VALSTYBINĖS MAISTO IR VETERINARIJOS TARNYBOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL VALSTYBINĖS MAISTO IR VETERINARIJOS TARNYBOS DIREKTORIAUS 2015 M. SAUSIO 28 D. ĮSAKYMO NR. B1-59 „DĖL ŪKIO SUBJEKTŲ VEIKLOS PATIKRINIMŲ TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

2021 m. balandžio 16 d. Nr. B1-322

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos veterinarijos įstatymo 6 straipsnio 3 dalimi:

1.   P a k e i č i u Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2015 m. sausio

28 d. įsakymą Nr. B1-59 „Dėl Ūkio subjektų veiklos patikrinimų taisyklių patvirtinimo“ ir jį išdėstau nauja redakcija:

 

„VALSTYBINĖS MAISTO IR VETERINARIJOS TARNYBOS

DIREKTORIUS

 

ĮSAKYMAS

DĖL ŪKIO SUBJEKTŲ VEIKLOS PATIKRINIMŲ TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 33 straipsnio 2 dalimi, Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. 744 „Dėl Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nuostatų patvirtinimo“, 21.2 papunkčiu ir siekdamas užtikrinti vienodą Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos praktiką vykdant planinius ir neplaninius ūkio subjektų veiklos patikrinimus:

1. T v i r t i n u pridedamas Ūkio subjektų veiklos patikrinimų taisykles.

2. P a v e d u įsakymo vykdymo kontrolę Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos skyriams pagal administruojamas sritis.“

2. N u s t a t a u, kad šis įsakymas įsigalioja 2021 m. lapkričio 1 d.

 

 

 

Direktorius                                                                                                              Darius Remeika

 

 

PATVIRTINTA

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos

direktoriaus 2015 m. sausio 28 d.

įsakymu Nr. B1-59

(Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos

direktoriaus 2021 m. balandžio 16 d.

įsakymo Nr. B1-322

redakcija)

 

 

ŪKIO SUBJEKTŲ VEIKLOS PATIKRINIMŲ TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ūkio subjektų veiklos patikrinimų taisyklės (toliau – Taisyklės) nustato Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos (toliau – Tarnyba) atliekamų ūkio subjektų veiklos patikrinimų rūšis, pagrindus, kriterijus, tvarką ir trukmę.

2. Taisyklės parengtos vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo, Lietuvos Respublikos maisto įstatymo, Lietuvos Respublikos veterinarijos įstatymo, Lietuvos Respublikos gyvūnų gerovės ir apsaugos įstatymo, Lietuvos Respublikos produktų saugos įstatymo, Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymo, Lietuvos Respublikos geriamojo vandens įstatymo, Lietuvos Respublikos ūkinių gyvūnų veislininkystės įstatymo, Lietuvos Respublikos farmacijos įstatymo, Lietuvos Respublikos pašarų įstatymo, Institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo gairių aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gegužės 4 d. nutarimu Nr. 511 „Dėl institucijų atliekamų priežiūros funkcijų optimizavimo“, Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. 744 „Dėl Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos nuostatų patvirtinimo“, nuostatomis ir atsižvelgiant į 2017 m. kovo 15 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamente (ES) 2017/625 dėl oficialios kontrolės ir kitos oficialios veiklos, kuri vykdoma siekiant užtikrinti maisto ir pašarų srities teisės aktų bei gyvūnų sveikatos ir gerovės, augalų sveikatos ir augalų apsaugos produktų taisyklių taikymą, kuriuo iš dalies keičiami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai (EB) Nr. 999/2001, (EB) Nr. 396/2005, (EB) Nr. 1069/2009, (EB) Nr. 1107/2009, (ES) Nr. 1151/2012, (ES) Nr. 652/2014, (ES) 2016/429 ir (ES) 2016/2031, Tarybos reglamentai (EB) Nr. 1/2005 ir (EB) Nr. 1099/2009 bei Tarybos direktyvos 98/58/EB, 1999/74/EB, 2007/43/EB, 2008/119/EB ir 2008/120/EB, ir kuriuo panaikinami Europos Parlamento ir Tarybos reglamentai (EB) Nr. 854/2004 ir (EB) Nr. 882/2004, Tarybos direktyvos 89/608/EEB, 89/662/EEB, 90/425/EEB, 91/496/EEB, 96/23/EB, 96/93/EB ir 97/78/EB bei Tarybos sprendimas 92/438/EEB (Oficialios kontrolės reglamentas), su visais pakeitimais, apibrėžtus valstybinės kontrolės principus.

3. Taisyklėse vartojamos sąvokos atitinka Taisyklių 2 punkte nurodytuose ir kituose maisto, veterinarijos, ūkinių gyvūnų veislininkystės sritis reglamentuojančiuose teisės aktuose vartojamas sąvokas.

4. Tarnybos direktorius įgalioja Tarnybos teritorinių padalinių vadovus pagal kompetenciją atlikti ūkio subjektų veiklos patikrinimus, taip pat jiems suteikia teisę pavesti pavaldiems valstybės tarnautojams atlikti ūkio subjektų veiklos patikrinimus. Tarnybos direktorius prireikus įsakymu gali pavesti atlikti konkretaus ūkio subjekto veiklos patikrinimą ir Tarnybos ir (ar) Tarnybos teritorinio padalinio valstybės tarnautojams (toliau – Tarnybos pareigūnai), kurių pareigybės aprašyme yra nustatyta atitinkama funkcija, ar kitam Tarnybos teritoriniam padaliniui, taip pat sudaryti darbo grupę tam tikros srities ūkio subjektų veiklos patikrinimams atlikti.

 

II SKYRIUS

ŪKIO SUBJEKTŲ VEIKLOS PATIKRINIMŲ RŪŠYS IR PAGRINDAI

 

5. Vykdydama maisto, veterinarijos ir ūkinių gyvūnų veislininkystės sritis reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų laikymosi kontrolę, Tarnyba pagal kompetenciją atlieka planinius ir neplaninius ūkio subjektų veiklos patikrinimus, kontrolinius pirkimus.

