LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VALDŽIOS SEKTORIAUS FISKALINIŲ RODIKLIŲ RENGIMO

 

2018 m. spalio 25 d. Nr. 1K-359

Vilnius

 

 

Atsižvelgdamas į Lietuvos Respublikos biudžeto sandaros įstatymo 19 straipsnio 1 dalies 1 punkto c, e–g papunkčius ir Europos Sąjungos Stabilumo ir augimo paktą, nustatytą 1997 m. liepos 7 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1466/97 dėl biudžeto būklės priežiūros stiprinimo ir ekonominės politikos priežiūros bei koordinavimo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 10 skyrius, 1 tomas, p. 84), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2011 m. lapkričio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1175/2011 (OL L306 2011, p.11):

1Tvirtinu Valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių rengimo tvarkos aprašą (pridedama).

2Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos finansų ministro 2012 m. birželio 7 d. įsakymą Nr. 1K-220 „Dėl metinio valdžios sektoriaus balanso rodiklio pagal Europos sąskaitų sistemą 95 stebėsenos ir išvadų rengimo Finansų ministerijoje patvirtinimo“.

 

 

 

Finansų ministras                                                                                                        Vilius Šapoka

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2018 m. spalio 25 d. įsakymu Nr. 1K-359

 

valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių rengimo TVARKOS aprašAS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.  Valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių rengimo tvarkos apraše (toliau – Aprašas) reglamentuojama:

1.1. skaičiuojami trimečiai (t + 1, t + 2, t + 3 metai, kai t – einamieji metai) valdžios sektoriaus fiskaliniai rodikliai;

1.2. stebimi einamųjų metų valdžios sektoriaus fiskaliniai rodikliai;

1.3. skaičiuojamų ir stebimų valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių reikšmių ir informacijos apie jų pasikeitimo priežastis teikimas Lietuvos Respublikos finansų ministrui;

1.4. informacijos ir duomenų, turinčių arba galinčių turėti įtakos valdžios sektoriaus fiskaliniams rodikliams, teikimas Lietuvos Respublikos finansų ministerijos (toliau – ministerija) Finansų politikos departamento Fiskalinės priežiūros skyriui (toliau – Fiskalinės priežiūros skyrius).

 

II SKYRIUS

SKAIČIUOJAMI IR STEBIMI VALDŽIOS SEKTORIAUS FISKALINIAI RODIKLIAI

 

2.  Fiskalinės priežiūros skyriaus skaičiuojami tam tikrų metų ir stebimi einamųjų metų šie valdžios sektoriaus fiskaliniai rodikliai:

2.1. valdžios sektoriaus balansas pagal galiojančią Europos sąskaitų sistemą (toliau – ESS);

2.2. struktūrinis valdžios sektoriaus balansas pagal Europos Sąjungos Stabilumo ir augimo paktą, nustatytą 1997 m. liepos 7 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1466/97 dėl biudžeto būklės priežiūros stiprinimo ir ekonominės politikos priežiūros bei koordinavimo (OL 2004 m. specialusis leidimas, 10 skyrius, 1 tomas, p. 84), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2011 m. lapkričio 16 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamentu (ES) Nr. 1175/2011 (OL L306 2011, p. 11) (toliau – Stabilumo ir augimo paktas);

2.3. valdžios sektoriaus išlaidų, koreguotų taip, kaip numatyta Stabilumo ir augimo pakte, pasikeitimas, palyginti su paskutinių pasibaigusių metų palyginamomis valdžios sektoriaus išlaidomis, išreikštas procentais;

2.4. valdžios sektoriui priskiriamų biudžetų asignavimų, kurių visuma nustatoma taip, kaip nustatyta Lietuvos Respublikos fiskalinės sutarties įgyvendinimo konstitucinio įstatymo (toliau – Konstitucinis įstatymas) 3 straipsnyje, pasikeitimas, palyginti su paskutinių pasibaigusių metų palyginama asignavimų visuma, išreikštas procentais.

