image001

LIETUVOS RESPUBLIKOS

GENERALINIS PROKURORAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL TURTO TYRIMO ATLIKIMO IR ORGANIZAVIMO civilinio turto konfiskavimo metu tvarkos aprašo PATVIRTINIMO

 

2020 m. birželio 26 d. Nr. I-173

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymo 14 straipsnio 1 dalimi, 16 straipsnio 2 dalimi, Lietuvos Respublikos civilinio turto konfiskavimo įstatymo 15 straipsnio 2 dalimi:

1. Tvirtinu pridedamą Turto tyrimo atlikimo ir organizavimo civilinio turto konfiskavimo metu tvarkos aprašą.

2. Skelbiu šį įsakymą Teisės aktų registre.

 

 

 

Generalinio prokuroro pavaduotojas,

einantis generalinio prokuroro pareigas                                                          Žydrūnas Radišauskas


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos generalinio

prokuroro 2020 m. birželio 26 d.

įsakymu Nr. I-173

 

 

TURTO TYRIMO ATLIKIMO IR ORGANIZAVIMO CIVILINIO TURTO KONFISKAVIMO METU TVARKOS APRAŠAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Turto tyrimo atlikimo ir organizavimo civilinio turto konfiskavimo metu tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) nustato turto tyrimo atlikimo ir organizavimo, informacijos apie tiriamojo turtą, jo įgijimo ir perleidimo aplinkybes rinkimo, siekiant surinkti duomenis, kurie yra reikalingi sprendimui dėl civilinio turto konfiskavimo priimti, tvarką.

2. Aprašas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos civilinio turto konfiskavimo įstatymu (toliau – CTKĮ), Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu, Lietuvos Respublikos prokuratūros įstatymu ir kitais teisės aktais.

3. Apraše vartojamos sąvokos:

3.1. nesąžiningas įgijėjas – CTKĮ 2 straipsnio 4 dalyje nurodytas sąlygas atitinkantis asmuo arba asmuo, kuris žinojo arba turėjo žinoti, kad turto perdavimo arba įsigijimo tikslas buvo išvengti šio turto konfiskavimo;

3.2. tiriamasis – CTKĮ 2 straipsnio 2 dalyje nurodytas sąlygas atitinkantis asmuo, dėl kurio atliekamas turto tyrimas;

3.3. turto tyrimas informacijos apie asmens turtą, jo įgijimo ir perleidimo aplinkybes rinkimas, siekiant surinkti duomenis, kurie yra reikalingi sprendimui dėl civilinio turto konfiskavimo priimti;

3.4. turto tyrimą atliekančios institucijos – Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnyba) ir Lietuvos policija.

4. Turto tyrimo tikslas – įvertinti aktualiu laikotarpiu buvusį ir esamą tiriamojo turtą, siekiant atskirti teisėtai įgytą turtą nuo neteisėtai įgyto. Turto tyrimo metu siekiama nustatyti, ar tiriamojo turimas (turėtas) turtas ir iš jo gauta turtinė nauda (toliau – turtas) gali būti konfiskuoti CTKĮ nustatytais pagrindais ir tvarka, kai yra pagrindas manyti, kad šis turtas nėra gautas teisėtu būdu, ir kai šio turto bendra vertė neatitinka tiriamojo teisėtų pajamų ir šis skirtumas viršija 2 000 bazinių bausmių ir nuobaudų dydžio (toliau – BBND) sumą arba šis turtas buvo perleistas kitam fiziniam ar juridiniam asmeniui, kuris yra nesąžiningas įgijėjas. Skirtumas apskaičiuojamas pagal tai, koks BBND buvo turto įsigijimo momentu.

Kai turtas bendra jungtine nuosavybe priklauso sutuoktiniams, skaičiuojama bendra turto vertė, kuri sutuoktiniams nedalijama.

5. Turto tyrimas atliekamas ir tuo atveju, jei tiriamojo turtas, kuris galėjo būti konfiskuotas CTKĮ nustatyta tvarka, yra paslėptas, suvartotas, perleistas kitam fiziniam ar juridiniam asmeniui, kuris yra sąžiningas įgijėjas, arba turto negalima konfiskuoti dėl kitų priežasčių, arba turtą konfiskuoti būtų netikslinga, nes iš tiriamojo gali būti išieškota to turto vertę atitinkanti pinigų suma.

6. Turto tyrimą atliekančios institucijos turto tyrimą atlieka CTKĮ ir Aprašo nustatyta tvarka. Valstybinė mokesčių inspekcija prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – Valstybinė mokesčių inspekcija) dalyvauja atliekant turto tyrimą CTKĮ nustatyta tvarka.

7. Turto tyrimą CTKĮ ir Aprašo nustatyta tvarka organizuoja ir jam vadovauja prokuroras. Prokuroras gali atlikti visą turto tyrimą ar atskirus turto tyrimo veiksmus.

8. Prokuroro veiklą turto tyrimo metu kontroliuoja aukštesnysis prokuroras CTKĮ,


2

 Prokuratūros įstatymo, Lietuvos Respublikos prokuratūros ir prokurorų kompetencijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos generalinio prokuroro 2012 m. balandžio 17 d. įsakymu Nr. I-141 „Dėl Lietuvos Respublikos prokuratūros ir prokurorų kompetencijos nuostatų patvirtinimo“ (toliau – Kompetencijos nuostatai), ir Aprašo nustatyta tvarka.

 

part_f149a581b2e14b3889dcdcce675b440a_end

part_c3c9717ecdfb447e835ba7463b455158_end

II SKYRIUS

TURTO TYRIMO PRADĖJIMAS

 

9.    Turto tyrimas pradedamas, kai prokuroras ar ikiteisminio tyrimo institucija gauna duomenų (informacijos), kurie leidžia pagrįstai manyti, kad asmuo, nurodytas CTKĮ 2 straipsnio 2 dalyje, turi ar turėjo, bet paslėpė, suvartojo ar perleido kitam asmeniui turto, kurio negalėjo gauti teisėtu būdu, ir šio turto bendra vertė neatitinka CTKĮ 2 straipsnio 2 dalyje nurodyto asmens ar asmenų teisėtų pajamų ir šis skirtumas viršija 2 000 BBND sumą.

10.  Turto tyrimui pradėti gali būti panaudota kriminalinės žvalgybos informacija, ikiteisminio tyrimo metu ar kita teisės aktų nustatyta tvarka gauta informacija.

11.  Prokuroras, gavęs Aprašo 9 punkte nurodytą informaciją, tarnybiniu pranešimu (prie jo pridedami šį pranešimą pagrindžiantys turimi duomenys) per pagal kompetenciją aukštesnįjį prokurorą kreipiasi į Lietuvos Respublikos generalinės prokuratūros ar teritorinės prokuratūros padalinį, atsakingą už CTKĮ reikalavimų vykdymą (toliau – atsakingas prokuratūros padalinys). Tarnybiniame pranešime turi būti nurodyta:

11.1. tiriamojo duomenys (vardas, pavardė, asmens kodas, deklaruotos ir faktinės gyvenamosios vietos adresas);

11.2. CTKĮ 2 straipsnio 2 dalies 1–5 punktuose nurodytos sąlygos, kurias atitinka tiriamasis, ir:

11.2.1. ikiteisminio tyrimo, kuriame tiriamasis buvo įtariamuoju, baudžiamosios bylos, kurioje tiriamasis buvo kaltinamuoju (bet išteisintas arba byla nutraukta teisme) ar nuteistas už CTKĮ 2 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodytą nusikaltimą, numeris, galutinis proceso sprendimas toje byloje, jo data ir esmė;

11.2.2. nutarimo atsisakyti pradėti ikiteisminį tyrimą, kuriuo tiriamajam atsisakyta pradėti baudžiamąjį procesą dėl CTKĮ 2 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodytų nusikaltimų Lietuvos Respublikos baudžiamojo proceso kodekso (toliau – BPK) 3 straipsnio 1 dalies 2 punkte (jeigu suėjo apkaltinamojo nuosprendžio priėmimo senaties terminas), 3 punkte (jeigu asmuo, kuris nusikalstamos veikos padarymo metu dar nebuvo tokio amžiaus, nuo kurio atsako pagal baudžiamuosius įstatymus), 5 punkte (asmeniui mirus) ir 6 punkte (asmeniui, kuriam įsiteisėjo teismo nuosprendis dėl to paties kaltinimo arba teismo nutartis ar prokuroro nutarimas nutraukti procesą tuo pačiu pagrindu) nustatytais pagrindais, data ir atsisakymo pradėti ikiteisminį tyrimą medžiagos, kurioje priimtas šis sprendimas, numeris;