6. Planinių ir neplaninių ūkio subjektų veiklos patikrinimų tikslas – informacijos apie ūkio subjekto veiklą surinkimas, pagal surinktą informaciją ūkio subjekto veiklos atitikties teisės aktų reikalavimams vertinimas, metodinės pagalbos ūkio subjektui teikimas. Ūkio subjekto veikla gali būti tikrinama nenuotoliniu (atvykus į jo veiklos vykdymo vietą) (toliau – ūkio subjekto veiklos patikrinimas vietoje) arba nuotoliniu būdu (toliau – ūkio subjekto veiklos administracinis patikrinimas). Ūkio subjekto veiklos administracinis patikrinimas gali būti atliekamas, jeigu ūkio subjekto veiklos duomenis galima patikrinti naudojant administracines priemones, pvz.: informacines sistemas, duomenų bazes ir kt.

7. Planiniai ūkio subjektų veiklos patikrinimai planuojami vadovaujantis Lietuvos Respublikos daugiamečiu nacionaliniu kontrolės planu, Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu tvirtinamu Tarnybos strateginiu veiklos planu ir Tarnybos direktoriaus tvirtinamu Tarnybos metiniu veiklos planu, kuriuose nustatomos šių patikrinimų kryptys, tikrintini ūkinės veiklos sektoriai, specifika ir apimtys. Planiniai ūkio subjektų veiklos patikrinimai vykdomi įvertinus ūkio subjektų rizikingumą.

8. Neplaniniai ūkio subjektų veiklos patikrinimai atliekami Tarnybos iniciatyva siekiant ištirti ir (ar) patikrinti Tarnyboje gautą ar visuomenės informavimo priemonėse paskelbtą informaciją apie maisto, veterinarijos, ūkinių gyvūnų veislininkystės sritis reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų pažeidimus ar siekiant sumažinti įvykių, dėl kurių vartotojai ir kiti asmenys patiria žalą ar pažeidžiama gyvūnų gerovė, skaičių, galimų maisto, veterinarijos, ūkinių gyvūnų veislininkystės sritis reglamentuojančių teisės aktų reikalavimų pažeidimų tikimybę, įvertinti ankstesnių ūkio subjektų veiklos patikrinimų metu nustatytų trūkumų pašalinimą.

 

III SKYRIUS

PLANINIŲ ŪKIO SUBJEKTŲ VEIKLOS PATIKRINIMŲ ORGANIZAVIMAS

 

9. Planiniai ūkio subjektų veiklos patikrinimai vykdomi pagal Tarnybos teritorinių padalinių parengtus ir patvirtintus metinius valstybinės kontrolės planus.

10. Tarnybos teritorinio padalinio metinį valstybinės kontrolės planą rengia Tarnybos teritorinio padalinio vadovo įsakymu sudaryta darbo grupė, kuriai vadovauja Tarnybos teritorinio padalinio vadovas, atsižvelgdama į šių Taisyklių 7 punkte nurodytų dokumentų tikslus ir prioritetus, praėjusių metų valstybinės kontrolės rezultatus, ūkio subjektų priskyrimą rizikos grupėms ir kt.

11. Rengiant Tarnybos teritorinio padalinio metinį valstybinės kontrolės planą, vadovaujamasi:

11.1. efektyvaus išteklių naudojimo, rotacijos principais;

11.2. optimalaus darbo krūvio paskirstymo principais;

11.3. rizikos pagrindu pagrįstu ūkio subjekto tikrinimo dažnumo nustatymu;

11.4. administravimo ir kontrolės informacinių sistemų duomenimis.

12. Tarnybos teritorinio padalinio metinį valstybinės kontrolės planą sudaro:

12.1. valstybinės maisto ir su maistu besiliečiančių medžiagų ir gaminių kontrolės planas;

12.2. valstybinės veterinarinės ir veislininkystės kontrolės planas;

12.3. patvirtinamųjų valstybinių mėginių (maisto ir su maistu besiliečiančių medžiagų) tyrimų planas;

12.4. mėginių ėmimo pagal stebėsenos ir kontrolės programas planai;

12.5. atrinktų kompleksinės paramos pareiškėjų kontrolės planas;

12.6. atrinktų susietosios paramos pareiškėjų kontrolės planas.

13. Taisyklių 12.1–12.4 papunkčiuose nurodyti planai turi būti parengti ir patvirtinti Tarnybos teritorinio padalinio vadovo iki einamųjų metų vasario 1 d., o Taisyklių 12.5–12.6 papunkčiuose nurodyti planai – ne vėliau kaip per 10 darbo dienų po atrinktų kompleksinės ir (ar) susietosios paramos pareiškėjų sąrašų (toliau – pareiškėjų sąrašai) gavimo iš Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos.

14. Jeigu Tarnybos teritorinio padalinio metiniame valstybinės kontrolės plane nenustatytos konkrečios ūkio subjektų veiklos patikrinimų datos pagal mėnesius, Tarnybos teritorinis padalinys rengia ketvirtinius valstybinės kontrolės planus ir juose nustato konkrečias ūkio subjektų veiklos patikrinimų datas pagal mėnesius.

15. Tarnybos teritorinio padalinio patvirtintas metinis valstybinės kontrolės planas keičiamas (tikslinamas) kas pusmetį, įvertinus praėjusio pusmečio valstybinės kontrolės rezultatus. Keičiant Tarnybos teritorinio padalinio metinį valstybinės kontrolės planą į jį įtraukiami naujai veiklą ar naują veiklą pradėję vykdyti ūkio subjektai, išbraukiami veiklą nutraukę ūkio subjektai. Taip pat Tarnybos teritorinio padalinio metinis valstybinės kontrolės planas gali būti keičiamas ir atsiradus išoriniams veiksniams, turintiems įtakos suplanuotiems veiksmams (priemonėms), pavyzdžiui, įvykus ekstremaliajam įvykiui, pasikeitus teisės aktams.

