VIEŠOSIOS ĮSTAIGOS TRANSPORTO KOMPETENCIJŲ AGENTŪROS

Direktorius

 

ĮSAKYMAS

DĖL orlaivių Techninės priežiūros programos tvirtinimo taisyklių patvirtinimo

 

2020 m. liepos 21 d. Nr. 2-196

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo 6 straipsnio 3 dalies 3 punktu ir atsižvelgdama į 2014 m. lapkričio 26 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1321/2014 dėl orlaivių nepertraukiamojo tinkamumo skraidyti ir aviacijos produktų, dalių bei prietaisų tinkamumo naudoti ir šias užduotis atliekančių organizacijų bei darbuotojų patvirtinimo, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. vasario 25 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 2020/270,

t v i r t i n u pridedamas Orlaivių techninės priežiūros programos tvirtinimo taisykles.

 

 

 

Direktorė                                                                                                     Goda Bražytė-Balčiūnė

 

PATVIRTINTA

VšĮ Transporto kompetencijų agentūros

direktoriaus 2020 m. liepos 21 d.

įsakymu Nr. 2-196

 

ORLAIVIŲ TECHNINĖS PRIEŽIŪROS PROGRAMOS TVIRTINIMO TAISYKLĖS

 

I SKYRIUS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Orlaivių techninės priežiūros programos tvirtinimo taisyklės (toliau – taisyklės) nustato taisyklių 3 punkte išvardintų orlaivių techninės priežiūros programos (toliau – TP programos) tikrinimo ir tvirtinimo tvarką.

2. Taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip jos apibrėžtos 2014 m. lapkričio 26 d. Komisijos reglamente (EB) Nr. 1321/2014 dėl orlaivių nepertraukiamojo tinkamumo skraidyti ir aviacijos produktų, dalių bei prietaisų tinkamumo naudoti ir šias užduotis atliekančių organizacijų bei darbuotojų patvirtinimo, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. vasario 25 d. Komisijos įgyvendinimo reglamentu (ES) Nr. 2020/270.

3. Orlaiviai, kurių techninė priežiūra turi būti organizuojama (planuojama) pagal VšĮ Transporto kompetencijų agentūros (toliau – TKA) patvirtintą TP programą yra:

3.1. visi sudėtingi varikliu varomi orlaiviai, nepriklausomai nuo jų naudojimo paskirties;

3.2. lėktuvai, kurių didžiausia kilimo masė yra didesnė kaip 2730 kg, nepriklausomai nuo jų naudojimo paskirties;

3.3. sraigtasparniai, kurių didžiausia kilimo masė yra didesnė kaip 1200 kg arba sertifikuotas keleivių skaičius kartu su įgula yra daugiau kaip 4, nepriklausomai nuo jų naudojimo paskirties;

3.4. lėktuvai, kurių didžiausia kilimo masė yra ne didesnė kaip 2730 kg, sraigtasparniai, kurių didžiausia kilimo masė yra ne didesnė kaip 1200 kg, o sertifikuotas keleivių skaičius kartu su įgula yra ne daugiau kaip 4 ir kiti orlaiviai ELA 2, kurie yra įrašyti oro vežėjo pažymėjime kai oro vežėjas turi galiojančią licenciją, kompetentingos institucijos išduotą pagal Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 1008/2008 dėl oro susisiekimo paslaugų teikimo Bendrijoje bendrųjų taisyklių, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. gegužės 25 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (ES) Nr. 2020/696, reikalavimus, oro susisiekimui vykdyti.

4. TP programa rengiama pagal Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedo (M dalies) reikalavimus.

5. Orlaivio TP programa turi būti rengiama atsižvelgiant į konkretaus orlaivio konfigūraciją, atitinkamas naudojimo sąlygas bei skrydžių pobūdį (naudojimo paskirtį) ir nurodant visas taikomas orlaivio techninės priežiūros užduotis ir jų atlikimo periodus pagal Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedo (M dalies) reikalavimus.