11.2.3. nutarimo nutraukti ikiteisminį tyrimą data ir ikiteisminio tyrimo, kuriame toks nutarimas priimtas, numeris, kai šis ikiteisminis tyrimas tiriamajam nutrauktas BPK 3, 212, 327 straipsniuose nustatytais pagrindais. Tokiu atveju turto tyrimą galima pradėti nepriklausomai nuo to, kokiu pagrindu, nurodytu BPK 3 straipsnio 1 dalyje, buvo nutrauktas ikiteisminis tyrimas (skirtingai nei atsisakymo pradėti ikiteisminį tyrimą atveju, kai turto tyrimą galima pradėti tik tada, kai nutarimas atsisakyti pradėti ikiteisminį tyrimą priimtas pagal BPK 3 straipsnio 1 dalies 2, 3, 5, 6 punktus);

11.2.4. nutarimo ir (ar) nutarties, kuria tiriamasis Lietuvos Respublikos baudžiamojo kodekso (toliau – BK) nustatyta tvarka buvo atleistas nuo baudžiamosios atsakomybės už CTKĮ 2 straipsnio 2 dalies 1 punkte nurodytus nusikaltimus, data ir ikiteisminio tyrimo (baudžiamosios bylos), kuriame priimtas nutarimas ar nutartis, numeris;

11.2.5. sprendimo, kuriuo tiriamasis įtrauktas į organizuotų nusikalstamų grupių, kurias identifikuoja Policijos departamentas prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Policijos departamentas), narių sąrašus, sudaromus vadovaujantis įstatyme įtvirtintais kriterijais (toliau – organizuotų nusikalstamų grupių narių sąrašai), data ir numeris;

11.3. sutuoktinio ar asmens, su kuriuo tiriamasis bendrai tvarko ūkį (jei tokie yra), duomenys (vardas, pavardė, asmens kodas, deklaruotos ir faktinės gyvenamosios vietos adresas);

11.4. tiriamojo turimo ar turėto turto sudėtis, jo preliminari ar tiksli vertė (jei yra žinoma);

11.5. teisėtų pajamų šaltiniai (jei yra žinomi) ir aktualiu laikotarpiu gautų teisėtų pajamų preliminari suma (jei yra žinoma);

11.6. aktualiu laikotarpiu tiriamojo turėtos išlaidos (jei yra žinomos);

11.7. tiriamojo turimo turto vertės ir turėtų išlaidų bendros sumos ir gautų pajamų skirtumas, kuris leistų įtarti, kad tiriamojo turimas (turėtas) turtas ir žinomos išlaidos neatitinka jo teisėtų pajamų ir šis skirtumas viršija 2 000 BBND sumą;

11.8. dabartinio turto savininko (savininkų) duomenys (vardas, pavardė, asmens kodas, deklaruotos ir faktinės gyvenamosios vietos adresas), jeigu tiriamasis turtą, kuris pagal CTKĮ būtų konfiskuojamas, ar jo dalį yra perleidęs kitiems asmenims;

11.9. ar pagal turimus duomenis turtas perleistas nesąžiningam įgijėjui (jei turtas ar jo dalis yra perleista kitam asmeniui (asmenims)), t. y. ar turtas:

11.9.1. perleistas tiriamojo artimiesiems giminaičiams (tėvams (įtėviams), vaikams (įvaikiams), broliams, seserims, seneliams ir vaikaičiams);

11.9.2. įgytas sudarius apsimestinį ar tariamą sandorį;

11.9.3. įgytas neatlygintinio sandorio pagrindu iš tiriamojo;           

11.9.4. įgytas juridinio asmens, kurio vadovas, valdymo organo narys arba dalyviai, valdantys ne mažiau kaip penkiasdešimt procentų juridinio asmens akcijų (pajaus, įnašų), yra tiriamasis;

11.9.5. perleistas bet kuriam kitam asmeniui, kai turimi duomenys leidžia pagrįstai manyti, kad asmuo žinojo arba turėjo žinoti, kad šio turto perdavimo arba įsigijimo tikslas buvo išvengti šio turto konfiskavimo;

11.10. kad konfiskuotino turto vertę atitinkanti pinigų suma turi būti išieškoma CTKĮ nustatyta tvarka (jei turto negalima konfiskuoti dėl CTKĮ 2 straipsnio 5 dalyje nurodytų priežasčių).

12. Ikiteisminio tyrimo institucijos, gavusios Aprašo 9 punkte nurodytą informaciją, kreipiasi į atsakingą prokuratūros padalinį dėl turto tyrimo pradėjimo. Kreipimesi nurodomi Aprašo 11 punkte nustatyti duomenys ir pridedami institucijų turimi duomenys, kuriais grindžiamas kreipimasis. Įslaptinta informacija pateikiama laikantis Lietuvos Respublikos valstybės ir tarnybos paslapčių įstatyme numatytos tvarkos.

13. Atsakingo prokuratūros padalinio prokuroras per 15 kalendorinių dienų nuo ikiteisminio tyrimo institucijos ar kito prokuratūros padalinio kreipimosi dėl turto tyrimo gavimo priima sprendimą pradėti turto tyrimą, užrašydamas rezoliuciją „Pradedu turto tyrimą“, arba motyvuotu nutarimu atsisako pradėti turto tyrimą. Apie priimtą sprendimą prokuroras elektroniniu paštu ar kitomis elektroninio ryšio priemonėmis išsiųsdamas nutarimo nuorašą informuoja aukštesnįjį prokurorą ir ikiteisminio tyrimo instituciją ar kitą prokuratūros padalinį, kuris kreipėsi dėl turto tyrimo pradėjimo. Sprendimą pradėti ar atsisakyti pradėti turto tyrimą prokuroras užregistruoja atitinkamame prokuratūros dokumentų registre.

Atsisakius pradėti turto tyrimą, kreipimosi medžiaga saugoma atsakingame prokuratūros padalinyje.

14Prokuroro nutarimą atsisakyti pradėti turto tyrimą gali panaikinti aukštesnysis prokuroras savo iniciatyva arba turto tyrimą inicijavusios institucijos motyvuotu prašymu, ne vėliau kaip per 20 darbo dienų nuo nutarimo gavimo patikrinęs šio proceso sprendimo teisėtumą ir pagrįstumą. Nustatęs, kad proceso sprendimas yra neteisėtas ir (ar) nepagrįstas, aukštesnysis prokuroras jį panaikina.

15.  Toliau organizuoti turto tyrimą aukštesnysis prokuroras gali pavesti prokurorui, kuris pradėjo turto tyrimą, arba kitam pavaldžiam prokurorui, arba prokurorų grupei, vieną iš prokurorų skiriant grupės vadovu.

16.  Prokuroras, savo iniciatyva priėmęs sprendimą pradėti turto tyrimą, paveda jį atlikti Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai arba policijai atsižvelgdamas į tai, kuri institucija atliko ikiteisminį tyrimą ar priėmė sprendimą atsisakyti pradėti ikiteisminį tyrimą. Gavęs aukštesniojo prokuroro pavedimą organizuoti turto tyrimą, prokuroras paveda jį atlikti vadovaudamasis šiais kriterijais:

16.1. Finansinių nusikaltimų tyrimo tarnybai – dėl asmenų, kuriems ji atliko ikiteisminį tyrimą ar priėmė nutarimą atsisakyti pradėti ikiteisminį tyrimą, taip pat dėl asmenų, kuriems prokuroras pradėjo turto tyrimą pagal kitų ikiteisminio tyrimo institucijų, išskyrus policiją, pateiktus duomenis;

16.2. policijai – dėl asmenų, kuriems ji atliko ikiteisminį tyrimą ar priėmė nutarimą atsisakyti pradėti ikiteisminį tyrimą, taip pat dėl asmenų, kurie įtraukti į organizuotų nusikalstamų grupių narių sąrašus.

17.   Prokuroras gali pavesti atlikti turto tyrimą neatsižvelgdamas į Aprašo 16 punkte nustatytus kriterijus, jei to reikalauja tyrimo interesai ar kitos tyrimo sėkmę lemiančios reikšmingos aplinkybės.

18.   Turto tyrimo kryptys, siektini tikslai, veiksmai, kuriuos reikia atlikti turto tyrimo pažymai ir turto tyrimo išvadai (žr. Aprašo 57 ir 69 punktus) užpildyti, jų atlikimo terminai, vykdytojai ir kitos aplinkybės numatomos turto tyrimo plane (1 priedas), kuris per 10 kalendorinių dienų nuo turto tyrimo pradėjimo turi būti suderintas su turto tyrimą atliekančios institucijos ar jos padalinio vadovu ir patvirtintas turto tyrimui vadovaujančio prokuroro. Suderinimas ir patvirtinimas įforminami rezoliucijomis.

19.   Jei turto tyrimo metu paaiškėja kitas asmuo, nuosavybės teise turintis turto, dėl kurio yra pagrindas atlikti turto tyrimą, tokio asmens turto tyrimas inicijuojamas CTKĮ 4 straipsnio 2 ir 3 dalių ir Aprašo nustatyta tvarka.