16. Vadovaujantis Reglamento (EB) Nr. 2017/625 9 straipsnio 4 dalimi Tarnybos teritorinio padalinio metinis valstybinės kontrolės planas, jo pakeitimai, ketvirtiniai valstybinės kontrolės planai viešai neskelbiami.

17. Planiniai ūkio subjektų veiklos patikrinimai atliekami be išankstinio įspėjimo, išskyrus Taisyklių 18 punkte nustatytus atvejus.

18. Ūkio subjektai apie planinius jų veiklos patikrinimus gali būti iš anksto informuojami, kai toks informavimas yra pagrįstas ir būtinas siekiant tinkamai atlikti valstybinę kontrolę. Ūkio subjektai apie nustatytus planinius jų veiklos patikrinimus gali būti informuojami, kai atliekamas:

18.1. rizikos veiksnių analizės ir svarbiųjų valdymo taškų (RVASVT) principais pagrįstos savikontrolės sistemos auditas;

18.2. vykdomos nenuolatinės veiklos (veiklos pagal užsakymus, sezoninės veiklos) patikrinimas;

18.3. patikrinimas pagal Nacionalinės mokėjimo agentūros prie Žemės ūkio ministerijos pateiktus pareiškėjų sąrašus;

18.4. žuvų perdirbimo laivų, laivų šaldiklių patikrinimas;

18.5. ūkio subjektų, užsiimančių pirmine gamyba, patikrinimas;

18.6. tam tikros veiklos srities patikrinimas vadovaujantis specialiaisiais teisės aktais, kuriuose nustatyta išankstinio ūkio subjekto informavimo apie jo veiklos planinį patikrinimą tvarka.

19. Ūkio subjekto informavimas apie planinį jo veiklos patikrinimą nepanaikina Tarnybos teisės atlikti planinį ūkio subjekto veiklos patikrinimą kitu laiku, nei buvo nurodyta ūkio subjektui išsiųstame panešime apie numatomą jo veiklos patikrinimo datą.    

20. Taisyklių 18 punkte nurodytais atvejais ūkio subjektai apie nustatytus planinius jų veiklos patikrinimus informuojami elektroninio ryšio priemonėmis, nesant techninių galimybių, – paštu, ne vėliau kaip prieš 10 darbo dienų, pranešime nurodant patikrinimo pagrindą, terminą, dalyką ir preliminarų dokumentų, kuriuos ūkio subjektas turi pateikti patikrinimą atliekantiems Tarnybos pareigūnams, sąrašą, taip pat informaciją kokie klausimynai bus pildomi patikrinimo metu ir nuorodą, kur jie skelbiami, jeigu specialieji teisės aktai nenustato kitaip.

21. Planiniai ūkio subjektų veiklos patikrinimai atliekami ne dažniau kaip 2 kartus per kalendorinius metus, išskyrus atvejus, kai Lietuvos Respublikos įstatymai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai ir (ar) Europos Sąjungos teisės aktai nustato konkretų tam tikros veiklos patikrinimų dažnumą.

22. Pirmą kartą planinis ūkio subjekto veiklos patikrinimas atliekamas praėjus ne mažiau kaip šešiems mėnesiams ir ne daugiau kaip dvylikai mėnesių po licencijos ūkio subjektui išdavimo, išskyrus atvejus, kai licencija ūkio subjektui išduota be jo veiklos patikrinimo vietoje arba tai grindžiama potencialia pažeidimų rizika.

23. Tarnyba nevykdo planinio ūkio subjekto veiklos patikrinimo, jeigu paaiškėja, kad tuo metu ūkio subjekte kitos kompetentingos institucijos jau atlieka du ir daugiau planinių jo veiklos patikrinimų. Jeigu ši aplinkybė paaiškėja atvykus į ūkio subjekto veiklos vykdymo vietą, Tarnybos pareigūnas, kuriam pavesta atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą, žodžiu informuoja ūkio subjekto atsakingą asmenį, kad planinis ūkio subjekto veiklos patikrinimas nebus vykdomas tą dieną. Jeigu ūkio subjektui Taisyklių 20 punkte nustatyta tvarka buvo pranešta apie jo veiklos patikrinimo datą, tačiau atvykus į ūkio subjekto veiklos vykdymo vietą paaiškėja šiame punkte nurodyta aplinkybė, Tarnybos pareigūnas, kuriam pavesta atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą, papildomai žodžiu informuoja ūkio subjektą, kad Taisyklių 20 punkte nustatyta tvarka jam bus pranešta apie naują jo veiklos patikrinimo datą. Tarnybos pareigūnas, kuriam pavesta atlikti planinį ūkio subjekto veiklos patikrinimą, apie tai, kad planinis ūkio subjekto veiklos patikrinimas nebuvo atliktas paaiškėjus, kad tuo metu ūkio subjekte kitos kompetentingos institucijos jau atlieka du ir daugiau planinių jo veiklos patikrinimų, informuoja pavedimą priėmusį Tarnybos pareigūną.

24. Planinio ūkio subjekto veiklos patikrinimo (ūkio subjekto veiklos patikrinimo vietoje arba ūkio subjekto veiklos administracinio patikrinimo) maksimali trukmė neturi viršyti 3 darbo dienų, išskyrus atvejus, kai Lietuvos Respublikos įstatymai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai ir (ar) Europos Sąjungos teisės aktai nustato galimą ilgesnę tam tikros veiklos patikrinimo trukmę. Į ūkio subjekto veiklos administracinio patikrinimo trukmę neįskaičiuojamas laikotarpis, per kurį ūkio subjektas Tarnybos prašymu turi pateikti papildomą informaciją, dokumentus. Šiame punkte nurodytų patikrinimų trukmė gali būti pailginama Tarnybos direktoriaus ar Tarnybos teritorinio padalinio vadovo motyvuotu sprendimu ne daugiau kaip 3 darbo dienomis.