3.  Nustatant Aprašo 2 punkte nurodytų valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių reikšmes, taikomas valdžios sektoriaus finansų modeliavimas, ekspertinis vertinimas ir įvertinami valdžios sektoriui priskiriamų biudžetų:

3.1. pajamų ir išlaidų rodikliai;

3.2. pajamų ir išlaidų planų vykdymo duomenys;

3.3. statistiniai, pagal ESS būtini atlikti, valdžios sektoriaus pajamų ir išlaidų perklasifikavimai ir koregavimai;

3.4. pajamų ir išlaidų konsolidacijos veiksniai;

3.5. ministerijų, valstybės įmonės „Indėlių ir investicijų draudimas“ (toliau – IID) ir ministerijos administracijos padalinių pateikta informacija ir duomenys, turintys arba galintys turėti įtakos valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių reikšmėms;

3.6. iš kitų valdžios sektoriui priskirtų subjektų gauta faktinė ir prognozinė informacija ir duomenys.

 

III SKYRIUS

SKAIČIUOJAMŲ IR STEBIMŲ VALDŽIOS SEKTORIAUS FISKALINIŲ RODIKLIŲ REIKŠMIŲ IR INFORMACIJOS APIE JŲ PASIKEITIMO PRIEŽASTIS TEIKIMAS FINANSŲ MINISTRUI

 

4.  Skaičiuojamas ir stebimas valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių reikšmes ir informaciją apie jų pasikeitimo priežastis Fiskalinės priežiūros skyrius teikia finansų ministrui šiais terminais ir apimtimi:

lentelė

Nr.

Teikiama informacija

Iki balandžio 10 d.

Iki liepos 15 d.

Iki rugsėjo 27 d.

Metai, apie kuriuos teikiama informacija

1.

Valdžios sektoriaus balanso rodiklio reikšmė

t, t + 1, t + 2, t + 3

t

t, t + 1, t + 2, t + 3

2.

Struktūrinio valdžios sektoriaus balanso rodiklio reikšmė

t, t + 1, t + 2, t + 3

t

t, t + 1, t + 2, t + 3

3.

Informacija apie struktūrinio postūmio užduoties numatomą vykdymą, jeigu pagal Konstitucinį įstatymą struktūrinio postūmio užduotis buvo nustatyta t metams

t

t

t

4.

Informacija apie valdžios sektoriaus išlaidų pasikeitimą ir pasikeitimo palyginimas su naujausiu žinomu didžiausiu leidžiamu valdžios sektoriaus išlaidų pasikeitimu, nustatytu pagal Stabilumo ir augimo paktą

t, t + 1

t

t, t + 1

5.

Informacija apie valdžios sektoriui priskiriamų biudžetų asignavimų pasikeitimą, jei planuojant t metų biudžetus buvo taikoma Konstitucinio įstatymo 3 straipsnio 3 dalyje nustatyta valdžios sektoriaus išlaidų augimo ribojimo taisyklė

t, t + 1

t

t, t + 1

6.

Informacija apie atitiktį fiskalinės drausmės taisyklėms, nustatytoms Konstituciniu įstatymu ir Stabilumo ir augimo paktu

t, t + 1

t

t, t + 1

7.

Savivaldybių prognozinė informacija, pateikta pagal Savivaldybių biudžetų vykdymo prognozių teikimo tvarkos aprašą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2017 m. kovo 22 d. nutarimu Nr. 208 „Dėl Savivaldybių biudžetų vykdymo prognozių teikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“

-

t

t

8.

Rizikos veiksnių, kuriems įvykus numatomos stebimų valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių reikšmės pasikeistų, sąrašas ir jų vertinimas

t, t + 1, t + 2, t + 3

t

t, t + 1, t + 2, t + 3

9.

Kita aktuali informacija

t, t + 1, t + 2, t + 3

t

t, t + 1, t + 2, t + 3

10.