20.   Turto tyrimas gali būti neatliekamas, jei baudžiamojo proceso metu surinktų duomenų pakanka CTKĮ 10 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytam sprendimui priimti. Tokiu atveju prokuroras, nutraukęs ikiteisminį tyrimą (priėmęs nutarimą nutraukti ikiteisminio tyrimo dalį dėl įtariamojo) arba palaikęs valstybinį kaltinimą baudžiamojoje byloje, kurioje ikiteisminio tyrimo metu buvo atliktas turto tyrimas ir, prokuroro vertinimu, pakanka duomenų sprendimui kreiptis į teismą dėl civilinio turto konfiskavimo priimti, tarnybiniu pranešimu, kuriame turi būti nurodyti Aprašo 11 punkte nustatyti duomenys, per pagal kompetenciją aukštesnįjį prokurorą kreipiasi į atsakingą prokuratūros padalinį dėl galimybės taikyti civilinį turto konfiskavimą.

Baudžiamojo proceso metu surinkti civilinio turto konfiskavimui reikšmingi duomenys perduodami atsakingo prokuratūros padalinio prokurorui, kuriam aukštesniojo prokuroro sprendimu pavesta įvertinti surinktus duomenis ir priimti sprendimą Aprašo 66 punkte nustatyta tvarka.

 

III SKYRIUS

TURTO TYRIMO TERMINAI

 

21Sprendimas pradėti turto tyrimą gali būti priimtas nė vėliau kaip per 5 metus nuo galutinio proceso sprendimo priėmimo ikiteisminio tyrimo metu arba galutinio teismo sprendimo, kuriuo asmeniui baigiamas baudžiamasis procesas, įsiteisėjimo baudžiamojoje byloje, kai yra CTKĮ 2 straipsnio 2 dalies 1–3 punktuose nustatyti pagrindai, arba sprendimo atsisakyti pradėti ikiteisminį tyrimą priėmimo. Jeigu tiriamajam buvo priimtas daugiau negu vienas iš nurodytų sprendimų, 5 metų terminas, per kurį gali būti pradėtas turto tyrimas, skaičiuojamas nuo vėliausiai priimto sprendimo. Sprendimas pradėti turto tyrimą CTKĮ 2 straipsnio 2 dalies 4 punkte nustatytu pagrindu gali būti priimamas, jei asmuo į organizuotų nusikalstamų grupių narių sąrašus buvo įtrauktas po 2020 m. liepos 1 d.

22Turto tyrimas gali būti pradedamas ir atliekamas tik dėl turto, kuris buvo įgytas po
2010 m. gruodžio 11 d., bet ne anksčiau kaip prieš 10 metų iki sprendimo pripažinti asmenį įtariamuoju dėl BK numatytų nusikalstamų veikų, nurodytų CTKĮ 2 straipsnio 2 dalies 1 punkte, arba iki sprendimo atsisakyti pradėti ikiteisminį tyrimą dėl šių veikų, arba sprendimo asmenį įtraukti į organizuotų nusikalstamų grupių narių sąrašus priėmimo. Jeigu tiriamajam buvo priimtas daugiau negu vienas iš nurodytų sprendimų, 10 metų terminas skaičiuojamas nuo anksčiausiai priimto sprendimo.

23Prokuroras, pats atlikdamas turto tyrimą, ar institucija, kuriai pavesta atlikti turto tyrimą, vertina tiriamojo turtą, kuris buvo įgytas ne anksčiau kaip prieš 10 metų (CTKĮ 5 straipsnio 6 dalis). Jeigu tiriamasis pateikia turto tyrimui reikšmingos informacijos apie ilgesnį nei 10 metų laikotarpį, turto tyrimą atliekanti institucija ar prokuroras teikiamose išvadose turi įvertinti tiriamojo pateiktus duomenis.

24Turto tyrimo laikotarpio pradžia pasirenkama atitinkamų kalendorinių metų sausio 1 diena.

25Turto tyrimas atliekamas per kuo trumpesnius terminus, bet ne ilgiau kaip per 6 mėnesius. Jei yra objektyvių priežasčių, dėl kurių būtina pratęsti turto tyrimo atlikimo terminą, turto tyrimą atliekanti institucija (įgaliotas pareigūnas) motyvuotu tarnybiniu pranešimu, prie kurio pridedamas atnaujintas turto tyrimo planas, kreipiasi į turto tyrimą organizuojantį ir jam vadovaujantį prokurorą dėl sutikimo pratęsti turto tyrimo atlikimo terminą. Prokuroro sutikimu turto tyrimo atlikimo terminas ypatingais atvejais gali būti pratęstas ne ilgesniam kaip 3 mėnesių laikotarpiui. Turto tyrimo atlikimo terminas gali būti pratęstas ne daugiau kaip du kartus.

26Nuo bet kurio turto tyrimo momento pagal kompetenciją aukštesnysis prokuroras gali pats pradėti vykdyti arba pavesti kitam aukštesniajam prokurorui vykdyti bet kurio turto tyrimo, kuriam vadovauja atitinkamos prokuratūros prokuroras, terminų kontrolę.

27Turto tyrimą atliekančios institucijos įgaliotas pareigūnas motyvuotą tarnybinį pranešimą dėl turto tyrimo termino pratęsimo turi suderinti su turto tyrimą atliekančios institucijos ar jos padalinio vadovu. Suderinimas įforminamas rezoliucija.

28Jeigu prokuroras atlieka visą turto tyrimą, motyvuotą tarnybinį pranešimą dėl turto tyrimo termino pratęsimo jis turi pateikti pagal kompetenciją aukštesniajam prokurorui.

29Likus ne mažiau kaip 10 kalendorinių dienų iki turto tyrimo termino pabaigos, prokurorui (aukštesniajam prokurorui) pateikiamas motyvuotas tarnybinis pranešimas dėl turto tyrimo termino pratęsimo, kuriame turi būti nurodyta:

29.1. turto tyrimo registracijos numeris, turto tyrimo pradžios data, turto tyrimą atliekančios institucijos pavadinimas, turto tyrimą organizuojančios ir jam vadovaujančios prokuratūros padalinio pavadinimas, prokuroro vardas ir pavardė;

29.2. turto tyrimo aprašymas (CTKĮ nustatytos civilinio turto konfiskavimo sąlygos ir pagrindai, CTKĮ straipsniai, jų dalys ir punktai, pagal kuriuos atliekamas turto tyrimas);

29.3. tiriamųjų ir kitų asmenų asmens duomenys;

29.4. nustatyto turto ir iš jo gautos turtinės naudos aprašymas;

29.5. atlikti turto tyrimo veiksmai, jų data ir rezultatai;

29.6. taikytas turto areštas, jo data, trukmė;

29.7. turto tyrimo trukmė ir objektyvios, ypatingos priežastys, dėl kurių tyrimas nebaigtas per nustatytą terminą;

29.8. būtini atlikti turto tyrimo veiksmai, jų atlikimo terminai;

29.9. terminas, per kurį tyrimas gali būti baigtas (data, iki kurios prašoma pratęsti turto tyrimo terminą).

30. Gavęs motyvuotą tarnybinį pranešimą, prokuroras (aukštesnysis prokuroras) turi teisę:

30.1. rezoliucija pratęsti turto tyrimo terminą (nurodydamas datą, iki kurios terminas pratęsiamas);

30.2. pareikalauti papildomos informacijos apie turto tyrimo eigą, turto tyrimo medžiagą ir (ar) papildyti turto tyrimo planą;

30.3. duoti rašytinius nurodymus dėl reikiamų turto tyrimo veiksmų atlikimo;

30.4. pagal kompetenciją priimti kitus sprendimus ar imtis reagavimo priemonių;

30.5. priimti sprendimą nutraukti turto tyrimą.

31. Pasibaigęs ir dėl svarbių priežasčių praleistas turto tyrimo terminas gali būti atnaujinamas, jei prokuroras pateikia aukštesniajam prokurorui motyvuotą tarnybinį pranešimą, kuriame turi būti nurodyti Aprašo 29 punkte nustatyti duomenys ir termino praleidimo priežastis. Gavęs tarnybinį pranešimą, aukštesnysis prokuroras turi teisę atnaujinti (rezoliucija) praleistą terminą. Kartu turi būti išsprendžiamas ir turto tyrimo termino pratęsimo klausimas. Atnaujintas turto tyrimo terminas, įskaitant laikotarpį, kai šis terminas buvo praleistas, negali viršyti CTKĮ 5 straipsnio 5 dalyje nustatytos maksimalios turto tyrimo trukmės. Jeigu aukštesnysis prokuroras nusprendžia neatnaujinti turto tyrimo termino, jis nutarimu turi nutraukti turto tyrimą.

 

IV SKYRIUS

TURTO TYRIMĄ ATLIEKANČIŲ INSTITUCIJŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

32.  Turto tyrimą atliekančios institucijos ar jos padalinio vadovas organizuoja turto tyrimą atliekančios institucijos ar jos padalinio veiklą, kontroliuoja turto tyrimą atliekančių pareigūnų veiklą taip, kad per trumpiausią laiką būtų kokybiškai atliktas turto tyrimas, ir pagal kompetenciją padeda prokurorui užtikrinti efektyvų turto tyrimo organizavimą ir vadovavimą jam.

