VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS
PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS
VIRŠININKAS

 

 

ĮSAKYMAS

 

DĖL VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKO 2009 M. SAUSIO 8 D. ĮSAKYMO NR. VA-2 „DĖL DOKUMENTŲ FORMŲ NAUDOJIMO IR UŽPILDYMO TAISYKLIŲ BEI FORMŲ PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO

 

 

2023 m. balandžio 26 d. Nr. VA-32

Vilnius

 

 

Pakeičiu Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2009 m. sausio 8 d. įsakymą Nr. VA-2 „Dėl Dokumentų formų naudojimo ir užpildymo taisyklių bei formų patvirtinimo“:

1. Pakeičiu preambulę ir ją išdėstau taip:

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 33, 34, 125 straipsniais, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos finansų ministro 1997 m. liepos 29 d. įsakymu Nr. 110 „Dėl Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos nuostatų patvirtinimo“, 22.9 papunkčiu ir siekdamas nustatyti aiškią Valstybinės mokesčių inspekcijos atliekamų veiksmų įforminimo tvarką:“.

2. Pakeičiu nurodytu įsakymu patvirtintas Dokumentų formų naudojimo ir užpildymo taisykles:

2.1. Pakeičiu 2 punktą ir jį išdėstau taip:

2. Taisyklės parengtos, vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu (toliau – MAĮ), Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu, Lietuvos Respublikos administracinių nusižengimų kodeksu (toliau – ANK), Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymu, Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymu, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymu, Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Lietuvos Respublikos finansų ministerijos viršininko 2004 m. birželio 23 d. įsakymu Nr. VA-128 „Dėl Operatyvių patikrinimų atlikimo, jų rezultatų įforminimo ir tvirtinimo taisyklių patvirtinimo“.

2.2. Pakeičiu 8 punktą ir jį išdėstau taip:

8. Surašydamas AN protokolą, mokesčių administratoriaus darbuotojas turi pareikalauti iš administracinėn atsakomybėn traukiamo asmens pateikti asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą. Jeigu asmuo tokių dokumentų nepateikia, jo tapatybę gali patvirtinti liudytojai (jie privalo pateikti savo tapatybę patvirtinančius dokumentus), jei liudytojų nėra, asmens tapatybė nustatoma, naudojantis Gyventojų registre esančiais duomenimis.“

2.3. Pakeičiu 12 punktą ir jį išdėstau taip:

12. AN protokolas surašomas dviem egzemplioriais tik tais atvejais, kai administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo dalyvauja, surašant AN protokolą: vienas egzempliorius paliekamas mokesčių administratoriaus darbuotojui, kitas – nedelsiant įteikiamas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui. Jeigu administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo atsisako paimti AN protokolo egzempliorių, mokesčių administratoriaus darbuotojas turi žodžiu informuoti jį apie administracinio nusižengimo bylos nagrinėjimo datą, laiką ir vietą bei apie tai pažymėti AN protokole, o AN protokolo egzempliorių išsiųsti administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui ANK 573 straipsnyje įtvirtinta tvarka.

Kai AN protokolas surašomas asmeniui nedalyvaujant, jis nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas, nusiunčiamas administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui ANK 573 straipsnyje nustatyta tvarka. AN protokolas, surašytas asmeniui nedalyvaujant ir mokesčių administratoriaus darbuotojo pasirašytas elektroniniu parašu, nėra spausdinamas, išskyrus atvejus, kai AN protokolas yra siunčiamas registruotu paštu.“

2.4. Pakeičiu 13 punktą ir jį išdėstau taip:

13. Abu AN protokolo egzempliorius turi pasirašyti jį surašęs mokesčių administratoriaus darbuotojas ir administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo, jeigu yra – liudytojai ir nukentėjusieji. Jeigu atsakomybėn traukiamas asmuo atsisako suteikti žinių apie save arba pasirašyti AN protokolą, apie tai turi būti įrašoma protokole. Mokesčių administratoriaus darbuotojas turi pasiūlyti administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui parašyti paaiškinimą pačiame AN protokole arba nustatyta tvarka užpildyti Paaiškinimo FR1047 formą. Taip pat administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo turi teisę pateikti pastabas dėl protokolo turinio, pateikti įrodymus, pateikti prašymus ir išdėstyti savo atsisakymo pasirašyti AN protokolą motyvus.