Bet kuriuo kitu terminu teikiama papildoma informacija, jei laikotarpiais tarp nurodytų terminų iš valdžios sektoriui priskirtų subjektų ar ministerijos administracijos padalinių gaunama informacijos, reikšmingai veikiančios ar galinčios paveikti stebimus valdžios sektoriaus fiskalinius rodiklius, ar realizuojasi numatytosios rizikos veiksniai

 

IV SKYRIUS

INFORMACIJOS IR DUOMENŲ, TURINČIŲ ARBA GALINČIŲ TURĖTI ĮTAKOS SKAIČIUOJAMIEMS IR STEBIMIEMS VALDŽIOS SEKTORIAUS FISKALINIAMS RODIKLIAMS, TEIKIMAS

 

5Informaciją ir duomenis, turinčius arba galinčius turėti įtakos skaičiuojamiems ir stebimiems valdžios sektoriaus fiskaliniams rodikliams, Fiskalinės priežiūros skyriui teikia:

5.1. Biudžeto departamentas:

5.1.1.   duomenis apie valstybės biudžeto išlaidas pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius;

5.1.2.   duomenis apie centrinės valdžios subsektoriui, kaip jis suprantamas pagal ESS, priskiriamų nebiudžetinių fondų (Rezervinio (stabilizavimo), Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo fondus ir kt.) pajamas ir išlaidas;

5.1.3.   duomenis apie socialinio draudimo subsektoriui, kaip jis suprantamas pagal ESS, priskiriamų fondų (Garantinio ir Ilgalaikio darbo išmokų fondų) pajamas ir išlaidas;

5.1.4.   duomenis apie programų, finansuojamų iš valstybės biudžeto pajamų iš mokesčių dalies, kurios panaudojimo apimtis ir paskirtis nurodyta įstatyme, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarime (Klimato kaitos specialioji programa ir kt.), pajamas ir išlaidas (įskaitant ir faktinius duomenis už praėjusius metus);

5.1.5.   duomenis apie Lietuvos Respublikos investicijų programos bendrą investicijų sumą, nurodydamas lėšų šaltinį ir informaciją apie numatomą lėšų panaudojimą einamaisiais metais;

5.1.6.   duomenis apie savivaldybėms iš valstybės biudžeto skiriamų dotacijų dydį;

5.1.7.   duomenis apie Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšų sumas pagal ekonominės klasifikacijos straipsnius ir bendrajam finansavimui numatomas valstybės biudžeto lėšas;

5.1.8.   duomenis apie lėšų, susijusių su nuosavybės teisių į turtą atkūrimu ir kompensacijų išmokėjimu, ir kitų įsipareigojimų, susijusių su teismų sprendimų vykdymu, sumas;

5.1.9.   duomenis apie tiesioginių išmokų žemės ūkiui ir kitų mokėjimų bei įsipareigojimų, susijusių su žemės ūkiu, sumas;

5.1.10. informaciją apie valstybės biudžeto, nebiudžetinių fondų, priskiriamų centrinei valdžiai, išlaidų politikos pasikeitimus (diskrecines išlaidų priemones) ir numatomų pokyčių kiekybinį įvertinimą;

5.2. Finansų politikos departamento Pajamų analizės ir planavimo skyrius:

5.2.1.   valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų pajamų t metų numatomo vykdymo duomenis;

5.2.2.   valstybės ir savivaldybių biudžetų pajamų projekcijas;

5.2.3.   informaciją apie valstybės ir savivaldybių biudžetų, socialinio draudimo fondų pajamų politikos pasikeitimus (diskrecines pajamų priemones) ir numatomų pokyčių kiekybinį įvertinimą;

5.2.4.   duomenis apie atliekamus pajamų iš mokesčių koregavimus pagal ESS;

5.3. Valstybės iždo departamentas:

5.3.1.   duomenis apie skolos valdymo išlaidas, mokėtinas palūkanas už valdžios sektoriaus skolą (įvertinęs finansines išvestines priemones ir jų neįvertinęs, taikydamas kaupimo ir pinigų srautų principus);

5.3.2.   informaciją apie numatomą valstybės biudžeto metinį išlaidų plano vykdymą;

5.3.3.   duomenis apie beviltiškomis pripažįstamų paskolų sumas ir nurašomos skolos sumas;

5.3.4.   įsipareigojimų pagal valstybės garantijas duomenis, duomenis apie garantijų įtraukimą į tiesioginę skolą;

5.3.5.   informaciją apie Lietuvos Respublikos t metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme ir (ar) t + 1 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymo projekte nurodytų priemonių, kurioms numatyta skolinimosi teisė, sąrašą ir numatomų šioms priemonėms finansuoti skolintų lėšų sumas;