6. TP programoje turi būti nurodyta ši informacija:

6.1. TP programos pavadinimas, leidimo ir pakeitimo numeris bei pakeitimo data;

6.2. TP programos turinys ir galiojančių lapų sąrašas;

6.3. TP programos atnaujinimų sąrašas;

6.4. visų dokumentų, kuriais vadovaujantis buvo parengta programa, nuorodos (numeriai), leidimų ir pakeitimų numeriai bei datos;

6.5. orlaivio savininko, naudotojo ar pagal Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedo (M dalies) G poskyrį patvirtintos organizacijos, atsakingos už orlaivio tinkamumą skraidyti, pavadinimas ir kontaktiniai duomenys;

6.6. orlaivio tipas (modelis), nacionalinis ir registracijos ženklai, variklių, pagalbinės jėgainės (APU) ir oro sraigtų tipas (modelis) (jeigu sumontuoti);

6.7. patikros terminai, kurie atspindėtų numatomą orlaivio naudojimą. TP programoje turi būti nurodytos numatomos orlaivio skrydžio valandos ir skrydžio ciklai įvertinant ne didesnę nei 25% paklaidą. Jeigu orlaivio skrydžio valandų ir ciklų prognozuoti nėra galimybės, programoje turi būti nurodytos kalendorinio laiko ribos;

6.8. orlaivio savininko, naudotojo arba pagal Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedo (M dalies) G poskyrį patvirtintos organizacijos, atsakingos už orlaivio tinkamumą skraidyti, pasirašytas pareiškimas, kad nurodyto orlaivio techninė priežiūra bus atliekama pagal TP programą ir TP programa bus peržiūrima bei atnaujinama kai tai būtina;

6.9. TP programos pakeitimų atlikimo procedūros;

6.10. TP programos turinio periodinės peržiūros procedūros;

6.11. orlaivio savininko, naudotojo arba pagal Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedo (M dalies) G poskyrį patvirtintos organizacijos, atsakingos už orlaivio tinkamumą skraidyti, pasirašytas pareiškimas, kad praktikos ir procedūros, naudojamos atliekant TP programoje nurodytus darbus, atitiks standartus nustatytus orlaivio tipo pažymėjimo turėtojo išleistose techninės priežiūros instrukcijose ir rekomendacijose;

6.12. kiekvienos orlaivio dalies, jo variklio (-ių), propelerio (-ių), pagalbinės jėgainės (APU) komponentų, įrangos, prietaisų, elektros ir radijo prietaisų įskaitant ir jų sistemas bei instaliacijas techninės priežiūros užduotys ir terminai (intervalai), jų aprašymai, numeracijos paaiškinimas, patikrų apimtys ir lygiai;

6.13. techninės priežiūros patikrų ar užduočių terminų (intervalų) keitimo procedūros;

6.14. techninės priežiūros patikrų ar užduočių terminų (intervalų) nukrypimai;

6.15. prieš-skrydinės techninės priežiūros darbai (užduotys), kuriuos atlieka techninės priežiūros personalas;

6.16. laikotarpiai (intervalai) ir susijusios užduotys, kada orlaivio komponentai turi būti tikrinami, valomi, tepami, papildomi, reguliuojami ir bandomi;

6.17. komponentų kapitalinio remonto ir  (arba) keitimo naujais arba suremontuotais komponentais užduotys ir terminai;

6.18. orlaivio sistemų ilgalaikio naudojimo reikalavimai kartu su bet kuria nurodyta atrankos programa (jeigu taikomi);

6.19. orlaivio tipo pažymėjimo turėtojo specifinė struktūros techninės priežiūros programa (jeigu taikoma), įskaitant, bet neapsiribojant:

6.19.1. struktūros vientisumo techninę priežiūrą, taikant pažeidimų tolerancijos bei papildomą struktūros apžiūros programą (SSID);

6.19.2. struktūros techninės priežiūros programą, sudarytą peržiūrėjus orlaivio tipo pažymėjimo turėtojo techninės priežiūros biuletenius;

6.19.3. korozijos prevenciją ir kontrolę;

6.19.4. remontų įvertinimą;

6.19.5. plačiai išplitusius orlaivio struktūros pažeidimus;

6.20. taisyklių 6.19 papunktyje nurodytos specifinės struktūros techninės priežiūros programos galiojimo terminai, išreikšti skrydžių ciklais, kalendoriniu laikotarpiu ar skrydžio valandomis atitinkamai;

6.21. techninės priežiūros darbai (užduotys), susiję su privalomaisiais resursais (ALI), tinkamumo skraidyti direktyvomis ir techninės priežiūros sertifikavimo reikalavimais (CMR). Siekiant išvengti netyčinio šių privalomųjų darbų ar intervalų keitimo, programoje jie turi būti pažymėti ar kitaip išskirti;

6.22. patikimumo programa arba nuolatinio stebėjimo statistiniai metodai arba šių dokumentų nuorodos, jeigu tai yra privaloma pagal taisyklių 9 punkto reikalavimus.