 

IV SKYRIUS

NEPLANINIŲ ŪKIO SUBJEKTŲ VEIKLOS PATIKRINIMŲ ORGANIZAVIMAS

 

25. Neplaniniai ūkio subjektų veiklos patikrinimai gali būti vykdomi:

25.1. gavus kito kompetentingo viešojo administravimo subjekto rašytinį motyvuotą pavedimą ar prašymą atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą ar kitos valstybės kompetentingos institucijos prašymą;

25.2. gavus pranešimą, įvertinus turimą informaciją ir kilus įtarimų dėl ūkio subjekto (-ų) veiklos, kuri gali kelti grėsmę teisės normų saugomoms vertybėms;

25.3. siekiant užtikrinti, kad buvo pašalinti ankstesnio ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu nustatyti teisės aktų reikalavimų pažeidimai ir įgyvendinti priimti sprendimai;

25.4. gavus anoniminį skundą dėl konkretaus ūkio subjekto veiksmų ar neveikimo, kai įvertinus turimą informaciją kyla įtarimų, kad ūkio subjekto veikla gali kelti grėsmę teisės normų saugomoms vertybėms;

25.5. gavus paties ūkio subjekto prašymą;

25.6. gavus Europos Komisijos skubų pranešimą;

25.7. esant ekstremaliosioms situacijoms;

25.8. vykdant neplaninius ūkio subjektų veiklos patikrinimus (akcijas) tam tikruose ekonominės veiklos sektoriuose, regionuose, ūkio subjektų grupėse ar vadovaujantis kituose teisės aktuose, Tarnybos metiniame veiklos plane arba Tarnybos direktoriaus įsakymuose nurodytais tikslais;

25.9. jeigu neplaninio ūkio subjekto veiklos patikrinimo atlikimo pagrindą nustato ūkio subjektų veiklos priežiūrą reglamentuojantis įstatymas;

25.10. Europos Komisijos institucijų Lietuvos Respublikoje vykdomo audito metu;

25.11. siekiant atlikti kontrolinį pirkimą pagal Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos kontrolinių pirkimų atlikimo tvarkos aprašą, patvirtintą Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2020 m. gruodžio 29 d. įsakymu Nr. B1-1014 „Dėl Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos kontrolinių pirkimų atlikimo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

26. Motyvuotus sprendimus dėl neplaninio ūkio subjekto veiklos patikrinimo atlikimo priima:

26.1. Tarnybos direktorius;

26.2. Tarnybos direktoriaus įgaliotas asmuo;

26.3. Tarnybos teritorinio padalinio vadovas.

27. Neplaninio ūkio subjekto veiklos patikrinimo trukmė priklauso nuo faktinių tyrimo eigos aplinkybių.

28. Jeigu atsiranda poreikis atlikti neplaninį ūkio subjekto veiklos patikrinimą, bet ūkio subjekte jau nustatyta atlikti planinį ūkio subjekto veiklos patikrinimą arba neplaninį jo veiklos patikrinimą dėl kitos priežasties, atliekamas tik vienas planinis ar neplaninis ūkio subjekto veiklos patikrinimas, kompleksiškai tikrinant ir (ar) tiriant visus klausimus.

 

V SKYRIUS

PLANINIŲ IR NEPLANINIŲ ŪKIO SUBJEKTŲ VEIKLOS

PATIKRINIMŲ ATLIKIMAS

 

29. Planinį ar neplaninį ūkio subjekto veiklos patikrinimą atlieka ne mažiau kaip du Tarnybos pareigūnai. Išimtiniais atvejais, kai dėl nedarbingumo, atostogų ar kitų aplinkybių sumažėja žmogiškųjų išteklių ir nėra galimybių planinį ar neplaninį ūkio subjekto veiklos patikrinimą atlikti ne mažiau kaip dviem Tarnybos pareigūnams arba kai neplaninį ūkio subjekto veiklos patikrinimą reikia atlikti skubos tvarka ir nėra galimybių jį atlikti ne mažiau kaip dviem Tarnybos pareigūnams, Tarnybos direktoriaus ar Tarnybos teritorinio padalinio vadovas motyvuotu sprendimu gali pavesti planinį ar neplaninį ūkio subjekto veiklos patikrinimą atlikti vienam Tarnybos pareigūnui.

30. Planiniai ir neplaniniai ūkio subjekto veiklos patikrinimai atliekami Tarnybos pareigūnams pateikus ūkio subjektui valstybės tarnautojo pažymėjimus (ši nuostata netaikoma atliekant administracinį patikrinimą), pavedimą atlikti ūkio subjekto (-ų) veiklos priežiūrą ar patikrinimą, kurio forma patvirtinta Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2000 m. rugpjūčio 23 d. įsakymu Nr. 218 „Dėl pavedimų formų patvirtinimo“ (toliau – pavedimas atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą) (atliekant neplaninį ūkio subjekto veiklos patikrinimą ūkio subjektui paliekama pavedimo atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą kopija). Ūkio subjektai, jiems paprašius, turi teisę gauti pavedimo atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą kopiją, jo nuorašą per 3 darbo dienas nuo planinio ūkio subjekto veiklos patikrinimo atlikimo.

31. Tarnyba ar Tarnybos teritoriniai padaliniai ir kiti kontrolę vykdantys subjektai Vyriausybės ar jos įgaliotos institucijos nustatyta tvarka tarpusavyje keičiasi jiems suteiktiems įgaliojimams įgyvendinti būtinais dokumentais ir kita informacija, kuriuos jiems yra pateikę ūkio subjektai.