33.  Turto tyrimą atliekančios institucijos, be CTKĮ 6 straipsnio 3 dalyje nurodytų teisių, turi teisę:                  

33.1. kreiptis į aukštesnįjį prokurorą su motyvuotu prašymu:

33.1.1. panaikinti prokuroro nutarimą atsisakyti pradėti turto tyrimą;

33.1.2. panaikinti prokuroro nutarimą nutraukti turto tyrimą;

33.2. pateikti aukštesniajam prokurorui motyvuotą pranešimą, jei nesutinka su prokuroro nurodymu ar pavedimu dėl turto tyrimo veiksmų ir sprendimų;

33.3. pareikšti prokurorui motyvuotą nuomonę apie turto tyrimo strategiją, taktiką, perspektyvą, tiriamas versijas.

34.  Turto tyrimą atliekantis pareigūnas asmeniškai atsako už tai, kad turto tyrimo veiksmai būtų atlikti laiku ir kokybiškai, ir pagal kompetenciją privalo:

34.1. vadovautis turto tyrimo teisėtumo ir teisingumo, asmeninės atsakomybės, kokybės, veiksmų planavimo ir operatyvumo reikalavimais, protingumo, ekonomiškumo, proporcingumo ir kitais bendraisiais principais;

34.2. turto tyrimo metu atlikti visus reikiamus veiksmus ir išnaudoti visas galimybes, kad būtų nustatytos reikšmingos aplinkybės (rašytinio ar žodinio nurodymo nebuvimas neatleidžia turto tyrimą atliekančio pareigūno nuo šios pareigos);

34.3. išsamų turto tyrimą atlikti per trumpiausią laiką, stengtis, kad jis truktų ne ilgiau kaip 6 mėnesius nuo tyrimo pradėjimo;

34.4. nedelsiant raštu informuoti turto tyrimą atliekančios institucijos ar jos padalinio vadovą ir turto tyrimą organizuojantį prokurorą apie tyrimo metu kylančias problemas, trukdančias pasiekti turto tyrimo tikslus, taip pat raštu pranešti prokurorui apie būtinybę imtis teisės aktuose nustatytų priemonių, kurių taikymas priskiriamas prokuroro kompetencijai, ir pateikti šiems klausimams spręsti reikalingą medžiagą;

34.5. vykdyti žodinius ir rašytinius prokuroro pavedimus ir nurodymus, informuoti prokurorą apie pavedimo, nurodymo įvykdymą arba apie priežastis, dėl kurių pavedimas ar nurodymas nebuvo įvykdytas, suderinti su prokuroru tolesnio nurodymų vykdymo apimtis, jeigu vykdant rašytinius prokuroro nurodymus ir atliekant kitus turto tyrimo veiksmus paaiškėja, kad dalis jų tapo neaktualūs, pertekliniai ar nereikalingi;

34.6. vykdyti kitas CTKĮ, Apraše ir kituose teisės aktuose nustatytas pareigas.

35.  Turto tyrimą atliekančios institucijos ar jos padalinio vadovas, nesutikdamas su prokuroro nurodymu ar pavedimu dėl turto tyrimo veiksmų ir sprendimų arba gavęs tokią informaciją iš pavaldaus pareigūno, gali raštu apie tai informuoti aukštesnįjį prokurorą, kuris yra įgaliotas spręsti kilusius prieštaravimus.

 

V SKYRIUS

PROKURORO TEISĖS IR PAREIGOS

 

36.       Prokuroras, organizuodamas turto tyrimą ir jam vadovaudamas pagal CTKĮ, Apraše ir kituose teisės aktuose nustatytą kompetenciją, užtikrina turto tyrimo teisėtumą, išsamumą ir atlikimą per trumpiausią laiką.

37.   Prokuroras, organizuodamas turto tyrimą ir jam vadovaudamas, turi teisę duoti turto tyrimą atliekančių institucijų įgaliotiems pareigūnams, atliekantiems turto tyrimą ar atskirus jo veiksmus, privalomus nurodymus.

38.   Prokuroras, organizuodamas turto tyrimą ir jam vadovaudamas, turi teisę:

38.1. reikalauti, kad turto tyrimą atliekantis pareigūnas pateiktų susipažinti turto tyrimo medžiagą, atvyktų aptarti tyrimo eigą ir rezultatus;

38.2. nustatyti pranešimų apie turto tyrimo eigą pateikimo periodiškumą;

38.3. bet kurioje turto tyrimo stadijoje sudaryti turto tyrimo planą ar pavesti jį sudaryti turto tyrimą atliekančiam pareigūnui;

38.4. duoti turto tyrimą atliekančiam pareigūnui žodinius ar rašytinius nurodymus ir pavedimus;

38.5. nustatyti turto tyrimo ar atskirų veiksmų atlikimo terminus;

38.6. reikalauti pateikti informaciją apie duotų pavedimų ir nurodymų įvykdymą;

38.7. pats atlikti reikalingus turto tyrimo veiksmus;

38.8. reagavimo raštu informuoti turto tyrimą atliekančios institucijos ar jos padalinio vadovą apie atliekamo turto tyrimo trūkumus ir tyrimo metu padarytus pažeidimus, galimą turto tyrimą atliekančio pareigūno kvalifikacijos stoką, profesinės etikos nesilaikymą, netinkamą darbo organizavimą ir siūlyti imtis priemonių, kad tokie atvejai nepasikartotų.

39.       Nesutikdamas su aukštesniojo prokuroro nurodymu ar pavedimu dėl turto tyrimo veiksmų ir sprendimų ar su sprendimu pačiam perimti organizuoti turto tyrimą ir jam vadovauti prokuroras apie tai informuoja tokį nurodymą ar pavedimą davusio prokuroro, taip pat turto tyrimą perėmusio aukštesniojo prokuroro pagal kompetenciją aukštesnįjį prokurorą.

40.  Apie aukštesniojo prokuroro priimtą įstatymams prieštaraujantį sprendimą prokuroras privalo pranešti generaliniam prokurorui (jo pavaduotojui).

 

VI SKYRIUS

AUKŠTESNIOJO PROKURORO TEISĖS IR PAREIGOS

 

41. Aukštesnysis prokuroras prokuroro veiklą turto tyrimo metu kontroliuoja CTKĮ, Prokuratūros įstatymo, Kompetencijos nuostatų ir Aprašo nustatyta tvarka. Aukštesnysis prokuroras kontrolę gali vykdyti pats arba pagal Kompetencijos nuostatus perduoti kitam aukštesniajam prokurorui.

42. Aukštesnysis prokuroras, nustatęs prokuroro padarytus teisės aktų pažeidimus, panaikina neteisėtus ar nepagrįstus prokuroro sprendimus ir duoda prokurorui privalomus nurodymus, išskyrus nurodymą, kokį sprendimą priimti. Aukštesnysis prokuroras gali panaikinti bet kurio žemesnes pareigas einančio prokuroro priimtą neteisėtą ar nepagrįstą sprendimą.

43. Jeigu vykdant aukštesniojo prokuroro nurodymus ir atliekant kitus turto tyrimo veiksmus paaiškėja, kad dalis jų tapo neaktualūs, pertekliniai ar nereikalingi, turto tyrimą organizuojantis prokuroras turi apie tai informuoti nurodymus davusį aukštesnįjį prokurorą ir su juo suderinti tolesnio nurodymų vykdymo apimtis. Aukštesniojo prokuroro priimtas sprendimas (dalies nurodymų atšaukimas arba nepritarimas prokuroro pasiūlymams) įforminamas rezoliucija.

44. Aukštesnysis prokuroras, kontroliuodamas prokuroro veiklą turto tyrimo metu, gali reikalauti, kad turto tyrimo veiksmą ir (ar) sprendimą priėmęs prokuroras pateiktų žodinį ar rašytinį paaiškinimą, taip pat pateiktų su atitinkamu veiksmu ir (ar) sprendimu susijusią medžiagą.

45. Aukštesnysis prokuroras, turto tyrimo metu nustatęs prokuroro padarytus teisės aktų pažeidimus ar turto tyrimo neišsamumą arba siekdamas, kad turto tyrimas būtų atliktas per trumpiausią laiką, gali pats atlikti atskirus turto tyrimo veiksmus ir priimti sprendimus.

46. Aukštesnysis prokuroras sprendimą dėl turto tyrimo užbaigimo gali priimti tik tokiu atveju, kai perima turto tyrimo organizavimą ir vadovavimą jam. Aukštesnysis prokuroras perimtame turto tyrime negali vykdyti aukštesniojo prokuroro funkcijų. Apie turto tyrimo perėmimą aukštesnysis prokuroras tarnybiniu pranešimu informuoja pagal kompetenciją aukštesnįjį prokurorą.

47. Tais atvejais, kai turto tyrimą atliekantis prokuroras nesutinka su aukštesniojo prokuroro nurodymu ar pavedimu, aukštesnysis prokuroras tokį nurodymą ir pavedimą turi išdėstyti raštu ir pateikti prokurorui vykdyti.