Tais atvejais, kai AN protokolas surašomas, administracinėn atsakomybėn traukiamam asmeniui nedalyvaujant, mokesčių administratoriaus darbuotojas pasirašo AN protokolą elektroniniu parašu.“

2.5. Pakeičiu 15 punktą ir jį išdėstau taip:

15. Mokesčių administratoriaus darbuotojas, nustatęs pažeidimą, atitinkantį administracinio nusižengimo požymius, paskiria AN protokolo surašymo dieną, AN protokolo surašymo laiką, vietą ir ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo nusižengimo nustatymo dienos / kontrolės veiksmo užbaigimo dienos raštu informuoja administracinėn atsakomybėn traukiamą asmenį ANK 573 straipsnyje nustatyta tvarka, išskyrus atvejus, kai:

15.1. AN protokolas surašomas faktinio patikrinimo metu patikrinimo vietoje, asmeniui dalyvaujant tokiame patikrinime;

15.2. administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo bendradarbiauja su mokesčių administratoriaus darbuotoju ir, žodžiu (pvz., telefonu faktinio patikrinimo vietoje) suderinus AN protokolo surašymo datą, laiką ir vietą, asmuo atvyksta sutartu laiku į AN protokolo surašymą. Jei administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo, kuris apie AN protokolo surašymo dieną, laiką ir vietą buvo informuotas žodžiu, neatvyksta į AN protokolo surašymą, AN protokolo surašymas atidedamas, o administracinėn atsakomybėn traukiamas asmuo apie kitą AN protokolo surašymo dieną, laiką ir vietą informuojamas raštu ANK 573 straipsnyje numatyta tvarka;

15.3. yra raštiškas asmens prašymas surašyti AN protokolą, jam nedalyvaujant;

15.4. AN protokolas surašomas dėl ANK 187 straipsnio 1 ir 2 dalyse, 431 straipsnio 1 ir 2 dalyse nurodytų administracinių nusižengimų.“

2.6. Pakeičiu 20 punktą ir jį išdėstau taip:

20. Įstatymo pažeidimo protokolo forma FR1065 (toliau – ĮP protokolas) surašoma, kai nustatomi Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo ir (ar) Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo, ir (ar) Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo pažeidimai. Surašytas ĮP protokolas turi atitikti ANK 609 straipsnyje nustatytus reikalavimus administracinio nusižengimo protokolo turiniui.“

2.7. Pakeičiu 22 punktą ir jį išdėstau taip:

22. ĮP protokolas turi būti surašomas dviem egzemplioriais. Vienas egzempliorius paliekamas mokesčių administratoriaus darbuotojui, kitas nedelsiant įteikiamas asmeniui, kuriam surašomas ĮP protokolas. Tais atvejais, kai asmuo raštiškai prašo surašyti ĮP protokolą, jam nedalyvaujant, ĮP protokolas surašomas vienu egzemplioriumi, asmeniui nedalyvaujant, o mokesčių administratoriaus darbuotojo pasirašyto ĮP protokolo teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta kopija nedelsiant, bet ne vėliau kaip per 3 darbo dienas, išsiunčiama asmeniui.“

2.8. Pakeičiu 24 punktą ir jį išdėstau taip:

24. Jei ĮP protokolo nagrinėjimo ir ekonominės sankcijos skyrimo teisė yra suteikta VMI, atsakomybėn traukiamam asmeniui turi būti įteikiamas pranešimas apie bylos nagrinėjimą. Byla nagrinėjama ir nutarimas priimamas, vadovaujantis Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės, Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymų nuostatomis.“