32. Atliekant planinį ar neplaninį ūkio subjekto veiklos patikrinimą, jeigu Tarnybos vietiniai norminiai teisės aktai nenustato kitaip, pildomas Patikrinimo aktas, kurio forma patvirtinta Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2006 m. balandžio 24 d. įsakymu Nr. B1-297 „Dėl Patikrinimo akto formos patvirtinimo“ (toliau – Patikrinimo aktas).

33. Planiniai ir neplaniniai ūkio subjekto veiklos patikrinimai atliekami pagal Tarnybos direktoriaus įsakymu tvirtinamus kontrolinius klausimynus.

34. Ūkio subjekto veiklos atitiktis teisės aktų reikalavimams, neįtrauktiems į atitinkamus kontrolinius klausimynus, vertinama tik išimtiniais atvejais, pateikiant probleminių klausimų sprendimo rekomendacijas.

35. Baigus planinį ar neplaninį ūkio subjekto veiklos patikrinimą, ūkio subjektui nedelsiant įteikiamas įformintas Patikrinimo aktas. Jei ūkio subjekto atstovas atsisako pasirašyti ir (arba) priimti Patikrinimo aktą, Patikrinimo aktas ūkio subjektui išsiunčiamas ne vėliau kaip per 3 darbo dienas elektroninio ryšio priemonėmis, nesant techninių galimybių, – paštu.

36. Už tinkamą planinio ar neplaninio ūkio subjekto veiklos patikrinimo atlikimą ir reikiamų dokumentų įforminimą atsako tikrinimą atlikę ir dokumentus įforminę Tarnybos pareigūnai.

37. Už planinio ar neplaninio ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu nustatytus teisės aktų reikalavimų pažeidimus taikomos teisės aktų nustatytos poveikio priemonės. Sprendimus dėl poveikio priemonių taikymo už planinio ar neplaninio ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu nustatytus teisės aktų reikalavimų pažeidimus priima Tarnybos teritorinio padalinio vadovas, įvertinęs visas su teisės aktų reikalavimų pažeidimais susijusias aplinkybes, atsižvelgdamas į pažeidimų pobūdį, padarytos žalos dydį, mastą ir kitas įstatymuose nustatytas aplinkybes.

38. Tarnybos pareigūnai, planinio ar neplaninio ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu nustatę teisės aktų reikalavimų pažeidimų, turi juos nurodyti Patikrinimo akte.

39. Tarnybos pareigūnai, planinio ar neplaninio ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu nustatę teisės aktų reikalavimų pažeidimų, kurie gali būti pripažinti mažareikšmiais arba mažai pavojinga veika, vadovaujasi Mažareikšmių teisės aktų reikalavimų pažeidimų ir mažai pavojingų veikų nustatymo tvarkos aprašu, patvirtintu Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos direktoriaus 2017 m. sausio 3 d. įsakymu Nr. B1-2 „Dėl Mažareikšmių teisės aktų reikalavimų pažeidimų ir mažai pavojingų veikų nustatymo tvarkos aprašo patvirtinimo“.

40. Tarnybos pareigūnai, planinio ar neplaninio ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu nustatę teisės aktų reikalavimų pažeidimų, kurie kelia pavojų visuomenei, kitų asmenų interesams ar aplinkai, gyvūnų sveikatai ar gerovei ir kuriuos ūkio subjektas gali pašalinti nedelsiant (jo veiklos tikrinimo metu), Patikrinimo akte turi nurodyti nustatytus teisės aktų reikalavimų pažeidimus ir įpareigoti ūkio subjektą pašalinti juos nedelsiant. Jeigu ūkio subjektas tokių pažeidimų pašalinti nedelsiant (jo veiklos patikrinimo metu) negali, Patikrinimo akte nustatomas ne ilgesnis kaip 14 kalendorinių dienų terminas tokiems trūkumams pašalinti. Šiame punkte nustatytu atveju netaikomi Taisyklių 4142 punktai.

41. Jeigu ūkio subjekto vadovas ar jo įgaliotas asmuo, turintis teisę suderinti trūkumų šalinimo terminą, planinio ar neplaninio ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu patvirtina, kad nustatytus trūkumus gali pašalinti per 30 kalendorinių dienų, į Patikrinimo aktą įrašomas šis trūkumų pašalinimo terminas, nenurodant pateikti Trūkumų šalinimo plano.

42. Jeigu planinio ar neplaninio ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu derinant trūkumų šalinimo terminą paaiškėja, kad ūkio subjektas negali visų nustatytų teisės aktų reikalavimų pažeidimų pašalinti per 30 kalendorinių dienų, arba jeigu planiniame ar neplaniniame ūkio subjekto veiklos patikrinime nedalyvauja ūkio subjekto vadovas ar jo įgaliotas asmuo, turintis teisę suderinti trūkumų šalinimo terminą, Tarnybos pareigūnai Patikrinimo akte turi nurodyti ūkio subjektui pateikti Trūkumų šalinimo planą.

43. Jeigu Patikrinimo akte yra nurodyta, kad ūkio subjektas privalo pateikti Trūkumų šalinimo planą, ūkio subjektas ne vėliau kaip per 7 darbo dienas po Patikrinimo akto jam įteikimo dienos turi pateikti derinti jo veiklą kontroliuojančiam Tarnybos teritoriniam padaliniui šių Taisyklių priede nustatytos formos Trūkumų šalinimo planą, kuriame turi būti nurodyti Tarnybos pareigūnų nustatyti teisės aktų reikalavimų pažeidimai, šiems pažeidimams pašalinti būtinos priemonės ir šių priemonių įgyvendinimo terminai, kurie negali būti ilgesni kaip 60 kalendorinių dienų.

44. Jeigu planinio ar neplaninio ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu nustatoma teisės aktų reikalavimų pažeidimų, kurių pašalinimas susijęs su ūkio subjekto patalpų paprastuoju remontu (apdailos darbais), vykdomais viešaisiais pirkimais, tokiems trūkumams pašalinti turi būti nustatytas ne trumpesnis kaip 30 ir ne ilgesnis kaip 90 kalendorinių dienų terminas.