48. Aukštesnysis prokuroras turi užtikrinti turto tyrimą atliekančio ar organizuojančio prokuroro pavadavimą šio prokuroro nedarbingumo, komandiruočių ar atostogų metu. Turto tyrimą organizuojantis ir jam vadovaujantis prokuroras turi būti pavaduojamas tais atvejais, kai būtina atlikti turto tyrimo veiksmus, pratęsti turto tyrimo terminus ir atlikti kitus prokuroro kompetencijai priskirtus veiksmus.

 

VII SKYRIUS

TURTO TYRIMO VEIKSMAI

 

49Turto tyrimo veiksmai, kuriuos atlieka turto tyrimą atliekančių institucijų įgalioti pareigūnai ir (ar) prokurorai, įgyvendindami CTKĮ nustatytas teises, įforminami Apraše nustatytos formos dokumentais. Turto tyrimą atliekančios institucijos ir prokurorai, įgyvendindami jiems suteiktus įgaliojimus, turi teisę:

49.1. pateikdami reikalavimą (2 priedas) arba pagal duomenų teikimo sutartį iš valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų ir įmonių, valstybės ir savivaldybių valdomų įmonių ir įmonių, kurių akcininkė yra valstybė ar savivaldybė, viešųjų įstaigų, kurių steigėja, savininkė ar dalininkė yra valstybė ar savivaldybė, neatlygintinai gauti valstybės informacinių išteklių duomenis, dokumentus ir kitą informaciją, o iš Lietuvos Respublikos finansų įstaigų, kitų juridinių ir fizinių asmenų neatlygintinai gauti informaciją apie fizinio ir juridinio asmens ūkines, finansines operacijas, finansinių ir (ar) mokėjimo priemonių panaudojimą, gautas paskolas, sudarytus sandorius ir kitus duomenis;

49.2. pateikdami reikalavimą (2 priedas) arba surašydami reikalaujamų dokumentų pateikimo protokolą (3 priedas) paimti dokumentus, kurie atliekant turto tyrimą turi įrodomosios reikšmės. Grąžinant šių dokumentų originalus ar jų kopijas, surašomas pakvitavimas (4 priedas) arba dokumentų originalai ar jų kopijos išsiunčiami su lydraščiu;

49.3. pateikdami reikalavimą (2 priedas) arba surašydami nustatytos formos protokolą (5 priedas) gauti rašytinius paaiškinimus iš trečiųjų asmenų, galinčių turėti duomenų apie tiriamą turtą;

49.4. paskirdami specialistams ir ekspertams užduotis (6 priedas) ir gaudami rašytines išvadas ar žodinius paaiškinimus, surašytus į protokolus (7 priedas), teisės aktų nustatyta tvarka pasitelkti specialistus ir ekspertus turto tyrimui atlikti.

50Turto tyrimo metu atliekama turto paieška, nustatomos pajamos ir išlaidos, atliekama turto, pajamų ir išlaidų analizė ir teisinis vertinimas.

51Turto tyrimo metu ieškomas ir nustatomas:

51.1. tiriamajam nuosavybės teise priklausantis turtas, įskaitant gautas pajamas;

51.2. tiriamojo kitam fiziniam ar juridiniam asmeniui perleistas turtas;

51.3. kitų asmenų vardu registruotas tiriamojo ar su juo susijusių asmenų turtas, paslėptas sudarant apsimestinius ar tariamus sandorius.

52Atliekant turto tyrimą kiekvienu atveju pirmiausia turi būti atliekama nekilnojamojo ir registruoto kilnojamojo turto, vertybinių popierių, pinigų, esančių kredito, mokėjimo, elektroninių pinigų įstaigų sąskaitose, paieška ir nustatymas.

53Turto tyrimo metu ieškant ir nustatant Aprašo 51.2 papunktyje nurodytą turtą, vadovaujamasi CTKĮ 2 straipsnio 4 dalyje įtvirtinta nesąžiningo įgijėjo prezumpcija ir, be kita ko, renkami duomenys apie tai, kad turtas:

53.1. perleidžiamas tiriamojo artimiesiems giminaičiams (tėvams (įtėviams), vaikams (įvaikiams), broliams, seserims, seneliams ir vaikaičiams);

53.2. įgytas sudarius apsimestinį ar tariamą sandorį;

53.3. įgytas neatlygintinio sandorio pagrindu iš tiriamojo;

53.4. įgytas juridinio asmens, kurio vadovas, valdymo organo narys arba dalyvis, valdantis ne mažiau kaip penkiasdešimt procentų juridinio asmens akcijų (pajaus, įnašų), yra tiriamasis.

54.   Apraše turtu laikomi tie civilinių teisių (nuosavybės) objektai, kurie turi objektyvią ekonominę vertę ir kuriuos galima įvertinti pinigine išraiška.

55.   Turto vertė nustatoma pagal turto įgijimo metu buvusią jo rinkos vertę.

56.   Atlikus surinktų duomenų analizę, turi būti įvertinta, ar tiriamu laikotarpiu tiriamojo  įgyto turto, turėtų (turimų) lėšų ir patirtų išlaidų suma atitinka tiriamu laikotarpiu jo gautas teisėtas pajamas. Nustačius, kad tiriamojo turtas, lėšos ir išlaidos tiriamu laikotarpiu neatitinka jo teisėtų pajamų, nurodoma, kokio dydžio yra šis skirtumas ir ar jis viršija 2 000 BBND sumą.

57.   Turto tyrimą atliekanti institucija motyvuotu raštu gali kreiptis į Valstybinę mokesčių inspekciją išvados dėl asmens, kurio turto tyrimas atliekamas, galimybių įsigyti turtą iš teisėtų pajamų šaltinių, kai turto tyrimo metu surenkama duomenų, leidžiančių manyti, kad asmens gautos pajamos neatitinka jo teisėtų pajamų ir šis skirtumas viršija 2000 BBND sumą. Valstybinei mokesčių inspekcijai kartu su motyvuotu raštu pateikiama turto tyrimo pažyma (8 priedas) ir dokumentai, kuriais grindžiami šioje pažymoje surašyti duomenys.

58.   Valstybinė mokesčių inspekcija, atlikdama jai pateiktų ir jau turimų duomenų vertinimą, iki išvados surašymo gali kreiptis į turto tyrimą atliekančią instituciją su prašymu pateikti papildomus duomenis, jei pati nedisponuoja tokiais duomenimis.

59Turto tyrimas baigiamas, kai atlikus turto paiešką, išanalizavus gautus duomenis ir įvertinus turto, pajamų ir išlaidų teisėtumą bei atlikus kitas CTKĮ nustatytas procedūras, surinktų duomenų pakanka turto tyrimo išvadai (10 priedas) surašyti ir CTKĮ 10 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytam sprendimui priimti.

 

VIII SKYRIUS

DUOMENŲ GAVIMAS IŠ REGISTRŲ IR KITŲ DUOMENŲ ŠALTINIŲ

 

60Duomenys, reikalingi turto tyrimui atlikti, gali būti gaunami iš registrų, informacinių sistemų, duomenų bazių ir kitų informacijos šaltinių.

61Informacijos, reikalingos turto tyrimui atlikti, valdytojai ir tvarkytojai, teikia atitinkamus duomenis (informaciją):

61.1. Muitinės departamentas prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos – Lietuvos muitinės duomenų saugyklos duomenis, apimančius:

61.1.1. importo ir eksporto muitinės deklaracijų duomenis;

61.1.2. bendrojo administracinio dokumento duomenis;

61.1.3. tranzito deklaracijų ir TIR knygelių duomenis;

61.1.4. Intrastato ataskaitų duomenis;

61.1.5. keleivio deklaracijų duomenis;

61.1.6. grynųjų pinigų deklaracijų duomenis;

61.2. Lietuvos Respublikos transporto priemonių draudikų biuras – transporto priemonių valdytojų civilinės atsakomybės privalomojo draudimo duomenų bazėje kaupiamus duomenis apie apdraustas transporto priemones;

61.3. Lietuvos techninės apžiūros įmonių asociacija „Transeksta“ – techninės apžiūros informacinės sistemos centralizuotos techninės apžiūros duomenų bazės duomenis apie kelių transporto priemonių technines apžiūras ir technines ekspertizes (atitiktis);

61.4. Lietuvos transporto saugos administracija – duomenis apie asmens įsigytas ar perleistas vandens transporto priemones iš:

61.4.1. Lietuvos Respublikos jūrų laivų registro;

61.4.2. Lietuvos Respublikos vidaus vandenų laivų registro;

61.5. Nacionalinė teismų administracija – informaciją apie teismų priimtus procesinius sprendimus baudžiamosiose, civilinėse ir administracinėse bylose (LITEKO);

61.6. Valstybės sienos apsaugos tarnyba prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos – informaciją apie sienos kirtimą;

61.7. Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerija – informaciją iš:

61.7.1. Šengeno informacinės sistemos duomenų bazės;