7. TP programoje nurodyti techninės priežiūros darbai (užduotys) turi būti atliekami nurodytu laiku ir terminais (intervalais). Nuo techninės priežiūros darbų atlikimo terminų (intervalų) galima nukrypti tik leidus TKA arba TP programoje nurodyta tvarka.

8. Orlaivio savininkas, naudotojas arba pagal Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedo (M dalies) G poskyrį patvirtintos organizacija, atsakinga už orlaivio tinkamumą skraidyti, periodiškai, bent kartą per metus, turi peržiūrėti TP programos turinį ir kai būtina, iš dalies ją pakeisti, kad TP programa ir toliau būtų veiksminga, atsižvelgiant į:

8.1. orlaivio naudojimo ir techninės priežiūros patirtį;

8.2. TKA nurodymus ir reikalavimus;

8.3. orlaivio / komponento tipo pažymėjimo ir (ar) papildomo orlaivio / komponento tipo pažymėjimo turėtojų bei kitų pagal 2012 m. rugpjūčio 3 d. Komisijos reglamento (ES) Nr. 748/2012 kuriuo nustatomos orlaivio tinkamumo skraidyti sertifikavimo, orlaivio ir susijusių gaminių, dalių bei prietaisų aplinkosauginio sertifikavimo, taip pat projektavimo ir gamybinių organizacijų sertifikavimo įgyvendinimo taisyklės, su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2020 m. sausio 28 d. Komisijos deleguotuoju reglamentu (ES) Nr. 2020/570, I priedą (21 dalį) skelbiančių organizacijų naujus ir (arba) pakeistus techninės priežiūros nurodymus, instrukcijas ir rekomendacijas.

9. Patikimumo programa privalo būti rengiama tais atvejais, kai:

9.1. TP programa yra pagrįsta trečiosios techninės priežiūros valdymo grupės principais (MSG-3 logic);

9.2. TP programa apima orlaivio komponentus, kurių techninė priežiūra sąlygojama jų būklės stebėsena;

9.3. TP programoje nenumatyti visų svarbių sistemų komponentų kapitalinio remonto terminai (intervalai);

9.4. tai yra nurodyta orlaivio tipo sertifikato turėjo išleistuose techninės priežiūros planavimo dokumentuose (toliau – MPD) ar orlaivio techninės priežiūros peržiūros grupės pranešime (toliau – MRB pranešimas).

10. Patikimumo programa nėra privaloma tais atvejais, kai:

10.1. orlaivio programa yra pagrįsta pirmosios arba antrosios techninės priežiūros valdymo grupės principais („MSG-1, MSG-2 logic“) ir apima techninės priežiūros darbus, atliekamus tiksliai nurodytu laiku arba pagal būklę;

10.2. pagal Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedą (M dalį) orlaivis nėra laikomas sudėtingu varikliu varomu orlaiviu;

10.3. TP programoje yra numatyti orlaivio svarbių sistemų komponentų kapitalinio remonto terminai (intervalai).

 

II SKYRIUS

PROGRAMOS TIKRINIMO IR TVIRTINIMO TVARKA

 

11. Orlaivio savininko, naudotojo arba pagal Reglamento (ES) Nr. 1321/20 14 I priedo (M dalies) G poskyrį patvirtinta organizacija, atsakinga už orlaivio tinkamumą skraidyti, norėdama gauti TP programos patvirtinimą, prieš 30 dienų iki numatomo orlaivio naudojimo pradžios arba kai yra teikiami  TP programos pakeitimai, privalo sumokėti Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro nustatyto dydžio atlyginimą už administracinę paslaugą ir tiesiogiai, paštu, per kurjerius arba elektroninių ryšių priemonėmis pateikti:

11.1. laisvos formos TKA prašymą dėl TP programos ar jos pakeitimų patvirtinimo;

11.2. TKA 1 (vieną) TP programos egzempliorių;

11.3. TKA visus dokumentus, kuriais remiantis buvo rengiama arba pakeista TP programa (MRB pranešimas, MPD, techninės priežiūros vadovas, korozijos prevencijos kontrolės programa, techninės priežiūros sertifikavimo reikalavimai, naudojimo laiko apribojimai ir kt.);

11.4. TKA paprašius pateikti kiekvieno TP programoje įrašyto orlaivio tinkamumo skraidyti direktyvų sąrašą, modifikacijų ir remontų sąrašą, techninės priežiūros darbų ir riboto galiojimo komponentų sąrašą;

11.5. užpildytą TP programos patikros formą (taisyklių priedas).