45. Jeigu planinio ar neplaninio ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu nustatoma teisės aktų reikalavimų pažeidimų, kurių pašalinimas susijęs su pastatų, patalpų kapitaliniu remontu, rekonstravimu, pastatų atnaujinimu (modernizavimu) ir statybos darbais, kuriems reikalingas statinio projektas ir investicinės lėšos, arba su Tarnybos kontroliuojamų prekių perženklinimu, ir ūkio subjektas jo veiklą kontroliuojančiam Tarnybos teritoriniam padaliniui pateikia tai pagrindžiančius dokumentus, tokiems trūkumams pašalinti gali būti nustatytas ilgesnis kaip 90 kalendorinių dienų terminas.

46. Tarnybos teritorinis padalinys teisės aktų nustatyta tvarka turi užregistruoti ūkio subjekto pateiktą derinti Trūkumų šalinimo planą, jį ne vėliau kaip per 3 darbo dienas suderinti arba ūkio subjektui raštu ar elektroninėmis priemonėmis pateikti sprendimo atsisakyti suderinti Trūkumų šalinimo planą motyvus.

47. Ūkio subjektas privalo ne vėliau kaip per 7 darbo dienas po Trūkumų šalinimo plane nurodyto termino priemonėms įgyvendinti ar Taisyklių 4041 punktuose nustatytu atveju Patikrinimo akte nurodyto termino trūkumams pašalinti (toliau – priemonių įgyvendinimo, trūkumų pašalinimo terminas) pabaigos raštu ar elektroninėmis priemonėmis informuoti Tarnybos teritorinį padalinį apie nustatytų trūkumų pašalinimą ir pateikti dokumentus, kuriais patvirtinama, kad visi planinio ar neplaninio ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu nustatyti trūkumai pašalinti.

48. Jeigu ūkio subjektas dėl objektyvių priežasčių negali pašalinti nustatytų trūkumų iki priemonių įgyvendinimo, trūkumų pašalinimo termino pabaigos, likus ne mažiau kaip 3 darbo dienoms iki priemonių įgyvendinimo, trūkumų pašalinimo termino pabaigos ūkio subjektas apie tai raštu turi informuoti jo veiklą kontroliuojantį Tarnybos teritorinį padalinį, nurodydamas objektyvias aplinkybes, dėl kurių negali (negalėjo) įgyvendinti priemonių, pašalinti trūkumų per nustatytą terminą, ir terminą, per kurį bus įgyvendintos priemonės, pašalinti trūkumai. VMVT teritorinis padalinys, gavęs ūkio subjekto pranešimą ir nustatęs, kad jame nurodytos aplinkybės galėjo sutrukdyti laiku įgyvendinti priemones, pašalinti trūkumus, nustato tęstinį terminą priemonėms įgyvendinti, trūkumams pašalinti, kuris negali būti ilgesnis kaip 30 kalendorinių dienų. Šis punktas netaikomas Taisyklių 40 punkte nurodytų pažeidimų atveju.

49. Tarnybos teritorinis padalinys, gavęs Taisyklių 47 punkte nustatytą ūkio subjekto pranešimą ir  dokumentus, kuriais patvirtinama, kad ūkio subjektas visus jo veiklos patikrinimo metu nustatytus trūkumus pašalino, priima sprendimą atlikti ūkio subjekto trūkumų pašalinimo vertinimą vietoje kito planinio ar neplaninio jo veiklos patikrinimo metu.

50. Jeigu Tarnybos teritorinis padalinys, atlikdamas Taisyklių 49 punkte nustatytą ūkio subjekto pateiktų dokumentų vertinimą, nustato, kad ūkio subjektas planinio ar neplaninio jo veiklos patikrinimo metu nustatytų trūkumų galimai nepašalino, pašalino netinkamai ar ne visus, arba jeigu ūkio subjektas per nustatytą terminą nepateikia Taisyklių 47 punkte nustatyto pranešimo ir dokumentų ar jo pranešime nurodytos aplinkybės negalėjo sutrukdyti laiku pašalinti trūkumų, Tarnybos teritorinis padalinys, įvertinęs nustatytų trūkumų pobūdį ir mastą, priima sprendimą atlikti ūkio subjekto trūkumų pašalinimo vertinimą vietoje ne vėliau kaip per 14 dienų nuo priemonių įgyvendinimo, trūkumų pašalinimo termino pabaigos ar kito planinio ar neplaninio jo veiklos patikrinimo metu.

51. Ūkio subjektui pirmaisiais jo veiklos, dėl kurios atliekama priežiūra, metais už pirmojo planinio ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu nustatytus teisės aktų reikalavimų pažeidimus negali būti taikomos poveikio priemonės, susijusios su ūkio subjekto veiklos ribojimu (sustabdomos ar naikinamos licencijos). Nustačius teisės aktų reikalavimų nesilaikymo, netinkamo taikymo faktą, vadovaujantis šiame Taisyklių skyriuje nustatyta tvarka, ūkio subjektui nustatomas terminas teisės aktų reikalavimų pažeidimams ištaisyti.

52. Šių Taisyklių 51 punkte nustatyta išlyga netaikyti poveikio priemonių ir nustatyti terminą teisės aktų reikalavimų pažeidimams ištaisyti netaikoma, jeigu poveikio priemonės yra būtinos ir neišvengiamos siekiant užkirsti kelią žalos visuomenei ar kitų asmenų interesams arba aplinkai atsiradimui.