61.7.2. Vidaus reikalų pareigūnų registro duomenų bazės;

61.8. Valstybės įmonė „Regitra“ – Transporto priemonių registro duomenis apie asmens įsigytas ar perleistas transporto priemones;

61.9. Užimtumo tarnyba prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos – Užimtumo tarnybos informacinės sistemos duomenų bazės duomenis apie registruotus darbo ieškančius asmenis bei jiems išmokėtas išmokas;

61.10. Valstybės įmonė Registrų centras – duomenis (informaciją) iš:

61.10.1. Lietuvos Respublikos adresų registro (informaciją apie objektams suteiktus adresus ir jų buvimo vietą);

61.10.2. Juridinių asmenų registro (informaciją apie asmens valdomus juridinius asmenis);

61.10.3. Juridinių asmenų dalyvių informacinės sistemos (informaciją apie juridinių asmenų dalyvius);

61.10.4. Nekilnojamojo turto kadastro ir registro (informaciją apie registruotą nekilnojamąjį turtą);

61.10.5. Neveiksnių ir ribotai veiksnių asmenų registro;

61.10.6. Hipotekos registro;

61.10.7. Sutarčių registro;

61.10.8. Vedybų sutarčių registro;

61.10.9. Turto arešto aktų registro;

61.10.10. Gyventojų registro;

61.11. Bendrasis pagalbos centras – informaciją apie viešųjų judriojo telefono ryšio abonentų ir (ar) paslaugų gavėjų, skambinančių bendruoju pagalbos telefono numeriu 112, vietos nustatymo duomenis;

61.12. Valstybės įmonė Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centras – Lietuvos Respublikos traktorių, savaeigių ir žemės ūkio mašinų ir jų priekabų registro duomenis apie asmens įsigytas ar perleistas žemės ūkio transporto priemones;

61.13. Civilinės aviacijos administracija – Civilinių orlaivių registro duomenis apie asmens įsigytus ar perleistus civilinius orlaivius;

61.14. Uždaroji akcinė bendrovė „Creditinfo Lietuva“ – skolininkų administravimo sistemos duomenis;

61.15. Aplinkos apsaugos agentūra – Aplinkos apsaugos kontrolės informacinės sistemos (AAKIS) duomenis;

61.16. Valstybinė mokesčių inspekcija:

61.16.1. Išmaniosios mokesčių administravimo informacinės sistemos duomenis, apimančius elektroninių kasos aparatų, sąskaitų faktūrų, ūkinių operacijų, važtaraščių ir krovinių vežimo, pajamų ir išlaidų apskaitos duomenis;

61.16.2. Mokesčių apskaitos informacinės sistemos duomenis, apimančius mokestinių prievolių, mokėjimų ir įmokų, mokėtinų ir grąžintinų sumų dokumentų, nepriemokų išieškojimo bei valstybei perduoto turto duomenis;

61.16.3. Akcizų informacinės sistemos duomenis, apimančius akcizais apmokestinamų prekių siuntėjų ir gavėjų, jų sudarytų akcizais apmokestinamų prekių gabenimo dokumentų, banderolių ir deklaruotinų akcizų sulyginimo su deklaruota akcizų suma duomenis;

61.16.4. Gyventojų pajamų mokesčio informacinės sistemos duomenis, apimančius mokesčių mokėtojo pateiktų dokumentų registravimo ir metinių pajamų deklaracijų tyrimo duomenis, Valstybinės mokesčių inspekcijos siunčiamus pranešimus ir priminimus;

61.16.5. pridėtinės vertės mokesčio (toliau – PVM) informacijos mainams tarp Europos Sąjungos valstybių skirtos informacinės sistemos duomenis, apimančius PVM mokėtojo ir su juo susijusių asmenų, kontroliuojančių asmenų, su PVM mokėtoju susijusių asmenų ir jų sutuoktinių turto ir rizikingumo, PVM apmokestinamų asmenų akcijų ir jų bei su PVM mokėtojo administracijos vadovu susijusių apmokestinamųjų asmenų kapitalo ir turto, Europos Sąjungos PVM mokėtojų prašymų susigrąžinti PVM duomenis;

61.16.6. Elektroninio deklaravimo informacinės sistemos duomenis, apimančius juridinių ir fizinių asmenų pateiktas deklaracijas ir kitus dokumentus, pranešimus bei priminimus mokesčių mokėtojams;

61.16.7. Audito informacinės sistemos duomenis, apimančius patikrinimų ir tyrimų bei jų rezultatų duomenis;

61.16.8. Mokesčių mokėtojų registro duomenis, apimančius visų fizinių ir juridinių asmenų, kuriems pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus nustatyta prievolė mokėti mokesčius Lietuvos Respublikoje, duomenis;

61.16.9. Deklaracijų ir sąskaitų modulio duomenis apie finansų įstaigose asmenų turimas sąskaitas;

61.17. Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba prie Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministerijos („Sodra“);

61.18. bankai ir kitos finansų įstaigos;

61.19. antstolių informacinė sistema.

62. Gavus duomenų, kad tiriamasis užsienio valstybėje gali turėti turto, dėl turto paieškos turto tyrimą atliekanti institucija ar prokuroras į užsienio valstybę kreipiasi per turto paieškos užsienio valstybėse institucijas Lietuvos Respublikoje.

63. Pagrindinės turto paieškos užsienio valstybėse institucijos yra šios:

63.1. Lietuvos kriminalinės policijos biuras, paskirtas nacionaline turto susigrąžinimo tarnyba susižinojimo ir bendradarbiavimo tarp Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių kompetentingų įstaigų dėl nusikalstamu būdu įgyto turto paieškos ir nustatymo funkcijai atlikti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. kovo 4 d. nutarimu Nr. 178 „Dėl 2007 m. gruodžio 6 d. Tarybos sprendimo 2007/845/TVR dėl valstybių narių turto susigrąžinimo tarnybų bendradarbiavimo nusikalstamu būdu įgytų pajamų bei kito susijusio turto paieškos ir nustatymo srityje įgyvendinimo“;

63.2. Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnyba turi finansinės žvalgybos padalinio statusą ir priklauso „Egmonto grupei“ (Finansinės žvalgybos padalinių keitimosi informacija tinklas). „Egmonto grupėje“, panaudojant Finansinių nusikaltimų tyrimų tarnybos kanalą, gali būti keičiamasi informacija apie fizinių ir juridinių asmenų duomenis (vyksta jų sutikrinimas), sąskaitų savininkus, valdytojus, konkrečias nurodytas pinigines operacijas (pavedimo patvirtinimas, tolesnis lėšų kelias ar šaltinis). Visa informacija, gauta iš užsienio finansinės žvalgybos padalinių, negali būti naudojama turto civilinio konfiskavimo procedūroje be atskiro informacijos teikėjo sutikimo.

64. Duomenys apie turto, esančio užsienio valstybėje, vertę naudojami vertinant tiriamojo turto, pajamų ir išlaidų teisėtumą. Kreipimesi į turto paieškos užsienio valstybėse institucijas Lietuvoje turto tyrimą atliekanti institucija ar prokuroras gali prašyti pateikti ir duomenis apie turto įgijimo metu buvusią rinkos vertę, tačiau šių duomenų perdavimo Lietuvai galimybė priklauso nuo konkrečios valstybės.

65. Turto, esančio užsienio valstybėje, areštas vykdomas vadovaujantis tarpusavio pasitikėjimo ar geros valios principu, Europos Sąjungos teisės aktais ar tarptautiniais susitarimais.

 

IX SKYRIUS

PRANEŠIMAS APIE GALIMĄ CIVILINĮ TURTO KONFISKAVIMĄ

 

66.   Turto tyrimo metu nustačius, kad yra pakankamas pagrindas manyti, kad tiriamojo turtas nėra gautas teisėtu būdu ar iš to turto yra gauta turtinė nauda ir šis turtas neatitinka jo teisėtų pajamų arba kad tiriamasis perleido turtą nesąžiningam įgijėjui, turto tyrimą atliekanti institucija ar prokuroras tiriamajam arba nesąžiningam įgijėjui įteikia pranešimą apie galimą civilinį turto konfiskavimą (9 priedas).

67.   Jei turtas ar jo dalis, kuri gali būti konfiskuojama, nuosavybės teise priklauso keliems asmenims, gali būti surašomas vienas pranešimas apie galimą civilinį turto konfiskavimą, bet jis turi būti įteikiamas kiekvienam iš bendrasavininkių. Pranešime apie galimą civilinį turto konfiskavimą turi būti nurodyti:

67.1. asmens duomenys;

67.2. per tiriamą laikotarpį patirtų išlaidų ir gautų teisėtų pajamų suma ir jų skirtumas;

67.3. CTKĮ nustatytais pagrindais konfiskuotinas turtas, jo vertė ir šį turtą identifikuojantys duomenys;

67.4. CTKĮ 2 straipsnio 5 dalyje nustatytais pagrindais išieškotina konfiskuotino turto vertę atitinkanti pinigų suma;

67.5. turto tyrimo atlikimo teisiniai pagrindai ir asmens teisės.