5.4. Valstybės turto valdymo departamentas:

5.4.1.   duomenis apie viešosios ir privačios partnerystės projektų kapitalo investicijų sumas;

5.4.2.   valdžios sektoriaus išlaidų kapitalo investicijoms pagal kitas investicijų finansavimo schemas duomenis;

5.5. Europos Sąjungos ir tarptautinių reikalų departamentas:

5.5.1.   duomenis apie įmokų į Europos Sąjungos biudžetą sumas ir šių sumų pasikeitimą dėl Europos Sąjungos biudžeto pakeitimo;

5.5.2.   duomenis apie įmokų į Europos finansinio stabilizavimo mechanizmo sąskaitą sumas;

5.5.3.   informaciją apie finansinius įsipareigojimus pagal Europos Sąjungos ir (ar) euro zonos sutartis ar sprendimus;

5.5.4.   informaciją apie kitų įmokų ar įnašų į tarptautinius fondus, organizacijas sumas;

5.6. IID – duomenis apie IID ir IID administruojamų fondų biudžetų pajamas ir išlaidas;

5.7. Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministerija – planuojamų pristatyti ir įsigyti ginklų, karinės įrangos, karinių atsargų, strateginių ir neliečiamųjų atsargų verčių metines sumas (planuojamas kasines išlaidas);

5.8. Valstybinio socialinio draudimo fondo valdyba prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau – SODRA) ir Valstybinė ligonių kasa prie Sveikatos apsaugos ministerijos (toliau – VLK) – Valstybinio socialinio draudimo fondo (toliau – VSDF) ir Privalomojo sveikatos draudimo fondo (toliau – PSDF) biudžetų informaciją ir duomenis kaupimo principu.

6Aprašo 5 punkte nurodyta informacija ir duomenys, turintys arba galintys turėti įtakos skaičiuojamiems ir stebimiems valdžios sektoriaus fiskaliniams rodikliams, teikiami šiais terminais:

6.1. ne vėliau kaip einamųjų metų liepos 10 dieną – t metų informacija ir duomenys, jei jie pasikeičia palyginti su informacija ir duomenimis, turėtais rengiant Lietuvos Respublikos einamųjų metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą; IID – jei pasikeičia IID ir IID administruojamų fondų patvirtintos pajamos ir išlaidos; SODRA ir VLK – jei jie pasikeičia palyginti su informacija ir duomenimis, turėtais rengiant einamųjų metų VSDF ir PSDF biudžetus;

6.2. ne vėliau kaip einamųjų metų kovo 30 dieną ir rugsėjo 21 dieną – t, t + 1, t + 2, t + 3 metų informacija ir duomenys;

6.3. bet kuriuo kitu metu einamaisiais metais, jei laikotarpiais tarp Aprašo 6.1 ir 6.2 papunkčiuose nurodytų terminų turima informacijos ir duomenų, galinčių reikšmingai paveikti Aprašo 2 punkte nurodytus valdžios sektoriaus fiskalinius rodiklius; SODRA ir VLK – jei turima informacijos ir duomenų apie pasikeitusių ar keičiamų teisės aktų poveikį VSDF ir PSDF biudžetų rodikliams.

7Visi informaciją teikiantys subjektai teikia Fiskalinės priežiūros skyriui kitą (nenurodytą 5 ir 6 punktuose) informaciją ir duomenis, galinčius turėti įtakos Aprašo 2 punkte nurodytų valdžios sektoriaus fiskalinių rodiklių dydžiams, arba tą informaciją ir duomenis, dėl kurių įtakos abejojama, nurodydami gautos informacijos ir duomenų šaltinį.

8.  Visa informacija ir duomenys, turintys arba galintys turėti įtakos skaičiuojamiems ir stebimiems valdžios sektoriaus fiskaliniams rodikliams, taip pat informacija ir duomenys, galintys reikšmingai paveikti Aprašo 2 punkte nurodytus valdžios sektoriaus fiskalinius rodiklius, teikiami elektroniniu dokumentų pateikimo būdu ir elektroninio pašto adresu deficito.stebetojas@finmin.lt.

 

_______________