 

 

VI SKYRIUS

NUSIŠALINIMAS

 

53. Tarnybos pareigūnas negali atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimo ir privalo nusišalinti, kai yra:

53.1. susijęs artimos giminystės ar svainystės ryšiais su ūkio subjekte dirbančiu asmeniu ar su kitu patikrinimą atliekančiu pareigūnu;

53.2. buvęs tikrinamo ūkio subjekto darbuotojas ir nuo darbo santykių pasibaigimo yra praėję mažiau kaip vieneri metai;

53.3. tikrinamo ūkio subjekto akcininkas;

53.4. veikiamas kitų aplinkybių, galinčių turėti įtakos ūkio subjekto veiklos patikrinimo objektyvumui.

54. Jeigu paaiškėja šių Taisyklių 53 punkte nurodytos aplinkybės, Tarnybos pareigūnas privalo nedelsdamas raštu informuoti savo tiesioginį vadovą. Sprendimą dėl Tarnybos pareigūno nušalinimo priima tiesioginis vadovas.

 

VII SKYRIUS

TARNYBOS PAREIGŪNŲ, ATLIEKANČIŲ PLANINIUS IR NEPLANINIUS ŪKIO SUBJEKTŲ VEIKLOS PATIKRINIMUS, IR ŪKIO SUBJEKTŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

55. Tarnybos pareigūnų, atliekančių planinius ir neplaninius ūkio subjektų veiklos patikrinimus, teisės:

55.1. gauti paaiškinimus žodžiu ir raštu, papildomus dokumentus iš tikrinamo / patikrinto ūkio subjekto vadovų ar jų įgaliotų asmenų;

55.2. pateikus tikrinamam ūkio subjektui šių Taisyklių 30 punkte nurodytus dokumentus, darbo metu laisvai įeiti į ūkio subjekto veiklos teritoriją, pastatą, patalpas, transportą, tikrinti dokumentus ir kitus patikrinimui reikalingus informacijos šaltinius;

55.3. gauti su tikrinama ūkio subjekto veikla susijusius dokumentus ir (arba) jų kopijas;

55.4. ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu nustatytiems faktams, aplinkybėms ir patikrinimo rezultatams fiksuoti naudoti tarnybos išduotas garso ir vaizdo fiksavimo priemones;

55.5. ūkio subjekto veiklos patikrinimo kliudymo atveju apie tai informuoti tiesioginį vadovą ir kreiptis į policiją su prašymu padėti užtikrinti tarnybinių funkcijų vykdymą;

55.6. ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu nustačius galimus teisės aktų pažeidimus, inicijuoti poveikio priemonių taikymo procedūras;

55.7. kai atliekamas ūkio subjekto veiklos administracinis patikrinimas, nurodyti ūkio subjektui atvykti į Tarnybą ar Tarnybos teritorinį padalinį ir pateikti reikiamus dokumentus, nustatant ne mažesnį kaip 10 darbo dienų terminą nuo ūkio subjekto informavimo apie numatomą atlikti jo veiklos administracinį patikrinimą dienos. Ūkio subjektas laikomas informuotu apie numatomą atlikti jo veiklos administracinį patikrinimą tą pačią dieną, jei pranešimas apie tai ūkio subjektui pateikiamas elektroniniu būdu, o jei ūkio subjektui pranešimas apie numatomą atlikti administracinį patikrinimą pateikiamas registruotu paštu, ūkio subjektas laikomas informuotu tą dieną, kuri nurodyta išsiuntimą patvirtinančiame pašto spaude;

55.8. kituose teisės aktuose nustatytas teises.

56. Tarnybos pareigūnai, atlikdami ūkio subjekto veiklos patikrinimą, privalo:

56.1. vadovautis Viešojo administravimo įstatymu, maisto, veterinarijos ir ūkinių gyvūnų veislininkystės sritis reglamentuojančiais teisės aktais, šiomis Taisyklėmis ir kitais jų veiklą reglamentuojančiais teisės aktais;

56.2. surinkti išsamią ir patikrinimui būtiną informaciją apie ūkio subjekto veiklą, jos atitiktį teisės aktų reikalavimams;

56.3. nustatytas faktines aplinkybes ir patikrinimo rezultatus fiksuoti Patikrinimo akte ir prie jo pridedamuose dokumentuose, tarnybos išduotose vaizdo ir garso fiksavimo priemonių laikmenose (foto nuotraukose, vaizdo ir garso įrašuose ir pan.);

56.4. patikrinti, ar surinkta informacija teisinga ir atitinka teisės aktų reikalavimus;

56.5. būti objektyvūs ir sąžiningi, iš anksto viešai nevertinti ūkio subjekto veiklos patikrinimo rezultatų;

56.6. pagal kompetenciją teikti metodinę pagalbą tikrinamam ūkio subjektui, išskyrus atvejus, kai metodinės pagalbos teikimas gali trukdyti siekti Tarnybos vykdomos ūkio subjektų veiklos priežiūros tikslų, susijusių su teisės aktų reikalavimų laikymosi priežiūra, laikytis ūkio subjektų veiklos priežiūrą reglamentuojančiuose įstatymuose ir jų įgyvendinamuosiuose teisės aktuose, Europos Sąjungos teisės aktuose ar Lietuvos Respublikos tarptautinėse sutartyse įtvirtintų Tarnybos vykdomai priežiūrai keliamų reikalavimų.