68.       Pranešimas apie galimą civilinį turto konfiskavimą gali būti įteikiamas šiais būdais:

68.1. tiesiogiai įteikiant. Tokiu atveju pranešimo įteikimo asmeniui diena laikoma diena, kurią asmuo (jo atstovas) turto tyrimą atliekančiai institucijai liekančiuose dokumentuose savo parašu patvirtino pranešimo apie galimą civilinį turto konfiskavimą gavimą arba kurią turto tyrimą atliekančios institucijos pareigūnas pažymėjo apie asmens (jo atstovo) atsisakymą priimti pranešimą ar patvirtinti jo gavimą;

68.2. siunčiant registruotu laišku juridiniam asmeniui – Juridinių asmenų registre nurodytu adresu, fiziniam asmeniui – Gyventojų registre nurodytu adresu ar asmens nurodytu adresu korespondencijai gauti. Jeigu nėra galimybės įteikti pranešimą Gyventojų registre arba asmens  nurodytu adresu korespondencijai gauti, pranešimas gali būti įteiktas darbo vietoje. Šiuo atveju pranešimo įteikimo asmeniui diena laikoma penkta darbo diena, einanti po turto tyrimą atliekančios institucijos siunčiamos korespondencijos perdavimo paštui dienos;

68.3. telekomunikacijų galiniais įrenginiais. Tokiu atveju pranešimas siunčiamas žinomu asmens elektroninio pašto adresu ir laikomas įteiktu išsiuntimo dieną;

68.4. viešai paskelbiant. Tais atvejais, kai pranešimo įteikti Aprašo 68.1–68.3 papunkčiuose nurodytais būdais neįmanoma (asmuo (jo atstovas) nerandamas arba duomenų apie asmens adresą ir darbovietę nėra atitinkamame registre), prokuratūros interneto svetainėje paskelbiamas pranešimas, kuriame pasiūloma asmeniui (jo atstovui) per nustatytą terminą (ne trumpesnį kaip 10 kalendorinių dienų nuo pranešimo paskelbimo dienos) atvykti į nurodytą instituciją tiesiogiai atsiimti pranešimo apie galimą civilinį turto konfiskavimą. Tokiu atveju pranešimą asmeniui apie galimą civilinį turto konfiskavimą pasirašytinai įteikia turto tyrimą atliekančios institucijos pareigūnas. Jeigu asmuo per nustatytą terminą neatvyksta, laikoma, kad pranešimas įteiktas viešo paskelbimo prokuratūros interneto svetainėje dieną. Viešą paskelbimą asmeniui apie galimą civilinį turto konfiskavimą prokuratūros interneto svetainėje organizuoja turto tyrimui vadovaujantis prokuroras.

 

X SKYRIUS

SPRENDIMO DĖL ATLIKTO TURTO TYRIMO PRIĖMIMAS

 

69.       Turto tyrimą atliekanti institucija, baigusi turto tyrimą, prokurorui kartu su surinktais duomenimis pateikia turto tyrimo išvadą (10 priedas), kurioje pateikiamas vienas iš CTKĮ 10 straipsnio 1 dalyje nurodytų siūlymų dėl tolesnės turto tyrimo eigos. Turto tyrimo išvadoje, be Aprašo 29.1–29.6 papunkčiuose nurodytų duomenų, turi būti pateiktas turto tyrimo metu surinktų duomenų vertinimas, kuriuo grindžiamas vienas iš CTKĮ 10 straipsnio 1 dalyje nurodytų siūlymų. 

70.       Prie turto tyrimo išvados pridedami turto tyrimo metu surinkti dokumentai ir nurodomi duomenys apie turto areštą, atstovą pagal įstatymą ar įgaliotąjį atstovą, liudytojus (vardai, pavardės, gyvenamoji vieta).

71.       Turto tyrimo išvada turi būti suderinta su turto tyrimą atlikusios institucijos ar jos padalinio vadovu (užrašant rezoliuciją „suderinta“).

72.       Prokuroras, gavęs turto tyrimo išvadą, per 10 kalendorinių dienų turi priimti vieną iš CTKĮ 10 straipsnio 1 dalies 1, 2, 3 punktuose nurodytų sprendimų arba grąžinti turto tyrimo išvadą papildyti turto tyrimą atlikusiai institucijai, jeigu nėra pasibaigęs CTKĮ 5 straipsnio 5 dalyje nustatytas turto tyrimo terminas. Turto tyrimo išvadoje pateikti siūlymai prokuroro nesaisto.

73.       Sprendimas nutraukti turto tyrimą įforminamas prokuroro nutarimu, kuriame išdėstomos aplinkybės, kuriomis grindžiamas toks sprendimas, įrodymai, pagrindžiantys šias aplinkybes, ir teisiniai argumentai. Tuo pačiu ar atskiru nutarimu panaikinamas ir turto areštas.

Prokuroras, priėmęs nutarimą nutraukti turto tyrimą, su tokiu sprendimu susijusią medžiagą grąžina saugoti turto tyrimą atlikusiai institucijai. Prokuroras, priėmęs sprendimą nutraukti turto tyrimą ir perduoti informaciją Valstybinei mokesčių inspekcijai, kad ši ją įvertintų pagal Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymą, turto tyrimo medžiagą pats pateikia Valstybinei mokesčių inspekcijai.

74.       Prokuroras, priėmęs sprendimą nutraukti turto tyrimą arba nutraukti turto tyrimą ir perduoti informaciją Valstybinei mokesčių inspekcijai, apie tai privalo nedelsdamas informuoti pagal kompetenciją aukštesnįjį prokurorą elektroniniu paštu ar kitomis elektroninio ryšio priemonėmis išsiųsdamas nutarimo nuorašą. Duomenys, patvirtinantys aukštesniojo prokuroro informavimą, pridedami prie turto tyrimo medžiagos.

75.       Apie turto tyrimo nutraukimą tiriamasis, turto tyrimą inicijavusi ikiteisminio tyrimo institucija, turto tyrimą atlikusi institucija ir aukštesnysis prokuroras informuojami paštu, elektroniniu paštu ar kitomis elektroninio ryšio priemonėmis išsiunčiant nutarimo nuorašą. Pranešime išaiškinama asmens teisė pateikti reikalavimą gauti turto tyrimo metu apie jį surinktus duomenis, jeigu dėl turto tyrimo jam atsirado neigiamų pasekmių. 

76.       Prokuroro nutarimą nutraukti turto tyrimą gali panaikinti aukštesnysis prokuroras savo iniciatyva arba turto tyrimą atlikusios institucijos ar tiriamojo motyvuotu prašymu. Prašymai peržiūrėti nutarimo nutraukti turto tyrimą teisėtumą gali būti paduodami per 30 kalendorinių dienų.

77.       Aukštesnysis prokuroras ne vėliau kaip per 20 darbo dienų turi patikrinti proceso sprendimų nutraukti turto tyrimą teisėtumą ir pagrįstumą. Nustatęs, kad prokuroro proceso sprendimas yra neteisėtas ir (ar) nepagrįstas, aukštesnysis prokuroras jį panaikina.

78.       Sprendimas baigti turto tyrimą ir priimti sprendimą dėl kreipimosi į teismą dėl civilinio turto konfiskavimo įforminamas rezoliucija, kuri užrašoma turto tyrimo išvadoje, arba atskiru rašytiniu dokumentu. Sprendimas baigti turto tyrimą ir priimti sprendimą dėl kreipimosi į teismą dėl civilinio turto konfiskavimo yra neskundžiamas. 

79.       Sprendimas gautą turto tyrimo išvadą grąžinti papildyti turto tyrimą atlikusiai institucijai įforminamas lydraščiu, kuriame nurodomi turto tyrimo ar išvados trūkumai. Jeigu turto tyrimo terminas eina į pabaigą, prokuroras išsprendžia turto tyrimo termino pratęsimo klausimą (įforminamas tame pačiame lydraštyje) arba pareikalauja pateikti tarnybinį pranešimą ir išsprendžia turto tyrimo termino pratęsimo klausimą CTKĮ 5 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka.

80.       Suėjus CTKĮ 5 straipsnio 5 dalyje nustatytiems terminams, jeigu nebuvo priimtas sprendimas baigti turto tyrimą ir priimti sprendimą dėl kreipimosi į teismą dėl civilinio turto konfiskavimo, turto tyrimas nutraukiamas.

81.       Prokuroro ieškinys turi atitikti Lietuvos Respublikos civilinio proceso kodekso 135 straipsnyje nustatytus reikalavimus.

82.       Gavęs asmens, dėl kurio turto tyrimas nutrauktas, ar jo atstovo reikalavimą, kuriame turi būti nurodytos asmeniui dėl turto tyrimo atsiradusios neigiamos pasekmės, prokuroras per 7 kalendorines dienas priima sprendimą leisti asmeniui pateikti turto tyrimo metu surinktus duomenis, atsisakyti leisti pateikti turto tyrimo metu surinktus duomenis arba iš dalies atsisakyti leisti pateikti turto tyrimo metu surinktus duomenis. Apie asmeniui pateiktus turto tyrimo metu surinktus duomenis surašomas protokolas (11 priedas).

