamas iki 40 procentų apskaičiuoto bazinio baudos dydžio.

8. Jeigu pagal Aprašą apskaičiuota bauda viršija Vartotojų teisių apsaugos įstatymo 40 straipsnio 11 dalyje arba Nesąžiningos komercinės veiklos vartotojams draudimo įstatymo 13 straipsnio 2 dalyje nustatytą maksimalų baudos dydį, verslininkui (komercinės veiklos subjektui) skiriama įstatyme nustatyta maksimalaus dydžio bauda.

 

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

9. Skiriamos baudos dydžio apskaičiavimas pagal Aprašo II skyrių, įskaitant baudos didinimo ir mažinimo pagal Aprašo 6–8 punktus motyvus, nurodomi Valstybinės vartotojų teisių apsaugos tarnybos nutarime.

 

––––––––––––––––––––