57. Tikrinamas ūkio subjektas turi teisę:

57.1. teikti raštišką nuomonę, pastabas ir paaiškinimus dėl jo veiklos patikrinimo vykdymo ir Patikrinimo akte nurodytos informacijos;

57.2. reikalauti, kad Tarnybos pareigūnai laikytųsi teisės aktuose nustatytų procedūrų ir neviršytų suteiktų įgaliojimų;

57.3. informuoti Tarnybą apie neteisėtus Tarnybos pareigūnų veiksmus;

57.4. neteikti Tarnybos pareigūnams tų dokumentų, kuriuos per einamuosius finansinius metus yra pateikęs nors vienam ūkio subjekto veiklą prižiūrinčiam viešojo administravimo subjektui. Atsisakydamas pateikti šiuos dokumentus, ūkio subjektas turi raštu nurodyti, kokiam viešojo administravimo subjektui dokumentai buvo pateikti;

57.5. neteikti Tarnybos pareigūnams prašomų konkrečios formos duomenų ar dokumentų, jeigu jų rengimas nenustatytas teisės aktų;

57.6. teikti klausimus jo veiklos patikrinimą atliekantiems Tarnybos pareigūnams dėl teisės aktų, reglamentuojančių tikrinamą veiklą, ir kitus klausimus, kurie priskirti Tarnybos kompetencijai;

57.7. įstatymų nustatyta tvarka skųsti Tarnybos ar Tarnybos teritorinių padalinių veiksmus ir priimtus administracinius sprendimus, jeigu mano, kad šie veiksmai ar sprendimai pažeidžia jo teises ar teisėtus interesus;

57.8. kituose teisės aktuose nustatytas teises.

58. Tikrinamas ūkio subjektas privalo:

58.1. paskirti atsakingą (-us) asmenį (-is), kurie dalyvautų atliekant jo veiklos patikrinimą ir bendradarbiautų su Tarnybos pareigūnais;

58.2. vykdyti Tarnybos pareigūnų nurodymus ir netrukdyti jiems įgyvendinti teisės aktais suteiktų įgaliojimų;

58.3. pateikti visus jo veiklos patikrinimui atlikti būtinus dokumentus, kompiuteriu tvarkomus duomenis ir kitą informaciją;

58.4. sudaryti reikiamas jo veiklos patikrinimui atlikti sąlygas, kai patikrinimas atliekamas ūkio subjekto vykdomos veiklos vietoje.

 

VIII SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

59. Tarnybos interneto svetainės (www.vmvt.lt) rubrikoje „Ūkio subjektų priežiūra“ skelbiami kontroliniai klausimynai, taip pat kita ūkio subjektams aktuali informacija.

60. Tarnyba gali inicijuoti bendrą kartu su kitomis priežiūros institucijomis planinį ar neplaninį ūkio subjekto veiklos patikrinimą, jeigu jų priežiūros dalykas ir forma yra tarpusavyje susiję ir taip bus sumažinama priežiūros našta ūkio subjektui.

61. Planinio ar neplaninio ūkio subjekto veiklos patikrinimo metu paaiškėjus, kad yra būtinybė tikrinti ir kitas ūkio subjekto veiklos sritis, kurios nebuvo nurodytos Patikrinimo akto tiksluose, Tarnybos pareigūnai turi teisę išplėsti ūkio subjekto veiklos patikrinimo sritis ir laiką.

62. Informacija apie atliekamą ūkio subjekto veiklos patikrinimą visuomenės informavimo priemonėms, kitiems su patikrinimu nesusijusiems asmenims neteikiama tol, kol patikrinimas nėra baigtas, išskyrus atvejus, kai Tarnyba gali teikti informaciją apie atliekamo ūkio subjekto veiklos patikrinimo faktą, kai tai daroma ne priežiūrą atliekančio subjekto iniciatyva.

63. Patikrinimo aktai, pavedimai atlikti ūkio subjekto veiklos patikrinimą, administracinių nusižengimų protokolai ir kiti dokumentai saugomi Lietuvos Respublikos dokumentų ir archyvų įstatymo, Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklės, patvirtintos Lietuvos vyriausiojo archyvaro 2011 m. kovo 9 d. įsakymu Nr. V-100 „Dėl Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodyklės patvirtinimo“, ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių dokumentų saugojimą, nustatyta tvarka.

64. Tarnybos pareigūnai, pažeidę Taisykles, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.

65. Tarnybos pareigūnų veiklos efektyvumo ir rezultatyvumo vertinimo kriterijais negali būti paskirtų nuobaudų skaičius, baudų dydis ar kiti su sankcijų ūkio subjektams taikymu susiję rodikliai.

66. Taisyklių 46, 48, 49, 50 punktuose nurodyti sprendimai priimami ir įforminami Tarnybos teritorinio padalinio vadovo rezoliucija, įsakymu ar raštu.

67. Tarnybos pareigūnų veiksmai (neveikimas), taip pat vilkinimas atlikti jų kompetencijai priskirtus veiksmus, Tarnybos ar Tarnybos teritorinių padalinių sprendimai gali būti skundžiami Viešojo administravimo įstatymo nustatyta tvarka.

____________________

 

 

Ūkio subjektų veiklos patikrinimų taisyklių

priedas

 

(Trūkumų šalinimo plano formos pavyzdys)

__________________________________

(ūkio subjekto pavadinimas)

__________________________________

(adresas)

__________________________________

(telefonas, el. paštas)

 

TRŪKUMŲ ŠALINIMO PLANAS

___________

(data)

 

 

Įsipareigojame pašalinti šiuos Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos ______________

_____________ 20__-__-__ patikrinimo akte Nr. ______________ nurodytus teisės aktų reikalavimų pažeidimus per nustatytą terminą:

 

Eil. Nr.

Pažeidimo esmė

Priemonė (-ės) pažeidi

mui pašalinti

Termi

nas

(nurody

ti datą)

*Įgyvendini

mas

*Termi

no pratęsi

mas

(nurodyti datą)

*Įgyvendini

mas

*Pasta

bos

1.

 

 

 

 

 

 

 

2.

 

 

 

 

 

 

 

 

Ūkio subjekto vadovas /

įgaliotas asmuo (kas nereikalinga, išbraukti) ________________     ___________________

(parašas)                                             (vardas, pavardė)

 

 

SUDERINTA

Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos

___________________________________

(pareigos)

___________________________________

(parašas)

___________________________________

(vardas ir pavardė)

___________________________________

(data)

 

 

* Pildo ūkio subjekto veiklos patikrinimą atlikęs Valstybinės maisto ir veterinarijos tarnybos ar jos teritorinio padalinio valstybės tarnautojas.