2.9. Pakeičiu 25 punktą ir jį išdėstau taip:

25. Jeigu, vadovaujantis Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo, Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo, Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo nuostatomis, VMI nesuteikta teisė nagrinėti bylos ir skirti ekonominių sankcijų, tai surašytas ĮP protokolas kartu su surinkta medžiaga (teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintos kopijos paliekamos VMI) ne vėliau kaip per 3 kalendorines dienas nuo jų surašymo su lydimuoju raštu turi būti išsiųsti institucijai, įgaliotai nagrinėti tokias bylas ir skirti ekonomines sankcijas.“

2.10. Pakeičiu 251 punktą ir jį išdėstau taip:

251. Nutarimo taikyti ekonomines sankcijas už su mokesčiais nesusijusių įstatymų pažeidimus forma FR1159 (toliau – Nutarimas) surašoma, kai nustatomi Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo, Lietuvos Respublikos tabako, tabako gaminių ir su jais susijusių gaminių kontrolės įstatymo ir (ar) Lietuvos Respublikos užimtumo įstatymo pažeidimai.“

2.11. Pakeičiu 27 punktą ir jį išdėstau taip:

27. Atlikto mokesčių mokėtojo prekių likučių patikrinimo rezultatai įforminami Prekių likučių patikrinimo akto FR1063 forma (toliau – likučių patikrinimo aktas), kurios apimtis gali būti keičiama pagal tikrinimo apimtį, išskyrus atvejus, kai rezultatai įforminami kitame dokumente (pvz., faktų fiksavimo pažymoje, operatyvaus patikrinimo pažymoje), kuris atitinka likučių patikrinimo akto formos užpildymo turinio reikalavimus, ir šis dokumentas įteikiamas faktinio prekių likučių tikrinimo metu.“

2.12. Pripažįstu netekusiu galios 28 punktą.

2.13. Pakeičiu 33 punktą ir jį išdėstau taip:

33. Jeigu įtariama, kad mokesčių mokėtojas turi prekių be jų įsigijimo dokumentų, verčiasi neteisėta ūkine-komercine veikla ar kitaip pažeidžia teisės aktų reikalavimus, tai būtina atlikti visų jo prekių grupių, žaliavų ar kitokių materialinių vertybių inventorizavimą ir užpildyti Inventorizavimo aprašo FR1044 formą (toliau – inventorizavimo aprašas), kurios apimtis gali būti keičiama pagal inventorizacijos apimtį.“

2.14. Pakeičiu 69 punktą ir jį išdėstau taip:

69. Kilus įtarimų, kad mokesčių mokėtojas įmonės kasoje, EKA kasoje ar kasos operacijų atlikimo vietoje laiko asmeninius ar į apskaitą neįtrauktus grynuosius pinigus arba kad neatitinka EKA įtrauktų į apskaitą pinigų ir kasoje bei kasos operacijų atlikimo vietoje laikomų grynųjų pinigų kiekis, būtina atlikti į apskaitą įtrauktų pinigų ir įmonės ir (ar) EKA kasoje bei kasos operacijų atlikimo vietoje laikomų pinigų kiekio atitikimo patikrinimą. Patikrinimo rezultatai užfiksuojami Kasos operacijų atlikimo vietoje rastų grynųjų pinigų suskaičiavimo akto FR1049 formoje (toliau – pinigų suskaičiavimo aktas), išskyrus atvejus, kai rezultatai įforminami kitame dokumente (pvz., faktų fiksavimo pažymoje, operatyvaus patikrinimo pažymoje), kuris atitinka pinigų suskaičiavimo akto formos užpildymo turinio reikalavimus, ir šis dokumentas įteikiamas faktinio EKA kasoje bei kasos operacijų atlikimo vietoje laikomų pinigų kiekio atitikimo tikrinimo metu.“

2.15. Pakeičiu 70.4 punktą ir jį išdėstau taip:

70.4. visas kasos aparato modelio pavadinimas, kasos aparato unikalus numeris.

Jeigu tikrinamas tik įmonės kasoje laikomų grynųjų pinigų kiekis, šiame papunktyje išvardytų duomenų nurodyti nebūtina;“.

 

 

 

Viršininkė                                                                                                                       Edita Janušienė