12. TKA patvirtintos programos pakeitimai gali būti patvirtinti pagal Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedo (M dalies)G poskyrį patvirtintos tinkamumo skraidyti tęstinumo vadybos organizacijos, kuri užtikrina orlaivio tinkamumo skraidyti tęstinumą ir turi TKA patvirtintą netiesioginio techninės priežiūros programos tvirtinimo procedūrą.

13. TP programa privalo atitikti Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedo (M dalies) reikalavimus.

14. Tikrinimo metu vadovaujamasi Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedo (M dalies) reikalavimais ir taisyklių 11.3 papunktyje nurodytais dokumentais, pagal kuriuos parengta TP programa.

15. Orlaivio savininko, naudotojo arba pagal Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedo (M dalies) G poskyrį patvirtinta organizacijos, atsakingos už orlaivio tinkamumą skraidyti, pateiktą TP programą arba jos pakeitimus nagrinėja įgaliotasis TKA darbuotojas, kuris ir patikrina, ar TP programoje pateikta informacija atitinka Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedo (M dalies) reikalavimus.

16. TKA įgaliotasis darbuotojas per 30 dienų nuo TP programos ar jos pakeitimų gavimo, informuoja TP programą pateikusį orlaivio savininką, naudotoją ar pagal Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedo (M dalies) dalies G poskyrį patvirtintą organizaciją, atsakingą už orlaivio tinkamumą skraidyti, apie nustatytus trūkumus ir pateikia užpildytos TP programos patikros formos 3 dalies kopiją.

17. Orlaivio savininkas, naudotojas ar pagal Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedo (M dalies) G poskyrį patvirtintą organizacija, atsakinga už orlaivio tinkamumą skraidyti, gavusi TP patikros formos 3 dalies kopiją ir ištaisiusi joje surašytus trūkumus, privalo pateikti TKA pataisytą TP programą (1 egzempliorių). Jei orlaivio naudotojas, savininkas ar pagal Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedo (M dalies) G poskyrį patvirtinta organizacija, atsakinga už orlaivio tinkamumą skraidyti, neištaiso nustatytų trūkumų per 60 dienų, TP programos ar jos pakeitimų patikrinimas atmetamas ir apie tai yra informuojamas pareiškėjas.

18. Gavęs TP programos pataisymus, įgaliotasis TKA darbuotojas ne ilgiau kaip per 10 darbo dienų juos patikrina ir pradinio patikrinimo metu pildytos TP programos patikros formos 3 dalies skyriuje „Ištaisymo data“ įrašo datą, kada trūkumas buvo ištaisytas.

19. Įgaliotasis TKA darbuotojas nustatęs, kad TP programa ar jos pakeitimai atitinka galiojančius reikalavimus ir (arba) kad nustatyti trūkumai yra ištaisyti, TP programos patikros formos 4 dalyje parašo rekomendaciją tvirtinti TP programą arba jos pakeitimus, tai patvirtina parašu ir pateikia tvirtinti TKA Civilinės aviacijos departamento Orlaivių skyriaus vadovui.

 

III SKYRIUS

BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

20. Patvirtinus TP programą, patvirtinimo lapo kopija kartu su TP programos kopija paliekama saugoti TKA Civilinės aviacijos departamento Orlaivių skyriuje, o patvirtinimo lapo originalas perduodamas orlaivio savininkui, naudotojui ar pagal Reglamento (ES) Nr. 1321/2014 I priedo (M dalies) G poskyrį patvirtintai organizacijai, atsakingai už orlaivio tinkamumą skraidyti. Užpildyta patikrinimo forma kartu su prašymu patvirtinti TP programą arba jo pakeitimus ir pačia TP programa įsegama į TKA saugomą techninės priežiūros programų bylą.

21. Visi TKA sprendimai, priimti pagal taisyklių nuostatas, gali būti skundžiami Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo nustatyta tvarka.

 

______________