83.       Turto tyrimo metu surinktų duomenų pateikimas – tai turto tyrimo duomenų atskleidimas besikreipiančiam subjektui, kai jis susipažįsta su dokumentais, daro jų kopijas ar išrašus.

84.       Leidimą pateikti turto tyrimo duomenis prokuroras duoda užrašydamas rezoliuciją  asmens ar jo atstovo pateiktame reikalavime arba atskiru rašytiniu dokumentu. Atsakymas išsiunčiamas paštu, elektroniniu paštu ar kitomis elektroninio ryšio priemonėmis. Leidžiama pateikti tik apie reikalavimą pateikusį asmenį surinktus turto tyrimo duomenis. Prokuroras pateikia turto tyrimo medžiagą pats arba paveda tai atlikti turto tyrimą atlikusiai institucijai.

85.       Dokumentų kopijos daromos mutatis mutandis vadovaujantis Ikiteisminio tyrimo įstaigose, prokuratūrose ir teismuose esančių baudžiamųjų bylų ir jose esančių dokumentų kopijų, teismuose esančių administracinių, civilinių bylų ir jose esančių dokumentų kopijų įkainių nustatymo ir mokėjimo už bylos medžiagos kopijas tvarkos aprašu, patvirtintu Lietuvos Respublikos Vyriausybes 2004 m. lapkričio 3 d. nutarimu Nr. 1368 „Dėl Ikiteisminio tyrimo įstaigose, prokuratūrose ir teismuose esančių baudžiamųjų bylų ir jose esančių dokumentų kopijų, teismuose esančių administracinių, civilinių bylų ir jose esančių dokumentų kopijų įkainių nustatymo ir mokėjimo už bylos medžiagos kopijas tvarkos aprašo patvirtinimo“.

86.       Jeigu turto tyrimo medžiagos dalį sudaro baudžiamojo proceso metu surinkti duomenys, atitinkantys BPK 181 straipsnio 6 dalyje nurodytus kriterijus, daryti šių dokumentų kopijas draudžiama.

87.       Visiškai ar iš dalies atsisakydamas leisti asmeniui pateikti turto tyrimo metu surinktus duomenis prokuroras ne vėliau kaip per 20 darbo dienų turi priimti motyvuotą nutarimą. Šis nutarimas per 30 kalendorinių dienų gali būti skundžiamas aukštesniajam prokurorui.

88.       Informacija, kurią buvo atsisakyta pateikti motyvuojant tuo, kad gali būti padaryta žalos nebaigtiems turto tyrimams, reikalavimą pateikusiam asmeniui ar jo atstovui pateikiama, kai baigiami šie turto tyrimai.

89.       Dokumentai, susiję su reikalavimų nagrinėjimu, saugomi turto tyrimo medžiagoje.

 

XI SKYRIUS

TURTO AREŠTAS

 

90.   Jeigu turto tyrimo metu galima pagrįstai manyti, kad konfiskuotinas turtas gali būti paslėptas, parduotas ar kitokiu būdu prarastas ir dėl to gali būti sunku arba neįmanoma įvykdyti civilinį turto konfiskavimą, toks turtas gali būti areštuotas CTKĮ nustatyta tvarka.

91.   Draudžiama areštuoti turtą, kuris pagal teisės aktus yra būtinas asmeniui ar jo šeimos nariams ir jo išlaikomiems asmenims pragyvenimui, darbui pagal profesiją ar mokymuisi, ir visus būtinus vaikų ir neįgaliųjų reikmenis, taip pat negali būti areštuojama pinigų suma, neviršijanti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytos minimaliosios mėnesinės algos (MMA).

92.   Turto tyrimą atliekanti institucija kiekvienu atveju įvertina Aprašo 66 punkte  nurodytus duomenis bei riziką ir nustačiusi, kad yra pavojus, kad civiline tvarka konfiskuotino turto apsauga nebus užtikrinta, kreipiasi į turto tyrimą organizuojantį ir jam vadovaujantį prokurorą su motyvuotu prašymu dėl turto arešto.

93.   Prokuroras nedelsdamas, bet ne vėliau kaip per 7 kalendorines dienas nuo Aprašo 92 punkte nurodyto prašymo gavimo dienos turi jį išnagrinėti ir dėl turto arešto priimti nutarimą (12 priedas). Jeigu prokuroras priima nutarimą taikyti turto areštą, nutarimu paskirtas turto areštas negali trukti ilgiau kaip 6 mėnesius. Šis terminas apylinkės teismo nutartimi gali būti pratęsiamas, bet ne daugiau kaip du kartus po 3 mėnesius.

94.   Asmuo, kurio nuosavybės teisė į turtą laikinai apribota, prokuroro nutarimą dėl turto arešto per 10 kalendorinių dienų nuo šio nutarimo gavimo gali apskųsti gyvenamosios vietos ar buveinės apylinkės teismui.

95.   Prokuroras nutarimą dėl turto arešto ar teismo nutartį dėl turto arešto pratęsimo nedelsdamas, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną po nutarimo ar nutarties priėmimo paskelbia asmeniui ir visiems bendraturčiams, kurių nuosavybės teisė laikinai apribota, ir jiems įteikia nutarimo ar teismo nutarties nuorašus arba paveda tai atlikti turto tyrimą atliekančiam pareigūnui.

96. Prokuroras nutarimo dėl turto arešto ar teismo nutarties dėl turto arešto pratęsimo nuorašą nedelsdamas, bet ne vėliau kaip kitą darbo dieną po nutarimo ar nutarties priėmimo turi  išsiųsti Turto arešto aktų registro tvarkytojui. Jeigu nėra galimybės nedelsiant paskelbti prokuroro nutarimą dėl turto arešto ar teismo nutartį dėl turto arešto pratęsimo, laikoma, kad nutarimas ar nutartis paskelbti, kai įregistruojami Turto arešto aktų registre. 

97.   Tais atvejais, kai areštuojamas neregistruojamas kilnojamasis turtas (juvelyriniai dirbiniai, baldai, paveikslai, antikvariniai daiktai, buitinė technika ir pan.), toks turtas išsamiai aprašomas  turto arešto protokole (13 priedas) dalyvaujant turto savininkams, juridinių asmenų atstovams, prireikus gali būti kviečiami kviestiniai.

98.   Kai areštuojamas nekilnojamasis turtas (gyvenamieji būstai, kitokios paskirties patalpos (komercinės patalpos, automobilių garažai, automobilių aikštelės, sodų ar sodybų statiniai ir pan.), žemės sklypai, laikini statiniai ir pan.), kitas registruotas kilnojamasis turtas (automobiliai, motociklai, savaeigės mašinos, traktoriai, priekabos, ūkio padargai, orlaiviai, vandens transporto priemonės, ginklai, registruotas brangus turtas ir pan.), finansinis turtas (akcijos, obligacijos, vertybiniai popieriai, taupymo lakštai ir pan.) ir lėšos, esančios bankų sąskaitose, turto arešto protokolas nepildomas. Tokiu atveju asmeniui ir visiems bendraturčiams, kurių nuosavybės teisė laikinai apribota, pasirašytinai įteikiami nutarimo ar teismo nutarties nuorašai.

99. Prokuroras, priėmęs nutarimą dėl turto arešto, turi išspręsti klausimą dėl areštuoto turto apsaugos (prokuroro nuožiūra turtas perduodamas saugoti turto savininkui ar jo šeimos nariui, artimajam giminaičiui ar kitam asmeniui). Perduodant saugoti areštuotą turtą, asmenims išaiškinama atsakomybė pagal BK 246 straipsnį už šio turto perleidimą, paslėpimą, sunaikinimą ar sugadinimą. Dėl to iš šių asmenų paimamas rašytinis pasižadėjimas. Areštuotas turtas perduodamas saugoti ir saugomas Vyriausybės nustatyta tvarka.

100.     Turto areštas panaikinamas prokuroro nutarimu ar teismo nutartimi, kai ši laikinoji apsaugos priemonė tampa nebereikalinga. Apie turto arešto panaikinimą ne vėliau kaip kitą darbo dieną po nutarimo ar nutarties priėmimo turi būti pranešama turto savininkui ir Turto arešto aktų registro tvarkytojui.

101.     Kai ieškinys dėl civilinio turto konfiskavimo pareiškiamas teismui, dėl turto arešto taikymo ar atsisakymo taikyti turto areštą sprendžia teismas Civilinio proceso kodekso nustatyta tvarka.

 

XII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

102.     Turto tyrimo atlikimo ir organizavimo praktiką ne rečiau kaip kartą per metus apibendrina atsakingas Generalinės prokuratūros padalinys.

___________________________

 

part_5ba09fdfb5c14c7b9d19c5a337ed2be3_end